Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Není divu, že dnešní škola děti nudí

České školství není zrovna v ideální situaci. To víme všichni. Zkritizovat ho ve špíně všech českých škol, namáčet ho a proprat ze všech stran by šlo hned na desítky způsobů. Navíc se ani příliš změn v blízké budoucnosti zřejmě konat nebude.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ragupki

No nevím...

Souhlasím s tím, že hry nemusí být jen tupým střílením (FPS) nebo monotónní prací (MMORPG), ale bral bych to jako samostudium :-) Rozhodně souhlasím s tím, že se z her člověk naučí anglicky - alespoň já jsem se naučil :-) Nikoho nezajímá nějaké cvičení v učebnici na doplňování správných předložek, kvalitní znalost jazyka pramení především (troufám si říct téměř úplně) z empirických poznatků a ne z pouhé znalosti jeho zákonitostí. Pak vám v určité situaci naskočí věta či fráze automaticky a nemusíte přemýšlet o nějakém slovosledu nebo časování, zkrátka jako v mateřštině.  A toho se dá dosáhnout jen častým kontaktem s jazykem. Tak proč nespojit příjemné s užitečným a nezahrát si nějakou anglickou hru, kde se často mluví nebo je tam hodně psaného textu?

0/0
16.10.2008 21:01

Harry_sportsman

Můj pohled

Student může napsat sebevětší hovadinu (viz autor  tohoto  článku) ,  stačí když  co nejvíce  zkritizuje  naše školství a  především  učitele -  a  knižní odměnu od  MF Dnes  má jistou ...  ;-D

0/0
15.10.2008 17:25

kentaur

Re: Můj pohled

ach kde sou ty doby kdy se za neposlušnost mlátilo přes prsty rákoskou :-)

0/0
15.10.2008 19:16

Harry_sportsman

Re: Můj pohled

Trochu mimo mísu - jestli vy ty doby pamatujete, já tedy rozhodně ne ... :-)

Tady nejde o nějakou neposlušnost, ale o to, že názory autora tohoto článku mi připadají dosti naivní. Za to ho neodsuzuji - každý má právo na svůj názor. Ale odsuzuji to, že redakce MF Dnes (tedy lidé, kteří by  už měli mít trochu soudnosti) vyhodnotila takovýto názor jako vynikající.

0/0
16.10.2008 8:23

barbudo

Počítač je toliko ...

... levná náhražka skutečné kvalitní výuky ...

... naše školy nemají ani na náhražky ...

0/0
14.10.2008 21:16

nefad

„dnešní škola děti nudí“

Než tuhle diskuzi definitivně opustím, tak bych se ještě chtěla vyjádřit k tomu, že „dnešní škola děti nudí“: Myslím si, že by si na to měly děti rychle zvykat, protože celý jejich život je bude nuda provázet – i na vysoké škole, kterou si po pečlivém uvážení zvolí, na oboru, který je zajímá, budou muset na přednáškách poslouchat i věci, které jsou „nudné“, „nezajímavé“ a na první pohled nedůležité (důležitost těch informací se třeba projeví až v dalším semestru - v navazujícím předmětu, nebo až za několik let…). A pokud budou mít to štěstí, tak toto „nudné“ učivo bude tvořit jen 50% celé výuky…

0/0
14.10.2008 20:30

nefad

Re: „dnešní škola děti nudí“

Jinak bylo mi ctí s tebou diskutovat – rozhodně bylo pro mě velmi přínosné obhajovat své názory před takovým oponentem ;-) (a to proto, že jsem musela stále nacházet nové přesvědčivé a inteligentní argumenty, čímž jsem si nesporně bystřila mozek :-)), jenže v nejlepším se má přestat, tak sbohem :-)

0/0
14.10.2008 20:30

Sampis

Re: „dnešní škola děti nudí“

Škoda jen, že jste své přesvědčivé a inteligentní argumenty nepoužila v  nějakém svém příspěvku v této diskuzi.

