Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Návrh reformy počítá s 30 tisíci školného ročně

Kolik by měl vysokoškolský student platit za to, že studuje? Maximálně třicet tisíc korun ročně. Tedy tolik, kolik je průměrný měsíční plat vysokoškoláka. Právě s takovou částkou počítá vysokoškolská reforma. MF DNES získala její úplnou pracovní verzi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Páya

Skolne

Ja bych to nevidel tak horke. Stejny system pujcek a stipendii funguje v Anglii a Walesu na bakalarskem stupni a rekl bych, ze je celkem uspesny a spravedlivy. V mem pripade cini studetska pujcka na poplatky £3000 rocne, k tomu mam stipendium ve vysi £4500 rocne a praci na castecny uvazek £12000 rocne. Mimochodem, tata je v duchodu, mama ve fabrice a ani jeden z nich neni vysokoskolak. Ona pujcka je splatna po skonceni studia a splatka cini 9% z platu nad £15000 rocne, strhava se automaticky z hrubeho platu jako dane a pojisteni. Navic se po 25 letech dluzna castka skrta.Navic existuje moznost splatit vse najednou. Urok se stanovuje kazdy rok na zakladne vysky inflace, proto se ji rika bezurocna. Ceske vysoke skoly nutne potrebuji penize, maji-li zvysit svoji uroven. Moje skola ma rocni rozpocet pres pul miliardy liber a prumerny plat profesora cini £75000 rocne, takze neni divu, ze zajem ucit je veliky a skola si muze vybirat kvalitni pedagogy, o prestizni str

0/0
10.3.2008 20:23

rohatey

Kdybyste alespoň nelhali modrobolševici

Školné ještě u nás nikde úroveň nezvedlo, zatím se ukázalo že čím větší školné tím více líných a neschopných studentů. Zatímco ve státních školách mají ti profesoři ještě nějakou svou hrdost a lempla nemilosrdně potopí a vyhodí tak na placených školách už to nejde tam ty peníze co se platí mají před tou úrovní absolutní přednost.

Tenhle umělý výběr aby lemplové řídili fabriky a inteligenti kopali s krumpáčem to už dělali svého času obdobnou metodou bolševici, tam ovšem nerozhodovali peníze ale třídní původ. 

0/0
9.3.2008 15:55

eBalkan

Re: Kdybyste alespoň nelhali modrobolševici

no, ale tebe problematika vysokych skol zajimat nemusi, ruda lopato, tebe se to totiz netyka ;-D

0/0
10.3.2008 9:12

Kosta262

Za co platit???

Kdybych ještě studoval v ČR, tak jdu kvůli takovému zákonu do stávky. Za co ti studenti zaplatí? Za to že jsou inteligentní a možná dosáhnou na nadprůměrný plat? Ti pak ale na daních svoje studium zyplytí dost rychle a potom už jen přispívá státu.

Copak student leží celé dny doma a fláká se? Student pracuje tím že studuje. Za to  dostává maximálně tak pěkné známky. Někdo si k tomu zvládne něco přivydělat a někdo ne. K tomu musí zaplatit minimálně ještě ubytování, stravu a dopravu.

Nedovedu si představit že bych studoval pedagogickou fakultu nebo medicínu, abych pak jako učitel nebo obvoďák s mizerným platem otročil státu a ještě zaplatil roky na škole, strávené nelehkou prací-studiem.

0/0
9.3.2008 15:22

_Aleister_

A co takhle stratifikace školného?

lidé si věcí zadara z principu neváží. největší školné právníkům (advokátky a justice velmi nadprůměrné příjmy) a ekonomům( spousta času při studiu na výdělek), střední medicíně a technikám (málo času na výdělek), nejnižší zbytku.

0/0
9.3.2008 10:30

__XXXX___

Jen bych chtěl citovat pár věcí

1. Nezavedeme školné - z koaliční smlouvy

2. Nebudeme chtít zavést školné - program strany zelených

3. Strašně kecáme - program vlády

;-D

0/0
9.3.2008 10:05

grrrr....

