Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Halík k výstavě: Tělo není zavazadlo, ctíme je

Výstava preparovaných lidských těl v pražské Lucerně rozpoutala bouřlivou mediální diskusi. Nepřekračují lidé ve vědě a jednání nebezpečně etické hranice? Jak dnes vykládat starou křesťanskou tradici? "Slušný člověk by měl výstavu bojkotovat," míní duchovní Tomáš Halík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

glosser

kolik jich je skutecne spasenych?

Take se vam do toho trochu vlozim. Hodne se tu mluvi o "cirkvi" a Halikovi, ale zakladni otazkou je, kolik z tech lidi je skutecne spasenych (znovuzrozenych)? Zkuzte si precist clanek "doktrina ospravedlneni" na www.amen.cz

diky, glosser

0/0
7.7.2007 13:29

celtic

vidím to stejně jako Halík....

:-)

0/0
20.5.2007 9:16

sam168

Re: vidím to stejně jako Halík....

R^

0/0
20.5.2007 9:27

Pan Navratil

.

Tak proč vystavujete mrtvoly za peníze?

0/0
20.5.2007 10:18

sam168

Obecná úroven diskuse

Pri sledování této diskuse (a nejen této) si uvedomuji, jak velkým stestím pro ceský národ je, ze jeho rec ovládá jenom nepatrná cást ostatních obyvatel zemekoule. Jinak by urcite na celém svete, pri sledování ceských internetových diskusí (tato moznost tu teoreticky i prakticky je), musel vzniknout vseobecný dojem, ze jsou Cesi neprekonatelní - ve své vulgárnosti a hlouposti.

0/0
20.5.2007 9:15

Pan Navratil

.

Kdybys uměl nějaký světový jazyk, tak bys snadno zjistil, že takové diskuse se odehrávají po celém světě.

Jinak jako sypač popela jsi celkem dobrý.

0/0
20.5.2007 10:18

dr_x

Halíku...

vyliž si prdel... (Y)

0/0
14.5.2007 11:57

Ernisch

Vystava je super!

Byl jsem ve Frankfurtu n/M na podobne vystave Guntera von Hagena a musim rict ze to byl skvely a velmi poucny zazitek. Nikde jinde neuvidite "sve - lidske" telo tak z blizka. Myslim, ze vzdelani a poznani by se nemely klast bariery. A, ze cirkev uz jich za svoji historii postavila az moc. Jestl se to nekomu prici tak at tam nechodi, znemoznovat (zakazovat) jinym to vsak nesmi (Hlavne kdyz sam mel bohatou fotodokumentaci).

0/0
14.5.2007 11:53

Phantom2005

A co si myslí ...

... o těch starých voskových anatomických modelech (tuším Itálie, 18.století)? Co do detailů jsou v podstatě shodné s těmi plastifikovanými mrtvolami, akorát jsou z vosku.

A co ten "digitální člověk" - americký kriminálník věnoval své tělo vědcům, ti ho po popravě zmrazili kapalným dusíkem, pak tělo rozřezali na příčné řezy, ty naskenovali a z dat znovu sestavili digitální model lidského (mužského) těla.

0/0
14.5.2007 8:21

petr-pavel

Nevěřím v Boha a Halík mi je ukradenej,

ale o té výstavě si myslím to samé, nešel bych tam.

0/0
14.5.2007 7:17

Beldor

divne..

Proc by mela mit civilizace ktera ma pramalou uctu k zivym nejakou velkou uctu k mrtvym??Z logickeho hlediska mne to pripada jako dost velky paradox...Rv

0/0
13.5.2007 21:26

ciankal

Re: divne..

To je logika vsech nabozenstvi. Aby meli vseci strach ze smrti. No a kdyz ju vystavis (smrt). Tak uz to kazdy bude vnimat jako kolobeh zivota a to oni nechcou:-©RvX     ;-)

0/0
14.5.2007 0:15

celtic

vidím to stejně jako Halík...

R^:-)

0/0
13.5.2007 19:41

Zmuda

Re: vidím to stejně jako Halík...

....říkáš,že to vidíš stejně jako Halík ??

A jseš přesvědčen o tom,že je to pro zde přítomné důležitá informace ?

...není,viď !

