Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lékař mi řekl, že ho příručka nezajímá, stěžoval si čtenář

Čtenáři iDNES.cz doslova zahltili svými dotazy poradnu o změnách ve zdravotnictví. Poslali jich téměř 250. Redaktorky MF DNES na ně odpovídaly celý den. "Když vám lékař nechce předepsat nejlevnější variantu, pomůže vám lékárník. Ten bude moci předepsaný lék vyměnit," poradily například.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Dezo-Conka

Lenka Petrášová se asi zbláznila

Já jsem studoval medicínu 6 let a mám 28 let praxe.Přesto bych si nedovolil kolegům z jiného oboru kecat do řemesla.Lenka Petrášová je přesto nejchytřejší. Asi byla na školení u Dr.Suchopára,což je nepodařený teoretik farmakologie.

0/0
28.11.2007 9:55

Dezo-Conka

Lékarník

si koupí program,které mu vyhodí lékové interakce.Pak bude chytrý.Třeba: paroxetin/SSRI/zvyšuje 5x hladinu metoprololu/metoprolol je beta blokátor,zpomaluje tep/....v praxi je to ovšem úplně jinak.Lékarník nemá lék osahaný,o léku praktický nic neví,jen co se napapouškuje z knih.Dnešní lékárná to je mizerná trafika.

0/0
28.11.2007 9:53

Dezo-Conka

Jedna

pacientka dostala v lékárně místo Enapu Enalapril 10 mg.Nesnášelo ho a lékarník ji dovezl po mé intervenci Enap.Český ramipril-Ramil zapáchá po naftě/říkají pacienti/.Generika /kopie/jsou levná ale..... k jejich uvedení na trh stačí splnit jen málo: musí být stejná biologická dostupnost,hladina v tělních tekutinách a biologický poločas.Originální lék je chraněn patentem 15 let a je podroben 4 stadiím klinických zkoušek,které trvají několik let.Některé léky jsou staženy přesto až v páté postmarketingové fázi.Předepisuji /často/odhadem asi 30-40 interních léků.Ty znám lépe než ,kterýkoli lékárník v ČR.

0/0
28.11.2007 9:49

Wurstchen

Lékárník ví o lécích víc než lékař?

Tohle tvrzení redaktorky taky netrefily. Lépe by bylo napsat, že lékárník ví o lécích jiné věci než lékař. Jistě se nikdo nebude divit, když lékař nebude znát výrobní postup léku a lékárník nebude mít praktickou zkušenost například s tím, že inzulín od jednoho výrobce nezabírá a zase inzulín od druhého výrobce zabírá. Moje zkušenost je například taková, že amlodipin jako Agen funguje většinou a jako Norvasc(Zorem) témeř vždycky. Nevím proč, ale asi bude přece jen nějaký rozdíl mezi originálem a generikem.

0/0
28.11.2007 6:25

biofyzik

v tom případě ale odpovědnost ponese lékárník

Za VŠECHNY účinky podaného léku nese odpovědnost lékař, který jej předepsal. Pokud jej lékárník změní na jiný, ponese za něj odpovědnost on. To že je to stejná účiná látka i síla nedokazuje, že nežádoucí účinky nemohly být způsobené pomocnými látkami (mohou být jiné).

Není také stejná čistota těch látek. to že je stejná účiná látka i síla neznamená, že léky jsou identické!!!

0/0
27.11.2007 19:07

klusy

Re: v tom případě ale odpovědnost ponese lékárník

To je jasný, originál je originál ;-), ale je hodně takových případů, kdy pacienti v pohodě snesou originál a generikum už ne?

0/0
27.11.2007 19:19

antigogo

Re: v tom případě ale odpovědnost ponese lékárník

Zcela souhlasím !!!!!!!! Pořád se mele o lékařích, jak jsou zainteresováni na lécích. A kdo je zainteresován na nejlevnější variantě????

0/0
27.11.2007 19:39

Vanislav

Re: Re: v tom případě ale odpovědnost ponese lékárník

ze by pacient?

0/0
27.11.2007 19:47

brezzinka

Re: Re: Re: v tom případě ale odpovědnost ponese lékárník

kolik lidí bylo dnes v čekárně

0/0
27.11.2007 19:53

j@ck

Re: v tom případě ale odpovědnost ponese lékárník

V nekterych evropskych zemich (napr. Francie) to funguje tak, ze lekar predepise generikum a konkretni preparat vyda teprve lekarnik v lekarne. Nemyslim ze je to spatny system. V Nemecku to tak neni a tam je situace s leky jeste horsi nez v CR, protoze je tam asi 3x vice registrovanych leku. Kdyby lekar predepisoval jen generika, tak si usetri spousty casu i spousty zbytecnych nazvu leku, ktere si musi pamatovat

0/0
27.11.2007 20:08

biofyzik

jak můžou napsat takovou kravinu

"Když vám lékař nechce předepsat nejlevnější variantu, pomůže vám lékárník. Ten bude moci předepsaný lék vyměnit" .

Pokud předpokládáme, že lékař není zainteresován firmou (může/nemusí), tak má k předepsání nějaký důvod a lékárník do tooh nemá co kecat.

Porblém může být u lékové formy antiarytmetick (třeba propafenon). Pokud by lékárník zaměnil pacientovi lék s propafenonem za levnější formu (často jiná dynamika rozpustnosti a vstřebání) a pacient dostal arytmii, podám na něj trestní oznámení. Jak může nějaká redaktorka kecat do věcí, kterým nerozumí.

