Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ratzinger volbou jména Benedikt překvapil

První poselství, které nový papež vyslal světu, se skrývá v jeho novém papežském jménu. Joseph Ratzinger svou volbou překvapil: nestal se Janem Pavlem III. Místo toho sáhl po jménu, které se v dějinách katolické církve objevilo už patnáctkrát: po jménu Benedikt.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

imacher

A k Bibli svate
Kdo si to pamatuje, jak to tenkrat vsechno bylo? Kdo odpovedne muze posoudit, co tenkrat Jezis, nebo kdokoliv jiny rekl, ci udelal? Bible v podobe, v jake koluje mezi vericimi uz davno neni tim, co byla v uplynulych 2000 letech. Byla v historii mnohokrat predelana pro mocenske potreby cirkve, navic jeji nazev ekumenicka vypovida mnohe. A tak se muze stat, ze vam za par let vytisknou novou Bibli, kde bude funkce papeze nalezite vysvetlena.
0/0
21.4.2005 13:13

Honza_J

Re: A k Bibli svate
Mluvíš asi o ekumenické bibli z 80.let 20. století. Na jejím překladu se podíleli překladatelé ze všech možných církví. A čtení je to docela dobré, bez větších archaismů a přechodníků.
0/0
21.4.2005 14:53

Lord of Baskerville

Re: Re: A k Bibli svate
Ano, to je bible, která je psána současným jazykem, zakoupil jsem si ji krátce po antikomunistickém puči. Vedle toho jsem si také jako správný čech koupil Bibli Kralickou, ta od dob Perta CHelčického (za posledních asi 400 let) neprošla žádnou jazykovou úpravou a je psána ve staročeštině, to si přečíst, to je pošušňáníčko. Nový epochální výlet pana Broučka tentokráte do XV. století od Svatopluka Čecha(kdysi také povinná četba na střední škole) a jeho dialogy s husity, to je jen takový slabý odvárek - s hólkami není s holkama, ale s huolkami - s holemi, šalše (někdy říkají omáčka), vidlička = vidle,...
0/0
21.4.2005 20:24

imacher

Kazdy komu vadi
ze byl Ratzinger v Hitlejugend, at si zamete pred vlastnim prahem a zepta se rodicu, jestli byli v Pionyru nebo SSM. Copak 10-15 lety kluk ma nejaky politicky nazor? Pokud nemate jine vecne pripominky, tak s timhletim se jdete vycpat. To je stejne, jako kdyz je nekdo oznacen za zlocince, protoze v zakladni skole kouril na zachode!
0/0
21.4.2005 13:04

nir

proč vlastně papež ??
... Ježíš nikdy nemluvil o tom, že má existovat nějaký papež ... a že mají vybudovat mocenskou organizaci ...
0/0
21.4.2005 12:07

ScipioAfricanus

To se muzes hadat s teology
ale podle evangelia pravil Simonovi, ze je Petr, tedy skala, na ktere Jezis vybuduje svoji cirkev, kerou ani sily pekel nepremohou. Myslenku krestanstvi meli sirit mezi lidmi vsichni apostolove, ale koordinovat to mel Petri. Zpocaku nesis zadnou pevnou organizaci nepotrebovali, ale jak jich pribyvalo, tak se proste cirkev musela stat instituci
0/0
21.4.2005 12:38

palo verde

proc ne Hadrian VII.
Hadrian VI nebyl Nemec, nybrz Holandan. Byl zaprisahlym odpurcem reformace, duvernikem spanelskeho krale Karla V., osobne asi jinak zasadovy clovek, ktery byl papezem ve velmi slozite dobe... Jmeno Hadrian by myslim nebyla stastna volba. Clanek je opet povrchni a zrejme spatne prelozeny (angl. Dutch neni totez co nem. Deutch)...
0/0
20.4.2005 21:19

