Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kyperské letadlo volalo těsně před pádem o pomoc

Kyperské letadlo, které minulý víkend spadlo u Atén, volalo před havárií o pomoc. Signál Mayday podle vyšetřovatelů zazněl ještě dvě vteřiny před katastrofou. Vyslal ho vyčerpaný muž, který lapal po dechu, píše agentura Reuters. V troskách stroje zemřelo 121 lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Brouk Pytlík654

delfská věštírna
"Vysílal signály tak, že je technicky nemohla žádná stanice zachytit," poznamenal podle ČTK Tsolakis. Kde že je ta Delfská věštírna? V Řecku? Když to nikdo nemohl zachytit, tak jak vědí že 2s před nárazem volali o pomoc?
0/0
22.8.2005 23:26

gazpacho

Re: delfská věštírna
Že by black box?
0/0
23.8.2005 0:56

xxxmartinxxx

omg
Kdyz mel pilotni vycvik tak proc s tim nepristal??, bch s tim pristal i ja :-), jako pokud mel vycvik tak to moh dostat na zem a maximalne zpomalit, by si poradil, by pak treba umrela jen pulka lidi...ja tam bejt tak rozhodne nesedim a necekam na smrt, bych si snad vyrobil padak nebo neco :-)
0/0
22.8.2005 22:43

iFantomas

Re: omg
no jasne, najednou je kazdej chytrej a ma pilotni vycvik
0/0
23.8.2005 7:22

Maveric

Re: Re: omg
v dobách masové dostupnosti letových simulátorů a všelijakých počítačových her...které ošem kromě "slaboučkých vibrací" nedokáží nikdy dát pocítit pobyt v silně nakloněném nepřátelském prostředí odsávajícím z vás krev a zárověň drtícího vás chladem, kdy ztrácíte smysly a kolem je jen chaos a  křik trpících...
0/0
23.8.2005 9:19

good_luck!

Re: omg
Záchranáře tvého typu mám rád... Viděl jsi už někdy letadlo alespoň z dálky?
A volant ani brzdu tam nenajdeš...
0/0
23.8.2005 7:43

Maveric

Re: omg
pro vaši představu - při náhlé dekompresi trupu dopravního letounu dojde ke skokové změně všech tří "stavových" veličin plynu resp. vzduchu, tedy náhlému poklesu tlaku, teploty a objemu...tuto situaci nelze ani nasimulovat na zemi - třeba při nácviku tzv. "přetlakového" dýchání u vojenských pilotů...podáří-li se vám za situace mlhy a svištivého orgánu a smrtelného skokového  poklesu teploty nasadit kyslíkovou masku - nemáte vyhráno, aby pronikl do krve proudí do ní kyslík pod tlakem mnohem větším než panuje v okolí...budete mít jen několik desítek sekund na to abyste zvládl tzv. "přetlakové dýchání" - bude vám totiž nafukován hrudní koš a to vám způsobí okamžitě spoustu potíží...především budete muset "pamatovat na výdech" DOCHÁZÍ K NARUŠENÍ AUTOMATICKÉHO FYZIOLOGICKÉHO RYTMU DÝCHÁNÍ, tedy samoregulace rytmu výdech-nádech, musíte za těchto podmínek volním stahem svalů přinutit pléce k provedení výdechu...a to znovu a znovu...zároveň dojde k otokům a krvácení z měkkých tkání.
0/0
23.8.2005 8:12

barbudo

Re: Re: omg
... z čeho soudíte na náhlou dekompresi?
0/0
23.8.2005 8:19

Maveric

Re: Re: Re: omg
tento případ se už stal min. dvakrát - a má stejné důsledky...při tlakových poměrech v přeletové výšce /na trup působí zevnitř přetlak cca 4 tuny na metr čtvereční/ se jen laik může domnívat že dojde k pomalému vyrovnání tlaku...každá trhlina či netěsnost se okamžitě zvětší...navíc nemusí jit o únik tlaku jednou jedinou trhlinou ale množstvím malých... u "přelétaných" (ve smyslu vzniku nepoměru cyklů vzlet/přistání k letovým hodinám ...často u letadel skákajících z ostrova na ostrov) Boeingu 737 dochází ke vzniku thlin v okolí hlaviček nýtů v potahu trupu...na mnoha místech najednou... jako letecký inženýr jsem se zůčastnil rozsáhlých preventivních oprav tohoto typu  (14-ti velkými záplatami).
0/0
23.8.2005 8:42

barbudo

Re: Re: Re: Re: omg
... jistě, že je dekomprese možná, nemusí jít ani o trhlinu ...
... neznáte náhodou kapacitu tlakování kabiny tohohle typu?
0/0
23.8.2005 9:40

