Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Strojvůdci podali kvůli nehodě v Moravanech trestní oznámení

Federace strojvůdců podala v souvislosti s květnovou železniční nehodou v Moravanech na Pardubicku trestní oznámení na neznámého pachatele. Strojvůdci odmítají používat zabezpečovací zařízení ESA 11, které mohlo zavinit tragickou nehodu, při které zahynul jejich kolega.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pvl1

Ta Esa by stejně chtěla přepsat.

Je taková vížl síčková zbastlenina, co se blbě ovládá a nesmyslně zatěžuje procesor.

0/0
3.6.2008 15:53

inzinierbula

No vždyť jo...

Nejlepší obrana je útok. A tak je to spravne, a tak to ma byt...

0/0
3.6.2008 8:52

modem

.

Jen si to představte. Vlak má x tun a údajně má na nápravách nalepený písek.Když už pominu schopnost vzniklé hmoty z písku udržet se na hladkém kole(adheze minimální),tak přece hmotnost na nápravu je tak velká,že musí prorazit onu vrstvu písku. To je prostě technický nesmysl. A že by všechny nápravy byly na písku ???

0/0
3.6.2008 7:27

JirkaNeprihlaseny

Re: .

To je i má laická úvaha. Ale jednoznačný závěr bych nedělal. Chce to někoho z praxe.

0/0
3.6.2008 8:45

honzasl

Re: Re: .

Důkaz místo slibů

http://www.k-report.net/discus/nahledy/165512.jpg

0/0
3.6.2008 10:34

Pan Navratil

Re: .

Mokrý písek drží dobře skoro na čemkoliv. A tady ho bylo docela dost. A všechny nápravy byly na písku (písek se logicky sype před první nápravu lokomotivy).

Jestli to způsobilo nehodu však nevím.

0/0
3.6.2008 11:41

papazian

Měly by padat hlavy a to rovnou do kriminálu,

federace strojvůdců má pravdu. Čest  památce zbytečné  smrti...

0/0
2.6.2008 22:45

sanvean

mají pravdu

...že zabezpečovací zařízení ESA 11 není 100 % bezpečné. Bohužel, firma AŽD je natolik vlivná, že se bude snažit celý případ zamést a svést na "písek". To ovšem nevyviňuje toto zařízení - ESA 11 (dnes instalované na všech nových modernizovaných úsecích) - z fatální chyby, kdy mu jaksi nevadí, že mu zmizí vlak někam kamsi (prostě se "vypaří") a zařízení postaví novou vlakovou cestu do obsazeného úseku (indikovaném jako neobsazený). Je to softwarová chyba s kterou nikdo nepočítal. Možná by se přijala tvrdší opatření v případě, kdy by do osobního vlaku nenarazila "pouze" lokomotiva, ale plně obsazený rychlík...

0/0
2.6.2008 22:36

hbf

Re: mají pravdu

Takhle se zachovají i jiná zabezpečovací zařízení. Úsek, který není obsazený, je volný. Taková je norma a takový tedy byl požadavek na výrobce zabezpečovacího zařízení.

Jinak by mě zajímalo, co považujete za 100% bezpečné ...

0/0
2.6.2008 22:48

sanvean

Re: Re: mají pravdu

to je slovíčkaření. Fajn, stoprocentní není nic.

"úsek, který není obsazený, je volný" - souhlasím, ale jen v případě, že zabezpečovací zařízení pozná, že předchozí vlak prostě někam na nějakou kolej odjel, přestavil se, prostě někam pokračoval. Ne, že zmizel jako kouzlem Davida Copperfielda. Neznám požadavky na výrobce zabezpečovacího zařízení ESA 11, ale někde je chyba a VELKÁ. A je úplně jedno, zda u výrobce či objednavatele. Myslím, že i levnější verze počítačových her by si poradily s problémem - "něco mi někam zmizelo" - asi by se ptaly - KAM? To ESA 11 neudělala a v klidu postavila pro další vlak.

0/0
2.6.2008 23:03

hbf

Re: Re: Re: mají pravdu

Jenže předchozí vlak může jet také zpátky. Samosebou to jde pořešit tak, že výpravčí zadá asdf. Jenže pokud to bude dělat 20 krát za šichtu, pak to rutinně zadá i v nesprávném případě. Další slabé místo by bylo objíždění soupravy: Mašina by zašuntovala správně i v následujícím obvodu, ale podsypané vozy už by nebyly vidět a ESA (nebo cokoliv jiného) by opět nechala postavit VC. Nebo by rovnou postavila cestu ze zásobníku ...

Po ESE se nechtělo, aby řešila, zda vlak zmizel, či odjel. Tak to ESA neřeší. Nikoho nenapadlo, že by se mohlo zapískovat tak, že se ztratí šunt.

Aby nedošlo k mýlce, jsem pro aby se to řešilo a aby se vymyslela rozumná úprava, která opravdu zvýší bezpečnost. A ne hurá akce, která omezí riziko za cenu vzniku rizika nového.

0/0
2.6.2008 23:37

matus77

Re: Re: Re: Re: mají pravdu

Kolik tun pisku bylo potreba aby zmizelo najednou tolik naprav? Lokomotiva + 4 vagony? No jeste pred nima Vlasta Burian ficel na drezine a dosypal, kde chybelo nebo jak?

