Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Musíme brát i slabší děti, zoufají si učitelé gymnázií

Na pětatřicet tisíc žáků dnes usedne poprvé do lavic gymnázií u přijímacích zkoušek. Děti, které se chtějí na gymnázium dostat, mají letos velkou šanci. Uspěje osmdesát procent z nich. Ještě před dvěma lety to měly těžší, podle statistiky ministerstva školství uspělo tehdy 72 procent zájemců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

rebbe

Cožpak děti se slabšími známkami, to není rozhodující

Spíš by bylo zajímavé, ty děti poznat  v průběhu semestru. Na začátku je zmatek, vysoká škola má hodně volnosti, ale také hodně nejistoty, co musím udělat a co ne. V průběhu druhého semestru je třeba nasadit schopné pedagogy, aby vyhodnotili možnosti těch začínajících vysokoškoláků. Nejde o nomenklaturu, vlivné příbuzenstvo nebo stranickou příslušnost, je možno  konečně přihlédnout k objektivně posuzovatelným schopnostem studenta. Nejlepší řešení, vzít je všechny na zkušební dobu dvou semestrů, ke konci druhého semestru pak vyhodnotit a těm, kteří by s velkou pravděpodobností nedosáhli kýženého diplomu, raději hned sdělit doporučení, aby se vypravili na střední odbornou školu nebo začali něco jiného. Ztrácet několik let bezvýsledným studiem vede nejenom k nesmyslným výdajům za VŠ ale stojí i studenta značnou část jeho života.Zde je ovšem alfou i omegou přístup pedagogů ke svým svěřencům.[>-]

0/0
23.4.2008 22:45

applejuice

A také to že člověk jde ze základní školy se 4

vůbec nic neznamená. Pamatuji na moje mladá léta, kdy jsme měli na ZŠ ve třídě kluka celkem sígr a procházel tak tak. Na střední škole měl nejlepší prospěch z celé školy. Ono také proč se nějak mučit na ZŠ ? O nic nejde, drtivá většina těch vědomostí je k ničemu a nepoužitelná, ať si raději děti užijí svobody a méně učení a více dětství. Čili je vidět že ne vždy je špatný prospěch způsoben hloupostí žáka !

0/0
21.4.2008 17:59

applejuice

Ano ten konec se mi zdá celkem rozumný

"Otázka je jestli není spíš špatné, že se děti na gymnáziu museli tolik toho učit" ! S tím by se dalo souhlasit, dříve ( i dnes) se učí spousta nesmyslných, nepotřebných věcí na všech úrovních škol.

0/0
21.4.2008 17:54

dislektik-idnes si na mě zasedla

a já si vždy myslel že musíme rozvíjet co v nás je

a ne hledat Potěmkinovu vesnici

0/0
21.4.2008 17:49

kotelnik

Slabší děti ??

To jako hubenější, nebo fizicky ? Silnější Ramby, nebo tlustý ? Napište hloupější, blebější, mentálně pomalejší ...;-O

0/0
21.4.2008 15:22

afix

...

Je to veliky upadek. Ucim na vysoke skole a mam srovnani a kazdy rok je to jen a jen horsi. Pribirame studenty ze vsech typu skol a ty rozdily jsou stale enormni a zhrosuji se i znalosti gymnazistu... V matematice uz maloktery gymnazista ovlada latku kombinatoriky,  vetsina neumi resit rovnice s parametrem ci s absolutni hodnotou... neni pak na cem stavet. V cizich jazycich se uroven zlepsovala, ale tak od roku 2000 uz zase na ktedre pozorujeme upadek (zadavame podobne testy a studenti dosahuji horsich vysledku...) Takze ta klesajici kvalita se odrazi na vsech stupnich...  

0/0
21.4.2008 14:14

matesakoid

nespravedlnosti

Na Hellichovku a na Zatlanku me kvuli dvojkam na vysvedceni v roce 1991 nevzali (prijimacky jsem mel u obeho z Cj za 1 a z matematiky za 2), to byl nespravedlnost...

.

Ale at zije sokurome skolstvi - na GPV nam prednasela cestinu prof. Holubova z FFUK, matematiku panove z MatFyzu, biologii z PrFUK a z lekarskych fakult, dejepis z Historickeho ustavu AVCR, na TV jsme meli telocvikare z FSTV a bylo to dobre - zadne sikanovani, jednalo se s nami jako s dospelymi a ´vetsinou jsme se podle toho chovali. Sikana jako na prazskych gymnaziich se u nas taky nekonala...

