Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Darmoděj a Nohavica v Darmosvětě

Můj Darmoděj/ vagabund osudů a lásek/ černé zlo/ jed má pod jazykem – tak nějak si můžeme představit, že vypadal Nohavicův řídící orgán, tedy lidově: "estébák". Obyčejný Darmoděj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Lupulin1

Můžeme vytvářet představu spravedlnosti do nekonečna, ale nikdy nenasytíme naši nenasytnost.

Dokud se každý jeden z nás nerozhodne hledat společné cíle a dát prostor také jiným. Dokud budeme usilovat pouze o své vlastní cíle. A v rozdělené společnosti nic jiného nezbývá. Každý jeden z nás dojde k přesvědčení, že jenom my máme pravdu. A tu naši pravdu budeme všemi prostředky prezentovat a prosazovat. Tedy vytvářet. Je jen rozdíl ovlivňujeme-li život jen sobě, svojí rodině, národu či světu. Mění se jen počty zasažených lidí a osudů. Všem lidem podléhajícím představě o jakési existenci spravedlnosti doporučuji přečíst si knihu Egypťan Sinuhet (Mika Waltari). Dokonce bych ji doporučil jako povinnou četbu, ale až ve 3. nebo až 4. ročníku středních škol. Můžeme vytvářet představu spravedlnosti do nekonečna, ale nikdy nenasytíme naši nenasytnost.  VV

0/0
10.6.2006 7:35

Mangoo

Kdo jsi bez viny, hoď kamenem

Nohavica a estébák? Jo, mohlo se stát. Jenže, asi se to stát mělo, zrovna jemu. Myslím, že bude snad jedinej, kdo o tom poví pravdu. Jak se to stalo a tak. Aby se jiný měli čeho přidržet, když se tyhle krysy bez ducha a bez víry zase vyrojí. Osobně: Pane Nohavico, mě to netrápí. Žádnej pos.anej estébák a fízl nikdy nesložil nic vlastní hlavou, leda tak pendrekem jiného soudruha.

0/0
8.6.2006 21:00

libienski

Docela zajímavě o tom psal Spurný z Respektu

mmj. tam bylo třeba to, že Nohavicu napráskal Pepa Streichel, kterého zase ke spolupráci získali vydíráním, protože ho prý chytili na učňáku hulit trávu....Nicméně se tam nehoní za viníky, ale spíš řeší to, že kdyby o tom každý ze spolupracujících otevřeně mluvil, udělal by tím větší službu sobě i ostatním. Lépe bychom tak poznali, v jakém že režimu jsme museli žít. Vyškrtávání se seznámů (viz. Kulhánek, Bohdalová, teď naposled Kanyza) je pouhým lhaním si do kapsy.

0/0
7.6.2006 18:10

Lupulin1

Re: Docela zajímavě o tom psal Spurný z Respektu

Když Ti

krok vychází rovnou do h..na raději ho zkrátíš nebo prodloužíš a solitéru se

vyhneš. ;-P

0/0
10.6.2006 7:42

frantisek.jiri

a co tento citát:

Lépe padnout ve stoje, nežli žíti na kolenou. jsou pak na tom světě dva druhy lidí - zásadoví: ti co káží vodu, pijí vodu a dívají se lidem do očí zpříma a pak samosebou i ti druzí jenž kážou vodu, pijí víno a člověku se z nich zvedá žaludek. Neboť právě tací jako pan Nohavica, paní Bohdalová a další desetitisíce lidí umožňují aby na světě existovaly diktatury!

0/0
31.5.2006 18:50

Kleki Petra

Re: a co tento citát:

Což je ovšem jen prosté konstatování něčeho, co prostě je. Očekávat, že hrdiny budou všichni, nejen marginální část populace, je zbytečné. Průměrný prostý člověk na to nemá, kdyby totiž měl, nebyl by na světe nikdo, kdo by byl ochoten snášet práci v poměru podřízenosti, nesmyslný příkaz policisty, subjektivně vnímaný nespravedlivý rozsudek soudu, subjektivně vnímané špatně proběhnuvší volby... Lidí tohoto typu je většina a totality tu nejsou proto, že existují tito lidé, ale proto, že existují parchanti (podle právě existujícího režimu možná hodnocení i jako hrdinové - Fidel), kteří si jsou těchto skutečností vědomi a dokážou jiv využít (zneužít). 

