Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čečenka ve válce ztratila muže, bratra i víru

Zpráva o smrti Šamila Basajeva po čase opět připomněla světu existenci Čečenska a jeho boj za nezávislost na Rusku. Sestra bývalého vicepremiéra Atgerieva Sovman prožila války na vlastní kůži. Ztratila bratra, manžela, mnoho příbuzných. Svůj příběh se rozhodla vyprávět iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Montaigne

Nechte si ten dojemný příběh

pro Štětinu s Procházkovou Rv;-O

0/0
17.7.2006 9:21

botvinik

nebezpečné interpretace

Válka v Čečensku jistě není jednoduchý problém, ale způsob, jakým se interpretuje u nás, je velmi nebezpečný. Komentáře pana Štětiny či paní Procházkové sice mohou subjektivně odpovídat realitě (Určitě tam umírát mnoho nevinných dětí, to bez debat.), ale z geopolitického hlediska jsou naprosto scestné. Je přece jasné, že uspořádání ruské společnosti a ruský postoj k životu a životním hodnotám (jakkoliv se nám může někdy zdát odlišný) je nám neskutečně bližší než postoj islámistů obývajících větší část Čečenska. Ať už se jedná o krevní mstu, zvykové právo, rodinné klany, atd. To jsou elementy nám naprosto cizí. Navíc si musíme uvědomit, kdo je pro nás v zahraniční politice partnerem. Ať už máme proti prezidentu Putinovi jakékoliv námitky, tak právě jedině s ním je možné jednat a ne se Šamilem Basajevem (s tím už to naštěstí ani nepůjde) či jiným "bojovníkem za nezávislost". Stejně jako je pro nás partner Ehud Olmer a ne představitelé Hamasu, či George Bush a ne Sadam Husajn.

0/0
15.7.2006 22:27

convict

Re: nebezpečné interpretace

prense tak, tady spise se hraje o vyvolavani emoci!!!!!Nechce ta buchta jit zpet?:-D

0/0
16.7.2006 6:44

narcotic

Re: nebezpečné interpretace

Souhlasím s bovinikem, má rozumný postoj. Mimo jiné si myslím, že Evropa potřebuje Rusko celé, jinak se můžeme připravit na super plačtivou budoucnost...

0/0
17.7.2006 7:51

paxxtor4u

Rusové,jejich dějiny a mentalita.

Dějiny národa,který nazýváme Rusy zformovaly i jejich charakter,mentalitu a morálku.I když si to neradi přiznávají,jsou žáky prvních opravdových imperialistů na světě-Mongolové.(Richard Pipes-Dějiny Ruska za starého režimu).Nechci paušalizovat,ale řečeno jinými slovy má průměrný Čech daleko blíže k průměrnému Kavkazanovi a to nejen v historických paralelách.Největší krutosti světa,které kdy byly vymyšleny člověkem byli v Rusku zdokonalovány ad absurdum,nejdříve Mongoly a pak jimy samými.Kdokoliv,kdo bojoval proti Rusů,aby mohl přežít,je pro mě hrdina.

0/0
15.7.2006 21:42

botvinik

Re: Rusové,jejich dějiny a mentalita.

To je naprosto absurdní názor. Co se týče Gruzínců, tak by se o tom dalo polemizovat, ale v porovnání s ostatními kavkazskými národy, zejména pak právě s Čečenci nebo Inguši, tak je to naprostá, ale naprostá hovadina.

Ačkoliv Rusové vyznávají autoritativnější typ režimu, než jaký je obvyklý v evroamerických podmínkách, tak jsou nám (nebo alespoň) nesrovnatelně bližší než islámská forma společnosti. To, co nás spojuje, je ateistický přístup k životu. Ačkoliv se formálně v Rusku hlásí velké množství lidí k pravoslavnému náboženství, stejně jako Poláci (i když odtud poslední dobou přicházejí varovné signály) a Španělé jsou silní katolíci, tak se jedná spíše o sociální či tradicionalistický postoj. Naštěstí však nezasahuje ve větší míře jejich pohled na uspořádání společnosti, na základní koncept právního státu. To však v žádném případě neplatí u silně muslimských zemí, mezi které kavkazské a středoasijské země patří. Stačí se podívat, jaký model vlády se uplatňuje v Íránu a jiných zemí.