0/0
21.4.2008 14:12

sir Humprey

ala Mldqwert je sprostý slouvo

:-/

0/0
21.4.2008 13:17

Mjr_Zeman

no jo, gympl

na gymplu mi nejvíc vadilo to, že si někteří tkzv. "profesoři" pletli výuku s diktátem. Literatura a dějepis, to byly nejblbější hodiny, které snad mohly být. Mimochodem, středoškolskou matematiku jsem se pak na malou státnici a během studia na VŠ musel doučit sám, protože středoškolský matikář nás za ty 4 roky naučil kulové. Cizí jazyky byly taky zoufalé, němčinářka se snad za dobu studia vyměnila 5x (jednou to byla dokonce nějaká důchodkyně, která ještě učila za dob reichu). Polovinu ped. sboru bych tehdy vyhodil. (maturita v r.96)

0/0
21.4.2008 13:11

drevorubec

Re: no jo, gympl

Měl si jít na obor matematika-fyzika. Střdedoškolská matika mi v pohodě vystačila na prvák na ČVUT. Možná k mé škodě, protože jsem se naučil trošku flákat. S diferenciálními rovnicemi přišel skutečný porod....

0/0
21.4.2008 13:15

vasekpasek

Re: Re: no jo, gympl

To jste buď měli hodně dobrou matiku na SŠ nebo hodně zouvalou na ČVUTu. Podle toho, co jsem slyšel, bych tipoval druhou možnost. Já jsem s matikou nevystačil na VŠ ani v prvním semestru. Zase je ale fakt, že diferenciální rovnice jsou spíš to jednodušší...

0/0
21.4.2008 13:23

drevorubec

Re: Re: Re: no jo, gympl

Prošel jsem tandemem Prof. Jirásek a Doktor Čipera, takže poměrně daleko od pojmu "zoufalá matematika". Naštěstí se z jejich 3 kouzelných knih plných řešených příkladů dalo doučit, co člověk proflíkl, takže jsem to nakonec dotáhl, abych prošel. 3. pokus to jistil.

Ale asi byla dobrá učitelka právě na tom gymplu....

0/0
21.4.2008 13:34

DeBracy

Dobrý vtip...

Tak si říkám, jestli jsem se nenarodil moc brzo?;-D   V době , kdy jsem dělal přijímačky já jsem se bál se dvěmi dvojkami na vysvědčení jestli mě vezmou.

Je to pro mě nepochopitelné, s takovým přístupem s gymnázií nezůstane nic.

0/0
21.4.2008 12:56

vasekpasek

Re: Dobrý vtip...

Asi tak... Já měl samý a stejně jsem byl mrtvej strachy. Řekl bych, že gympl je poslední střední škola, která je ještě na jakési úrovni, zbytek jsou už víceméně učňáky. Takže bych doporučoval ponechat aspoň jednu školu, o které se dá říkat, že je opravdu výběrová

0/0
21.4.2008 13:02

drevorubec

Re: Dobrý vtip...

Tak tak, blíží se doma, kdy i z našich gymnázií budou vycházet "kvalitní" absoloventi amerického stylu ...:-©

Od sedme třídy jsem měl obvykle pár dvojek na vízo, tak jsem měl vítr z přijímaček také. Zachránilo mě 3. místo v krajském kole fyzikální olympiády. Jako dárek mi dal gympl přijetí bez přijímaček. Ale řekli to až ten den .... byl rok 1986R^

0/0
21.4.2008 13:07

Cislo 2

Re: Re: Dobrý vtip...

Amerického střihu ... nejvyspělejší technologie spolu s Japonskem na světě, nejvíce registrovaných patentů a autorských práv, největší světový podíl ve výrobě software, největší počet udělených Nobelových cen v technických oborech atd.

Hlavně, že jsi exceloval na olympiádě z fyziky. Kdy si konečně uvědomíme, že pro technologický pokrok (nejen technologický) není důležitá střední škola s maximálním penzem obecných znalostí typu kde leží Ghana nebo co napsal Jirásek, ale úspěšná praxe a profesionalita ve svém oboru (začínající na VŠ).

0/0
21.4.2008 13:17

Formol

Re: Re: Re: Dobrý vtip...

Zkus se zamyslet nad tím, kolik hlav pracujících v USA vystudovalo někde jinde ;-)

0/0
21.4.2008 13:24

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Dobrý vtip...

Ano, emigrace a kupování mozků tomu nemálo pomohla, přesto nelze z toho usuzovat, že systém amerického školství je slabý a že ho zachraňuje elita ze zahraničí. Znáš snad nějakého Čecha, který vystudoval špičkovou střední školou v ČSSR a exceluje v USA ve výzkumu ?