0/0
27.11.2007 18:59

brezzinka

Re: jak můžou napsat takovou kravinu

ty máš patent na rozum?

0/0
27.11.2007 19:54

biofyzik

Re: Re: jak můžou napsat takovou kravinu

Ne, ale mám právní odpovědnost VEŠKERÉ účinky toho léku, který předepíšu pacientovi.

0/0
27.11.2007 20:02

brezzinka

Re: Re: Re: jak můžou napsat takovou kravinu

znám takové s právní odpovědností.. léky raději užívám podle svého vědomí a svědomí, jde totiž o můj život a n evím proč si zničit život třeba topamaxem..

0/0
27.11.2007 21:28

rene1879

Limity jsou na prd

Poplatky za pobyt v nemocnici se do limitu nepočítají.

Poplatky za pohotovost se do limitu také nepočítají.

Takže je pohlídáno, aby vám pojišťovna něco vrátila jen výjimečně.

Nová vláda poplatky zruší /jako se to stalo na Slovensku/ a myslím, že pravice pak roky volby nevyhraje....;-)

0/0
27.11.2007 18:51

klusy

levnějším lékem

se myslí generický produkt, to znamená stejná účinná látka, stejné balení, stejná síla. Pravděpodobnost, že by tím pacientovi uškodil, je minimální.

0/0
27.11.2007 18:24

singlemalt

Re: levnějším lékem

při současné totální nezodpovědnosti lidí vůči svému zdraví se obávám, že nemáš pravdu. 90% lidí na otázku jaké berou léky bohorovně odpoví" ráno jeden zelený, v poledne půlku žlutého a večer jeden modrý a dva bílé"...Při možné interakci léků je na malér zaděláno...:-)

0/0
27.11.2007 18:32

klusy

Re: Re: levnějším lékem

Proč by mělo být zaděláno na malér? Interakce se vztahují na účinnou látku, nikoliv na barvu krabičky. Tak jinak: lékař předepíše pacientovi Augmentin 1g ( velikost balení 14 tablet, účinná látka amoxicilin, kys.klavulanová ), za který doplatí řekněme 60 kaček. Lékárník má možnost tento lék vyměnit za řekněme Amoksiklav 1g ( velikost balení 14 tablet, účinná látka amoxicilin, kys.klavulanová ), za který ovšem pac. nezaplatí nic, protože se jedná o generický produkt. Kde by se asi tak ty interakce našly???:-)

0/0
27.11.2007 18:43

singlemalt

Re: Re: Re: levnějším lékem

mám alergii na mastek;-D

0/0
27.11.2007 18:56

klusy

Re: Re: Re: Re: levnějším lékem

Pokud si je lékař tohoto pacientova problému vědom, tak snad může pacienta upozornit na to, že může nastat v lékárně situace, kdy lékárník bude chtít nabídnout pacientovi levnější lék. A že je nutné tuto nabídku odmítnout z těch a těch důvodů. Je to tak složité? Navíc se dá předpokládat, že lékárníkem se nemůže stát kdejaký kokot.:-P

0/0
27.11.2007 19:17

Moje lepší JÁ

Re: Re: Re: Re: Re: levnějším lékem

A proč by lékař měl upozorňovat na možnost chyby jiného člověka, když za to nedostane zaplaceno?;-D;-D

Já fakt žasnu, jak se tu někteří snaží hájit zlodějíčky lékárníky, co tyjí z lidské touhy po zdraví a kráse.

Když mě doktor napíše lék, je to prostě jeho rozhodnutí a lékárník mi nemá co měnit lék. Když půjdu do lékárny a koupím si "nějaký lék" na to či ono, tak je zase zodpovědný lékárník, který mi ten lék doporučil.

Lékárníci jsou beztak s\/ině vyděračský, nikdy mi nenabídnou např vitamín C v 100mg bo kolik to má sílu, ale snaží se mi narvat 400, a to i přes to, že každý i dementní člověk ví, že 400mg céčka nemůže tělo hospodárně zužitkovat, pokud je podáno jednorázově - narozdíl například od postupně podávaného céčka po 100mg

0/0
29.11.2007 2:06

biofyzik

Re: levnějším lékem

ale také jiné pomocné látky. Jako lékař, který má pacienta v péči roky vím, jaké má alergie a jak u něj konkrétně alergické projevy vypadají. Lékárník to neví ani za tu chvilku v lékárně nezjistí, kromě toho lékárník nerozumí alergiím (nechci se lékárníků dotknout, ale pokud chcete vědět něco o lékových alergiích, musíte nějaké ty alergické reakce fakt vidět).

0/0
27.11.2007 19:03

antigogo

Re: levnějším lékem

Promiňte, ale co říkáte je blbost. Tzv. vehicula- pomocné látky ,jsou mnohdy pro pacienty to nejhorší. Jsou na ně dosti silné nežádoucí reakce .

0/0
27.11.2007 19:44

wopi

to je tedy požádná ptákovina

lékárník neví, jaké další nemoci má dotyčný, jestli mu vedlejší účinky levnějšího léku nemůžou uškodit... tenhle systém je špatnej ;-€

0/0
27.11.2007 18:04

oId fashioned Vince III..

Re: to je tedy požádná ptákovina

ty jeden kecko:-)

0/0
27.11.2007 18:30





Najdete na iDNES.cz