Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za nehodu vlaků v Moravanech mohl zřejmě písek na trati

Příčina pondělní srážky vlaků na nádraží v Moravanech na Pardubicku, při které zemřel jeden člověk a čtyři se lehce zranili, je podstatně vážnější, než se původně zdálo. Dokonce se podobná situace nestala poprvé a může se kdykoliv opakovat. Podle odborníků totiž mohl nehodu způsobit písek nasypaný na koleje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

traktorista operator

masinfira je povinnen

prizpusobit jizdu stavu a povaze koleji....

0/0
26.5.2008 8:13

mašinfíra

Pokračování - Zdá se mi to jako nesmysl

Pokusím se ještě pokračovat: A k diskusi o viditelnosti nebo neviditelnosti vlaku pro zabezpečovací zařízení bych napsal toto: Pokud je mi známo, jedna z povinností výpravčího je se pohledem přesvědčit, zdali je volná kolej, na kterou staví vlakovou cestu. Pokud tedy vlítla mašina do stojícího vlaku, tak to výpravčí neudělal, nebo je úplně slepý a tudíž nemůže pracovat jako výpravčí.

0/0
23.5.2008 21:05

dejsipivo

Re: Pokračování - Zdá se mi to jako nesmysl

Zjišťování volnosti pohledem neplatí pro všechna zařízení ...

0/0
24.5.2008 13:00

mašinfíra

Re: Re: Pokračování - Zdá se mi to jako nesmysl

Samozřejmě, to je pravda, ale podle dostupných fotografií se to stalo u peronu. A tam pokud vím výpravčí není zbaven zmíněné povinnosti kontroly pohledem. 

0/0
24.5.2008 21:58

mašinfíra

Re: Re: Re: Pokračování - Zdá se mi to jako nesmysl

A ještě jedna malá připomínka: při průjezdu vlaku, což byla v tomto případě zbořená lokomotiva, je opět výpravčí povinen zvednout zadek ze židle, vyjít ven před výpravnu a sledovat, zdali vlaku nic nebrání v bezchybném průjezdu. Pokud by tak učinil, musel by vidět, že na koleji, na kterou postavil vlakovou cestu pro průjezd lokomotivy stojí osobák. A k tomu nepotřebuje žádná zabezpečovací zařízení, i kdyby fungovala sebe blběji.

0/0
24.5.2008 22:13

dejsipivo

Re: Re: Re: Re: Pokračování - Zdá se mi to jako nesmysl

Výpravčí stavěl VC pro Lv předvolbou v době, kdy byla staniční kolej obsazená zařízením, k uvolnění staniční koleje došlo až poté.

0/0
25.5.2008 7:58

mašinfíra

Re: Re: Re: Re: Re: Pokračování - Zdá se mi to jako nesmysl

Tato skutečnost ale nemění nic na tom,co jsem napsal v min.příspěvku. Nechci zde debatovat donekonečna,jen jsem chtěl vyjádřit svůj názor na závěry vyš. komise, o kterých jsem přesvědčen,že jsou velmi podivné.Jen pro zajímavost, když jsem mněl nehodu se zmíněným rychlíkem,komise již několik minut po příjezdu na místo znala viníka nehody,tím jsem byl já jako strojvedoucí, jelikož jsem obsluhoval LVZ a tudíž na návěstidle dle jejich vyjádření nemohla být jiná návěst než stůj. Co následovalo potom u soudu, to byla spíše tragikomedie. Předsedkyně senátu byla přesvědčena o mojí vině, jelikož jsem  viděl protijedoucí vlak na cca 150 metrů a nezastavil jsem ze 115 km rychlosti s rychlíkem vážícím 870 t. Asi po roce a půl při třetím stání jsem dosáhl výměny senátu a soudního znalce a mněl jsem vyhráno. Prokázali vinu výpravčímu - špatně postaveno, zanedbání povinností atd. Samozřejmě sleduji vývoj na ČD, ale smutně koukám, že to s nimi jde od 10 k 5. Takže mi zbylo už jen pouze vyrábět modely.

