Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi předjeli Evropany v metru a tramvajích

Češi jezdí tramvají a metrem mnohem častěji než jiní Evropané. Podle nově zveřejněných údajů projedou těmito dopravními prostředky v průměru 840 kilometru za rok. V dalších státech EU je to 159 kilometrů. Na druhém místě statistiky jsou Rakušané s 347 kilometry ujetými po městských kolejích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jacih

Hlavne

to je tim, ze v zadnym meste kde jsem byl nejezi tramvaje tolik jako v ceskych mestech.

0/0
26.9.2006 8:10

Pan Navratil

Re: Hlavne

a ve kterym městě ste byl?

0/0
26.9.2006 13:10

sazkar(tecka)net

dalsi statistika nicemu

treba nemci maji dost nizky cislo, ale kdyby se zapocetla nadzemka nebo primestsky zeleznice, ta sou cisla uplne jinak; vubec nechapu proc to nekdo dela... jiste jedine aby se rozfrcaly love z EU grantu

0/0
25.9.2006 1:24

yosss

dúfam,...

že moslimovia vám zbombardujú tú špibavú stovežatú Prahu. Veď sme vam ju postavili my Slováci. Nič z toho nie je vaše, ostatné postavili Nemci za Marie Terezie, no aj tak ste ich vyhnali, vy sudeťácké pepičiská.

Som za bombardovanie Prahy R^:-D>-Rv

0/0
24.9.2006 12:45

Si0

Re: dúfam,...

Stavěli jste za naše peníze, jinak byste doma pošli hlady.

0/0
24.9.2006 12:51

Bjoern Einar Aarne Broathen

Re: dúfam,...

to máš těžký, cikáni se také mohou vzbouřit, že jim patří Telecom :-/.

Egyptské pyramidy jsou vlastně majetek židů.

0/0
24.9.2006 12:55

_Pixie

Re: dúfam,...

vy jste to včera s tím pitím asi přehnal a zapomněl, že už se republika dávno rozdělila, vidte? A hlasování pro či proti bombardování Prahy ten článek v sobě jaksi nemá...

0/0
24.9.2006 13:23

j@ck

Re: dúfam,...

ti ovcomrdi jsou neuvěřitelně nevděčné etnikum. vytáhli jsme celou tu jejich republiku z hlubin středověku, naučili jsme je číst, psát a naučili jsme je základům civilizace. za husáka šlo na rekonstrukci této primitivní krajiny 40% našeho českého HDP. nicméně jejich proradná nátura se nezapře. nejprve kolaborovali s hitlerem a ani je k tomu nemusel moc přesvědčovat, po revoluci si mysleli, že za všechen jejich bordel a neschopnost sú odpovědní čehůni, a tak způsobili rozdělení republiky. no jde vidět, kam to dopracovali. 20% lidí pod hranicí chudoby. měli by raději dobrovolně darovat své území maďarsku, jinak zachvíli budou na úrovni rumunska :-)

0/0
24.9.2006 13:31

Bjoern Einar Aarne Broathen

Re: Re: dúfam,...

R^

0/0
24.9.2006 13:49

Wild Beast

Re: dúfam,...

My Prahu nedáme, radši ji zbouráme....,

ale až se na Slovensku naučíte pořádně hokej a fotbal:-D

0/0
24.9.2006 13:35

Pan Navratil

Re: dúfam,...

vy se raději starejte o bratry maďary, jen co to zkoncují s premiérem se vrhnou na vás.

0/0
26.9.2006 13:10

yosss

pepíci sa chvástajú

ale, sa stačí poztieť na kvalitu matra a tramvaje. Staré posprejované, pomalé, nekvalitné z roka 1970 >-Rv ;-D. 50 percent Čechov má škoda 120, 30 % ostatné smiešné škodovky a zbytok si možno dovolí fiat punto >-Rv ;-D. Ste trochári, máte škejdské autá oproti ostatným Evropanom, chodite v teplakoch apod.