0/0
1.6.2006 8:25

Kleki Petra

Re: Re: a co tento citát:

Mimochodem, tehdejší režim u nás působil z dnešního pohledu úsměvné příhody. Pamatuju si své jediné volby za totality, kdy jsem za plentou škrtl jméno soudruha Auersperka (nebo tak nějak) a lístek vhodil do urny. Ještě týden jsem si připadal jako král světa.

0/0
1.6.2006 8:28

standa172

Re: a co tento citát:

Já se teda jen zeptám jak jsi bojoval proti totalitě ty? Ona se Stb o nuly asi moc nezajímala a ti posteloví hrdinové, co jen poslouchali Svobodnou Evropu a u piva nadávali (opatrně, aby to nikdo neslyšel) na komunisty - typicky česká malost. Kdo zažil výslech a vyhrožování opravdový (a v 80. letech vládlo Stb tvrdou rukou), ten může Nohavicu a další odsoudit. Hrdinové jsou jen ve filmech a zrovna Nohavica, který byl i v lochu a zakazovali mu různá města a koncerty, vyhazovali ho z Porty a dalších festivalů, ten asi moc protěžovanej nebyl. A že si vydělával velký peníze. Ha ha. Neřešte věci, kterým nerozumíte a zamyslete se nad sebou.Rv Vždyť mu nesaháte ani po kotníky. Je to nejlepší žijící básník a písničkář (s Plíhalem) a písničky má od srdce a nekecá v nich slinty jako Nedvědi ajim podobní.

0/0
6.6.2006 10:23

Letec Jenda

Smutne

Je to smutne zjisteni, na druhou stranu je naivni si myslet ze clovek ktery byl tak na ocich nemel s nima techtle - mechtle. Taky je treba poznamenat ze nekteri provadeli prasarny a praskali a nemuseli k tomu byt agenti STB.

0/0
31.5.2006 17:22

ritus

VOLBY

Já bych to shrnul. Ke konci totality jsem dvakrát nebyl u voleb. Nejvíc mne pak štvalo jak všichni nadávali jak to bylo zmanipulované a že to nemělo cenu jít nevolit. To ale nebyla pravda. Většina šla protože kolaborovala. Tady je základ! Nemuseli jít. A podpis u STB by jistě všicni udělali, kdyby o ně byl zájem!>-

0/0
31.5.2006 12:52

ritus

Re: VOLBY

Poprvé jsem šel za plentu, i to byla odvaha a naposledy přišli ke mně s urnou. A pak přišlo STB v pondělí a zastrašovalo. Odmítl jsem je pusrit do bytu a pak byl klid. Ale byl to psychický nátlak

!!

0/0
31.5.2006 13:01

_m-

Re: Re: VOLBY

No nemám co kritizovat - k volbám jsem poslušně chodila a poslušně volila, - ale s tou plentou trošku přeháníš - za plentu se chodilo úplně normálně.

0/0
31.5.2006 13:18

ritus

Re: Re: Re: VOLBY

Volilo se demonstrativně, když jsi tedy byla za plentou, proč jsi neškrtala nebo nedala bílý lístek? Když hodně lidí chodilo za plentu, tak proč volily totalitu? Za plentu jít chtělo vyjít ze stáda a stádo volilo demonstrativně jak ho učila propaganda.

0/0
31.5.2006 13:45

_m-

Re: Re: Re: Re: VOLBY

Proč jsem neškrtala, nevím - asi jsem byla stádně blbá. Ale na pokyn jít za plentu si pamatuju docela jasně - v rámci zdůraznění demokratičnosti voleb .

