Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poslechněte si čtyři nové verze české hymny a hlasujte o nich

U příležitosti Dne české státnosti se národu představily čtyři nové verze české hymny. Nahrál je sbor Národního divadla pod vedením dirigenta Jiřího Bělohlávka. Kromě orchestrální a sborové vznikla i verze pro mužské a ženské sólo. Poslechněte si je a hlasujte, která z nich se vám nejvíc líbí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

burak

hymna

To,ze jsou jiste dulezitejsi ukoly,nez resit verzi statni hymny je pravda,ale  neznamena to,ze bychom nemeli vylepsovat to, co se vylepsit da.

Orchestralni verze je krasna,ale pisen beze slov je jen polovicni.Slova ceske hymny jsou krasna, a proto si myslim,ze by mela zaznit spolu s hudbou.Nehlede k tomu,ze pri oficialnich prilezitostech maji cizinci moznost slyset cesky jazyk a nasinci si pripomenou text,ktery v citlivych lidech probouzi lasku k vlasti.

                                                                    S pozdravem P. Hochmann

0/0
5.10.2008 10:00

123pajula456

hymna

lekla jsem se že chtějí hymnu bůh ví jak předělávat-no podle toho co jsem si tu poslechla je to pouze nastudováno ve čtyřech verzích, takže jsem si tak trochu oddychla! Proboha-naše hymna je přeci nádherná tak jak je! O žádnou jinou si myslím nestojí nikdo z nás! Když slyším naši hymnu cítím se být hrdá, že jsem Čech (a to i přes to co se tu děje) uslyším-li nějakou úpravu, už se za to asi budu jen stydět. Proto jsem proti veškerým úpravám a předělávání státní hymny....ať se hraje tak jak se hrála do těď vždyť je to přece nádhera!!!

0/0
3.10.2008 17:31

4knot

Re: hymna

Naše hymna se mi nikdy nelíbila, ale co mi na ní nejvíce vadí je, že vždy uspí naše reprezentanty. Ikdyž možná za to úplně nemúže, určitě jim moc nepomůže.

0/0
12.10.2008 15:05

podplukovnik 66

Re: hymna

http://www.youtube.com/watch?v=RmnTLKHtKnA

0/0
12.10.2008 19:03

PanHo1

optik Mírek..

Úžasné.Pokud je naší jedinou starostí překopávat krásnou českou hymnu,Jsme šťastný a bezstarostný národ. Nepřišel bych na to ale,kdyby mi Topolánek neotevřel oči. Díky, Míro, jsi kadet,ale mohl bys zas chvilku pomáhat s otvíráním očí jinému národu,prosím.

0/0
2.10.2008 7:55

wrangler

Jeho starosti na mou hlavu.

To ten blbeček nemá nic jiného na práci, než šťourat do hymny?Proč se raději nestará o svou ODS a lumpy v ní?

0/0
1.10.2008 20:24

Pilat

puste na to cernochy ti tomu daji fasadu

;-)

0/0
30.9.2008 21:50

marzena

marzena

no tak jestli ten sbor opravdu patri Narodnimu divadlu, tak to se nema ND moc cim chlubit :-/. Orchestralni verze takrka beze zmen, coz je asi dobre. Pry jsou tam vic slyset smycce, ale mne prijde, ze jich tam je porad malo. Muzske solo slabota - vzdyt je to v podstate prosta pisen, tak proc z toho delat takovou operu? Zenske solo moooc pekny R^

0/0
30.9.2008 13:32

ephemeroptera

Možná slza, ne však tlukot srdce

Česká hymna je krásná v jakékoliv úpravě. Mohu-li ale srovnat novou orchestrální verzi s tou původní, tak se mi ta nová zdá taková fádnější, monotóní... na usnutí... mozná to dělá ta převaha smyčců. Nebo by to chtělo větší dynamiku. Nová verze se hodí do koncertních sálů, ale nemyslím si, že účelem hymny je splynout s ostatní klasickou hudbou, ale naopak vyvolat emoce, což se nové verzi moc dařit nebude - možná tak slzičku, ale ne silně tlukoucí srdce....

Každopádně jsem nepochopil proč nová hymna. To se chce Topolánek zapsat do dějin ČR alespoň změnou hymny, když za všechno ostatní ho historie nepochváli?