Zajímalo by mě...

za co pak asi vystudoval ministr rozmazlené děcko?

0/0
9.3.2008 2:54

ur=BANcová

Jistěže pět průměrně silných na laně přetáhnou

jednoho siláka, ale to neplatí v intelektové rovině, pět průměrných  architektů nepředčí genia Antonia Gaudího, pět průmerných houslistů nepředčí mistra Josefa Suka v interpretaci Antonína Dvořáka atd. Investice do studenta je sázka do loterie, ale zmařit talent pro pár tisíc je neodpustitelná zaostalost a já bych nikdy něvěřila, že se o tom budu ve třetím tisíciletí přít. 

0/0
9.3.2008 0:48

zo

Re: Jistěže pět průměrně silných na laně přetáhnou

Nevím oco tady pořád kráčí.Dnešní studenti VŠ jsou schopni při studiu si vydělat hezké prašule.A netvrďte mi že ne.Mám doma 2 vyokoškoláky a za rok si při studiu vydělají tak kolem 80 000 korun, někdy i více..30 000 kaček za rok to je 2500 měsíčně.Zase tak tragicky bych to neviděl.A zvláště bych to okamžitě zavedl na právech, ekonomii.Na co nám jsou ty tisíce ekonomů a právníků.Může mi někdo říct?A zubaři nejsou a nebudou.Trochu přemejšlet a to přímo hlavou.Technici nejsou.Ale hlavně že bude na každým rohu advokátní kancelář.

0/0
9.3.2008 9:05

Dennys

Re: Re: Jistěže pět průměrně silných na laně přetáhnou

A hrozí, že do deseti let nebudou ani ostatní otroci v bílém.:-/ A na jednoho dochtora budou dva advokáti. Hrozná představa.

0/0
9.3.2008 9:18

__XXXX___

Re: Re: Jistěže pět průměrně silných na laně přetáhnou

Kdybys každej den dojížděl z velkého města do malého, tak bys změnil názor na studentský přivýdělek a na to, kolik má student času. Student má v první řadě studovat. Kór, když dělá nějakou náročnou školu...

0/0
9.3.2008 9:41

ur=BANcová

Re: Re: Jistěže pět průměrně silných na laně přetáhnou

 Přiznávám, že to co říkate je v mnohém pravda. Moji kluci byli na učení líní a tak mají jen maruritu, ale neteřka dělala VŠ a stálo to nemalé oběti. Jinak ten Váš nápad je velmi dobrý, ale to by museli  obory o které je malý zájem zůstat bezplatné.

0/0
9.3.2008 10:03

pius99

jak tak koukám kolem sebe

tak se ptám, nač platím daně ? A že jsou u nás daně setsakra vysoké si jde spočítat. Když vydělám 100.- tak mi z ní po všech daních zbývá skoro celých 30 .- :- Nač platíme daně pane Paroubku, Topolánku, Bursíku, Čunku ? Když policii k nehodě si budeme platit, když platíme zdravotnictví, když budeme platit školné ? Nač mám já jako občan stát ? A´t dumám jak dumám tak jsem na nic rozumného nedošel. Je paradox, že stát už nejsme my, ale stát jsou oni. Ti co žijí z našich daní.

0/0
9.3.2008 0:31

zo

Re: jak tak koukám kolem sebe

Neblábol.Když máš ty jako osoba 100 000 hrubýho a nemáš děti tak ti zůstane  čistýho 63 800 korun.Neoblbuj a počítej.

0/0
9.3.2008 9:08

lagarta gordita

Re: Re: jak tak koukám kolem sebe

Má de facto 135 000 hrubého, měl by dostat 71776 a 63224 (asi 47% mzdy) odejde státu. Pak platí DPH a další daně, takže se ještě dostaneme o pár tisíc výš..

