Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Obrazem: Svět si připomněl hirošimskou tragédii

Desítky tisíc lidí včetně mnoha zahraničních návštěvníků si v japonské Hirošimě připomněly 61. výročí svržení americké jaderné bomby na město. Ráno v Parku míru minutou ticha uctili památku 140 tisíc přímých obětí a více než 100 tisíc zemřelých na následky ozáření.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

lbigmac

Jsem pacifista, ale tohle si uvedomuji...

Bavit se o tom, jestli to bylo spravne nebo ne, je uplne zbytecne... USA ji pouzili protoze: vyrobili atomovku jako prvni; byli ve valecnem stavu (do ktereho je vtahli Japonci), ktery je stal nemale financni, hmotne i lidske zdroje; chteli ziskat pevnou pozici pro povalecne rozdeleni sveta; atd.. A jestli ji jen pouzili proto, aby si ji vyzkouseli v boji a  ukazali tak svoji silu Japoncum, Nemcum, Rusum, Cinanum i vsem ostatnim, tak to proste musime prijmout. Nezijeme v pohadce. Hrajeme si tu vsichni na jednom pisecku a cely zivot na tom chceme byt lip, nez vsichni ostatni. Cheme byt silni a bohati.To nas zene dopredu. Kdyby ji meli prvni Japonci, tak byste videly ten srumec..  To je kruta realita tohohle sveta..!!

0/0
9.8.2006 14:21

lbigmac

Re: Jsem pacifista, ale tohle si uvedomuji...

jo a pardon za preklepy...8-o

0/0
9.8.2006 14:23

Borgh

Tvrdit po šedesáti letech, že se jedná o úmrtí v důsledku ozáření,

je naprostá kravina.

0/0
8.8.2006 15:34

zpravodajec007

Válečné ztráty

Již jsem tady jednou dával link na válečné ztráty během WWII. Tady je další, podrobnější:

http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties

Když posčítáme civilisty povražděné Japonci (zejména Čína, Indočína a Indonésie), dostaneme se k nějakým 13-14ti milionům. Porovnáme-li to s 600.000 japonských civilních ztrát, je z toho vidět, že Japonci vyšli z války i navzdory Hirošimě a Nagasaki velmi velmi lacino.

Něco podobného se ostatně dá říci i o Němcích, přestože různí antiamis tady co chvíli roní krokodýlí slzy nad bombardováním Drážďan a dalších německých měst. ;-)

0/0
7.8.2006 16:12

Deleter

Re: Válečné ztráty

dobrej link, ve srovnání s Polákama můžou ostatní tak leda držet klapačku.

0/0
8.8.2006 15:52

Milkman_Dan

Ooooo,

konecne zajimava diskuze:) Na tech o svrzeni atomovych pum je nejvtipnejsi, jak se svet vzdy zuzi na akt svrzeni, je vytazen z kontextu a pak se s nim operuje:-) Vi napriklad nekdo, ze konvencni bombardovani napr Tokia zahubilo daleko vice lidi?;-)

0/0
7.8.2006 11:59

Beranal

Skutečnost je taková

Jenom blázen by v takové situaci tu zbraň nepoužil a obětoval z nějakého nemístného humanismu k agresorovi statisíce svých vojáků.:-P USA nejsou Rusko, tan si něco takového president nemůže dovolit, USA si váží života každého svého vojáka. 

Ten vedlejší účinek demonstrace síli vůči Rusku byl také velmi a velmi potřebný.

Japončíci by při té příležitosti svržerní těch bomb měli vzpomenout i všech dalších obětí války které zavinili oni sami (stejně jako ty oběti tohoto bombardování) 

0/0
7.8.2006 8:27

generallz

Re: Skutečnost je taková

souhlasím. je cílem každé vlády chránit SVOJE občany před agresorem. nebyl jediný rozumný důvod obětovat životy VLASTNÍCH vojáků za životy nepřátel - byť civilistů. Ovšem - který z těchto civilistů proti válce protestoval? kolik jich nejásalo při prvotních japonských úspěších? lidé jsou odpovědni za to, jakou vládu mají, a pokud si zvolí militantní diktátory, je jen jejich vina, že jim na hlavu začnou padat bomby států, které se snaží bránit.

0/0
7.8.2006 8:44

mtis

Re: Re: Skutečnost je taková

Tvoje myšlenka ovšem vyžaduje, aby si lidé vládu mohli zvolit, což ovšem v Japonském Císařství v té době jaksi nešlo.

