Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Evropa, kontinent, jenž se musí změnit

Tony Blair ve čtvrtek přednesl svoji "zprávu o stavu Unie" - a jeho klíčovým projevem se táhlo temné varování: EU se musí změnit, jinak dopadne špatně. Nebyl to projev ledajaký - Británie za týden přebírá na půl roku předsednictví rozbouřeného klubu států.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

j@ck

-
je to docela pěkný článek. evropa opravdu začíná zaostávat. malé ekonomiky jednotlivých zemí nestačí konkurenci velkých ekonomik jako USA a rozvíjející se asijské giganty. proto taky vznikla idea EU, jako reakce na toto zaostávání. evropa si neuvědomuje priority. Základem je kvalitní výzkum a export technologií. Naše republika je toho smutným případem a obzvláště některá prohlášení našeho krátkozrakého prezidenta o vědcích obecně jsou děsivá svou hloupostí. U nás máme kvalitní a vzdělané lidi a vědecký potenciál, jenom mu neumožnujeme ekonomické podmínky, a tak odchází. Hlavně že někdo tak neužitečný jako termit Langer bude hrabat miliony a vědci budou u nás pracovat za 15000, Kč. K tomu, aby se věda začala vyplácet je třeba nejdříve investovat. Jako prestižní v tomto státě jsou považovány studium práva a ekonomie. Jsou to přitom hloupé obory, které ve skutečnosti samy žádné hodnoty nevytváří. Hodnoty tvoří vědci, inženýři, lékaři a ekonomové s nima jenom obchodují.
0/0
25.6.2005 22:18

Isbjoerna

Re: -
, Bohuzel, brzdou ceskeho vyzkumu nejsou jen nedostatecne penize, ale i neuzivitelne mnozstvi nic-neprodukujicich "vedcu". Je treba dostatecne financovat JEN ty uspesne vedce, k tomu vsak nema nikdo odvahu. :-(
0/0
25.6.2005 22:26

Pucmeloud007

Re: Re: -
Protoze ti neuspesni a nicneprodukujici v soucasne dobe rozdeluji drtivou vetsinu financnich proistredku urcenych pro vedu
0/0
25.6.2005 22:29

j@ck

Re: Re: Re: -
přesně to je ten problém. jak dostat ty nechopné kariéristické politiky pryč a nasadit tam racionálně uvažující lidi, kteří jsou schopni uvažovat dál než jenom v horizontu 1 volebního obdnobí. kteří mají nějaký plán rozvoje do budnoucna, kteřá mají jasno, kde na to vezmou. hodnoty opravdu produkují vědci, ale i třeba tolik opovrhovaní zemědělci. bez nich bychom tu pomřeli, přesto se na někoho, kdo studuje zěměděství díváme jako na "hnojaře". Já osobně si nevážím ani ekonomů ani právníků a považuju to za druhořadé vzdělání, které je přesto u nás zdaleka finančně nejlíp hodnoceno.
0/0
25.6.2005 22:36

vaclavj1

Re: Re: Re: Re: -
Hnojarna je skola na ktere se z casti schazi ti neuspesni z VSE a nekterych dalsich, mozna i proto. Prava a ekonomie druhorade vzdelani urcite nejsou, muze byt rec o ruzne urovni skol, ale podobne obecne se to rict neda.
0/0
25.6.2005 22:43

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: -
, Uspesne je jen to hospodarstvi, ktere pracuje interdisziplinär - zemedelsky odbornik, ekonom i pravnik. Ale vsichni musi byt orientovani na spech toho konkretniho zemedlskeho produktu na trhu, ne na tom, jak ziskat pro sebe vice penez.
0/0
25.6.2005 22:43

Pucmeloud007

Re: Re: Re: Re: -
Ekonomove a pravnici jsou placeni lepe i ve zbytku EU nebo USA.  Pokud odejdou do soukrome sfery. Pokud zustanou na universitach, jejich prijem neni tak vyrazne vyssi, nez treba u prirodovedcu
0/0
25.6.2005 22:44

vlákno

Re: Re: Re: Re: -
Mám naprosto stejný názor, o většinu vystudovaných právníků a ekonomů bych si kolo neopřel. Studuju techniku a zásadně jdu po podstatě věcí, pseudověda typu právo, tj. hrabat se v papírech který odhlasovalo 200 nekompetentních a xyzkrát to novelizovali mě zvedá žaludek.
0/0
25.6.2005 22:49

buhvol

Re: Re: Re: Re: Re: -
Letitý spor humanitních (společenských) věd a věd technických... Ale ty huminitní jsou stejně lepší ;o)
0/0
27.6.2005 10:29