PS: A čo sa týka metra, veď sme ho stavali my, je naše !

0/0
24.9.2006 12:42

Si0

Re: pepíci sa chvástajú

My jsme vám postavili fabriky a zřídili univerzity, to je podle tvé logiky všechno naše?

0/0
24.9.2006 12:49

jacih

Re: pepíci sa chvástajú

Vis, co tak kdyz je vase, tak zkus nastoupit na Kacerove a schvalne kdy dojedes na Petrzalku...A nebo si to cely metro vezmi a odnes si ho na slovensko ju

0/0
26.9.2006 8:09

Si0

Metrem a tramvají se dá předjíždět?

To jsou mi ale pokroky techniky.;-D;-D;-D

0/0
24.9.2006 12:23

tenisovej loket

tak hurá

všichni do metra a tramvají, to by v tom byl čert, abychom tu evropu nepředehnali!;-D

0/0
24.9.2006 11:00

tenisovej loket

už vlakem nejel 10 let

0/0
23.9.2006 16:08

captain cook

to Evropani sli pesky?

;-P

0/0
23.9.2006 16:01

Isbjoerna

Re: to Evropani sli pesky?

Mnozi, nekteri jeli na kole. Ale jen vcera (mobil-ohne-Auto). ;-)

0/0
23.9.2006 16:07

gaDzin

vlaky

U tech vlaku me to neprekvapuje, kdo by jezdil tak draho takovou spinou, ze?

0/0
23.9.2006 13:46

Isbjoerna

Re: vlaky

Jak kde. :-)

0/0
23.9.2006 16:06

houba_

moje letosni statistika

autem - cca 60000 vlakem - asi 3000 busem - asi 10 tram - asi 1 trolej asi 50 :)

stejne by me zajimalo, jak statistici zjistuji pocet km v jednotlivych druzich - podle se to urcit sand jen ve vlaku

0/0
22.9.2006 21:05

Cislo 2

Re: moje letosni statistika

U aut podle množství prodaného benzínu/nafty, předpokládá se, že nikdo nekupuje domů do zásobníků. Rozlišení mezi nákladní a osobní dopravou pak z povinných statistik firem, předpokládá se, že nikdo si nejezdí náklaďákem nebo autobusem soukromě. Tram/metro/bus/trolej zjišťují podniky MHD (počet prodaných jízdenek + odhadovaný průměr jízd na časové jízdenky)

0/0
22.9.2006 21:18

karel60

Re: Re: moje letosni statistika

Ta statistika se však týká jen KOLEJOVÉ MHD. Jak chcete oddělit v Praze, Plzni, Brně aj. trolejbusy a autobusy od ostatní kolejové dopravy? A pokud vycházím u časových jízdenek z odhadu, pak dostanu stejné nesmysly jako v případě odhadu volebních preferencí (viz KDU).

0/0
22.9.2006 22:29

Cislo 2

Re: Re: Re: moje letosni statistika

Měřením vzorku. Udělám měření studenty nebo řidiči, kolik přepravím lidí na určité vybrané trase a druhu dopravního prostředku. Ve všední den/víkend, ráno/poledne/večer, zima/léto. Když provedu dostatečný počet nezávislých měření, můžu to aplikovat na celek. To MHD dělají. Například, když se provádějí průzkumy veřejného mínění, zpovídá se jen do 2000 lidí a statistická chyba je kolem 2%. Pokud se ukáže vyšší, znamená to, že nebyl pečlivě vybrán vzorek pro měření.  

0/0
24.9.2006 10:12

Isbjoerna

Re: Re:

Jedno auto ma spotrebu 5,2 L/100 km, jine auto ma spotrebu 13 L/100 km...

0/0
22.9.2006 22:35

Isbjoerna

Re: Re: Re: a pomijim, ze benzin kupuji take cizinci...

