Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Prezident Raúl Castro chce povolit sešněrovanou ekonomiku Kuby

Nový kubánský prezident Raúl Castro oznámil, že v nejbližší době zruší některá ekonomická omezení, která se dotýkají obyvatel Kuby. Jaké kroky zamýšlí, však neupřesnil, uvedla agentura AFP. Někteří američtí analytici vidí v nové hlavě státu naději na zlepšení situace na Kubě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pilát

ten novy Castro

otevrene mluvi o vseobecnem nedostatku  ;-D;-D;-D

0/0
25.2.2008 15:27

sageorg

Kubu čeká............

stejné období,jako v Rusku po Brežněvovi.Nejdříve se musí vystřídat v čele všichni zasloužilí senilové a pak možná jednou příjde den........;-)

0/0
25.2.2008 15:25

Pilát

Re: Kubu čeká............

ale to uz budou Kubanci nejchudsi na svete  ;-D;-D;-D

0/0
26.2.2008 8:31

Filip II

diktatura

Myslim, ze situace Cuby je do znacne miry modelova. Lze na ni demonstrovat duvody a trvani autoritarskych rezimu.

Diktatura je zrizeni nutne podvazujici lidskou aktivitu, protoze ji nasilne smeruje jednim smerem. To je sila i slabost diktatur. Sila, protoze jen diky takove mobilizaci muze narod prekonat krizovou situaci a slabost, protoze jen svoboda vytvari podminky pro plnou realizaci narodniho potencialu. U kazde diktatury tak lze po case (po prekonani krize) sledovat smerovani k demokracii. Naopak nastolovat demokracii uprostred krize nevede ani k prekonani krize, ani k trvale demokracii.

Cuba je zeme zijici uz 50 let ve stavu nevyhlasene valky s USA. Vyhlasit demokracii proste nemuze, protoze ta by byla okamzite zneuzita sousedni velmoci tak, jako je tomu v ostatnich Latinsko Americkych "bananovych republikach" a z Cuby by se opet stala novodoba kolonie. Kritizuje-li tedy nekdo cubanske vedeni za nedostatek plurality, mel by svou kritiku napred zamerit na USA a jeji politiku.

0/0
25.2.2008 14:42

medved_cz

Re: diktatura

Mate naprostou pravdu. Takovy Sovetsky svaz pod vedenim Lenin prekonal v roce 1921 vsechny krize (hladomory apod.) a proto mohl nastoupit cestu k demokracii ve forme Noveho Ekonomickeho Programu (NEP). Ale demokracie uvrhla SSSR zpatky do krize, takze Lenin opet zavedl diktaturu. SSSR uspesne krize zvladl a mohl za Gorbacova opet zacit s demokratizaci (Perestrojka)...

Anebo je to naopak a diktatura se vzda casti sve totalni moci nad clovekem pouze kdyz je ekonomicky na dne?

0/0
25.2.2008 14:52

briza

Re: diktatura

To je pravda, ale myslim, ze Fidel hned na pocatku po vitezstvi propasl prilezitost prejit od kratkeho obdobi diktatury ke demokracii. Bohuzel to Fidel hned na zacatku pohnojil tim, ze se nebyl schopen vyporadat s exponenty byvaleho rezimu pravnim zpusobem. Ty teatralni procesy, ktere mely malo co spolecneho s radnym soudem a nasledne popravy ho pripravily o sympatie v USA samotnych a pak z s nim nikdo nechtel mit nic spolecneho. Po pokusu v Zatoce svini uz nebylo cesty zpatky, Oni do ted ziji "v revoluci". Jenze revoluce je jednorazovy proces na zmenu rezimu, ale ne trvaly stav kterym lze omlouvat vsechny chyby a nedostatky rezimu noveho.

0/0
25.2.2008 18:25

Filip II

Re: Re: diktatura

Situace a politicky system na Cube neni normalni. Podle meho nazoru ale neni ani tak dusledkem nenormalniho Castra, jako spise nenormalnich podminek, ve kterych Cubu udrzuje USA.

