Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České děti ve školách jen biflují

Po čtyřech letech opět vystavil velký mezinárodní průzkum českým školám nelichotivé vysvědčení. Vláda slibuje, že nové osnovy to změní. Příště už české děti nebudou jen šedý průměr. Nové uvolněné osnovy, podle kterých se už začíná ve školách učit, mají zamezit pasivnímu biflování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Michalll

pokud by se začalo studovat, mohl by
záhy i prezident samouk být obecně směšným....jistě mají specialisté dobré speciální vzdělání i na Hradě, o tom není pochyb, problém ja ta obecná nekreativní "učenost"
tak lépe se biflovat, než aby potom projevy a dokumenty budily jen salvy posměchu, aby byl císař a spolek ministrů rychlovzdělanců "nahým"
0/0
16.12.2004 16:24

vamberk

Doporučuji převzít zkušenosti z francouzského lycea
kam umístila svoji dceru naše ministryně školství Buzková. Měla by nás informovat, abychom mohli srovnávat jak si vedou třeba tam a jaké mají výsledky. Jistě dobré, jinak by paní Buzková dala přednost české škole.
0/0
8.12.2004 11:21

TheGod

Hodne veci je spatne. Hodne
A krom toho take spousta z nich pomysli na sebevrazdu.
0/0
8.12.2004 8:20

Mitchell

A čemu se divíte?
Víte, jaký je rozdíl mezi učitelem a učitelkou?
Učitel je povolání, učitelka diagnóza.
Jak už tu někdo psal o oněch panšelkách, pro které je podstatné, aby děti poslouchaly, nelze než s tím souhlasit. Pamatuji si, že jsme měli moc málo kantorů, kteří chtěli, abychom látku pochopili, většina chtěla, abychom ji znali nazpaměť. Bohužel ...
0/0
7.12.2004 19:59

MirekM

O selekci a o biflování
V dnešní Mladé frontě jsem se dočetl, jak ředitel ZŠ Karel Bárta kritizuje tzv. selekci dětí. Současná škola se ovšem vůbec nepřizpůsobuje individualitě dětí. Pro průměrné žáky je škola akorát, nadprůměrní se v ní nudí a podprůměrní nestíhají. Nejspíš proto byly zavedeny různé druhy škol jako gymnázia a třídy s rozšířenou výukou na jedné straně a zvláštní školy na straně druhé. Často se v médiích můžeme setkat s názorem, že selekce je špatná. Netvrdí to ale pouze bývalí průměrní žáci? Nad- a podprůměrní jsou rádi, že tu je něco pro ně. Pan Bárta tvrdí, že nám škodí vytváření elit. "Elitní" žáci si ale budou mít s "normálními" co říci, protože v běžné komunikaci se nemluví o tom, v čem lidi rozdělila škola. Učitelé se však často tváří, že škola je jejich alfou i omegou, takže se nedivím, proč to pan Bárta může říkat. S těmi elitami to nejspíš skutečně není tak hrozné, ale přesto jak selekci zabránit? Selekce vznikla proto, aby se oddělili žáci, kteří jsou schopni vstřebat odlišné m
0/0
7.12.2004 19:48

MirekM

Dokončení: O selekci a o biflování
Selekce vznikla proto, aby se oddělili žáci, kteří jsou schopni vstřebat odlišné množství informací. Jediné možné jiné řešení vidím v individuálním přístupu. Nevím, jestli k němu povede školská reforma. Pokud ne, bylo by naopak dobré selekci zdokonalit, protože stupňů, ale hlavně směrů je v současném systému málo. Studentky na pečovatelky jsou nuceny učit se na škole např. fyziku, kterou probírají tímto stylem: O hodině si do sešitu napíšou poučky, které se potom před písemkou učí zpaměti, aby dostaly jedničku. Poučkám nerozumí, natož aby je uměly použít. To, že je hned po písemce zapomenou, jako by nikoho nezajímalo. Jediný výsledek tohoto počínání škol je, že to dokumentuje absurdnost jejich současného způsobu výuky. Něco podobného jsou i všeobecná gymnázia, což by se také dalo přeložit "odborná na všechno". Všichni se učí všechno a to ve větším rozsahu. A opět to vypadá stejně. Přes polovinu poznatků se studenti našprtají na písemku, a pak zapomenou; mnohem menší část využijí ve s
0/0
7.12.2004 19:49

