Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Topolánek: Připravujeme tři možné změny volebního systému

Vláda Mirka Topolánka zúžila možné změny volebního systému ze šesti modelů na tři. Skotský, řecký i nizozemský systém zavádějí větší proporcionalitu. Liší se ale systémem bonusu pro vítěze. Ministr spravedlnosti Pospíšil má varianty dopracovat a pak je vláda předloží k diskusi, sdělil Topolánek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

wcbaba

Chce to jednoznačně do ústavy zakotvit vedoucí úlohu ODS

a doživotní mandát pro Topolánka ve funkci předsedy vlády

0/0
29.8.2008 20:56

MiroTR

Nejhorší je ten současný systém.

Pokud má hlas voliče tak rozdílnou váhu podle toho, koho volí, je něco špatně.

0/0
29.8.2008 18:10

denny2006

překopat Ústavu Čr,..

,...zrušit senát a zavést jednokolový většinový systém do PS

0/0
28.8.2008 12:25

cromagnon

Re: překopat Ústavu Čr,..

Fajn ! To by byla již odzkoušená varianta ! (v předminulém a v minulém režimu měli něco podobného dědečkové a rodiče našich velkých stran, a vydrželo to 6 a 40 let).V

0/0
28.8.2008 14:37

wildge

Hmmm,

akorat ze zadny z tech systemu stejne nezarucuje, ze vysledkem bude pat a pochopitelne ani nijak neovlivnuje jeho pravdepodobnost.

Vsechny ty systemy vylepsuji postaveni malych stran, coz nutne nemusi byt chyba, ale k vetsi stabilite vlady to rozhodne nepovede.

Tak si rikam, ze je to preci jenom ucelova zmena, ktera sazi na to, ze v dalsi volby dopadnou podobne.

Podle me jedina moznost, jak zabezpecit jakztakz stabilni vysledek voleb je nevolit komunisty, kteri v parlamentu funguji jako zaba na prameni.

0/0
28.8.2008 10:59

wildge

Oprava

...ze vysledkem _nebude_ pat...

0/0
28.8.2008 11:06

Bouše

Všechny ty navrhované volební systémy

mají jednu zásadní vadu na kráse - komanči na žádném nijak extrémně neprodělávají. Chtělo by to nějaký český dodatek, že ať už zvítězí jakýkoliv systém, komunistům se počet získaných mandátů  p a u š á l n ě  sníží o polovinu na úkor ostatních stran. ;-D

0/0
28.8.2008 9:23

wcbaba

Re: Všechny ty navrhované volební systémy

jak demokratické - a co kdyby ostatní strany zejména ty které si říkají pravicové přesvědčili voliče

0/0
29.8.2008 20:55

chenile

jen uz zadne modeli ze zahranici

jsme videli jak dopadlo prevzeti "odectu tr. bodu" z nemecka ;-D;-D

0/0
28.8.2008 8:51

Alena1.

Re: jen uz zadne modeli ze zahranici

Trochu bych tvůj příspěvěk doplnila, protože takhle by mohl vzniknout dojem, že na vině jsou ty modely ze zahraničí. Pravdou je, že zahraniční modely jsou většinou v pořádku a dlouhodobě vyzkoušené, jakmile se na ně ale pustí "experti" z Česka, dopadne to neslavně.

Ale ruku na srdce, stále lepší dopadnout neslavně, než nechat Čechy vymýšlet novou "českou cestu". To by asi dopadlo katastrofálně.

A jednu otázku - co ti tak vadilo na tzv. "odectu tr. bodu"? To by mě opravdu zajímalo. 

0/0
28.8.2008 9:29

Víťa Jakoubek

Co je protiústavní?

Stačilo by zredukovat 14 volebních obvodů (kraje)  na 1 (celá ČR).

Tím by se proporcionalita zlepšila. Jestliže je bonus vítězi je protiústavní pak je protiústavní i současný paskvil (produkt spolupráce Klause a Zemana byť ovlivněný soudem), kde nějaká strana potřebuje na mandát více (dokonce dvojnásobek) hlasů než jiná. Jsou voliči menších stran méněcení?. Volby by měli přesně kopírovat vůli lidí a každý hlas by měl mít stejnou váhu.

