Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot: Gripen je lepší než MiG-29

První nové stíhačky Jas-39 Gripen získá česká armáda za několik dní. Co na letouny říkají samotní piloti? Na otázky odpovídal v exkluzivním on-line rozhovoru jeden z pilotů Petr Mikulenka přímo ze základny Satenäs ve Švédsku, kde dokončuje výcvik.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

exe

Nesmysl
Nejlepší je rogalo. K čemu vyhazovat miliardy za něco, co nebudeme na 100% v Česku potřebovat. Za ty prachy by se už něco pořádného dalo pořídit.  
0/0
18.4.2005 23:10

crossss

FBW
Rusové s FBW opravdu nepspěchali ale první éra s tímto systémem řízení létala právě v rusku
0/0
18.4.2005 13:32

Mitchell

Re: FBW
A můžeš napsat který a kdy?
0/0
18.4.2005 23:36

VLDX

Gripen přistává
Hezké přistání Gripenu http://www.wimp.com/fighter/
0/0
12.4.2005 18:16

starej__vul

Re: Gripen přistává
... třeba přistane něco i tobě!!!
0/0
18.4.2005 12:13

Thyronx-

Elektricke senzory
Elkektricke senzory dnes pouzivaji treba japonske autompobilky.Uz neni povestne lanko mezi pedalem plynu a karburatorem a cela rada dalsich technickych vylepseni. Dela se to take uz par let. Mikroprocesory davame leta do aut ve vsech americkych automobilkach a jsou jak k rizeni karburace, tak mnoha dalsich ukonu a jsou i v automatickych prevodovkach. Technologie i technika jde milovymi kroky. Co bylo vcera moderni je dnes .....
0/0
2.4.2005 5:36

Thyronx-

o Grippenech se toho vi vic...
Jejich nevyhody ci vyhody nechme stranou.. roli hrali zajiste i penize , service, a navazane dalsi prodeje o kterych by se vlada radeji nechtela vyjadrovat. Hodnoceni pilota ze je Grippen lepsi nez MIG29 je ponekud slabe hodnoceni a vi to nejen on ale kazdy kdo do toho vidi. Bude problem s vyzbrojenim letadel a jsou tu problemy typycke pro Grippeny. kazdopadne Grippeny jsou podstatne zmodernizovani letecke vyzbroje Cech. "Trafiky" pro ty kteri obchod zprostredkovali uz jsou pripravene a "ponesou". Elektricke senzory na kniplu ovladane prec PC jsou dnes uz bezne v nove generaci americkych F-22 .Jejich cena je ale astronomickych 102 milionu USD. Grippeny jak znamo letaji v Madarsku a Jihoafricke republice.Tedy krom Svedska.Duvody jsou znamy. Provoz techtou letounu bude velmi nakladny a tedy nejcasteji se s nimi setkate v hangarech. Samozrejme clanek Vam jen poskytl rozhovor s pilotem.To zajimave prijde az pozdeji.
0/0
2.4.2005 5:31

bosnia

Re: o Grippenech se toho vi vic...
Zajímalo by mě, jak jsi přišel na "Provoz techtou letounu bude velmi nakladny a tedy nejcasteji se s nimi setkate v hangarech"? O kolik bude dražší, než již použité F-16? Nákup francouzských stíhaček by byla největší konina a americké F-18 jsou nám zcela k ničemu.
 
Vybralo se to nejlpeší možné letadlo. Ovšem o způsobu výběru si myslím také své..
0/0
2.4.2005 14:17

FDMerrill

Re: o Grippenech se toho vi vic...
1) Peníze roli hrají vždy.
2) Gripen je lepší než MiG-29 a je to určeno pro širokou veřejnost, která nemá moc tušení proč se nekoupily levnější (ale zastaralé a provozně drahé) F-16A/ nebo Tornada.
3) Jinak Fly-by-Wire je použit i u těch zastaralých F-16 prvních sérií , takže to není zase tak převratná novinka. Pro nás možná jo, protože Rusové s tím zase tak moc nespěchali...
4) Gripeny začnou sloužit v Maďarsku nejdříve příští rok, v JAR není známo. Jsme totiž první zahraniční zákazníci.
5) Provoz Gripenů je daleko levnější než ostatních nabízených strojů, včetně F-16, F/A-18, Eurofighterů, Tornád, Miragí ap., jelikož švédové měli levný provoz jako podmínku při vývoji.
6) Jestli o tom chcete vědět něco víc, tak mrkněte na http://www.military.cz nebo http://zbrane-sveta.wz.cz
0/0
4.4.2005 22:50

tomcat14

Re: Re: o Grippenech se toho vi vic...
Plně souhlasím-pro laiky doporučuji adresu www.gripen.com -je i v české mutaci kde je kopletní informační database o tomto letounu a vše co s ním souvisí.Stránka je tvořena přímo výrobcem takže je to z první ruky.
Jinak švédové uměli vždy kvalitní leta za rozumnou cenu-ono být neutrální země je taky k něčemu.Američani se chtěli zbavit uskladněných starých F-16(nejednalo se poslední verze a bloky).U ostaních zemí to bylo podobné.
0/0
18.4.2005 11:00

Josef II

fly by wire-FBW
Kdysi, hodne davno, jsem na toto thema neco cetl. Je pry to system, ktery ochranuje letoun proti pretizeni i.e. ohnuti kridel. Jsou pry 3 moznosti, jak chranit letoun. 1. davat pozor a neustale sledovat pristroje (dost tezke v souboji) 2.FBW system, ktery nedovoli vice, nez je letoun schopen snest. 3. Stavet letouny tak robustne, ze se kridla nikdy neohnou a letoun nikdy nerozpadne(ruska metoda). Napiste mi nekdo, zdali toto vse stale jeste plati pro FBW, nebo je dnes FBW uz neco jineho?
0/0
2.4.2005 2:53

