Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zpochybněný hrdina: ve válce jsem bojoval. Důkazy o tom nemám

Hrdina protikomunistického odboje Jiří Zenáhlík zpochybňování své vojenské kariéry na Západě za druhé světový války odmítá. "Rozšiřují to asi lidé, kteří mě chtějí poškodit. Je to pro mě trapné a ponižující. V Anglii jsem byl a v americké armádě bojoval," říká v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Kakarel

Brnkni

Wenzelovi Hawlovi a ten ti helfne co se týče požitků po statečném dědkovi! Ten to zná, jak se pomáha hrdinům.;-D

0/0
9.11.2008 20:51

Pilat

muj deda padl jako hrdina na Dukle

Obergrupenfurer Schmidke ;-)

0/0
9.11.2008 2:00

opportunity

Re: muj deda padl jako hrdina na Dukle

No vidíš, můj strejda tam skončil s průstřelem hlavy. Ale přežil. Z toho Buzuluku došel jenom tam.

0/0
9.11.2008 20:53

Oběš_se_na_semaforu_u_ mostu.

To je gól.

;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
8.11.2008 20:42

Kakarel

Že by začali

sedmiletému kandidátovi KSČ Ješitovi docházet hrdinové ze západu? A co disidenti? To jsou taky bojovníci, ne?  ;-D

0/0
8.11.2008 18:59

zab2

Tomu pánovi bych nerad ublížil,

ale jestliže generál Fajtl může psát knihy, ve kterých popisuje příběhy svých spolubojovníků a pamatuje si nejen svou peruť, nechce se mi věřit, že někdo dělá přednášky o svých zkušenostech, když ani neví, kde vlastně sloužil. Natož když na to nemá jediný důkaz. Snad by mohl alespoň vyjmenovat své velitele, nebo kamarády ve zbrani, ale zdá se, že trpí vážnou "ztrátou" paměti.8-o

0/0
8.11.2008 16:26

Reeve

14. nebo jiná divize?

Nechci nic zpochybňovat, protože o případu nic nevím. Ale vím, že každý voják, který bojoval, si velmi dobře pamatuje přinejmenším jméno pluku a divize (či brigády), kde sloužil. Můj děda legionář si ještě krátce před smrtí velmi přesně pamatoval nejen to, ale i jména velitelů. Totéž můj táta, a to sloužil jen jako obyčejný záklaďák v poválečné armádě.

Pan Znenáhlík by si mohl pamatovat přinejmenším to, kam do "severních Čech" ta jeho americká divize vstoupila (na návrat do vlasti se snad opravdu nezapomíná). Takových míst u nás skutečně nebude mnoho, protože demarkační linie probíhala zhruba v ose Kaplice - České Budějovice - Písek - Rokycany - Karlovy Vary - Kraslice. Takže prakticky celé Krušné hory (natož severní Čechy) už byly v sovětské zóně.

0/0
8.11.2008 12:27

Pavelpod22

Re: 14. nebo jiná divize?

souhlasím, nechci se také pána dotknout, ale svou bojovou jednotku (či nějaké podrobnosti) si z války pamatuje každý. Jistě by se na něj někdo i pamatoval, pokud by byl vojákem u.s. army, mohl dávno nějaké informace dohledat. Ale na druhou stranu, zpochybnit se dá vše.

0/0
8.11.2008 17:29

kulisek

Ve válce

Vždyď je to vlastně jedno, ve válce byl a za kterou stranu on sám neví.

0/0
8.11.2008 11:50

Yeback

Taky jsem bojoval ve válce...2x jsem projel Call Of Duty...

;-D;-D;-D

0/0
8.11.2008 10:51

OQO

Re: Taky jsem bojoval ve válce...2x jsem projel Call Of Duty...

nojó, všechno znáš a všudes byl dvakrát ;-€

0/0
8.11.2008 17:12

aves

paměť národa

Nebudu reagovat na spornou část životopisu pana Zenáhlíka, dnes to možná

ani nebude možné vyvrátit nebo potvrdit....Měl v 50 letech odvahu vzdorovat nastupujícímu režimu a jako příslušníku čsl. armády mu za to hrozil vysoký trest.  Bylo jich takových více, kteří se takto zachovali,ale již bohužel nežijí.  Příších 40 let měla většina národa máslo na hlavě a jako životní cíl auto, televizi, chatu .....Když se p. Zenáhlík vrátil z kriminálu, kde strávil 11 let , neměl to jistě lehké on ani jeho rodina. V devadesátých letech vyprávěl dětem, co dokáže totalitní režim, to je jeho velká zásluha. Paměť národa je krátká a je třeba ji právě těm mladým oživit.

