Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Gripeny letos poprvé naostro startovaly k boeingu bez spojení

Elitní piloti z čáslavské základny mají za sebou letošní první ostrý start. Dvojice stíhaček gripen musela v sobotu nad ránem vystartovat k dopravnímu letounu Boeing 777 britské letecké společnosti, se kterým dispečeři ztratili rádiové spojení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

PetroleumLampoIdorablo

K pousmání:

Naposledy čeští letci takto startovali loni k letounu íránské letecké společnosti, který měl namířeno do nizozemského Amsterdamu. Podle velitelství NATO stíhačky členských zemí stroj sledovaly kvůli výhrůžkám o bombovém útoku na letoun.

0/0
18.2.2008 12:03

0xf

lazo plazo

Takhle se flakat to tam mohli hned poslat 159 :-) Pamtuju jako kluk jsem se chodil divat do mosnova na hotovostni stojanku... 2xmig 21 i spiloty uvnitr... kolem sdeli bigosi se sapikama :-D Holt kdysi to bylo drsnejsi... Zadne lazo plazo

0/0
18.2.2008 9:37

oId fashioned Vince III..

moje přítelkyně byla o weekendu

taktéž naostro;-)

0/0
18.2.2008 8:57

bezik

Re: moje přítelkyně byla o weekendu

Kecáš!!!8-o

0/0
18.2.2008 9:02

oId fashioned Vince III..

Re: Re: moje přítelkyně byla o weekendu

:-)

0/0
18.2.2008 9:21

AKSAMIT

No tak si rikam,

trosku drahy spas....,cekat v hangaru,az se nejakemu letadlu poroucha vysilacka.......;-DNejlepe by bylo,kdyby jsme vsichni prestali hromadne platit dane,jine reseni nevidim.Na co ma takovy maly statecek uprostred Evropy,obklopeny spojenci,nejmodernejsi letectvo na kontinentu...?To opravdu nikdy nepochopim.Rv

0/0
18.2.2008 8:49

pius99

Re: No tak si rikam,

myslíš, že WTC bylo levnější ? ;-D

0/0
18.2.2008 10:28

Pan Navratil

Re: Re: No tak si rikam,

Na WTC vydělali všichni kromě pojišťovny a těch mrtvejch samozřejmě.

0/0
18.2.2008 10:39

roba21

Re: Re: Re: No tak si rikam,

Jasně, ty firmy jež přišly o zaměstnance, kanceláře, data a prakticky byl jejich provoz ochromen na kdovíjak dlouho na tom určitě hodně vydělaly. Tohle nepokryje ani sebelepší pojistka.

0/0
18.2.2008 13:45

Clayton

Zase letadlo BA?

"...k dopravnímu letounu Boeing 777 britské letecké společnosti..." Hmm, Virgin 777 žádné nemá, takže zase British Airways. Nemají těch malérů poslední dobou už nějak příliš?

0/0
18.2.2008 8:45

bezik

Naši letci mají ocelové ptáky.

Trochu drahý letovod takový Gripen.Nechtělo by to metál za statečnost pro pilota?:-P

0/0
18.2.2008 8:39

BUBAK ZIJE

Cesko

je tak maly . . . zbytek sveta by rek ze z toho mame komplex, proto tak machrujeme s letadlama . . . ;-D

0/0
18.2.2008 2:06

pius99

trošku reality i když z minulosti

podotýkám, že to je minulost - tedy za socialismu. Norma pro start hotovostní dvojky ( dvou stíhačů MIG-21pf) v hotovostním systému PVOS ČSSR začleněných ve prospěch ŘLP (řízení letového provozu) byla  1´ 30´´ . To jen ke kalkulaci podemnou.

0/0
17.2.2008 23:22

pius99

Re: trošku reality i když z minulosti

vzhledem k tomu, že Gripen je poněkud málo mladší, jistě lepší pak jeho start je jistě rychlejší.