0/0
28.8.2008 8:18

wildge

Re: Co je protiústavní?

No nevim, jak by se lidem libily kandidatky s 200 jmeny. Samozrejme 1 volebni obvod je u pomerneho systemu spravedlivejsi, ale technicke provedeni muze byt dost narocne.

0/0
28.8.2008 11:01

dan.ny

Re: Co je protiústavní?

Souhlasím, že současný volební systém je neústavní, protože není proporcionální. Proporcionální by znamenalo, že každá kvalifikovaná politická strana obdrží mandát za zhruba stejný počet odevzdaných hlasů. Ve volbách v roce 2006 ODS a ČSSD obdržely křeslo v Poslanecké sněmovně za každých 23364 voličů, pro každého poslance Strany zelených muselo hlasovat 56081 !!! To je více než dvojnásobek, což nemá s proporcionalitou vůbec nic společného a je výsměchem české ústavě. Redukovat počet krajů by bylo fajn, ale k zaručení proporcionality není zapotřebí. Měnit je vlastně potřeba jediný bod: Rozdělte počty mandátů stranám podle součtu výsledků voleb na celorepublikové úrovni, a nechte jednotlivé strany rozdělit tyto madáty do krajů podle jejich individuálnáho procentuálního zisku.R^

0/0
28.8.2008 23:02

good_luck!

tahleta volební matematika....

nejlepší je, že tento ˇ"špatný" model vymyslela ODS jako výraznou změnu posilující vítěznou stranu. Takže teď to má být asi reparát....

problém sněmovny bych viděl úplně jinde, než volební výsledek.., dokud bude v parlamentu strana, se kterou nechce nikdo spolupracovat, vždy  a při každém volebním výsledku můžeme dojít ke stejnému závěru... ano, teď to bylo 100/100, ale příště to může být klidně 95/105 (menší jsou koaliční), protože bez komunistů budou mít ostatní strany bez komunistů jen 185 mandátů... a ani Paroubek není takový dobrodruh, aby ČSSD zničil otevřenou vládní spoluprací... No a ta skrytá probíhá, ať je u moci modrý, oranžový (a přibere zelené, černé nebo duhové....). - viz. např. dvě poslední volby prezidenta, kde koalice modrá rudá vůbec těm komunistobijcům nevadila a nevadí....;-D

0/0
28.8.2008 8:17

good_luck!

oprava

.... pardon čísla mají být 95/105 ......jen 190 mandátů (reálně 95 na 95 a 10 komunistů)

0/0
28.8.2008 8:29

xblack13

Nechápu

Jakto, že se bonus pro vítěze nelíbí Paroubkovi, když příští volby vyhraje? ;-D

0/0
28.8.2008 7:45

prazakm

Re: Nechápu

Protože druhý vítěz takový bonus nedostává.

0/0
28.8.2008 8:16

-Chilli-

Re: Nechápu

Protože Jyrka je proti všemu

0/0
28.8.2008 9:30

Kakarel

Danny,

neodvolávej se na ústavu! Už píšu i malé ú, protože je to cár papíru. Už byla porušena Cikrtem a jeho poskokem Julínkem a zároveň tou bandou od ústavního soudu!

0/0
28.8.2008 6:24

prazakm

Re: Danny,

Ještě že ústavní čistotu střeží takový, jako jsi ty.

0/0
28.8.2008 8:16

donald007

Volební změny? Moc se nám nelíbí, říkají rebelové z ODS

Vzpurní poslanci za ODS Juraj Raninec a Jan Schwippel ovšem Aktuálně.cz potvrdili, že pro koalicí navrženou změnu ruku nezvednou.

"Určitě nepodpořím změnu, která by vedla k tomu, že budou posilovat malé strany," řekl Raninec. :-)

0/0
28.8.2008 5:01

Mitchell

Jsem, zvědavý.