MirekM

Úplné dokončení: O selekci a o biflování
Přes polovinu poznatků se studenti našprtají na písemku, a pak zapomenou; mnohem menší část využijí ve svém budoucím povolání. Tento problém má dvě řešení: Zdokonalit selekci podle oborů, nebo vzdělání individualizovat. První je snadnější, druhé přínosnější. Miroslav Matějů, Nové Město nad Metují, student gymnázia
0/0
7.12.2004 19:50

Isbjoerna

Re: Úplné dokončení: O selekci a o biflování
, U nas (v Nemecku) mame tuto "selekci" v 5. Klasse (kdyz je detem 11 let); mame ctyri druhy skol, na konci 6. Klasse se rozhodne, kdo kam pujde. Nejnizsi - Hauptschule (7.-10 Klasse), nejvyssi - Gymnasium (7.-13. Klasse). Hauptschule ma vysledky v teto studii VSECH deti pod prumerem (300-500), Gymnasium ma vysledky VSECH deti VYSOKO NAD prumerem (500-700). Prumer je 500. ------- OK, reknes mozna, skolaci z Gymnasium maji dobre vzdelani a nadejnou perspektivu, ale co ti v Hauptschule? On takovy skolak, ktery "pozde zapalil" - treba az ve 14 letech, nema realnou chance dostat se z Hauptschule na nejakou vyssi skolu, protoze ta mezera mezi Hauptschule a Gymnasium je prakticky nepreklenutelna. :-(
0/0
7.12.2004 20:24

vurstik

pokracovani:-)
Nase skolstvi umoznuje zmeny nazoru na budouci studium at se vam to libi nebo ne. V UK se musi dite rozhodnout v docela utlem nactiletem veku:-(. Ne kazdy ma nalajnovanou cestu jasne od narozeni. Aspon ja teda ne. Co se informaci nabiflovanych ci vyhledanych tyce... Nerikejte mi ze kdyby vas nekdo probudil o pulnoci na zeptal se na Zlatou Bulu Sicilskou, ze byste okamzite nevyhrkli 1212. Nebo byste radeji misto toho si sli zapnout pocitac a vyhledali si to datum na google?:-))))))))))))))
0/0
7.12.2004 16:41

Isbjoerna

Re: pokracovani:-)
Je mi jiz pres 40 let a chodila jsem do mnoha skol, ale jeste se mi nestalo, ze by me nekdo o pulnoci probudil a ptal se me na Zlatou Bulu Sicilskou.
Musim priznat, ze se me jeste nikdo nikdy na Zlatou Bulu Sicilskou neptal - tedy ani na svetlem dni ne.
0/0
7.12.2004 16:50

vurstik

Re: Re: pokracovani:-)
:-)))) no, ne ze bych ja s tim mela nejake zkusenosti...........:-))))
0/0
7.12.2004 16:54

Labakan007

tím to asi nebude
Ne jenom, že naše vláda, jak už jsme si jistě zvikli, jenom slibuje, ale i hlavně ti postarší učitelé by se měly rychle přeorientovat, školství jako za Marie Terezie bych nebral už ani jako dějepisnou látku.
0/0
7.12.2004 16:38

