Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Belgické děti dostanou povinně dvě přijmení

Až se napřesrok narodí Mathilde Goossensové holčička Maria-Luisa, nebude se jmenovat Vermeulenová po tatíkovi, ale pěkně Maria-Luisa Vermeulenová-Goossensová, po obou rodičích. Povinně. V belgickém parlamentu se totiž schyluje k přijetí takového zákona.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jirka Š. Svejkovský

Ještě bych dodal
nezapomínejte, že Belgie je etnicky rozdělená na část vlámskou (holandskou) a valonskou (francouzskou). Teda jestli se nepletu. Hercule Poirot je tuším Valon, jak by se asi jmenoval? A jestli by s tím souhlasili jeho vlámští fanoušci ... to nevím...
0/0
1.3.2005 23:47

hkpok

Mám dojem, že ve Španělsku
to je tak už dávno a dávno, ale Španělé snad používají bežně jenom jedno příjmení. Ale na úředních dokumentech jsou všechna.
0/0
1.3.2005 21:03

hkpok

Re: Mám dojem, že ve Španělsku
Jo, a ještě ve Španělsku manželka nepřebírá automaticky jméno manžela.
0/0
1.3.2005 21:10

hovnival-

@@
tak a ted me jeste napadlo.. jak to bude pokracovat?
dite bude tedy mit dve jmena. az vyroste a bude mit s partnerem dite, bude jejich dite muset mit tedy 4 prijmeni?? a dalsi generace 8???  Pokud ne, jakou cast jmena tedy vyberou - po matce, po otci?? Dostaneme se tedy opet na zacatek....
0/0
1.3.2005 18:06

pegaska

Re: @@
Jo, to mě taky hnedka napadlo :O)
0/0
2.3.2005 9:43

hovnival-

@@
a co kdyz maji rodice stejne prijmeni??
0/0
1.3.2005 17:53

leonel

problém
Nedaleko Berounky, v městečku Řevnicích v blízkosti Prahy prožila nejlepší tenistka všech dob skoro devatenáct let svého života, než si za nový domov zvolila Spojené státy. Na řevnických kurtech uchopila poprvé tenisovou raketu, vyhrála tam první zápas ještě oboustranným bekhendem a také dala dohromady maminku se svým adoptivním otcem, který malou Martinu vozil na antuky a po němž se dcera přejmenovala ze Šubertové na Navrátilovou
0/0
1.3.2005 17:46

pinguinone

...
Belgicani byli vzdycky tak trochu divni....
0/0
1.3.2005 17:11

killy

No a v češtině by to mohlo bejt docela pěkný:
..třeba ve sportovním komentáři: Střílí Věnceslava Drahokoupilová-Dolnohradišťská nebo.... na trat´ vybíhá Henrietta Oberhuberová-Margaritopoulosová....pěkný! A nevím jak v hokeji by se stíhalo od modrý: Janďourek-Draženovský posílá Zelenohorského-Ščerbanovského dopředu.....to by už dávno svítilo červený za bránou...... A to jsem se jen kouk´do Zlatejch stránek....... Ptákovina se kterou se nemusíme zabejvat!
0/0
1.3.2005 17:06

velkorypal

nesmysl
celí svůj život (přesněji od doby co jsem se naučil psát) jsem rád za své krátké jméno (cca 7 znaků jméno + příjmení) jak mi spolužáci v družině záviděli, když jsme zkoušeli psát levou rukou při představě že mám jméno i po mamce? (+9 znaků) hmmm nevím.
navíc podle zvikového práva se posunuje rodokmen z otce na syna, nikdy na dceru, tam vždy větev zaniká!
A ještě, moje přítelkyně má jméno po neznámemém člověku, ona ho nikdy neviděla, a nezdílí s ním ani jedinný gen, proč by naše děti měli mít jméno po tomto člověku, kterého nikdo nikdy neviděl! (takže neexistuje)
0/0
1.3.2005 15:27

killy

Re: nesmysl
No, to psaní by chtělo ještě trošku vylepšit!
0/0
1.3.2005 17:08

80E-seven

Re: nesmysl
kaja gott?
0/0
1.3.2005 17:48

K-Leo

Chudaci...
  Chudaci deti techto deti, tem uz nebude stacit jen obycejna kolonka v ruznych dotaznicich.
0/0
1.3.2005 14:02

