Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pád antonova mohla způsobit lidská chyba

Tragickou nehodu slovenského armádního letounu možná zavinil lidský faktor, píše internetové zpravodajství Pravda.sk. Podle něj dosud nic neukazuje na technické problémy stroje. Klíčová může být výpověď Martina Farkaše, který jako jediný přežil. Vyšetřovatelé ale tají, co řekl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

sillogism

Google
Google
0/0
21.2.2006 4:31

vymrzovac

Teď na to kápli !
Pád antonova mohla způsobit lidská chyba! No to je teda pecka na první stránku!......................................a nebo že by to byla chyba medvěda? nebo koně? či ryby?
0/0
27.1.2006 14:13

Michalll

herkules by držel více pohro,madě a
edačky by se tak snadn netrhaly...?
0/0
26.1.2006 18:56

leog

http://www.wahlgrenis1.wz.cz/odpovedna1_slovenskeletadlo.htm
Nechci dělat žádné závěry, podívejte se na tento odkaz a dejte vědět, co si o tom myslíte.
0/0
26.1.2006 17:09

zen1111

Re: http://www.wahlgrenis1.wz.cz/odpovedna1_slovenskeletadlo.htm
myslim si o tom to co o vsetkych predoslych spekulaciach medii, ludi a kazdeho komu zostava len tapat. O tomto som tu uz pisal. Dohady, dohady a este raz len dohady vo vsetkom, vsade a pri vsetkom. Pretoze ludia chcu vediet odpoved hned. Ale vysetrovanie len zacalo, a nikto z vysetrovacej komisie nesmie hovorit s nikym o nicom okolo tejto havarie az do uplneho ukoncenia vysetrovania. Ten list, alebo co to bolo na tej stranke je absurdnost uz len preto ze na palube v AN-24 su traja ludia ktori maju totozne informacie a vedia kam lietadlo leti (prvy pilot-kapitan lietadla, druhy pilot a navigator), alebo sa mylia vsetci traja sucasne. Nie jeden. Pretoze zvysni dvaja vedia keby urobil jeden chybu. V pripade AN-24 moze byt teda chyba len kolektivna. No toto vsetko su len hlupe spekulacie. Chyba pilota, ani techniky, ani dispecingu na zemi to nebola. Neskoncilo vysetrovanie tak nezacnime preto hadat co to asi,mozno mohlo byt. Rodinam aj kolegom zosnulych to velmi ublizuje. Vid moje nizsie
0/0
26.1.2006 18:35

zen1111

Re: Re: http://www.wahlgrenis1.wz.cz/odpovedna1_slovenskeletadlo.htm
Vid moj prispevok napisany tu nizsie pre prispievatela s nickom SiO.
0/0
26.1.2006 18:36

Si0

Tady to pěkně promazávají
Tak to pěkně zopakujeme: Původně jsem napsal, že podle mne vojcli v euforii hecovali piloty, že jestli za něco stojí a nejsou s...., tak to stróhnó bez navigace. No a asi se nevyplatilo. Zřejmě to bude pravda, já se trefil a mimoděk vyzradil státní tajemství, když se na mě redakce kvůli tomu naštvala.
0/0
26.1.2006 0:21

zen1111

Re: Tady to pěkně promazávají
To preto lebo ludia sa spravaju ako hyeny. Dnes na markize hovorili ze ani nepochovali obete tej tragedie a novinari vsade rozmazali ch..oviny o tom ze za havariu mozu piloti. Pritom nikto nevie odkial to maju, zrejme od nejakych "odbornikov" pre vsetko. Ide o to ze velmi to nahnevalo pilotov, ale aj celu posadku v Malackach (odtial bola posadka toho lietadla), odmietli sa akopkolvek bavit s novinarmi, oznacili to co robia za hyenizmus najhrubsieho zrna co je aj pravda a teraz uz nikto (verejnost) neocakava od novinarov nic, pretoze zakladaju svoje clanky na dohadoch, tuseniach, nepravdach, zavadzaniach. Kompetentni ktori su vo vysetrovacej komusii, ci uz slovenski alebo zahranicni nesmu hovorit s nikym o nehode az do uplneho ukoncenia vysetrovania a novinari toto nectia, preto napriek tomu ze od nikoho zodpovedneho ziadnu relevantnu informaciu do ukoncenia vysetrovania nemozu dostat zavadzaju verejnost pochybnymi kadejakymi vypovedami "expertov" na teplu vodu. Vzhladom na toto premaza
0/0
26.1.2006 2:08