Maveric

Re: Re: Re: Re: Re: omg
nic takového jako testování kabiny na únavovou životnost v důsledku opakovaného "nafukování a vyfukování" tak velkého trupu (provádělo se to po opakovaných katastrofách prvních dopravních letadel typu Caravelle v obřím bazénu - tam došlo ke vzniku trhlin v rozích trojúhelníkových oken) není fakticky možné ...neskutečné náklady...podle předpokladů (i zjištění z praxe) může dojít k vzniku trhlin při cca 100 000 cyklech - tedy vzletech a přistáních...nebo i více a to je mimo hranice životnosti draku, u normálně provozovaného stroje k ničemu nemůže dojít...ovšem poměry se mění u časově krátkých letů (přeskoků z ostrovu na ostrov)...navíc Boeing 737 byl první letoun na světě navržen s tak "tlustým" trupem (pro více jak 200 cestujících)  tuším měl ve své době přezdívku v Americe "Fat Albert" - tlustý Albert...dimenzování potahu asi tenkrát ještě nebylo na výši...předpokládaly se jen dlouhé "transatlantické" lety ("pomalejší" namáhání) - delší cykly
0/0
23.8.2005 10:04

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: omg
... nemyslel jsem únavovku, ale kolik vzduchu je schopný dodat systém tlakování na letadle ...
0/0
23.8.2005 11:31

Maveric

Re: Re: omg
budete okamžitě krvácet z nosu, uší /praskne bubínek/ a očí /popraskají spojivky/, nafoukne se vám krk - měkká trubice - dojde k spoustě problémů na plících...hodně o tom vědí vycvičení potápěči, vše bude provázeno bolestí...zároveň nastoupí příšerný chlad, kterému můžete čelit jen zabalením do spousty pokrývek či neustálým pohybem - to vše musíte zvládnout v letadle, které v optimálním případě - klesá střemhlav...jste uprostřed pekla...piloti to nezvládli, také všichni cestující, jen letuška a steward, kteří díky profesi a znalostem a tím, že se mohli po krátkou dobu věnovat jen sami sobě - přežili, ostatní upadli rychle do milosrdného bezvědomí s nenávratně poškozeným mozkem...ke kterému dojde už po pěti minutách kyslíkováho hladu...dva lidé zmatení a vyčerpaní zápasem o život se pak pokusili zvládnout poškozený letoun bez paliva ..no commend
0/0
23.8.2005 8:29

nonick

Re: Re: Re: omg
Sugestivní (a zřejmě realitě odpovídající) popis katastrofické situace přehlíží jednu podstatnou věc: letadlo letělo ještě téměř dvě hodiny pomocí autopilota, který (jak jsem se dočetl) není schopen sám klesnout na nižší letovou hladinu - tzn. letadlo nepadalo a už vůbec ne střemhlav, ale dál pokračovalo v letu ve výšce cca 10 000 m...a spadlo až v důsledku nedostatku paliva (?!)... pozastavuji se také nad nebývalou délkou letu (téměř tři hodiny) - vždyť z Kypru do Atén by stačila mnohem kratší doba...
0/0
23.8.2005 9:06

Maveric

Re: Re: Re: Re: omg
letoun musel být převeden na nižší letovou hladinu zásahem pilota...(nejlépe samozřejmě letem střemhlav tedy na hranici únosnosti draku...)jde o nejvíce nacvičovaný postup... jedná se o okamžitou reakci na problém s tlakem ať už je podle Vás či kohokoliv pomalý, či rychlý...poté protože k tomu došlo z nějakých důvodů pomaleji nebo všichni  upadli do bezvědomí rychleji (což samo o sobě světčí o náhlé dekompresi) letělo v nižší výšce za značné spotřeby pohonných hmot letadlo dlouho se všemi na palubě v bezvědomí....nad cílovým bodem v programu autopilota - začalo kroužit či klesat  stabilizovaně či nestabilizovaně (v závislosti od programu či jeho absenci)... z bezvědomí se probrali ti a jen ti - kteří zvládli v kritických sekundách přetlakové dýchání a nezmrzli...každý jiný v něm zůstal natrvalo...pokud by letoun zůstal po dekompresi po dlouhé desítky minut v přeletové výšce - byli by v době nárazu do země všichni spolehlivě po smrti,,,
0/0
23.8.2005 9:40

barbudo

Můj pes říká ...
... jeden porouchaný (zavřený) ventil a chybné rozhodnutí  ...
0/0
22.8.2005 21:25