0/0
21.4.2008 13:30

drevorubec

Re: Re: Re: Dobrý vtip...

Patenty a úspěchy přivezla převážně první generace přistěhovalců. Byli totiž ambiciozní (N.Tesla, W.v.Braun, ...). Když už se tam někdo narodí, zapadne do šedého průměru, k čemuž samozřejmě výborně "motivuje" jeich systém školství. Středoškoláci v Americe se vesměs profilují ve sportu a ve značkovzých hadrech. Pak to bohužel chybí ve znalostech... A to není jen při ukazování na mapě .... Z patnáctileté praxe mi tak nějak vyplynulo, že v čechách je přiblížně 1 manažer ze 4 idiot. V Americe je to přibližně naopak. ... Doporučuji víc rozhovorů s takovými lidmi a  uvidíte, že se u Vás dostaví deziluze stejně jako se to stalo i mně...

0/0
21.4.2008 13:28

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Dobrý vtip...

Měl jsem na mysli poslední technologické objevy ... software. Za dob Bella byly evropské a americké technologie rovnocenné.

Zřejmě idiot umí řídit firmy lépe.

0/0
21.4.2008 13:34

drevorubec

Re: Re: Re: Re: Re: Dobrý vtip...

Ve vývoji SW si tuším čeští programátoři nezadají se světovou elitou. Za technologickými HW zázraky, zejména vývoj CPU pro Intel a AMD stáli dovežení Indové ;-)

0/0
21.4.2008 13:37

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobrý vtip...

Nepíšu, že mezi Čechy nejsou talenty na SW, natož mezi miliardou Indů ... ale většinu patentů drží Američané. Vraťme se zpátky k tématu ... tvrdím, že americký školský systém není špatný, když v praxi jsou výsledky neporovnatelné. Ve specializovaném světě nerozhodují široké všobecné znalosti, ale specializace ve svém oboru. Spousta talentů nedokončí střední školu, protože se věnuje tomu v čem je vynikající (Gates, Dell). Možná by u nás se nedostali na VŠ, protože by měli 4-ku z mateřského jazyka, dějepisu a výtvarné výchovy.

0/0
21.4.2008 13:52

franta_straka_unban

Re: Re: Re: Dobrý vtip...

ajaj taky si sezral US ho*no?:-)RvRvRv

0/0
21.4.2008 13:36

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Dobrý vtip...

Ne, jen se nesnažím sebe a okolí přesvědčovat, že Američané jsou nevzdělaní pitomci a Češi technologický mozek světa.

0/0
21.4.2008 13:38

drevorubec

Re: Re: Re: Re: Re: Dobrý vtip...

To já taky ne. Jen se snažím poukázat na to, že kvalita výuky a vzdělanost Čechů zvolna klesá. Nenaplněnost kapacit to ještě víc prohloubí...

0/0
21.4.2008 13:45

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobrý vtip...

Základní otázkou je, jak se měří kvalita výuky a vzdělanosti.

0/0
21.4.2008 13:54

_m-

Re: Re: Re: Re: Re: Dobrý vtip...

To určitě ne - ale země ve které existují ZVLÁŠTNÍ VYSOKÉ ŠKOLY pro mě není vzorem pro opisování struktury systému vzdělání.

0/0
21.4.2008 13:58

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobrý vtip...

Na jedné straně převládá koncepce sjednotit vyučovanou látku tak, aby diplomy měly stejnou hodnotu (evropský model) na druhé straně koncepce poskytnout určité minimální vzdělání s možností specializace v oboru, aby se projevil talent (americký model). Stejně nakonec rozhoduje praxe a ta šáhne po tom, kdo něco umí, ne kdo má papír.

0/0
21.4.2008 14:12

franta_straka_unban

Re: Re: Re: Dobrý vtip...

ale abych jen nerejpal zkus se zamyslet a pochopit ze ten nad tebou mluvil o prumerne urovni a ne o tech nejlepsich kteri ty nejvyspelejsi technologie vytvari:-)

0/0
21.4.2008 13:37

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Dobrý vtip...

Nechci být zase označen jako .... ale pro to být špičkou v oblastí technologií, hudby, filmu atd. nestačí jen pár géniů, ale celé týmy lidí, kteří dokáží profesionálně realizovat jejich nápady.

0/0
21.4.2008 13:43

Kocour Bobule

Re: Re: Re: Re: Re: Dobrý vtip...

