Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praha chce rozblikat zelené panáčky na semaforech

V zahraničí už to funguje: když chce semafor upozornit chodce, aby zrychlili tempo na přechodu, zelený panáček se výstražně rozbliká. V Česku mají pěší zatím smůlu – chvilku svítí zelená, pak okamžitě naskočí červená figurka. I když mají lidé i potom dost času přejít, zejména senioři se cítí nesví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kunde

paráda..

ovšem na něterejch semaforech začnou zelení panáčci blikat hned jak tam skočej :-)))

0/0
11.12.2007 11:29

radisek

Nevím co tady

všichni řešíte. Pokud mě pamět neklame, tak jsme se někdy na základce učili pravidla tak, že v době zeleného panáčku můžete na přechod vstoupit, ale nemusíte z něj v této době odejít, tzn. pokud svítí zelená, já vstoupím na přechod a blikne červená, v 99% případech se dá v klidu dojít, aniž by jela auta. Snaha rozblikat panáčky je podobně zbytečná jako např. žluté pásy na obrubnících u přechodů či kříže na křižovatkách (Pha - u filozofické fakulty, křiž. IPP, ulice na Pze 2 apod.), protože předpisy říkají, že kdo nemůže vyjet z křižovatky, nemá na ni ani vjíždět, a že na přechodě se nesmí doslova "zastavit vozidlo" (to je ten nejtvrdší zákaz, buď stojím před ním, nebo za ním). Stačí využívat, to co už platné je.

0/0
4.12.2007 10:59

CHRISTO

Re: Nevím co tady

ano ty zlute ostruvky jsou nesmyslne, jeste na nich pripevni znacku o prikazanem smeru (aby nahodou nekoho nenapadlo to object v levo:), vysledkem je ze jsem malem prejel uz asi 5 chodcu, protoze spolehlive za to znackou nejsou videt:)

0/0
4.12.2007 11:20

tenisovejloket

hlavně

aby je nerozblinkali;-D

0/0
4.12.2007 10:49

CHRISTO

komplexnejsi reseni

Spise by se mely krizovatky vyresit nejak komplexneji. Je mnoho krizovatek kde napriklad pri odboceni doleva se nemusi davat prednost protijedoucim vozidlum, protoze vozidla v protismeru maji cervenou (aniz by byla zelena sipka v protilehlem koutu krizovatky) a je vetsina kde se ta prednost davat musi, protoze vozidla maji stejne zelenou jako vy.. to je strasne matouci. Stejne jako to kdyz se na krizovatce rozsviti zelena, ridic odbocuje doleva pres tramvajovy pas a sejme ho rozjeta tramvaj protoze ma taky zelenou. To jsou vsechno veci co normalnim ridicum nedela problemy, ale nedej boze kdyz prijede do mesta nejaky vesnican co videl semafor naposledy v autoskole. Pritom reseni ve vetsine pripadech by bylo jednoduche. Osobne bych se na blikaci semafory vykaslal, daleko lepsi vec je kdyz se odmeruje cas v sekundach, kdy padne zelena/cervena, protoze u nas nez se rozjede kolona na krizovatce, tak to trva vecnost.

0/0
4.12.2007 10:34

chrapot

Re: komplexnejsi reseni

Přečtěte si laskavě silniční zákon, zejména pasáže jízda vozidly, jízda křižovatkou, odbočování, odbočování a vyhýbání vlevo a nebudete zmatenR^

0/0
5.12.2007 15:24

majewski

Z Ciziny

V zahraničí jsem se setkal se zelenou šipkou pro odbočení do prava namalovanou na bílém terči. Vpravo na semaforu přesně tam co u nás je světelná šipka v pravo. Funguje to tam zcela spolehlivě a všichni vědí jak to je správně. všichni to respektuji a není žádný problém. Jen v čechách se zavede blikání panáčků, pak se přidá silnější světla, zvukový výstražný signál, pak se nainstaluje mávající praporek, pak vyjíždějící retardéry a nakonec se postaví brána s bucharem. Jestliže někomu není dostatečně jasné jedno pravidlo, nepochopí dvě natož dvacet pravidel o tomtéž.  4 z pětí lidi jsou stupidní a to je fakt.(bez urážky):-(

0/0
4.12.2007 2:01

majewski

Proč?

