Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Strojvůdce dobrzdil vlak jen pár metrů od náklaďáku

Jen díky duchapřítomné reakci strojvedoucího se podařilo mezi Zábořím nad Labem a Kolínem zabránit tragédii. Na vlakovém přejezdu tam mezi závorami uvízlo nákladní auto. Spoj EuroCity 370 do německého Hamburku zabrzdil pouhých dvacet metrů od liazky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

djdave

sila

doufam ze ten vesnicky krupan z Liazky byl jiz obvinen z obecneho ohrozeni ....

0/0
20.2.2007 21:46

Michal Novotný

Rozhovor

Rozhovor se strojvedoucim toho vlaku: http://www.vlaky.net/servis/sprava.asp?id=1621

0/0
8.2.2007 22:17

thomaslieven

Ve vlaku jsem seděl - bylo to takto

Vzhledem k tomu, že jsem seděl v prvním kupé za lokomotivou, tak jsem to šel obhlídnout a bylo to asi takto. Ten řidič tam vjel přes světla kvůli tomu, že vedle stál pracovní vlak. Když byl na přejezdu, padly závory. Místo aby  prorazil dřevěnou závoru, tak vystoupil a nechal to tam stát. Ubrzdilo se tak na 20 metrů a dál se nemohlo kvůli policii, která přijela asi po půlhodině a nějakou dobu nevěděla co s tím, vzhledem k tomu, že se nestala žádná nehoda. Takže tak.

0/0
8.2.2007 19:09

Michal Novotný

Pricina

Jak to bylo podle zelpage.cz: Dnes (7.2.) v 9.44 na železničním přejezdu před stanicí Kolín byl nucen zastavit vlak EC 370 s použitím rychlobrzdy, neboť na přejezdu stál odstavený nákladní vůz Liaz, jehož řidič vjel přes blikající výstražné světlo na přejezd a byl uzavřen závorami.Hnací vozidlo zastavilo asi 10 m před autem. Řidič svoje počínání zdůvodnil tím, že viděl u přejezdu pracovníka v monterkách a proto si myslel, že se na přejezdu pracuje a neplatí pro něj signalizace. když byly spuštěny závory místo projetí a přeražení dřevěných závor vystoupil z auta, zamkl ho a šel se zeptat co se to děje. Díky včasné reakci strojcedoucího vše dopadlo tak jak dopadlo. EC 370 byl opožděn kupodivu jen o 63 minut.

0/0
8.2.2007 12:21

Gaston

Re: Pricina

Tak to je fór!

Nebyl to zase ten osmipromilový Čurda?

0/0
8.2.2007 15:07

danny44

Re: Pricina

Jestli to je pravda - tak to je teda za "sto bodou od Oskára Vtipkára"... ;-D  ;-D ;-D

0/0
8.2.2007 17:22

doktor_bota

Re: Pricina

Jestli to auto i zamkl, tak je skutečně "pan řidič" kandidátem na dementa roku. Možná bych ho víc než zákazem činnosti ani netrestal, zveřejnění takového projevu lidské hlouposti je samo dostatečným trestem.

0/0
8.2.2007 17:32

bart5

Pokud svítí červená tak nejedu...

... až přestane blikat tak jedu. Ale na přejezdu se musím rozhlédnout, protože bílá nebliká. A rychlost max 30. Až začno blikat bílá tak můžu jet max 50 a nemusím se rozhlížet jestli přijíždí vlak. Závory jsou jen takový doplněk.

A že se teď nestala nehoda byla obrovská náhoda.

0/0
7.2.2007 23:17

killy

Hmm. Ty šraňky jsou dělaný jako párátka...nechápu, proč je nepřerazil a nejel dál.....

0/0
7.2.2007 20:47

traktorista operator

Re: Hmm. Ty šraňky jsou dělaný jako párátka...nechápu, proč je nepřerazil a nejel dál.....

asi ses nedival pozorne.Hirosima mu proste zdechla,pripadne mu dosla bionafta;-D

0/0
7.2.2007 22:03

iuos

hmm

vidím červený blikátko - stojím

0/0
7.2.2007 15:08

drevak_patlak

Re: hmm

A stejně tak vidím vlak (i když náhodou světla neblikají) tak taky stojím. Kromě toho, že je to ve vyhlášce, tak se jedná o elementární pud sebezáchovy.