0/0
31.5.2006 13:57

captain cook

Re: Re: Re: Re: Re: VOLBY

Madlo, ja si dodneska pamatuji, jak me mama prvne vzala sebou k volbam. Vzala me taky za plentu a vysvetlila nac to je. Kdyz jsme zas vysli, ta zlost a nenavist na tvarich clenu komise dohlizejici na poradek u voleb byla nezapomenutelna. Kdyby meli kudly misto oci, bylo po nas.

Kandidaty Narodni Fronty se chodilo volit demonstracne a otevrene. Kdo sel za plentu, upadl v podezreni, ze volebni listek preskrtnul. Jinak za plentu nebyl duvod chodit. Chvala Bohu, ja tam nikdy nevolil a tak na svoje nejlepsi vedomi a svedomi muzu rici, ze jsem komouse ani jejich poskoky nikdy nevolil.

0/0
31.5.2006 21:39

_m-

Re: Re: Re: Re: Re: Re: VOLBY

asi záleželo na místě kde jsi volil a na inteligenci členů komise - konečně jako ve všem.....

0/0
1.6.2006 8:19

osvetitel

<><><>

Kdo neco v CSSR znamenal a mel pekny plat,ten delal s komunisty "kompromis" ,pokud ponem nepozadovali vstup do KSC kvuli poskozeni reklamy na kseft! Jinak tam byl kazdy,a kdo  nebyl vstoupil dodatecne!Kdyz je tenkrat ten rezim ty "exponovane a zazobane,prevezl,v tom divadle,a prinutil podepsat tu "anti chartu",tak se ti statecni co nepodepsali,dali spocitat na prstech jedne ruky!Zrovna tak,jako tam dnes mate plno sasku,kteri tu svobodu "exploitovali"na rychle obohaceni a karieru,tak byli tenkrat podobni karieriste kterejm slo jen o "koryta"!Ti co meli opravdu talent,na kterem se dalo neco vydelat na zapade,urcite pred podobnou volbu jako ti ruzni "Nohavicove" staveni nebyli! Tem uplne stacilo ze pro stat i pro sebe vyrabeli pozitivni reklamu a prachy! Ti co si svoji karieru vybudovali hlavne  tim ze jako zatapeli rezimu, by paradoxne s padem rezimu asi padli take,na rozdil od takovych "Gottu" ze?Hlavne zese mlzi z malejma "rybama" jako nejaky Nohavica,alespon na ty "solokapry" nedojde!

0/0
31.5.2006 12:27

c1z

A jakej

je vlastně rozdíl mezi agentem Bartončíkem a agentem Nohavicou ???

0/0
31.5.2006 10:12

_m-

Re: A jakej

cca 15 let.....

0/0
31.5.2006 10:16

ritus

Re: Re: A jakej

To sedí! Pěkná reakce. Jenže tehdy OF měla strach z lidovců, poněvadž v té době církev měla kredit a OF se bálo jak dopadnou volby. U Nohavici jde o umělce, kterých totalita využívala ke své podpoře. Jak mi bylo když jsem viděl Vericha, etc., kteří zvedali ruku proti Chartě. O Gottovi ani nemluvím. Tímto ublížili morálce národa. Ostatně šašek vždycky sloužil králi, i když byl šaškem.

0/0
31.5.2006 13:54

rendl1

Re: Re: Re: A jakej

""Jenže tehdy OF měla strach z lidovců, poněvadž v té době církev měla kredit a OF se bálo jak dopadnou volby.""  Takže s tím přišel Jan Ruml těsně před volbami-nemorální leč učinné:-/ .  "" U Nohavici jde o umělce, kterých totalita využívala ke své podpoře."" ?? Nohavica a podpora totality??

0/0
1.6.2006 10:53

Letec Jenda

Re: A jakej

bryle ...

0/0
31.5.2006 17:20

Kleki Petra

No mně to nevadí.

Já ho neposlouchám, ani nepotřebuju. Ale docela je mi ho líto, to zase jo. Asi to jednoduché opravdu neměl. No a pokud nikoho nenapráskal...?