0/0
22.9.2006 22:36

kuny

Re: Re: Re:

... A jiné zase třeba osm... T ose totiž udělá statistika a vytvoří se průměrné auto na základě různých kritérií, které se od skutečnosti liší jen nepatrně. Pak se to celé spočítá a korektní pisálek k tomu ještě zveřejní nejistotu (např. +- 100 km). V tomto případě se též sluší uvádět čísla pouze s patřičným počtem platných číslic - např. 6700 km namísto 6725,3 km (což je při dané statisticé chybě +-100 km nesmyslné číslo)... Ale povrchního troubu tohle stejně nezajímá, že?

0/0
23.9.2006 9:35

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: Jak "upravi" urad to "prumerne auto"?

Ja mam dve auta, urad vi, ze ja mam dve auta, spotrebu nezna, ale dostane od me Tankstelle rocni prodej benzin (benzin tam kupuji jen ja). Skutecna data jsou:

Auto1: spotreba 5L/100 km ujede 140.000 km/rok (koupi 7.000 L benzin); Auto2: spotreba 11L/100 km ujede 20.000 km/rok (koupi 2.200 L benzin); Auto1+Auto2: 160.000 km; 9.200 L Benzin.

Urad zaznamena: Celkem bylo v minulem roce pro dve auta koupeno 9.200 L benzin.

Urad pocita: Celkem dve auta, jedno AutoPrumer ma spotrebu 8L/100 km, koupeno bylo 9.200/2=4.600 L benzin pro jedno auto, AutoPrumer ujelo 57.500 km.

Ma dve auta skutecne ujela celkem 160.000 km, coz je prumerne 80.000 km pro jedno auto. Urad udelal "chybu" (statistika proti skutecnosti) 22.500 km.

0/0
23.9.2006 10:43

kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Jak "upravi" urad to "prumerne auto"?

V úvodu bych rád podotknul, že jsem tě (tentokráte) nechtěl nijak napadat, ale dále musím dodat, že jestli takhle počítá tvůj soukromý úřad, tak je to jeho problém a je to špatně.... Takováto statistika se tvoří úplně jinak. Kilometrový průjezd se pochopitelně do ní také započítává... Ten se zase zjišťuje empirickými výzkumy - výskyt druhů aut v různých lokalitách, z čehož se pro různé kategorie vozů určí různý koeficient vytíženosti. Tímto se v podstatě vytvoří jakýsi vzorek odpovídající tomu, co skutečně na silnici jezdí a tomu se pak dá přiřadit průměrná spotřeba.... Statistické číslo je pochopitelně nepřesné, ale má vypovídající hodnotu a není pravda, že příklad z tvého soukromého života tu statistiku negativně ovlivňuje - takovéto vlivy jsou kompenzovány.

0/0
23.9.2006 13:11

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak "upravi" urad to "prumerne auto"?

Muj puvodni posting byl reakci na "U aut podle množství prodaného benzínu/nafty...", coz je samozrejme "nesmysl", ktery jsem dolozila cisly. ;-)

Pro vyzvednuti statistiky ujetych km je treba podrobneho profilu - mimochodem, v tomto profilu NENI benzin-prodej ;-). Pro zjisteni, "kolik km najezdi auta obyvatel naseho mesta" slouzi register prihlasenych aut, pojistovny (povinne register ujetych km), TÜV atd. - v podstate profil pristupnych empirickych dat a udaje z "vyptani" u ridicu, ktera se "zprumerni". Jaka data se vyberou, je jiste regional ruzne (u vas i u nas), ale jejich zakladem neni Benzin-prodej.

0/0
23.9.2006 15:56

kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak "upravi" urad to "prumerne auto"?

No pochopitelně... U nás se sice žádná evidence ujetých kilometrů plošně nesleduje, a tak se musí sledovat co opravdu na silnicích jezdí, ale s prodejem benzinu to nemá co do činění. Už jen proto, že se do aut lijí i jiná paliva (hojně třeba propan butan a fajnšmekři si do nafťáků dávají fritovací olej - budiž jim servis cenově příznivý :-)) ) a na druhé straně se benzín i nafta používají též k jiným účelům (generátory, sekačky a pod.)....