0/0
2.6.2008 23:43

sanvean

Re: Re: Re: Re: mají pravdu

Po ESE se nechtělo, aby řešila, zda vlak zmizel, či odjel....no a to by se právě po tomto zařízení mělo požadovat. A do té doby přestat stavět vlakové cesty ze zásobníku a autobloku. Jenže to je právě celý ten problém, firma AŽD či objednavatel by museli připustit chybu, na přechodné období pozastavit dálkově řízené úseky, které takto vlakové cesty staví. Mnohem jednodušší je řešit jemnost zrnek písku a další podobné blbosti, aby se odvedla pozornost od chyby v zařízení ESA 11. Je zajímavé a zarážející zároveň, že průběh vyšetřování zmizel ze stránek Drážní inspekce stejně jako inkriminovaný osobní vlak. Zůstaly jen fotografie - http://www.dicr.cz/19-05-2008-srazka-lokomotivy-a-osobniho-vlaku-v-moravanech

Proč asi ?

0/0
3.6.2008 0:03

Michal Novotný

Re: Re: Re: Re: Re: mají pravdu

A upravu u releove zab. zar. chcete taky delat? Ty se chovaji uplne stejne jako ta ESA 11. A pochybuju ze elektronicke zarizeni K-2002 od jineho vyrobce se bude chovat jinak. Ad zakaz staveni ze zasobniku - to byste musel naridit rovnou zjistovani volnosti pohledem, protoze kdyz vypravci uvidi na indikaci volnou kolej, tak tam muze cestu postavit uplne stejne jako zasobnik.

A vubec se mi tahle hysterie kolem zmizeni vlaku z duvodu poruchy piskovace nelibi, obzvlast kdyz jsou daleko pravdepodobnejsi moznosti vzniku nehody. Divim se ze stejnou aktivitu strojvedouci neprojevuji co se tyce absence vlakoveho zabezpecovace, ktery by zabranil strojvedoucimu projet navestidlo v poloze stuj. To zpusobilo radove vyssi pocet nehod s vetsimi nasledky. Naposled se tohle stalo pred dvema dny v Poricanech, kdy chybelo pul minuty a EC narazilo v plne rychlosti do osobniho vlaku, ktery projel odjezdove navestidlo. Takze ted v ramci objektivity ocekavam nekolik dalsich zalob od strojvedoucich...

0/0
3.6.2008 0:52

Michal Novotný

Re: Re: Re: Re: Re: mají pravdu

A je tu i dalsi vec - proc strojvedouci stejnou merou neprotestuji proti stanicim, kde neni zadne zarizeni pro zjisteni volnosti koleji a volnost zjistuje clovek, ktery ma daleko vetsi pravdepodobnost selhani nez technika? Jen za lonsky rok doslo v techto stanicich k nekolika vjezdum na obsazenou kolej i s jednou obeti (Cercany).

0/0
3.6.2008 0:53

sanvean

Re: Re: Re: Re: Re: Re: mají pravdu

jistě, že je člověk omylnější než technika. Ale technika se nasazuje místo lidského činitele nejen z důvody úspory finanční, ale zejména z důvodu bezpečnosti provozu. A tady prostě technika selhala. A i kdyby by to bylo pískem, tak by té slavné technice nemělo být snad jedno, že ji prostě "zmizel" vlak. To už je i dřevěné dětské kolejiště bezpečnější...To, že fíra projede návěst je chyba lidského činitele stejně jako to, že výpravčí postaví na obsazenou kolej(Čerčany). A ještě si pak hraje na nepříčetného.

0/0
3.6.2008 1:04

hbf

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: mají pravdu

Ano, selhala technika, konkrétně EP ventil na mašině vlaku 5011. Pak selhal někdo, kdo do depa objednal jiný písek než měl. Pak "selhal" někdo, koho nenapadlo, že mašina zvládne podpískovat 16 náprav.

0/0
3.6.2008 11:51

sanvean

Re: Re: Re: Re: mají pravdu

a tady je úmyslně stažená zpráva z webu DI. http://www.dicr.cz/moravany-mrtvy-strojevedouci-a-pet-zranenych-cestujicich-po-srazce-lokomotivy-a-osobniho-vlaku Kdo má strach a nechal ji odstranit?

0/0
3.6.2008 0:14

hbf

Re: Re: Re: Re: Re: mají pravdu

Takový souhrn. 1) Ekvivalent úplné blokové podmínky z AB se ve stanicích nevyžaduje a nepoužívá. Proto není zahrnut v SW žádného elektronického stavědla.

2) Když už se tu tak pěkně navážíte do výrobce ESY, tak si uvědomte, že nejen on bude mít naopak zájem na tom, aby nápravná opatření byla co nejrozsáhlejší. Protože ať už úprava SW elektronického stavědla, nebo doplňování/nahrazování kolejových obvodů počítači náprav je pro výrobce zabzař KŠEFT.

Máte to podobné, jako s vývojem jištění elektrických rozvodů. Původně stačila fáze a nulák. Pak se přidala pojistka, později ochranný kolík připojený na nulák. Později se přidal zelenožlutý spojovací/zemnící vodič. Teď už musíte mít proudový chránič ... Prostě vždy se najde něco, co nikoho nenapadlo a nakonec to skončí malérem, aniž by bylo koho za to potrestat.

0/0
3.6.2008 11:42





Najdete na iDNES.cz