0/0
31.5.2006 9:57

iuos

hmm

to je, ale dilema, co? Byl agentem, ale neprášil. Jiný byl zase členem ss, ale nikoho nazabil... no, svět není jednoduchý, ale někteří si stáli pevně za svým názorem a holt nezpívali,a le topili

0/0
31.5.2006 10:15

Kleki Petra

Re: hmm

Jsem si toho vědom. Jen jem vždy v rozpacích, když sleduji, jak dostávají po čuni tykovéto čudly, zatímco špičky režimu, členové StB, vysocí policejní činitelé, prokurátoři a provaření soudci, tito lidé jsou zcela v pohodě, bez trestu, bez veřejného odsouzení... Zatímco na Frantu Vodrážku se ví, že o Jindrovi Pekárkovi napsal estébákům, že při návštěvě Salcburku kupoval dva pornočasopisy a rakouskému sběrateli prodal odznáček s Dubčekem .

0/0
31.5.2006 10:24

iuos

hmm

jo jo, souhlasím. ostatně jako častokrát s bílým otcem ;-)

0/0
31.5.2006 10:33

Gabidos

No a?

To, že byl někdo práskač ještě neznamená, že někoho prásknul. Pro mě je Nohavica špatný hudebník a chachar a svůj názor nezměním ani kdyby byl séf KGB.

0/0
31.5.2006 9:46

_m-

Pana Nohavicu mám ráda,

ale docházím k úvaze - když budeme dělit ty co podepsali na ty hodné a ty nehodné - budeme tak dělit i ostatní? Kteří bývalí členové KSČ jsou lepší - ti kteří věřili ideám nebo ti kteří vstoupili do strany protože "museli". a co funkcionáří - budou zohledněni ti, kteří se snažili z titulu své funkce lidem pomáhat ? A co milicionáří - ospravedlníme ty, co vstoupili do milice (členství v LM byla stranická funkce, nikoli dobrovolné rozhodnutí), aby se tam zašívali, nebo si hráli na vojáčky a když šlo do tuhého hodili se marod? Kde to skončí? 

0/0
31.5.2006 8:36

blue_velvet

Nohavica neni jediny

ktery dojel na chlast. Jimi Certa taky dostali na chlast. Samozrejme slo nepodepsat, ale STB byla mistrem ve vyhledavani lidi, ktere mohla necim primacknout, at uz to byl alkohol, homosexualita, milenka, deti a buh vi co jeste. Seznamy jsou smutnym prehledem ceske malosti, zavisti,priposranosti i zlomenych osobnosti a nejde pausalizovat. Soudit lze vzdy jen ten ktery osud v jeho souvislostech. Ja jsem spolupraci odmitl a mel jsem stesti, se jsem byl pro ne dost nezajimavy, aby se semnou zabyvali. Presto si dodnes pamatuji, co usili stalo vykoktat to jedno kratke slovicko NE.

To, co ale predvedla Bohdalova a Kanyza, to je facka vsem slusnym lidem, protoze tim jsou vsechny seznamy zpochybneny.

0/0
31.5.2006 0:31

iuos

hmm

jsem poněkud zmaten - existují tací, kteří nepodepsali, a existují tací, kteří podepsali - ti se pak dále dělí na ty, kteří podepsali (aby meli užitek)a spoupracovali a na ty, kteří podepsali (aby měli klid) a nespolupracovali - kdo z nich je lepší a kdo horší?  Podle čeho je najednou Nohavica tím "slušným"? Protože zpívá hezký lidský písničky? Ale to přece nic neznamená....  (tím nechci říct, že jmusí být apriori špatný)

0/0
30.5.2006 16:01

blue_velvet

Re: hmm

Podpis neznamena nic jineho, nez jen podpis, podlehnuti v urcite dobe v urcitych souvislostech. Teprve spis muze ukazat, proc to ten ktery podepsal, co delal a jaky byl :-/ Pokud se budou ale zpochybnovat podpisy, zpochybni to celou nasi minulost.