0/0
7.2.2007 15:51

sigenius

závora - na co?

Předchozí diskuse mě velmi zaujala. Takže provinění řidiče náklaďáku spočívá v tom, že se řídil signálem závory, místo, aby se řídil signálem červeného světla. Důvod: poloha závor nemá vypovídací schopnost o tom, jestli se blíží nebo neblíží vlak. Já chápu, že závory je drahé a složité zařízení a že všechno má své objektivní důvody. Nicméně můj selský rozum mi řiká, že situace má jednoduché řešení. Mohou-li být poloha závory a signálního světla v rozporu a je-li rozhodující pro řidiče signální světlo, pak by bylo velmi užitečné závory odmontovat a ponechat jen světla.

0/0
7.2.2007 14:54

Michal Novotný

Re: závora - na co?

Zavora je pouze doplnkova vystraha, hlavni vystraha jsou svetla. Pochopitelne bez zavor by to bylo podstatne jednodussi a i levnejsi, jenze to by motoristi museli ta cervena svetla respektovat.

0/0
7.2.2007 14:56

drevak_patlak

Re: závora - na co?

Vaše úvaha je správná, ale statistika hovoří jinak. Na přejezdech pouze se světly dochází k nehodám nejčastěji. Závora, ačkoliv nijak pevná, je pořád psychologická bariéra, která dokáže odradit i závodníky typu "to ještě stihnu".

Obecně řečeno je celé zabezpečovací zařízení pouze bezpečnostní doplněk. Základem by měl být pud sebezáchovy, znalost vyhlášky a používání zdravého rozumu. Může se např. stát, že se zařízení porouchá (technika je technika), v takovém případě nemusí červená blikat vůbec a vlak stejně pojede.

Jediným momentem, kdy si řidič může být téměř jistý, že vlak nepojede, je tehdy, když bliká bílé světlo (tzv. pozitivka). I tady se sice nedá jízda vlaku vyloučit, ale je hodně nepravděpodobná.

0/0
7.2.2007 15:56

fel_low

Vyšetřeno.

"Návěstí na přejezdu fungovalo. Zatím nevíme, jak a proč se nákladní auto na přejezd dostalo," řekl iDNES.cz mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj.

Pane Ondrůji, mám pro vás senzační odhalení. Po přezkoumání všech možných dalších variant a vyloučení jakéhokoli zásahu vis major mi nezbývá než konstatovat, že dotyčné auto tam přijelo. Odpověď na otázku "proč" vyplývá z technické podstaty automobilu samotné.

0/0
7.2.2007 14:06

smotitak

Re: Vyšetřeno.

;-D

0/0
7.2.2007 14:11

looki25

Re: Vyšetřeno.

;-DR^

0/0
7.2.2007 14:28

Mánes

Re: Vyšetřeno.

Tak proč ty vlaky stály tak dlouho? Proč to nevytlačili a nepustili dopravu? To zase policajti a drážní inspekce neměli v pracovní době co dělat.

0/0
7.2.2007 14:35

drevak_patlak

Re: Re: Vyšetřeno.

Policii zpoždění netrápí a obvykle nepospíchá, o samé se dá říci i o drážní inspekci. Celkem chápu, že si policie nechá zastavit provoz, když sbírá sebevraha na několika stech metrech. Tady ale opravdu mohli auťák odtlačit a jezdilo by se dále.

0/0
7.2.2007 15:58

fel_low

Re: Re: Vyšetřeno.

Na otázku proč to nevytlačili nejsem kompetentní odpovědět. Obraťte se s dotazem na lékaře - specialistu, v tomto případě gastroenterologa.

Ne, nic ve zlým, dneska mám veselou. Souhlasím s příspěvkem toho pána dole, jehož poučené a věcné komentáře nijak nekorespondují s jeho dřevopatlací přezdívkou.

0/0
7.2.2007 16:39

fel_low

Re: Re: Re: Vyšetřeno.

Pardon, toho pána nahoře.:-)

0/0
7.2.2007 16:40

doktor_bota

Re: Re: Re: Vyšetřeno.

