Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tramvaje opět vyjedou na jednokolejku, Ostrava ji provizorně zabezpečí

Tramvaje už brzy vyjedou na jednokolejnou trať v Ostravě, kterou uzavřela tragická srážka. Dopravní podnik plánuje obnovení provozu na pondělí. Do té doby chce úsek zajistit alespoň provizorním systémem zabezpečení. Vyšetřovatelé zatím pokračují v objasňování srážky. Vyslechnout mají na 50 lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

sigenius

jen technická otázka

Tak rekonstrukce proběhla, řidiči se viděli na 80m, oba intenzivně brzdili a (samozřejmě) nedobrzdili, srazili se v ryclosti 70km/h, jeden řidič, viník, má zpřerážené nohy, druhý řidič před srážkou opustil kabinu a skočil do prostoru pro cestující - toto jsem pochopil z informace o rekonstrukci. Co nechápu, je, jak mohl řidič při intenzivním brzdění, kdy musí docházet k zápornému zrychlení, překonat setrvačnou sílu a vykonat pohyb v opačném smyslu, než byl směr jízdy. Anebo se nejednalo o intenzivní brzdění. Tramvajím nerozumím, ale přírodní zákony (newtonovská mechanika) by měly platit.

0/0
15.4.2008 13:49

CortaCircuito

Re: jen technická otázka

Tramvaj nezastaví na fleku.

1) Tramvaj je poměrně těžká věc.

2) Tření mezi kolem a kolejnicí je mnohem menší než například mezi pneumatikou a silnicí, stejně tak třecí plocha je menší.

3) Magnetické brzdy pořádně fungují až při relativně velmi nízkých rychlostech (cca 30 a méně).

Takže ve výsledku není problém předtím než pořádně zaberou magnetické brzdy přetížení z brždění překonat.

0/0
15.4.2008 14:51

Dle_Idnes_vulgarni_rasista

V Anglii

kdysi musel před autem běžet praporečník, který upozozňoval PT obecenstvo na blížící se vehikl. Co kdyby to ostravaci zavedli u těch jejich šalin? Rychlost by pravda nebyla nejvyšší.....

0/0
15.4.2008 13:40

lolek77

Re: V Anglii

Četl jsi článek? Souzi s Ostravy již zvažují nějaké sofistikované řešení. Na praporky ovšem musí být výběrové řízení;-D

0/0
15.4.2008 15:26

modem

.

Magneti šlohnou kolejnice a Ostrava má po ježdění.

0/0
15.4.2008 12:48

chroustík

V některé z minulých diskusí

byla jednoduchá, ale účinná rada, někdo už ji nakousl dole. KOLÍK. Kdo ho má, ten jede, ten druhý stojí a kolík si řidiči při míjení předávají. Tohle bych zavedl okamžitě. Jednoduché, prosté, účinné. Pokud se nebudu míjet (večer), budu jezdit s kolíkem furt.

0/0
15.4.2008 12:32

in4mator

Re: V některé z minulých diskusí

Tak to by asi nešlo, kdyby na výhybně jeden řidič předal kolík druhému, nemohl by jet dál.

0/0
15.4.2008 18:24

iuos

hmm

hmm, postavit kolem nějaký kolotoče, tak z tý jízdy tramvají mohla být pěkná součást zábavního parku - jízda hrůzy

0/0
15.4.2008 12:14

tomacito

Re: hmm

kdybys v té tramvaji seděl, nebo tam měl někoho blízkého, asi bys takové s.račky tady nepsalRv

0/0
15.4.2008 12:21

iuos

hmm

ale to je snad samozřejmý, ne?

0/0
15.4.2008 12:45

kapkuvulgarniplastovalahev

to brzo vy chuji

0/0
15.4.2008 12:12

tomacito

Včerejší události komentáře

Doporučuji shlédnout včerejší Události, komentáře. Kde v závěru řešili právě důvody kolize tramvají

http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/14.04.2008/208411000370414-22:30-2-udalosti-komentare-co-se-da-poridit-za-radar.html

0/0
15.4.2008 12:00

Si0

Re: Včerejší události komentáře

Je hezké něco mít, ale je nutné to taky hájit.

0/0
15.4.2008 12:21

tomacito

Re: Re: Včerejší události komentáře

bylo tam správně řečeno, že trať splňovala všechny náležitosti uložené zákonem. Ano, je pravda, že zabezpečení mohlo být dokonalejší, ale pokud to legislativa dovolí, tak impulz k lepšímu zabezpečení bohužel není. Kdo z vás udělá něco, co nemusí, nebo mu to neukládá zákon. Ano část pochybení je na DP, ale velká část také na zákonech, které to umožnují

0/0
15.4.2008 12:27

Jan Žižka z HK

chachaři nemaj na semafory

RvRv

0/0
15.4.2008 11:59

Si0

Re: chachaři nemaj na semafory

Asi mají, jenže jiní chachaři zase mají rádi tu kabeláž.