Duvodem, proc Cuba tolik lezi USA v zaludku nejsou ani tak porevolucni politicke procesy, jako spise majetek o ktery na Cube Americane prisli a obava, ze se tato "revoluce" rozsiri i do dalsich Latinsko-americkych zemi. 

0/0
25.2.2008 18:51

Pilát

Re: Re: Re: diktatura

je to tak, embargo jedne kapitalisticke zeme dostalo socialistickou Kubu o 100 let zpet  ;-D;-D;-D

0/0
26.2.2008 6:07

cenzoretypitchozdesenanasersi

Prezident Raúl Castro chce povolit sešněrovanou ekonomiku Ku

Zase ta trapna nejistota. Cenzore co myslis, to je dobre nebo spatne? At' vim co mam sakra psat????:-P:-P:-P

0/0
25.2.2008 14:03

PetroleumLampoIdorablo

Ach ty krokodílí slzy nad Kubou

nechte už těch trapností a nechte je být. Zkuste takhle zabojovat proti porušování lidských práv ve spřátelených diktatúrach. To se nechce, co? Licoměrnost až kape. Tomu soudruhovi, co byl v Jižní Americe: zřejmě jsi se pohyboval jenom v hlavních městech a po hlavních třídach, že jsi neviděl něco otřesnějšího než na Kube. Ale je typ lidí, co žvástají a projdou kolem smradlavého bezdomovce u nás, aniž by zaregistrovali jeho existenci. A pak nám dávají rozumy ze svých cest po světě a propagandu ze svého protikubánského odboje.

0/0
25.2.2008 13:57

habit

... memento Gorbi...

0/0
25.2.2008 13:15

opportunity

Re: ... memento Gorbi...

R^

0/0
25.2.2008 19:40

Collins1001

Vazeny cenzore

Ustava Ceske Republiky: Listina zakladnich prav a svobod!

Zákon č. 2/1993 Sb. Clanek 17

0/0
25.2.2008 12:00

Collins1001

Re: Vazeny cenzore

(2) Každý má právo vyjadřovat své názory

slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně

vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na

hranice státu.

(3) Cenzura je nepřípustná.

0/0
25.2.2008 12:01

22mmm22

Re: Re: Vazeny cenzore

 4) Svobodu projevu a právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti.

0/0
25.2.2008 12:03

cenzoretypitchozdesenanasersi

Re: Re: Re: Vazeny cenzore

RvRvRvRvRvRvRvRvRvRv

0/0
25.2.2008 12:25

Collins1001

Re: Re: Re: Vazeny cenzore

ano, lze omezit zakonem, a je "iDnes" zakon??? Lze temito diskuzemi skodit ci ohrozit prava a svobody druhych nebo ohrozit bezpecnost statu ci verejne zdravi a mravnost??? A to, ze nekdo nekoho oznaci za blba (i kdyz se to neslusi) je nic proti tomu, ze zde napsali v plnem zneni vyjadreni p. Topolanka (jmenovite 2x prdel!!!!) a to jsem pak musel mym detem, ktere to take cetly vysvetlovat!!! A to me osobne SERE!!!

0/0
25.2.2008 12:34

Hrdý Budžes

Re: Re: Vazeny cenzore

Cenzura je nepripustna ale zajimalo by mne na zaklade jakeho ustanoveni chces po soukromem subjektu, aby reprodukoval ve svych novinach nebo na svem webu nazory, nebo prispevky, ktere odporuji jejich internim meritkum?

¨

Pokud nechces byt cenzorovan, otevri si svuj web nebo blog a pis si hamotiny, jake te napadnou, tam budes omezen maximalne trestnim zakonikem.

0/0
25.2.2008 13:17

22mmm22

Re: Vazeny cenzore

A který odstavec?

