Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Veteráni: Uniformy Hradní stráže patří do operety

Veteráni z druhé světové války se obracejí na prezidenta republiky Václava Klause s naléhavou prosbou: žádají výměnu uniforem Hradní stráže, protože ty současné je urážejí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kuchtikus

Chátrající pomník

Sice to nesouvisí přímo s hradními uniformami, ale mnohem větší ostuda než "operetní" uniformy mi přijde např. zcela zchátralý pomník u Karlova náměstí http://www.prazskekasny.net/kasna.php?strana_id=132  Proč zmíněné spolky a instituce také neprosazují opravu něčeho takového. Navíc by to jistě stálo mnohem méně, než kompletní výměna uniforem Hradní stráže.>-

0/0
3.11.2006 8:44

captain cook

Videl jsem fotku

4 legionaru v jejich uniformach jak pochodovali na nadvori Prazskeho hradu. Byli v uniformach z italske fronty, francouzske, britske a cs. namorni legie. Sli gratulovat Svobodovi v den jeho zvoleni prezidentem v 1968. Ackoliv vypadali pri te prilezitosti stramacne, nedovedu si predstavit ze by se nektera z tech uniforem  hodila pro dnesni Hradni Straz.

0/0
24.5.2006 7:12

celtic

okurková sezona....

:-)

0/0
23.5.2006 12:24

Michal - Bingo

Co člověk, to názor

I u uniforem platí pravidlo: Co člověk, to názor. Osobně se mi současné uniformy hradní stráže nelíbí. Při vší úctě, kterou k legionářům cítím (znal jsem několik osob) si myslím, že návrat k legionářským uniformám je nereálný. Jak již zde bylo zmíněno, ochranné jednotky tohoto typu ve světě mají dlouhodobou tradici a nosí stejnokroje podle této tradice. Stejnokroj patří k jednotce. Odvolávat se na určité historické období a určité veterány nemá smysl. Někdo bude chtít husitskou tradici, někdo legionářskou, někdo bude chtít uniformy z 2. sv. války. V novodobé historii byli vojáci nasazeni v První válce v Zálivu a také mají nárok na nějakou úctu. Tudy podle mne cesta nevede. Ideální by bylo vytvořit novou uniformu této jednotky s tím, že bude jednoznačně vojenská, bude odpovídat současným trendům a poznatkům.

Co se týká tradice, je nutné si uvědomit, že to co dnes vnímáme jako tradici, někdo někdy představil jako naprostou novinku.

0/0
23.5.2006 12:20

rka_l

Re: Co člověk, to názor

Docela by mně zajímalo jak si to představujete. Ja také neprosazuji trvdošíjně legionářské uniformy, ale nechci operetu ani maskáče. Nevím proč v Čechách musíme mít vždy něco extra. Když se poučíme jak vznikaly uniformy prezidentských stráží v okolních zemí, tak to nebude takový problém. Všichni vyšli z tradice, nemusíme se ji držet dogmaticky, ale přizpůsobit ji. Měla by to být vojenská uniforma, ale ne maskáče a kanady. Důstojnické uniformy od 1. republiky měli dobré střihy, ale bylo by potřeba používat nové materiály.

0/0
23.5.2006 18:12

Michal - Bingo

Re: Re: Co člověk, to názor

Ve Vašem komentáři uvádíte i maskáče. Rozhodně bych byl proti. Určitě nepůjde o rambo styl nějaké banánové republiky. Osobně se mi používání maskáčů při slavnostních příležitostech také nelíbí. Co se týká stylu, tak si myslím, že by měla uniforma hradní stráže vycházet ze současné slavnostní uniformy AČR, s tím, že z doby první republiky by si mohla vzít vypasovanější styl. Současné sako se mi zdá poněkud pytlovité. Použití symboliky by mělo mít návaznost jak na současné označení armády, tak na historické souvislosti a ne zcela jiný styl jaký je v současnosti. Vnímal bych to tak, že označení příslušnosti k ČR a AČR včetně knoflíků a hodností by bylo shodné s AČR a označení příslušnosti ke hradní stráži by bylo na historické základě.

