Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mrtví z tramvají vyvolávají emoce

Desítky rodinných tragédií způsobila páteční srážka tramvají v Ostravě. Všichni se teď ptají, jak je možné, že na trati nebylo žádné technické zajištění, které by zabránilo katastrofě poté, co řidič jedné z tramvají nepočkal na protijedoucího kolegu a vjel na trať.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Bolča

Rozumné

Konečně jeden věcný článek. Děkuji.

0/0
18.4.2008 12:12

slejhar

Nestačím se divit pane Kučero

Kde berete tu drzost obvinit cestující či obyvatele z nedostačujícího technického zabezpečení, byť je v souladu s paragrafy.

Správně jste řekl, že lidé chybují a povinností Vašeho úřadu je zvyšovat pomocí legislativních kroků zabezpečení všech drah. To že se Vám to kvůli nezájmu poslanců, odporu provozovatelů či nedostatku finančních prostředků nedaří, je problém Vašeho úřadu a provozovatelů nikoli cestujících a obyvatel.

Jsa sám technik, vím že je rozdíl mezi technicky ideálním, ekonomicky únosným a nakonec realizovaným řešením. Tak trochu chápu Váš pohled, ale takto cynicky naplyvat do tváře lidem v tragédii jste jistě nemusel.

Koneckonců cestující a obyvatelé platí daně na to, aby Vy jste za jejich peníze bezpečnost  zařídil. Vy jste to neudělal ať už proto, že Vás nikdo nevyslyšel (alespoň doufám, že jste se na to nevykašlal). A když sám víte jak na Vás provozovatelé kašlou, jak myslíte, že by vypadala odpověď  jednotlivci bez pravomoce na jeho oprávněnou připomínku.

0/0
16.4.2008 19:49

Bo X Be

Re: Nestačím se divit pane Kučero

Děkuji za tento příspěvek, protože z pana Kučery se svým svalováním viny na cestující se mi chce zvracet. Pane Kučera!!!! Jestli někdo nese vinu, tak řidiči, kteří to mají hlásit, a DPO potažmo inspekce, která to má vyšetřit a zaopatřit. Tento Váš výrok Vás činí absolutně nevhodným pro vaši funkci.;-€ Co bych asi tak podle Vás jako cestující měl dělat? Prosit ty řidiče na kolenou a vést je za ručičku za jejich nadřízeným, ať mu nahlásí co se stalo anebo hlídkovat u zastávek? Vy jste se snad úplně zbláznil????? ;-€

0/0
17.4.2008 10:54

mildapr

Co autobusy?

Taky si myslím, že hysterie tady není na místě. Co třeba řidiči autobusů? Těch jsou tisíce a mají úplně stejnou zodpovědnost, navíc v běžném silničním provozu, který se s idylou na kolejích nedá vůbec srovnat. Opomenutí řidiče té tramvaje (pokud je samozřejmě pravda všechno to, co se píše) je na stejné úrovni jako jízda řidiče autobusu na červenou s následnou tragickou nehodou. Asi by nikoho nenapadlo aby v takovém případě trval na vybavení všech autobusů automatickým rozeznáváním barev semaforů spojeným s rychlobrzdou.

0/0
16.4.2008 15:20

kladnyhrdina

Re: Co autobusy?

Žijete v omylu o idyle na kolejích. Že je tramvaj statisticky prokazatelně bezpečnější než autobus není způsobeno idylou. Po studiích jsem brigádnicky pracoval i jako řidič tramvaje, i jako řidič autobusu. Mohu zodpovědně prohlásit, že náročnost a zodpovědnost obou profesí je plně srovnatelná. Ve smíšeném městském provozu má daleko větší šance na zavinění opravdu velkého průšvihu řidič tramvaje.  Má delší brzdnou dráhu, neudělá rychlý úhybný manévr, na jeho "světlech" není "žlutá", má řadu omezení¨, souvisejících s trolejí a výhybkami, o kterých ostatní řidiči neví. Mezi auty je tramvaj zjevení z jiného světa s úplně jinými vlastnostmi. Dlouhou soupravu nelze dobře kontrolovat zpětnými zrcátky. Když v mimořádném chaosu přehlédnete výhybku, přehozenou do protisměru, může být dost mrtvých.