Proč chcete upravovat za miliony zelené panáčky, když většina chodců stejně chodi beztrestně na červenou? Jezdím už třicet let a na přechodech jsem viděl lecos a pokud na přechod vkročí starší člověk zpravidla řidiči i na zelenou počkaj. Viděl jsem mladé maminky, jak vřeštící dítě upozorńující maminku na červeného panáčka vlečou za sebou na červenou. Jak výpravy větších skupin turistů přecházeli tak, že zelená nezelená nikdo neprojel. To jako, když jsou ve světě všude turecké hajzlíky s dírou v podlaze tak si mám vyškubnout vlastní mísu z podlahy doma? A zákon to upraví? Tahle rektální alpinistika stupidních tajtrlíků je úchvatná.

0/0
4.12.2007 1:46

matesakoid

hm

Praha hlavne vymenila/vymenuje stare semafory za nove se zhruba 10x vetsi svitivosti, coz vede k tomu, ze v seru nevidite poslednich 30m pred prechodem nic jineho nez zelene svetlo...

Fakt je to HODNE neprijemne a trnu hruzou, kdy mi nekdo vbehne pod kola a ja ho neuvidim prave kvuli tem prilis zaricim semaforum.

0/0
3.12.2007 15:53

Lawyer24

Já to říkám pořád...

... lidi se za 80 let existence SSZ nenaučily základní pravidla jejich fungování. Pořád se křičí o nezodpovědných automobilistech, ale co předvádí někteří chodci je minimálně na přesdržku. Namátkou dnes na řízeném přechodu u Labutě, zřejmě manželský párek dvou buranů suverénně kráčející na červenou - nezájem auta, nezájem tramvaj - v Labuti jsou slevy, jde se !!!

Jinak naprostý souhlas s diskutujícím Grossakem, tento člověk problematice rozumí, vy ostatní čtěte jeho příspěvky velmi pozorně a vezměte si je prosím k srdci. ;-)

0/0
3.12.2007 15:30

pinguone

..v ceskym doliku pomuze jedine...

..do kazde krizovatky lehky kulomet a strelec s opravnenim zastrelit kazdeho kdo nedodrzi pravidla ...:-P

0/0
3.12.2007 13:02

barbudo

Párkrát zablikají a zhasnou ...

... životnost žárovky je limitována počtem bliknutí ...

0/0
2.12.2007 19:00

pinguone

Re: Párkrát zablikají a zhasnou ...

.. skoda ,ze nejsi zarovka...:-/

0/0
3.12.2007 12:46

barbudo

Re: Re: Párkrát zablikají a zhasnou ...

... Vy jste podvodníček ... hmm ...

0/0
3.12.2007 13:00

pinguone

Re: Re: Re: Párkrát zablikají a zhasnou ...

.. a Ty budes blikat s frekvenci 50 Hz...;-D

0/0
3.12.2007 13:03

barbudo

Re: Re: Re: Re: Párkrát zablikají a zhasnou ...

... co bliká s frekvencí 50 Hz?

0/0
3.12.2007 13:06

NT05

Praha chce rozblikat zelené panáčky na semaforech

V rozpočtu města je takový přebytek peněz, že nikdo neví co s nimi. Tak proč nevyhodit pár set milionů za blikátka ....Rv

0/0
2.12.2007 17:51

ouagadougou

přechod, který se nedá stihnout

toho debílka z článku bych chtěl upozornit na přechod na křižovatce ulic děkanská vinice a na pankráci (hned u metra pražského povstání). člověk musí překonat dva pruhy pro auta, tramvajový pás a další dvojpruh pro auta, přičemž zelená trvá cca tři vteřiny. nikdy jsem se nedokázal dostat na zelenou na druhou stranu, a to nechodím o berlích, navíc téměř okamžitě začínají vyjíždět auta ze začátky od magistrály. obzvlášť v zimě - tma, námraza atd. je to fakt mazec.

0/0
2.12.2007 15:40

mol1111

Re: přechod, který se nedá stihnout

ale to je v pořádku, že během přecházení naskočí červená. Toho si jako přecházející vůbec nemáš všímat.

0/0
2.12.2007 16:37

doktor_bota

Re: Re: přechod, který se nedá stihnout

Problém je, že řidiči, kteří na ten přechod odbočují, pak mají pocit, že ten chodec na přechodu nemá co dělat a podle toho se taky chovají.

0/0
2.12.2007 16:39

Grossak

Re: Re: Re: přechod, který se nedá stihnout

Dobře, ale pak tedy není řešení. Ani minutová zelená by to nevyřešila, protože pořád mi chodec může vstoupit do vozovky v poslední sekundě zelené a dojít už musí na červenou... Je to o dodržování pravidel. Když do chodce někdo najíždí, tak to prostě sebelepší projektant nevyřeší. Pomůžou snad jedině návěstidla s oranžovým panáčkem namířená proti autům.