Vzhledem k tomu, že je to Ústavní zákon, tak tomu dvakrát moc šancí nedávám. Na druhou stranu, třeba do doby, než přijde návrh do Sněmovny, někdo Paroubkovi vysvětlí, že bonus pro vítěze by v případě volebního vítězství platil i pro ČSSD. A třeba to Jiřík i pochopí. ;-D

0/0
28.8.2008 1:04

URB-Královna diskusí

Vážení Čeští občané, jste tak zadluženi, že nevím

 z čeho chcete žít dalších 20-30 Let. Peníze které jste měli utratit za zboží a tím roztáčet ekonomiku po dobu výše uvedenou jste utratili za byty ve starých panelácích a tržba za ně je dávno v bankách v zahraničí. Veselé živoření a je úplně jedno, kdo ta volby vyhraje a jakým systémem.:-PRv

0/0
28.8.2008 0:50

__XXXX___

Já vím, co na ně bude fungovat

Sicilská varianta. Cosa Nostra by mohla pomoci. R^

0/0
27.8.2008 23:44

Chufev

Re: Já vím, co na ně bude fungovat

;-D jeste by se meli ridit v platech a odmenach (nasobek prumerne mzdy) jako v jinych statech a ne si furt pridavat za nic Rv

0/0
28.8.2008 0:18

dan.ny

Just follow the constitution

 Czechia doesn't need any complicated systems or methods to redistribute the mandates to the Chamber of Deputies of the PČR. According to the Constitution of the Czech Republic (and the rules of fair play), the mandates are allocated according to their respective party's PROPORTIONATE gain in the election. This would have been the 2006 election results if the Constitution has been followed: ODS 75, ČSSD 69, KSČM 27, KDU-ČSL 15, SZ 14. Total 200. The current Coalition of ODS+KDU+SZ would now have had 104 mandates and no obscure systems would be needed.[>-]

0/0
27.8.2008 23:28

papullus

Re: Just follow the constitution

a česky neumíš ? tohle je českej web. Nebo umíš jenom kopírovat ?

0/0
27.8.2008 23:37

Hail Eris

Re: Re: Just follow the constitution

tohle je EU a naglictina je uredni jazyk EU. tak bez s cestinou do (Y) fosile

0/0
27.8.2008 23:42

papullus

Re: Re: Re: Just follow the constitution

a ostatní jazyky EU ovládáš taky tak brilantně ?Nejde o znalosti cizích jazyků.Mimochodem,kolik obyvatel EU ovládá  češtinu která je také úředním jazykem EU.Nakolik ovládáš francouzštinu,jeden z hlavních jazyků EU.Raz dva tři teď,kolik má frazcouzština rod,ale hned,bez Googla ...

0/0
27.8.2008 23:49

nakašista

Re: Re: Re: Just follow the constitution

vida, hlupak opet na scene. A zase s ultradementnim prispevkem. Jak to delas? ;-D

0/0
28.8.2008 9:42

dan.ny

Re: Re: Just follow the constitution

Česko nepotřebuje žádné složité systémy nebo metody k přerozdělování mandátů do Poslanecké sněmovny PČR. Podle Ústavy České republiky (a pravidla fair play), mandáty jsou po volbách přidělovány stranám podle zásady poměrného zastoupení. Volební výsledky 2006 přesným dodržením Ústavy by byly následující: ODS 75, ČSSD 69, KSČM 27, KDU-ČSL 15, SZ 14. Celkem 200. Současná koalice ODS + KDU + SZ by nyní měla 104 mandátů a žádných obskurních systémů by nebylo zapotřebí.V

0/0
28.8.2008 2:20

www.evlada.cz

Nejakej volebni system u kteryho se daj nuly

jako Topolanek vykopnout ze dne na den. Pro ty ortodoxnejsi odpurce by se hodil system. Kde by slo Topolanka povesit na kandelabr. Kdyby si to obcan pral v referendu.