0/0
17.2.2008 23:22

nahodni

Re: trošku reality i když z minulosti

90sekund je sice hezky cas,ale asi jste zapomel v jakem stavu,pochzbuju,ze piloti travi celou smenu v letadle,tehdy byli piloti v cocpitu a po pokynu ke startu jen zavreli prekryt a byli na draze,nevim,jak to probiha dnes v caslavi,ale predpokladam,ze jsou plne obleceni a sedi v nejake pohotovostni mistnosti pobliz letadel.Po pokynu k ostremu startu musi do letadel dobehnout a odtaxovat na drahu atd ... doba se myslim trosku zmenila a to nemluvim o strehu za vzduchu,kdy poletovali dve miginy ve stanovenych prostorech.Pokud se mylim,pak me opravte

0/0
17.2.2008 23:38

pius99

Re: Re: trošku reality i když z minulosti

trochu se mýlíš. jen jedn pilot byl v letadle a žádný letoun nebyl trvale ve vzduchu. A drahý špás ? No když spočítám co stálo WTC, tak ani ne.

0/0
18.2.2008 10:28

Pan Navratil

Re: Re: Re: trošku reality i když z minulosti

No, ve vzduchu byli jenom při cvičení, akorát cvičili skoro furt ;).

Ad WTC viz výše.

0/0
18.2.2008 10:40

nahodni

Re: Re: Re: trošku reality i když z minulosti

nevim jen v cem jsem se mylil,v letadlech sedeli za bolsevika plne pripraveni a nevim jestli se streh ze vzduchu provadel H24,ale u zapadni hranice byly vaclenene prostory,kde byl minimalne jeden letoun pripraven zasahnout proti IMPERIALISTICKYM nepratelsky zbloudilim privatum ... jak je to ted nevim,ale jak jsem napsal,nepredpokladam,ze sedi jako pred rokem 89 posadka v letadle

0/0
18.2.2008 14:24

tor11

troska matemitiky

cestovni rychlost B 777 je 896km/h  takze za 9 minut od startu stihacek urazil vzdalenost cca 130km.   Vzdalenost od slovenskych hranic k Praze je cca 260 km. Tu vzdalenost tedy 777 prekona za 18 minut. Po vstupu do vzdusneho prostoru CR byla posadka 777 jiste opakovane vyzvana k navazani spojeni, coz nejaky cas zabere. Vzhledem k tomu ze byl 777 dostizen pred Prahou tak se da predpokladat ze gripeny startovali tak 5-6 minut po vstupu  777 do naseho vzdusneho prostoru.

Navic je evidentni ze 777 se drzel sveho letoveho koridoru a letove hladiny, takze nejaky extremni duvod k obavam ze to napali do temelina ci dukovan asi nebyl - svete divse ale pres JE letecke koridory nevedou.   Ono kdyz chce nekdo s letadlem nabourat do neceho zo je na zemi, tak k tomu musi napred zacit mirit a pak k tomu zacit i klesat.   Jinak vzhledem ke vzdalenosti Caslavi od Prahy a tedy  i mista dostizeni 777 to dokonce vypada, ze ty gripeny to ani nevzaly nadzvukovou rychlosti. 

0/0
17.2.2008 21:56

egi

Re: troska matemitiky

Dle Vašeho výpočtu by ho stíhačky "nedostihly", nýbrž by letěly napřed a u Prahy si na něj počkaly :o))

0/0
17.2.2008 22:04

tor11

Re: Re: troska matemitiky

ano ve vojenske terminologii se tomu rika takticky vyckavat.... :-)))

jinak pri pohledu na mapu CR je vic nez pravdepodobne ze ty gripeny 777 nestihaly, ale spis ji letely naproti (cestovni rychlosti)  protoze od okamziku povoleni ke startu  trva gripenu vystup do vysky 10km pod  100 s. No a pri max rychlosti Mach  2 by po tech zbyvajicich cca 7,5 minutach startovali na slovensku migy 29 neb gripeny by byly nad Blavou :-)

0/0
17.2.2008 22:41

egi

Re: Re: Re: troska matemitiky

Což je právě to, co pořád nechápu ...