0/0
15.7.2006 22:15

Beranal

Re: Rusové,jejich dějiny a mentalita.

To je opravdu hloupost na n tou. Rusové jsou Slovani a máme k nim velmi blízko, jsou trošku jiná mentalita, čím víc na východ tím víc balkánských metod, viz třeba ti Slováci, kteří jsou taky jiní ale máme k sobě velmi blízko. 

Pokud ti Rusové přijdou např. k nám se svými dětmi, tak z těch dětí jsou za rok perfektní Češi, protože my jsme pro ně přirozené prostředí. Pokud sem přijdou muslimové se svýmy zvyky kterých nejsou ochotni se zříci a které odporují ústavám v Evropě tak z těch nebudou Češi ani ve třetí generaci, viz např. Turci v Německu, kde v té třetí generaci neumějí ani německy.;-P

0/0
16.7.2006 6:28

Beranal

Re: Re: Rusové,jejich dějiny a mentalita.

Řekl bych že pro příslušníka naší civilizace je  pochopitelné že se někde ve válce dopustí vojáci nějakého zločinu - znásilnění, vraždy atd. ale je absolutně nepochopitelné vést "odboj" tím způsobem jako se to stalo v moskevském divadle nebo dokonce v Beslamu. Kdo je schopen tenhle "odboj" omlouvat a povykovat na druhé straně nad excesi vojáků ve válce tak na to není co řící, potom zřejmě máš své kořeny někde v Palestině. 

0/0
16.7.2006 6:45

Beranal

Dojemné

Opravdu dojemné jenom bych řekl že tu válku začali sami Čečenci, nevím tedy jak lze mluvit o tom že chránili nějaké ženy a děti, oni to byly kdo naopak rozpoutali to zabíjení.

O autonomii nebo samostatnost se bojuje jinak než rozpoutáním války, třeba snahou prosadit se politicky, ta možnost v Rusku po pádu komunismu určitě byla. U nás by se taky nikomu nelíbilo kdyby se komunisti nebo jiná skupina vyzbrojili a prohlásili se za zástupce nás všech, stát má povinnost proti takovým lidem tvrdě zasáhnout.

Osobně bych byl velmi opatrný takovýmhle lidem dávat u nás azyl.

0/0
13.7.2006 16:39

Bohumilice

Re: Dojemné

Než budeš příště psát takové nesmysly, zkus si o Čečensku něco zjistit. Čečenci chtěli samostatný stát úplně stejně jako pobaltí, nebo Kazachstát. Válku začali Rusové, kteří jim to nechtěli dovolit.

Tvá teorie o vstupu do politiky v Rusku je jen bezbřehá demagogie. Víš vůbec něco o tom, jak to v Rusu je? Kdo tam vládne? Říchá Ti třeba neco jméno Chodorkovskij? Tvůj názor mi někoho připomíná - že by prezidenta Klause?

Podle Tvé teorie nesměl dostat azyl ani nikdo z bývalého komunistického Československa. Taky jsme přece oficiálně vyvolali kontrarevolci, ne?

Já osoboně jsem moc rád, že lidem z Čečenska můžeme jako svobodná země pomáhat. Rusko není svobdná země a má k demokracii daleko. Lidem v nouzi rozhodně nepomůže.

Suma sumárum - lépe se informuj, aby jsi příště nevypadal jako blbeček.

0/0
14.7.2006 10:25

Beranal

Re: Re: Dojemné

;-);-) Usměvné, Čečensko je součástí ruské federace a tudíž tam platí  zákony ruské federace. Rozpoutáním války není zasáhnout proti nějakým nezákonným ozbrojencům,  rozpoutání války je když nějaká nelegálně vyzbrojená skupina se prohlásí bez voleb za zástupce všech,  převezme vojenskou silou moc v zemi a potom vládne bez voleb systémem sicilských mafiánů. Putin není na hlavu padlý a udělal dobře že se do toho Čečenska vrátili  a proti těm ozbrojencům zasáhli.

Rusko není dneska žádná totalitní diktatura, v Čečně byly normální volby, každý může kandidovat a teprve když má mandát voličů tak může mluvit za ostatní.

Že s  Ruskem dá rozumě jednat to se prokázalo u nás, v pobaltských republikách i jinde. Ty Čečenci to je stejný póvl jako Palestinci, s těmi se jednat nedá ty je třeba likvidovat. 