Querulant

Re: proc ne Hadrian VII.
Byl to Němec, jeho rodiče pocházeli z dnešního Německa.
Odhlédnuto od toho, Nizozemí bylo tehdy součástí Německa (až do r.1648); na počátku 16.století nizozemský národ ani jazyk nebyl ještě vyvinutý, obyvatelé se považovali za (dolno-)Němce a mluvili v podstatě dolnoněmčinou (dytsch), jazykem, kterým se hovořilo od Antverp až po Vých.Prusko.
p.s.rozhodně ne "deutch", ale "deutsch".
0/0
21.4.2005 15:00

palo verde

Re: Re: proc ne Hadrian VII.
Dekuji za opravu pravopisu ale jinak bych zdvorile oponoval. Mate jiste pravdu, ze jazykove tehdy nebyla Holandstina vuci "Plattdeutsch" jasne vymezena. Nizozemske kralovstvi ovsem vuci Nemecku vymezeno bylo a lide tehdy svou prislusnost odvozovali od zeme nikoli jazykove. Hadrian se narodil v Utrechtu, vyucoval na universite v Lovani (dnes Belgie) a vsechny zdroje, ktere se mi dostaly do ruky Hadriana VI oznacuji za Holandana. Nicmene dekuji za polemiku!
0/0
21.4.2005 16:06

Querulant

Re: Re: Re: proc ne Hadrian VII.
Tehdy žádné Nizozemské království neexistovalo! Bylo to jen několik navzájem nijak státoprávně nepropojených hrabství a knížectví (Holland, Zeeland, Utrecht, Geldry, Frísko..), které byly zcela jednoznačně stejnou součástí Německa jako třeba Durynsko nebo Württembersko,  a které se teprve v 2.polovině 16.století (1579, boj za svobodu proti španelským Habsburkům a jejich rekatolizaci) spojily v rámci "Nizozemí", které nicméně nezávislost na Německé Říši získalo až 1648 (Vestfálský mír). A "královstvím" se Nizozemí stalo teprve r.1815.
V Hadriánově době bylo dnešní Nizozemí integrovanou součástí něm.království a nijak proti němu vymezeno nebylo. Hadrián je ve většině většině zdrojů označován za něm.papeže. V komentářích něm.politiků a médií ke zvolení kardinála Ratzingera se mluví o "prvním něm.papeži po 500 letech" -jinými slovy, od Hadriána, nikoliv od předešlého něm.papeže z 11.století.
Každopádně sem taky rád, že si s někým můžu zapolemizovat na úrovni
0/0
21.4.2005 18:43

papullus

Re: Re: proc ne Hadrian VII.
Německo v podobě,jak ji známe existuje od roku 1870.Do té doby neexistoval žádný stát "Deutschland", byla spousta drobných knížectví a několika království.Sice existovala Svatá říše Římské národa Německého,ale tvořená drobnými knížectvími a vévodstvími a nekolika královstvími. Samostatnými.
0/0
21.4.2005 19:38

Querulant

Re: Re: Re: proc ne Hadrian VII.
"Svatá říše.. , tvořená .. několika královstvími". Přesně tak. A jedním z nich bylo Německo. Svatá říše římská vznikla v době Otty Velikého (962) jako svazek tří celků, království německého (Germania), italského a burgundského. Každý císař býval před svou císařskou korunovací v Římě a korunovací na ital.krále v Miláně korunován v Cáchách (Aachen) na německého krále,  to je tradice už od Jindřicha ptáčníka neměnná, každý z nich byl "Germaniae rex", král Německa, tohle vím naprosto jistě a chtít tvrdit opak je absolutní nesmysl.
Jinak novodobé Německo (ve všem silně se líšicí od "podoby jakou ji známe dnes") nevzniklo 1870, ale samozřejmě 1871.
To vše jsou fakta velmi snadno ověřitelná, nevím, proč je zpochybnujete.
0/0
21.4.2005 21:13

llopuch

Zajímavá jsou
Ježíšova slova:  "A nikomu na zemi nedávejte jméno 'Otec': jediný je váš Otec, ten nebeský." ( najdeš v evangeliu podle Matouše, ve 23. kapitole, 9. verši.)
0/0
20.4.2005 19:02