0/0
14.10.2008 23:11

mikd

Re: „dnešní škola děti nudí“

souhlasímR^

0/0
16.10.2008 13:44

Philosopher

??

Cituji:

"Pokud si pod pojmem počítačové hry představujete ulétlou zábavu krvelačných psychopatů nebo svět absolutních nepraktiků, neschopných si chleba namazati, pak přestaňte číst a dál si užívejte (ne)šťastného důchodu, či odečítejte těch pár dnů do důchodu zbývajících. " Konec citace.

Tak za tento odstavec bych autorovi nedal knižní odměnu, ale ...

0/0
13.10.2008 16:47

Pan Navratil

---

Inu, také jsem si v mládí myslel, že to či ono mi nemůže do života nic dát. Jistě, mýlil jsem se.:-)

0/0
13.10.2008 16:13

Philosopher

Re: ---

Já jsem si to také myslel a ....  Nemýlil jsem se.

0/0
13.10.2008 16:54

ViIa Lesni

Re: ---

Nemýlil jsi se ? nikdy ?

0/0
13.10.2008 17:27

pvl1

Re: ---

Zase jindy jsem si to vůbec nemyslel a ono jo.

0/0
14.10.2008 14:18

nefad

závěr

Závěrem bych chtěla říct, že je jen málo pc her pro pacifisty :-( a hlavně: že jsem se ve škole nudila jen výjimečně! A když, pak byla chyba buď na mé straně (že jsem se nedokázala dost namotivovat ke studiu daného předmětu) a nebo ve vyučujícím...

Velice si vážím pedagogů (i když mám s některými velmi špatné zkušenosti), že mají tolik odvahy a trpělivosti, které jsou nesporně velmi potřebné k tomu, aby nevzdali mnohdy marný boj a dál "vzdělávali" lidi, kteří o vzdělání (zatím) zájem nemají :-)

0/0
13.10.2008 10:14

Pan Navratil

---

Her pro pacifisty je dle mého názoru velké množství.

0/0
13.10.2008 16:12

kentaur

Re: ---

třeba Doom ;-D

0/0
15.10.2008 19:19

Sampis

Re: závěr

Skutečně, her pro pacifisty je nepřeberné množství, některé jsou dokonce kultovní.

Já se ve škole taky nenudil, střílet učitele pravítkem byla zábava.  Nudit se můžete ze dvou důvodů. Jednak vás předmět výuky ani trochu nezajímá a nemáte k němu žádný vztah - jednoznačná chyba učitele, který nedokáže zaujmout a právě zde mají hry obrovský potenciál, jednak jste natolik vepředu a informace jsou pro vás málo hluboké a je jich málo. To platí v případě, že vás předmět zajímá. A máte v něm hlubší znalosti.

0/0
13.10.2008 19:12

nefad

dějepis a pc hry

Studuji historii (pravda teprve druhým rokem), počítač používám odnepaměti a myslím, že velmi dobře, ale nedokážu si představit, jak by se pc hry daly využít při výuce dějepisu. Je možné, že dají studentovi jistou představu, jak to v dané době vypadalo, jaké nástroje či zbraně se tehdy používali, co se nosilo; taky je možné, že pak budou tušit, že byl nějaký Jan Lucemburský, nebo možná ne: možná ho budou považovat jen jako fiktivní postavu nějaké strategie. Rozhodně však nebudou znát například Hatšepsut, která žádné bitvy pravděpodobně ani nevedla, což je škoda, protože já si jí právě kvůli tomu velmi vážím. Také si nedokážu představit, že by se ze hry dozvěděli, kdy byla bitva na Bílé hoře či kdy začala 2. světová válka, což jsou podle mě velmi důležité informace. Navíc velkým kamenem úrazu při použití těchto her jistě bude, že v dané bitvě může vyhrát kdokoli - skutečný vítěz se stane lehko poraženým, protože záleží jen na schopnosti hráče jak hra dopadne, ne na faktech...