0/0
15.4.2008 12:04

Dle_Idnes_vulgarni_rasista

Re: Re: chachaři nemaj na semafory

Semafór může být i bez drátů.....

0/0
15.4.2008 13:42

Bouše

Nerozumím tomu

Na jednokolejné trati přece musí platit předem stanovený jízdní řád, který by měl znemožnit, aby se tramvaje potkaly, a to s dostatečnou časovou rezervou. To znamená, že jeden z řidičů (nebo možná oba) musel vyjet v jinou, než stanovenou dobu a přitom si neověřil, zda už není na trati kolega. V daném případě by podle mne problém vyřešily krátkovlnné vysílačky (nebo mobil) v každé tramvaji a ani by nebylo nutno budovat nějaký složitý zabezpečovací mechanismus. :-/

0/0
15.4.2008 10:52

tomacito

Re: Nerozumím tomu

Jak už jsem tady psal, je pravidelný jízdní řád, kdy tramvaj jedoucí z jedné strany ví, že musí vždy počkat až projede tramvaj v protisměru (jedou tam tuším max. dvě soupravy) a pokud do 3 min protijedoucí tramvaj neprojede, je třeba volat na dispečink, ale v žádném případě se nehnout z místa. Nehledě na to, že mají všechny tramvaje vysílačky. Nic z toho bohužel řidič neudělal :-(

0/0
15.4.2008 11:14

Bo X Be

Re: Re: Nerozumím tomu

Ve večerních hodinách je na trati, domnívám se, již jen jedna souprava. Je ohlašovací povinnost, či povinnost ověřit si, jestli je trať prázdná i v noci?

0/0
15.4.2008 11:27

tomacito

Re: Re: Re: Nerozumím tomu

ou, tak tak dalece do toho nevidím. Ale pokud by tam byla jen jedna souprava, asi by nebylo třeba ověřovat jestli tam něco jede, od toho je jizdní řád. Ale udělal bych to aspoň pomocí semaforu, jakmile bude kolej obsazena, rozsvítí se červená. Myslím si, že to nemůže být zas tak technicky náročné řešení.

0/0
15.4.2008 11:31

maxvel

Re: Re: Re: Re: Nerozumím tomu

Ano, byly to poseldní soupravy, které se v ten na trati křížily, pak už jezdí je jedna souprava na celé trati.

0/0
16.4.2008 14:03

Bo X Be

Re: Re: Nerozumím tomu

Narážím na to eventuální "přehlédnutí", o kterém se zmiňují některá média...

0/0
15.4.2008 11:27

keni

Re: Nerozumím tomu

No, ted jsem koukal na tu animaci a te dle meho ridice omlouva. Pokud mel zpozdeni, a byl presvedcen, ze ho jiz ta tramvaj minula, tak se neni cemu divit. A pokud to bylo do tri minut, tak dle sveho ani nic nezanedbal. Nevim, jaky je tam provoz, nejsem Ostravak.

Otazka je, zda byl opravdu presvedcen, ze ho ta tramvaj minula, zda ho minula jina, treba zpozdena nebo proste jen udelal nepatrnou chybu s drastickym nasledkem.

Ale toto zabezpeceni je opravdu na draka. A k cemu draty, nesjou tam koleje ? Na nejaky primitivni semafot by to stacilo. A stava se da privezt jiste z nejblizsi lampy.

0/0
15.4.2008 21:59

maxvel

Re: Re: Nerozumím tomu

Řidič nemá být co přesvědčený, že tramvaj minul. On na ni musí čekat na výhybně, to není jako dvou kolejná trať kde by si nebyl jistý, jestli cestou minul jinou tramvaj. Příjezd protijedoucí tramvaje na výhybnu, kde se soupravy míjejí, má stejný vizuální efekt, jako signál na semaforu.

0/0
16.4.2008 14:14

zoufalec1

předpis

zajímalo by mě a nikde jsem se nedočetl, jakým způsobem se měly tramvaje míjet. Jistě na to existuje nějaký předpis nebo pravidlo a při jeho dodržení by nebezpečí srážky mělo být vyloučeno. Zkuste tedy někdo, kdo o tom něco ví, napsat, jak se tam mělo jezdit dle předpisu.

0/0
15.4.2008 10:36

cassul

Re: předpis

Míjet se měli na určeném místě (vyhybně) podle jízdního řádu a v případě problémů kontaktovat dispečink. Jinými slovy měl jeden z nich čekat na vyhybně na protijedoucí stroj a když do nějaké doby nedorazil, zavolat, kde je... Což neudělali..