Džura - hrdina Pamíru

na začátku bylo "vole"
Když už jsme u takového tématu, tak si dáme něco šťavnatého, třeba tohle:
" Ty vole, co je to? "
! starosta Hirošimy v roce 1945 na ranní procházce )
0/0
22.8.2005 20:50

mtis

Re: na začátku bylo "vole"
A nekecej že to bylo na jaře začátkem srpna ....
0/0
22.8.2005 21:19

dislektik

to věčinou při podobných problémech se stává že někdo volá o pomoc
0/0
22.8.2005 19:13

Manstein

Re: to věčinou při podobných problémech se stává že někdo volá o pomoc
Hloupe je, kdyz vola 2 vteriny pred smrti a navic na jine frekvenci, nez kterou pouziva rizeni letoveho provozu v dane lokalite ...
0/0
22.8.2005 19:22

zuza0007

Re: Re: to věčinou při podobných problémech se stává že někdo volá o pomoc
vzhledem k tomu, že se ho snažil pilotovat někdo, kdo s mezinárodním provozem neměl až takové zkušenosti, tak to není hloupé, ale spíš nešťastné a smůla.
0/0
22.8.2005 19:23

povodne

Kypr? U nás se taky něco děje...
Stoupají severočeské a jihočeské řeky! Více na http://povodne.aktualne.cz/
0/0
22.8.2005 18:55

cejkis

Re: Kypr? U nás se taky něco děje...
tohle je lepčejší
0/0
22.8.2005 19:00

povodne

Re: Re: Kypr? U nás se taky něco děje...
Jen mapa :o)
0/0
22.8.2005 19:04

Matyas Sandorf

whmm_je_prase
jo jo jo
0/0
22.8.2005 18:53

samos

jedna věc mně nejde do hlavy
proč došlo k požáru po havárii a co vlastně hořelo, když neměli palivo...
0/0
22.8.2005 18:53

dislektik

Re: jedna věc mně nejde do hlavy
olej
0/0
22.8.2005 18:58

V2kt0r

Re: jedna věc mně nejde do hlavy
Je ti tam toho malo horlaveho...?
0/0
22.8.2005 19:17

Manstein

Re: jedna věc mně nejde do hlavy
Palivo tam rozhodne nehorelo, kdyz tak jen v malem mnozstvi. Vrak letadla po pozaru paliva vypada jinak. Mrtvoly take ( zpravidla neni, co pitvat ).
0/0
22.8.2005 19:20

petyo

Re: jedna věc mně nejde do hlavy
Každý hasič ti řekne, že hořlavý je každý materiál. Je to jen otázka teploty.
0/0
22.8.2005 19:54

80E-seven

Re: Re: jedna věc mně nejde do hlavy
a k teplote doslo jak? trenim o atmosferu? :-)))
0/0
22.8.2005 19:56

petyo

Re: Re: Re: jedna věc mně nejde do hlavy
No být tebou tak si vezmu učebnici fyziky, tak 6-7 třída ZŠ. A trochu se doučím. Hlavně si prostuduj zákon o zachování energie a taky možná trochu setrvačnost. No a pak mi možný vysvětlíš v co se změní většina energie z nárazu letadla v rychlosti cca. 800 km/h při nárazu na zem.
0/0
22.8.2005 20:06

Manstein

Re: Re: Re: jedna věc mně nejde do hlavy
Nechci Ti brat iluze, ale vetsina materialu, ze kterych to letadlo je ( Al/Mg slitiny, plasty ) hori pri nizsi teplote, nez palivo do proudovych motoru ( kerosin, letecky petrolej ). A podivej se poradne na fotky, krome motoru, travy a krovi tam prakticky nic ohoreleho neni.
0/0
22.8.2005 20:18

komunisti_sou_svine

whmm :-/
Jestli jim fakt došlo palivo tak to je docela hloupá smrt :-/
0/0
22.8.2005 18:42

zuza0007

Re: whmm :-/
..nebo zbytečná ??
0/0
22.8.2005 18:44





Najdete na iDNES.cz