0/0
25.5.2008 17:50

dejsipivo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokračování - Zdá se mi to jako nesm

Jenže v minulém příspěvku popisujete jiné skutečnosti, než se staly. V

Moravanech je i výpravčí vnější služby. Pro Lv nebyl stavěn průjezd,

ale jenom předvolba vjezdu. Za volnost úseku pro rozsvícení povolující

návěsti nesmí být u zařízení 3. kategorie přenášena odpovědnost na

obsluhující zaměstnance. Atd.

0/0
25.5.2008 19:25

mašinfíra

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokračování - Zdá se mi to jako nesm

Ono je to v podstatě vzhledem k tomu, co se stalo, jedno jestli bylo stavěno pro vjezd nebo průjezd. Vysvětlení, že vlak s 16-ti nápravami nemněl řádný kontakt s kolejí pro zabezpečovací zařízení prostě nemohu rozdýchat. Vemte si tlak 25 tun (plus -mínus - u vagonů méně) na plochu, kterou zabírá dvojkolí lokomotivy a posléze vagonů při kontaktu s kolejí. Nemám teď dostatek času, ani chuť to počítat přesně, ale jsou to zhruba 4 cm čtvereční. U lokomotivy je v místě styku s kolejí takový tlak, že vytlačí i olej, který byste máznuli na koleje. Když už bych připustil, že by se to v nejnepříznivějším momentu mohlo stát u samotné lokomotivy, ale že by byla celá souprava ve vzduchu, to vypadá jako scifi. A pokud se tak skutečně někdy dříve stalo u lokomotivy, tak je všechno špatně a je trestuhodné, že s tím nikdo nic nedělá. 

0/0
25.5.2008 21:04

mašinfíra

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokračování - Zdá se mi to jako nesm

Rád bych se zeptal, kdo byl ve vyšetřovací komisi na místě nehody? Byl to inšpektor Trachta, nebo inšpektor Plechta?

0/0
26.5.2008 8:07

mašinfíra

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokračování - Zdá se mi to jako nesm

Inspektora Klečku záměrně neuvádím, ten na místě nehody nemohl být, jelikož v tu dobu ležel v kanceláři na zemi a dlouhé hodiny zíral pod skříň.

0/0
26.5.2008 10:20

mašinfíra

Zdá se mi to jako nesmysl

Jezdil jsem jako strojvedoucí 6 let na elektrických lokomotivách do doby, než jsem rychlík rozšvihal na maděru.Po 2 letech tahání po soudech se ukázalo, že to byla chyba výpravčího.To jen na okraj.Nestalo se mi, že bych si za deště musel při brždění sypat písek pod kola.Naopak pokud je silný déšť, vlak pěkně sedí, protože jsou umyté koleje.Pokud vím, tak pískovače kolej jen tak pocukrují,písek je přisáván v pískovači tlakem vzduchu jako u fixírky, nesype se do trubky pískovače lopatou nebo jen tak samospádem.I v případě poruchy si nedovedu představit, jaký by musel být na koleji nasypaný kopec.Z praxe vím, že pokud byla porucha na pískovači,nikdy se nestalo,že by sypal jako o život. Naopak, nesypal vůbec.Pokud by došlo skutečně k odizolování celého vlaku,tak by zcela jistě na mašině vypadl hlavní vypínač a pokud ne,tak by to bylo asi dost napínavé pro všechny, co by z toho vlaku po zastavení vystupovali. Asi by je to trochu brnělo do paciček a do nožiček.

0/0
23.5.2008 21:01

dejsipivo

Re: Zdá se mi to jako nesmysl

Velikosti trakčních a signálních proudů jsou diametrálně odlišné. Nelze dělat závěr jen ze skutečnosti, že prochází trakční proud. Např. na konstrukčních stycích v kolejích stačí sundat propojky a vzniklá impedance se pro signální proud může stát nepřekonatelnou překážkou, ale trakce přes něj běží bez problému.