0/0
25.2.2008 12:03

Collins1001

Re: Re: Vazeny cenzore

Hlava druhá

Lidská práva Oddíl druhý: Politická práva a základní svobody

Článek 17

0/0
25.2.2008 12:08

cenzoretypitchozdesenanasersi

Re: Re: Re: Vazeny cenzore

R^VR^

0/0
25.2.2008 12:26

cenzoretypitchozdesenanasersi

Re: Vazeny cenzore

R^R^R^R^R^R^R^R^R^R^

0/0
25.2.2008 12:25

Ruger

Hmm, Raul Castro je již mnoho

desetiletí šedou eminencí kubánského politického aparátu. Vzhledem k tomu, že byl  ( a je ) šéfem tajné policie to s perestrojkou po kubánsku může být všelijaké.

pro ty jednodušší  (jako je podle všeho "Fidel Castro v plne sile") bych chtěl připomenout, že něco podbného , jako uvolnění "malého podnikání" v sektoru zemědělství kuba již zažila  asi před 25 lety. Dramaticky se zlepšilo (na kubánské poměry) zásobování základními potravinami a pak se to soudruhům přestalo líbit.

A tak země, kde píchnete do země smeták a on vyraší nebyla a není  zemědělsky soběstačná ani v komoditách, které má ve Střední Americe dostupná i chbudina (fazole, kukuřice..)

A tak jediným podnikáním tolerovaným na Kubě je v současnosti prostituce v turistických centrech.

0/0
25.2.2008 9:48

briza

Re: Hmm, Raul Castro je již mnoho

Ta posledni veta je blbost. Na Kube uz radu let existuje legalni, byt predpisy dost sesnerovane, podnikani v oblasti poskytovani ubytovani a stravy pro turisty. Za 2 tydny pobytu na Kube jsme bydleli jen jednu noc ve statnim hotelu a zbytek v soukromi a mohu to jen doporucit.

0/0
25.2.2008 10:06

Ruger

MNO, Nejedná se o podnikání, ale o využívání

soukromých prostor pro ubytování. V tom je určitý rozdíl, vše má na starosti stát, který ubytovateli v podstatě platí provizi.

PS. Je to tvoje svobodná volba, ale jenom člověk s extrémně silným žaludkem jede a dá utržit Castrovskému režimu.:-©:-©:-©:-©

0/0
25.2.2008 10:13

briza

Re: MNO, Nejedná se o podnikání, ale o využívání

Aaaa pan na Kube nikdy nebyl a najednou mu nekdo zacina rozbouravat jeho predstavy kterym by tak trad veril. Takze co takhle zkusit shodit dotycneho kecy o extremne silnem zaludku apod. Ja jsem tam jel mimo jine i proto aby mi takovi jako ty nemohli nic nakecat. A pokud to slo davali jsme vydelat Kubancum primo - ono totiz jak rikal uz nevim kdo - kazda kopejka v ruce muzika omezuje moc bolsevika.

Pokud jde o to ubytovani - Co vsechno ma v tomto na starosti stat a prosil bych konkretne?

0/0
25.2.2008 10:24

Ruger

Drahý Klaune!

Jižní a Střední Amriku jsem jak služebně, tak privátně procestoval mnohokrát a opakovaně.

Nicméně na Kubu jsem jezdil skutečně jenom z donucení , na axtrémně krátké služební návštěvy a posléze, když režim ještě přitvrdil jsem tam přestal jezdit před několika lety zcela.

Jenom  jednoduchý prosťáček jede podpořit diktátorský režim  "levnou dovolenou" . Tvé peníze nakonec stejně skončily v ekonomice země. Cenné devizy... Jediný důvod, prož Castrovci otevřeli ostrov turistice. Bylo to fajn, že? Krásná příroda, levné jídlo, tabák,  prima holky, co ti dají za pár dolarů... Jistě jsi měl hřejivý pocit, že jsi pomohl svým,i devizami udžet v konečném důsledku nějakého aparátčíka u moci..Jistě jsi nejel  na návštěvu nějakého pěkného lágru neloajálních kubánců, někde v Siera Nevada, že ne?

