Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Klasickým tahákům konkuruje technika, školáci si chodí pro rady na web

Papírek v upocené ruce či letopočty napsané na lavici. To jsou klasické taháky, na které si mnohý vzpomene. Současní studenti však přišli s řadou vychytávek a zapojili do opisování i internet a MP3 přehrávače. Učitelé se však kupodivu tolik nezlobí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Tetex

Encyklopedie na fekál

Kdy už konečně přestanou dělat ze studentů tupé encyklopedie na fekál a začnou je učit, jak používat mozek?! 

V praxi mám problém, kupu knih a informací a TOTO musím slepit dohromady!

A do (Y) s cenzurou !;-O

0/0
20.6.2008 14:11

A.A.

Re: Encyklopedie na fekál

RvRvRv Nejdříve se Vy naučte používat mozek a pak to chtějte po jiných. :-/

0/0
21.6.2008 18:38

Tetex

Re: Re: Encyklopedie na fekál

Já se používáním mozku živím a to úspěšně (vydělám víc, než rukama). Nechápu tuto reakci.

0/0
24.6.2008 8:16

tomtop

Re: Encyklopedie na fekál

souhlasim .. kvantita biflovani je casto na ukor kvality .. dulezitejsi je naucit se myslet samostatne a zpracovavat informace .. a to uz na prvnim stupni zs

Delam projekcni prace a pouzivam bezne par stredoskolskych vzorecku .. jinak mi to, co jsem se kdysi bifloval, neni k nicemu... ostatni na najdu ci nastuduji

0/0
18.8.2008 12:24

Marcellus75

Re: Re: Encyklopedie na fekál

No samzorejme ze vas nazor nijak nezpochybnuji, ale ja studenty na VS ucim a zacinam mit alergii na vetu ze je akorat ucime biflovat...na jednu stranu muzou mit nekdy pravdu, na stranu druhou pokud neznam ani zaklady, tak nejsem schopen rychleho a ucinneho reseni problemu...

0/0
18.8.2008 14:39

Tholdrin

Taháky

Víte.. bylo by fajn kdyby místo systému - na základce se to nabiflujete - na střední vám řeknou "všechno co jste se naučili na základce je špatně, my vám to tu řekneme správně..." - jen aby mu pak totéž řekli na vysoké i o střední - trochu více zapojil vysokoškolský systém i na základkách a středních.

Nemusíš umět informace z paměti. Stačí když si je umíš vyhledat, pracovat s nimi a především když danou věc Chápeš! Protože dodnes si spoustu lidí říká... proč já jsem sakra ztrácel tolik času na základní škole biflováním se životů spisovatelů a spousty dalších podobných hovadin, které mě vůbec nezajímaly a teď mi k ničemu nejsou?

0/0
20.6.2008 10:24

goober

Re: Taháky

Základ je ovšem dobré vědět. Když se budeš s někým bavit ve společnosti a řekneš, že Neruda byl spisovatel 20. století, budeš prostě za blba :-) Určitě nemá smysl se biflovat vládce čínských dynastií (místo toho by se mohly probrat dějiny 20. století od roku 45 do dneška - to se nikde nedělá => dává to tak možnost vzniku vzkříseným myšlenkám o komunistickém režimu a extrémismu obecně), ale vědět alespoň základní věci, byť od každého něco málo, je fajn.

0/0
20.6.2008 10:40

hnedka_zdrapana

Re: Re: Taháky

Vidis, ja treba k zivotu naprosto nijak nepotrebuju ani toho Nerudu.  Biflovani spisovatelu a toho, co kdy kdo napsal mi v zivote k nicemu nebylo.  A kdyby nekdo napsal, ze je ze 20. stoleti Neruda, tak mi to divne rozhodne neprijde :) Muj osobni odhad byl tak 1800-1950 (nez jsem si vygoogloval presna data).

