Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak zabít atentátníky na Heydricha, hádalo se gestapo s SS

Sedmi československým parašutistům, kteří se podíleli na atentátu na třetího muže nacistické říše Reinharda Heydricha, zbývalo jen několik hodin života, když elitní oddíly Waffen-SS obkličovaly jejich úkryt. Útok na kryptu pražského kostela sv. Karla Boromejského (dnes Cyrila a Metoděje) začal na den přesně před 66 lety – ve 4:15.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

PC

slatanina

Je videt, ze idnes.cz ma "zarucene" zpravy z prvi ruky.

Co to je za blbost: " Z jeho slove byl citit repekt"...

Dalsi blbost:

 Cechoslovákum bylo kolem petadvaceti let: "Jen tak se nevidí, aby se takoví 'kluci' chovali az do konce  jako hrdinové."

skoro ve vsech zemich v pripade konfliktu se rukuje v 18 letech. V ruznych armadach sveta (vcetne Wehrmachtu)  se "kluci" vyznacovali hrdinstvim a bylo nalezite odmeneni...

0/0
24.6.2008 21:28

regulator

.,....byli to hrdinove...

R^R^[>-]

0/0
24.6.2008 0:32

ferdapytlik

Je tu někdo, kdo byl v těch dobách již na světě

... nebo jsme tu historický kroužek, obracející dějiny?

0/0
24.6.2008 0:24

činčo

Ale jenom těm atentátníkum

co zabili Heydricha;-D[>-]

0/0
20.6.2008 18:57

činčo

Atentátníkum:

nazdar!![>-][>-][>-]VVV

0/0
20.6.2008 16:30

Hekynen

Děkuji jim, hrdinům

Děkuji jim, že neváhali a nezaváhali dít všanc a i položit svůj život za naši vlast, Československo. A nejenom těchto sedm v kryptě kostela, ale všem vojákům a civilistům.

Jsem na ně nesmírně hrdý a vážím si jich.[>-]

0/0
19.6.2008 11:37

Hekynen

Re: Děkuji jim, hrdinům

"Jsme Češi! Nikdy se nevzdáme! Slyšíte? Nikdy!" mne vždycky "dostane"...R^V

0/0
19.6.2008 11:44

EWCZ+

Re: Re: Děkuji jim, hrdinům

No ano, ale to meli jeste jinou vychovu. Jeste jim nikdo nevysvetlil, ze zadni Cesi de facto neexistuji, jenom jakasi stredoevropska smeska, jejiz prapradedkove udelali tezkou chybu, kdyz se dali do toho nacionalisticky pochybeneho narodniho obrozeni v 19. stoleti. Herr Dolleschall z Lidovek by jim to urcite vysvetlil.

0/0
22.6.2008 19:24

Guy3

Děkuji těmto hrdinům

Jsem docela roztrpčen určitými lidmi, kteří znevažují význam tohoto činu. Jsem opravdu vděčný lidem, a to všeobecně, kteří byli ochotni položit život za svobodu své země. Jak jsem již někde četl: národ, ve kterém nejsou lidé ochotni položit život za svoji svobodu, si nezaslouží svoji existenci. Každý ví, že cena této operace byla bohužel vysoká, přesto bych si ani na moment nedovolil pochybovat o významu této operace. Bohužel v Česku je hrdých lidí málo... Jinak všem doporučuji velmi zajímavý krátký dokument, který lze nalézt na youtube, pokud zadáte "killing Heydrich". Jsou tam 4 krátká videa, kde je dosti vysvětleno, v poslední části je i komentář generála Moravce, který vysvětluje morální stránku tohoto činu.

0/0
18.6.2008 23:19

qwe111

reakce na

"Ale to nic nemění na tom, že jsme za účast našich pilotů při obraně Anglie museli platit a stejně tak jsme platili i za pobyt naší exilové vlády. A nebyly to nějaké malé, nebo symbolické částky ale pěkná hromada zlata."

nevim, proc by celou valku proti nacismu meli platit pouze Anglani... Nevidim nic spatneho na tom, ze se na tom financne podileli i Cesi...