Máš pocit, že jsem na Tebe ostrý? Tak si buď jistý, že jednomu z nejbližších přátel, který se stejně hloupě chlubil "skvělou" dovolenou jsem řekl, že je prase.

Zdravím Tě!

0/0
25.2.2008 11:05

Fidel Castro v plne sile

Re: Drahý Klaune!

já myslím, že za pár dalorů dá v americe každá slečna;-D

0/0
25.2.2008 11:09

briza

Re: Drahý Klaune!

Nic si z toho nedej takovych co maji procestovanou Stredni a Jizni Ameriku je nas vic. :-P Verim, ze bys me rad videl jako "prosťáček jede podpořit diktátorský režim  "levnou dovolenou"". S tim jdi do (Y).  "Prima holky co ti daji"  me nezajimaji, ale ty s tim mas zda se zkusenosti kdyz mi to porad podsouvas. BTW Kuba rozhodne neni ve srovnani se zbytkem Lat. Ameriky lacina. Mam v Praze dost kamaradu mezi Kubanci, kteri Castra nemohou ani citit, mam zname z cesko-kubanskych rodin. Vsichni vedi o cem ted rezim je presto mi vsichni doporucovali na Kubu jet ...

0/0
25.2.2008 11:55

Ruger

Aha, takže tobě je všechno šumák?

Některé věci jou prostě principiální, prostě buď ďáblovi ruku podáš , nebo ne.

Je to skutečně a pouze schopnost nepoblít se sám ze sebe. Příště než pojedeš na Kubu dát utržit diktátorskému režimu, zeptej se pár kamarádů kubánců, kteří tady mají azyl na jejich zkušenost s represivním režimem. I když mám z tebe ten pocit, že bys tam jel a jedl bys dětské hlavy, pokud by byly levné a dobře upravené.

PS. Pro ty méně zcestovalé - Kuba je rozhodně mnohonásobně levnější než například andské státy (Peru, Bolivie), je určitě mnohem , mnohem levnější než Chile, Porto Rico. je levnější (kupodivu i než Mexiko, Vůbec už nemluvím o Brazilii, či Argentině.

0/0
25.2.2008 16:00

briza

Re: Drahý Klaune!

...  Kdyz byl pred lety v Praze Elizardo Sanchez (to budes jiste vedet kdo je kdyz jsi takovy znalec) tak na besede v Goetheho institutu, kde jsem se byl podivat, padla otazka jak se diva na obchod ze Zapadem a odopoved znela Ja to podporuju protoze i kdyz vetsina tech penez skonci v rukou rezimu otevira to i normalnim Kubancum okno do techto zemi. Kdyz jsem se ptal Kubancu na Kube jak se divaji na turisty - nikdo mi nerekl, ze je nechteji. Takze Kubaci v emigraci jsou pro to aby clovek na Kubu cestoval, Kubanci na Kube jsou pro. Jen chytrak Ruger presne vi co by meli chti (resp. nechtit) a co je pro ne dobre. ;-D

0/0
25.2.2008 11:57

Ruger

Hele ! Bříza je vlastně

DISIDENT!!!

PŘÍŠTĚ JEĎ NAVŠTÍVIT TŘEBA  RWANDU, NEBO MOSAMBIK.

:-©:-©:-©

0/0
25.2.2008 15:52

Ruger

Kupodivu znám milý Cestovateli

několik lidí, kteří tady mají azyl a kteří mají ten názor, že režim se nemá nijak podporovat . A cestováním už vůbec ne. Jednak mu dáš utržit a zároveň mu dáváš legitimitu. Doporučení USA o nespolupráci a zákazu cestování do "ostrova svobody" je ve světle i těchto skutečností velmi moudré. 