0/0
13.5.2007 20:28

lopenik

Re: Re: vidím to stejně jako Halík...

proc mluvis, smudlo, za ostatni? bud te zdvorilosti a mluv za sebe, ano?!

me naopak celtikuv postoj zaujal a pan halik mluvil v rozhovoru velmi rozumne. nechci zde nic rozebirat, jenom to, ze rozhovor byl zajimavy a libil se mi. R^

0/0
13.5.2007 21:14

ciankal

Re: vidím to stejně jako Halík...

Tak se na to nechod divat. A dej slusnym lidom pokoj aj s Halikem (stejne je to urcite buzerant jako kazdy spravny knez)R^

0/0
14.5.2007 0:18

Notrdame

Ano, katolická církev

si lidského těla váží tak, že aby se nikomu nedostalo do rukou, preventivně jejich nositele nechala za živa upálit. A že to nebyli jednotlivci, ale tisíce lidí je dobře známo. Proto bych Halíkovi doporučil, aby zalezl do sklepa a tam zpytoval svědomí a případně nám sem napsal jaké že je to opálené národnosti.

0/0
13.5.2007 19:38

xload

Odzvoneno fanatismu

Jo, ty hnusny a odporny doktori se hrabou v lidskych telech, jak odporne. Videt plice kuraka je pro mnohe kuraky skutecne odstrasujici zalezitost, ale padn fanatik ma nazor: "Jistěže inteligentní člověk si může vzít ponaučení i z věcí nejodpornějších – to však ty odporné věci neospravedlňuje." Ale prece lidske telo je krasne a zajimave nejen zvenci, ale i zevnitr. Tak dokonaly biologicky stroj ... Pan sektarsky fanatik by mel zacit myslet o cem mluvi, protoze se mi zda, ze si trosku protireci. Ono by nase telo bez toho jak vypada zevnitr nevypadlo zvenci tak jak vypada. A verejne upalovani, popravy a muceni bylo v pohode?? Potrebuje nekdo modlu Jezise Krista? 

0/0
13.5.2007 19:35

pekelně nakrknuté neutrino

P.S.: Naštěstí se v ČR najíždí ...

... na nové hodnocení vědeckého výkonu pracovišť podle impakt faktoru publikací a citačního indexu.

To znamená, že rozjímači nad nesmrtelností chrousta buď vyvinou nějakou činnost nebo od státu neuvidí ani korunu. Příspěvkům od nestátních organizací a církví však nikdo samozřejmě bránit nebude ;-);-D

Takže by pan profesor sociologie na FF UK neměl plýtvat svým drahocenným profesorským časem a místo rozhovorů pro iDNES by měl svoje postřehy k výstavám těl publikovat třeba v AMERICAN JOURNAL OF BIOETHICS (impact factor 2.509). ;-D;-)

0/0
13.5.2007 19:05

ciankal

bludy krestanske obludy

Tak 8.- 12.6 roku 1600 si v Praze verejne pitval nejaky Jessenius. A tehda to cirkvi navadilo.

A vcil nejaky blekota tady ted rika ,ze se nemuzem jit podivat na mrtvoly.

0/0
13.5.2007 18:45

Michal Kretschmer

Katolická tradice

Katolická tradice vyžaduje úctu ke všem 20 stoletím církve a vědomí jejich kontinuity. Některé výrazy, byť staré je třeba beze změny používat, snaha je vyjádřit jinak vede často ke ztrátě smyslu a herezi. Není důvod, abychom dnes nemohli číst spisy svatých otců, Tomáše Aq. a jiných a nerozuměli jim.

Tradice vyžaduje naopak vše přijímat v témže smyslu, jak to od počátku církev věřila.

Klasickým textem o tradici a proti novotám je Commonitorium sv. Vincence Lerinského.

0/0
13.5.2007 18:33

repulsive

kompletní genetická informace

v zásadě bych s panem Halíkem souhlasil, ale co se týče "lidskosti" embrya - argumentovat kompletní genetickou informací je trochu scestné. kompletní genetickou ifrormaci má každá tělní buňka, každý vlas, který mu spadne.

0/0
13.5.2007 18:01

pavliCZECH

Skvělý rozhovor

Tomáše Halíka mám rád již mnoho let a přečetl jsem všechny jeho knížky. I tento rozhovor mi potvrzuje, že je to člověk otevřený, rozumný a že dokáže pojmenovat věci bez okolků a relativizování tak jak jsou...R^ Děkuji Vám

0/0
13.5.2007 17:21

pekelně nakrknuté neutrino

Re: Skvělý rozhovor

Já jen přemýšlím, jak se tá za tohle získat profesura ;-)

0/0
13.5.2007 17:31

pavliCZECH

Re: Re: Skvělý rozhovor

za co? ten má titulů v různých oblastech, divil by ses...