To ovšem stejně myslím nemění nic na to, že jakkoliv to byla tragická událost, tak jenom v prvním plánu zabránila smrti mnoha set tisíc amerických vojáků a nepochybně i mnoha milionů japonců, převážně pochopitelně civilistů, o dalších aspektech včetně toho, že si ji od té doby ještě ani ten nejhnusnější diktátor nedovolil použít ani nemluvě.

0/0
7.8.2006 8:51

CarolusIV

Souhlas

Stačí si přečíst něco o dobývání Okinawy a hromadné sebevraždě tamějších civilistů. A-bomba zachránila japonský národ před masovou sebevraždou.

0/0
7.8.2006 9:45

Pilat

bylo treba, nebylo treba

vsichni vime, ze to byla prilezitost vyzkouset co to udela a to je to svinstvo.:-/

0/0
7.8.2006 6:06

osvetitel

Re: bylo treba, nebylo treba

Hmm, ale porad mensi svinstvo,nezli kdyby si to Evropane vyzkouseli na sobe!Coz by se zarucene stalo,kdyby ty atomovky mel Hitler jako prvni!!Velice pochybuji ze by se zdrahal je pouzit jak na Anglikany tak na SSSR!

0/0
7.8.2006 7:27

pancho10

Re: Re: bylo treba, nebylo treba

A vo tom to je.Slavný Albert věděl moc dobře jak válku ukončit rychle a s pocitem vítěze.Ale je pravda že Němci by neváhali ani vteřinu .Dnes jsou spekulace že šlo o demonstraci síly.Bůh suď.Ale Rusové na tom též pracovali a kdo ví jak by válka dopadla když měli armádu na 1/2 polovině planety..;-(

0/0
7.8.2006 7:32

osvetitel

Re: Re: Re: bylo treba, nebylo treba

Hmm ono bylo vice faktoru proc se ty dve atomovky pouzili ale nejdulezitejsi byl to, ze Japonci by bojovali do posledniho, jak jim velil jeji fanatismus a stalo by to opravdu velke straty na zivotech.Stalin sice mel lidi plno na zbyt,ale zase uz by se odtamtud nehnul! Take si nikdo nebyl jisty jaky ty atomovky budou mit postrani ucinky a to zjisteni byl duvod ,proc je nikdo od te doby nepouzil!A neposledne meli odvratit horliveho Stalina od "osvobozeni" cele Evropy protoze kam slapne rusky medved atd.!!;-)

0/0
7.8.2006 7:41

CarolusIV

Re: Re: bylo treba, nebylo treba

Oni by neváhali ani Rusové. Ten výbuch nad Berlinem by byl vidět i z Prahy.

0/0
7.8.2006 9:48

DaveQStone2

Re: bylo treba, nebylo treba

urcite to byl jeden z duvodu , ale podle me hlavni byl ten ze pri dalsich bojim o ostrovy kontrolvane japonci by zemrelo spousta americkych vojaku.

Pohled US generala : tak bud budou umirat jejich i nasi vojaci a nebo shodime tu pumu a umrou jen japonci. Tak co by si asi clovek vybral , zvlast po tom jak ta valka v tichomori zacala ...

0/0
7.8.2006 8:19

mtis

Re: Re: bylo treba, nebylo treba

A ještě k tomu navíc pár dalších milionů japonských civilních obyvatel, kteří už v té době byli cvičení coby živé chodící kamikadze nálože. :-P:-P:-P

0/0
7.8.2006 8:47

tydýt

Karma.

co se mělo stát se stalo, nevím proč by se teď mělo diskutovat o věcech, které rozhodly největší válku v dějinách lidstva. Tak to prostě bylo, tak se to stalo a hotovo. Víc nic.

Mimochodem: Vítěz říká co bude a jak se to bude vysvětlovat, ne?

0/0
7.8.2006 0:15

uran235

Jak to bylo v Ostre sledovanych vlacich?

"Solten Sie am Arsch zu Hause sitzen!!!"

To urcite platilo i na Japonce.

0/0
6.8.2006 23:52

Mirco1

Pro uživatele Molim

Jste člověk bez historického vzdělání a navíc ještě bez elementární logiky, používající svou ignoraci jako svůj štit - ať už tady nebo v diskusi o evoluci.