zen1111

Re: Re: Tady to pěkně promazávají
Vzhladom na toto premazavaju aj tu. Je to neeticke skratka. Zajtra je pohreb a myslim ze uz ziaden novinar nic nedostane, ziadnu informaciu od slovenskych pilotov. Urcite nie od dopravnej letky v Malackach. Zachovali sa k ich zosnulym kolegom ako hyeny. Dnes sa ospravedlnovali, ale najskor nakydat a potom sa omlouvat to je spinave kafe, ludia to tazko toleruju. Dokonca boli staznosti aj so samotnej verejnosti, naco zavadzaju verejnost a robia predcasne zbytocne zavery ked vysetrovanie len zacalo a nikto nemoze az do konca vysetrovania vediet nic. Okrem tych ktori su v komisii, ale ti to nesmu povedat kym nebude vysetrovanie uplne ukoncene.
0/0
26.1.2006 2:12

lnemecus

Trochu zdrzenlivosti v komentarich by neskodilo,
si myslim. Teorie o 'rozparadenych' maldicich je zajimavym erotickym snem, ale nechapu, proc jandolni to tady publikuje. V soukromi se tim samozrejme muze vzrusovat.
 
Prekvapuje mne, ze se na Slovensku musi podat trestni oznameni (na 'neznameho pachatele'), aby se povolili pitvy. Tady v USA zahyne kolem 100 ci vic lidi kazdy rok v letadlech (hlavne malych soukromych letadlech) a vysetrovatele maji, pokud vim, plny pristup ke vsemu, vcetne pitev. To ovsem neni vec, o niz mnoho vim. Delat jakekokoli zavery pred podrobnvou analyzou te 'black box' (vetsinou je ve skutecnosti cervena, aby se snadneji nasla) je, podle mne, totalni ztrata casu a je to nenalezite. Tady se to taky dela, ale ja to ignoruje. Kdyz tolik lidi zahyne, je nepatricne spekulovat bez faktu. Vysetrovani musi zustat 'tajne' pokud se vsechna fakta neshromazdi. Je prilis mnoho mudrcu vsude na svete, kteri miluji se babrat v lidskem nestesti.
0/0
25.1.2006 23:37

jandolni

A nebylo to tak nejak?
Tři letušky, které se po půl roce vracejí s nadrženými chlapy domů dovedou posádku pěkně rozparádit.
Lechtivé vtipy, chlast, k tomu trochu toho lehkého eratického osvěžení..., dveře do pilotní kabiny otevřeny, atmosféra jako na mejdanu, šampańské teče proudem. A pilot, ten přece takéj rád, když mosí kočírovať taků mašínu, tak si alespoň šáhnút a dones víno, letuško.
"Jánko, tu máš víno a  pobozkaj ma. Nemóžem, vieš, že som ženatý, veď já by som ťa posprávnu ani za ty tvoje poupátka držať nemál."
Vzdálenost od letové dráhy roste, už jsme od letové dráhy tři kilometry!Ale což tři kilometry, jenže tři kilometry od letové dráhy je právě nějakej blbec kopec.
Řach, rána a za chvíli běhá voják s mobilem po lese: Co děláš v lese vojáku? Ále enom tak hledám signál na móbil, potřebuju zavolať dom staréj, aby zavolala do lesa sanitku, my sme před chvílů vypadli z letadla. Nekecaj vojáku. Tóž běž kůsek napravo, tam je ten signál. Fajn!
0/0
25.1.2006 22:34

zen1111

Re: A nebylo to tak nejak?
precital som to cele. ale to nieje na smiech. aj ked ten pokus o Slovencinu bol srandovny :))
0/0
25.1.2006 23:46

Helena1

Re: A nebylo to tak nejak?
Ty si ale vůl. Příště už radši nepij.
0/0
26.1.2006 10:38

jandolni

Re: Re: A nebylo to tak nejak?
Při řízení letadla zásadně nepiji.
0/0
26.1.2006 17:02

terminátor4

RUSKÝ VOJÁK PŘIŠEL KVŮLI ŠIKANĚ O NOHY
 
0/0
25.1.2006 20:09

jirgencz

je to smutne
je to smutne a bohuzel uz se stim neda nic delat
0/0
25.1.2006 19:17

hovnoval-

@@
vzdycky to zpusobi lidska chyba. takze to neni zadna senzace..
0/0
25.1.2006 19:11