Isbjoerna

Re: Re: Re: -
, Prave! Na vyzkumu je nejdrazsi neproduktivni personal (to plati i pro levny cesky personal). Proto je treba zrusit pevne zamestnavani vedcu (na trvaly pracovni pomer), ktere polyka drahe penize za Null vysledku, namisto toho 2-3-lete projekty. Dosahne-li vedec v teto dobe internationalne relevantni vysledky, dostane prodlouzeni projektu/novy projekt, nema-li hodnotne vysledky - tschüß, at si hleda neco jineho. Timto systemem by mohlo vyzkumne budget zustat stejne, ale delilo by se mezi (odhaduji) jen asi tretinu dnesnich vedcu (=dort zustane stejne velky, ale bude mene kusu dortu, a kusy dortu budou vetsi).Takto to funguje v mnoha zemich na Zapade.
0/0
25.6.2005 22:37

Pucmeloud007

Re: Re: Re: Re: -
to je druhy extrem, ktery uz nekolikrat ukazal, ze nefunguje. V urcity moment musis dam lidem ktere chces urcitou jistotu. Proto ten trvaly pracovni pomer. Bohuzel, zvlaste v Nemecku to dosahlo neusnosne meze, nebot dat vypoved za necinnost je diky debilnim odborum takrka nemozne
0/0
25.6.2005 22:46

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: Re: -
, Dnes, a tento stav trva v Nemecku jiz nejmene 10-15 let, je pro vedce na Universitach/statni vyzkumne ustavy temer nemozne dostat trvaly pracovni pomer. Smlouvy jsou vetsinou na dva roky. U industrie je to trochu jine, ta ma ale pro vyzkum dostatek penez, a proto si sve kone drzi a - ty dobre kone velmi dobre plati.
0/0
25.6.2005 22:53

rasta_vesta

Re: Re: -
vedec a umelec je to stejny, nepracujou     tvori neco jinyho, neco co nikdo jiny nedokazal
zadnymu opravdovymu umelci a vedci nezalezi na penezich 
0/0
25.6.2005 22:38

Pucmeloud007

Re: Re: Re: -
ale kulovy.....myslis, ze by me zena nechala blbnoit v laborce o vikendech, kdybych ji nabeyl chopen vytvorit prijemne rodinne (materialni) zazemi.....
0/0
25.6.2005 22:42

rasta_vesta

Re: Re: Re: Re: -
a co ty ses ? vedec a nebo opilec ?
0/0
25.6.2005 22:44

Pucmeloud007

Re: Re: Re: Re: Re: -
spis to prvni...to druhe jsem byval v dobe, kdy jsem si uzival "narocneho studia" na ceske VS
0/0
25.6.2005 22:47

rasta_vesta

Re: Re: Re: Re: Re: Re: -
tak si precti co si napsal 
0/0
25.6.2005 22:56

Pucmeloud007

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: -
proc? co jsem podle tebe napsal spatne? Ze jsem behem studia na ceske VS chlastal jako prokopnutej? Proc ne, kdyz naroky byly jak na pokracovani gymnazia kam nemusis chodit kazdej den
0/0
25.6.2005 23:10

Pucmeloud007

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: -
pokud to vadi ty preklepy, tak se omlouvam. Mastil jsem to rychle. Ja myslel, ze na takoveto detaily se na takovychto diskuzich kasle
0/0
25.6.2005 23:12

Isbjoerna

Re: Re: Re: -
, Souhlasim s tim, ze mnohym vedcum na penezich nezalezi, ale musi mit dostatecne vyzkumne budget a nesmeji umirat hlady. ;-)
0/0
25.6.2005 22:47

rasta_vesta

Re: Re: Re: Re: -
jiste je vam znamo kolik penez je venovano na ruzny vyzkumy...neumrete hlady , vyzkoumejte neco novyho
0/0
25.6.2005 22:53