0/0
15.4.2008 10:43

tomacito

Re: Re: předpis

jj, přesně tak, v každém případě neměl pokračovat v jízdě pokud neviděl, že ho tramvaj minula. Muselo fakt dojí ke zkratu u řidiče (který je momentálně těžce zraněn). Proto si myslím, že i kdyby tam bylo zařízení sebelépe zabezpečené, osobnímu zkratu konkrétního člověka těžko zabrání.

0/0
15.4.2008 11:17

cassul

Re: Re: Re: předpis

Pokud se neřídí takovým jednoduchým pravidlem, nezastaví je ani červené světlo nebo semafor, nebo co to tam chtějí namontovat.

0/0
15.4.2008 11:25

Tondapirko1

Vykácet křoví

Stačilo by vykácet křoví, aby se tramvaje viděli aspoň na 200m. To je nejlacinější zabepečení. Nechápu, že dva semafory, které si budou ovládat sami řidiči je něco tak finančně náročného!

0/0
15.4.2008 10:25

zoufalec1

zabezečení

cituji: "jednokolejná trať, na kterou desítky let vjížděly tramvaje, nebyla dostatečně zajištěna." konec citátu. Jestliže se několik desítek let nic nestalo, svědčí to spíš o tom, že dosavadní způsob je vyhovující a že problém byl jen v některém z řidičů. Tak proč hned vymýšlet jiný zabezpečovací systém.

0/0
15.4.2008 10:11

Bo X Be

Re: zabezečení

Není pravda, že se několik desítek let nic nestalo. Tramvaje se nikdy nesrazily, ale na trati potkaly a musely couvat....jen se s tím nikdy nic nedělalo. Čili zabezpečení bylo na místě, chyba je na straně DPO.

0/0
15.4.2008 10:23

zoufalec1

Re: Re: zabezečení

opět jen problém řidičů. Mimochodem, 3x za 50 let?

0/0
15.4.2008 10:30

Bo X Be

Re: Re: Re: zabezečení

Mimochodem, i v tom vidím problém, že nikdo neví, jestli 3x za 50 let, protože nikdo nevěděl, že na jednokolejné trati se jezdí vesele tam a zpátky, bez toho aby o sobě dvě tramvaje věděly... to je v pořádku? z řidičů vinu nesvaluji, ale není to "jen" jejich problém, pokud k té srážce došlo, jistě za to může i systémová chyba, vždyť je tak primitivně jednoduché řešit to třeba přes dispečera....

0/0
15.4.2008 10:35

zoufalec1

Re: Re: Re: Re: zabezečení

nikdy jsem tam nebyl, mohu se jen domnívat. A domnívám se, že situace je řešena pomocí čekací koleje, to znamená, že jedna souprava na tuto kolej najede a čeká, až projede druhá. No a zřejmě v tomto čekání je ten problém

0/0
15.4.2008 10:40

Bo X Be

Re: Re: Re: Re: Re: zabezečení

Jsou tam čekací koleje v zastávkách, vždykcy rozdvojené koleje v zastávkách. V tom čekání je problém, resp. v tom, kdy čekat a kdy vyjet a proč není povinné si ověřit, jestli je na trati jiná tramvaj. Zas takový provoz tam není.....jen se čekalo na nehodu, aby se o tom začalo psát a řešit, jenže nikoho nikdy nenapadlo, že stačí nechtěný zkrat v rozhodnutí řidiče - čili - systémová chyba!!

0/0
15.4.2008 10:45

Bo X Be

Re: Re: Re: zabezečení

Mimochodem, i v tom vidím problém, že nikdo neví, jestli 3x za 50 let, protože nikdo nevěděl, že na jednokolejné trati se jezdí vesele tam a zpátky, bez toho aby o sobě dvě tramvaje věděly... to je v pořádku? z řidičů vinu nesvaluji, ale není to "jen" jejich problém, pokud k té srážce došlo, jistě za to může i systémová chyba, vždyť je tak primitivně jednoduché řešit to třeba přes dispečera....

0/0
15.4.2008 10:36

hbf

Re: Re: Re: Re: zabezečení

To on to samozřejmě někdo ví, akorát to netahá do debat na iDnesu. I když se ty tramvaje nesrazily, byla to nehoda a vyšetřovalo se to.

0/0
15.4.2008 10:49

Bo X Be

Re: Re: Re: Re: Re: zabezečení

Proč bych to nemohl tahat do debat na iDnesu? Ze všech článků co jsem o tom na webu a v novinách četl jsem se nedověděl ani jednou, že k něčemu podobnému došlo, vymáte to info odkud? Pokud se to vyšetřovalo, jak je možné, že se vůbec ty tramvaje mohou potkat? Snad se vyšetřily příčiny a proti těm se provedla nějaká opatření, nebo snad ne?