Pro vsechny co se diví kolik je tu hudebních kritiků: Češi vždycky byli muzikální národ, tak proč ne? :-)

0/0
30.9.2008 11:11

marzena

Re: Možná slza, ne však tlukot srdce

a protože jsme muzikální národ, tak teď posloucháme Landu, Divokýho billa a Vondráčkovou 8-o

0/0
30.9.2008 13:36

tomasrommel

Nápad

Ten nápad na úpravu hymny, resp. kritika jejího dosavadního pojetí, není dílem Dalíka nebo Mirka Topolánka, ale mě. Proč? Protože dosavadní hymna působí unyle, není ani náznakem vznešená, není ani jako polská bojovná, prostě to není ono. Nechtěl jsem prostě navrhovat tak radikální krok jako přejít k písni: Kdož sú boží bojovníci, protože je sice snad jediná možná, ale je neaktuální, lidi by Vás ukopali a ještě by v dnešní Evropě působila směšně a kontraproduktivně (teroristi z muslimských zemí). Tak proto jsem navrhl alespoň úpravu. 

0/0
29.9.2008 21:11

123pajula456

Re: Nápad

není vznešená?? proboha vždyť naše hymna je jedna z nejkrásnějších!! A to nastudování nynější má být vznešené?? Zní to pěkně ale to je tak všechno!! Kdykoliv jsem slyšela naši hymnu, nutilo mě to hrdě vstát a zpívat si ji a tohle?? Leda si poslechnout a říct - celkem pěkné! Ježiši vždyť člověku šla z té nádhery husí kůže, nikdy nikoho nenapadlo ji měnit a najednou je unylá?! Tak se přestěhujte do Polska a můžete si zpívat "bojovou". Já jen doufám, že se národ alespoň téhle prasárně postaví, když už si se vším ostatním nechává srát na hlavu. Alespoň ta hrdost snad některým ještě zůstala!!

0/0
3.10.2008 17:39

jujanek

vsichni najednou rozumi hudbe

Se nestacim divit kolik je tu hudebnich kritiku :-©

0/0
29.9.2008 18:39

stream

překlad textu hymny pro cizince

Where is my home-Where is my home-Water gushing over grasslands-

Pine trees fizzing over rocky mountains-In the park flower blooming in the spring-

It is a terrestrial paradise to look at-And it is that beauty country

Czech country-My home-Czech country-My home

[>-]V;-)

0/0
29.9.2008 18:30

griša

Názor : Píseň č.1?

Kvalitní práce v politice!  Původní  verzi hymny není nutno měnit.Bylo by prospěsnější

dát do pořádku důležitější problémy.

0/0
29.9.2008 17:17

Mravenec Paša

Nejhezčí verze české hymny?

Určitě od 4TET Jiřího Korna, moderní, bezvadná muzikantsky, nic hezčího jsem neslyšel R^

0/0
29.9.2008 16:46

Queribus

Re: Nejhezčí verze české hymny?

Tak to máte pravdu. Ale nové oficiální verze nejsou také špatné...

0/0
30.9.2008 10:36

foxtrotl

mohla to být soutěž

které se může zúčastnit každý; pak referendum jako Český slavík a bez ohledu na hlasování by se podle stávajícího zákona mohly používat všechny, od Gotta přes  Landu až k slepému harmonikáři na Národní vedle TESCO v Praze.

0/0
29.9.2008 15:52

fillu ferru

Nejhorší verze, co jsem kdy slyšela,

zazněla na MS v hokeji v Německu v roce 2001. Zpíval to Němec a při slovech "cémě česká, domof můj" šel mráz po zádech :-P

0/0
29.9.2008 14:51

gagaryn

***

mě se to líbí v podání 4Tet.

0/0
29.9.2008 13:23

vime

at se do toho nemontuje

a nechá hymnu hymnou, tak ja se hraje už léta je dost dobrá

0/0
29.9.2008 13:11

Bouše

Ten pěvec nádherně vyslovuje "Boryš umí po skalinách"

;-D R^

0/0
29.9.2008 12:34

vime

Re: Ten pěvec nádherně vyslovuje "Boryš umí po skalinách"

jooo Boryš, to je boreš..nebo borec, :-)

0/0
29.9.2008 13:13

weed

Re: Ten pěvec nádherně vyslovuje "Boryš umí po skalinách"

mmmm to neni pravda

0/0
29.9.2008 15:09

Queribus

Re: Ten pěvec nádherně vyslovuje "Boryš umí po skalinách"

No a neumí snad? Vždyť je to náš nejllepší horolezec!

0/0
30.9.2008 10:38

Králík z klobouku

Nic moc

Žádná sláva to není. Jinak než přes Topolánka to asi prosadit nešlo. Moje pořadí:

1. orchestrální: i když je kýčovitá. Tím rázováním jako by chtěla nahradit blýskání nad Tatrou. Agresivně dojímavé smyčce vženou slzy do tváří protihráčům. Pokud se ještě nebudou smát žertovnému harfímu "blum" na začátku.