0/0
13.5.2007 17:37

pekelně nakrknuté neutrino

Re: Re: Re: Skvělý rozhovor

Myslíš všelijaké humanitní .. ehm ... vědecké disciplíny? ;-D

0/0
13.5.2007 18:08

pavliCZECH

Re: Re: Re: Re: Skvělý rozhovor

to ti měli říct ve škole v páté třídě, že věda se skládá z disciplín přírodních, technických a humanitních. Jestli tě to udivuje budeš asi pěknej debílek.;-D

0/0
13.5.2007 18:11

pekelně nakrknuté neutrino

Re: Re: Re: Re: Re: Skvělý rozhovor

Však já jsem velký fanda do humanitních věd a humanitně vzniklých profesorů, Pavlíku ;-D

Tolik pokroku pro celé lidstvo, který se líhne bádáním na humanitně zaměřených fakultách a obzvláště v jejich teologických odnožích, by jednoho až udolalo ;-)

0/0
13.5.2007 18:44

Zmuda

Re: Re: Re: Skvělý rozhovor

...přesně tak,já se též táži za co má profesůry ? V podstatě za rádoby intelektuální žvásty,za poučování a mentorování. Ostatně tento rozhovor je v tomto dost výmluvný !

Takže jsi jistě pochopil....že na rozdíl od tebe ho rád nemám a ani ho nechci vážit. Ani na decimálce !

0/0
13.5.2007 18:10

kill7

Re: Skvělý rozhovor

když je tak otevřený, tak ať se jde postavit na tu výstavu, ať vidíme co má uvnitř;-D

0/0
13.5.2007 17:32

not suitable for food

Re: Skvělý rozhovor

pred jeho vyjadrenim se k tehle vystave jsem ho povazoval za rozumneho cloveka, ale tyhle jeho hystericke reakce ukazuji, cim doopravdy je: pravy nefalsovany nabozensky fanatik :-©

0/0
13.5.2007 17:33

pavliCZECH

Re: Re: Skvělý rozhovor

;-D;-D jj, to je přesně Halík, máš pravdu, inteligente ;-D;-D

0/0
13.5.2007 17:38

not suitable for food

Re: Re: Re: Skvělý rozhovor

ano, jsem inteligentni. vadi ti to?

0/0
13.5.2007 17:50

pavliCZECH

Re: Re: Re: Re: Skvělý rozhovor

dovolím si tvrdit, že tvé IQ nevychází z průměru...

0/0
13.5.2007 18:12

not suitable for food

Re: Re: Re: Re: Re: Skvělý rozhovor

;-D ano. je nadprumerne. evidentne te to sere. mas nejaky komplex? nenavidis chytre lidi, protoze sam jsi moc rozumu nepobral?

0/0
13.5.2007 18:52

Auggiecz

Re: Skvělý rozhovor

Pojmenovávat věci bez okolků? Sám se v podstatě kvůli senzaci po pádu totality jel podívat na jinou mrtvolu, prý je to symbol. No... tak to holt asi vidět musí. A co veškeré jeptišky a mniši, kteří se shodou okolnosti nerozložili a katolíci je teď vystavují pod deklem pro davy turistů? Tam se taky vybírá vstupné.

Do kostnice je taky vstup za peníze... takže mám tomu rozumět tak, že některé mrtvoly jo a některé ne?

0/0
13.5.2007 18:00

pavliCZECH

Re: Re: Skvělý rozhovor

evidentně si ten rozhovor nečetl, nebo máš tak vylízáno, že neudržíš jeho obsah v hlavě...

0/0
13.5.2007 18:13

Auggiecz

Re: Re: Re: Skvělý rozhovor

Klasická reakce někoho, komu bylo šlápnuto na kuří oko. Urážet tě nebudu, to bude zřejmě tvou doménou. Užij si to :-)