0/0
25.2.2008 16:03

briza

Re: Kupodivu znám milý Cestovateli

No jo, Kuba neni takovy vyvar jako treba Cina tak si mohou dovolit podobne "moudra rozhodnuti" ;-D

0/0
25.2.2008 18:33

Ruger

Add tvůj poslední dotaz

Veškerý pobyt cizinců u soukromých osob musí být hlášen. Kuba má propracovaný systém "uličních důvěrníků" a práskajících pionýrů.

Pokud by kubánec nenahlásil, kdo a za jakým účelem ho navštívil a neměl navíc tuto činnost povolenou, byl by automaticky hodnocen jako agent imperialistů.

(A bleskově prásknut) , důsledky jsou zřejmé.

Pokud bys opravdu znal kubánskou realitu a kubánce, zjisti bys, že ti chytřejší a vzdělanější žijí v kontinuální nejistotě. Pokud by sis s nimi psal, musel bys mít domluvenou "kódovou řeč" , abys je neohrozil. Vše podléhá kontrole, je pro nás neuvěřitelné  v jak Orwelovské atmosféře kuba žije. 

0/0
25.2.2008 11:11

briza

Re: Add tvůj poslední dotaz

No to jsi mi sdelil spoustu "novinek" ;-D Ale porad jsi se nejak vyhnul tomu puvodnimu tematu o  povaze toho ubytovani. To totiz je normalni licencovana zivnost. No jelikoz koukam, ze se to nedozvim zkusim to sam

Takze Kubanec si muze pozadat o povoleni na urcity pocet mistnosti k pronajimani a na poskytovani stravovani. Za tuhle licenci plati vlade pausal  - dost vysoky. Jinak je ovsem do znacne miry na nem jak to ubytovani vypada - uroven se dost lisi podle toho jak moc se majitel snazil. Takze ne ze stat vse zorganizuje a Kubancum plati - je to prave naopak. Prinos, ktery jsem v tom videl je ten, ze u techto lidi jsem videl motivaci neco z vlastni inciativy delat. Zbytek spis praci predstira. Rada z nich mela pripravene uz dalsi mistnosti, ale rikali, ze zatim cekaji jak ten kseft pujde protoze ty pausaly jsou opravdu vysoke a je treba mit klienty aby se jim to vyplatilo.

0/0
25.2.2008 11:41

zpravodajec007

Re: Re: Add tvůj poslední dotaz

Jak tak pročítám vaši diskuzi, tak to spíše vypadá, Berjozko, že jsi to spíše ty, kdo zareagoval jen na nepatrnou část Rugerova příspěvku, a zbytku (zejména nepříjemně zodpověditelným částem o nesoběstačnosti Kuby stran základních potarvin) jsi se velikým obloukem vyhnul. ;-)

0/0
25.2.2008 12:21

zpravodajec007

Re: Re: Re: Add tvůj poslední dotaz

... a i to málo, co se tady snažíš vyhádat, spočívá v tom, že v podstatě jediné, jak si Kubánci mohou vydělat pár dolarů, je pronajímání místností turistům, a to ještě, jak sám přiznáváš, za velmi drsných podmínek . Myslíš, že je na tom něco k chlubení či k vystavování do výkladní skříně socialismu?  

0/0
25.2.2008 12:26

briza

Re: Re: Re: Re: Add tvůj poslední dotaz

Ne nemyslim a nic takoveho jsem nikde netvrdil. Ale tvrzeni, ze jedinou legalni zivnosti na Kube je prostituce je lez - neni pravda, ze prostituce je legalni, a naopak existuji i jine elegalni formy. Jak uz jsem psal jinde - at je to jakkoliv tezke je to pro ty lidi prinos. Jednak financni a jednak, jak uz jsem psal jinde, je to takovy zaklad maleho podnikani, ktery se jim pri tom jak ten rezim zdevastoval pracovni moralku bude do budoucna hodit. Uz nikdo ty turistu k nim nediriguje, to si musi clovek obejit sam nebo dostat nejake doporuceni takze je to i urcita forma konkurence mezi nimi. Z Rugera mam pocit, ze by byl nejradsi kdyby ani tuhle moznost nemeli v duchu "Cim hur tim lepe!" jen aby si potvrdil sve ideologicke predstavy.

