Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jednosměrná cesta do študákovy duše

Je jim patnáct a přísní zaostalí rodiče zavelí: za osm let si vezmeš sousedovic Jirku (Martu), za deset let poviješ první dítě, přestěhuješ se do Plzně, budeš dělat ve strojírnách u ponku, v padesáti se staneš mistrem...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Anna Ivanovna

To je tedy pěkná pítschovina
Každý si může doplnit vzdělání, jak chce. Když je někdo vyučen, nikdo mu nebrání absolvovat později gympl, nebo jinou střední školu. Nesvádějte všechno na stát, vemena novinářská. !  
0/0
18.12.2005 2:41

bron

Skoly a vzdelani? Co to ma spolu co delat?
Na ceskych a moravskoslezskych skolach slo o vzdelani naposledy pred 2. svetovou valkou. Od te doby skoly zadne vzdelani neposkytuji, jde jen o to co si clovek pak napise do CV, proste nejak se k te maturite (nebo dokonce k diplomu) dopracovat, a hlavne to "vzdelani" potom neuplatnovat v taborech nucenych praci (naposledy se jim rikalo civilni sluzba) ci zavreni v kasarnach. Takze v petadvaceti (nekdy ve triceti) ma clovek konecne ten diplom a snad se krome nicnedelani ve skole aspon neco naucil z knizek nebo dnes z Internetu... Prinejhorsim neco pochyti v prvnim roku praxe. Takze az ted, nikoli v patnacti, muze konecne vybrat, co bude delat, a dnes dokonce co a kde konecne zacne studovat (to kde je trosku limitovane, rozhodne ne v CR, ktera vzdelani hazi klacky pod nohy, v tom ma autorka pravdu). Z mych komunistickych ucitelu z 80.let se stali reditele dnesnich skol, a tech par lepsich ucitelu v 90.roku odeslo a zacalo podnikat, jeden ma hospodu, druhy autoskolu atd. Ta
0/0
18.12.2005 0:47

bron

Re: Skoly a vzdelani? Co to ma spolu co delat?
Tak jak se uroven vzdelani na skolach za poslednich 20.let zmenila? Podle me vubec, anebo k horsimu....
0/0
18.12.2005 0:49

Deleter

Koukám na diskusi,
a vybavují se mi debaty se spolužáky ze ZŠ. Zatímco na gymnáziu o průmyslovkách nepadlo slovo, průmyslováci byli přesvědčováni, že průmyslovák je světa pán. Tady se to potvrzuje. Zřejmě nějaký komplex. ;)
0/0
7.12.2005 22:02

killy

Není to komplex....platilo to ještě tak před 30 lety...
...to ještě chodili do průmek kluci, kteří to chtěli studovat. Teď tam nastupujou v mnoha případech ti, kterým jiná škola nevyšla..... Pedagogové na průmyslovkách museli v nárocích sakra silně slevit, aby měli aspoň nějaký absolventy. Podle toho to tak teď vypadá.
0/0
7.12.2005 22:19

Deleter

Re: Není to komplex....platilo to ještě tak před 30 lety...
Ano, s tím mohu souhlasit.
0/0
7.12.2005 22:27

Pribinacek

Re: Není to komplex....platilo to ještě tak před 30 lety...
Před 30 lety průmyslovky daly žákům jak střední vzdělání na úrovni gymnázia, tak i praktickou výchovu na bázi učňáku zkombinovaného s VŠ - strojní a ruční dílny, laboratoře, praxe v podnicích. Odmaturovaný student mohl jít buď na VŠ nebo hned do provozu, měl k tomu všechny předpoklady. Začátkem 90. let se dílny zrušily, protože děcka by si mohla ublížit a jak se měnily zákony, nikdo z učitelů nechtěl riskovat, že by se někomu ze studentů něco stalo (soustruh, vrtačka, pákové nůžky, chemický výbuch, úraz el. proudem atd.). Takže dnešní průmky jsou v podstatě na nic, skoro jako gympl, protože zmizel ta praktická příprava pro život a zaměstnání, která průmky odlišovala od gymnázií.
0/0
8.12.2005 8:02