Ano, říká se, že Američané jsou vynikající v týmové práci. Nicméně kolega z vlastní zkušenosti potvrzuje, že 97% vývojářů v jisté velké firmě (elektronika, HW) jsou Číňané a Indové.

0/0
21.4.2008 13:56

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobrý vtip...

Hlavní důvod jsou personální náklady. Ve velké konkurenci si nemohou dovolit sestavit celý tým z Američanů .... ale i ti Indové či Číňani jsou stejně dobří a pochybuji, že "kvalita" výuky je u nich porovnatelná s ČR. To byla moje hlavní myšlenka od počátku, ať tady nikdo nebrečí, jak klesá úroveň našich škol a že se dostáváme na americkou úroveň. Já si stojím za tím, že čtyřkař může být geniální v určitém oboru. Ty čtyřky má proto, že na široké spekrum předmětů na střední škole je příliš "hloupý". Na specializované VŠ čtyřkař v daném oboru nemá co dělat.

0/0
21.4.2008 14:03

franta_straka_unban

Re: Re: Re: Re: Re: Dobrý vtip...

mluvme o tecnologich hudba a film sou preci jen o necem jinem nez o urovni vzdelavaciho systemu v americe je jeho uroven mizerna az na par elitnich skol ktere + koupene mozky to preci neni par geniu i kdyby to bylo pouhe 1% z populce v USA tak sou to 3 milony lidi;-)+/-

0/0
21.4.2008 13:58

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dobrý vtip...

Systém školství v USA je hodně diferencovaný a konkurenční. Výsledkem je špičková úroveň těch nejprestižnějších škol (při současné existenci velmi podprůměrných), zatímco u nás je snaha průměrovat a normovat.

0/0
21.4.2008 14:32

afix

???

Úroveň upadá děsivě. Ministerstvo je úplně mimo. Tady nejde o to, že snížili dotaci pro matematiku apod, aby vystudovalo co nejvíce lidí. Gymnázia jsou náročná proto, že jsou to gymnázia, takže to, co tvrdí ministerstvo je nesmysl. Mají tam být děti, které to zvládnou a ne opačně... A kdybyste viděli, co přijmeme na vysoké školy. Nechápu, co budeme s tolika ekonomy dělat. Neustále se tvrdí, co budeme mít vysokoškoláků, ale například úroveň znalosti cizího jazyka klesá, to co uměli gymnazisti v 90.letech, tak o tom si dnes můžu nechat jen zdát...  

0/0
21.4.2008 12:40

_m-

Re: ???

"Nechápu, co budeme s tolika ekonomy dělat."

já taky ne - ale co s tím chceš dělat? Zavést kvóty jako v 50 letech?

0/0
21.4.2008 12:42

vasekpasek

Re: Re: ???

Souhlasím, myslím, že je to věc těch "ekonomů", jak se v budoucnu uplatní na trhu práce. Co se týká těch cizích jazyků, myslím, že úroveń neklesá, protože nemá kam. V 90. letech to zcela jistě nebylo vůbec o nic lepší.

0/0
21.4.2008 13:04

uzycek

taky mam gympl...

kdyz sem delal prijmacky, brali 54 ze 61 .. ja byl 48... v sedme tride sem mel na vysvedceni trojku... maturita 3423 a vs v klidu...

sice sme z osmi pololeti sestkrat "vylepsili" prumer skoly za padesatiletou historii, i presto se vetsina uchytila velmi slusne.

..kdo nemel na to, aby byl na gymplu... tak bych to nerekl.. spis..koho to tam nebavilo, ten se nevyhecoval a vyletel hned ze startu... kdo propadl o rocnik dolu, propadl i podruhe... zadne sr.ni s mladou pani

kourit sem se tam naucil, chlastat taky.. a ackoli mam pocit, ze tamni pedagogove si o sobe mysli porad kdovico... nekteri dokonce i po letech odmitaji odpovedet na pozdrav..

tak ta skola uroven mela

0/0
21.4.2008 12:13

Philosopher

Re: taky mam gympl...

Každá škola má svou úroveň. I Tvůj projev má svou úroveň.

0/0
21.4.2008 12:26

uzycek

Re: Re: taky mam gympl...

nerikam, ze su typicky produkt te skoly,... spis ze sem nebyl az takova brzda

0/0
21.4.2008 12:33

Philosopher

Re: Re: Re: taky mam gympl...

A kterou známku jsi z těch 3423 dostal z ČJ ?