0/0
24.5.2006 8:40

Michal - Bingo

Re: Re: Co člověk, to názor

Přiznám se, že jsem se podobnými jednotkami setkal v Británii, Lucembursku a Francii. Každá země se k tomu postavila jinak. Britové mají tradiční historické uniformy, Francouzi mají uniformu novější a Lucemburčané mají uniformu novou, zcela jednoduchou. U Britů mne zaujalo používání současných útočných pušek SA80. U nás se používají staré pušky vz.52, které prošly renovací. Samopal vz.58 by v současné podobě vypadal poněkud legračně. Je otázkou co do budoucna. AČR chystá v horizontu několika let přezbrojení.

0/0
24.5.2006 8:47

rka_l

Re: Re: Re: Co člověk, to názor

Koukal jsem se na uniformy zminovanych států, Anglie je tradiční země, je to království i Francie tam má v podstatě uniformy z dob revoluce. Lucembursko má nové uniformy.Navrhuji vzit důstojnickou uniformu pozemniho vojska AČR, inspirovat se střihem legionářské uniformy(viz http://kpvarmus.wz.cz/akce/2005/vznikcsr/index.html) ty byly daleko více vypasované halvně saka - nepředpokládalo se, že důstojníci budou vyžraní. A aby  kalhoty neplandaly, ale spíše je zůžit. A místo kanad použít černé vysoké boty podobné těm legionářským, ale z kvalitnější měkčí kůže  s tvrdou holení a kalhoty do nich zastrčit. A zřejmě placaté čepice, nepoužívat helmy. Podobné uniformy  mají například Slovinci. A doplnit současnou puškou. A rovněž použít nové textilní materiály

0/0
24.5.2006 16:14

Michal - Bingo

Re: Re: Re: Re: Co člověk, to názor

Váš návrh se mi zamlouvá, ale nelíbí se ty vysoké boty. Jelikož se jedná o slavnostní oděv, tak by tam neměly být ani kanady ani žádné vysoké boty. Vysoké boty jsou už mimo. Připadá mi to jako když si člověk vezme k obleku gumáky.

0/0
25.5.2006 8:38

Klidné monstrum

Opereta

To je jasné, že patří do operety, když stát dříve řídil dramatik a herečka Rv

0/0
23.5.2006 9:34

airwar

Srovnání

Tak jsem se snažil z netu stáhnout co nejvíce fotek současných uniforem hradní stráže, a taky jsem se snažil zjistit ja kypadaly  uniformy legií -  a myslím že to raději opravdu ne. ;-D

Upřímně vzato nechápu proč by se samostatná Česká republika měla vracet k nepraktickým překonaným uniformám jež mají základ v Rakousku-Uhersku. To už by fakt nebyla hradní stráž ale muzeum.

0/0
23.5.2006 7:55

rka_l

Re: Srovnání

No pane, myslim, ze to neni tak hrozne - viz http://kpvarmus.wz.cz/akce/2005/vznikcsr/thumb/o19.jpg

dekuji klubu vojenske historie, kde jsou i jine fotky z legionarske doby a rozhodne nejsou tak hrpzne jako ty soucasne, myslim, ze staci trochu vylepseni a nove textilni materialy

0/0
23.5.2006 22:13

kontrola

0/0
23.5.2006 3:15

..J@rd@..

Uniformy

Legionarum postavte pomnik nebo jim dejte vyznamenani(kdyz se CR na nic lepsiho nezmuze). Ale je nova doba, a tak nevim, proc by nemohly byt nove uniformy. Pri boji take dnes nebehaji v odevech z prvni svetove valky. A totez muze platit i pro hradni straz.

0/0
22.5.2006 21:36

rka_l

Re: Uniformy

Nová doba sice je, ale tady jde především o kontinuitu. Podívejte se prosím do okolních států. Když pominu monarchie, kde jsou všude historické uniformy, tak tady máme Poláky, Madary, Rakušany a dále Slovince, Litevce, Lotyše nebo Rumuny a Bulhary všude je vazba na historii armády spojitost s obdobím, kdy byla armáda klíčovou v dějinách národa. Jen my jsme narychlo vytvořili sice výtvarně na velmi dobré úrovni modifikaci slavnostních uniforme určité složky americké armády. Vůbec se nedivím veteránům, že se ozvali.