Dobrá, čert vem Brno, Jihlavu i JEDU, při těchto rychlostech to rychleji asi opravdu nešlo, ale pokud odstartovaly Gripeny opravdu za nějakých pět minut z Čáslavi (skoro na spojnici ze Slovenska do Prahy), proč potom to randez-vous až kdesi u Chuchle?

A nevidím důvod, proč by měli mít napřed pokusy o spojení a pak teprve start s pětiminutovou lhůtou. Pilot se snad dokáže kšírovat do sedačky, zatímco čičmunda na ŘLP houká do vysílačky, ne?

Takhle se mi nad hlavou prohání Boeingy od ručníkářů a Gripeny takticky vyčkávají kousek od Barrandovského mostu, což mi klidu nepřidá ... :-)

0/0
17.2.2008 23:03

nahodni

Re: Re: Re: Re: troska matemitiky

Bohuzel nemam informace kde se nachazel B777 v dobe startu,ale pokudtak nejak pocitam a cetl jsem tento clanek trvalo jim 9 minut,nez ho dostihly,pri prumerne rychlosti Gripenu cca 600km/h je to tak nejak realne.

Ono zvedat hotovost jenom proto,ze se letadlo neozve na prvni zavolani by myslim bylo dosti neekonomicke a hlavne v Jenci maji na tyto pripady pripravene metodiky,co udelat pred tim ney volam vojakum o ostrou hotovost.

Navic nikde jsem necetl,ze by na nej nekde cekali,dostihli ho u Prahy 9 minut od startu.

Ja osobne na tom nevidim nic spatnyho

0/0
17.2.2008 23:32

nahodni

Re: troska matemitiky

mozna umite pocitat,ale do letectvi asi moc nevidite ... tak jenom pro upresneni,stihaci letectvo neni jen pro to aby sestrelovalo ostatni letadla,to jste asi  zaspal dobu,to bylo do  roku 89,v soucasne dobe je jejich prioritnim ukolem pomoci letadlum v nouzi a ztrata spojeni je jeden z nouzovych stavu,ale to bysme se asi dostali dosti daleko ... takze neleteli hlidat B777 aby nenaboural do JET ale aby zjistili situaci,proc doslo ke ytrate spojeni a popripade jim pomoci pristat na nejblizsim letisti

0/0
17.2.2008 22:43

tor11

Re: Re: troska matemitiky

tak letectvi jsem se zabyval docela dlouho (neco jsem i publikoval v LK). V ucelu a funkci stihaciholetectva mam celkme jasno. Je jim stale ochtana vzdusneho prostoru ČR a stim samozrejmne souvisi i eskorta letadel s nimiz neni navazano spojeni.  To co jsme tu spocital ma ilustrovat proc byl vizualni  kontakt s 777 navazan pred Prahou a ne pred Brnem. Jsme proste tak mala zeme ze nez RLP 2x zopakuje volaci znak letadla a preladi 3 frekvence tak je prumerny dopravni latadlo vic jak 50  100 kilaku ve vnitrozemi....

Pokud jste to pochopil tak ze zastavam heslo PVO " leti  to, sestrel to. roztridime to na zemi" tak je mi to lito a neni tomu tak :-)

0/0
17.2.2008 23:11

nahodni

Re: Re: Re: troska matemitiky

S tou malickou zemi a moc malo casu na cokoliv souhlasim.Ta ochrana vzdusneho prostoru je chapana ale v miru presne opacne.V prvni rade pomoc a potom ochrana (mozna ze po 11.zari se trosku prehodnotila),ale predpokladam,ze v podstate se shodneme na tom,ze setkani u prahy pri rychlosti Gripenu v prumeru kolem asi 600km/h (myslim prumerne od doby startu do TOP Speed) neni nic prazvlastniho,nad cim by se lide meli pozastavovat.