Jen technický detail - problémy s vytlačováním obvykle neřeší gastroenterologie (ta se zabývá především vstupem a interakcí subjektu do systému), ale proktologie (viz např. http://en.wikipedia.org/wiki/Proctology).

PS: Taky nevím, proč se tomu neříká gastroexitologie.;-)

0/0
8.2.2007 17:39

drevak_patlak

EC370

Pro upřesnění redakci, vlak EC370 nekončí v Hamburgu, ale pokračuje až do Dánského Aarhusu.

0/0
7.2.2007 13:57

Condomer

muzeální kousek

No mohl dobrzdit o takových 30m později. Tyhle Matesy to je poděs silnic, do kopce to rychleji jak 30 nejede a když si člověk za ním nestihne přepnout klimu na vnitřní okruh tak je to jak dva dny v zavřené garáži s nastartovaným trabantem.

0/0
7.2.2007 13:32

drevak_patlak

Re: muzeální kousek

Měl štěstí, že vlak EC370 je složen z nových vozů pro maximální rychlost 200 km/h. Ty mají magnetickou kolejovou brzdu a takový vlak pak zabrzdí na podstatně kratší dráze než jiné vlaky. Jet tam něco staršího, tak je náklaďák na šrot.

0/0
7.2.2007 13:54

150-022-2

Re: Re: muzeální kousek

Máš pravdu, dřeváku patláku, takový vlak dokáže zastavit ze 160 na nějakých 750 metrech (bez reakce strojvedoucího). S těma se brzdí dobře. Horší by bylo, kdyby tam jely naše rekonstruované vozy jen s kotoučovými brzdy, mnohdy takový vlak ani nemůže jet 160, ale musí "jen" 150-155 kvůli nedostatečnémé obrzdění.

0/0
7.2.2007 14:05

Pan Navratil

Re: Re: Re: muzeální kousek

Nojo, to mi připomíná, jak jsem jel vedle tramvaje a z béčka z podvozku valil kouř, tak jsem to na konečný říkal tramvajákovi, a von jako že to ví, a že by byl raděj, kdyby se mu odbržďovala parkovačka, ale jakože co s tím asi má dělat. ;-D

0/0
7.2.2007 14:38

Mánes

Re: Re: muzeální kousek

V Kolíně kovošrot je a vedou tam i koleje, tak by to tam mohli rovnou dotlačit.

0/0
7.2.2007 14:25

jste normalni?

me prijde tragicke, ze se takovehle vraky pohybuji po nasich silnicich ....

0/0
7.2.2007 13:16

pedr64

druhý případ během dvou týdnů

nestálo by tedy za to, zajistit, aby se závory nezvedly při červené signalizaci?

0/0
7.2.2007 13:00

Gaston

Re: druhý případ během dvou týdnů

Ale to je přece normální funkce těch závor a světel.

Zejména takovéto dvoukolejné trase je třeba na to dávat pozor a projíždět výhradně, když červené světlo nesvítí.

0/0
7.2.2007 13:11

150-022-2

Re: Re: druhý případ během dvou týdnů

No nevím, běžná funkce to je, ale normální a hlavně bezpečnější by bylo to, co navrhuje hořejší pisatel.

0/0
7.2.2007 13:12

Gaston

Re: Re: Re: druhý případ během dvou týdnů

Svítí-li červené světlo, nesmí se na koleje vjíždět. Závora je pouze další důraznější signál.

Není možné, aby okamžitě bez varování padaly závory právě proto, aby nedocházelo k "zavření" auta na přejezdu.

Spousta řidičů si zvykla vjíždět na přejezd ihned po odjezdu vlaku a zvednutí závory. Dopouštějí se tím přestupků, které se jim právě na těch dvoukolejných přejezdech mohou stát osudnými.

Stačí dodržovat pravidla a z "nebezpečného" přejezdu se stane přejezd bezpečný.

0/0
7.2.2007 13:21

150-022-2

Re: Re: Re: Re: druhý případ během dvou týdnů

Projede první vlak, závora se na 5 sekund zvedne, červená světla stále blikají. Podle Vás by tedy nebylo bezpečnější, aby ty závory zůstaly dole, když už se další vlak blíží?