0/0
14.7.2006 13:25

Bohumilice

Re: Re: Re: Dojemné

Aha, tak to lecos vysvětluje... Omezím se proto jen na konstatování, že s člověkem, který považuje volby v Čečensku za demokratické a řešení vidí v likvidaco národa (jakéhokoli) nemá smysl diskutovat. Je mi Tě líto a za tu poslední větu Tebou pohrdám tak, jak jen člověk může pohrdat člověkem. Pro mě jsi tímto obyčejný ubožák.

0/0
14.7.2006 15:59

Beranal

Re: Re: Re: Re: Dojemné

Kdo považuje ruskou federaci za nedemokratický stát a metody čečenských muslimských teroristů za legitimní odboj je stejný bezmozek jako ten co považuje stát Izrael za teroristický stát a vraždění civilistů palestinskými magory za legitimní odboj.

Putin není žádný diktátor je to řádně zvolený president který se snaží v tom Rusku zavést elementární pořádek a zákonnost, tedy potlačit oligarchii, mafie a teroristy.  Že může dojít k nějakým exscesům tomu se nedá zabránit.

Jinak bezmozek jako ty tedy člověk který se narodil a žije jako příslušník euroatlantské civilizace a je na straně středověkých muslimských barbarů mě nemůže absolutně žádným způsobem urazit.:-P

0/0
14.7.2006 17:58

botvinik

Re: Re: Re: Re: Re: Dojemné

V podstatě souhlasím s tím, co jsi napsal. Nicméně je nutné si uvědomit, že na neradostné situaci v Čečensku nese kromě islámských fundamentalistů také velkou vinu Jelcinova politika z půlky 90.let. Jelcinovy se konflikt v Čečensku hodil kvůli odpoutání pozornosti od inflace a poklesu životní úrovně v zemi. Navíc byl i přímo propojen s čečenskými teroristy a zapleten do různých machinací, dokonce i se zbraněmi, které do Čečenska plynuly z arzenálů ruské armády (skrz zkorumpované generály). To vše mělo za následek nepodařenou 1.čečenskou válku, která skončila naprostým fiaskem i kvůli tomu, že v ní bojovali branci. Naopak 2.čečenský válka již pod taktovkou Putina vedla k částečné stabilizaci situace v zemi.

Co je však mezerou ruské politiky v Čečensku je mediální obraz ve světě. Stejně jako Američani v Iráku, Izraelci ve sporu s Palestincema, nedokážou Rusové dostatečně přesvědčit veřejné mínění, že právě oni jsou zárukou stability v regionu a ne skupiny čečenských islámských bojovníků

0/0
15.7.2006 22:03

Rokurota Makabe

Re: Re: Re: Dojemné

Á, pán je tak trochu rasista, že? Voni jsou ty Kavkazani takový topinky... Palestinci taky... kdežto Rusové jsou bílí, což? (Y)

0/0
16.7.2006 4:28

nevericitoomas

Re: Dojemné

Jo válku si začali sami Čečenci v roce 1859. Měli lézt Rusákům do prdele stejně jako my v roce 68. Tu tvou pravdu bych chtěl mít. 

0/0
15.7.2006 15:52

Beranal

Re: Re: Dojemné

Ty jseš ale vtipálek, zpochybňovat územní celistvost uznanou mezinárodním společenstvím nějakou válkou v r. 1859, to bychom se takto mohli vracet až do doby kamenné a zjistili bychom že žádný stát nemůže existovat protože všechno co tady je vzniklo nějakou válkou v minulost.

Já mám dojem že nějak po druhé světové válce bylo dohodnuto že ten stav který nastal je platný, protože kdyby se to takto neuznalo tak nebudeme dělat nic jiného než vést války a územní spory. :-P

Pokud takový stav Čečenci přestali uznávat a pustili se do Rusů vojensky tak ať dneska nebrečí nad svými ženami a dětmi, protože to do té situace dostalo sami a naprosto úmyslně. 

0/0
15.7.2006 17:29

Rokurota Makabe

Re: Re: Re: Dojemné

To se mi snad zdá... pokud bychom tvojí železnou logoku uplatnili na naše vlastní dějiny, slušelo by se Masaryka pověsit na kandelábr. 8-o BTW: Buď tak laskav a než budeš zase spoluobčany poučovat o mezinárodním právu veřejném, něco si o něm přečti. Pro začátek doporučuji Seidl-Hohevelderna, mají to v každém právnickém knihkupectví...