Isbjoerna

Re: tím to asi nebude
Tys chodil za Marie Terezie do skoly?
0/0
7.12.2004 16:40

vurstik

Teda nevim...
....Ale zlate ceske skolstvi. Studuji na VS v Londyne (coz nerikam ze je to spatne:-))), ale jak uz se tech hodne let divam co se tady uci deti na skolach....kdy 13lete dite, na (prekvapive) nejlepsi skole v okoli podotykam, se uci pul roku o druhe svetove valce, ale za celou tu dobu netusi kdo bojoval s kym, proti komu a kdy?? Naucila se za to naprosto perfektne tezky udel zen ve valce. Dostava domaci ukoly typu: vybarvy obrazek nebo najdi na internetu fotku cloveka co se podle tvych predstav podoba hrdinovi romanu Dickense?! A co takhle literarni kreativni psani pro zaky ve veku 14-15let?: Shakespearovske zkousky, kde zadani bylo: "Predstav si, ze ve skolni jidelne dosly hranolky. Napis dopis stezujici si reditelstvi na tuto situaci "....Tohle je Shakespeare? V utlem veku si musi vybrat sve obory. Ale copak vsechny nactilete deti tusi co chteji v zivote delat? Kdyby byl tento system u nas, tak nestuduji Asijske umeni ale pachtim se s Biologii. Asi. Nase skolstvi umoznuje zmeny na
0/0
7.12.2004 16:36

Missi

Naše školství
0/0
7.12.2004 16:07

vlákno

zavrel bych jazykovedny a dalsi "dulezity" vedecky ustavy
...a odrizl humanoidni cast akademie ved od grantu. Do skol je potreba vratit rozum a kriticky mysleni  Pryc s pseudohumanoidni diktaturou
Treba literatura me bavila, ja rad ctu knihy, ale proboha, je potreba venovat 5 hodin tydne (nebo kolik to bylo) zapisovanim si autoru, vyctu jejich del a "dulezitejch" dat ktery po nich zustaly? Literatura je o knihach, to nema cenu se 4 roky ucit. Ja se o to zajimam sam od sebe, gympl mi v tomhle stejne moc nedal, spis mi to v jisty dobe znechutil, nastesti jenom docasne.
 
0/0
7.12.2004 15:45

vlákno

povinnou matematiku k maturitam!
..a literaturu zredukovat na 1 hodinu tydne, k maturite pouze volitelne. K tomu zavest predmety "kriticke mysleni", "alterntivni pocitacove platformy", "reseni problemu-algoritmy",  "aplikovana matematika" a "fyzikalni podstata sveta" do dvou let jsme na spicce
0/0
7.12.2004 15:34

atraM21

Podezírám ZŠ, že záměrně brzdí rozvoj dětí, aby jim neutíkaly na gymnázia. Dost krátkozraká poltika!
0/0
7.12.2004 15:09

krysa66

Vysledek feminizace českého školství
Propusťe všechny panšelky pro něž je důležitější aby děti poslouchaly, než jejich vzdělávání a bude lépe.
0/0
7.12.2004 14:11

Isbjoerna

Ty deti to ve skole nemaji jednoduche.
Kdyz jsem ja chodila do skoly, meli jsme mathematickou ulohu ve zneni:
"Sedlak koupil pytel brambor za 50 DM. Pestitelske naklady cini ctyri petiny trzby. Jak vysoky je vydelek sedlaka?" (Uzit logaritmické pravítko neni dovoleno. )
 
Ma dcera (dnes jiz dospela) mela tutez ulohu ve zneni:
"Agrarni ekonom proda mnozinu subterranniho Solanum tuberasum za mnozinu penez (=G). G ma mocnost 50. Pro prvky z G = g plati: Mnozina pestitelskych nakladu (=H) je o deset prvku mene mocna nez mnozina G. Nakreslete obraz mnoziny H jako cast mnoziny G a udejte mnozinu reseni X pro nasledujici otazku: Jak mocna je mnozina vydelku."
0/0
7.12.2004 14:03

Isbjoerna

Re: Ty deti to ve skole nemaji jednoduche.
Deti ve Waldorfschule mely tutez ulohu ve zneni: "Nakresli pytel brambor a zazpivej k tomu pisen."
 