0/0
27.8.2008 23:20

papullus

je to zcela jednoduchý

poslanců je 200,na jednoho 0,5 procenta odevzdaných hlasů.Proč ? Protože smslem voleb není odevzdat hlasy a přepočítat je tak,aby vyhovovaly politickým stranám v jejich usurpaci koryt,smyslem voleb je demokraticky - to jest v poměru odevzdaných hlasů - sestavit sněmovnu porlamentu.Volby nejsou pro to,aby několika partám usnadnili přístup ke korytům .

0/0
27.8.2008 23:19

papullus

Re: je to zcela jednoduchý

pardon,usnadnily ....

0/0
27.8.2008 23:20

redback

Kapři se radí, jak si vypustit rybník ...

;-D

0/0
27.8.2008 23:12

Kakarel

Copak, copak

rotný?! Že by ti to konečně sepnulo v té mozkovně? I kdyby náhodou jo, tak ty stejně už jsi naštval tolik lidí svoji ,,lidovou,, vládou,že stejně nic nedohoníš! Tobě už zbývájí necelé dva roky a pak poznáš, jak ti lidé vše vrátí s milým úsměvem. Můžeš špekulovat jak chceš, ty už starosti s vládou mít nebudeš!;-D

0/0
27.8.2008 22:50

SZYslak3

no comment

A coz takhle RAMBO system = vsecky je postrilet

[>-]=:-©:-©:-©

0/0
27.8.2008 22:23

Vedoucí kolotoče

Re: no comment

Proc postrilet? Staci povesit po ulicich jako v Budapesti v sestapadesatym... ;-D

0/0
27.8.2008 22:38

Ahaman

Česká politika je nekonečná žumpa,

nechápu, jak jsem mohl vůbec přijít k volbám.:-P

0/0
27.8.2008 22:19

redback

Re: Česká politika je nekonečná žumpa,

ses zbláznil? přijít? Já jezdím k volbám audinou.

0/0
27.8.2008 23:14

Ahaman

Re: Re: Česká politika je nekonečná žumpa,

Jo tak ještě benzínem bych na ně měl plýtvat ?

Musíš být velmi nadšený a uvědomělý člověk, když ti ten svinčík nevadí.

0/0
27.8.2008 23:18

NAVSTEVAK

Problem je ze at uz vlada pripravi cokoliv

parlamentem to nejspis neprojde.

0/0
27.8.2008 22:11

ruralrb

piste rychleji vase myslenkove pochody!!!!!

at uz je to aspon na druhe strane!!!!!

0/0
27.8.2008 22:05

tenisovejloket

hlafně

by jich mělo být tak polovička a lichý počet

0/0
27.8.2008 21:59

blekkal

Re: hlafně

A doufat, že nebudou třeba tři strany se stejným výsledkem, ano? :-)

0/0
27.8.2008 22:01

Eso Rimmer

Re: Re: hlafně

Blekkale, blekkale, zopakujte si matematiku základní školy. Všechna lichá čísla nejsou dělitelná třemi. A existuje mnoho prvočísel, která jsou dělitelná jen jedničkou a sama sebou ;-)

0/0
27.8.2008 22:18

duschman

Re: Re: Re: hlafně

U našich politiků bych se vůbec nedivil, kdyby to dali na těch 99;-D Ale přeci jen 101 je víc koryt, takže by nakonec zvítězila tato moudrá varianta:-)

0/0
27.8.2008 23:07

good_luck!

Re: Re: Re: hlafně

jo, a jak se do zákona zahrne ta neznámá veličina - volební výsledek KSČ?, ta z každého prvočísla dokáže udělat krásné sudé.....;-€

0/0
28.8.2008 8:26

ChorcheCh

K čemu změna

Když se dají poslanci dokoupit od konkurence R^

0/0
27.8.2008 21:43

blekkal

Re: K čemu změna

To je fakt, taky mne napadl Kott...

.

Ale taky lze rozeslat kulky a tak. A spousta Kavanů, pardon soudruhů má kostlivce ve skříni :-)

0/0
27.8.2008 22:03





Najdete na iDNES.cz