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: Re: -
, Ja jsem osobne hospodarsky nezavisla (mam dostatecny osobni majetek) a mam dostatecne vyzkumne budget :-), pisi o stavu CESKYCH vedcu. "Pro své zaměstnance tak ze základních peněz nemá ani na tužku a papír, nemluvě o chemikáliích". Z toho se tam asi mnoho nevyzkouma. :-(
0/0
25.6.2005 23:06

j@ck

Re: Re: Re: -
to máš pravdu, opravdový vědec dělá vědu, protože ji miluje, stejně jako pro umělce je to pro něj prostředek k vyjádření sebe sama. na vědu jsou však třeba peníze. ústředním kamem současné vědy je fyzika a výzkum nových technologi. k tomu, abys mohl něco zkoumat, musíš mít drahé špičkové laboratoře, na které u nás nemáme peníze. kdybys byl vědec a rozhodoval se mezi tím, jestli jít do USA, kde dostaneš kromě několikanásobného platu taky špičové podmínky pro svou práci, váhal bys?
0/0
25.6.2005 22:49

rasta_vesta

Re: Re: Re: Re: -
ne
0/0
25.6.2005 22:54

vlákno

Re: -
Ty jsi můj člověk, podepisuji v plném znění, poslední větu dvakrát :-).
0/0
25.6.2005 22:37

Pucmeloud007

Karlova Universita
se pro rok 2004 umistila spolecne s monoha dalsimi na 302-401 miste
0/0
25.6.2005 21:51

Pucmeloud007

S tou kvalitou indickych vedcu je to hodne zavadejici
spickovymi se drtiva vetsina z nich stava az po kariere hlavne v USA. Takze to neni vysledek kvality VS v Indii ale v USA
0/0
25.6.2005 21:35

Zwerg

Re: S tou kvalitou indickych vedcu je to hodne zavadejici
A jakmile se špičkovými stanou, tak už se jim často moc nechce vracet domů do Indie....
0/0
25.6.2005 21:36

Pucmeloud007

Re: Re: S tou kvalitou indickych vedcu je to hodne zavadejici
neznam nikoho, komu se podarilo z Indu zustat v USA ci zapadni Evrope po ukonceni PhD, ze by se kdy vratil domu. Domu se vraci jen "odpad" co nesezene post doc ci praci v USA nebo Evrope
0/0
25.6.2005 21:38

vaclavj1

Re: Re: S tou kvalitou indickych vedcu je to hodne zavadejici
Jenze oni jsou spis spickou ledovce.
0/0
25.6.2005 21:46

Pucmeloud007

Re: Re: Re: S tou kvalitou indickych vedcu je to hodne zavadejici
jak to myslis? 90% vysledku, vynalezu a vedeckeho pokroku ma na svedomi 10 % vedcu
0/0
25.6.2005 21:54

vaclavj1

Re: Re: Re: Re: S tou kvalitou indickych vedcu je to hodne zavadejici
Kolik z tech 10% jsou ti odesli?
0/0
25.6.2005 21:59

Pucmeloud007

Re: Re: Re: Re: Re: S tou kvalitou indickych vedcu je to hodne zavadejici
ja to myslel vseobecne. 90% vedeckych objevu je diky 10 % spickovych vedcu. ten zbytek povetsinoi potrebuje pracovat v tymu nejakeho z tech 10% a udelaji velmi dobrou praci. Sami b yse ale nikam nedoplacali. Proto si myslim, ze ti Indove co jsou skutecnj3 dobri zustavaji hlavne v USA a do Indie se vraci jen ti "neuspesni"
0/0
25.6.2005 22:05

vaclavj1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tou kvalitou indickych vedcu je to hodne zavadejici
Dnes nektere firmy presouvaji casti vyzkumu prave do Indie, Ciny a asi i nekterych dalsich statu v oblasti a dost mozna se snazi ty uspesne odchytit jeste nez se usadi na Zapade.
0/0
25.6.2005 22:11

Pucmeloud007

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tou kvalitou indickych vedcu je to hodne zavadejici
presne tak, i kdyzjim zapalti treba stejne jako kdyby zustali v USA, tak celkove nalklady jsou nizsi. Neotravujou odbory, normy a narizeni.....atd.
0/0
25.6.2005 22:14

Isbjoerna

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tou kvalitou indickych vedcu je to hodne zavadejici
, Vedci z zapadnich zemi dostavaji za DOSACNY odchod do rozvojovych zemi Buschzulage = jejich plat je podstatne vyssi nez v jejich rodne zemi. :-)
0/0
25.6.2005 22:22