0/0
24.5.2008 13:14

Corporal

Reakce

Nemohu souhlasit se slovy, které vypustili do médií odborníci po této nehodě. Výmluvy na písek na kolejích by měly opodstatnění při používání staršího zabezpečovacího zařízení a ne v současné době, kdy je na této trati používáno počítačů náprav, které nemají nic společného s elektrickou vodivostí kolejnic. Toto funguje na elektromagnetickém principu a není vysloveně nutný vodivý styk kolo-kolejnice. I kdyby se celý vlak vznášel nad kolejí, musely by jej snímače zachytit.  Je to snaha za každou cenu hodit vše na mrtvé, a pokud to nejde tak se jedná o technickou závadu. Ono je to nejjednodušší. Doufám, že odpovědná osoba netrpěla ( opět ) v době nehody   dlouholetou duševní poruchou.

0/0
22.5.2008 9:19

dejsipivo

Re: Reakce

Na této trati jsou kolejové obvody, to jen tak na okraj ...

0/0
24.5.2008 12:58

Monstrum Anonymič Anonymov

Horší než písek na kolejích

je písek v hlavě. Nechce jít ven. :-P

0/0
22.5.2008 8:21

gogol_jl

Jestli zabezpecovaci zarizeni "nevidelo" vlak, tak maji

drahy docela pruser. Pro ty, kteri zde hovori o tom, ze neni mozne aby  voda s piskem odizolovala soupravu.

  Pouzivane signalni napeti nemuze byt velke - pres koleje bezne chodime, v lete i bosky - a tedy zvetseni prechodoveho odporu muze zmensit proud natolik, ze zarizeni vlak "nevidi". Je zde ale dalsi vysvetleni - kabely pouzivane pro sig. zarizeni jsou take nejak pripojeny a take mohou  a maji svuj prechodovy odpor - ktery se musi cas od casu kotrolovat. Nevim jestli drazni zarizeni pouziva nejakou dalkovou metodu, ale vsechna zarizeni maji svoji toleranci. Tady asi doslo k souctu tech zapornych.

0/0
21.5.2008 11:30

prenda

?

S těma dráhama to jde od desíti k pěti. Nejezdím s nimi. Je to moloch, kterej řere peníze. Okamžitě ZPRIVATIZOVAT!!!

0/0
21.5.2008 11:28

oId fashioned Vince III..

možná to ale zavinily

ty "strašlivé a úděsné přívalové deště se statisíci, ba miliony mrtvých"???

0/0
21.5.2008 11:20

pavlos1112

pisek

Větší kravinu stím pískem jsem neslyšel;-O

0/0
21.5.2008 10:05

Petr Tenzor

Re: pisek

To je ale váš problém, že jste o tom ještě neslyšel. Podsypaná lokomotiva už v minulosti několikrát pro zabezpečovací systém 'zmizela', tím horší je že s tím nikdo nic nedělal.

0/0
21.5.2008 11:23

pavlos1112

Re: Re: pisek

dělám na dráze u zabezpečováku 35 let ale zmizelou mašinu jsem ještě nevidělRv

0/0
21.5.2008 11:34

Petr Tenzor

Re: Re: Re: pisek

Ale jiní viděli. Vím o minimálně dvou takových případech kdy není důvod těm lidem nevěřit.

Fakt je že zmizení celého vlaku je skoro neuvěřitelné, ale pokud může zmizet mašina, pak může i souprava, zvlášť jestli se kvůli technické závadě pískovalo víc než by mělo.

0/0
21.5.2008 12:00

PIsa.lek

Re: Re: Re: pisek

Za pravdu Ti lze dát jen částečně, a to v tom, že oficiálně se skutečně jedná o první příapd, kdy se v průběhu vyšetřování hovoří o podsypání jako hlavním důvodu. Nicméně v principu nelze vyloučit, že při souhře zvlášť nepříznivých okolností jak samotného podsypání, tak dalších (citlivost a symetrie konkrétního KO) k tomu dojít může.

0/0
21.5.2008 12:03

dejsipivo

Re: Re: Re: pisek

Zmizení vlaku na obvodu se už stalo v celé síti x-krát.

0/0
21.5.2008 15:21

LongTallD

Re: Re: Re: pisek

Tak to je opravdu smůla a nebo jen kec.