0/0
22.5.2006 22:05

rka_l

veteráni mají pravdu

Veteráni mají pravdu, uniformy mají vycházet z tradice a z názorů těch, co se zasloužili o vlast. Prezident Klaus si toho byl vědom při nástupu do funkce, ale nechal se ovlivnit svou pohodlnou vojenskou kanceláří. Pan generál Picek používá stejné fráze při obhajobě a nedal si práci poradit se s historiky. Říkalo se před dvěma lety, že nástup do hradní stráže má být čestnou službou pro vyznamenané profesionální vojáky zejména z misí. Ti by neměli být oblečeni do kostýmů (jakési kombinace americké slavnostní uniformy), ale do uniforem vojsk, z období největší zásluhy o vlast.  viz http://www.fronta.cz/foto/hradni-straz nebo http://www.fronta.cz/foto/hradni-straz-1 v kombinaci se sokolskou tradicí a sokolskou uniformou. A ne nějaké knoflíky. Poděkuji panu presidentovi Klausovi, když zjedná nápravu. A zase to tolik stát nebude

0/0
22.5.2006 20:28

Zuzana.

?

Nechápu, ty uniformy jsou pěkný. Chtěla bych mít starosti jako naši veteráni...

0/0
22.5.2006 15:57

volkswagen

Re: ?

Ti veteráni byli poslední kdo byl ochoten za tuhle zemi položit život. Alespoň tohle bychom pro ně mohli udělat po tom jak se k nim národ posledních 50 let chová...

0/0
22.5.2006 17:48

brainwash

Re: Re: ?

souhlas R^

0/0
22.5.2006 21:50

Montaigne

Ti chlapi mají pravdu

kulisák si měl ty kroje (jinak to nelze nazvat) odvézt!;-)

0/0
22.5.2006 15:48

Lucius_Malfoy

Proč je příjmení

náčelníka vojenské kanceláře bez diakritiky ?

0/0
22.5.2006 15:36

dukeprvni

Uniformy Hradní stráže patří do operety

nesmysl!! nejedna cirkusova kapela by byla vdecna za podobne "slusive" uniformy!R^;-D;-D;-D

0/0
22.5.2006 14:29

msindel

DALŠÍ TRAGICKÁ OSTUDA!!

Úcta k legionářům se lépe vyjádří např péčí o jejich hroby v zahraničí, která je v současné době ostudná. Nebo vzpomeňte na nadávný případ generála Pernici. Nebo situaci, kdy někdo před 15 lety naprosto cynicky rozhodl (Havel?), že veteráni a odbojáři se budou rok po roku po několika kusech dekorovat, dokud nezemře poslední. Ti co byli vyznamenáni v poslední době mohli být vyznamenáni najednou klidně v roce 1991. Mohli si finanční příspěvek alespoň pár let užít. Žádné nové poznatky o jejich zásluhách historici v poslední době nevybádali. Takto to vypadá, že Hrad rozdává medaile hlavně pro sebe - pozvat tyto lidi na slavnostní večer, parazitovat chvíli na jejich zásluhách a konec. Nezájem o to, jak žili, žijí a budou žít ve svém stáří.

 A my řešíme uniformy.

0/0
22.5.2006 14:04

msindel

A co čakany?

Mohli by být oblečeni v chodském kroji! Diskuse o spešl. uniformách je jen přetrvávající monarchistický pohled na prezidentský úřad v česku. Nejsou ani pretoriánská garda, ani švýcarská garda, ani mušketýři. Je to jen jedna z jednotek naší armády, která má ve své výstroji i slavnostní uniformu, která by měla pro tento účel postačovat (snad s technickými úpravami, aby se v ní dalo jít do služby a ne jenom na ples).

0/0
22.5.2006 13:38

JendaVI

Já se v ní cejtil dobře

nástup říjen 97

jinak z politologického hlediska bohužel musím z 90% souhlasit se Záhorákem

JendaVI.

0/0
22.5.2006 13:16

Deleter

Legionáři

mají koukám zajímavé starosti.

0/0
22.5.2006 11:11

zahorak1

Sme si "kvit"!

Husiti, neverte tomu, že Vaši banditi z 15-tého storočia vždy vyhrávali. Ale k veci, uniforma čsl. legionárov by - okrem svojej nepraktičnosti - reprezentovala síce vojakov, ktorí najviacej pomohli k vytvoreniu ČSR, ale bola tam aj ich veľká škvrna, keď títo vojaci  - na želanie slobodomurára, "socialistického" zaslepenca T.G.M. nielenže nepotlačili  židobolševický puč na čele s syfilitikom Leninom v Rusku, ale mu i pomohli i pri bitke s Nemcom. Ale ani my sa nemáme čím chváliť, naša "cirkusácka" prezidentská  uniforma "je" (je to plagiát) z roku 1848, keď na popud Viedne viedenský povalači (asi 80 %), polskí fanatici (10 %) a myjavský darebáci (tiež asi 10 %) pod hlavičkou Slovenskej oslobodzovacej armády vtrhli z Moravy na západ Slovenska a tam išli bojovať proti Maďarovi. Vyznamenali si najmä Myjaváci (región na hraniciach s Moravou), ktorí keď pokradli, pozapaľovali majetky (najmä Židom) utiekli domov. Ostatných vychňápala Vieden, ktorá sa medzitým pomerila s Budapešťou!!