Pucmeloud007

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tou kvalitou indickych vedcu je to hodne zavadejici
to je pouze moznost, al ene v zadnem priupade pravidlo
0/0
25.6.2005 22:30

barbudo

Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tou kvalitou indickych vedcu je to hodne zavadejici
... a v USA je drží chudoba, kterou propaguje súdruch Klaus?
0/0
25.6.2005 22:11

Pucmeloud007

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tou kvalitou indickych vedcu je to hodne zavadejici
aby jsi se jako vedec mel  lepe nez v Indii, to nemusi byt zrovna rozvinuta zeme. I Rumunsko by vyhralo
0/0
25.6.2005 22:15

vaclavj1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tou kvalitou indickych vedcu je to hodne zavadejici
To vite, urcite piji vodu z plastu.
0/0
25.6.2005 22:16

Pucmeloud007

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: S tou kvalitou indickych vedcu je to hodne zavadejici
a nosi batuzky
0/0
25.6.2005 22:17

tajemník z letícího ostrova

těch 18 univerzit je v Americe
Slovy Blaira - k čemu je náš sociální model, když má EU dvacet milionů nezaměstnaných a nižší produktivitu práce než USA? Jak máme jít vpřed, když Indie "produkuje" více špičkových vědců než celá Evropa dohromady a z dvaceti nejlepších univerzit světa jsou v EU jen dvě?
 
to je sekec mazec  :))
 
0/0
25.6.2005 20:03

vaclavj1

Re: těch 18 univerzit je v Americe
Mozna mate jinou tabulku, protoze je nekolik zpusobu, podle kterych je kvalita urcovana, ale podle te, na kterou ted koukam je jich v USA 17, jedna v Japonsku a ty dve z EU jsou obe ve Velke Britanii. To neni o nic lepsi a pro pevninskou cast EU uz vubec.
0/0
25.6.2005 21:19

Zwerg

Re: Re: těch 18 univerzit je v Americe
Ale vždyť "tajemník z letícího ostrova " téměř nic jiného netvrdí... (s vyjímkou té japonské univerzity...)
 
Mimochodem, nevíte na kterém místě je ETH Zürich?
0/0
25.6.2005 21:22

vaclavj1

Re: Re: Re: těch 18 univerzit je v Americe
Je to nejake divne, kdyz na to ted koukam a opravdu nerucim, ze to nutne musi byt, jak pisu. Nicmene, Swiss Fed Inst Tech - Zurich je 27.
0/0
25.6.2005 21:30

Pucmeloud007

Re: Re: Re: Re: těch 18 univerzit je v Americe
mas link na to hodnoceni?
 
0/0
25.6.2005 21:33

vaclavj1

Re: Re: Re: Re: Re: těch 18 univerzit je v Americe
Je to ale, jak pisu, dost podivne, jestli mate nejaky lepsi odkaz, tak ho uvitam, protoze to odpovidalo Blairovi, tak jsem odhadoval, ze by to mohla byt pravda. http://ed.sjtu.edu.cn/rank/2004/top500list.htm
0/0
25.6.2005 21:42

Zwerg

Re: Re: Re: Re: těch 18 univerzit je v Americe
Upřesnění - Já myslím Eidgenössische Technische Hochschule Zürich (ETHZ). Je to jistě jedna z nejprestižnějších technických vysokých škol Evropy a určitě i světa.
0/0
25.6.2005 21:35

vaclavj1

Re: Re: Re: Re: Re: těch 18 univerzit je v Americe
Melo by to byt ono.
0/0
25.6.2005 21:44

Zwerg

Vlákno, standa je, že se můžeš vztekat
sebevíc, můžeš se třeba nechat rozsekat z dlouhého vlákna na malinké válečky, ale jeden fakt nezměníš - experimentální socialistické přerozdělovací systémy prostě dlouhodobě nefungují a současná EU, která je těmito nešvary spolu se všemi ostatními doprovodnými symptomy socialistických systémů (státní byrokracie, nechuť pracovat, nemotivovanost lidí pracovat, populistické rozhazování, dotační křivení trhu...) totálně zanešena, tak díky tomu padá na ústa, stává se nekonkurenceschopnou v porovnání s ostatním světem a na ta ústa doopravdy padne, pokud se něco v tomto ohledu nezmění!
 
A sociální demokrat Tony Blair a také člověk pracující pro sociálně demokratickou vládu Martin Jahn  - neříkají nic jiného a já s nimi plně souhlasím!  
0/0
25.6.2005 19:24





Najdete na iDNES.cz