0/0
22.5.2008 8:11

Pimpil

no

to je teda uvaha hodna zeleznicaru

kazdy prece vi, jak je normalni voda v prirode vodiva... pri desti by nemel sanci mokry pisek elektricky izolovat mokra kola od mokre kolejnice

0/0
21.5.2008 10:03

MychalB

Re: no

hm, jaké je šuntovací napětí v kolejnici? Jaký asi tak může být šuntovací proud přes takovou vrstvičku mokrého písku? Bude proud této hodnoty vyhodnocen tak, aby byl daný úsek vyhodnocen jako obsazený?

0/0
21.5.2008 10:18

Manstein

Re: Re: no

Vsechno to bude o nastaveni spinacich urovni proudu. V desti je mezi kolejemi nejaky svod, ktery to musi ignorovat. Naopak necistoty, rez apod. mohou castecne izolovat kola soupravy. Za sucha to pritom bude vsechno jinak. Mozna by stalo za to misto obycejneho spinani podle proudove urovne vyhodncovatcasovy prubeh proudu a aplikovat korekce podle zmen ...

0/0
21.5.2008 11:03

MychalB

Re: Re: Re: no

o to se nedohaduji a dost možná je to krok správným směrem. Já jsem jenom od toho chytráka, co sem hodil ten výblitek chtěl zjistit, jestli ho má podložený nějakými relevantními údaji. Zřejmě ne, když se mi nedostalo odpovědi...

0/0
21.5.2008 11:20

LongTallD

Pěkně se to tady rozjelo,

 sice nevím, k čemu je to dobré a komu nebo čemu to slouží,tak přemýšlím o tom, že je čas začít pískovat-venku prší, je kluzko- a začít brzdit.

0/0
21.5.2008 9:56

Darik H

Hmmmm

Typuju, ze kdyz by to verejne neprezentoval ten advokat, tak se vsichni budou snazit ututlat tuto moznnost a nechat pricinu na strojvedoucim!

0/0
21.5.2008 9:15

PIsa.lek

Re: Hmmmm

TIpuješ špatně - tuto verzi uvedla oficiálně jako předběžnou Dražní ispekce už do 24 hodin po nehodě.

0/0
21.5.2008 12:07

Mirek Cikač

Šílené

To je šílená příčina neštěstí! Ve 21. století....

0/0
21.5.2008 8:49

LongTallD

Re: Šílené

Normální kravina, všichni mlží, atˇněkdo, kdo ví, o co jde, vybalí železniční terminus technicus "šuntovací schopnost" či "šuntování" a pak se nebude spekulovat a ústy pana mluvčího "takyodborníka" na úplně celou dráhu, teoretizovat.

0/0
21.5.2008 9:05

FrantaV

Re: Re: Šílené

Odbornou diskusi tady nema smysl hledat, od toho jsou specializovane servery. Budme radi, ze noviny aspon opravily vcerejsi nesmysl o "jasne vine strojvedouciho z Carga".

Kazdopadne ztrata suntu u osobniho vlaku s min, 10 dvojkolimi je silena predstava. A ze na to logika ESY nezareagovala je taky nepredstavitelne. Nezbyva nez pockat na vysledky DI.

0/0
21.5.2008 9:13

LongTallD

Re: Re: Re: Šílené

Po předchozích závěrech DI i soudech nutno brát výsledky stejně s rezervou. Většinou zůstává na talíři příliš mnoho nevyvrácených pochybností. Viz nedávný případ, kdy soud pomalu označil výpravčího za dementa.  

0/0
21.5.2008 9:20

231

Re: Re: Re: Šílené

Včerejší MF uvedla, že strojvůdce jel na zelenou.

Co mě ale překvapilo byly zprávy na NOVĚ i na ČT. Redaktorům bylo jasné,že strojvůdce jel na červenou, přitom na stránkách drážní inspekce byla už někdy kolem poledne zpráva, že byla chyba na zabezpečovačce. Chtít ale po redaktorech aby k železniční nehodě chtěli informace od drážní inspekce, by asi bylo troufalé.

0/0
21.5.2008 11:25

vlakvedouci

Protisměrná jízda lokomotivy?