0/0
13.10.2008 10:12

Sampis

Re: dějepis a pc hry

Je velice smutné, že student historie považuje za důležité datum, kdy byla bitva na Bílé Hoře. Mnohem důležitější je, že se jedná o počátek 30leté války a tuto informace může hra poskytnout a zafixovat dost dobře. Stejně tak je důležitější, co předcházelo WWII, včetně válečných reparací za WWI a světové války samotné, než pouhé datum.  Atd.

Co se týče výtky ohledně výtězné strany - zde je právě ta úloha učitele, který může vést na dané téma diskuzi a korigovat získané informace. Hra má být pomůcka, nikoliv jediný zdroj informací.  Krom toho, lze hru udělat i tak, že vždy vyhraje "ta správná strana". Dobře udělaná hra může uvést studenta do "kontextu doby". Tedy včetně společenských poměrů například  v celé Evropě, umělecký stylů, slohů, řemesel, ekonomiky atd. Ovšem to je jen příklad použití her při výuce historie. Vyžití je možné samozřejmě i v jiných předmětech, matematika, fyzika i chemie se nabízí přímo. Vyjímkou je snad jen tělocvik.

0/0
13.10.2008 10:39

vratino

Re: dějepis a pc hry

"Blahoslavení chudí duchem, neboť jejich je království nebeské."

0/0
13.10.2008 15:27

12345hanka

Re: dějepis a pc hry

A co si takhle pomocí nějaké pc hry zafixovat gramatiku?

0/0
13.10.2008 17:24

nefad

Re: dějepis a pc hry

Sampis: Je mi líto, že své názory obhajuješ tímto stylem – já s tebou pouze polemizovala a vůbec jsem nepochybovala o tvých schopnostech (ať si o nich myslím cokoli), zatímco ty přestože mě vůbec neznáš si troufáš hodnotit mé znalosti…

Přiznávám, že jsem do jisté míry konzervativní. Rovněž musím přiznat, že ke hrám mám negativní vztah; a nejen k  „hlavu vymývajícím“ střílečkám, ale i k těm „vzdělávacím“, protože mě nebaví, alespoň ne dlouhodobě (možná jen pár minut). Ale i kdybys mě přesvědčil, že hry se dají účelně využít ve výuce, že by bavily všechny – tedy nejen „ulítlé a nepraktické“ nadšence - stejně budu pořád zastávat názor, že pokud bude chybět snaha, tak ani sebelepší hra žáku užitečné informace do hlavy „nenaleje“; a pokud snaha a zájem nechybí pak je jedno, jestli se člověk učí z fádních učebnic či supermoderních her, protože si pak stejně najde doplňující literaturu...

0/0
13.10.2008 18:07

Sampis

Re: dějepis a pc hry

Ale já nikde ničí znalosti nehodnotil, ani bych si to nedovolil z tak krátkého textu. Já hodnotitl to, na co konkrétně dáváte důraz. A nezlobte se na mě, datum události je až to poslední, co je důležité, neboť jde o encyklopedickou znalost, která je snadno dohledatelná. Ostatně, to je obecný pedagogický spor.

Úkolem her by mělo být právě přitáhnout, popřípadě informovat právě ty, pro něž je předmět sám o sobě nezáživný a látka těžko uchopitelná. Hra má být další pomůckou, ne základem výuky. A jistě může a má vybízet k dohledání dalších informací. Článek i moje příspěvky jsou o tom, že je zde další, možná velmi efektivní pomůcka, která není využívána.

0/0
13.10.2008 19:04

nefad

Re: dějepis a pc hry

"Úkolem her by mělo být právě přitáhnout, popřípadě informovat právě ty, pro něž je předmět sám o sobě nezáživný a látka těžko uchopitelná. " Jenže zde nebereš v úvahu možnost, že existují lidé, které daná látka ani počítačové hry nebaví: Mám kamarádky, které počítače nezajímají a ani je nebaví, umí používat jen Word a Explorer a o hry se vůbec nezajímají – Co pak?