Pšenda

a ještě
Dobrá je poznámka o spokojenosti s obdobou ve Španělsku. Od roku 1999 to je 6let a ta děcka nastupují teprve do školy. To jim fakt nezavidim, děti rychle si podepište sešity ať to stihnete, za půl hodiny nám zvoní na přestávku. Nebo ODS , nebude mí daňový přiznání na jeden list papíru, ani při té nejrovněší dani ze všch rovných.....
0/0
1.3.2005 13:46

Pšenda

ale ne
no mam pocit že až se napřesrok narodí Mathilde Goossensové holčička Maria-Luisa, nebude se jmenovat Vermeulenová po tatíkovi ani Maria-Luisa Vermeulenová-Goossensová, po obou rodičích. Povinně, ale Maria-Luisa Vermeulen -Goossens. V belgickém parlamentu totiž neschvalují přidávání koncovky -ová k ženským jmémům. To je zase úlet. ?!?
0/0
1.3.2005 13:41

boubinsky prales

Re: ale ne
... tak,tak  U nas by takovato podoba prijmeni byla extra paradou  Nez zacnem na nekoho ukazovat, meli bychom pred svym prahem zamest nejprve tu nasi slavnou chloubu
0/0
1.3.2005 23:04

GJD

Re: ale ne
Presne tohle jsem chtel poznamenat. Ti novinari jsou cim dal tim blbejsi... Ten Zeman mel pravdu!
0/0
2.3.2005 11:16

Maxx-IP

Co když je otcem neznámý vojín?
0/0
1.3.2005 13:29

Maxx-IP

A co když je otec neznámý vojín?
0/0
1.3.2005 13:25

HAL9000

:-(
Tento předpis je dost pitomý na to, aby do dvou let platil v celé Evropské unii.  Jinak si myslím, že zcela stačí, když jsou údaje o rodičích a prarodičích uvedeny v rodném listě. Má-li někdo problém s tím, jak se jmenovala za svobodna jeho babička, může tam kdykoliv nahlédnout, proč kvůli tomu vláčet životem plno jmen?
0/0
1.3.2005 12:51

Jirka Š. Svejkovský

Prababička
12 si vezme 34. narodí se jim 13. Ta si vezme 56 a budou mít 15. tak kurňa, kde je to jméno tý babičky 34? Dávno v propadlišti dějin. Ten argument s prababičkou je nesmyslný.
0/0
1.3.2005 12:32

Brundi

Nechapu
Moc to nechapu. Jak je to v Belgii s upravou prijmeni manzela/manzelky po snatku? Nemusi snad manzele prijmout spolecne prijmeni at uz po kteremkoliv z partneru, stejne jako u nas (doufam, ze se nepletu a stale to tak plati)? Jaka dve jmena bude pak mit dite? Jmeno matky nebo otce za svobodna, ac ten se uz davno jmenuje jinak?
0/0
1.3.2005 12:20

Bůh nejvyšší

Re: Nechapu
Samozřejmě nemáš pravdu. Manželé se u nás nadále mohou jmenovat jako před sňatkem.
0/0
1.3.2005 12:24

Michal001

To by se
mělo zavýst u nás. Sice je to pěkná blbost (což u nás spňuje 99% zákonů), ale už vidím ty nádherný svatební oznámení, že Zajíc -Vytlačil si bere Tvrdý -Bobkovou......
0/0
1.3.2005 11:52