0/0
9.3.2008 10:03

Dr. Fe1

Flákači nic platit nebudou

Pročet jsem diskuzi mnoho stran zpátky a zaráží mě, že se nikdo nepodivuje tomuhle systému školného u kterého budou platit jenom úspěšní absoloventi a lidi kteří z různých důvodů školu nedokončí nebudou platit nic. Zaráží mě to hlavně proto, že vím že značné procento studentů si jde na VŠ jenom prodloužit mládí popř. to jen tak "zkusit" a tito zneužívači systému nic platit nebudou !!! Naopak poctivci co dostudujou budou platit jako jediní. Eliminace flákačů a zneužívačů systému je podle mě jeden z hlavních argumentů pro školné a při tomhle systému odloženého školného se můžou tito lidé zdarma flákat dál ... skvělý systém :-© Rv

0/0
8.3.2008 23:35

bc23

Re: Flákači nic platit nebudou

No, kdyby to bylo tak, jak říkáš, tak by to šlo udělat třeba tak, že by platili jen Ti, co nesplní podmínky studia - tedy nad půl roku nad délku studia, nad 26 let.... A nesměly by ty prostředky jít školám, aby nevyhazovaly schválně... Jinak takto jak je to navržené to není eliminace flákačů, ale zhoršení situace pro chudé....

0/0
8.3.2008 23:45

Dr. Fe1

Re: Re: Flákači nic platit nebudou

Souhlasím. Eliminaci flákačů (zneužívačů systému) považuji za hlavní argument pro školné, proto mi připadá totálně absurdní navrhovaný systém školného, kdy by platili pouze poctivci a flákači nikoliv. Plošné školné se mi taky nelíbí, sankční školné za roky studia navíc nebo opuštění školy při nesplnění nějákého minimálního počtu předmětů bych bral.

0/0
9.3.2008 0:31

qydko

Re: Re: Re: Flákači nic platit nebudou

školné za roky studia navíc se platí už teď. Třeba já kdybych si chtěla protáhnout studium o víc než rok, tak platím ročně cca 70000

0/0
9.3.2008 9:29

__XXXX___

Re: Flákači nic platit nebudou

Už chci vidět, jak si vezmu studentskou půjčku, prachy dám škole, a po předčasném ukončení studia mi na sekretariáně vrátěj prachy...

0/0
9.3.2008 9:44

bluetake

Re: Další MODRÉ OKRÁDÁNÍ,

Aha, takze oni okradaji..........Ale kdyz asocialove cekaji s natazenou rukou, ze jim nekdo da vzdelani zadarmo, davky zadarmo, zdravi zadarmo ale oni sami pro to neudelaji nic, prohuluji si sve plice, kradou jakostraky a prizivuji se na tech schopnejsich, tak to je ale samozrejme v poradku, ze...... A kdyz ne, tak to je zase revu.......Ksindlem jsou predevsim ti, kteri si nedokazi vytvorit sve priority a radeji prohuli 3.000 mesicne, nez aby je dali na vzdelani svych deti......

0/0
8.3.2008 22:58

Dr. Fe1

Re: Re: Další MODRÉ OKRÁDÁNÍ,

A existence skupiny asociálů (několik procent obyvatelstva) má obhajovat školné ? Vždyť to co píšete se školným vůbec nesouvisí.

0/0
8.3.2008 23:08

Pilad

Re: Re: Re: Další MODRÉ OKRÁDÁNÍ,

To je dnes u nás normální,kvůli pár procentům co zneužívají nemocenskou všichni musí být první tři dni doma zadarmo,kvůli pár procentům co chodí často k lékaři se musí platit 30Kč za návštěvu lékaře.Ttomu všemu věří jen pár blbců!!

0/0
8.3.2008 23:30

zo

Re: Re: Re: Re: Další MODRÉ OKRÁDÁNÍ,

No já tomu taky nevěřím ale klidně těch 30 kaček lékařům dám.A vůbec mi to nevadí.Povede li to do budoucna ke snížení objemu lékařské péče, ke snížení zneužívání léků vůbec mi to nevadí.Tobě jo?