0/0
7.2.2007 13:44

drevak_patlak

Re: Re: Re: Re: Re: druhý případ během dvou týdnů

To by pochopitelně bezpečnější bylo. Problém je v konstrukci závor, v momentě, kdy jdou nahoru, tak musí dojít až nahoru, než se zase mohou vrátit. To trvá nějakých 5 sekund a pokud se zrovnat v tu chvíli přiblíží vlak (tj. obsadí přibližovací úsek), tak vyjedou nahoru a hned zase spadnou. Červená světla při tom neustále blikají a proto se má za to, že po celou dobu je vjezd na přejezd zakázán. To nakonec nařizuje i vyhláška (řidič nesmí vjet na přejezd, pokud blikají světla, zdvíhají nebo spouštějí-li se závory atd.). Pokud by všichni dodržovali vyhlášku, tak se jim to stát nemůže.

0/0
7.2.2007 13:50

150-022-2

Re: Re: Re: Re: Re: Re: druhý případ během dvou týdnů

>Pokud by všichni dodržovali vyhlášku, >tak se jim to stát nemůže.

Takoví řidiči ale budou pořád a je jen otázka času, než se stane nehoda s daleko horšími následky. Pak se tím možná někdo začne zabývat. Tak proč se nepokusit o lepší zabezpečení? Tenhle přejezd je na rovině, představte si tu samou situaci v oblouku...Další štěstí bylo, že ten vlak mel nejspíš vozy smagnety, jet tam nějakej běžnej na hranici s brzdicíma procenty, je v něm.

0/0
7.2.2007 13:56

drevak_patlak

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: druhý případ během dvou týdnů

Ale jak to lepší zabezpečení udělat? Buď upravit motor na závoře tak, aby mohl hned nasadit "zpětný chod". Nebo prodloužit přibližovací úsek, to by ale znamenalo vě většině případů delší čekání aut u přejezdu (blikal by dřív, byť jen o 5 sekund). Pak by se dal udělat ještě krátký předpřibližovací úsek, který by se použil jen v tomto případě. To by ale zase stálo peníze navíc. Nejlpeší by bylo, kdyby se v autoškolích přejezdům důkladně věnovala jedna přednáška (já nic takového nepamatuju) a zároveň aby se přejezdy na koridorech pokud možno rušily (i když i to stojí hodně, ale je to řešení nejbezpečnější).

0/0
7.2.2007 14:04

150-022-2

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: druhý případ během dvou týdnů

Všechna řešení stojí peníze, nejlepší by bylo samožejmě mimoúrovňové křížení. Besídka v autoškole je také dobrý nápad. Škoda, že televize Nova v případě nehody pendolina u Dluhonic odvysílala jen výpověď řidiče, ale jak to ve skutečnosti nejspíš bylo, už později neřekli. Škoda. Televize a jiná média by mohli udělat osvětu, jenže zajímavější je shánět další senzace....

0/0
7.2.2007 14:09

Gaston

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: druhý případ během dvou týdnů

Nejlevnější by asi bylo odstranit ty závory a řídit se pouze světly, ne?:-)

0/0
7.2.2007 14:44

Michal Novotný

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: druhý případ během dvou týdnů

Napadlo me reseni, ktere by se dalo v relativne bez problemu aplikovat minimalne na nove elektronicke prejezdy. Priblizovaci usek by se prodlouzil o dobu zvedani zavor. V pripade obsazeni priblizovaku prvnim vlakem by vystraha zacala az po uplynuti te pridane doby (tj. neprodlouzilo by se cekani u prejezdu). V pripade, ze by se priblizovaci usek obsadil v dobe uzavreni zavor, tak by zavory zustaly dole. A v pripade obsazeni v dobe zvedani zavor by nova vystraha zacala po uplynuti te pridane doby na zvednuti zavor a tim by i probehla standardni predzvaneci doba pred opetovnym spustenim zavor. Rekl bych, ze tohle reseni by nemuselo odporovat soucasnym normam.

0/0
7.2.2007 14:25

Gaston

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: druhý případ během dvou týdnů

A čím by se to vlastně lišilo od současného stavu?