Jeremi

Re: To by se
A maji deti Zajíc -Vytlačil -Tvrdý -Bobkovou
0/0
1.3.2005 12:06

mikeel

Narizeni
Ach jo, zase jedno celkem nesmyslne narizeni. Co je k sakru statu do toho, jak se bude dite jmenovat? Pro nezbytnou identiikaci maji rodne cisla ci cisla soc. pojisteni a jmeno jim muze byt ukradene. Doufam ze si z nej nasi zakonodarci hned nebudou brat priklad. Kdyz uz, tak meli vynechat i to zkracovani po vice generacich, alespon by byla legrace.Urcite na natlak feministickych hnuti jejich zakomplexovane (vetsinou) predstavitelky holt nemaji nic lepsiho na praci a potrebuji si pripadat dulezite a uzitecne. Btw. nic proti rovnopravnosti zen, ale vetsinou nazory predstavitelek nejruznejsich feministickych hnuti maji k rovnopravnosti hodne daleko.
0/0
1.3.2005 11:48

Donnn

Jsem rád
že dementní zákony a různá nařízení nevznikají pouze u nás.
0/0
1.3.2005 11:47

prchz

Vermeulenová-Goossensová?
Tak takhle se určitě jmenovat nebude! Tak jí budou komolit jméno jen v Česku díky pochybnému přechylování ženských jmen. U nás je sice už zákonem povoleno u cizinců nepoužívat přechýlená jména, ale media przní jejích jména pořád. Chudáci ženské, ani netuší, že když překročí hranice Česka, jmenují se jinak.
0/0
1.3.2005 11:47

Mirco1

Re: Vermeulenová-Goossensová?
Proboha jako kdyby se nekomolila jména na hranicích uplně běžně, jinou výslovností různých národních znaků a podobně. A vsaďte se, že na Islandu by taky měli nutkání předpokládat, že vaše dítě se jmenuje odvozením od vašeho křestního jména v duchu jejich tradice
0/0
1.3.2005 12:56

prchz

Re: Re: Vermeulenová-Goossensová?
U našich jmen tomu dost napomáháme. Třeba když hrála Martina Navrátilová tenis v USA, tak se Američané naučili docela dobře její jméno vyslovovat. Když za ní přiletěl na návštěvu její otec, tak jej hlasatel na dvorcích v rozhlase slavnostně přivítal a představil obecenstvu jako "Jaroslav Navratilova". Nedokázal pochopit, že se se otec a dcera jmenují každý jinak.
0/0
1.3.2005 17:28

leonel

Re: Re: Re: Vermeulenová-Goossensová?
pan Navrátil zase kroutil hlavou nad tím proč zrovna Jaroslav...   (ještě bych mohl poračovat) 
0/0
1.3.2005 17:40

boubinsky prales

Re: Vermeulenová-Goossensová?
... ano, stale hloupe a tvrdosijne cpem -ova, kam nepatri   Az jednou ( a snad se toho opravdu dockam )narazim v ceskych novinach na clanek s ponechanymi originaly zenskych prijmeni - asi dam nohy na stul a budu cist dokola a dokola ...
0/0
1.3.2005 23:14

modem

...
Vážená redakce ! Přestaňte přechylovat cizí ženská jména. Rve to uši !!!
0/0
1.3.2005 11:22

PájaZítra

Re: ...
Jojo, taky mě to štve. Kór když jedna TV stanice u nás jména nepřechyluje a druhá TV přechyluje a to ještě jak u koho. Třeba herecké celebrity nepřechylujou (nechají Julia Roberts) a nepříliš známé sportovkyně přechylujou a čím exotičtější jméno to je, tím je to příšernější.
Mělo by to u nás být dáno zákonem, že cizí ženská příjmení budou uváděna ve tvaru "jak to má napsáno v řidičáku/pasu/kartičce_pojištění".
0/0
1.3.2005 11:43

JPNB

Re: Re: ...
Někteří jazykovědci tvrdí přechylovat ano,ale jen u žen žijích u nás,při překladu nikolov.
0/0
1.3.2005 11:47

ArneFarin

Re: Re: Re: ...
Kdyz by se to zavedlo u nás, tak jak by to bylo s prechylovanim? Ja bych byl Jiri Kuchta-Kolonicna nebo Jiri Kolonicna-Kuchta nebo Jiri Kuchta-Kolonicny nebo jeste jinak? A co nase zeny?
0/0
1.3.2005 12:06