0/0
9.3.2008 9:10

bc23

Re: Re: Další MODRÉ OKRÁDÁNÍ,

co má společného hulení se vzděláním? chudí hulí a bohatí ne? moc jsem Tě nepochopil... Jací asociálové? Lidé, co nemají dost prostředků jsou asociálové? Když už máš k dispozici internet, tak si aspoň vyhledej, co který pojem znamená...

0/0
8.3.2008 23:31

dok12345

30 tisic mesicne pro filosofy a umelce, aby neumreli hlady.

30 tisic si mohou dovolit pravnici, medici, ekonomove... ale jak mohou nebo proc by vubec meli platit VS studenti nebo absolventi 30 tisic skolne za studium oboru, ktere zdaleka nejsou (spise tedy v ocich konzumni spolecnosti) tak prestizni a asi navzdy zustanou financne podhodnoceny. doufam, ze zakonodarci budou pri schvalovani zakonu myslet i na filosofy, muzikology, lingvisty, divadelni vedce, historiky, violisty, ucitele...

0/0
8.3.2008 22:49

bluetake

Re: 30 tisic mesicne pro filosofy a umelce, aby neumreli hla

Zatimco ty jsi asi nedaval pozor ani na zakladni skole a proto jsi asi necetl, ze se jedna o 30 tisic ROCNE..........

0/0
8.3.2008 22:54

dok12345

Re: Re: 30 tisic mesicne pro filosofy a umelce, aby neumreli

trochu davala, "a proto" je s carkou.

s tim "ROCNE" pocitam:

30 000 + 30 000 + 30 000     + 30 000 + 30 000 = 150 000 magistr

+ 30 000 + 30  000 = 210 000 doktorand

student na takovou polozku polozi nezanedbatelnou cast stavebniho sporeni, ne? pokud to neni rodici financne zajisteny stastlivec

0/0
9.3.2008 0:44

zo

Re: Re: Re: 30 tisic mesicne pro filosofy a umelce, aby neum

Myslíč že 2500 měsíčně je hodně?Spočítej si kolik korun za měsíc mnozí studentíci propijou a prokouřej.Krabička cigár za 50 kaček denně máš 1500 za měsíc.A ejhle kolik prašulí ušetříš.Uděláš něco pro svý zdraví a něco pro svýho ducha.3 pivínka denně za 16 kaček je stejná suma za měsíc.A teď mudruj.:-P

0/0
9.3.2008 9:13

dok12345

Re: Re: Re: Re: 30 tisic mesicne pro filosofy a umelce, aby

nad timhle fakt mudrovat nemusim. cigaretu jsem nikdy nemela v puse a jsem absolutni abstinent.:-P takze 2 500 je hodne, to je 12 luxusnich paru bot jen za rok.

0/0
10.3.2008 0:01

Romulus001

Nechápu,

proč výška má být průměrný plat vysokoškoláka, ale platit má už po dosažení průměrného platu? Mělo by to být po dosažení toho vysokoškolského průměru, ne? Nebo že by to s tím průměrem nebylo takoé horké - např zdravotn sestry či učitelé 30 000 neuvidí ani pře důchodem.

0/0
8.3.2008 21:41

baschwek

oni jo, já ne :-)

Bylo by spravedlivé, kdyby všichni ti schopní velkokapitalisti, těžce nadprůměrně vydělávající zaměstnanci zahraničních megakorporací a politici, co mají vystudovanou vejšku zadara a co tak hájí zavedení školného zpětně doplatili svoje studium. V principu jsou ten samý případ, díky vzdělání mají přeci vysoké platy a určitě nanicovatých 150 tis. bez problému zaplatí ;-)