Myslím si, že řešení, které zaujme jen několik lidí (maximálně polovinu třídy) ve svém konečném důsledku nic neřeší…

Jinak taky nemám ráda "biflování" letopočtů, ale tady musím poukázat na moudrý citát, "...Studente, není nejdůležitější VĚDĚT , ale VĚDĚT, KDE TO NAJÍT ..." který je zveřejněn v diskuzi k článku Latinská věta v elektronické kultuře aneb o biflování - pokud nebudeš mít základní faktografické znalosti, pak ti to ztíží hledání v sofistikovaných encyklopediích a slovnících, které všechny nejsou v elektronické podobě a nebo je na netu zveřejněna jen část jejich hesel.

0/0
13.10.2008 22:05

nefad

Re: dějepis a pc hry

Mám na mysli ty typy publikací, jejichž příspěvky jsou řazeny chronologicky...

0/0
13.10.2008 22:25

Sampis

Re: dějepis a pc hry

A jejichž digitální podoby jsou jednak skladnější, jednak levnější a jednak se v nich snáze vyhledává a ne jen chronologicky. Sama asi tušíte, že v tédo debatě argumentovat chronologicky řazenými publikacemi je dosti unfer, zvláště když se nejedná o jediné možné řazení.

Nicméně znovu opakuji, že mnohem důležitější je znát souvislosti, okolnosti, příčiny a důsledky události, než datum, kdy se stala. Ostatně, pokud toto všechno znám je určení data poměrně jednoduché i bez encyklopedie, s možností vyhledání je datum neomylně získáno.

0/0
13.10.2008 22:50

Sampis

Re: dějepis a pc hry

Zajímavé, byl jsem osočen, že hodnotím něčí znalosti, aniž jsem to udělal a v zápětí jsem osočen z toho, co beru nebo neberu v úvahu. Vaše tvrzení o "kamarádkách, které počítače nezajímají" je stejně hodnotné, jako tvrzení o "kmarádkách, co se jim nechce číst". V této debatě se nebavíme vůbec o počítači. Ten zde hraje stejnou roli nástroje jako kalkulačka. Výuka pomocí her nevyžaduje po vašich kamarádkách žádné speciální dovednosti. Ostaně existují výukové programy pro předškolní děti. Odhadování kolik lidí by zaujali připadné výukové hry je docela diskutabilní záležitost. Nejspíš máte docela mylnou představu o jaký SW se jedná.

K těm základním faktografickým znalostem. Proveďme myšlenkový pokus. Získáme více relevantních odkazů pod heslem 1620, nebo pod hesly Bílá Hora, rekatolizace, emigrace ...  Ale toto je na mnohem delší debatu, zvláště o zásadním nedostatku našeho školství, kdy studenti nejsou schopni skládat jednotlivě získané informace je do reálného světa.

0/0
13.10.2008 22:43

Sampis

Re: dějepis a pc hry

A samozřejmě to na co dáváte důraz je hlavně obrazem toho, jaké znalosti jsou od vás vyžadovány. Takže z mého pohledu ohledně "hodnocení" jste v tom nevině. Je to právě systém výuky, který může za to, co považujete za důležité.

0/0
13.10.2008 19:15

nefad

Re: dějepis a pc hry

»A samozřejmě to na co dáváte důraz je hlavně obrazem toho, jaké znalosti jsou od vás vyžadovány. Takže z mého pohledu ohledně "hodnocení" jste v tom nevině.« Nápodobně. Každý z nás vyrostl v jiném prostředí, každému byly "vtloukány" do hlavy jiné hodnoty a oba si pevně stojíme za svými názory, které ani pod tíhou argumentů nezměníme - nedokážu posoudit, zda je to dobře či špatně, každopádně to znamená, že diskutovat dál nemá cenu (alespoň pro mě ne). Tím však nechci říct, že se vzdávám - pc hry asi nikdy nebudu hodnotit příliš pozitivně: jednak pár jedinců z nich mohou zešílet, někteří lidé si na nich mohou vybudovat závislost… A především sezení u počítače a koukání do obrazovky není rozhodně zdravé – dnešní děti stráví u počítačů velké množství času, a kdyby do nich měly hledět ještě ve škole, tak si raději nechci domyslet, jak by se to podepsalo na jejich zdraví… Je mi jasné, že tě tímto argumentem také nepřesvědčím, ovšem ty mě též nepřesvědčíš o opaku…

0/0
14.10.2008 20:19

Sampis

Re: dějepis a pc hry

Já nehovořil o prostředí, ale o výuce. O tom, co po vás požadují ve škole.