0/0
22.5.2006 11:04

contraC

Co to meleš, legináři dali bolšanům pořádně na hubu!!! Nebejt nás, jste Horní Ury!!!

0/0
22.5.2006 11:09

zahorak1

Re: Co to meleš, legináři dali bolšanům pořádně na hubu!!! Nebejt nás, jste Horní Ury!!!

Pi menej mlieka a čítaj históriu. Ale nie tú, ktorú Ti servíruje drbko samouk Má(c)hler!

0/0
22.5.2006 11:16

Quasar

Re: Co to meleš, legináři dali bolšanům pořádně na hubu!!! Nebejt nás, jste Horní Ury!!!

Ale on má pravdu...

0/0
23.5.2006 8:13

klv

Re: Sme si "kvit"!

zajímavé podání historie, asi národovec

0/0
22.5.2006 11:19

zahorak1

Re: Re: Sme si "kvit"!

Ako to myslíš? Veď som kritický aj k vlastnej! To však neznamená, že svoju vlasť neľúbim!

0/0
22.5.2006 11:35

klv

Re: Re: Re: Sme si "kvit"!

no a že jsi kritický i k vlastním, to tě nijak neopravňuje psát takovou snůšku nesmyslů

0/0
22.5.2006 12:27

zahorak1

Re: Re: Re: Re: Sme si "kvit"!

Môj bývalý český brat, aký že nezmysel som to??

0/0
22.5.2006 13:16

blecha1

Jsem pro hlasovani o novych uniformach!

Navrhuji husitske, to byly puvodne lidi z Ceska bojovali dokonce i v zahranici a nez se rozhadali, tak na ne nikdo nemel, i nekolik krizovych vyprav se o ne rozbilo.

Jen nevim jestli do ruky remdich, cepin nebo snad prvni, tehdy casteji poprve masove pouzivane, strelne zbrane. Ale urcite vedle brany postavit dobove kanony, ktere tenkrat zacali husiti ve vetsim poctu pouzivat, proste na svou dobu valecne technologicky na spicce. Navic vozova hradba neco jako zakopy krizene s tanky ve 20. stoleti. Panecku to by japoncum vypadli pretizenim objektivy z fotaku.

Prezident by pripadny nesouhlas s podpisem zakona dal najevo vystrelem z historickeho dela kamennou kouli smerem na snemovnu, bo zeleza je na tu svoloc skoda. :-D

0/0
22.5.2006 11:03

zahorak1

Re: Jsem pro hlasovani o novych uniformach!

To by si ulahodil Tvojmu pánovi prezidentovi, aj on je - čo ja viem - husita! Čo sa týka neporaziteľnosti husitov, zrejme nepoznáš históriu, aj oni "vyfasovali" a to niekoľko krát. Aj v Čechách! V cudzine nakoniec vždy! Nech je Váš parlament akýkoľvek, tak ako náš, je obrazom Tvojho štátu, ako náš môjho. Preto naňho nepľuj!! A ak chceš, aby bol lepší (dokonalý nebude nikdy), nevoľ "komoušov" a  tie strany, ktoré sa "bijú" a la Macek-Ráth, či miláčkovia  Chavla!!!

0/0
22.5.2006 11:12

blecha1

Re: Re: Jsem pro hlasovani o novych uniformach!

Tady nekdo nezna slovo nadsazka Rv.

Vim moc dobre co byly spolecentsvi vseho moznyho s nazvem husiti zac. To je zajimave, ze v diskusich na ceskych serverech se casto objevuji slovaci, kteri nechapou nebo ja nevim...

0/0
22.5.2006 12:58

captain cook

Re: Re: Re: Jsem pro hlasovani o novych uniformach!

