Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vykolejil se mnou vlak

V pondělí večer jsem zažil železniční nehodu u Vraňan, po které zůstaly vagony rychlíku kolem trati poházené jako neuklizené hračky. Lékaři odtamtud odvezli dva těžce raněné. Já přežil bez úhony. Jakmile se to dozvěděli mí přátelé a rodina, projevili se jako praví experti na bezpečnost železniční dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

old fashioned Vince III...

hmmm, a co dát

pásy i na pohyblivý schody?;-)

0/0
21.3.2007 18:08

Cauchyho-Binetova věta

modeme

blb si ty a ne reporter, pasy jsou standard ... proc je tam nedat? nekdo by se treba pripoutal, v letadle je to dokonce narizeno ..., v autobuse take, dostanes jinak pokutu .... proc ne vlak?

ale treba to nechapes :-)

0/0
21.3.2007 10:58

Pan Navratil

Re: modeme

V letadle jenom někdy. V autobuse proto, že bouraj často. Ve vlaku není důvod; já bych si v žádným případě pás ve vlaku nedával, to můžu jet rovnou autem.

0/0
21.3.2007 11:03

modem

Re: modeme

Vážený,proč bych měl být blb?Vlakem cestuji dost často a zatím se mi nic nestalo.Za dobu co jezdím vlakem jsem ani nezažil použití rychlobrzdy.Proto považuji pásy za nesmysl.Považuji vlak za tak bezpečný dopravní prostředek,kde nehody jsou více než vzácné a tedy pásy totálně zbytečné. Nepracujete náhohodou pro Brusel? Kdyby jste pracoval pro EU,tak už Vás vidím,jak nařizujete pásy do vlaků a pro cyklisty (ti přeci často bourají;-)). Zavedeme airbagy pro houbaře (můžou sebou fláknout v lese).Proč tedy podle Vaší filosofie nejsou pásy v MHD?Dáme airbagy do sedaček v tramvajích a cestující v MHD musí mít povinně padák.

0/0
21.3.2007 11:37

(gbd)

Re: Re: modeme

...

Cestující ohrožují dvě věci: vlastní brždění a pak teprve "kutálení se" vagónů. Během brždění jsou cestující "zády ke směru jízdy" ve výhodě - nepotřebují pásy, jsou vtlačeni do sedadel. Zato je ohrožují padající zavazadla, ale ta "neútočí" plnou silou, protože část kinetické energie spotřebují na uvolnění; cestujícím "po směru jízdy" by pásy mohly pomoci. (Mimochodem - i jim padají kufry na hlavy - zezadu, protože obvykle je "na druhé straně" dřív hlava než kufr.)

V případě, že se vagón převrátí, padají cestující do volných prostor, ale hlavním ohrožením jsou volně se pohybující předměty - a tady by pásy uškodily, protože "není kam uhnout"! Stejně tak "madla" by musela být nevžena tak, aby se o ně cestující nezraňovali, zejména né v běžném provozu.

Kromě toho by pásy vadily při vyprošťování.

0/0
21.3.2007 12:00

(gbd)

Re: Re: Re: modeme

(omlouvám se za zdvojení příspěvku - příliš rychlá ruka...)

0/0
21.3.2007 12:01

modem

Re: Re: Re: modeme

Při dobré vůli si nedovedu představit záchytná madla.Přestavte si,že vagon vykolejí,následně v kupé letíte prostorem a instinktivně šátráte po madlu.Netrefíte se a ruka poklouzne do madla.Následuje zlomenina.Ono stačí na zranění odkládací police na kufry.

0/0
21.3.2007 12:18

231

Re: Re: Re: modeme

Já jsem jednou rychlo brzdu zažil (aspoň jsem pak četl v novinách, že strojvůdce použil rychlobrzu), a že by to nějak ohrožovalo cestující si mi nezdálo. Rychlíky jsou vcelku lehký, takže začnou hend klouzat po kolejích.

0/0
21.3.2007 15:29

(gbd)

Re: modeme

Pásy ve vlaku nejsou až tak důležité.

Po nárazu vlaku do pevné překážky to nejvíc odnese lokomotiva. Každý další vagón předá část své kinetické energie nárazníku "toho před sebou", čímž probíhá postupné brždění (pomineme-li, že obvykle brzdí i běžné brzdy na kolech). Obvykle dojde k tomu, že první vagón "vyšplhá" na střechu lokomotivy (karoserie se deformuje o dost lépe než podvozek), druhý a třetí se převrátí, další se začnou skládat "bokem". (Záleží na rychlosti a způsobu spřažení vozů.)