0/0
13.5.2007 18:49

Montaigne

ale nejvíc ctíme

takové mlaďounké tělo ministranta!:-P

0/0
13.5.2007 17:21

dislektik-idnes si na mě zasedla

tělo je jen schránka duše

0/0
13.5.2007 16:52

Andula555

já teda musím

říct, že po té, co jsem viděla, bych se mnohem raději podívala kvůli vlastnímu vždělání na normální preparáty. Tohle teatrální šílenství je divný. Ten rozčepýřený svalovec je naprostý nesmysl, při fyzické námaze tohoto typu se svaly logicky chovají naprosto jinak, než je ukázáno.... Je to divadlo, ne seriozní dílo. A skoro bych řekla, že pan Halík není proti klasickým preparátům pro výukové účely, ale proti takovéhle prezentaci ...  a to s ním teda fakt musím souhlasit. tisíce lidí by se na normální anatomickou výstavu nepřišlo podívat, aby zjistili, "jak vypadají vevnitř". Ale rozřízněte efektně hlavu, odstraňte kůži jen někde... a hned je z toho senzace. Já jsem tím byla zklamaná.

0/0
13.5.2007 16:52

Andula555

Re: já teda musím

vzdělání....

0/0
13.5.2007 16:52

Agent Přisluhovač

Zákazy

Já nejsem nikde organizován, takže si v mezích platných zákonů můžu dělat co chci, kdy chci a jak chci. Z té výstavy nějak nadšený nejsem, nejspíš tam nepůjdu, ale aby mi ji někdo "osvícený" shora zakazoval, to fakt ne. Respektuji názor pana Halíka, ale byl bych velmi zvědav, jak on by třeba respektoval snahu zakázat zobrazování umučení Krista (nebo jiných svatých), protože by mohlo narušit zdravý vývoj dítěte (když si odmyslíte duchovní význam, je to skutečně "maso").

0/0
13.5.2007 16:42

animator

pane Halik

vy nectite nic !!!

 Co zabijeni ve jmenu viry v Latinske Americe? Zabijeni pri krizovych vypravach? Upalovani lidi, brutalni muceni jen kvuli vire? Co nesmyslne predsudky vuci kondomum, kvuli kterym zemrelo na pohlavni nemoci miliony lidi v Africe? Co doba temna v Evrope, pane Haliku ..? Vasi mirumilovni Jezuite..

   Vy ctite mozna tak sebe a moc, kterou vam nad lidmi dava vase cirkev, kterou oblbujete proste lidi. To je tak jedine .. :-©

0/0
13.5.2007 16:21

pavliCZECH

Re: pane Halik

Kdyby si tohle pan profesor Halík přečetl nejspíš by se nejdřív hlasitě rozesmál a pak by mu mžná ukáplo pár slziček, jelikož by mu tě bylo líto. Jseš fakt chudák. Četl jsi vůbec ten rozhovor. Spíš si typický zamindrákovaný demagog, který neví o historii církve a náboženství naprosto nic...

0/0
13.5.2007 17:24

troll64

nesnazte se zakazat vystavu pane Haliku....

nebo se Vam muze stat,ze podobne poskozeny jedinec postavi cirkev mimo zakon X

0/0
13.5.2007 15:48

michal II

Re: nesnazte se zakazat vystavu pane Haliku....

No pokud umis cist, tak si prectes, ze on ti nic nezakazuje a jenon doporucuje co gentleman nedela. Navic je z tohoto rozhovoru evidentni, ze na rozdil od tebe vi o cem mluvi. Vic takovych Haliku, byt to nebudou treba krestani.

0/0
13.5.2007 15:59

troll64

Re: Re: nesnazte se zakazat vystavu pane Haliku....

No pokud umis cist, tak si prectes...jiny clanek o tom,jak Halik napsal proti vystave stiznost na radnici,aby to zarazila.jako spravny gentleman chtel rozhodovat o tom co smi lide videt a co ne.takze je evidentni,ze na rozdil od tebe ja vim o cem pisu.vic takovych Haliku a zbydou nam jen navstevy kostela....RvX

0/0
13.5.2007 16:05

pekelně nakrknuté neutrino

Re: Re: Re: nesnazte se zakazat vystavu pane Haliku....

To víš, Halík ví kdy, kde a v jaké souvislosti má co plácnout ... už je týden na titulních stranách ... a to je jako start kampaně docela dobrý, ne? ;-)

Jenže tady nejsme v Polsku, Irsku nebo na Maltě ;-D

0/0
13.5.2007 16:10

michal II

Re: Re: Re: nesnazte se zakazat vystavu pane Haliku....

Doufam ze se ti vystava bude libit a priste az ti tam vystavi nekoho z blizkych budes slintat blahem. Samozrejme pokud to jsou podradni asiati, tak se to v poradku.

0/0
13.5.2007 16:11





Najdete na iDNES.cz