2. ženské sólo: hlas je jakžtakž přirozený. I když se k hymně vůbec nehodí. Vibrato patří do muzea opery a ne do současné hymny. V lidových muzikálech na Fidlovačce se snad tenhle styl operního zpěvu nikdy nepoužíval, ne?

3. mužské sólo: nic proti panu zpěvákovi, ale je to křeč. Platí totéž co o ženském sólu, a navíc je to méně přirozené. A přitom právě od sólových provedení jsem čekal nejvíc. Při vhodném výběru sólisty a osobitější interpretaci by s tím šly dělat zázraky.

4. Sbor: bez barvy, bez nápadu, bez výrazu, neoduševnělé. Chybí tomu život. Ať se zeptají Kulínského, jak na to...;-D

0/0
29.9.2008 12:01

marzena

Re: Nic moc

jo souhlas, ale to zensky solo mi prislo nejlepsi (pravda slysel jsem jen 20 vterin, pak jsem preladil :-), prislo mi to prave docela prijemne malo "operni" a hezky to pod sebou schova pripadne kyce v orchestru.

0/0
30.9.2008 13:35

Radka Pošta

nechápu

Asi jsem divná, nebo tak něco, ale nechápu, proč se musí hymna pozměňovat. Zřejmě je umění změnit hymnu tak, že laik změnu nepozná proti originálu, ale mi to připadá jako ztráta času a veřejných financí. Nejsme američané a u hymny nedáváme ruku na srdce. Navíc u mnohých akcí hraje hymnu přímo dechová kapela anebo hudební těleso, které na akci účinkuje. Účinkuji ve sboru a hymnu jsem sborově zpívala nesčetněkrát. Opravdu nechápu co vláda řeší.8-o

0/0
29.9.2008 11:53

Králík z klobouku

Re: nechápu

Hymnu snad nikdo nepozměňuje, ne? Spíš bylo divné, že se takovou dobu používala jen jedna jediná interpretace a nahrávka, a navíc ještě jen "němá". Mělo by být přirozené, že aranžmá každý vždycky přizpůsobí vkusu a situaci.

Zajímavé by spíš bylo, jestli tahle "akce" je nějakou státní zakázkou - kolik to stálo, jestli bylo výběrové řízení a jestli ho pořádal někdo po ježčím způsobu atd. Nebo jestli to je svérázná forma státní dotace Národnímu divadlo. Anebo jen bezelstné podpora českému umění, tak jako Íčko bezelstně podporoval Sekyrovo české podnikání.

0/0
29.9.2008 12:12

roddie

Moje pořadí:

1. orchestrálka - příjemná, nebombastická

2. ženský vokál - příjemný, přirozený

3. sbor - ale mohli si s tím trochu víc pohrát, vícehlase

4. mužský vokál - nějak mi moc nesedí

0/0
29.9.2008 11:19

_m-

Aranžmá jsou všechna hezká

o tom žádná, i když nejdůstojěnjší mi připadala orchestrálka.v Jen mě udivuje, že nahrávka státní hymny byla svěřena Orchestru Národního divadla  a ne České Filharmonii.................

0/0
29.9.2008 10:57

kerob

Hymna

Jak to že o tom nebylo vypsáno referendum? Napadnout u ústavního soudu, založit združení Ne Hymně a do té doby používat pec nám spadla. Já to říkám už 20 let  že dokuď tam nebudou dudy tak se to hitem nestane. Ne vážně je to hezké, ale blbě se na to tančí.

0/0
29.9.2008 10:48

Radka Pošta

Re: Hymna

;-D;-DR^R^R^

0/0
29.9.2008 11:54

kerob

Hymna

Tady  se zase mudruje? Koukám, samý odborník. Na fotbal nám to stačí a jinak to celý rok člověk stejně neslyší. Tak co. A stejně za to může Klaus nebo radar.

0/0
29.9.2008 10:37

zoufalec1

je to zbytečné

tak by mě zajímalo, kolik ta legrace stála. Chudák Kalousek musí ubírat i ministerstvům na jejich provoz a Topolánek mu za zády utrácí za věci, které by klidně mohly několik let počkat na lepší časy. Jinak - nemohu se ubránit dojmu, že ta původní, dodnes používaná verze je dobrá a že státní hymna by neměla podléhat módním vlnám a snahám politiků o sebezviditelnění.