Na tu Vaši idylu dojde jen někde na samostaném tramvajovém dvoukolejném tělese rychlodrážního typu bez křížení s auty. U autobusu je největší riziko mikrospánek na dálnici. Kdo jezdil zájezdy, zná...

0/0
16.4.2008 19:18

mildapr

Re: Re: Co autobusy?

Ano. Měl jsem na mysli tuto konkrétní trať, která vede - alespoň podle fotgrafií - volnou krajinou.

0/0
16.4.2008 20:35

mildapr

Re: Re: Co autobusy?

Spíš než o srovnávání autobusů a tramvají jsem měl na mysli možnosti a nutnost technického řešení, které by eliminovalo lidskou chybu. U autobusu by to napadlo málokoho a přitom je tam pravděpodobnost selhání lidského faktoru nepoměrně větší už je proto, že autobusů jezdí asi 1000x víc než tramvají.

0/0
16.4.2008 20:40

gero99

Na to, že potrefená husa nejvíc kejhá

jsme si už zvykli, takže si ještě zvykneme, na to, že srážky šalin jsou normální záležitost a že za to, dle vyjádření tohoto člověka, vlastně můžeme všichni, protože my všichni jsme mohli předvídat, že se to stane. Ano, princip kolektivní viny byl vždy nejlepší způsob, jak se zbavit odpovědnosti.

P.S. Hned dnes řeknu sousedovi Frantovi, že na tom nese taky svůj podíl viny, bo to mohl předvídat.

0/0
16.4.2008 8:37

vypsanafixa

Re: Na to, že potrefená husa nejvíc kejhá

Všichni odpovědní lidé jsou vinni, i v DPO i na Magistrátu, protože to riziko bylo vysoké a předem bylo možné si uvědomit i následky rizika, že se 2 tramvaje čelně srazí. Normální cestující něvěděl, že tam není signalizace a že jde o jednokolejku. Pokud seděl na jedné straně tramvaje, nemusel si to všimnout. Normální cestující také nepřemýšlí o bezpečnostním riziku jednokolejné tratě, nemusí si to uvědomit, kdežto profík dobře ví, o co jde. Navíc je to na mnoha jiných místech řešeno a na papíru to již bylo vyřešeno i tu.

0/0
16.4.2008 9:29

vypsanafixa

vinu má i magistrát

V místě docházelo již dříve k problémům, o kterých věděl DPO i Primátor. Dokonce několikrát musely tramvaje i couvat (!). Primátor prý na upozornění občanů reagoval arogantně. Tyto informace poskytli lidé z okolních domků. Magistrát a vláda jsou také odpovědni za nedostatečné financování DPO.

0/0
16.4.2008 8:34

K-e-n-y

Jde jen o zvyk...

Chcete nám, pane náměstku, naznačit že si máme na umírání při nehodách veřejných dopravních přostředků zvyknout?

Ale to snad ne...

0/0
16.4.2008 8:30

jointick

Souhlasím.

0/0
15.4.2008 21:36

jointick

Re: Souhlasím.

S tím článkem

0/0
15.4.2008 21:37

Martin_cer

Re: Re: Souhlasím.

Taky se pod tohle podepisuji...

0/0
16.4.2008 8:51

klukjakpuk

Re: Re: Souhlasím.

Nevím, proč autora článku napadáte. Jen docela objektivně zhodnotil stav a uvažování našich dopravců a správců dopravních cest.... a taky vliv médií na veřejné mínění. Když to přeženu - pokud by týdně umíral v prostředcích hromadné dopravy stejný počet nešťastníků jako v automobilech, jak by jste se, páni kritici, co tu horlíte, k tomu postavili? Náš práh citlivosti na tragické události je nastaven velice disproporcionálně, ale to asi tak bude i nadále. A vyplývá z toho jediné - všem těmhle tragédiím předcházet, ať se dějí na silnici nebo na kolejích. A popohnat k zodpovědnosti ty, kteří mají moc něco změnit a nedělají to.