0/0
21.4.2008 12:35

uzycek

Re: Re: Re: Re: taky mam gympl...

3, nikdy me nebralo absudni divadlo...tak sem ze sebe vypotil zalozeni berliner ansamblu, neco ze zivota bertolda brechta, par historek z knih, ktere sem necetl o predstavenich, ktere sem nevidel...

a pak se zacli ptat na havla... a ja jim vysvetlit jeho audienci tak, jak sem to tehda chapal.. necetl sem to.. jenom videl v televizi.. tak sem nadhodil, ze absurdita je vypit tolik piv a mluvit bez prereku a travit tak malo casu na zachode

jestli ti de o gramatiku, tak tu ovladam..

ale vzpominam na pekne prislovi o hazeni perel svinim.. kdo by tu tak asi docenil, ze se vyjimam? .. a kdo by to vubec poznal?

0/0
21.4.2008 13:14

Lubos1390

Všechno je v pořádku ...

Slabší učitelé berou slabší děti, tak nač si stěžovat? :-)

0/0
21.4.2008 11:52

noboty666

Re: Všechno je v pořádku ...

Budte v klidu!

Pres 40% vsech ucitelu ma mene nez 10 let do duchodu, pripadne jiz v duchodu jsou. Takze problem se slabymi uciteli se vyresi brzy sam - zadni ucitele nebudou.

At ziji nasi politici! :-©:-©:-©

0/0
21.4.2008 12:26

koogi

Kvalita uchazečů prostě upadá

Když jsem se já hlásil na osmileté gymnázium brali  nás ze 120 jen 30...tedy cca 25%...je to zhruba deset let...už když se bralo na čtyřleté do paraelky o pár let později, tak to bylo cca 50% přijatých...a také se to projevovalo na průměru ročníku a u jejich maturity...co slyším dnes, tak od reformy příjímaček na SŠ(jedna přihláška) mají problém pomalu naplnit kapacitu...nikdy jsem nebyl jedničkář, ale ta kvalita vybraných uchazečů jde o poznání dolů...a to není dobře.

0/0
21.4.2008 11:44

Stone_Pilot

Re: Kvalita uchazečů prostě upadá

Jak píšu níže - na osmiletá gymnázia pořád berou jen 25% uchazečů.

Možná jsem měl myšlenku rozepsat - podle mě 8-leté gymply si úroveň drží, jen 4-leté mají problém s upadající úrovní. Ale jak píše někdo pode mnou - nemusí přece brát všechny uchazeče, ne? Ovšem je mi jasné, že žádný ředitel škloy není takový formát, aby řekl, že letos pro bídnou úroveň uchazečů třídu neotevře.....

0/0
21.4.2008 11:52

koogi

Re: Re: Kvalita uchazečů prostě upadá

Ono to je asi rozdíl mezi velkým a malým městem...v Jablonci nad Nisou se  dva gymply ted prostě kvalitně neobsadí...i na osmileté berou skoro každého...bohužel...ale zase není to jen o studentech...prý docela upadla i úroven učitelů..jak se nadává na starou školu, tak u nás v nich byla kvalita...

0/0
21.4.2008 11:54

Kocour Bobule

Re: Re: Re: Kvalita uchazečů prostě upadá

Ad kvalita učitelů: u nás na gymplu byla tak 1/3 učitelů s doktoráty (Ph.Dr., PaeDr, RNDr.). Já sám financuju svoje doktorská studia vyučováním na SŠ a tak vidím, že výška odborného vzdělání nejen že nemá na plat vůbec žádný vliv, ale také že po 3 letech praxe jsem na 18,5 tis. hrubého. To není mnoho... Ostatně kolega z VŠ (asistent) také řekl, že pokud přijde o zaměstnanecký byt od univerzity a bude muset jít do komerčního podnájmu, tak si bude muset hledat jiné zaměstnání. Zkrátka dobrým pocitem z dobře odvedené práce se nájem zaplatit nedá, takže řada lidí ze škol (od ZŠ po VŠ) prostě odešla.

0/0
21.4.2008 12:13

koogi

Re: Re: Re: Re: Kvalita uchazečů prostě upadá

jojo přesně tak....bez odpovídajícího ohodnocení se ti nejlepší mladí učitelé prostě do školství nepohrnou...

0/0
21.4.2008 12:19

Philosopher

Re: Re: Re: Re: Kvalita uchazečů prostě upadá

Prosím, prosím, moc prosím, nezařazovat PaeDr mezi doktoráty ....

0/0
21.4.2008 12:22





Najdete na iDNES.cz