Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Madridskou leteckou havárii zřejmě způsobila závada na křídle

Letecké neštěstí, ke kterému došlo v srpnu v Madridu, způsobila zřejmě porucha vztlakových klapek, které nebyly dostatečně vysunuty. Letadlo kvůli závadě nenabralo dostatečnou rychlost a nemohlo se odlepit od země. Informoval o tom Wall Street Journal.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Collin7

Klapky

Taky mě při čtení textu napadly podobný otázky, jaký tu řeší další uživatelé. Jedno vysvětlení nezdařilého překladu je, že tím autor mínil že se klapky vysunuly úplně, tj. dokonfigurace používané při přistání a ne při vzletu. Pak by dávalo smysl, že nedosáhlo dostatečné rychlosti a bylo příliš "těžké"...

0/0
5.9.2008 19:02

dutina

Novináří píšou nesmysly

Letadlo mělo dostatečnou rychlost, ale nedostatečný vztlak tedy nosnou sílu k odpoutání od země.

0/0
5.9.2008 13:02

231

Re: Novináří píšou nesmysly

Nic ve zlým, ale pokud nemělo dostatečný vztlak, nemělo ani dostatečnou rychlost, neboť při dostatečné rychlosti, je dostatečný vztlak.

0/0
5.9.2008 13:28

kestrik

Ačkoli to spolu souvisí, není to tak úplně pravda

Křídlo letadla se skládá z více částí, z nichž některé jsou pohyblivé a mění tak obvod či povrch křídla. Díky těmto pohyblivým částem mají piloti mají možnost ovlivňovat chování letadla.

Jestliže změním obrys či povrch, změní se tím i obtékání vzduchu. Pokud vzduch teče spodem, při stejné rychlosti letadlo více nadnáší - to jsou klapky většinou na náběžných hranách křídel, kterým se říká vztlakové klapky. Vytočí-li se nahoru, vzroste odporová síla horní hrany křídla a letadlo je tak "nadlehčováno". Pokud se skloní k zemi, pak je křídlo (letadlo) přitlačováno k zemi. POZOR, VÝŠKOVÉ KORMIDLO JE NĚCO JINÉHO, IKDYŽ FUNGUJE NA PODOBNÉM PRINCIPU. Naproti tomu, na zdaních hranách (stokových) jsou klapky, kterým se říká spojlery a také tzv.rušiče vztlaku. Opět zde funguje princip proudění vzduchu.

Příklad, letadlo má tzv. vzletovou a přistávací hmotnost. Tato hmotnost (nebudu uvádět jak se počítá) je ve vztahu k rychlosti jako přímá úměra. Ovšem s ohledem na konstrukční řešení podvozku

0/0
5.9.2008 13:45

cejkis

Re: Ačkoli to spolu souvisí, není to tak úplně pravda

mohl to být klidně uvolněný interceptor na jednom z křídel, který slouží k oddělení mezní vrstvy na horní straně

0/0
5.9.2008 13:49

kestrik

Já myslel, že interceptor je vázán na řídíci pulsy ?

0/0
5.9.2008 14:00

cejkis

Re: Já myslel, že interceptor je vázán na řídíci pulsy ?

všechno je řízeno FBW

nechme se překvapit

0/0
5.9.2008 16:03

cejkis

Re: Ačkoli to spolu souvisí, není to tak úplně pravda

a jinak konfigurace pro start a přistání je přední klapky-sloty dolů a zadní klapky - spoilery taky dolů

;-)

0/0
5.9.2008 13:51

kestrik

Ano, ale jen proto, aby šla příď rychle nahoru

Omlouvám se za nepřesnosti

0/0
5.9.2008 13:56

kestrik

Ano, ale jen proto, aby NEšla příď rychle nahoru

...a aby bylo letadlo řiditelné do V2

0/0
5.9.2008 14:01

raiben

Re: Ačkoli to spolu souvisí, není to tak úplně pravda

Takže nám tu chcete tvrdit že na náběžné hraně křídla jsou vztlakové klapky a na odtokové spojlery?? Ještě jsen neviděl vytáčet klapky směrem nahoru, už vůbec ne na náběžné hraně...a natož ještě aby zvýšili něco jako odporovou sílu horní hrany křídla.

Letadlo letí díky vztlaku a tudíž konstrukcí křídla...protože na spodní straně křídla vzniká přetlak a na horní podtlak!! Vysunutím klapek...na odtokové hraně...se přetlak zvyšuje protože se proudění zpomaluje větším zakřivením profilu křídla! Tudíž ma stejný vztlak, při menších rychlostech...což se dá ještě zlepšit vysunutím slotů na náběžné hraně křídla!