fr-mottl

proc nezvolil Vaclav ?
protoze jeden reditel zemekoule uz se tak jmenuje...
0/0
20.4.2005 18:20

nedobik---

Re: proc nezvolil Vaclav ?
..kterej ty seš "Jan Novák"?? na Nově říkali, že těchto jmen je u nás minimum..
0/0
21.4.2005 12:11

shrink

we will see
 
  No, Benedikt zní docela  pěkně... Uvidíme, co to přinese. A priori proti němu nic nemám, naopak je v nesnadné situaci.  Přebírá pontifikát po velmi VELMI charismatickém předchůdci. Uvidíme, zda se mu podaří vykročit ze stínu Jana Pavla II. Snad to nebude za cenu kontroverzních výnosů a nařízení ohledně potratů. Celibát je pak tvrdý oříšek i pro hódně velké machry  na problematiku kanonického práva.
0/0
20.4.2005 15:26

Tonda Brno

Zbytečná starost
Někteří moudří se tu strašně rozčilují třaba nad celibátem kněží. Podle příspěvku jsou to ateisté a církví nemají nic společného (jak většinou píší), ale že se kněží zavazují k celibátu jim strašně vadí.
Chápete to někdo?
0/0
20.4.2005 13:33

vrba

Re: Zbytečná starost
A Ty(Vy) bys(te) nemenil nic? Vsechno je tak, jak ma byt?
0/0
20.4.2005 13:46

Tonda Brno

Re: Re: Zbytečná starost
Třeba povolení antikoncepce za určitých podmínek.
Otázka celibátu má své pro i proti a nedovedu  odpovědně posoudit co je lepší.
0/0
20.4.2005 14:50

Larrax

Re: Re: Re: Zbytečná starost
Jedno velké proti celibátu je to, že si pravděpodobně své fyzické "potřeby" stejně nějak kompenzují a že řada mladých mužů právě kvůli celibátu do kněžského stavu nevstoupí, naopak např. homosexuál či pedofil si řekně, že stejně nemá co ztratit, protože se ženit nebude a nějaký ten zálet se vždycky nějak ututlá a po svaté zpovědi bude i svědomí čisté. Žít celý život bez sexu není přirozené a ať mi páni kněží neříkají, že se ho opravdu zříkají. Lepší je jim ho tedy dovolit, než se přetvařovat a lhát. Starých kardinálů se to zřejmě již netýká, ale těch mladých knězů jistě ano.
0/0
20.4.2005 15:46

hlava9876543210

hmmm
hmmm, to je v prdeli, soused ma psa a rika mu Ben, jenze v papirech ma napsano Benedikt...
To mu asi nad usima bude nyni svitit svatozar...
.. nejspis mu poradim, aby z nej udelal klobasy, treba z nej bude tak 16 kousku... dobrou chut !!!
0/0
20.4.2005 13:33

Tonda Brno

Re: hmmm
Opravdu inteligentní příspěvek k věci.
0/0
20.4.2005 13:43

4omega

Já bych si vybral být na jeho místě jméno
Otto Katz II.
0/0
20.4.2005 13:08

Unguided Missile

Nené, ... já osobně být na jeho místě ...
... bych si vybral jméno ó-MEGA čtrtý.
0/0
20.4.2005 13:27

Jan316

apoštol Petr
apoštol Petr - když česky skloňujeme tak skutečně je Petra - což je skála. V řečtině ale tomu tak není a je dobré znát řečtinu při výkladu pasáže, kde Ježíš říká Šimovu jméno Petr. Další věc je, že Petr nebyl první papež - jak ho označuje Řím.katolická církev. Petr byl jeden ze starších a nijak se nad ostatní nevyvyšoval - sám to o sobě říká: 1Pet.5:1-2. Je zajímavé sledovat, jak nevěřící novináři se snaží prezentovat věci, ikdyž vůbec neověřené. Dost důležité je znát historii církve - jak Řím. katolické tak obecně - vývoj od ukřižování do dnešní doby - to hodně pomáhá v dnešní orientaci na tomto poli.
0/0
20.4.2005 12:50