bron

Re: Re: Není to komplex....platilo to ještě tak před 30 lety...
Ta praxe na stojarne byla opravdu nenahraditelna. Na soustruznicky nuz letici pres dilnu, urezany prst, osmicku pivo z kantyny a pul fabriky prehazene pres plot na fusky po vikendech, na to nelze zapomenout...
0/0
18.12.2005 1:00

killy

Koho bychom tak měli vzdělávat......
..byli jste někdo se podívat v nějakým učňáku, co jim posílá, přímo chrlí, naše základní školství???? Šílenost!!!!!
0/0
7.12.2005 22:00

barbudo

To je sranda ...
... ta paní si snad myslí, že VŠ může udělat z gympláka strojaře ... hehehe ...
0/0
7.12.2005 21:55

Deleter

Re: To je sranda ...
A proč ne? Když může udělat z průmyslováka gynekologa...
0/0
7.12.2005 21:58

barbudo

Re: Re: To je sranda ...
... viděl jste konstruktéra s gymplem?
0/0
7.12.2005 22:00

Deleter

Re: Re: Re: To je sranda ...
Naposledy před chvílí v zrcadle v koupelně.
0/0
7.12.2005 22:03

barbudo

Re: Re: Re: Re: To je sranda ...
... hmm ... já viděl medvěda, co jezdil na motorce ...
... měl jsem kočku, co skoro mluvila ...
... ale Vás jsem v životě neviděl ...
0/0
7.12.2005 22:24

Deleter

Re: Re: Re: Re: Re: To je sranda ...
No a to je snad můj problém? Sice navrhuju elektroniku, ale spolužák dělá elektrické stroje, to by Vám mohlo možná stačit.
0/0
7.12.2005 22:29

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je sranda ...
... na ja ... dráteníci ... tož to ja ...
... já mluvil o strojařích ...
0/0
7.12.2005 22:32

Deleter

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je sranda ...
Nechápu. K čemu pak ty strojní fakulty jsou?
0/0
7.12.2005 22:37

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je sranda ...
... dají strojařům mocné nástroje ...
0/0
7.12.2005 22:38

Deleter

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je sranda ...
jéžiš, já tady ztrácím čas s ožralou!
0/0
7.12.2005 22:39

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je sranda ...
... aha ...
0/0
7.12.2005 22:41

Deleter

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je sranda ...
ano, ten dojem vyvoláváte vy, když sleduji tok vašich myšlenek. Jistě děláte odvážné konstrukce ;)
0/0
7.12.2005 22:43

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je sranda ...
... nepřekonatelné a tudíž nepřekonané ...
0/0
7.12.2005 22:47

Deleter

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je sranda ...
A co na to váš pes? Jistě zírá v němém úžasu... :)
0/0
7.12.2005 22:48

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je sranda ...
... s ním probíráme toliko problémy filosofické ...
... teď zrovna říka cosi o Hajanech ...
0/0
7.12.2005 22:53

Deleter

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je sranda ...
Nesmírně konstruktivní myšlenka. Tak zase jindy.
0/0
7.12.2005 22:56

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: To je sranda ...
... my jsme (se psem) mymořádně konstruktivní ... dobrou ...
0/0
7.12.2005 22:59

killy

Už nemáme konstruktéry, ale projektanty,.....
jejichž úsilím je vyprojektovat něco, co se ovládá jen zeleným a červeným tlačítkem a co budou obsluhovat tzv. operátoři... P.S. gymnazisté, po absolvování ČVUT, se někdy skutečně stávají konstruktéry...
0/0
7.12.2005 22:05

barbudo

Re: Už nemáme konstruktéry, ale projektanty,.....
... konsruktér je něco úplně jiného než projektant ...
0/0
7.12.2005 22:17

killy

Hm. terminologie MPSV hovoří o něčem jiném.....
Zbouchali spoustu věcí do jednoslovného výrazu... připochodovalo to tak nějak ze západu.. nejdřív konstruktér-projektant...atd...
0/0
7.12.2005 22:24

barbudo

Re: Hm. terminologie MPSV hovoří o něčem jiném.....
... projektanti byli i za dávných časů ...
... počítali šrouby na sestavách ...
0/0
7.12.2005 22:25