0/0
18.6.2008 15:31

xaeris

Re: reakce na

Zajímavá logika, taková čecháčkovská, prostě být světu za hlupce a ještě si to pochvalovat.Mimochodem, doufám že předpokoládáte, že stejným způsobem budeme platit my teď zlatem Afganistánu. Iránu, Kosovu a já nevím kde všude naši žoldáci zaclánějí.Nebude přece nic špatného na tom, abychom se na financvání i těchto válek podíleli i my.No, pánbůh s  námi.....  

0/0
18.6.2008 22:25

pepe999 from Salford

Hrdinstvi tech paraganu je bez debat..

Jenom je skoda, ze meli v mansaftu toho pravdalasku Karlika Burdu..Rv(Y):-©

0/0
18.6.2008 14:26

pepe999 from Salford

Re: Hrdinstvi tech paraganu je bez debat..

Kua Curdu..(Y)

0/0
18.6.2008 14:27

Štvavá vysílačka

Jsou to hrdinové

Věděli, že nemají mnoho šancí na přežití.

  Stejně tak skupina kolem bratrů Mašínů.

Každý, kdo v sobě najde odvahu bojovat proti fašismu a komunismu (či jinému zlu) je hrdina.

 

  Stříleli i za mně!R^

0/0
18.6.2008 13:12

Pan_Ptakopysk

Re: Jsou to hrdinové

Jak jsem již níže podotkl, podřezání svázaného vesnického policajta je hrdinství zajisté plně srovnatelné s atentátem na jednoho z nejvyšších nacistických pohlavárů. I to vystřelené hasičovo oko mělo ohromný dopad na režim, který se pod palbou mladých a odvážných jinochů zachvěl... Pan Paumer pak při diskusi se čtenáři tohoto deníku navíc prokázal, že je navýsost moudrým mužem. Škoda jen, že tito pánové nedostali možnost obhájit své krásné činy před nezávislým soudem.

0/0
18.6.2008 13:28

dicky75

Re: Re: Jsou to hrdinové

Jen bych se zeptal, zda víte o případu Polná, kde partyzáni vystříleli za protektorátu četnickou (českou) stanici v odvetě za to, že dva z těchto četníků zatkli a předali Němcům jejich druha. To byli taky sprostí vrazi a měli jít před soud? Nebo odbojáři?

0/0
18.6.2008 13:50

Performer

Re: Re: Re: Jsou to hrdinové

a nomohli by to být hrdinní odbojáři a sprostí vrazi současně? ;-D

0/0
18.6.2008 13:54

Pan_Ptakopysk

Re: Re: Re: Jsou to hrdinové

Tento případ neznám, ale z toho, co uvádíte, vyplývá, že se jednalo o odvetnou bojovou akci proti ozbrojeným lidem, kteří dali spoluprací s okupační mocí najevo, na čí straně stojí. Kdyby se oběťmi stali vesničtí policajti jen proto, že jsou policajti, a byli zabiti tak, jako Honzátko, byla by to zhovadilost srovnatelná s tou Mašínovskou.

0/0
18.6.2008 14:01

Wottan

Re: Re: Re: Re: Jsou to hrdinové

a ted si predstav,jestli byl pri tom atentatu na Heydricha zranen i jeho ridic ? co kdyz to smankote vubec nebyl nacista, nikomu neublizil a navic mel doma stary rodice a malou sestricku ? no nejsou ti nasi paragani bezcitny zrudy ?! 8-o