Supersex

Re: fly by wire-FBW
fly-by-wire je prostě systém ovládání letadla už ne přímo přes hydrauliku, ale pilot ma v kabině normální joystick, který předává elektrické signály o své poloze do počítače a teprve počítač ovládá letadlo. Ochrana proti přetížení letadla je zabudovaná v softu toho počítače.
0/0
2.4.2005 3:14

Supersex

Re: Re: fly by wire-FBW
Jinak by mě docela zajímalo, jestli někdo neví, co je s projektem Eurofighter a proč jsme raději nekoupili tento stroj...
0/0
2.4.2005 3:21

Emeritus

Re: Re: Re: Re: fly by wire-FBW
NEKLIKAT, nějakej kripl si sem dal reklamu, která nemá nic společného s článkem!!!
0/0
2.4.2005 14:04

bosnia

Re: Re: Re: fly by wire-FBW
Protože by to bylo několikanásobně dražší...
0/0
2.4.2005 14:15

FDMerrill

Re: Re: Re: fly by wire-FBW
Eurofighter je provozně daleko dražší, jelikož má dva motory a modernější vybavení. I jeho pořizovací cena je asi dvojnásobná oproti Gripenu (ale zase poloviční oproti F/A-22 ). Gripen je prostě nejvýhodnější varianta. Kdyby už létaly F-35 (JSF), byl bych pro ně.
0/0
4.4.2005 22:35

BlueSpirit

Netradiční uspořádání křídel
Je nějaký zásadní rozdíl v ovládání letounu, který má uspořádání křídel tak jako Grippen na rozdíl od "klasických" stihaček? Chová se letoun jinak?
0/0
1.4.2005 13:20

Iridium

Re: Netradiční uspořádání křídel
Ano, ta malá pohyblivá křidélka před hlavním křídlem ("kachní plochy") výrazně zlepšují manévrovatelnost stroje.
0/0
1.4.2005 13:23

Doktor Zvěd

Re: Re: Netradiční uspořádání křídel
Ktera je ovsem zhorsena prave pouzitim konstrukce delta kridla. Vse ma sve pro a proti, nicmene dnes je delta kridlo evidentne uprednostnovano( Gripen, Eurofighter, Mirage Rafale ). Coz nerikam, ze je spatne.  
0/0
1.4.2005 14:43

Josef II

Re: Re: Re: Netradiční uspořádání křídel
Doktore, zda se ze o tom neco vis. Mohl bys mi prosim te, potvrdit to co uz dlouho podezrivam. Myslim si, ze nejvetsi handikap MiGu a jinych ruskych kramu oproti zapadnim strojum, jsou jejich nemozne motory s nizkou zivotnosti a vysokou spotrebou. Vse ostatni by se nechalo lehce napravit, s timto se ale moc neda delat. Souhlasis?
0/0
1.4.2005 16:09

elephantus

Re: Re: Re: Re: Netradiční uspořádání křídel
No, nedalo. Největším problémem starých letadel jsou zcela nevyhovující aerodynamické vlastnosti způsobující malou obratnost, nízkou efektivitu, vysoký odpor a nízký vztlak. Motory ruských letadel jsou málo efektivní a mají velmi vysokou spotřebu. Nesmí být také opomenuta nevyhovující avionika (elektronická výzbroj letadla). Navíc, Mig 21 je detadlo dvouapůlté generace, zatím co Grippeny jsou letadla generace čtvrté s řízením FBW a s vestavěnou "inteligencí", tedy schopností například analyzovat sama sebe. Jo, a deltakřídla nejsou móda, ale bohužel aerodynamická nutnost. Při letu v nazdvukových ryscholstech to jinak nejde (viz rázová vlna při letu M>1).
0/0
1.4.2005 19:45

Pendolino

Re: Re: Netradiční uspořádání křídel
U Gripenu je to navíc tak, že se ony kachní plošky dají sklopit kolmo k zemi. To má velký vliv na vzlet a přistání. Stroj samotný už je tak konstruován, protože švédská armáda využívá systém tzv. roptýlených vzletových a přistávacích drah(VPD). V praxi to znamená, že je pro tento účel "narovnáno" mnoho úseků silnic po celém Švédsku, které v případě potřeby mohou takto sloužit.
Viděl jsem několikrát Gripen v akci, a konkrétně přistávací vlastnosti jsou neuvěřitelné. Když se ony plošky sklopí během přistání, vypadá to jako kdyby to letadlo narazilo do zdi. Tomuhle éru snad stačí 400 m. Obdivuji piloty kteří to zvládnou, protože v té chvíli si musí rozbít hlavu o HUD display.   
0/0
1.4.2005 22:11

tomcat14

Re: Re: Re: Netradiční uspořádání křídel
Přistáni na omezeném úseku(části švédských dálnic jsou přímo připravené pro toto využití) je pro Gripen velmi snadný úkol-při plném zpětném tahu motoru ,sklopení kacních křidélek a vysunutí klapek stačí letounu dle výrobce neuvěřitelných 200-300 metrů dle zatížení letounu-je to jako při rychlichosti 200km/h narazit do zdi.Fakt bezva zážitek
0/0
18.4.2005 11:10





Najdete na iDNES.cz