0/0
16.7.2006 4:33

Beranal

Re: Re: Re: Re: Dojemné

A copak asi tak moudrého v těch moudrých knihách píšou, zřejmě tam píšou že když se vyzbrojí pár moravských mafiánů a prohlásí se za vládce Moravy tak je povinností ČR  nevyvolávat "agresivní" válku, vyklidit to tam a přenechat obyvatelstvo a všechno další těmhle mafiánům ať si s tím dělají co uznají za vhodné, seš veselá kopa.:-P

0/0
16.7.2006 6:37

MSu

jojo...

můžete pomoci ...www.berkat.cz

0/0
13.7.2006 8:56

wildge

Vazena a bohata...

Tak nejak mam pocit, ze to spis byla mafianska rodina, co mela zajem vladnout bez ohledu na nasledky.

0/0
12.7.2006 21:11

Rataslaw

Re: Vazena a bohata...

a ten pocit mas z coho??

0/0
12.7.2006 23:29

zena_zdena

četla jsem to ještě jednou

a řeknu vám, běží mi mráz po zádech

nevím, co bych dělala v takové situaci, ale jsem si jistá, že můj muž by asi taky bojoval za naši záchranu, nejspíš bych taky někde žádala o azyl.. jako vdova

0/0
12.7.2006 19:44

Iridium

Asi se to dá shrnout,

že konflikt Ruska (v jehož armádě se jistě - jako v každé jiné - najde dost psychpatů, co pobíjí i ženy a děti) a čečenských separatistů (mezi nimiž se najde dost psychopatů, co podniknou akci typu Beslan) odskáčou nejvíc obyčejní lidi, zejména ženy a děti, který s tím nemají nic společného a nejde jim o nic jinýho, než nějak v klidu existovat. Nihil novum sub sole.

0/0
12.7.2006 15:22

Bohumilice

Re: Asi se to dá shrnout,

Bohužel v Čečensku se konflikt týká všech. Nevím, co je čečenský separatismus - pokud má někdo svůj stát, asi v něm chce vládnout. Pokud mu ho někdo sebere, brání se. Kdyby ČR obsadil nějaký sousední stát, asi by taky spousta z Čechů byla radikály a separatisty a možná by se uchýlili i k terorismu, pokud by nemohli bojovat jinak, nebo proti sobě měli neskutečnou přesilu. Ale je pravda, že ten problém je neskutečně složitý...

0/0
12.7.2006 19:28

zena_zdena

Re: Re: Asi se to dá shrnout,

myslím, že Češi by se opět ponížili :-/

ale je to lidská tragédie ...

0/0
12.7.2006 19:30

HVLAD

Re: Re: Asi se to dá shrnout,

Problém je že čečeni nikdy stát neměli. Peřd příchodem rusů se jednalo o území ovládané jenom kmeny. Pak v roce 1992 vyhlásil Dudajev samostatné čečensko. A v roce 1994 začala válka. Čečesnko jako samostatný stát existovalo jenom mezi lety 1996-1999 a bylo uzáno pouze talibanským Afganistánem žádná jiná země ho jako stát neuznala. Takže přirovnání k ČR není přesné.

0/0
14.7.2006 7:47

vime

právo azylu je staré

asi jako lidstvo samo.

Kdo by chtěl upírat právo na azyl nevinným obětem jakýchkoliv represí a válek je stejný jako ti teroristé...

Příběh té paní je vskutku smutný..

0/0
12.7.2006 15:05

Alein

Je blaznovsvi davat teroristum azyl!!!

Narod ktery cilene utoci na skoly,skolky ,nemocnice a vlaky prevazejici deti do skloly je narod, se kterym by lidi nemeli mit soucit. Poskytovat takovymto azyl je silenstvi.

0/0
12.7.2006 13:04

Augustus_Tiberius

Re: Je blaznovsvi davat teroristum azyl!!!

opravdu ty idiote....z vypraveni te zeny ten tvuj terorismus primo salaRv

0/0
12.7.2006 13:29

Iridium

Re: Je blaznovsvi davat teroristum azyl!!!