0/0
20.6.2008 11:53

Vanislav

Re: Re: Re: Taháky

jednou jsi cech tak by jsi nake zaklady o ceskem narode znat mel :)

0/0
20.6.2008 12:31

Prilezitostny pisatel

Re: Taháky

V prirodnich vedach nelze vsechno "hledat na netu". Neco proste clovek vedet musi, aby pak aspon vedel, co ma vlastne hledat. Je nutne stanovit rozumnou miru toho, co se me vedet zpameti, ale neni v zadnem pripade pamet zcela vynechat - to je taky hovadina.

0/0
20.6.2008 10:50

A.A.

Re: Re: Taháky

To platí i o vědách společenských. Datum si najít můžete, ale jen blbec si myslí, že dějiny jsou jen o datech. ;-)

0/0
21.6.2008 18:44

Pan Navratil

Re: Taháky

Pokud to nevíš, tak to neřeš, je to pro tebe fakt zbytečný.

0/0
20.6.2008 10:53

12345hanka

Re: Taháky

Přeji vám, aby si chirurg, který bude na operačním stole rozhodovat o životě někoho, kdo je vám opravdu blízký, šel místo pokračování operace "vyhledávat informace", co dál, protože nač biflovat, že ano?

Možná by stačilo, aby se podobně zachoval řidič autobusu, kterým pojedete, protože před komplikovanou křižovatkou neví, kdo má přednost a přece se pravidla nebude biflovat.

0/0
20.6.2008 12:19

sCZECH

Re: Re: Taháky

je videt ze jste nic nepochopilaRv

0/0
20.6.2008 13:03

Vanislav

Re: Taháky

tento system je spravny. Ditem se nejdrive musi lhat - zeme je kulata - aby dite potom ocenilo poznani, kdyz zjisti, ze zema kulata neni.  Navic dite na ZS tezko bude chapat dusledky odstredive sily na tvar  zeme. Stejne tak nebude stredoskolak chapat pokusy s kvantovou penou.

0/0
20.6.2008 12:30

Si0

Re: Re: Taháky

Mno, dětem se nejdřív řekne, že země je kulatá a ne placatá, jak se myslelo dřív, a nakonec se skončí tím, že svět je topologická placka.

0/0
20.6.2008 12:57

A.A.

Re: Taháky

Nesmysl. Ze základní školy by si měl člověk odnést základní vzdělání, což se bohužel čím dál tím častěji neděje.

Na základní škole ještě asi nevíte, co budete dělat, až Vám bude třeba 30, takže asi těžko uděláte nějaký výběr, co se učit máte a co ne, že???

Idea typu: "dáváme důraz na pochopení a ne na biflování", je naprostým nesmyslem. Bez základních informací, bez dat, nemůžete ani uvažovat, chápat.

Je dnes skutečně smutné, že děti vyšlé ze základní školy netuší, kdy např. byla druhá světová válka a jaké měla důsledky. No hrůza!!

0/0
21.6.2008 18:43

sprav

zkoušky

Nastoupil jsem po letech na VŠ a mohu Vám říci, že mladí dělají taháky různými způsoby, u zápočtového testu to možná jde, ale doc. a prof. jsou vyškolení, takže hned tak něco neprojde.

Na druhou stranu jsem se účastnil zkoušky, kdy doc. dal prvnímu v abecedě úkol aby řekl číslovku 1-22 (počet otázek), ten řekl číslo a všichni dostali otázku abecedně číselným vzestupem. Potom na půl hodiny odešel a šrotili jsme se na otázku jak diví - ne povšechné informace, ale do hloubky.

Nakonec začal zkoušet a mimo "knižní informace" dal doplňující otázky, aby se ujistil kdo co zná. Zkouška každého trvala asi 15minut - ostatní seděli ve třídě za ním a bylo to fakt pocení jak prase.

Rozdal známky právě za ty doplňující otázky a dokonce i dva lidi vyhodil s F. Všichni jsme slyšeli odpovědi všech, všichni viděli, zda někdo odpovídá lépe než ostatní a bylo vymalováno.