V případě vykolejení (či náraz na "nepevnou" překážku, například osobní auto, vlak pokračuje "rovně" a vagóny obvykle "vyskočí z kolejí", přičemž několik prvních se může převrátit. (V případě "pevně spřažené" soupravy je to více vozů.)

...

0/0
21.3.2007 11:59

(gbd)

Re: Re: modeme

Cestující ohrožují dvě věci: vlastní brždění a pak teprve "kutálení se" vagónů. Během brždění jsou cestující "zády ke směru jízdy" ve výhodě - nepotřebují pásy, jsou vtlačeni do sedadel. Zato je ohrožují padající zavazadla, ale ta "neútočí" plnou silou, protože část kinetické energie spotřebují na uvolnění; cestujícím "po směru jízdy" by pásy mohly pomoci. (Mimochodem - i jim padají kufry na hlavy - zezadu, protože obvykle je "na druhé straně" dřív hlava než kufr.)

V případě, že se vagón převrátí, padají cestující do volných prostor, ale hlavním ohrožením jsou volně se pohybující předměty - a tady by pásy uškodily, protože "není kam uhnout"! Stejně tak "madla" by musela být nevžena tak, aby se o ně cestující nezraňovali, zejména né v běžném provozu.

Kromě toho by pásy vadily při vyprošťování.

0/0
21.3.2007 12:00

modem

.

Mimochodem,stačilo by udělat "zkrat" mazi kolejnicemi.Položit napříč kus drátu,kus plechu,no co příroda a "uklizené" prostředí kolem trati dovolí. Zabezpečovací zařízení vysadí červenou na návěstidle.A výpravčí také v tomto okamžiku přesně ví kde to je a že není volná vlaková cesta.

0/0
21.3.2007 10:43

(gbd)

Re: .

Fuj.

Tohle by mohlo fungovat, ale nemuselo. Policisté nejsou vzděláni v zabezpečení vlakové dopravy (a proč by měli být?) a navíc ten zkrat musí být "pořádný" - kus plechu, pokud jej nezarazí "nafest" mezi kolejnice, fungovat nebude.

0/0
21.3.2007 10:47

sigenius

Re: Re: .

Proč je důvod aby policisté byli vzděláni v zabezpečení vlakové dopravy? Protože je občas někdo zavolá k uvízlému autu na kolejích. Aby jim i 20 minut do příjezdu rychlíku nebylo málo. Nestačí umět jenom pendrek s rozšířením na pojišťovací podvody.

0/0
21.3.2007 11:37

(gbd)

Re: Re: Re: .

Na zastavení vlaku baterkou o kolejových obvodech vědět nepotřebují a na "větší věci" by potřebovali pěkně náročný kurs.

0/0
21.3.2007 11:45

animl

Re: Re: .

no třeba jó, třeba světelnou signalizaci na některých přejezdech spustíte obyčejnema klíčema od bytu, když víte kam je přiložit ;-D 

0/0
21.3.2007 12:56

modem

.

Reportér je blb.To stane.Když ne auto,tak může spadnout strom na trať,nebo nějaký dement položí čubu (myslím jako ten klín pod kola) na koleje nebo kus betonu, praskne jazyk výhybky,praskne náprava.Pořád je železnice bezpečný druh dopravy.Akdyž se stane nehoda,tak nejsou taková zranění jako automobilových nehod.Letecká doprava je také relativně bezpečná,ale když éro spadne,tak máme hned 200 mrtvolek. Každá doprava má své výhody a nevýhody.Ale pořád se mi jeví výhodný vlak,když třeba pojedu UL Praha nebo Praha Brno.Vlak mě dopraví až do centra.D1 pořád zacpaná,třocha sněhu u Muzea a je kalamita.Občas služebně musím z UL do Hulína.Vlakem jsem tam za 5 hodin.A autem možná to samé s rizikem nehody,zácpy na D1, že tam přijedu unavený a můj pracovní výkon bude stát za prd.

0/0
21.3.2007 10:32

Pan Navratil

Re: .

Proč je reportér blb?

0/0
21.3.2007 10:42

modem

Re: Re: .

Cituji:

Ptám se proto Českých drah: Neměla by být ve vlaku madla nebo rovnou bezpečnostní pásy?  Už vidím člověka ve vagóně,nastane vykolejení,okamžitá ztráta stability,člověk lítá po kupé. A v tomhle okamžiku by člověk hledal madla ????? I kdyby je našel, tak se jich chytne spíš omylem než cíleně.Spíš ten člověk se začne modlit a doufat,že se mu nic nestane,nic si nezlomí,nezačne hořet a podobně.