Gaffa

Je to tragedie,
ale kamarád co opravuje éra mluvil s dispečerem z Košic. Prý chtěl pilot "zamávat" někomu (snad rodině) nad chalupou. Proto prý ta nízká výška letu. Kdo ví...
0/0
25.1.2006 18:53

krakra

Re: Je to tragedie,
No ani bych se nedivil kdyby to bylo něco takového.
0/0
25.1.2006 20:21

zen1111

tu si môžte pozrieť fotografie všetkých ktorí zahynuli a vypočuť ich poslednú pieseň
Vypočujte si pieseň ktorú hrajú našim, myslím že aj vašim jednotkam pri rozlucke pred odletom z Kosova a ktorú hrali aj tým ktorí nechali v tom lietadle život :( - zapnite odposluch a - http://www.mosr.sk/
0/0
25.1.2006 18:41

glider555

Snad se lidé poučí
Tak jako tak mrtvým už se pomoci nedá takže zbývá pouze ponaučení pro živé. Pokud se opravdu jednalo o chybu pilota, nezbývá než doufat, že slovenští armádní poloti už nikdy nic podobného nezopakují.
0/0
25.1.2006 18:21

vojta_ze_mlejna

Je to smutný ...
... ale asi to bude o tom, že na palubě bylo vylito jak zákon káže ... Což není nic tak hrozného, pokud alespoń kapitán se trochu brzdí. V Rusku to je něco jiného. Tam na vnitrostátních střízlivej pilot ani nezačne rolovat. Když vidí s čím má letět ... Ale nic to nemění na tom, že smutné to je ...
0/0
25.1.2006 18:20

Vitezny_Viking

Na palube se chalstalo jako pri ceste z Nagana
Je jasny, ze na palube se chlastalo jako pri ceste hojistu z Nagana. Bohuzel jsou to vojaci a pilot patril mezi ne - takze po dvouhodinovem letu mel uz ctyri promile a upadl nahle do bezvedomi. Jeste stesti, ze hokejisti pilotum tehdy nedali pozvani, aby se pripojili, aspon mame komu porad fandit...
0/0
25.1.2006 18:13

dislektik

co je proti tomu nehoda na letišti Tenerifé letadel společností KLM-PAN AM
bůh žehnej Slovensku.
0/0
25.1.2006 17:45

orol

vynaraju sa nove fakty
je to sice smutne co sa stalo, ale zda sa ze je to ozaj hlavne chyba vojakov/pilov.
 
pri prelete nad madarskom odmietly navigovanie a chceli to zvladnut rucne. chceli sa zrejme zahrat na TOP GUN, ktory si na ubikaciach premietaju sa chceli z nicoho nic objavit na letisku ako prekvapko.
 
len sa odklonili o 8 km od letoveho koridoru, znizili letovu hladinu a namiesto toho aby boli v koridore, kde je najvyssi kopec asi 200 m.n.m. a potom sezonne krmna kukurica to napakovali do kopca ...
 
otazne je, ci to chceli piloti, alebo to chceli vojaci na palube ako prekvapko ...
0/0
25.1.2006 17:32

zen1111

Re: vynaraju sa nove fakty
je to pekne fantazirovanie ale nastastie nerealne. Cely let sa zaznamenava ako v lietadle tak na zemi, zvlast poloha lietadla a kazdy let sa potom vyhodnocuje. Vojenski piloti nesmu ani pit na palube, ani letiet tak ako si to popisal. Vsetko toto su len vymysli medii, ludi laikov, "odbornikov" pre vsetko a spekulatnov. Lietadlo neletelo mimo trasy ale letelo o 800ft nizsie ako malo, preco to zistuje vysetrovacia komusia. naprosta idiocia by bola robit taketo prekvapenia v noci, to by mal respekt snad aj samovrah lebo by az do konca nevedel ci este bude dlho trpiet alebo nie.
0/0
25.1.2006 18:48

george.u

Re: Re: vynaraju sa nove fakty
800ft je cca 270 metrů, to je za daných okolností móóóóóóóc málo, to bylo o cca o řád víc
0/0
25.1.2006 20:09