0/0
20.6.2008 10:05

sprav

zkoušky II

Zápočtový test z jednoho předmětu jsme dělali tak, že jsme dostali test a doc. si stoupla za nás. Vždy když někdo nevěděl, tak k němu došla a snažila se to z něj podotázkami dostat. Mě řekla, tak si to najděte máte v notebooku všechny materiály.... a já hledal - a našel. I když ne všechno... a to je právě ten problém, nevěděl jsme kde to hledat. Ještě že pomohlo vyhledávání v interním Googlu co mám nainstalovaný ;-);-) Ale i tak jsem dostal 5,5 bodu z 10, protože nešlo zkrátka dohledat všechno.

Jsou ale jiné  předměty, kdy se musí mluvit  ihned na otázku a bez přípravy..... Tam se člověk musí šrotit. A je fakt, že na VŠ jsou celkem slušné průniky předmětů, kdy znalostí jednohjo lze odpovídat i na druhý předmět atp.

0/0
20.6.2008 10:06

mgs

Opisovani

Za nasich let (a ze to neni tak dlouho - 1996) kdyz se psala pisemka, tak vsechno ze stolu (i penal) a do tasky. Kdyz ucitel nekoho nacapal tak to bylo pro dotycneho konecna. Hotovo smitec, nikdo se s nama nemazal. Dneska jsou ucitele nejak povolny...

0/0
20.6.2008 9:52

Si0

Re: Opisovani

Nojo, to jsou ta "práva".

0/0
20.6.2008 12:49

A.A.

Re: Opisovani

Stejná léta na základní škole, stejný přístup. R^

S táháky jsme na to museli šikovně. Já si kupříkladu vymyslel celý písemný systém, v jehož znacích jsem si taháky psal, aby mi učitel nemohl prokázat, že ty čmáranice na lavici, papíru, sešitě apod. jsou tahákem.

0/0
21.6.2008 18:49

vver440

moje máma, když ještě učila

tak povolovala při písemkách tabulky. a říkala, není důležitý mít vzorečky našprtaný v hlavě, ale umět je najít a použít. :-)

0/0
20.6.2008 9:44

Prilezitostny pisatel

Re: moje máma, když ještě učila

Zalezi ovsem na tom, z ceho je pisemka, jaky vek zaku a kolik vzorecku se meji ucit treba za cely rok.

0/0
20.6.2008 9:56

kabalenka

Nejlepší tahák

Nejlepší tahák, co jsme měli, byla předepsaná písemka. Učitel dal okruhy a řekl, že nám z toho 2 vybere. A chtěl o tom znát úplně všechno, takže hodnotil, podle toho, co kdo napsal. Za tu hodinu by toho člověk sám tolik ani neopsal, takže to bylo nejlepší si to předepsat a pak dělat, že píšem.;-D

0/0
20.6.2008 9:35

A.A.

Re: Nejlepší tahák

To jsme měli také. Vždy jsem nechápal, proč učitel koncipuje své zkoušení takto hloupě.

0/0
21.6.2008 18:50

Hekynen

Nechápu, co je na taháku špatného

Je to hmatatelný důkaz, že se student opravdu připravoval.

Když jsem chodil na universitu v USA, bylo na (skoro) každou písemku (ústní zkoušky tam nejsou, není zaručeno objektivní hodnocení; píšou se jen testy s odpovědmi ABCD, případně řeší úlohy) povoleno mít všechny sešity, všechny úkoly, co se dělali, a "hint sheet" s čímkoliv.

Bylo to docela fajn a v pohodě, člověk se nenervil, že zapomene nějaký "blbý" vzoreček a na díky tomu neudělá zkoušku.