0/0
18.6.2008 14:21

KECHUD

Re: Re: Re: Re: Re: Jsou to hrdinové

Tak se to ve válce nedá posuzovat. Když střílím na nepřítele, nechci jeho občanku a strukturovaný životopis. Vojáci (a to výsadkáři přece byli) plní rozkazy nadřízených a to je té obecné odpovědnosti zprošťuje. Nemůžete aplikovat dnešní pojetí lidských práv na rok 1942 !!! [>-]

0/0
18.6.2008 15:00

papullus

nonsens,

Heydrichův řidič byl příslušníkem SS,jinak by nebyl jeho řidičem.Členství v SS bylo zcela dobrovolné . Jednotky SS byla ozbrojená složka NSDAP,de facto něco jako Lidové milice,ale poněkud profesionálněji vycvičené a řízené,Ale jednoznačně,řidič obergruppenführera SS a generála policie nebyl jen tak obyčejný vojcl ....ale echt kovaný příslušník zbraní SS

0/0
18.6.2008 22:52

Charles Boner

Re: Re: Re: Re: Re: Jsou to hrdinové

Řidič (Klein) byl opravdu zraněn. Běžel za Gabčíkem a střílel po něm z pistole. Tak mu Gabčík prostřelil stehno a zmizel.

0/0
19.6.2008 15:37

dicky75

Re: Re: Re: Re: Jsou to hrdinové

Dva z nich to udělali, ostatní byli zastřeleni jen proto, že byli zrovna přítomni na četnické stanici. Ale nebyla to zhovadilost, podle mě nemohli partyzáni v tu chvíli rozlišovat, kdo se toho účastnil a pořádat snad s nimi soud. A některé ušetřit, aby je identifikovali asi nešlo, že?

0/0
18.6.2008 15:06

KMJ

Re: Re: Jsou to hrdinové

Byl to komunistický policajt , a toho nebyla škoda . Kdoví co by byl schopen udělat třídním nepřátelům . Dobře mu tak .

0/0
18.6.2008 20:11

PC

Re: Re: Re: Jsou to hrdinové

a taky jeste byli policajti, ktere verne slouzili za 1. republiky, za protektoratu a pak ve Verejne Bezpecnosti (komunisticka policie).... kdyby zili porad, urcite by verne slouzili v dnesni kapitalisticke policii ;-)

0/0
24.6.2008 21:33

Performer

Re: Jsou to hrdinové

a co proti socialismu? Jen se tak ptám, jestli je atentát na paroubka hrdinstí nebo zločin?

0/0
18.6.2008 13:52

Štvavá vysílačka

Re: Re: Jsou to hrdinové

Zločin.

V demokratickém režimu musíš na atentát zapomenout.  Vymysli demokratický způsob jeho likvidace.

  Držím palceR^

 

0/0
18.6.2008 14:34

Štvavá vysílačka

Re: Re: Jsou to hrdinové

Zločin.

V demokratickém zřízení na atentát zapomeň.

Musíš vymyslet demokratický způsob jeho politické likvidace.

Držím palceR^

0/0
18.6.2008 14:39

Performer

Haydrich byl docela frajírek

projíždět se jen tak s řidičem v kabrioletu na okupovaném území - zřejmě nebyl posera.

0/0
18.6.2008 11:13

Ahaman

Re: Haydrich byl docela frajírek

R^

0/0
18.6.2008 11:13

Charles Boner

Re: Haydrich byl docela frajírek

Taky mu nehrozilo, že mu někdo vyvraždí celou rodinu - jako těm parašutistům a všem, kteří jim pomáhali. Jinak s Heydrichem běžně jezdilo auto s doprovodem. Ale zrovna ten den se jaksi zapomnělo v Břežanech.

0/0
18.6.2008 11:20

matysek-k

Re: Re: Haydrich byl docela frajírek

běžně právě ne, jezdil takhle dost často

0/0
18.6.2008 12:39

Ruger

No vzhledem k tomu, že celá Praha

při příjezdu okupačních vojsk vesele hajlovala a drtivá většina prostých čechů  byla spokojená měl asi pocit, že k obavám není důvod. Koneckonců vzupomeňme, jak atentátníci utíkali z místa činu a jejich dobří spoluobčané - češi je chtěli chytat..