zen1111

Re: Re: Re: vynaraju sa nove fakty
myslel som minimalne 300m nad terennou prekazkou, nizsie podla predpisu letiet nesmie...tak 900ft nad terennou prekazkou, sekol som sa. Normalne ale mal letiet vo vyske 4200 ft n.m. = cca 1350m.n.m. a teda asi 550m nad terennou prekazkou (nad tym kopcom)
0/0
25.1.2006 23:53

george.u

Re: Re: vynaraju sa nove fakty
to by bylo tak o kolizi na vrcholku toho kopce
0/0
25.1.2006 20:10

zen1111

Re: Re: Re: vynaraju sa nove fakty
no a aj to bola kolizia na vrcholku kopca. On vlastne nenarazil do kopca, ale zachytil o stromy na vrchole a tie rozpilili lietadlo na kusky v tej rychlosti. Udajne stacilo 30 metrov vyssie keby letel a preletel by ten kopec a uvidel svetla bud letiska alebo slovenskych dedin. Lahko sa to hovori, ale ked si clovek uvedomi ze je to realita a blbych 30 metrov stacilo aby zili,... tak ani slova nenachadzam :(
0/0
25.1.2006 23:55

orol

Re: Re: vynaraju sa nove fakty
lietadlo zmizlo z radarov a let bol odkloneny o 8 km. pilot to "poznal" a myslel si ze je v koridore, kde je zhruba o 500 m nizssi teren.
 
a ano mas pravdu treba mat najmenej 300m nad prekazkovu, len to podcenili.
 
 
a nehovorim, ze pili, ale bola euforia, ale zrejme si aj co to upila posadka nie piloti. a takto to dopadlo.
 
a toto co hovoris, robia piloti bezne, ze si nieco dokazuju a frajeruju, len sa to nehoviri oficialne
0/0
26.1.2006 10:43

policejníKAMERA

ten tipek má hlas jako když při té
nehodě přišel o koule no hlavně že přežil....
0/0
25.1.2006 17:28

TBertuzzzi

Fotka
No on se tomu směje ... ale mohlo ho to zabít :-)
0/0
25.1.2006 16:47

Jirka-Praha

Re: Fotka
nesmeje to ma jen tak natrzeny,,,
0/0
25.1.2006 17:55

george.u

Chyba poilota
Je to s největší pravděpodobností chyba pilota. Sami přiznali, že chvíli před tím odmíti ILS (Instrument landing system - přístání podle přístrojů) a chtěl přistát vizuálně, protože už viděl naváděcí osvětlení přistávací dráhy. Jenže za tmy a obzvláště nad zasněženou krajinou lze velmi snadno ztratit orientaci, o odhadu výšky ani nemluvě. To potvrdí každý pilot. Navíc to svádí k tomu, řídit se vlastními smysly a přístroje nesledovat. No a když mu ta dráha zmizela za kopcem, tak už bylo pozdě.....
0/0
25.1.2006 16:24

zen1111

Re: Chyba poilota
ILS na palube ani vasich ani nasich An-24 ani An-26 nieje. a ILS nieje riadene zo zeme ale je to sucast lietadla, jeho samostatny varovny system. Varuje pilota na moznu terennu prekazku pred nim za akychkolvek okolnosti, nemusi mat ani spojenie s dispecingom alebo moze poziadat o let VFR (vizualny kontakt) ILS nema ziadny vplyv na to ci je alebo nie zapnuty, ILS sa zapina automaticky pri startovani. Nase Antonovi to po tejto tragedii budu mat som pocul, ako aj vsetky.
0/0
25.1.2006 18:54

rajel

Re: Re: Chyba poilota
Promin, ale tvuj prispevek je tak blbe napsany, ze ani po desatem preceteni, jsem nepochopil, o cem se tu pise. Mam pilotni prukaz, rouzmim navigaci, vim lecos o IFR a VFR letech, ale tvuj prispevek jsem nepochopil
0/0
25.1.2006 18:59

zen1111

Re: Re: Re: Chyba poilota
Prepac, pisal som tam len o tom ze varovny system ILS nema ziadne spojenie so zemou. To znamena ze bez ohladu na rezim letu IFR, alebo VFR je tento varovny system ILS zapnuty od startu az do pristatia. A neovplyvnuje ho nic. Ani pilotovi sa neda vypnut. Proste sa aktivuje okamzite po starte a deaktivuje po stiku podvozku s letistnou drahou. Reagoval som tym na ten prispevok vyssie. Kde sa pisalo tusim ze ILS sa vypina ked pilot poziada o VFR let. Nevypina sa. ILS je zapnute po cely let a vypnut sa ani neda.
0/0
26.1.2006 0:01