0/0
24.9.2006 9:06

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak "upravi" urad to "prumerne auto"?

Základem statistického výpočtu je opravdu množství prodaného paliva. Navíc firmy povinně hlásí ve statistických výkazech počet nakoupených litrů rozlišených na benzín/nafta, nákladní/osobní doprava a ujeté km. Tím docela přesně zjistím průměrnou spotřebu u podnikatelského sektoru. Z čísel prodejů od benzínek odečtu firemní spotřebu, zbytek připadá na soukromý sektor, nehlásící malé podnikatele a cizince. Tam se odhadne průměrná spotřeba na 100 km (metodou měření dostatečně velkého vybraného vzorku, výsledek pak aplikuji na celek). Pokud odečtu nákupy do 6 litrů, s určitou nepřesností eliminuji ropu do sekaček (příklad). Rozlišení cizinec/našinec se opět měřením vzorku nebo z jiných podkladů zjistit dá. Existuje mnoho dalších příkladů kam benzín mizí, ale pokud to bude v součtu např. do  2%, nemusím to brát do úvahy. 

0/0
24.9.2006 9:45

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak "upravi" urad to "prumerne auto"?

"Pokud odečtu nákupy do 6 litrů, s určitou nepřesností eliminuji ropu do sekaček..."

Usmevne :-). Vidim, ze to, co Vy pisete, se opravdu zaklada na Vasi osobni predstave, nikoli na skutecne methode zdvihu statistickych dat. Prestavuji si ceskeho vlastnika zemedelskych stroju/naradi s palivovym pohonem, jak jede na kole k Tankstelle a koupi jeden kanister paliva. ;-D

V Nemecku tento vlastnik prijede autem, naplni V JEDNOM TANKOVACIM PRUBEHU auto (rekneme 20 L) a kanister (rekneme 10 L) - ukazatel na odberu POKRACUJE v mereni odberu, aniz by registroval mezistav auto/kanister; na uctu stoji: 30 L, 33,87 €. Nikdo nerozmelni z tohoto uctu, kolik paliva koupil pro auto, kolik pro jiny ucel.

0/0
24.9.2006 10:54

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak "upravi" urad to "prumerne auto"?

Určité odlehčení předchozího textu. Proto tam bylo uvedeno za větou v závorce "příklad". Příklad, jak zvolit určitou metodu eliminace. Kdybych sestavoval statistickou metodu zjišťování nákupu PH u stanic, analyzoval bych si nejprve jak se nakupuje benzín do sekaček. Nic to nemění na tom, že vím, jak se statisticky zjišťuje počet ujetých km (přes prodané palivo). Možná se použivá GPS, ale pochybuji, že tato metoda je starší 2 let. 

0/0
24.9.2006 12:33

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak "upravi" urad to "prumerne auto"?

"Příklad, jak zvolit určitou metodu eliminace." Prave, Vy navrhujete nejakou methodu, ktera je NAPROSTO NEVHODNA, a o to jde. Vyloucenim odberu pod 6 L nejen ze nevyloucite "odber do sekaček", ale Vy vyloucite odber do aut, tedy skutecnou spotrebu pro ujete kilometry (napriklad pujcena auta u nas se musi odevzdat s plnym tankem, takze posledni odber pred odevzdanim cini zpravidla jen nekolik L).

P.S. GPS se pro podchyceni ujetych kilometer pouziva URCITE a tato methode JE starsi 2 let. :-)

0/0
24.9.2006 13:20

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak "upravi" urad to "prumerne auto"?

Nepíšu, že je vhodná, nenavrhuji ji, jen jsem uvedl příklad. Píšu si s někým z MŠ ?

0/0
24.9.2006 13:56

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak "upravi" urad to "prumerne auto"?