0/0
29.9.2008 10:22

kerob

Re: je to zbytečné

387,50Kč bez DPH

0/0
29.9.2008 10:40

JCage

A co takhle Smetanova Vltava?

ale jedine v tomhle podani:

http://de.youtube.com/watch?v=OgoL4tG_4Ak&feature=related

0/0
29.9.2008 9:15

nccch

Jako hymnu jedině

Kabáti - Pohoda. To říká o naši vlasti dostatek ;-D

0/0
29.9.2008 8:39

Jen Aby

Už jen to, že za tím stojí Bělohlávek

sebou jistě nese záruku kvality .. ale proč se do toho proboha montuje Topol? Buď je tak blbej, že si myslí, že tím odpoutá pozornost od jiných problémů, nebo je tak namyšlenej, že si myslí, že po sobě musí zanechat pomník  ... místo toho, aby se věnoval tomu, jak posunout tento stát přes 8 let rudých nesmyslů, které předcházely, a vyvarovat se chyb, které provázely vlády 90. let, tak dělá jednu kravinu za druhou

0/0
29.9.2008 7:24

krop

Pohreb...

Nejhezci je verze s zenskym solem. Nicmene nejreprezentativnejsi je samozrejme orchestralni. Bohuzel, nova verze zni spis jak pohrebni song... :(

0/0
29.9.2008 3:37

Thorough

Sólisté?

Státní hymna v podání jediného byť uznávaného sólisty je přece nesmysl. Stejně jako je nesmysl aby státní hymnu změnil jediný sólista.

0/0
29.9.2008 3:06

Pan Navratil

-

Proč ne, ve světě je to běžné.

0/0
29.9.2008 14:59

Mravenec Paša

Re: Sólisté?

Naprostý souhlas. Verze se sólisty jsou ubohé. Pak má národ umět zazpívat hymnu :-(.

0/0
29.9.2008 16:51

Luque1

hmmm

kurňa, ale tady už bych si dal říct:-P

http://www.youtube.com/watch?v=ctICCSvPSRo&feature=related

0/0
29.9.2008 1:27

Hempknight

Hymna

Ta sborova je nejlepsi. Je to ceska hymna tak at je tam slyset cestina ne?[>-]

0/0
29.9.2008 1:26

Matysek.

Nevim, co je spatneho

na te soucasne, ale muj hudebni "sluch" zrovna moc rozdilu mezi puvodni a prvni variantou nepoznal. Zbyvajici mi nesedi do ucha, byt treba u statniho pohru muze znit dobre, ale po vyhre treba v hokeji se mi libi klasicka.

0/0
29.9.2008 1:21

Vševěd

Musím přece jen Myrka pochválit

Je to vcelku hezké, ještě hezčí bude, až tato verze hymny bude hrát na náměstí a doprovodí KRAKATICI = modroptáckou lůzu ve smrtelných křečích a se stříkáním slizu  na smetiště dějin. REVOLUCE bude, zdálo se mi otom v noci, věřte Vševědovi, sním o tom již dlouho :-P:-P:-P Podrobnosti zde:

http://zpravy.idnes.cz/diskuse.asp?iddiskuse=A080928_173934_domaci_ban&reakce=26660064

a zde:

http://zpravy.idnes.cz/diskuse.asp?iddiskuse=A080923_164233_praha_pei

_______________________________________________________________________________

0/0
29.9.2008 1:07

Vševěd

OPRAVA

první odkaz má být takto :   

http://zpravy.idnes.cz/diskuse.asp?iddiskuse=A080928_173934_domaci_ban

0/0
29.9.2008 1:13

LUF

Nejlepší verze je tady:

http://www.youtube.com/watch?v=GMkbmjzz1Cg

http://www.youtube.com/watch?v=iHAuTKkeF7E

0/0
29.9.2008 0:54

HonyaDj

nová verze

Pokud si "původní" orchestrální verzi státní hymny označíme jako verzi 1.0, pak "nová" orchestrální verze je tak verzí 1.1 - mírná "úprava ksichtu". Defacto hymna dostala opravdu decentní úpravy aranží, které v tomto případě, pokud jsem tedy dobře poslouchal, možná trošku "popíkují" některé party nástrojů a čistí harmonii. Celek trochu evokuje Smetanovu Mou vlast, což je jen dobře. Na stranu druhou mám pocit, že je tato verze, co se týče dynamiky, trošku plošší než je verze "původní" - z tohoto hlediska se mi asi líbila trochu více verze starší. Verze se sborem mi okamžitě evokovala ruské sborové písně, podání ženské a mužské je zase poněkud smutnější - jak tu někdo psal, možná i "pohřební". Pokud už je to tedy myšleno s vyžehlením aranží vážně, pak hlasuji pro samotnou orchestrální verzi bez zpěvu (samozřejmě pouze do ankety, současná politická reprezentace dává už delší dobu najevo, že ji názory občanů nezajímají...).

0/0
29.9.2008 0:25





Najdete na iDNES.cz