zen1111

Re: Re: Re: Re: Chyba poilota
ILS napriklad varuje pilota aj pri samotnom pristavacom manevri. Pri bezprostrednom priblizeni k letisku, ci je prilis nizko, alebo prilis vysoko, ale to je uz o trochu inom. Skratka ILS je zapnute pocas celeho letu, od startu po pristatie a nema suvis s dispecingom zo zeme, alebo niecim inym. Je to varovny system a ako taky by stratil vyznam ak by bol navrhnuty tak aby sa vypinal prave pri VFR lete alebo inom rezime letu. Je zapnuty vzdy. Ak je nim ovsem lietadlo vybavene
0/0
26.1.2006 0:04

george.u

Re: Re: Chyba poilota
Instrument landing system (ILS) facilities are a highly accurate and dependable means of navigating to the runway in IFR conditions. When using the ILS, the pilot determines aircraft position primarily by reference to instruments. The ILS consists of:
  • the localizer transmitter;
  • the glide path transmitter;
  • the outer marker (can be replaced by an NDB or other fix);
  • the approach lighting system.
  • ILS is classified by category in accordance with the capabilities of the ground equipment. Category I ILS provides guidance information down to a decision height (DH) of not less than 200 ft. Improved equipment (airborne and ground) provide for Category II ILS approaches.
    A DH of not less than 100 ft. on the radar altimeter is authorized for Category II ILS approaches.
    The ILS provides the lateral and vertical guidance necessary to fly a precision approach, where glide slope information is pr
    0/0
    25.1.2006 19:10

    george.u

    Re: Re: Chyba poilota
    The ILS provides the lateral and vertical guidance necessary to fly a precision approach, where glide slope information is provided. A precision approach is an approved descent procedure using a navigation facility aligned with a runway where glide slope information is given. When all components of the ILS system are available, including the approved approach procedure, the pilot may execute a precision approach.
     
    To je system, to není zařízení na letadle a přivede ho bezpečně na zem
    0/0
    25.1.2006 19:13

    kočkaPepík

    Re: Re: Re: Chyba poilota
    a ještě to napiš hebrejsky, čínsky, německy...
    0/0
    25.1.2006 19:29

    george.u

    Re: Re: Re: Re: Chyba poilota
    no nemůžu za to, že to tu není česky, kdo se zajímá o létání, tak aspoň se základy angličtiny nemá problém
    0/0
    25.1.2006 19:32

    george.u

    Re: Chyba poilota
    jen pro info:
     
    0/0
    25.1.2006 19:16

    petrucciani

    Pád antonova mohla způsobit lidská chyba
    To jsem netusil, ze se v letadle da dopisovat s kontrolou letoveho provozu....
     
    "Musí se to vyhodnotit nejen z korespondence mezi posádkou a řízením letové kontroly, ale i z radarových snímků," doplnil ho bývalý velitel vzdušných sil Jozef Dunaj.
    0/0
    25.1.2006 16:20

    Peslezedirou

    Re: Pád antonova mohla způsobit lidská chyba
    Normálně si psali sms, co na tom nechápeš :o)
    0/0
    25.1.2006 16:27

    sluni-sluni

    proč ruší příspěvky, který nebyly sprostý,urážejí a pod...
     jsou normální?
    0/0
    25.1.2006 15:38

    Zedford

    Hmm
    nemusím být zrovna specialista, aby bylo jasné, že to způsobilo selhání pilota, spíše by mne zajímalo, jeslti zapoměl nastavit výškoměr, nebo si hrál na geroje...
     
     
    jinak nejupřímnější soustrast pozůstalým a brzké uzdravení Farkašovi...
    0/0
    25.1.2006 15:11

    Roumen

    Re: Už vím...
    Cestovni rychlost AN-24 je 450km/h. Je to vrtulove letadlo...
    0/0
    25.1.2006 14:58

    Deleter

    Re: Re: Už vím...
    To je Fairchild Dornier taky a lítá 600.
    0/0
    25.1.2006 15:21





    Najdete na iDNES.cz