0/0
18.4.2008 12:06

swmaurice

Můj skromný názor

No nevím, ale srovnávat srážku dvou tramvají na jednokolejné trati s mamlasem, který vjede na přejezd a draze za to zaplatí mi přijde trošku mimo mísu - a jak sám uvádíte, pane náměstku, 70 let se něco takového nestalo a spousta lidí byla v domění, že ani stát z principu nemůže... Ohánět se řečmi, že lidé Vás měli na slabé místo v systému už dávno upozornit mi přijde, s prominutím, úsměvné a drzé. A to, že Vaše služby staví zodpovědnost za životy a majetek na jednom jediném bodě - dotazu jednoho člověka (řidiče) a odpovědi druhého (dispečera) - tady nevím, jestli to je lajdáctví nebo neznalost. Nebo si vážně myslíte, že v jiných odvětvích se zavádí kontrolní mechanismy jen proto, že to nařizuje zákon? :-/

0/0
15.4.2008 21:20

maxvel

Re: Můj skromný názor

Tak srovnávat srážku dvou tramvají a mamlase na přejezdu rozhodně lze, zvlášť kdyby při střetu rozjetého rychlíku s autem rychlík vyjel z kolejí a zemřeli by nedejbůh desítky lidí. To rozhodně mimo mísu není.

Ty názory místních, že nehoda, díky špatnému zabezpečení, byla jen otázkou času,  jsem v TV slyšel taky a nadzvedlo mě to ze židle zřejmě stejně, jako pana Kučeru. Co ví ti lidi o zabezpečení a pokud ví, tak proč skutečně nedali podnět k prošetření zabezpečení? Proč by to mělo být drzé a úsměvné?

Rozložení odpovědnosti na dvě osoby, tedy na řidiče a dispečera stále neřeší riziko selhání lidského faktoru, jen se sníží.

0/0
15.4.2008 23:08

kolacek_nezastavitelny

Re: Re: Můj skromný názor

prosimte me nadzvedava tohle, takovy kecy typu " proc obycejni lide nedali podnet" !! kde zijes , to ses vazne tak naivni ze by nejaky urednik se zabyval tim jestli si nejaky obycejny clovek nahodou nemysli ze je to spatne zabezpecene ?? zapomen, dokud nekdo neumre tak se u nas zasadne nic nedela, kolik ti je ze jsi tak naivni , delas jak kdybys tady zil par dni , ja tady ziji uz dost let na to abych mohl rict ze urednik by si takoveho cloveka ani nevsiml RvRv

0/0
15.4.2008 23:14

kolacek_nezastavitelny

Re: Re: Můj skromný názor

a za druhe, podnik ma sam se snazit aby to bylo bezpecne a ne spolehat na to ze kdyz obycejny clovek neda podnet tak ze to asi bezpecne je a neni nic treba delat , zadny podnik nestoji na tom jestli nejaky obycejny domorodec nebo cestujici da podnet , kazdy se stara o bezpecnost sam teda krome OVY :-©:-©

0/0
15.4.2008 23:16

swmaurice

Re: Re: Můj skromný názor

Ano, pokud srovnáváš nehody podle počtu obětí, tak ano. Mimo mísu je to v tom, že řidič vozidla nemůže přejet přes koleje, aniž by je předtím nezaregistroval (jedině, že by spal), tzn. že vědomě minimálně nezpomalí a nerozhlédne se, pominu-li že nejčastěji zcela ignoruje výstražné zařízení. U této tramvajové nehody řidič porušil bohužel jen pracovní řád (rozpis), protože čekal více než 3 min a nepotvrdil si výjezd u dispečera. Rozložení odpovědnosti na dvě osoby, jak píšeš, se tady nekoná (protože jinak by v tomto případě dispečer konal) - odpovědnost je nejprve na řidiči (nesmí zapomenout), pak na dispečerovi (nesmí pochybit při informování řidiče, řidič ho nemá jak zkontrolovat, jedině že by protijedoucí tramvaj byla už v dohledu, ale na to nepotřebuje dispečera).