0/0
18.6.2008 11:44

PC

Re: No vzhledem k tomu, že celá Praha

Pri prijezdu okupacnich vojsk byla vice nez 50% Prazanu nemecke narodnosti...Heil...

0/0
24.6.2008 21:36

dr.bolíto

Re: Heydrich byl docela frajírek

Asi ne, ale hlavně podcenil své okolí - ani ho nenapadlo, že ti tupí čeští podlidé okolo by si ho snad dovolili napadnout.

0/0
18.6.2008 11:52

Better red than dead

Re: Re: Heydrich byl docela frajírek

no dyt taky ne - vsak prileteli z britanie...

0/0
18.6.2008 12:53

Deepblue

Jozef Gabčík

Nezasloužil by si Jozef Gabčík, aby autor článku ve zmínkách o něm uváděl jeho jméno správně? Pan Gazdík jej ve svých článcích vytrvale označuje za Josefa, takže jde z jeho strany buď o neznalost nebo vědomé "počešťování" jména tohoto hrdiny. Možná se ale mýlím a žurnalistika takovéto převádění jmen do jazyka čtenáře umožňuje. V tom případě žádám, aby v zájmu férovosti p. Gazdík obdobně počešťoval i ostatní cizí jména, o kterých bude psát, třeba Reinhardt a Heinz.

0/0
18.6.2008 11:06

Charles Boner

Re: Jozef Gabčík

Jak je Reinhardt česky?

0/0
18.6.2008 12:12

Performer

Re: Re: Jozef Gabčík

Rajnhart

0/0
18.6.2008 13:02

Deepblue

Re: Re: Jozef Gabčík

"Reinhard", bez toho "t", sorry.

No právě, já to s tím Reinhardem myslel ironicky. Některá cizí jména počeštit jdou, ale přesto se to jaksi nedělá, protože se ti lidé se zkrátka jmenují nebo jmenovali jinak. Kdyby novináři tohle pravidlo nerespektovali, mohli bychom se brzy dočkat např. nesmyslů typu Jiří W. Bush, Tomáš Alva Edison, Jan Jakub Rousseau.

0/0
18.6.2008 13:08

sir Humprey

xaeris - víš jak tvůj postoj nazývá Václav Černý?

0/0
18.6.2008 9:58

xaeris

Re: xaeris - víš jak tvůj postoj nazývá Václav Černý?

Asi takhle, díky této akci fašisté nasledně vyvraždili desetitisíce statečných bezbranných českých obyvatel.A možná právě tihle stateční Češi tady chyběli, když se v 48 dostali přes neschopného Beneše bolševici ke kormidlu.A těm co tu píší o nějakém uznání Sudet díky tomuhle atentátu bych řekl jen tolik, zapomínáte na jedno jméno, STALIN.Ten se určitě nedoprošoval západu o nějaké přiznání Sudet Čechům, ten ne, tomu  oni nestáli ani za zlámanou fajfku.Prostě hranice ve své zóně si určil on, a davaj.A jak by můj postoj nazval kdokoliv, třeba i Václac Černý, je každého věc, ale dlouhodobých tragických následcích atentátu pro český národ  to NIC nezmění.  