0/0
21.3.2007 10:54

CCblue

Re: Re: Re: .

Vždycky je lepší omylem se chytit něčeho než ničeho ;-)

0/0
21.3.2007 10:55

Pan Navratil

Re: Re: Re: .

No to je fakt.

0/0
21.3.2007 11:02

modem

.

Jako on je problém pro ty policajty běžet po trati oběma směry a když uvidím blížící se vlak,tak dávám návěst "stůj,zastavte všemi prostředky".V tuto chvíli se nedá na 100% věřit nikomu,ani že vlak náhodou není za návěstidlem,tudíž fíra nemohl vidět červenou a navíc předpokládat,že fíra má vůbec mobil. To je takový problém tam běžet???? Za 5 minut uběhnu dost,aby zábrzdná vzdálenost vlaku se eliminovala. To se holt u takových věcí musí myslet,nebo ti poliši zrovna chyběli,když se probírala taková situace.Ale ten výpravčí  musel být také magor,když mu hlásí,že u Cítova stojí na trati auto,tak to holt nebude na trati Staškov nebo Lužec. A když nepochopil,kde to je,tak zastavím všechno a varuji mobilem všechny fíry. Takže všem (policie+výpravčí) díky za vaší neschopnost a diletanství,díky za projíždu vlakem po odklonu a poznání našich českých končin.

0/0
21.3.2007 10:21

(gbd)

Re: .

Těm policistům bych nevyčítal, že "nedávali návěst 'Stůj, zastavte všemi prostředky'", protože oni o něčem takovém prostě nemusí vědět (jak se dává návěst, jakým světlem...).

Ale paradoxně by bývalo stačilo, kdyby se zachovali podle vlastních předpisů a logiky: v případě nehody nejprve zastavím dopravu, zabezpečím místo nehody a pak se se snažím o další. I bez znalosti železničních předpisů je mělo napadnout vzít baterky, běžet každý na jednu stranu a mávat světlem... Nejspíš by to stačilo.

0/0
21.3.2007 10:40

modem

Re: Re: .

No to myslím,souhlas.I když si myslím,že by alespoň toto měli znát.A kdyby neznali ,tak alespoň něco udělat pro zastavení,mávat světlem, no MYSLET !!!!!

0/0
21.3.2007 10:46

Pan Navratil

Re: Re: .

Ano, jednak nevím, jestli to patří do policejního výcviku (protože zaměstnanci drah tento signál poměrně využívají).

Na druhou stranu, ti policisté byli UBEZPEČENI, že byl provoz zastaven.

0/0
21.3.2007 10:54

modem

Re: Re: Re: .

Já mám názor,že policista by měl ovládat základní záchranné pokyny a úkony.Když je učí,jak zastavit auto,proč je neučit v případě nejvyšší nouze zastavit vlak.Letadla bych vyjmul,přeci jen policajti nemají tak dlouhé ruce.Policista by měl umět ovládat základy složek záchranného systému.Učit je,co dělat,když třeba uniká nafta z proražené nádrže,než přijedou hasiči.Třeba jim říct,ucpeš kanál,dáš sorbent,hadry,vrazíš do otvoru kus dřeva jako zátku.Přece to nebudou jen banda lidí,kteří umí jen střílet po lidech jdoucí na červenou po přechodu (tohle se skutečně kdesi stalo).

0/0
21.3.2007 11:48

hbf

Re: Re: Re: .

Na druhou stranu, když jsem ubezepčen, že provoz byl zastaven a zároveň vidím, že jdou šraňky do výstrahy, tak je mi snad jasné, že jede vlak a chovám se podle toho - tedy snažím se ho zastavit ...

0/0
21.3.2007 12:27

Pan Navratil

Re: Re: Re: Re: .

To ovšem vyžaduje elementrání znalosti o provozu na železnici.

Mimochodem, u nás se zapíná výstraha i samovolně.;-)

0/0
21.3.2007 13:33

nowas2

Re: Re: Re: Re: Re: .

samovolne jak ? jen tak podle nalady ? :-)

0/0
21.3.2007 13:43

Pan Navratil

Re: Re: Re: Re: Re: Re: .

No, když je vlhko. Pak teda nesamovolně, když čórujou dyskrymynáce. Ale je to jen vlečka.

0/0
21.3.2007 15:37

sigenius

Re: Re: Re: .

UBEZPEČENI... no ještě že nedávali ucho na koleje, to by poznali, že vlak jede a umřeli by hrůzou

0/0
21.3.2007 12:52

hbf

Re: .