Názory místních nebudu komentovat, ale úsměvné je, že je to vlastně jejich vina, když neupozornili DP na jejich vlastní systém a drzé je tvrzení, že můžou být vlastně rádi, že trať zabezpečí, i když nemusí.

0/0
16.4.2008 0:09

imisa

Článek vypadá jako placená reklama DP

A kdo je podle vás, pane náměstku, vinen? Jenom řidič?

0/0
15.4.2008 20:38

venilie

..

Naprosto souhlasim. Velmi pekne napsane.R^

0/0
15.4.2008 18:20

Mirek Cikač

Demisi!

Dočetl jsem to s údivem. A už vím, kdo by měl jako první odstoupit z funkce: náměstek drážní inspekce Kučera...;-O

0/0
15.4.2008 18:14

Michal Novotný

Kvalitni clanek

Musim pochvalit za opravdu objektivni pohled na vec. Ale mam takovou drobnou poznamu k tem prejezdum - Na prejezdu ve Veseli RIDICI 6x prehledli svetelnou signalizaci ktera ma 2 blikajici svetla + zvonek (narozdil od jednoho klidneho svetla na krizovatce), ale zavory ma vybudovat za sve penize provozovatel drahy, ktery nic neprehledl ani nic nezavinil. Trochu absurdita ne, kdyz zeleznice ma doplacet na chyby uzivatelu silnice.

0/0
15.4.2008 17:25

kladnyhrdina

Re: Kvalitni clanek

Souhlas. Ještě dodám, že není důležité, jestli řidiči ve Veselí "přehlédli" světelnou signalizaci. Zákon jim ukládá se před vjezdem na přejezd přesvědčit, že se neblíží drážní vozidlo. Navíc v tom Veselí  je hned za přejezdem vrátnice a idioti kamionkáři si stoupají do fronty na vjezd do fabriky přes přejezd. Proto tak málo mrtvých - když je řidič ve vrátnici, tak přežije. Kdyby tam dali závory, tak maximálně spadnou na korbu kamionu. Pan autor na místě svých hlubokomyslných úvah asi nebyl.

První část článku je velmi pěkně a výstižně napsaná, ale druhá jsou totální slátaniny. Nedivil bych se, kdyby ho Správa želeniční dopravní cesty, státní organizace, zažalovala. Je smutné, když "nezávislý" vyšetřující státní orgán využívá nehody k prezentaci vlastní politiky a veřejně dává najevo, že mu jsou někteří vlastníci a provozovatelé drah méně sympatičtí.

A jeden rozdíl: v Ostravě na rozdíl od Veselí umírali ti, kteří nehodu nezavinili.

0/0
15.4.2008 20:49

nerezak

Re: Kvalitni clanek

Suhlasim, ze vacsinou su na vine vodici auta, no dost casto sa mi stava ze na niektorom prejazde signalizacia proste nefunguje. A nie vzdy sa jedna o prehladny usek, napr.  ked trat prechadza cestou pod vacsim ako 90° uhlom a jej okolie je  zarastene. Vyhlad tak na 30 metrov mi nepride bezpecny.

Okrem toho zavory by mali sluzit nie len na ochranu vodicov ale aj pasazierov a majetku zeleznice pred nimi. Pretoze ak pre de-bi-li-tu jedneho vodica vykolaji cely vlak je to trocha vacsia skoda. 

0/0
16.4.2008 8:38

Lacerta

souhlas

Naprosto souhlasím. Není co dodat.

0/0
15.4.2008 17:02

Mitas24

KONEČNĚ

jednoznačný a fundovaný názor prostý mediálního a politizovaného šílenství.

0/0
15.4.2008 16:57

sveter

Kvalitní článek

Toto je kvalitní článek R^R^R^

0/0
15.4.2008 16:54





Najdete na iDNES.cz