Výškové kormidlo funguje na jiném principu než klapky...ty mění proudění které má vliv na zvýšení vztlaku, kdežto výškovka na udržení či změnu proudění a vychýlení letadla ze směru.

0/0
6.9.2008 12:28

kestrik

Ačkoli to spolu souvisí, není to tak úplně pravda II.

...S ohledem na konstrukční řešení podvozku a další "detaily" není ideální a často ani možné dosáhnout takové rychlosti, aby postačoval běžný vztlak při běžném povrchu křídel. Proto se používají vztlakové klapky, které umožní letadlu, aby se odlepilo od země se stejnou hmotností při nižší rychlosti. Rušiče vztlaku na zadních hranách křídel se napak používají v poslední fázi letu-přistání. Letadlo nesmí mít "pádovou rychlost" a setrvačnost motorů je velká. Proto se pro styk draku a letištní plochy používají ony rušiče vztlaku, na které letadlo reaguje velice citlivě. Zbývá jen dodat, že pokud je porucha na rušičích vztlaku, obvykle to hodně odnese podvozek a pokud pilot nemá odhad a zkušenost s přistáním, pak je to velký problém i pro bezpečnost cestujících. Porucha na vztlakových klapkách má dopady též. Praskla-li hydraulika, padly klapky (části náběžné hrany křídla) směrem dolů. Mno a jak to bylo se vzrůstající rychlostí, prouděním vzduchu a následným vztlakem si zkuste domyslet.

0/0
5.9.2008 13:55

doslokchybe

Trest

Ta nehoda byla Boží trest za to, jak bezbožně se Španělé chovají. Současný socialistický premiér se vše prostředky snaží pošlapat a zničit tradiční španělské katolictví (viz zákon o homouších apod.). A právě tohoto premiéra a jeho stranu si Španělé zvolili.

0/0
5.9.2008 12:26

JetMeresjev

to znam

to je tak kdyz maji technici klapky na ocich ...

0/0
5.9.2008 10:28

vver440

mno, teď už s tím nic neuděláme

a aspoň bude novej díl seriálu Letecký katastrofy:-)

0/0
5.9.2008 9:50

yetti_z_hor

rychlost/vztlak

pokud jsou malo vysunute klapky, tak rychlost muze byt dost vysoka, ale vztlak na kridle (diky nevysunutym klapkam) je maly na to, aby se letadlo vzneslo. takze nevim, jestli je to spatny preklad a nebo i spatne formulovany puvodni text.

0/0
4.9.2008 23:45

Agent-přisluhovač

Re: rychlost/vztlak

Třeba to mysleli tak, že nenabralo dostatečnou rychlost pro odlepení od země, protože dostatečná by při málo vysunutých klapkách byla např rychlost 300km/h.

Ale předtím psali že se už dostalo do výšky 50metrů a pak spadlo, tak nevím.

Záznam z kabiny: "Ty vole, nehraj si s tou pákou klapek, nebo to spadne..." :-)

0/0
5.9.2008 0:33

V.I.P. blogger Patrik Zpalmyspad

Re: Re: rychlost/vztlak

macho, no juego con la barra!

0/0
5.9.2008 1:08

Bertiik

Re: Re: Re: rychlost/vztlak

R^;-D

0/0
5.9.2008 7:25

Wolffie

Re: Re: Re: rychlost/vztlak

technicka: no juegues

0/0
7.9.2008 10:55

mpes

Re: Re: rychlost/vztlak

woe ;-D;-D;-D

0/0
5.9.2008 2:27

231

Re: Re: rychlost/vztlak

Doslova se píše "... Letadlo kvůli závadě nenabralo dostatečnou rychlost a nemohlo se odlepit od země...", cože pitomost, svěčící o kvalitách pisálků iDěsu.

Letadlo nenabralo rychlost protože piloti měli startovací rychlost spočitanou pro funkční klapky, tak víc nezrychlovali a začali letadlo zvedat. Teoreticky lze odstartovat i bez klapek, pokud je dostatečně dlouhá dráha a pokud je letadlo schopno na zemi vyvinout potřebnou rychlost.

Typoval bych, že v těch 50m začali zatahovat podvozek a po otevření pdovozkových šachet, došlo ke ztrátě vztlaku a ledalo nabralo jediný možný směr - dolu..

0/0
5.9.2008 9:08

raiben

Re: Re: Re: rychlost/vztlak

Dobrý...ale jestliže je podvozek venku, tak je to už dost velky odpor vzduchu...na to, aby dekl od podvozkové šachty nebyk tolik znát...natož zapříčinil pád letadla, ztrátu vztlaku!

0/0
6.9.2008 17:39

pvl1

jasně

Navysunuté klapky mají za následek naopak lehčí nabírání rychlosti.

0/0
5.9.2008 9:38





Najdete na iDNES.cz