0/0
17.2.2008 23:48

tor11

Re: Re: Re: Re: troska matemitiky

ano pokud budeme uvazovat, ze nedoslo k prekroceni rychlosti zvuku tak by to casove sedelo :-)) 

0/0
18.2.2008 0:02

nahodni

Re: Re: Re: Re: Re: troska matemitiky

Jako ze urcite nepdoslo,protoze krome toho,ze si to nemuzou dovolit bych si toho asi vsiml,protoze jsem byl cely vikend nedaleko od caslavi a ty rany bych si asi v techto brzskych hodinach vsimnul urcite,to probudi i mrtvyho ;-D

0/0
18.2.2008 0:16

tor11

Re: Re: Re: Re: Re: Re: troska matemitiky

tak nejak  a z toho lze usozovat ze od zacatky bylo jasny, ze si v 777 zapomeli praladit radio. Jinak by ho tu gripeny dohonily za min jak  5min neb podle technicke specifikace se musi Gripen dostat na jakokoliv misto v ČR behem 7,5 min od odbrezeni.    Takze muzem klidne spat. :-))

0/0
18.2.2008 0:37

egi

Bezpečí jak s Always

Teď nevím ...

Doletěl od Beskyd do Prahy za devět minut, nebo ho začaly Gripeny honit až někde u Poděbrad, zatímco do té doby velení PVO spoléhalo na to, že když žuchne někam do Brna nebo do Jihlavy, že se tak moc neděje?

Jsem velmi potěšen vědomostí, že se mi v Brně nad hlavou prohání Boeingy v neznámém nekomunikativním stavu, kdežto od okraje Prahy jsou eskortou doprovázeny a Helmutům doprovodem předány div ne s mašličkou.

0/0
17.2.2008 21:01

jeen

Re: Bezpečí jak s Always

Houbeles od Poděbrad. Už od Čáslavi!

Všimli si ho hned, jak jim vypustil obsah latríny na hlavy! ;-D

0/0
17.2.2008 21:42

regulator

.....by me zajimalo............................

..........co by jako delali stihaci dal, kdyby boeing pokracoval smerem......na Hradcanske namesti...........................................................................;-D:-/;-(

0/0
17.2.2008 20:27

jhk2

Re: .....by me zajimalo............................

8-ome by spis zajimalo k cemu by nam vsechny ty slavny gripeny byly kdyby se boing rozhodl letet do dukovan nebo temelina

0/0
17.2.2008 20:33

cejkis

Re: Re: .....by me zajimalo............................

Poprvé by to jistě prošlo. Při dalším incidentu by byl letoun sestřelen.

0/0
17.2.2008 20:38

jhk2

Re: Re: Re: .....by me zajimalo............................

obavam se ze po prvnim incidentu by uz druhy nikdy nenasledoval

0/0
17.2.2008 20:43

cejkis

Re: Re: Re: Re: .....by me zajimalo............................

Kdysi jsem napsal při obdobné příležitosti panu Vidímovi z braně bezpečnostního výboru, že nebezpečné provozy s bezletovými zónami by měly mít instalovány systémy CIWS. Odpověděl ve smyslu, že to není třeba.......

0/0
17.2.2008 20:51

jhk2

Re: Re: Re: Re: Re: .....by me zajimalo............................

omlouvam se, jsem nevojak a netusim cos tam chtel instalovat. proste jen po precteni te  zpravy mi prislo ze  draze pronajete gripeny (byly vubec nejake offsety za ne) jsou nam dobre tak  mozna na prehlidky

0/0
17.2.2008 20:56

regulator

Re: Re: Re: Re: Re: .....by me zajimalo.....................

...ja sem byl vojak.........ale protoze jsem na PSM...pospaval tak nevim co to je CIWS..????.............................co to je  a jak to funguje ??