Závěr příspěvku je naprosto hloupý. Jak studentka historie byste měla vědět, že obdobné výhrady byly k vynálezu knihtisku. Jak zkažené oči, tak to, že "mladí přestanou pracovat a budou jen ležet v knihách". Tudíž se nejedná o žádné argumenty, ale obyčejné plácání na úrovni pivních keců. 

Je mi líto, že se studentka, a v tomto případě studentka VŠ, dopouští takovýchto plitkých soudů. O mnohém vypovídá ochota hodnotit hry negativně a podložit svůj názor tvrzením o malém počtu "pacifistických her". Obrázek nechť si každý udělá sám. Já jen konstatuji, že zrovna vy čest našemu školství svým přístupem rozhodně neděláte.

0/0
14.10.2008 23:09

noboty666

Re: dějepis a pc hry

Trochu hnidopišství:

- nevinně

- plytký

Nic proti ničemu, ale "... zrovna vy čest našemu školství ... rozhodně neděláte."

0/0
16.10.2008 14:06

pvl1

Re: dějepis a pc hry

Neber věe doslova. Hra nemusí být jen bitva. A informací se tam dá dostat kolik chceš. Jestliže budeš mít úkol se od Hatšepsut dozvědět heslo, kterým je datum bitvy na Bílé hoře aby si mohl zabránit II válce, máš to tu všechno.

0/0
14.10.2008 10:35

nefad

škola hrou

Také jsem studovala na gymnáziu a také jsem vždy toužila po "škole hrou" - tedy po tom, aby místo práce byla legrace (což je snem nejen dnešních školáků) zejména v chemii a ve fyzice... Jenže řekla bych, že Jan Ámos Komenský si svou "školu hrou" představoval trochu jinak. Myslím si, že jeho ideou bylo, aby studenti studovali, aby profesoři nebyli jen bezduší strašáci s rákoskou, kteří daj nebohému žáčkovi za vyučenou, pokud přesně neodcituje naučený text u učebnice - v tom je totiž rozdíl mezi studovat a biflovat: studovat znamená přečíst si "nudný" text z učebnice a vytáhnout si z něj potřebné informace, zapamatovat si je a pak je správně použít; zatímco biflování (které vyžaduje opravdu jen hrstka pedagogů - osobně jsem takového potkala jen jedinkrát a to na velmi krátkou dobu) vyžaduje naučit se zpaměti text z učebnice, a pak jej slovo od slova vysypat u tabule a navždy zapomenout...

0/0
13.10.2008 10:09

Sampis

Bohužel,

potrvá ještě hodně dlouho, než si někteří, a zejména učitelé, všimnou, že například u historických strategií, nebo simulátorů tlačí fanoušci a trh na faktickou přesnost a bohatost údajů. Nejedná se o nijak nový trend, naopak, trvá to již snad více jak deset let.

Výjmečným počinem je tahová strategie 1848. Pojednává o maďarské válce o  nezávislosl (1848-1849). Za hrou stojí maďarské ministerstvo pro vzdělání. U nás je, pokud vím, zatím jedinou vyjímkou hra o domácím násilí.

Pozitivní vliv strategií na rozvoj kombinačních schopností je dnes znám. Navíc spousta her může kohokoliv seznámit s okolnostmi událostí. Myslím, že spousta lidí by byla překvapenou, kdyby v roli Jana Lucemburského vyráželi se svými rytíři  v jedné z bitev stoleté války do útoku za zvuku děl.