0/0
8.3.2008 20:21

ignorantka

Re: oni jo, já ne :-)

neni to spravedlive, ze predesle generace dostali VS vzdelani zadara a tvoje ne. na druhe strane tvoje generace muze svobodne vycestostovat kamkoli do zahranici, vystudovat si tam diplom ci dva, vratit se domu a strcit ty komunisticky vzdelane paprdy do kapsy. nenarikej a neco s tim radeji udelej, nez nam zase zavrou hranice;-D

0/0
8.3.2008 20:40

unbelieving dog999

Re: Re: oni jo, já ne :-)

Soudruzky jako ty mam nejradsi. Kolik ti lidi zaplatili na danich tehdy a kolik se plati dnes?? Uz se prober, Husak je po smrti a nejblizsi UVKSC je v Praglu v ulici Pol. veznu..:-©:-©

0/0
8.3.2008 21:02

ignorantka

Re: Re: Re: oni jo, já ne :-)

obracis se na me? nerozumim. ja jsem si za studium na svych dvou diplomech zaplatila v $$$;-)V

0/0
8.3.2008 21:54

unbelieving dog999

Re: Re: Re: Re: oni jo, já ne :-)

Nesnasim hlasky typu, nekdo mel vzdelani zadarmo, tak proc by dnes mel druhej platit. Byla jina doba, nekdo vzdelani dostal zadara, druhej zadara dostal luxusni kriminal. Tim se tady ohani vesmes ruda garda a spol. Ja si hodlam svuj diplom taky zacalovat ze sveho, pokud budu muset, popripade degree, jestli udelam diplom..;-)

0/0
8.3.2008 21:57

zo

Re: Re: Re: oni jo, já ne :-)

Stěžuj si rodičům že si tě neudělali dříve.Abys teda mohl studovat zadarmo a nezáviděl tak vlastním rodičům.Že se nestydíš.

0/0
9.3.2008 9:15

Lessfax

Re: Re: oni jo, já ne :-)

Podle toho, co slyším od svého táty a jeho vrstevníků - výška pro ně byla vydřená - makali a učili se. Viděl jsem jeho zápisky z matiky a když to porovnám s tím, kolik se toho učí dnes na stejných oborech - zaplakal jsem. Sice jste nemohl vycestovat, ale dostalo se Vám kvalitnější výuky, širšího spektra informací a školu udělal (když nepočítám prominenty) jen ten, kdo na to měl.

Dneska takové VUT tlačí hromady bakalářů a inženýrů na kvantitu a ne na kvalitu RvRvRv:(

0/0
8.3.2008 21:32

ignorantka

Re: Re: Re: oni jo, já ne :-)

nemas tak docela pravdu. na skoly se nedostalo spoutu nadanych a pracovitych lidi z politickych duvodu. skolstvi bylo cenzurovane. souhlasim ale s tim, ze ceske skolstvi ma kvalitni tradici, a ze mnohe predmety i za komunismu byly casto kvalitne vyucovany. na to by se nemelo zapominat. stejne tak by se nemelo zapominat, ze jsi kvuli jinym nazorum v hodinach  marxismu-leninismu ci vedeckeho komunismu mohl vyletet ze skoly i kdyz jsi byl ten nejlepsi student na svete...

0/0
8.3.2008 22:00

Lessfax

Re: Re: Re: Re: oni jo, já ne :-)

Pravda - na druhou stranu většina studentů, která se neangažovala tyto předměty "nějak" prošla. To, že se na vysoké školy nedostalo dost nadaných lidí je pravda a škoda - co jsem ale měl namysli bylo spíš to, jak klesá úroveň absolventů oborů.