Výpravčího bych vynechal, bo hlášení četníků prý znělo asi takto: "Na lužeckém přejezdu je auto."

Koukněte se na mapu a pak špekulujte, co byste asi dělal Vy a kdo je a kdo není magor.

Celé to dává tušit, že se podělala jinak slušně připravená réžie pojistného podvodu, kdy měla áosmička zůstat trčet na rozbitém lokálkovém přejezdu, kde až do rána nic nepojede a v klidu se to nakamufluje. Bohužel, chlapci "odstavili" káru na jiném přejezdu a ti dobří mužové v uniformách postupovali podle původního plánu.

0/0
21.3.2007 12:00

modem

Re: Re: .

Kdyby to bylo jasně řečeno,kde to je,tak by výpravčí regoval správně.Ale tak to hlášení určitě neznělo.;-)

0/0
21.3.2007 12:23

hbf

Re: Re: Re: .

Samo, že přesně takhle to neznělo. Nicméně každý přejezd má své číslo a to ve zprávě nezaznělo. A když nevím, kde vlastně jsem (což by se místnímu četníkovi nemělo stát), tak výslovně požádám o vyloučení všech tratí. Nebo ten přejezd pořádně popíšu (šraňky, elektrifikovaná dvoukolejka, ...)

0/0
21.3.2007 12:32

modem

Re: Re: Re: Re: .

Celý problém je v tom,že četníci prostě nejsou kvalitně vycvičeni pro chování v krizových situacích.A zeměpise.Když už někde sloužím a někam přijedu na zásah,tak zároveň bych měl být schopen fundovaně vysvětlit výpravčímu,kde to vlastně jsem.Což se evidentně nestalo.

0/0
21.3.2007 13:14

hbf

Re: Re: Re: Re: Re: .

No, oni četníci totiž možná jedou v tom podvodu také a mohli dráhu informovat podle dohodnutého scénáře, aniž by byli přítomni na místě. Až pak mohli s hrůzou zjistit, že se to vymyká kontrole a A8 není na smluveném přejezdu ...

0/0
21.3.2007 14:33

231

Re: Re: .

a) nebyli to četníci, ale policajti. Četnicvo bylo zrušeno po válce.

b) pochybuji, že volali oni. Spíše bychy čekal, že vysílačkou zavolali operačního a ten volal ČD.

0/0
21.3.2007 15:35

hbf

Re: Re: Re: .

Když už slovíčkaříme, tak to nejsou ani policajti, ale policisté ;-)

Ať už volal výpravčímu kdokoliv, byl to četník/policajt/policista.

0/0
21.3.2007 15:50

sigenius

nejenom pásy

Také by bylo dobré, kdyby vagóny byly vybaveny deformačními zónami a kdyby před zařazením do výroby prodělaly crash-testy.

0/0
21.3.2007 9:14

Spidermmx

Re: nejenom pásy

Jen by se asi nikomu nechtělo stavět po každým crash testu novou zeď :)

0/0
21.3.2007 9:41

Spidermmx

Re: Re: nejenom pásy

P.S. Audi vs. České dráhy 2:1 (po samostatných nájezdech)

0/0
21.3.2007 9:43

mmkk

Re: Re: Re: nejenom pásy

;-D

0/0
21.3.2007 10:11

Pan Navratil

.

No, letadla taky nemají crash testy, to je holt jiná liga. Jinak crash testy se dělají po zařazení do výroby.

0/0
21.3.2007 10:40

hbf

Re: nejenom pásy

Ono je to trochu složitější. Předně se bere v potaz, že jízda vlaku je zabezpečená, tedy že vlak má zajištěnou cestu a o jejím konci se doví minimálně na takovou vzdálenost, na které lze bezpečně zastavit.

Dále mají jednotlivé části vlaku předepsanou tuhost a další bezpečnostní parametry.

Taky je dobré si uvědomit, že udělat crasch test u auta (výrobní náklady do 100 000,- Kč), kterých se navíc posléze vyrobí desítky tisíc, je z ekonomického pohledu mnohem snažší, než rozmlátit železniční vozidlo o hodnotě několika milionů korun, kterých se následně vyrobí přinejlepším 50 ks.

Další věc je, že málokdy havaruje jediný vagón, většinou je to nějaká souprava. A právě rozložení hmotnosti a sil v celé soupravě je faktor, který určuje "výsledek" nehody. Výsledek testu s jediným vozem by byl značně zavádějící.

0/0
21.3.2007 12:12





Najdete na iDNES.cz