0/0
7.2.2007 14:36

Michal Novotný

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: druhý případ během dvou týdnů

Zamezilo by se tomu castecnemu zvednuti zavor a jejich opetovnemu zavreni bez uplynuti predzvaneci doby. Tj. v pripade setkani dvou vlaku v obvodech prejezdu by bud spustene zavory zustaly dole a nebo zvedajici se zavory by dosly nahoru a dolu by sly az po uplynuti predzvaneci doby (stejne jako v pripade jizdy jednoho vlaku).

Pri nynejsim reseni prejezdu by se v pripade cekani na dokonceni zvedani zavor a pote cekani na uplynuti predzvaneci doby zavory nemusely stihnout zavrit pred prijezdem vlaku. A zkraceni predzvaneci doby zase nepovoluje norma.

0/0
7.2.2007 14:44

Gaston

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: druhý případ během dvou týdnů

A nestačil by fotoautomat a policejní pokladnička?

0/0
7.2.2007 14:48

drevak_patlak

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: druhý případ během dvou týdnů

To by byla nakonec nejlevnější řešení, které by si na sebe možná i vydělalo;-D

0/0
7.2.2007 16:01

Poborskiii

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: druhý případ během dvou týdnů

Jj, souhlas, stávající řešení je značně nedomyšlené. Představte si, že když stojíte na červených světlech na křižovatce, tak po žluté by kdykoliv zcela náhodně zas padala červená. Jaký by byl výsledek? Křižovatky by byly obsypané bouračkami. Zvedající se závora má na řidiče stejný psychologický účinek jako žluté světlo: očekává zelenou či volno. Mnoho řidičů na žlutou už vyráží vpřed a protože následuje zelená, tak jim to většinou vyjde, ale kdyby náhodou padla červená, tak jsou v řiti. Analogicky se tak chovají na přejezdu, kde při zvedání závor očekávají otevření přejezdu. Jak ti, kteří přes takový přejezd nejezdí denně, mohou očekávat tak naprosto chaotické chování závor? Někdy se závora zvedna o půl metru či o metr, ale někdy se zvedne až úplně nahoru a vzápětí zas padne dolů, samozřejmě při stále blikajících světlech.

V současné době se začínají na většině míst montovat závory přes celou vozovku, tak aby řidiči nemohli na uzavřený přejezd vjíždět, výsledkem ale je, že v případě uv

0/0
7.2.2007 16:20

150-022-2

Re: Re: Re: Re: druhý případ během dvou týdnů

Samozřejmě, že není možné, aby okamžitě bez varování padaly závory právě proto, aby nedocházelo k "zavření" auta na přejezdu. S tím tady nikdo nepolemizoval. Ale vůbec nechápu, proč se závory zvednou, když už další vlak vjel do přibližovací úseku a tudíž nestačí uplynout předzváněcí doba. V případě, kdy už závory jsou dole a měly by se zvednout na dobu kratší, než je doba opuštění přejezdu, tak naprosto nechápu, proč by nemohly zůstat dole. Samozřejmě, že je to chyba řidičů, jistě, ale to bude dycky, že tam někdo vjede. Než ohrožovat životy lidí ve vlaku, v autobusu, kamionu, no nevím, asi je lehčí to vždycky na někoho hodit.

0/0
7.2.2007 13:51

Jan.Emil

Nechápu, proč tu závoru neprorazil.

Železniční závora zase snad není tak pevná, aby ji nešlo nákladákem prorazit. I kdyby mu v panice zhasil motor, tak se to dá projet na startér. Teda pokud ten nákladák neměl v katastrofálním bordelu a měl alespoň funkční baterku a startér.

0/0
7.2.2007 12:56

traveler

a proč nejel dál?

magor (myslím řidiče nákla´dáku). raději bych zničil závoru za pár tisíc než auto a vlak... IQ TYKVE(Y)

0/0
7.2.2007 12:56

znaky

Re: a proč nejel dál?

Prorazit závoru za pár tisíc není problém. Jde ale o to, že pokud prorazíš závoru, pak se jedná o obecné ohrožení! - je fakt, že nevím, co je lepší - zničit vlak a náklaďák a dostat za to flastr nebo prorazit závoru a dostat za to flastr taky!?;-D

0/0
7.2.2007 13:32





Najdete na iDNES.cz