0/0
25.2.2008 12:52

zpravodajec007

Re: Re: Re: Re: Re: Add tvůj poslední dotaz

Nechci mluvit za něj, jak co přesně myslel, ale on přece nenapsal, že prostituce je tam legální, nýbrž že je tolerována. Že si Kubánci vytvoří podnikatelské návyky je sice fajn, ale kolik procent z nich do toho za těchto podmínek půjde? Nemám statistiky, ale troufnu si tvrdit, že moc to nebude. Něco jako soukromě hospodařící rolníci v dobách ČSSR. No nic, uvidíme, co vymyslí Raul, pokud vůbec něco.

0/0
25.2.2008 13:10

briza

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Add tvůj poslední dotaz

Jo, nenapsal legalni ale tolerovana zivnost. Beru zpet. Ale ani s tou toleranci to uz neni co byvalo. Podle toho co jsme se o tom bavili tak s rozmachem prostituce tam doslo k jejimu organizovani a protoze ty prostitutky diky dolarovym prijmum mely na nejlepsi saty zacali ti pasaci kazdou holku s dobrym oblecenim brat jako prostitutku a snazili se je dostat pod svoji kontrolu. Udajne to skoncilo nekolika unosy holek, ktere s tim nemely nic spolecneho a nasledne po nich zacala policie tvrde jit.

Jinak kolik lidi do pronajmu ubytovani toho pujde zalezi na tim kolik bude potencialnich klientu - tedy turistu. Ono se s tim sveze vic lidi - treba ti co jim dodavaji potraviny (na cerno ulovene ryby, langusty apod.). Zrovna kdyz jsme tam byli (to uz byl Fidel nemocny) mel Raul nejaky projev kde ty nejvetsi problemy pojmenoval celkem bez obalu. Otazka co bude mit vuli napravit.

0/0
25.2.2008 13:29

briza

Re: Re: Re: Add tvůj poslední dotaz

Ano reagoval jsem jen na to co jsem povazoval za nesmyslne. Neni mym umyslem hajit tamni rezim. S tim zbytkem nemam problem - to je pravda.

0/0
25.2.2008 12:40

Júlinek šíšal

Re: Re: Re: Re: Add tvůj poslední dotaz

Ježkopinku, zamysli se než něco napíšeš  ...  ;-D

0/0
25.2.2008 12:42

Ruger

Nehájíš ho, FINANCUJEŠ HO!

:-©:-©:-©:-©

0/0
25.2.2008 16:11

Ruger

Nikdo neřekl , že jim stát něco platí

Má však vše pod tvrdou kontrolou.

A když jsi takový znalec, zeptej se kamarádů kubánců, jaké jsou na kubě tresty za porušování devizového hospodářství. Nečekej trestry veřejných prací.

0/0
25.2.2008 16:07

cenzoretydebile

Re: Re: Hmm, Raul Castro je již mnoho

No dyt' bordely byly na Kube vzdycky povolene. Jen se jim rikalo soukrome ubytovny.R^:-P;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
25.2.2008 11:12

iCenzor, loutka vedná pravačkou

Vzkaz zarputilého komanče:

Jsem přesvědšenej, že sy ty naší gubáský soužki a souzy vybraly dobře! Guba sí, Janku ne!!!

;-D;-D;-D

0/0
25.2.2008 9:08

Fidel Castro v plne sile

Srdešná gratulace

myslím, že lid vybral dobře:-)R^R^

0/0
25.2.2008 8:43

spalovac

Re: Srdešná gratulace

http://ziegler.blog.idnes.cz/c/26328/Bolsevicky-puc-cesta-k-bezpravi-a-zaostalosti.html

0/0
25.2.2008 9:04

drmzejkebuoraP

Re: Srdešná gratulace

byl jsi zase delegátem?

0/0
25.2.2008 9:08





Najdete na iDNES.cz