Pšenda

Re: Re: Re: Re: ...
Ne ty bys byl Jiri Kuchta-Kolonicna :-P
0/0
1.3.2005 13:42

Si0

Re: Re: ...
To bychom už mohli uzákonit používání spisovné češtiny a zavírat za hrubé gramatické chyby. Přechylování ženských příjmení je totiž výlučně gramatický jev , který plyne z povahy češtiny. Kritikům přechylování nejdřív doporučuji se dovzdělat. Více se lze dozvědět např. na http://www.ujc.cas.cz/poradna/porfaq.htm .
0/0
1.3.2005 12:18

boubinsky prales

Re: Re: Re: ...
...no, bez ohledu na to co doporucujes - myslim, ze i ta cestina by se mela vyvijet a cizi zenska prijmeni respektovat v podobe originalu
0/0
1.3.2005 23:24

monstrum

Státy si nás značkují jako kočky a psy.
Skvělé, očekávám do několika let jména jako
bflmpsvz256984 fgfg555 rerr788
kde 788 znamená , že dítě bude žít 88 let a 7 měsíců, pak vyletí komínem....
0/0
1.3.2005 11:21

Hnidopich

Výborný nápad
Z toho plyne, že další potomci (nynějších dětí se dvěma příjmeními) budou již mít příjmění čtyři, následující osm atd. Vzpoměl jsem si na cesty Karla Maye po orientu, kde ho provázel Hadži Halef Omar ben Hadži Abul Abbas ibn Hadži Davud Al Gosarah.
0/0
1.3.2005 11:11

leonel

Re: čti a měj ohled k nám Belgičankám
Až se za nějakých dvacet let zamilují mladí Belgičané s takto dlouhými jmény, kumulace ustane. Nenarodí se Johann Van Lier-Todts-Goossens-Vermeulen, ale jen třeba Van Lier-Vermeulen. Bude na rodičích, která dvě jména vyberou. Nevyberou-li, návrh zákona stanoví, že to mají být ze skládačky každého z rodičů ta první.
0/0
1.3.2005 11:19

TheBaron

Re: Re: čti a měj ohled k nám Belgičankám
Což mimochodem zcela ANULUJE původní záměr předkladatelů, protože větev Todsů a Goosensů bude zapomenuta.
Jsou to zkrátka koko*i
0/0
1.3.2005 12:30

leonel

Re: Re: Re: čti a měj ohled k nám Belgičankám
z toho plyne, že bude opět co předlkádat
0/0
1.3.2005 13:05

sikus

Re: Výborný nápad
Jakže se to jmenoval "Mireček" z básníků? To bylo ještě lepší, ale já bohužel nemám fotografickou paměť...
0/0
1.3.2005 17:38

Ahasver

Já bych to nechal...
Časem až by se příjmení nastřádala by mohli přijmout nějaký další zákon, aby ti, kteří mají více než 10 příjmení mohli používat zkratky z prvních písmen každého z nich, v případě stejných doplněné číslem které by přidělil nějaký Úřad. Taky by se na dětech snadno poznalo, že z nich něco bude kdyby se naučily celé svoje příjmení třeba už v pěti letech ... panečku, taková spousta možností ;-)
0/0
1.3.2005 11:10

Mirco1

Panebože
Belgie zase ukázala, že vyrobit nesmysl je opravdu velmi jednoduché. Opět se stát snaží strkat rypák do soukromých záležitostí rodiny. Ať má rodina volbu po kon příjme dítě příjmení, ale nařizovat přesný postup, to může napadnout jen ouřada. A praxe, že dostávají děti příjmení po otci je zkosnatělá hm? Ale předpokládám, že ony zmiňováané příklady ze Skandinávie jsou děsně progresivní. Feministky zase chtějí, aby to co vyhovuje jim bylo považováno za neutrální spravedlivou základní normu
0/0
1.3.2005 10:54

Wottan

Re: Panebože
jj, dost absurdni
0/0
1.3.2005 11:00





Najdete na iDNES.cz