Neboj, Blecho. Ja se zas pro zmenu nad tvym prispevkem poradne zasmal.R^R^;-D Dik. Nelze vsechno porad brat smrtelne vazne.R^

0/0
22.5.2006 20:19

PanePávekJáNechciKTurkovi

..

uniformy britskejch bearskins nebo svycarskejch vatikancu maji jaksi puvod v uniformach jednotek, ktere kdysi za tu kterou zemi bojovaly, takze dle toho nova uniforma nasi hradni straze bude cep, paveza a kukal na hlave, a stali by na selskem voze. no byla by to legrace a u tu jde predevsim u naroda sasku

0/0
22.5.2006 10:40

vokoun6

pondělí 22.5.2006, 23:30 ČT2 - Pohřeb generála Františka Peřiny

>->->->->->-

0/0
22.5.2006 10:04

Marek Pech

Mě se uniformy líbí...

... jsou moderní, hezké na pohled. Možná je to takový uniformový "popík", ale reprezentují dobře.

A při vší úctě k válečným veteránům, kterých si velice, velice vážím - nejsem zběhlý ve vojenské historii, natož pak ve starých uniformách, ale stejně jako další "diskutéři" nemám pocit, že by existoval univerzální "vzor". Například uniformy z počátků první republiky mi (dle starých fotografií) připadají dost provizorní (co dům dal) a asi by to nebyla dobrá volba.

Přikláním se k vývoji reflektujícímu tradici tak, jak to navrhl pan Pištěk.

0/0
22.5.2006 9:49

redback

Klídek, až bude Paroubek prezidentem ...

budou vojáci hradní stráže oblečeni do číšnických fraků. S flekem v ruce budou obcházet turisty a vybírat na záchranu státní kasy. ;-)

0/0
22.5.2006 9:43

Marek Pech

Re: Klídek, až bude Paroubek prezidentem ...

Já se spíš bojím, že kdyby byl prezidentem Paroubek (pánbůsnámiazlýpryč!), tak oblíkne hradní stráž do uniforem ČLA (Čínské Lidové Armády). Možná je ani nebude převlíkat, prostě si přiveze originály. A s p. Jandákem se vrhnou do KULTURNÍ REVOLUCE!!!

0/0
22.5.2006 9:52

jiekeren

Co to vlastně má vyjadřovat?

Co vlastně ty uniformy mají vyjadřovat? Jestli mají vypadat hezky na fotkách turistů, tak to bych řekl, že splňují. Jestli to má symbolizovat nějak minulost, tak bych navrhoval každému jednotlivému strážci sehnat jeden komplet nějaké armády, u níž naši lidé bojovali (protože doma tradičně bojovat nemohli). Tak by to myslím bylo přesné - co český voják, to jiná armáda.

Tím se vůbec nechci dotknout našich vojáků - naopak. Jakoukoli jejich snahu bojovat doma zpravidla zadusil nějaký papaláš - není to nějaké národní postižení?

0/0
22.5.2006 9:36

msindel

Re: Co to vlastně má vyjadřovat?

To je ono!! Pak by vedle sebe stáli legionář a rakouský voják. Protože i rakouský voják časké národnosti bojoval ve válce, kterou vedla jeho legitimní vláda.

0/0
22.5.2006 13:43

Mar__tanka

odkaz

8-omimochodem ,tyhle se vám zdají být méně cirkusácké?

http://www.hrad.cz/img/cz/kancelar_prezidenta/hs/imgb_hs_historie_02.jpg

0/0
22.5.2006 9:30

Přiměřeně rychlé šípy

Re: odkaz

A hlavně, legií bylo x v různých státech, která legionářská uniforma by tedy byla ta pravá? Současné uniformy jsou v pohodě, akorát by možná mohly být střízlivější... 

0/0
22.5.2006 9:41

Mar__tanka

Re: Re: odkaz

no tak tohle jsou původní legionářské uniformy hradní stráže, takže předpokládám že veteráni si je představují nějak takhle.....

0/0
22.5.2006 10:11

Flat Vamp A.V.T.

Re: Re: odkaz

...našich legií nebylo x, ale existovaly pouze legie ruské, francouzské a italské - jak z uvedeného linku vidno. Jinak nechápu, o čem je vlastně řeč - vždyť hradní stráž JE cirkus, tak proč by nemohla mít kapku cirkusácké uniformy? :)))  

0/0
22.5.2006 10:31

Mar__tanka

...

nevím jak komu, ale mě se náhodou ty uniformy líbí, a nevím co je na nich teatrálního, taková mi přijde třeba švýcarská garda.:-))

0/0
22.5.2006 9:24





Najdete na iDNES.cz