ScipioAfricanus

Re: apoštol Petr
Takze kdo byl podle tebe prvni "papez" (rimsky biskup) ,kdyz ne Petr?
0/0
21.4.2005 12:33

Xaver01

Je to ostuda
Každopádně byl v Hitlerjugend. To by si Duch svatý nedovolil, zvolit někoho takového. Protože to neodpovídá Bohu, o kterém se píše a učí. Tzn. volba nového papeže je klasická politrucká volba a nemá to s Duchem svatým nic společného. Budiž útěchou, že pro svůj vysoký věk Zubatice svatá si pro něj přijde brzy. Jan XXIII. v dobách Jana Husa byl taky zvolen Duchem svatým? Je snad Země placatá a kostka kulatá? S tímhle funkcionářem je pod úroveň České repubky uzavírat jakékoli smlouvy s Vatikánem.
0/0
20.4.2005 12:37

algra

Re: Je to ostuda
Doufám, že jsi nebyl v SSM, jinak by jsi byl ve svých očích jistě taky ztracen a s úpěnlivě očekával svoji vlastní smrt.
0/0
20.4.2005 13:06

Tonda Brno

Re: Re: Je to ostuda
Ano , kolik z nás bylo v pionýru a SSM a jsme snad jako komunisti. V tehdejším Německu to bylo asi ještě horší než za komančů.
0/0
20.4.2005 13:22

TUQ

Re: Je to ostuda
Benedikt XVI se narodil v roce1927...ve kterem roce zacal Hitler vytvaret Hitlerjungen ? 1937 ? 38 ? Mohlo mu být tak 10 let...myslis ze chapal dosah toho, ze ho treba rodice nebo nekdo podobny prihlasil do nejake organizace ? Krome toho, Nemec ktery tehdy odmital clenstvi v podobnych organizacich byl automaticky povazovan za nabezpecneho a pod. neco jako u nas za komancu, jen to meritko bude zrejme trochu odlisne a to v neprospech Nemecka. Jak ho muze nekdo odsuzovat za neco, na co pravdepodobne ani nemel moc vliv a stalo se to pred 60ti lety ? To je jak "byls pionýr, nemuzes byt premier"....nechapu, jak vubec nekdo soudny muze psat takove hovadiny,.
0/0
20.4.2005 15:11

Isbjoerna

Re: Re: Je to ostuda
Clenstvi v HJ bylo v Nemecku od roku 1939 povinnosti, rodice byli povinni i proti sve vuli sve deti do HJ prihlasit, neudelali-li to, byli k tomu policii donuceni.
Ratzinger pozadal o vystup z HJ a nechodil na HJ-setkani. Jako 17ti-lety musel ke zbrani, v 18ti letech desertoval (za coz byl trest smrti) a padl do USA-zajeti.
Ratzinger ani jeho otec nebyli nikdy v NSDAP.
_______
Nicmene, jako Papez je velice konservativni, a kamkoli se podivas, najdes na nem a jeho postoji kritiky-hodne body. Jeho clenstvi v HJ se da posuzovat za "obet tehdejsiho totalitniho regime" (jako nezletily nemel zadnou volbu!).
 
Avsak jeho dnesni postoj k zenam (i k zenam v cirkvi), k potratum, antikoncepci, homosexualum a nakonec i ke vsem kritikum Vatikanu - to vse jsou velmi zavazne veci, nad nimiz by se katholicka cirkev i papez meli zamyslet.
0/0
20.4.2005 16:17

rejdar

Re: Je to ostuda
s tou zubaticí si ujel chlapče, ta kosí bez rozdílu věku, bacha na to.
0/0
20.4.2005 18:15

marte

je to beňďa 16
ale nevím, jestli půjde se mnou na pivo...
0/0
20.4.2005 12:31

Lord of Baskerville

Re: je to beňďa 16
No fuj, to je příliš familiérní. Já si vzpomínám na jeden prima film s Janem Werichem - Císařův pekař, kdy komoří Lang vztyčenými dvěma prsty upozorňoval císaře Rudolfa: "Druhý, Vaše veličenstvo, jste druhý." Svatý otec si asi bude muset pořídit marťana s nejméně šestnácti prsty nebo alespoň dva kardinály, aby mu ukazovali šestnáct prstů a ujišťovali ho: "Šestnáctý jste, Vaše svatosti, šestnáctý."
0/0
20.4.2005 20:04