0/0
2.12.2007 16:44

doktor_bota

Re: Re: Re: Re: přechod, který se nedá stihnout

Řešitelné to je, například instalací doplňujícího světelného znamení "Pozor, chodci!".

0/0
2.12.2007 16:49

doktor_bota

Re: Re: Re: Re: Re: přechod, který se nedá stihnout

Kruci, vždyť to tam píšeš...:-/:-)

0/0
2.12.2007 16:50

dislektik-idnes si na mě zasedla

Re: Re: Re: Re: Re: přechod, který se nedá stihnout

pokud toto řidič neví co píšeš víš měl by navštívit autoškolu !!

0/0
2.12.2007 17:41

starej pardal

Re: Re: Re: přechod, který se nedá stihnout

je a ja mel dojem, ze pokud odbocuju, musim dat pozor nejen na chodce, ale i na pomalulezouci du-chodce...

uz si nekdy byl v autoskole?

0/0
2.12.2007 18:54

Grossak

Re: přechod, který se nedá stihnout

Promiň, ale debílek seš ty, křižovatka je v pořádku. :-) Už na základní škole jsme se učili, že pokud jsi na přechodu a padne ti červená, máš pokračovat v chůzi. Zelená je skutečně jen na vstup do vozovky. Když padne červená, začíná vyklizovací čas chodce a dokud ten neuplyne, nemůže padnout zelená autům v hlavním kolizním směru. Zleva a zprava ti musí řidiči dát přednost, jak je jasné z pravidel. Že to některá prasata nedodržují, to je jiná věc.

Pokud by měla svítit zelená po celou dobu přecházení, tak to bude 17 sekund a k tomu dalších 17 sekund vyklizovák! To tu křižovatku zabije, všichni budou koukat do prázdna a čekat a čekat. Bohužel, takové příklady jsou dnes na Vinici nebo na Vápence, kde se asi vyhovělo některým křiklounům. Není nic příjemného tam kysat, ačkoli chodci i auta už jsou dávno pryč.. :(

A k délce zelené: každý signál trvá minimálně 5 sekund. :)

0/0
2.12.2007 16:40

pinguone

Re: Re: přechod, který se nedá stihnout

R^  jinak ,Vapenka je u skoly.. Vinice u polykliniky...;-)

0/0
3.12.2007 12:53

Grossak

Re: Re: Re: přechod, který se nedá stihnout

A u jiné křižovatky bydlí nebo bude bydlet moc seniorů o holi a u jiné se potácejí opilci z hospody. K místním podmínkám je třeba do jisté míry přihlédnout, ale spíše co do množství chodců a kapacity přechodu. Na Vápence to vypadá tak, jako by křižovatku projektoval ředitel školy v bláhové snaze ochránit dlouhou zelenou dítka na přechodu. A tak tam zelené pro chodce přes hlavní trvají 17 s a pak běží asi 10 s vyklizovací čas. To všechno s nesmyslně společnými začátky volna pro všechny části přechodů. A lidi se diví, proč nemůžou na zastávku, když už auta mají 5 sekund červenou. Pak všichni koukají do prázdné křižovatky a mají pocit, že jsou jaksi zbytečně. Tak to chodci střihnou na červenou, auta a tramvaje poctivě stojí, až se semafor umoudří.

Každá křižovatka by měla být navržena standardním způsobem, tak aby po ní stihnul přejít i ten pomalejší chodec. Samozřemě že jsou mezi námi i tací, kteří to prostě fyzicky nezvládnou. Ale tady nás nezachrání žádný semafor, jedině tolerance.

0/0
4.12.2007 1:50

Ruger

A také by bylo dobré na přechody

přišroubovat startovní bloky jak je známe z atletiky..