Japonská válečná rada byla už od července rozdělena hluboce mezi civilní ministry, kteří chtěli vstupit do jednání se Spojenci i za cenu bezpodmínečné kapitulace a mezi generaly, kteří chtěli počkat na odražení americké invaze, díky čemuž by mohli uzavřít výhodnější mír. Bylo to 3 na 3. Poté rada odmítla postupimskou deklaraci vítězných mocností, SSSR vyhládsil Japonsku válku ale generýálové se drželi původního plánu. Ještě po útoku na Hirošimu nechtěli připustit kapitulaci, jeden admirál argumentoval tím, že "Američané měli jen jednu". Teprve po bombardování Nagasaki císař přikázal, že je jeho vůlí, aby Japonsko vstoupilo do jednání se spojenci bez jakýchkoli podmínek. A to se ještě generálové pokusili v noci o palácový převrat, což se jim už nepodařilo.

Jaderné bombardování bylo zcela odůvodněné.

0/0
6.8.2006 23:11

kiliannedory

Re: Pro uživatele Molim

díky za vysvětlení.... pravdou, kterou potvrdí každý pamětník je to, že v Evropě byli všichni bez vyjímky rádi, že už je po válce a i Japonsko dalo pokoj....

0/0
6.8.2006 23:44

doktor_bota

Re: Pro uživatele Molim

Hezky a poměrně přesně napsáno. Ovšem na molima to nebude mít účinek, pokud má termín "levicový intelektuál" zkratku a prototyp, má jméno molim.

Je to vůl.

0/0
7.8.2006 0:21

Ruger

Jakkoliv jsem vydešen osudem obětí bombardování, bez cynismu chápu tento krok jako nevyhnutelný.

Pro USA to byl pochopitelný kalkul - po  té co v neuvěřitelně tvrdých bojích poráželi Japonce na tichomořských ostrovech a ve finále i na Iwodžimě a následně i na prvním z japonských ostrovů -Okinawě bylo zřejmé, že poražení Japonska by stálo životy statisíce američanů. Jak praví přísloví, kdo sile vítr , sklízí bouři..

PS. Pro Parablba Moravu - něco si občas přečti. Trochu mne překvapuje, že nebrečíí nad obětmi genocidy, kterou japonsko praktikovalo za druhé světové války v Číně....

0/0
6.8.2006 22:34

Mirco1

Re: Jakkoliv jsem vydešen osudem obětí bombardování, bez cynismu chápu tento krok jako nevyhnutelný.

No protože to ještě nebyla ta hodná komunistická, ale ta zlá nacionalistická Čína :D Že to byli až na Maovo vedení skryté v horách jedni a titíž lidé, to Moravu nezajímá - jeho lidé ostatně vůbec nezajímají .. a ten vztah je vzájemný :)

0/0
6.8.2006 23:23

prafotr Morava

›››››››››››› ™

Jo jo, jediný co ami umí, jsou to obyčejní vrazi a válkotvůrci. Smrt USA R^

0/0
6.8.2006 20:55

Stroza

Re: ›››››››››››› ™

:-/(Y)

0/0
6.8.2006 21:32

hapyny

Re: ›››››››››››› ™

Přečti si jaká zvěrstva napáchali japonští vojáci za druhé světové války. To byla jen slabá odplata.

0/0
6.8.2006 22:05

Mirco1

Re: ›››››››››››› ™

Jo jo, zákeřně napadli mírumilovné Japonsko - to jste se učil ve své učebnici dějepisu od Dr. Chocholouška, že? :)

0/0
6.8.2006 23:00

Kabasiba

Re: ›››››››››››› ™

Nefňukej ,japonci zase sypali čínanum na hlavu bakteriobiologický pumy a kdyby sme měli v evropě lepší ochraný masky tak by se tu vesele plynovalo i mimo koncentraky

0/0
7.8.2006 0:00

Tomach

Re: ›››››››››››› ™

Hm... alespon na svetlo dokazes reagovat? Na vic tva inteligence asi nestaci ze? Kdyby jedine co USA umi bylo vrazdeni tak nejsou nejvyspelejsi zemi sveta. Kdyby nesli a nebojovali za tvoje predky tak jsi tu nebyl. A precti si neco o historii (jestli zvladnes precist vic jak jeden odstavec).

0/0
7.8.2006 8:54

HolmesS

Bohužel

Je to sice hrozné, ale už jaksi nezaznívá důvod, proč k tomu došlo - fanatičtí Japonci byli ochotni bojovat do posledního člověka, takže by 2. sv. válka bez použití těchto hrozných bomb měla zřejmě minimálně ještě o takové 2 miliony obětí více.