0/0
13.10.2008 8:27

DeathWillBeMyBride

Re: Bohužel,

at si to deti hrajou doma odmenou za snezenej spenat, ne ve skole

0/0
13.10.2008 10:11

Sampis

Re: Bohužel,

A nějaký racionální důvod? Nebo ono je důležité, odkud získám stejnou informaci? Ony ty informace získáně prostřednictvím her jsou mnohem více upevněné, než jeden řádek textu z 250 stránkové učebnice. Nehledě na to, že takovému učení věnují studenti mnohem více času a raději než jen biflování.

0/0
13.10.2008 10:16

12345hanka

P.S.

A nekydejte už pořád špínu na chudáky učitele. Chovají se naprosto racionálně - odvádějí tolik a takovou práci, za jakou jsou placeni.

0/0
13.10.2008 8:21

12345hanka

Vidím to tak,

že dnešní děti a mládež ve škole nejsou spokojeny, pokud se tam po nich vyžaduje nějaká práce. Není divu, od malička - a že nám už vyrostla od listopadu další generace - je jim vtloukáno do hlavy, že základem života je zábava (nevaž se - odvaž se!...návod do funfujícího partnerského vztahu?),  že porušování jakýchkoliv norem je "in" (puberťáci běhající po autech, filmy jako Snowboarďáci), že nějaká objektivita je passé (tvrzení libovolné reklamy), že štěstí a úspěch v životě lze získat téměř zadarmo, případně za odvahu svléknout se před objektivem... atd, atd.

Jediná protiváha může být ve výchově v rodině.

0/0
13.10.2008 8:19

J i ř í

Klapky na očích

autor vidí zjednodušeně a černobíle, protože škola ho bohužel nenaučila vidět jinak. Umět anglicky je nutnost, ale právě znalost dalších jazyků umožní získat dobrá místa. Správně používat internet určitě neumí 100 % dětí - tady by se asi mělo ve výuce diferencovat. Atd.

0/0
13.10.2008 8:09

Kocourek69

Článek je hloupost.

Ta nuda nenuda je jen a jen v rukou učitele. Za mých školních let žádné počítače nebyly a přesto byli učitelé kteří svým výkladem dokázali žáky zaujmout že jim bez dechu naslouchali i ti největší vyvrhelové ve třídě a naopak. Nutno podotknout že většinou to byli učitelé mužského pohlaví kteří látku uměli podat pro žáky stravitelným způsobem a to tak že si žáci z té hodiny nějaké ty vědomosti i odnesli. U učitelek to chodilo jinak. Co se žáček doma nenašprtal to nevěděl.

0/0
13.10.2008 3:02

DeathWillBeMyBride

blbost, smazat

takovehle "clanky" by nemely byt ve zpravach. Muj 11-ti lety bratr by ve skole taky nejradsi hral pocitacove hry (nenarazim na vek autora, ten je mi zahadou). neberu ho vazne, nerad bych, aby moje deti travily vice casu s pocitaci. naopak je v dnesni dobe pobyt zaka ve skole jednim z mala okamziku, kdy dite u pocitace nesedi. krom hrani pocitacovych her ve vyuce autor clanku moc novych napadu do skolstvi neprinesl, prestoze nas na to v uvodu pripravoval.

0/0
13.10.2008 1:35

Papaboot

Re: blbost, smazat

Už jenom podle Vašeho nicku soudím, že svého, jak říkáte jedenáctiletého bratra, převyšujete tak maximálně o dva tři roky. Navíc si myslím, že článek byl smysluplnější než vetšina návrhů ministerstva školství (viz. státní maturity apod.), které stojí lidově řečeno za "hovno". Nové nápady nejenže přinesl, ale přinesl jich poměrně solidní množství. Rozhodně to stojí za uvážení, vždyť jedna či dvě "hodiny her" by jistě ničemu neuškodily. To, že dnešní mládež tráví většinu volného času před monitorem, je věc z jiného soudku a autor za tuto degeneraci nemůže. Toť vše

0/0
14.10.2008 19:53





Najdete na iDNES.cz