0/0
2.12.2007 11:59

hovnoval-

@@

v cesku to fungovat nebude..nebot lide se chovaji jako dobytek...at uz pesaci nebo ridice...Rv:-/

0/0
2.12.2007 9:42

dislektik-idnes si na mě zasedla

Re: @@

no však tam taky místo panáčků bude prasečí hlavička ;-)

0/0
2.12.2007 11:13

sud__Urquellu

Re: @@

O Česku už víš kulový, tak nekrafej!(Y)  Jdi se radši uklidnit do Central parku pohledem na macaté černošky, resp. afroameričanky ;-D

0/0
2.12.2007 15:47

r2-d2

blikani v rakousku

s nazorem, ze v zahranici blikajici zelena pro vozidla zpusobuje jen zrychleni a tim nebezpecnejsisilnici, naprosto nesouhlasim. casto jezdim do Vidne, kde naopak velmi obdivuji jak vsichni na oranzovou uz stoji na semaforu, protoze blikani zelene je vcas upozornilo a mohli zpomalit. nadruhou stranu, celkova moralka ridicu je tam s CR nesrovnatelna (nestani v krizovatce, dodrzovani jizdy vpravo...). osveta ceskych ridicu by mela zacit co nejdrive, ale represe nic neresi. neustale rozdavani pokud za nerozsvicena svetla je k nicemu.

0/0
2.12.2007 9:38

památkář

Re: blikani v rakousku

Problém je v tom, že český řidič bude dál jezdit na oranžovou, začátek červené i na blikající zelenou, protože to policie dělá taky a nikoho za to nepokutuje, jen výjimečně snad.

0/0
2.12.2007 10:25

Grossak

Re: blikani v rakousku

Z rychlosti 50 km/h i vyšší není problém vozidlo zastavit za 3 sekundy, což je obvyklá doba trvání žluté. Pokud jedete po městě 90 km/h, tak to problém samozřejmě je.

A k Vídni. Ano, zelená tam bliká, ale zatím nikdo nezmínil, co to znamená pro křižovatky. V dynamickém řízení jsou prodlužovány jednotlivé signály dle nároků vozidel do svého maxima. Pak následuje 3s žlutá a pak červená. Pakliže bude ještě blikat zelená, tak bude po odjezdu posledního vozidla např. 4 s blikat zelená + 3 sekundy oražnová. Na třífázové křižovatce máte nárůst délky cyklu o 12 sekund s dopadem na zdržení všech, vozidel, chodců i tramvají.

A křižovatky s preferencí tramvají: volno pro tramvajové směry prodlužuje ještě více než pro auta. Pak to na některých místech může znamenat nárůst kolon v kolizních směrech, anebo by se muselo přistoupit k omezení preference tramvají, což těžko můžeme chtít.

Zelenou pro auta bych tedy určitě neblikal. Je to na první pohled pěkné, ale všechny nás to zdrží.

0/0
2.12.2007 12:08

doktor_bota

Re: Re: blikani v rakousku

"Z rychlosti 50 km/h i vyšší není problém vozidlo zastavit za 3 sekundy"

Zkus si to. Pak se přijď omluvit.

0/0
2.12.2007 16:23

Grossak

Re: Re: Re: blikani v rakousku

Mám to vyzkoušené. 3 sekundy je dostatečně dlouhá doba. Ale omluvu nežádám. :-)

0/0
2.12.2007 16:45

doktor_bota

Re: Re: Re: Re: blikani v rakousku

Ano? A ty dokážeš začít brzdit ve stejném okamžiku, v jakém se rozsvítí oranžová? Ó Pane, smiluj se nad námi, my nedokonalí smrtelníci to nedokážeme...:-P

0/0
2.12.2007 16:57

Grossak

Re: Re: Re: Re: Re: blikani v rakousku

Pokusil jsem se vysvětlit, viz níže. Mě se opravdu ještě nestalo, že bych nestihl reagovat, pokud dodržuju předpisy...

0/0
2.12.2007 17:04

dislektik-idnes si na mě zasedla

Re: Re: Re: Re: Re: Re: blikani v rakousku

jenom dán nohu na brzdový pedál trvá cca 1 sekundu a dvě na brzdění ti nevím teda i kdybys jel 50 km/h

0/0
2.12.2007 17:44

Grossak

Re: Re: Re: blikani v rakousku

Resp., abych se vyjádřil přesně, 3 sekundy postačí na to, aby se řidič buď rozhodnul projet na žlutou, nebo se rozhodl zastavit. Pokud vidí, že to na žlutou nestihne, rozhodne se při 50 km/h optimálně ve vzdálenosti 42 metrů před stopčárou. Bude-li zpomalovat z 50 na 0 km/h, pojede průměrně 25 km/h, což znamená, že bude mít rovných 6 sekund času na zastavení. Odečteme-li 1 sekundu, což je reakce běžného řidiče, jsme na 5 sekundách, což je doba dostatečná.