0/0
18.6.2008 22:11

xaeris

Češi to opět odskákali

Ti kluci byli stateční, klobouk dolů a obrovská úcta před nimi.Ale, nelze pominout, že celý český odboj (tedy nejen komunistický),  úpěnlivě posílal prosby do Londýna, aby bylo od této akce upuštěno, protože chtěl zabránit následném zbytečnému masakrování bezbranného českého obyvatelstva.Ale západ měl strach z Heydricha, co by nástupce Hitelra, a tak nás opět obětovali.A Beneše si začali vážit v Londýně teprve tehdy, až jim kývnul na poválečené vyplacení Anglii za působení našich vojáků proti Němcům v jejich armádě (ve zlatě!!!).Když po válce, stejně jako v Mnichově, nás západ opět předhodili jinému diktátorovi (asi už navěky), nemohu říct , než, milý západe když jsme vám nikdy za pomoc nestáli, tak jsze si i toho Heydricha mohli oddělat sami, jenže ty by Němci odvetou mohli oddělat nějakého západnáího potentáta, a tak takhle to v pohodě odnesli Češi (zase). 

0/0
18.6.2008 9:17

cekon

Re: Češi to opět odskákali

Takhle bych neuvažoval. Byla to válka na život a smrt. V té době se nacisté chovali k Čechům  jakžtakž, ale to jen z důvodu, že si nechtěli otevírat další frontu. Pokud by v Rusku vyhráli, co by se dělo pak? Nelze hodnotit tyhle věci z dnešního pohledu. Tihle kluci ukázali světu, že jsme nebyli jen kolaboranti a udavači. Čest  jejich památce!

0/0
18.6.2008 9:33

aljav

Re: Re: Češi to opět odskákali

R^

0/0
18.6.2008 9:40

xaeris

Re: Re: Češi to opět odskákali

Ale proboha, svět není na nějaké Čechy vůbec zvědavý, a když už, tak jen jak nás oholit.Ale souhlasím, že to byli  ryzí vlastenci a opakuji, hluboká úcta.Ale bohužel, byli jen figurkami na šachovnici mocných, stejně tak jako celá naše slavná republika.Nakonec, "stateční" Češi nikdy sami s tím nápadem sami nepřišli a to ví celý svět také moc dobře, když už bychom tedy chtěli honit "nadnárodní vodu".

0/0
18.6.2008 9:43

Charles Boner

Re: Re: Re: Češi to opět odskákali

S jakým nápadem, zabít Heydricha? S tím přece přišel plk. Moravec.

0/0
18.6.2008 9:44

GEORGE MICHAEL

Re: Re: Re: Re: Češi to opět odskákali

To máte sice pravdu - ale je známa jistá teorie, že pokud bychom neukázali protifašistickou tvář - tak po válce, pokud by se Československo opět obnovovalo, tak už by to nebylo to klasické Československo před Mnichovem 1938, ale bohužel po Mnichovu. A bohužel tento kalkul byl znám již v době, kdy se teprve připravoval atentát na Heydricha.

0/0
18.6.2008 10:10

Charles Boner

Re: Re: Re: Re: Re: Češi to opět odskákali

Jaký kalkul? Zahraniční vedení prostě dělalo všechno proto, abychom i my viditelně přispěli k vítězství nad Hitlerem. A to se bez obětí prostě neobejde - zvlášť když byl protivníkem nacismus.

0/0
18.6.2008 10:25

GEORGE MICHAEL

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Češi to opět odskákali

Samozřejmě politický kalkul... Vždyť atentát na Heydricha mohl udělat kdokoliv ze spojenců - třeba Kanaďané, třeba Australané, třeba Angoláni, Francouzi nebo třeba Poláci - to proto, že vliv Heydricha byl tak nesmírný, že měl stejný vliv jako třeba Goebels... Byl to přece Heydrich, který na známé "poradě" ve Wannsee - v lednu 1942 - přednesl "Konečné řešení Židovské otázky". Čili, máte pravdu - bylo to o tom, že i my Češi se dali na stranu spojenců, ale nebylo to zabití tyrana za účel prokázání spojenectví, ale taky toho, aby aspoň někdo byl odstraněn z té celé nacistické mašinérie... Jinak ještě jedna zajímavost - kdyby se s Hitlerem něco stalo, tak na jeho místo by přišel právě Heydrich.

0/0
18.6.2008 10:30





Najdete na iDNES.cz