0/0
20.6.2008 9:30

mgs

Re: Nechápu, co je na taháku špatného

Ustni zkouska (i kdyz je nekdy neobjektivni) tak ma neco do sebe, protoze nauci cloveka vyjadrovat se. A jak jiste vite, tak kdyz nekdo umi okecavat tak pak v zivote nema problem skoro s cimkoliv i kdyz o danem problemu vubec nic nevi. ;-) Obecne co je cloveku platne kdyz ma znalosti a neumi je prodat, ze.

0/0
20.6.2008 9:57

Hekynen

Re: Re: Nechápu, co je na taháku špatného

Oni tam mají trochu (no, spíše zcela) jiný systém školství. V hodinách se spíše diskutuje, než se "učí", takže vyjadřovat se člověk naučí tam. Zkouška není testem "nassátých" znalostí, ale testem (praktické) aplikace získaných vědomostí. Pokud o tom nemá student ani ánung, je mu stejně "tahák" a všechny ostatní pomůcky k ničemu. Nemůže si "tam"napsat všechno a ani by to všechno ani nestihl "opsat". Když nafasujete 120 otázek a máte na to 60 minut, tak prostě NĚCO o tom vědět musíte. A navíc nic nemůžete "okecávat". Prostě vím x nevím. Otázky nejsou stylem "Jaký je vzoreček pro výpočet obsahu kruhu", ale "Obsah kruhu zjistite pomocí: a) kvalifikovaný odhad b) a2*b2=c2, c) 2píR, d) ...

Drtivá většina studentů tam na školu chodí proto, aby se něco naučili. NE aby ji jen udělali. Důvodem je zejména to, že se za školu platí...

Pochopitelně se bavím o vysokých školách. Na střední (tj high schools) jsem tam nechodil, co ale o tom vím od lidí, co na HS chodili, tak tam je to trošku jinak...

0/0
20.6.2008 10:19

pobotom

Re: Nechápu, co je na taháku špatného

Když už máte tu univerzitu z USA, tak "úkoly se dělaLY"

0/0
20.6.2008 10:19

astrix

Re: Re: Nechápu, co je na taháku špatného

No právě -- to se tam neučí.

0/0
20.6.2008 11:02

Hekynen

Re: Re: Nechápu, co je na taháku špatného

Původně mělo totiž být "které jsme dělali"... to je tak, když se dělá následná "korekce";-)

0/0
20.6.2008 14:01

A.A.

Re: Nechápu, co je na taháku špatného

V určitých případech je takový přístup správný, ale záleží na situaci.

0/0
21.6.2008 18:51

Si0

Já fandím zkoušení s jakýmkoliv použitím literatury.

Úkoly nejsou vědět, co je v knížkách a v sešitech, ale spočítat nějaké příklady nebo vyřešit nějaké problémy s využitím informací, které si může žák kdekoliv dohledat. Stačí jen, aby si učitel trochu polámal hlavu a je to.

0/0
20.6.2008 9:11

mgs

Re: Já fandím zkoušení s jakýmkoliv použitím literatury.

Ano i ne. Preci nebude student hleda v knizkaz zaklady cehokoliv... A stredni skola je v podstate jenom o zakladech daneho oboru. Na odbornost uz jsou pak jine skoly.

0/0
20.6.2008 10:00

zoufalec1

opisovat?

domnívám se, že doba pokročila a spoustu informací, které tento pokrok doprovází nelze nosit v hlavě. Důležité je, aby student a koneckonců i každý člověk věděl, kde a jak hledané údaje zjistí. Významnou pomocí je v dnešní době bezesporu i internet, proč jej tedy nevyužívat? Jestliže si  student i ve "stresu" písemky dokáže na netu potřebné údaje vyhledat, nelze to určitě odsuzovat, spíše naopak. No a abych ještě zabránil případným námitkám, jsem člověk, který má školu opravdu již dávno za sebou

0/0
20.6.2008 8:47

Hail Eris

Re: opisovat?

R^

0/0
20.6.2008 8:54

mgs

Re: opisovat?