Vzdálenost 42 metrů před stopčárou si samozřejmě nikdo naměřovat nebude, ale každý trochu zkušený řidič dokáže odhadnout, jestli zastavit stihne, nebo ne. Hlavně neblikat zelené pro vozidla. :)

0/0
2.12.2007 17:00

doktor_bota

Re: Re: Re: Re: blikani v rakousku

To je něco jiného, z tvého původního příspěvku čiší přesvědčení, že ti v pohodě stačí dvě vteřiny a že jsi problém cestujezdce, rozpleskávajícího se o palubku, již dávno vyřešil.

Jinak souhlas s výhradou - u odbočovacích šipek bych blikání velmi uvítal, čistě kvůli ynteligentům u dopravní policie, kteří mi tvrdili, že jsem projel na čevenou, protože šipka zhasla v okamžiku, kdy jsem míjel semafor.

0/0
2.12.2007 17:38

doktor_bota

Re: Re: Re: Re: Re: blikani v rakousku

cestujezdec - spolujezdec, nechápu.8-o

0/0
2.12.2007 17:39

Grossak

Re: Re: Re: Re: Re: blikani v rakousku

Chtěl jsem tím říct, že třísekundová oranžová stačí. A neblikat. :)

0/0
3.12.2007 12:38

Alter.Ego2

Spíš než panáček - šipka

Podle mého názoru to u přechodu pro chodce nedává smysl. Už to tu víc lidí psalo, červená neznamená, že se lidi musí uprostřed ulice zastavit a nechat se přejet.

Smysl by to dávalo pro řidiče u zelené šipky pro odbočení. Když vjíždím do křižovatky třeba 30 km/h a metr před semaforem šipka najednou zhasne, nemám šanci zastavit a prostě jedu na červenou. Tam by se mi nějaké upozornění líbilo.

0/0
2.12.2007 8:45

památkář

Re: Spíš než panáček - šipka

To je právě ten český přístup, když ti zhasla zelená šipka, již jsi vůbec neměl být v prostoru křižovatky, protože samostatně svítící zelená šipka znamená, že máš křižovatku urychleně opustit, vjel si do ní totiž na hlavní zelenou pro přímý směr...!

0/0
2.12.2007 10:21

Alter.Ego2

Re: Re: Spíš než panáček - šipka

Tohle pravidlo evidentně neznají ani ti, kteří ty křižovatky staví (resp. seřizují ty semafory na nich). V okolí, kde jezdím, je zelená šipka na několika křžovatkách nastavená tak, že se zcela zřejmě počítá, že na ni projede tak deset dalších aut (které se samozřejmě do křižovatky před jejím rozsvícením nemohly dostat). Asi tam místo toho měli dát plnohodnotné semafory pro odbočení, ale vyřešili to takhle. A pak je s tou šipkou ten problém, o kterém jsem psal prve.

0/0
2.12.2007 10:53

roba21

Re: Re: Spíš než panáček - šipka

To nesouhlasí, znám několik křižovatek, kde se zelená šipka rozsvítí před hlavní zelenou.

Ve Vršovicích je například křižovatka, kde je na hlavní silnici zelená šipka rovně, svítí mnohem dříve než na hlavním semaforu naskočí zelená.

0/0
2.12.2007 11:09

roba21

Re: Re: Spíš než panáček - šipka

Ještě mě napadá jestli si to nepletete s tou šipkou co bývá v levém vzdáleném rohu křižovatky a upozorňuje řidiče, že mohou bezpečně odbočit vlebo. Tato šipka se skutečně rozsvěcí až po červené na hlavním semaforu a je tam jen pro řidiče, kteří jsou již v křižovatce.

Jenže zelená šipka, která je umístěna přímo na hlavním semaforu je něco jiného. Jak jsem psal výše, rozsvěcí se nezávisle na hlavním semaforu a rozhodně není pro ty, co už jsou v křižovatce (ani ji nemůžou vidět).

Zcela souhlasím s prvním pisatelem, že tato šipka by měla nějak upozorňovat na zhasnutí, protože když řidiči zhasne před nosem, nemá jinou možnost než jet do křižovatky na červenou.

0/0
2.12.2007 11:13

TClovek

Re: Re: Re: Spíš než panáček - šipka

a pak je jeste treti pripad - na semaforu sviti cervena a zelena sipka doprava pro odboceni, zhasne zelena sipka a za cca ctyri sec na semaforu naskoci zelena. Takze clovek musi zastavit jenom proto, aby se pak zase rozjel. Tohle asi dalo taky hodne prace vymyslet.

0/0
2.12.2007 11:20





Najdete na iDNES.cz