Dnes ti, kteří mají sami máslo na hlavě, útočí na starého člověka a zpochybňují jeho

zásluhy a mravní hodnoty. Nakonec si na vše musíme utvořit vlastní názor, toto je

můj názor a věřte, že vím, o čem mluvím.V

0/0
8.11.2008 10:48

bezik

Re: paměť národa

Pobyt v kriminálu v 50.letech nikoho neopravňuje ke lži. Mravní hodnoty jsou založeny na pravdě. Jestli pravdu někdo popírá lží, jeho hodnoty pro mě nejsou veliké, ať by trpěl za cokoliv. A hrubě nesouhlasím s tím, že měla většina národa máslo na hlavě! V každém režimu, v každé době se najdou lidé dobří a špatní. A kdyby nepřevažovali ti dobří, pokrok by ustrnul. Za 40 let socialismu tu nebyli jen tupí aparátčíci, ale drtivá většina pracovitých poctivých lidí, kteří si, i za těch podmínek, zachovali rovná záda.

 

0/0
8.11.2008 11:09

aves

Re: paměť národa

Souhlasím s Vámi, myslím, že moje záda byla rovná, ale nic víc. Neudělala jsem nic

proti režimu, tak to myslím. Nelíbí se mi některé reakce v diskuzi, připadá mi to jako hon na čarodějnice. Jde-li o lež, myslím vědomou, odsuzuji ji všemy smysly. Bylo by mi líto, kdyby poškodila prestiž nejvyššího státního vyznamenání.V

0/0
8.11.2008 11:31

kulisek

Re: paměť národa

Dříve jsme měli na hlavě máslo, dnes máme na hlavě sračky , ale made in USA a to jsou nejlepší sračky.

0/0
8.11.2008 11:49

aves

Re: paměť národa

To určitě jsou nejlepší, už proto, že Tě dnes nikdo za Tvoje slova nezavře do kriminálu. To se to rebeluje!!  Ale pro informaci - nemám ráda na své hlavě cokoliv kromě běžné kokrývky hlavy....

0/0
8.11.2008 12:59

Yaroukh

Re: paměť národa

Jsi hlupák, ale díky demokracii máš na to právo.

0/0
8.11.2008 13:01

aves

Re: paměť národa

No comment .X

0/0
8.11.2008 13:29

bezik

Je to divné.

Nikde nejsou o něm záznamy v době, kdy se evidoval každý knoflík. Neví, v které divizi sloužil. To je u člověka, který přednáší o svých válečných zkušenostech, zarážející. Celou pravdu zná jen on, mě na tom ale něco smrdí. A hlavně mi vadí, že se staví vedle takových es, jako byli Fajtl, Liška, Vild, Novák a spousta dalších hrdinů.

0/0
8.11.2008 10:28

geroc

Re: Je to divné.

Bohužel se nám to veteránství z II. světové nějak zvrtlo. A bohužel to není jediný případ ale dostal se do médií a tak se o něm píše. Nota bene jak může mít na sobě uniformu AČR když nebyl příslušníkem čsl. armády, a navíc podle mně jsou na uniformě disktince generálporučíka a ne plukovníka.

0/0
8.11.2008 11:57

Stanley68

Re: Je to divné.

Je to plukovnik, general by mel vetsi hvezdy, silnejsi oramovani a hlavne lipove ratolesti na klopach... [>-]

0/0
8.11.2008 16:41

lukim

Po

tak dlouhé době je těžké soudit. Jen se diovím, že nemá sám z té doby vůbec nic ani na památku! Nebo nemá ani žádné příbuzné, kteří by také něco mohli vědět?!

0/0
8.11.2008 9:44

superfan

Re: Po

byl 11 let v komunistickém kriminále. To si tu památku měl schovat do řitního otvoru?

0/0
8.11.2008 21:41

Vysehradsky_jezdec

to je zas trapas

;-D

0/0
8.11.2008 9:00

První z posledních

Re: to je zas trapas

njn já se na tohoto pána nezlobím, každej asi chce partyzánskej důchod :-/[>-]

0/0
8.11.2008 9:07

hlupák

Re: to je zas trapas

tak jestli vo tom hrdinným boji umí aspoň hezky vyprávět..... vono by se nakonec, kdyby se ty důkazy našly, mohlo zase soudně rozhodnout že to sice je někde napsaný, ale pravda že to není a ten člověk nikdy nespolupracoval... ale to je vlastně už zase jinej příběh, z jiný doby....

0/0
8.11.2008 10:16





Najdete na iDNES.cz