0/0
31.5.2006 0:38

iuos

hmm

Podpis nic neznamená? Takže dané slovo už nic neznanemá? Nebo se slovo dané z vypočítavosti (a i když je tohle znouzecnost, tak je to pořád vypočítavost) nepočítá? Je to pěkně komplikovaný - takový boj dobra a zla s kombinací vlastního bezpečí - "mám se dát na stranu zla, abych přežil?" nebo si mám zachovat čistý štít a svědomí a přitom riskovat zdraví, ne-li život...

0/0
31.5.2006 9:56

fido7787

Re: hmm

ber to takhle, hrdinů jsou plný hřbitovy, já dám radši přednost tomu si život nechat, než se nechat zabít pro nesmyslný podpis ...

někteří bonzovali, aniž by je o to někdo žádal ...

0/0
31.5.2006 11:20

iuos

hmm

jen jsem se pozastavil nad myšlenkou "dobro/zlo" jinak to vidím přibližně stejně - ale těžko říct, protože jsem nebyl nucenejněco podobnýho podstoupit :-/

0/0
31.5.2006 11:25

hraboš polní

Hmmm...

Jarka Nohavici si velice vážím. R^ Znám ho sice jen prostřednictvím jeho písniček, ale pokud bych připustil, že je lump, připravil bych se o jeden z mých pevných bodů. Soudit jej mohou jen ti, kteří poslali estébáky do háje.

0/0
30.5.2006 15:32

MillanNo

Re: Hmmm...

Dík za povolení. Takže já můžu a taky ho odsuzuju. Asi bych se choval jinak kdyby v roce 90 řek jasně že ho k tomu donutili a podepsal, ale čekat až se najdou důkazy a pak ještě dělat hrdinu? Ubožák!

0/0
30.5.2006 18:55

velkorypal

Jarku nedejse!

I přes všechno co udělal a udělá mám rád písně Jaromíra Nohavici a jsem rád, že je složil.

0/0
30.5.2006 15:10

HugoWomaacka

Re: Jarku nedejse!

to je potom ale otázka, estli je opravdu složil on Rv

0/0
31.5.2006 7:53

mosil

Re: Jarku nedejse!

R^VVAno

0/0
31.5.2006 9:14

iuos

hmm

Hitler hezky maloval, i když byl jakej byl, tak jsem rád, že byl a že namaloval pěkné obrázky....

0/0
31.5.2006 9:58

Swooppy

Kdy už konečně někomu dojde..

-že celé to honění se za bývalými spolupracovníky STB je jen kouřová clona pro ty,kteří nemají být odhaleni.Oči mi otevřel jeden televizně známí pracovník STB,který se jal obhajovat svou dřívější práci a řekl jediné-zapoměňte na flinkavou práci STB,ta byla provedena bez chyby a z plnou kontrolou nadřízených.Jiným způsobem řekl:ty vaše soudy jsou jen hrou,kouřovou clonou pro ty,kteří  odhalení být nesmějí či nemají.To znamená,že odvádějí pozornost od důležitějších věcí,či osob.Jak to že jim na to média tak pohotově skákají.Ti ohaři pravdy a demokracie.Za 16 let,jediný odpovědný "estébák" neodsouzen.Co to vypovídá?Že s námi hrajou,jako v každé minulé době,betla.Není zájem odkrývat souvislosti,pravdu.Je zájmem tuto otázku používat jako politický nástroj,a podloží li se jeho používání ještě patřičným emotivním nábojem,nástroj získává na síle.No a jak vidím dle zdejších příspěvků,takováto praxe,slaví trimfální vítězství.A že nemá s pravdou nic společného- to se stává,účel světí prostředky.

0/0
30.5.2006 12:19

Bennu

Re: Kdy už konečně někomu dojde..

Pod tento nazor se podepisuju.

0/0
30.5.2006 13:05

velkorypal

Re: Kdy už konečně někomu dojde..

Souhlasím s jednou připomínkou. v 89 mi bylo 8 let. takže mi je jedno kdo co dělal a připadá až trapné to tahat na světlo boží. kdy už to konečně přestane? až budou zemřou všichni kteří měli v roce 89 víc jak 15let? nebo ještě pozděj?