Deleter

Re: Re: Hm. terminologie MPSV hovoří o něčem jiném.....
Nechcete zkusit vyjádřit své myšlenky poněkud jasněji?
0/0
7.12.2005 22:30

barbudo

Re: Re: Re: Hm. terminologie MPSV hovoří o něčem jiném.....
... vyjádřil jsem je dost jasně, špatně čtete výkresy ...
0/0
7.12.2005 22:37

Deleter

Re: Re: Re: Re: Hm. terminologie MPSV hovoří o něčem jiném.....
Já?
0/0
7.12.2005 22:38

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Hm. terminologie MPSV hovoří o něčem jiném.....
0/0
7.12.2005 22:39

chroustík

Vážení chytří,
Pokud by se na všech vysokých školách technického směru nastavila patřičně laťka v 1. ročníku v matematice a fyzice, tak 90 % absolventů učňovských oborů a 80 % absolventů průmyslových škol po 1. semestru končí !
0/0
6.12.2005 16:23

luduf

Re: Vážení chytří,
A naopak při odborných předmětech, jako byla a asi je na strojárně mechanika, strojní součásti a dalších, tak platí to stejné pro ingousty. Nepopírám, s matikou ani tak problém nebyl, ale fyzika, která na strojní průmyslovce byla myslím že jen v prváku a možná i druháku, tak to krapet jo. Ale jak říkám, je to oboustrané.
0/0
6.12.2005 18:07

herdekflek

Re: Vážení chytří,
A k čemu by to jako mělo být? Ať žije tlupa nevzdělaných pitomců, kteří pak plní fronty na pracáku? Jedině dobře, když se co nejvíc lidí má snahu vzdělávat. To je můj pohled. Kdo si chce hrát na elitu, má přece možnost jít ve vzdělání podstatně výš.
0/0
7.12.2005 21:01

Macchiavelli

"Až třetina studentů odborných škol by zvládla i gymnázium""
to samozrejme zalezi na tom jak se nastavi obtiznost gymnazia. Kdyz se naroky primeren snizi, tak ho muze  90 % populace absolvovat do 10 let veku a budeme neprogresivnejsi a nejvzdelanejsi narod na svete  
0/0
6.12.2005 12:26

Amarcord_1

Clanek je trosku pritazenej za vlasy...
...co se toho planovani zivota tyce. Ja vedel od malicka cim chci byt, a ne proto, ze mi to nekdo vnucoval. Pred dvema lety jsem odmaturoval na odborne stredni skole (Konzervator, minimalni vseoecne vzdelani), a pocitil jsem VELKE VYHODY, kdyz jsem presne vedel, na ktere vysoke skoly se chci hlasit... Mam mnoho vrstevniku gymnazistu, kteri vubec netusili co by chteli po maturite delat. Tak se snazili narychlo se pro neco nadchnout, aby meli vysokoskolske vzdelani. Snatek z rozumu... Upozornoval bych tedy i NA OPACNY PROBLEM, a sice nedostatek rozhodnosti a nadseni pro nejake povolani u mnoha dospivajicich deti. Pak hrozi, ze delaji VS v oboru, ktery je nevzrusuje, ale "aspon neco". Jaky vztah k praci pak maji? Uvidite sami, az na ne narazite...to poznate kdy.
0/0
6.12.2005 11:19

Deleter

Re: Clanek je trosku pritazenej za vlasy...
To se ale dá snadno vztáhnout i na střední školu. Pokud někdo neví, kam po gymplu, rada zní: do práce. Celá řada mých spolužáků, kteří na VŠ nešli, má nyní podstatně vyšší příjmy než já (ano, práce není jenom o příjmech).
0/0
6.12.2005 11:23

Deleter

Re: Clanek je trosku pritazenej za vlasy...
a pokud mnoho tvých vrstevníků netušilo, co po maturitě, ptám se: kde se to proboha pohybuješ?
0/0
6.12.2005 11:24