Podle mě nejde o nárůst specializace, ale spíše o snižování nároků - aby všichni studenti prošli (máte slyšet ty reakce, když je nějaká zkouška těžká - každý automaticky předpokládá, že školu dodělá a to je podle mě špatně). To, že měl někdo vysokou školu, byl inženýr či doktor, mělo dřív váhu. Dnes ji má o dost nižsí a za pár let bude automatické, že VŠ bude mít téměř každý. Už to ale nebude známka statutu výjimečnosti, protože to bude něco všedního - jako třeba autoškola. Prostě papíry.Rv

0/0
8.3.2008 23:27

ignorantka

Re: Re: Re: Re: Re: oni jo, já ne :-)

jestli uroven absolventu oboru v Ceske republice klesa nedokazu posoudit. z mych zkusenosti  to vidim tak, ze zadna skola si v trznim hopodarstvi nelizne to, ze by uroven vyuky klesala, protoze by ztratila povest a mozna i akreditaci. profesor by dostal spatne posudky studentu, ktere si ctou jeho nadrizeni = dekan apod., dostal by se do reci a studenti by si nebrali jeho hodiny. u nas to tak zatim asi vsude jeste neni, ale zmeni se to. je to otazka nabidky a poptavky, ale musi se k tomu vytvorit podminky jak pro university, tak pro studenty. v zahranici si student skoly 'nakupuje', chodi od jedne k druhe, az najde tu, kde se mu vysledky profesoru a nabidnute podminky zamlouvaji a tu si vybere ke studiu. proc by sel nekdo studovat na skolu, ktera ma povest, ze dava diplomy zadara, jako autoskola? s takovym diplomem by se mu tezko shanela prace.R^

0/0
9.3.2008 2:26

bc23

Re: oni jo, já ne :-)

Zajímavý postřeh - školné chtějí zavést lidé, co zdarma vystudovali, zdarma se mohou vozit MHD, dostávají zdarma byt, sluhu, auto... A dělají v zákonech jen brajgl... Spíš oni by měli začít splácet to, co pro.... :-(

0/0
8.3.2008 23:34

agnofon

volil sem ods

jestli to projde priste nejdu volit vubec:-)

0/0
8.3.2008 20:11

bluetake

Re: volil sem ods

to budou z tebe mit komunisti radost, protoze kazdy hlas koncici v hajzlu je hlasem pro ne, ti maji sve volice jiste......na to ale nepotrebujes ani zadnou vejsku, na to staci poty prvniho stupne ZS. Ale i ty predpokladaji alespon zaklady vlastniho rozumu....

0/0
8.3.2008 23:02

bc23

Re: Re: volil sem ods

No, pokud se naši vrcholní i lokální politici budou chovat takto dál, tak nebude dlouho trvat a přijde doba, kdy zase většina svrhne elitní většinu a ta se bude ptát jak se to mohlo stát. Pohrdání běžným člověkem mi už přijde jako model. Zatím si to ale lidé zaslouží... Nechápu, jak někdo může s 15tisíci měsíčně volit stále tu sebranku...

0/0
8.3.2008 23:36

zo

Re: volil sem ods

Proč to tady vykřikuješ.Je to tvoje právo.Ale pak si nestěžuj.

0/0
9.3.2008 9:16

Rezza

Pro studenty

Jsem pro skolne, ale s tim, ze by vytezek penez nesel do kapes skol, ty maji penez vic nez dost, ale do kapes studentu tak, aby dobry student dostaval stipko minimalne ve vysi prumerne mzdy a nemusel setrit kazdou korunu - a pak by se vyplatilo te skole dat vic, nez ted davam. To same studenti, kteri na studium nemaji, by z tohoto meli dostavat zase ten prumerny plat.

0/0
8.3.2008 18:54

_Aleister_

Re: Pro studenty

podávám přihlášku na politologii a chci ten prům. plat... ;-D

0/0
8.3.2008 19:36

agnofon

Re: Pro studenty

taky sem pro nejake platby souvisejici s VS vzdelanim ale tenhle navrh je paskvil nehodny pozornostiRvRvRv

0/0
8.3.2008 20:15

Lessfax

Re: Pro studenty

Zdarec Járo - souhlasím, kudrnáči. Hodilo by se to... mohli bychom všichni seknout s prací a učit se, ale za těch 5K měsíčně co dostaneš třeba na doktorském se mi živořit 3 roky nechce.

0/0
8.3.2008 21:34





Najdete na iDNES.cz