0/0
30.5.2006 15:07

captain cook

Re: Re: Kdy už konečně někomu dojde..

Je ti trapne ze se to taha opakovane na svetlo bozi? Milej zlatej, tahat se to ma, aby lidi jako ty, kteri meli to stesti, ze tu svina rnu nezkusili na vlastni kuzi, si pamatovali cemu se vyhnout v budoucnosti. Neskocit komousum na sladke recicky a nevolit ty parchanty;-O, ani ty, kteri se s nimi mini delit o moc.

Ti co to "tahaji na svetlo bozi" to delaji s nadeji, ze se lidi jako ty z toho pouci. Je znamo, ze jenom chytry se z minulosti pouci. Blbcovi je souzeno si ji zopakovat.

0/0
31.5.2006 6:51

MillanNo

Re: Kdy už konečně někomu dojde..

Podle Tvého názoru je vidět že jsi nikdy nepoznal z blízka STB. Važ si toho, ale podepisovat skutečně nikdo nemusel. Mimochodem, znal jsem osobně jednoho vysoce postaveného důstojníka STB a ten byl sám dost znechucenej jak lidi rádi udávali i své blízké. Ale to už tu bylo za gestapa. Holt už jsme takovej národ.Mimochodem, víš že třeba takovej p. Chaloupek kterej dnes točí večerníčky a pod., mimochodem agent STB s krycím jménem JAN, udal i vlastní manželku že chce emigrovat? Lidé co neumí řešit problém jinak, udávají, a osobně uznávám jen že na každého jeho zbraní, takže všechny udavače zveřejnit - chceš li udat - i s tím co udali oni. A s Nohavicou jakbysmet, uvidíš že se toho najde ještě víc.

0/0
30.5.2006 19:12

Trent-R

Re: Re: Kdy už konečně někomu dojde..

jasný, takže s těma komoušema to bylo vlastně takový dobrovolný kamarádství co, občas si zavolali, pokecali, co a jak, zašli na pivo, občas na výlet na fotbal....prosim Tě co se nám to snažíš namluvit....

0/0
30.5.2006 23:25

Marthy.20

Stejný metr

Já souhlasím s tím (a vždy jsem souhlasil), že v době totality nebylo vůbec nemožné a nebyla to žádná ostuda, podlehnout tlaku StB, doby, atmosféry, či jak to nazveme. Kdo to nezažil, jen může kecat, jak by se zachoval. A já si vůbec nepřestanu Jarka Nohavici vážit. Je mne zaujalo, jak mají lidé tendenci měřit různým lidem různě. Například tato diskuze spíše omlouvá pana Nohavicu (což, jak už jsem řekl, je i můj názor) a například, když se ve stejné situaci ocitl Jan Kanyza nebo Jiřina Bohdalová, atmosféra diskuze byla úplně opačná. Lidé by si hlavně měli uvědomit, jak by v takové situaci reagovali sami. A pak teprve soudit jiné.

0/0
30.5.2006 12:15

sluni-sluni

Re: Stejný metr

no ale je rozdíl když někdo podepíše - řekne - ano, podepsal jsem se, něco jsem řekl, měl jsem strach (lidsky se to dá pochopit) a mezi Kanyzou, který podepsal, ale trvá na vymazání jakože nic nebylo - no doufám, že si ze spaní říká - jsem čistej, vymazanej....

0/0
30.5.2006 17:43

mosil

Ne

Myslím, že bychom se měli zamyslet hlavně nad tím, jaká to byla doba, která lidi, jako je Nohavica, donutila chovat se tímto způsobem.

Nesmíme dát nikdy příležitost, aby se něco takového opakovalo, jít k volbám, nevolit rudý, ani ty, kteří s nima chtěj spolupracovat.

0/0
30.5.2006 10:58

ant.

Re: Ne

R^R^R^

0/0
30.5.2006 19:26





Najdete na iDNES.cz