Amarcord_1

Re: Re: Clanek je trosku pritazenej za vlasy...
S tou praci mas pravdu, to v tom clanku prave chybi. Jen se tam mluvi o zavrenych dverich a absenci svobodne volby vzelani. Co se mych vrstevniku tyce, verim, ze by ses divil, ze se nejedna o zadne primitivy, ale o dost inteligentni deti z dobre situovanych rodin. A kde se pohybuju? Tehdy v Praze, ted v Koline nad Rynem.
0/0
6.12.2005 11:33

Deleter

Re: Re: Re: Clanek je trosku pritazenej za vlasy...
to že je někdo inteligentní a z dobře situované rodiny spíš nahrává tomu, že neví co se životem - vidí nevýhody všech řešení. Aniž bych se chtěl někoho dotknout, systém děd zámečníkem, otec zámečníkem, syn zámečníkem nevyžaduje žádné dramatické rozhodování.
0/0
6.12.2005 12:04

Amarcord_1

Re: Re: Re: Re: Clanek je trosku pritazenej za vlasy...
Jak to souvisi? Ten system je podle me to, co se v clanku take vicemene pravem kritzovalo. Nemyslim, ze se vidi nevyhody vsech reseni... Mylsim, ze je zde znudenost, absence schopnosti se pro neco nadchnout, a negativni vztah ke vsem oborum, ktere se na gymplu museli z donuceni nadrtit... A samozrejme taky zalezi na podpore z domova a vychove. Zkratka se mi vzdelavaci system nezda tak nalehave spatny, jak se pise v clanku.
0/0
6.12.2005 12:20

Deleter

Re: Re: Re: Re: Re: Clanek je trosku pritazenej za vlasy...
Jenomže "pro něco se nadchnout" je dost odlišné "někoho pro něco nadchnout". Je těžké chtít po studentech, aby dychtivě studovali, když je vyučují vytrvale nasr.ní, prý špatně placení pedagogové. Je rozdíl mezi fyzikou plnou vztahů (vzorečků) a fyzikou plnou povodní, zkratů a výbuchů. Je rozdíl mezi hudební výchovou, plnou dat "narodil se, napsal, napsal" a hudební výchovou s hudbou barokní, renesanční, církevní, folkovou, popovou, rapovou, metalovou...
0/0
6.12.2005 15:41

vojtalej

Gympl x prumyslovka
Nestacim zirat co tu ctu. vystudoval sem chemickou prumzslovku a ted studuju fakultu jaderny fyziky. A kamarada z gzmplu sem po odpolednech ucil matiku (limity, derivace integraly) a fyyiku(vsechno mozny). protoze ja to ze stredni davno umel a on (ac mel z matiky vzdy 1 nebo) postrada absolutni zaklady, neumel vyjadrit odmocninu pomoci mocniny, atd. To je ta uroven??? Nevyhoda odbornych skol je ze bych z me skoly asi tezko sel na prava, proste nejsou tak moc vseobecne.
0/0
6.12.2005 9:53

Alleycat

Re: Gympl x prumyslovka
Tady jsou dve mozna vysvetleni: budto tvuj kamarad je na takoveto veci uplne dutej (a mel by se tim padem venovat spise humanitnimu zamereni), anebo mel spatny gympl. I to se muze stat.
0/0
6.12.2005 10:01

Deleter

Re: Re: Gympl x prumyslovka
Ano, postupovat metodou "já znám jednoho blbce" není nejlepší.
Pokud moje dítě má vážného koníčka - motory, elektriku atd., proč nejít na odbornou školu.
0/0
6.12.2005 10:17

asd

Re: Gympl x prumyslovka
Souhlas, u nás VŠ bylo minimálně 50 % lidí z odborých škol. Takže o nějakém "nemají šanci se dostat na VŠ" dost pochybuji. Navíc "15 % studentů studuje něco jiného než chtěly" = 85 % studuje to co chtějí. To není špatné.
0/0
6.12.2005 15:32

nekmer

p.Bendová má pravdu
Mám dojem, že p.Bendová mluví o něčem jiném, než o tom, jak učni zvládnou VŠ. O tom, že náš vzdělávací systém stále vězí nohama v socialismu  a o tom, že vláda raději dělá populistickou politiku a navyšuje sociální výdaje, protože voličů se základním vzděláním je nejvíc.
0/0
6.12.2005 9:06





Najdete na iDNES.cz