To je blbost. Kdyz to vemu z pohledu stredni skoly, kterou mam nejakych 12 let za sebou, tak to co jsme se v ni ucili tak muzu rici ze z dnesniho pohledu to bylo opravdu jenom to zakladni co clovek k danemu oboru potrebuje a je to potreba opravdu znat a ne se kuli kazde blbosti koukat nekam na Internet. A ruku na srdce, pokud si ucivo clovek doma predem pripravil, tak problem nemel. Jenomze na to kazdy s odpustenim sral a pak to tak dopadalo. To ze si clovek muze najit informace na webu je dobre napr. pro vyhotoveni ruznych praci (referatu atd.), ale stejne je pak clovek musi i obhajit. Navic zaklady jsou proste NUTNE (a o tom stredni skola je).

0/0
20.6.2008 10:09

lutorek

Re: Re: opisovat?

A ruku na srdce. Koliz z toho co jsme se pred temi 12 lety na stredni naucili si jeste pamatujeme? Sam za sebe tedy nemuzu rict, ze by toho bylo nejak moc...:-)

0/0
20.6.2008 12:05

A.A.

Re: Re: opisovat?

R^

0/0
21.6.2008 18:53

gagaryn

***

Skvěle používal taháky Rimmer z Červenýho trpajzlíka. ;-D

0/0
20.6.2008 8:46

iuos

hmm

díky, teď před sebou vidím jak si odhrnul rukáv.... a směju se tu jak debil ;-D;-D;-D

0/0
20.6.2008 8:53

mikasedlinen

Re: hmm

čau Rimre, tak jak jsi dopadl? ... Nevím, ale myslím, že jsem si vedl dobře.... ;-D

0/0
20.6.2008 9:02

ehad

Hmmm

nedivme se, ze to v Cesku vypada tak jak vypada ... Dokud tolerujeme podvody uz od skoly, tak to ani jinak dopadnout nemuze.

0/0
20.6.2008 8:22

Kevin Costner

Re: Hmmm

Proč podvody??? To, že si student připraví nápaditý tahák, jen svědčí o jeho kreativitě. Prostě jen našel jednodušší řešení, než se učit nudné údaje. A to je špatně?

Možná tě to překvapí, ale otročení NENÍ cesta k úspěchu ;-D

0/0
20.6.2008 8:38

Prilezitostny pisatel

Re: Re: Hmmm

No podvod to je. Tezko se pak necemu divit, kdyz podvadeni je normalni a jeste se nekteri divi, jak vubec to muze byt podvod...

CEsta k uspechu je pak jasna, nekoho okrast nebo podvest, to je ono. Ne otrocit v praci, ale podvadet i dale.

0/0
20.6.2008 8:42

Lubos1390

Re: Re: Hmmm

Správně by to bylo v případě, že by učitel řekl: "taháky jsou přípustné, udělejte si je na písemku, a normálně si je dejte na lavici". Potom by nešlo o podvádění, ale o kvalitní přípravu a škola by nevychovávala z dětí křiváky. R^

0/0
20.6.2008 8:42

Hail Eris

Re: Re: Re: Hmmm

ano, ale chyba je na strane skoly, ne na strane zaku

0/0
20.6.2008 8:54

Prilezitostny pisatel

Re: Re: Re: Re: Hmmm

To jako proc? Protoze zak podvadi u pisemky, je chyba skoly?

0/0
20.6.2008 9:58

12345hanka

Re: Hmmm

Konečně někdo nazývá podvod podvodem.

Mimochodem, co byste řekli učiteli, který bude podvádět při hodnocení pisemky? Třeba modrou propiskou dopisovat svému oblíbenci správná fakta, neoblíbenci přidělávat chyby?

Proč se na jedné straně toleruje téměř jakákoliv míra amorality?

P.S. Vzpomínáte si, jak se v Zelňačce ještě po 50 letech styděl jeden dědek, že u maturity opisoval?

0/0
20.6.2008 12:23





Najdete na iDNES.cz