0/0
6.8.2006 20:44

Dick Winters

Re: Bohužel

Odhadované ztráty při vojenské invazi na Japonskou pevninu byly 1,5 mil. na US straně a 9 mil. na šikmooké straně.

0/0
6.8.2006 20:46

HolmesS

Re: Re: Bohužel

Díky. Já střílel jen od boku.

0/0
6.8.2006 20:48

molim

Re: Bohužel

Aha, takže to bylo historicky první humanitární bombardování 8-o

0/0
6.8.2006 21:05

HolmesS

Re: Re: Bohužel

Co je míň 250 tisíc, nebo 10,5 milionu? Byla to lepší ze dvou špatných variant.

0/0
6.8.2006 21:09

molim

Re: Re: Re: Bohužel

Odhady udělali ti, co shodili bombu. Stejně jako historii napsali ti, co zvítězili.

0/0
6.8.2006 21:11

HolmesS

Re: Re: Re: Re: Bohužel

Máš pravdu. Ty odhady mohou být ještě podceněné. V každém případě by Japonci fanaticky bojovali do posledního a válka by trvala možná ještě rok či více. Takto Japonsko kapitulovalo ihned.

0/0
6.8.2006 21:13

molim

Re: Re: Re: Re: Re: Bohužel

To nechápu. Proč by fanaticky bojovali do posledního muže, a takhle ne. Kecy v kleci.

0/0
6.8.2006 21:14

HolmesS

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bohužel

Tak si přečti pár knížek, či se podívej na pár filmů. Proč vznili kamikadze? Proč Japonci v jeskyních raději páchali harakiri, než by se vzdávali? Takto císař pochopil, že nemá šanci a kapituloval. A mimochodem - ještě se mu vedení armády v tom snažilo zabránit.

0/0
6.8.2006 21:18

molim

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bohužel

Jestli byli takoví kamikadze, že by jim nevadilo 9 mil. mrtvejch, tak nevím, proč je rozhodilo blbejch 250 000. Prostě takové ospravedlňování ex post, aby se omluvilo neomluvitelné.

0/0
6.8.2006 21:20

Dick Winters

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bohužel

Také byla u Japonců obava, aby další puma (kterou už amíci neměli) nesrovnala se zemí Tokyo.

0/0
6.8.2006 21:24

HolmesS

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bohužel

Mluvíš absolutně bez zalosti věci, takže s tebou nemá cenu diskutovat. To bychom mohli dojít nakonec k tomu, že vítěství u Stalingradu bylo svinstvo, v Normandii rozhodně nemělo dojít k vylodění...

0/0
6.8.2006 21:24

molim

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bohužel

Ne, ale rozhodně bychom mohli dojít k tomu, že Japonci nebyli ti jediní zlí hoši, a Amici ti jediní dobří hoši celý tý za/sraný války ..

0/0
6.8.2006 21:29

HolmesS

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bohužel

Že bys k těm zlým chtěl ještě počítat sebe? Vždyť jsi byl v té době na houbách. ;-D

0/0
6.8.2006 21:32

kiliannedory

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bohužel

Byla válka a na jedné straně stáli hodní hoši a na druhé zlí hoši - tak to bylo vždycky a necpi do toho nějáké nesmysly, že i ten mrtvej japonec mohl být dobrej táta od rodiny...on by  si o američanech, které by zabil nic takového nemyslel....

0/0
6.8.2006 23:47

CarolusIV

první humanitární bombardování

máš naprostou pravdu, i když to zní zpočátku dost absurdně. Přečti si něco o dobývání Okonawy, třeba Hubáčka, zamysli se nad tím, a pak pochopíš.

0/0
7.8.2006 9:57

regulator

Re: Bohužel

Tak ,tak,velice spravne.....nehlede nato ze Japonci ve valecnem stavu s nikym nejednali v rukavickach........si porovnejte valecne zajeti..zajatce americany v Japonskem zajeti a obracene. Japonci jsou hovada ( ve valce!!):-)

0/0
6.8.2006 21:46

Gogolima

Hlavně aby už se nikdy nemuselo nic takového opakovat!

VV

0/0
6.8.2006 20:19

barbudo

Nejpůsobivější teroristický akt ...

0/0
6.8.2006 20:12

tajemník z létajícího ostrova.

Re: Nejpůsobivější teroristický akt ...

... bylo, když tě tvoje starší sestra jako malého přivázala k trakaři hlavičkou napřed a pustila tě dolů ze schodů u Stalinova pomníku. :-D

0/0
7.8.2006 2:09





Najdete na iDNES.cz