Babul

B-16
Včera jsem tady někde četl název Béé šestnáctka....
0/0
20.4.2005 11:03

DolniLutyne.com

IQ parameter
No, vidíme, že diskuze zde nabrala skutečný inteligentní rozměr a proto doporučujeme ADMINOVI, aby ji zakázal a znepřístupnil, viz entrée při pohřbu Jana Pavla II.
0/0
20.4.2005 11:02

Montaigne

Re: IQ parameter
Opet MY? A opet cervene? Ze by byl Matýsek z Dolní Lutyne    
0/0
20.4.2005 11:30

Unguided Missile

A víte vůbec, co znamená to jméno "Benedikt" jako slovo???
A víte, co znamená to jméno "Benedikt" jako slovo? Je to bdobná složenina jako jaro-slav, ...
bene - doro, dobře, blaze ... atp.,
dikt - je od diktovat, nařizovat, kázat ... atp.,
tedy bene-dikt  =  blahořečený anebo spíš požehnaný.
0/0
20.4.2005 10:43

Unguided Missile

Oprava ...
... obdobná ...
0/0
20.4.2005 10:44

Unguided Missile

Dovětek ...
U nás je to jméno "Benedikt" vnímáno jen jako skupina hlásek bez konkrétního významu, ale nikoliv v Itálii, anebo ve Španělsku, či ve Francii.
0/0
20.4.2005 10:49

DolniLutyne.com

Re: A víte vůbec, co znamená to jméno
Bene-dikt ... bene=dobře, dikt=nařizovat, diktovat... tedy spíš "DOBŘE DIKTOVATI" nebo "DOBŘE ŘÍDITI"...
0/0
20.4.2005 10:56

Isbjoerna

Re: Re: A víte vůbec, co znamená to jméno
Benedikt = Der Gesegnete
0/0
20.4.2005 11:04

cvoque

Re: Re: A víte vůbec, co znamená to jméno
ale prdlajs.. benedikt je blahoreceny
0/0
20.4.2005 11:07

2Mac7

Re: A víte vůbec, co znamená to jméno
moje babička měla ráda benedyktínku
0/0
20.4.2005 12:35

georgesco

Re: A víte vůbec, co znamená to jméno
benedicti je latinsky velebit, blahoslavit, blahořečit, dobrořečit
... benedictus qui venit in nomine domini...
... benedicimus te...
0/0
20.4.2005 16:01

ScipioAfricanus

to xvladah
Mozna ti to uniklo, ale u nas uz peknych par desitek let plati odluka cirkve od statu. Takze ti muze byt ukradeny co si katolici mysli o potratech neho buzerantech, do kostela chodit nemusis a ve skolach a na uradech krize nevis ....tak co te zere, satanisto ;-)
0/0
20.4.2005 10:34

mtis

Re: to xvladah
Žere ho, že celé lidstvo nepoužívá počet potratů jako míru pokroku, tak jako on ....
0/0
20.4.2005 10:37

Montaigne

Re: Re: to xvladah
Ale Dežo, ruku na srdce, ve tvém případě by byl potrat odůvodněný, že
0/0
20.4.2005 10:51

Vejce

josef nebo benedikt
nejak mi unika vyznam proc si kazdy papez musi zmnenit nick
0/0
20.4.2005 10:15

mtis

Re: josef nebo benedikt
Co tradice?
 
0/0
20.4.2005 10:38





Najdete na iDNES.cz