Pane redaktore:

Napište už konečně alespoň jeden článek pravdivě: lokomotiva jela ze stejného směru. Kdyby jela, jak uvádíte v článku, z protisměru, tak by nenajela na konec vlaku, ale srazily by se dvě lokomotivy.

0/0
21.5.2008 8:19

LongTallD

Re: Protisměrná jízda lokomotivy?

Blahopřeji,  TREFA!!!!

0/0
21.5.2008 9:06

odborar

Žásný písek, obyčejné lidské pochybení

přednosty stanice. Prostě nechal návěšť ve stavu volno, když přijížděl osobní vlak.  Vždyť bezpečnostním prvkem každého výpravčího  před příjezdem vlaku je a bylo, vyběhni se podívat na koleje a vizuálně kontroluj. Na větších nádražích mají kamery. Může za to výpravčí, žádný písek. ;-)

0/0
21.5.2008 8:18

FrantaV

Re: Žásný písek, obyčejné lidské pochybení

Mohl by autor prispet uvedenim cisla clanku prislusneho dopravniho predpisu ktery tohle rika ?

(povinnost vizualne kontrolovat volnost JC u stanic se SZZ III. kategorie)

Nejlepe si i doporucovany zpusob zkusit v realnem provozu na nejake vetsi stanici nez Horni-Dolni (jen priklad, nic proti nim).

0/0
21.5.2008 9:09

LongTallD

Re: Žásný písek, obyčejné lidské pochybení

Domníval jsem se, že odboráři mají kecat tak maximálně do platů, když už. Spletl jsem se. Jak vidno, kecají i do toho, o čem nemají evidentně páru.

0/0
21.5.2008 9:14

gogol_jl

Re: Re: Žásný písek, obyčejné lidské pochybení

To nemaj - uz asi 30 let :-)

0/0
21.5.2008 10:31

PIsa.lek

Re: Žásný písek, obyčejné lidské pochybení

BLBOST!!

0/0
21.5.2008 12:09

Franfišek Dobrota

Lituji rodiny toho mašinfíry...

.. hlavně že všechny zprávy za možného viníka hned určily toho chudáka strojvedoucího... Jak se asi jeho rodina cítila???

0/0
21.5.2008 8:06

Yellow.Dog

Re: Lituji rodiny toho mašinfíry...

Přesně. Včera ve zprávách všichni věděli, že vjel na červenou, včetně tiskové mluvčí. I když byly náznaky, že tomu bylo naopak. Doufám, že dnes se mu im mmoriam omluví.

0/0
21.5.2008 8:45

Petr Tenzor

Re: Re: Lituji rodiny toho mašinfíry...

Nebyly to jen 'náznaky', DI vydala tuším kolem 16:00 prohlášení, že na vině byla zřejmě technická závada a že strojvedoucí měl volno.. naši skvělí investigativní reportéři z ČT a Novy si tohoto do TV novin nijak nepovšimnuli a dokolečka opakovali, že jel na stůj a vysílali to žvanění policejní mluvčí která vykládala neověřené zvěsti. Být na místě rodiny toho fíry, tak zažaluju ČT, Novu i policii...Rv

0/0
21.5.2008 11:57

PIsa.lek

Re: Re: Re: Lituji rodiny toho mašinfíry...

Možná to bude pro Tebe novinka, ale povinností novináře není, když mu někdo oficiální sdělí nějakou informaci, si každou hodinu ověřovat, jestli ta informace ještě platí (pokud mu to sám poskytovatel informace v tu chvíli neřekl, že za hodinu může být vše jinak). Takže vina o "podržení" nepravdivé informace je plně na hlavě mluvčí policie, která měla sama po té, co se dozvěděla o jiných předběžných závěrech, informovat všechna média.

0/0
21.5.2008 12:17

nowas2

co to tam

je za zabezbecovaci zarizeni, kdyz mu klidne cely vlak jen tak zmizi v luftu a nic se nedeje. Nedoslo k obsazeni nasledujiciho useku a ono to klidne postavi jizdni cestu pro dalsi vlak. To aby se uz fakt clovek bal jezdit vlakem.

0/0
21.5.2008 8:06





Najdete na iDNES.cz