0/0
17.2.2008 21:07

Volič KSČM

Re: Re: Re: Re: Re: Re: .....by me zajimalo.................

http://www.military.cz/usa/navy/weapons/phalanx/phalanx.htm

0/0
17.2.2008 21:23

Bůh Nejvyšší (12)

Close-in weapon system

0/0
18.2.2008 2:55

jarda.h

Re: Re: .....by me zajimalo............................

žádnej strach, kontejnmenty Dukovan i Temelína bezpečně vydržej náraz dopravního letadla, jsou na to stavěné

0/0
17.2.2008 23:52

ace-2

z praxe

Klasický příklad kdy se holt nepodaří a pilot si nepřepne novou frekvenci ze stand by modu na používanou, než že by se něco stalo s radiem, protože dopravní letadla mají 3 nezávislá rádia (2 jsou povinná) a kdyby nefungovalo ani jedno tak si ani na té nouzové frekvenci nepokecají, protože nouzová frekvence se "neladí" na žádném speciálním přístroji, ale na tom samém rádiu jen na jiné tomu určené nouzové frekvenci. Takže pravda je spíš nepozornost posádky, se stane. Nehledě na to, že když nejde spojení tak se nastavuje na radarovém odpovídači speciální kod který radarovému stanovišti signalizuje že toto letadlo nemá možnost komunikovat.

0/0
17.2.2008 20:17

D@vid

money => money => money

Je dobre vedet, ze dane jsou dobre investovany :-/

0/0
17.2.2008 20:03

cejkis

A ještě poznámka ke skutečnosti, že stroj byl dostižen až

A ještě poznámka ke skutečnosti, že stroj byl dostižen až nad Prahou. Pokud by ŘLP a piloti viděli na svých radarech, že letoun prudce klesá a to ještě před dostižením, jistě by to nezůstalo bez odezvy.....

0/0
17.2.2008 19:44

cejkis

Soudě dle reakcí zdejších demokraticky smýšlejících

Soudě dle reakcí zdejších demokraticky smýšlejících přispěvovatelů bychom měli Gripeny vrátit a pořídit si protiletadlové systémy pokrývající celou ČR a při ztrátě spojení obdobné civilní letouny sestřelovat. Jistě vám do číše nalejí odborníci z ODS kteří na základě skutečnosti, že konec pronájmu se blíží, začali sestavovat komisi, která posoudí, zda potřebujeme nadzvukové letouny. Jak se říká, dej blbci funkci a vymslí lejstro,tak v případě poslanců, dej blbci funkci a vymyslí komisi předstírající nějakou činnost.

0/0
17.2.2008 19:41

Janina7

To se tedy vyplatěj!

No, už je co nevidět budeme vracet, pronájem končí!! To to uteklo!!

0/0
17.2.2008 18:37

Spendius

Zajimave, ...

Zajimave, ze prestoze se to na prvni pohled zda jako rychla reakce, letadlo "nekontrolovane" preletelo pres pul republiky, nez se k nemu stihacky vubec dostaly. To neni zrovna povzbudive :-)

0/0
17.2.2008 18:22

kolacos

Re: Zajimave, ...

nejspise hledali nejakeho pilota kterej prave nebyl na tripu , to chvilku zabere tech pilotu zase tolik nemame ;-D;-DR^

0/0
17.2.2008 18:29

N_e_z_n_á_l_e_k

Re: Re: Zajimave, ...

To je sice pravda, ale pokud je byli schopni dostihnout až u Prahy, pak v podstatě přeletěli celou republiku a v případě teroristického útoku mohli dokončit misi kdekoli cestou a s trochou štěstí i v Praze. To nebyli vidět na žádném radaru letové kontroly? 8-o

0/0
17.2.2008 18:36

apokalypsa

Re: Re: Re: Zajimave, ...

Copak v Praze. Ale co treba u Temelina ??!!

0/0
17.2.2008 18:44





Najdete na iDNES.cz