Doložila jsi čísly pouze u 2 aut. Z pohledu statistických metod je to nesmysl (vybraný vzorek není dostatečně velký). Existuje zákon velkých čísel, pokud požaduji určitou přesnost, musím vybrat dostatečně velký počet na sobě nezávislých měření, v tomto případě aut. Např. vyberu 2000 aut v 1 velkém městě, po 500 autech ve 2 malých městech, po 20 autech ve 20 vesnicích atd. záleží jak přesné požaduji měření.

0/0
24.9.2006 9:54

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak "upravi" urad to "prumerne auto"?

Pri zdvihu statistickych dat je sice dulezite, kolik dat sledujete, ale MNOHEM dulezitejsi je, JAKE elementy sledujete.

U nas uziti silnic a ujete kilometry sleduji (snad nejlepe) pojistovny. Pojistovna vybere representativni vzorek dobrovolnych osob (nejen pocet, ale i vek, povolani, sozialni stav atd.), installuje do jejich auta GPS a sleduje pohyb techto aut po nejakou dobu (rekneme jeden rok). :-)

0/0
24.9.2006 11:09

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak "upravi" urad to "prumerne auto"?

Nevím co je to zdvih statistických dat, ale pokud ti něco říká matematika a statistika je nejdůležitější počet měření, jejich vzájemná nezávislost a representativnost vzorku. Pokud se používá GPS, tak to rozhodně není dlouho (to, že se tak děje nezpochybňuji a zdá se to i prvaděpodobné) a dříve se používala metoda, kterou popisuji.

0/0
24.9.2006 12:38

Cislo 2

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak "upravi" urad to "prumerne auto"?

Co se týká sledovaných elementů, opravdu není důležité sledovat a měřit elementy přímo, můžu měřit úplně jiné veličiny, pokud znám jejich vzájemnou závislost a mohu eliminovat (vypočítat)chybu, zbytek dopočítám. Pro zvolenou metodu není důležité co konktétně měřím, ale nejlevnější a přesností vyhovující způsob měření. 

0/0
24.9.2006 12:43

wertzu

Další

finta na jak dostat tučnější dotace od města.To bych rád věděl kolik ten průzkum stál Dopravní podnik,a jak se to odrazí ve zdražení jízdného.Podle tohoto průzkumu by Praha musela mít tři miliony obyvatel.Zacpané ulice,přeplněné metro,plné autobusy,no to jste nějak podcenili intelekt "obyčejného občana".

0/0
22.9.2006 20:59

karel60

Re: Další

Pozor, autobusy se nepočítají, jen metro a tramvaje - tedy kolejová doprava. Také se mi to nezdá, když uvážíme, že metro má jen Praha a tramvaje některá krajská města (např. České Budějovice mají trolejbusy), pak je ten průměr nějak moc velký.

0/0
22.9.2006 21:09

lookino

mimochodem...

napada nekoho spontane jine evropske mesto, mimo prahy, ktere vyuziva v mhd metro, tramvaj i autobus?

0/0
22.9.2006 20:30

houba_

Re: mimochodem...

Varsava,

mam dojem, ze  i Berlin

0/0
22.9.2006 20:59

holkazdaleka

Re: mimochodem...

Pariz, Viden, Mnichov, Norimberg, Londyn, Kopenhagen, Atheny, Rim ..

0/0
22.9.2006 21:19

swoopy

Re: Re: mimochodem...

Londyn ;-D;-D;-D hledam hledam, ale za dva roky jsem tu jeste na tramvaj nenarazil 8-o:-D;-D

0/0
22.9.2006 23:13

holkazdaleka

Re: Re: Re: mimochodem...

http://en.wikipedia.org/wiki/Transport_in_London#Trams

0/0
22.9.2006 23:19

holkazdaleka

Re: Re: Re: Re: mimochodem...

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Tramlink-Beckenham_Jn.jpg

0/0
22.9.2006 23:20

holkazdaleka

Re: Re: Re: mimochodem...

Londyn je velike mesto, hochu

0/0
22.9.2006 23:21





Najdete na iDNES.cz