0/0
15.4.2008 10:58

hbf

Re: Re: Re: Re: Re: Re: zabezečení

Člověče, vy jste případ. Vy samozřejmě můžete tahat do debat na idnesu co chcete a co kontrolor vydrží. Ale lidé z DPO a DÚ toto dělat nemohou.

Jak je možné, že se ty tramvaje mohou potkat - jeden z řidičů nepočkal na křižování

Kolik automobilistů už sundalo chodce na přechodu, kolikrát se to vyšetřovalo a kolik se provedlo opatření. A přesto se to stane do 14 dnů znovu. A klidně na přechodu se semaforem ...

0/0
15.4.2008 11:54

Bo X Be

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: zabezečení

Tak snad DPO a její kolej není křižovatka se semaforem a platíme jí jídzné, čímž pádem uzavíráme smlouvu o tom, že dodrží naši bezpečnost a čekám že pro to udělají co budou moci. Nejen že řidič bude dokonalý řidič, ale že se systémově pokusí předejít těmto situacím..... Vy jste z DPO?

0/0
15.4.2008 12:07

hbf

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: zabezečení

Ne, nejsem. Když už to berete takto smluvně, tak řidič má s DPO taky smlouvu, že bude dodržovat všechny foršrifty a zajistí bezpečnost cestujících ...

Zákon 266/1994 o drahách takovéto zabezpečení tratě připouštěl a připouští ho stále. Chybu udělal ten řidič, který nevyčkal na křižování. Argument, že DPO mohl udělat víc je pravdivý. Především proto, že vždycky jde udělat víc. Ad semafory - všimněte si, kolik semaforů je na "velké" železnici a také tam ke srážkám dochází. Vizte v nedávných archivech, jak v Proboštově na Teplicku projel chlap s drezínou Stůj a na přilehlém přejezdu nabral náklaďák ... Koukněte, co elektronického zabezpečení je dneska v autech (ABS, ESP) a přesto lidi stále dostávají smyky ... Nic není všespásné a nic není stoprocentně bezpečné. A nikdy ani nebude.

0/0
15.4.2008 13:36

hbf

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: zabezečení

Teď jsem se koukal po webu a na liberecko - jablonecké trati, se obdobné nehody staly i v době, kdy tam již semafory byly.

Aby bylo jasno, nejsem odpůrce samforů a elektroniky, ale nelíbí se mi, že se z jednoho, ač fatálního, lidského selhání dělá systémový problém. A už vůbec nejsem přesvědčen, že všechno vyřeší elektronika. Gró odpovědnosti bude i nadále na řidičích a potažmo dispečerech

0/0
15.4.2008 13:53

Rewelis

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: zabezečení

Ono to ani systémová chyba není... Selhal lidský faktor tak, jakoby selhal, i kdyby tam semafory byly.

0/0
15.4.2008 15:26

modem

.

Dotaz na DP Ostrava. Proč už dávno jste tam nedali nějaké zabezpečovací zařízení?????? Chápu,je to drahý. Ono se holt čeká na nějaký ten průser,že.

0/0
15.4.2008 9:39

von Kleist

Re: .

jestli jsem to dobre pochopil tak to takhle fungovalo mraky let bez vyznamneho problemu... az do ted.... je problem preventivne zabezpecovat vsechno proti vsemu.

0/0
15.4.2008 9:44

tomacito

Re: Re: .

Nehledě na to, že to bylo řádně schváleno dřážním úřadem

0/0
15.4.2008 9:45

modem

Re: Re: .

Tady se ukázalo,že stačí tak málo,systém najednou selže a je průser. Takže tohle nebylo zabezpečení provozu,ale velká parodie.

0/0
15.4.2008 9:53

von Kleist

Re: Re: Re: .

Kdyz jedes treba busem take staci malo a ridic to napali treba do protijedouciho kamionu, presto se to bezne nedeje.... Kdyz se na to budu koukat tvym pristupem tak se vubec divim, ze kdysi mohla vubec fungovat  treba zeleznice.... Ale holt pokud jsou lidi lemplove a takovehle riziko vyhodnotime jako neunosne, neni problem tam dat elektronicke zabezpeceni, bude to fajn do doby, nez nejaky agilni tridic odpadu odnese kabelaz :o).

0/0
15.4.2008 10:04

Bo X Be

Re: Re: .

Nechápeš to dobře,

podle místních, kteří tamtudy jezdí desítky let se v minulosti se tramvaje víckrát potkaly na trati, jen se viděly z větší vzdálenosti a nikdy se nic nestalo, takže nikdo na to neupozornil. To znamená, že důvody k zabezpečení byly, jen byly podceněné a nikdo tomu nevěnoval dostatečnou pozornost. Tvrzení, že se nikdy nic nestalo je lež. nikdy se nic TAK VÁŽNÉHO nestalo...

0/0
15.4.2008 10:01





Najdete na iDNES.cz