Leoši, teprve 21 let a už (stařecká) demence?Rv

0/0
12.7.2006 15:17

zena_zdena

Re: Re: Je blaznovsvi davat teroristum azyl!!!

je fakt hrozný, že by někdo odepřel azyl v takovém případě..

0/0
12.7.2006 19:34

moron79

Re: Je blaznovsvi davat teroristum azyl!!!

V tomto pripade jsou prvotnimi teroristy Rusove, kteri se zabijenim civilistu na uzemi Cecny zacali.

Zjisti si fakta!!!

Kdyby ti nekdo vyvrazdil rodinu, nechas to byt? ;-€

0/0
12.7.2006 20:04

Macek.

STEJNĚ BYCHOM DOPADLI V r. 68

pokud bychom dotoho šli naplno tak jako Čečenci. Jinak je to docela složitý problém. S Čečenci Rusové bojovali už za Puškina. Je to JEJICH DOBYTÉ ÚZEMÍ...více než omezenou autonomii nikdy nedopustí. Něco jako Srbové a Kosovo. Islámští teroristé, kteří v Čečensku bez diskuze TAKÉ JSOU k míru v Čečensku jenom uškodili...

0/0
12.7.2006 11:28

Rataslaw

Re: STEJNĚ BYCHOM DOPADLI V r. 68

Srbi a Kosovo je ale daco UUUPLNE UUPLNE INE...Rv

0/0
12.7.2006 23:26

tajemník z létajíciho ostrova

trochu černobílé vidění

Komiksovým historkám o ďábelských Rusech a vzorných hrdinných Čečencích možná uvěří tak Štětina. :-/

0/0
12.7.2006 11:18

tajemník z létajícího ostrova

Re: trochu černobílé vidění

Komiksovým historkám o ďábelských Čečencích a vzorných hrdinných Rusech možná uvěří tak můj duplikát. ;-D

0/0
12.7.2006 11:44

Ventre_Saint_Gris

nj klanová společnost není národ....

Rusové jsou v Čečensku v podstatě jen další klan, který se zapojil do místních "akčních her". Jinak , co se týká eskalace násilí, tak na něm nemají Rusové větší podíl než islamisté... 

0/0
12.7.2006 11:14

tajemník z létajícího ostrova

Re: nj klanová společnost není národ....

slusnej blabol ;-D co jineho od tebe cekat :-)

0/0
12.7.2006 11:44

Ventre_Saint_Gris

Re: Re: nj klanová společnost není národ....

Od tebe to sedí....

0/0
12.7.2006 11:46

Overball

havet cecenska

teroristi, ubozaci, smradlava havet. Rv

0/0
12.7.2006 10:20

gaDzin

Re: havet cecenska

vys jaky je rozdil mezi teroristou a partyzanem ???

0/0
12.7.2006 10:21

Overball

Re: Re: havet cecenska

v tomto pripade zadny

0/0
12.7.2006 10:22

Albedo

Re: Re: Re: havet cecenska

Proti tobě jsou i výkaly ušlechtilé.

0/0
12.7.2006 10:36

Klidné monstrum

Re: havet cecenska

Havěť se neříká... říká se naši muslimští sousedé :-)

0/0
12.7.2006 10:22

Overball

Re: Re: havet cecenska

nastesti ne nasi.........zatim:-/

0/0
12.7.2006 10:23

ouagadougou

Re: havet cecenska

proč nejsi u vody? do práce ještě předpokládám nechodíš, tak co pořád vysedáváš u počítače?

0/0
12.7.2006 10:32

rmn

Re: havet cecenska

hm ty jsi havet. ;-O pral bych ti se tam podivat. lidi jako ty jsou prvni kteri by zacali zrazovat svy nejlepsi kamarady

0/0
12.7.2006 10:33

ouagadougou

Re: Re: havet cecenska

přijde mi, že čechům strašně otrnulo. před dvaceti lety pro ně byli rusové největší zlo světa a velmi dobře chápali, co se děje v čečensku. teď pozapomněli, nebo se spíš k internetu dostala porevoluční generace, která tyto věci nepamatuje a sebejistě plká o věcech, které si nedovede ani představit.

0/0
12.7.2006 10:36

Jirka-Praha

Re: Re: Re: havet cecenska

no ale zase si dokazem dobre predstavit islamskyho teroristu;-D

0/0
12.7.2006 10:38





Najdete na iDNES.cz