Dnesni deti maji tutez ulohu ve zneni: "Sorri, tet´ jis nejsou zadne branbori, jen pomfrids u mekdonels. At zije pokrog!"
0/0
7.12.2004 14:04

80E-seven

Re: Re: Ty deti to ve skole nemaji jednoduche.
isbjoerna je jiny nic subjektu pinguinone. a je to ucitelka. je na nervy a proto ze sebe dela ponemcelou lesbu a neustale neuroticky a demagogicky placa nesmysle o vecech , o kterych za a) nic nevi a za b) ji do nich nic neni
0/0
7.12.2004 15:10

fr-mottl

jedine poradne vzdelani je strojni inzenyr
ostatni inzenyri take nejsou spatni, ale jak rikaji ve Svycarsku, spatny strojni inzenyr je jeste porad dobry stavebni inzenyr. Samozrejme idealni je, kdyz pred vysokou skolou chodi na prumyslovku. Duvodu je nekolik, ale jeden z hlavnich je, ze na prumyslovce a i na technice je v tomto oboru malo divek ( u nas na prumce nebyla zadna a na vysoke jen jedna muzatka) , a proto nejsou chlapci a mladi muzi rozptylovani a mohou se koncentrovat na sve studium. Potvrdil to i nas prof na deskriptivu, ktery verejne prohlasoval, ze jsou zeny hezke, osklive a strojarky....
0/0
7.12.2004 13:58

Ftipnejj

Re: jedine poradne vzdelani je strojni inzenyr
hmmm ... ja mel na prumce 1/3 holek a na technice taktez .... a nebyly to zadny osklifky
0/0
7.12.2004 14:02

zaynab

Reforma? Ano, ale rozumná!
Dokončila jsem osmileté gymnázium a rozhodně si nemyslím, že by bylo úplně zbytečné. Pravda, některé informace se mi asi hodit nebudou, ale většina snad ano. Minimálně mám jakési ucelené vzdělání, tedy základ, na který teď, na vysoké, můžu navazovat.  Možná jsem měla jen štěstí na učitele, kteří vyžadovali i samostatnost, takže tuším, kde a jak si co vyhledat. Na druhou stranu chápu, že některé osnovy jsou skutečně zastaralé, například v dějepise se věnuje půl roku pravěku (nebyl ani u maturity), ale dějiny posledních padesáti let (pokud na ně vůbec dojde) se odbydou za hodinu, maximálně za dvě.
0/0
7.12.2004 13:48

Isbjoerna

Mam tu studii na stole.
Vidim znacne rozdily uspechu/neuspechu mezi chlapci a divkami.
Napriklad ulohu: 2(x+3)=(x+3)(x-3) vyresilo spravne: 69,9% divek a 69,3% chlapcu.
Avsak ulohu o spotrebe benzinu auta spocitalo spravne: 43,8% divek  a 66,0% chlapcu . Nemely by divky casteji platit benzin?
0/0
7.12.2004 13:14

Ftipnejj

Re: Mam tu studii na stole.
x=5 ...sem divka nebo chlapec ??? ... ale kolik auto zere sem z toho nezjistil(a)
0/0
7.12.2004 13:19

kozmopolita

Re: Re: Mam tu studii na stole.
ses blba. na benzin prece potrebujes dostudovat jadernou fyziku... az se vratis z ty psychotropie, psychoterapie, psychopatie, psychoanalyzy nebo kam to vubec jdes...
0/0
7.12.2004 13:23

Ftipnejj

Re: Re: Re: Mam tu studii na stole.
ja jdu na Psycho - do kina ... sem psychopat(ka)
0/0
7.12.2004 13:24

Isbjoerna

Re: Re: Mam tu studii na stole.
Pravdepodobne budes divka.  Potvrdit to muzes resenim teto ulohy:
"Smrkove a jablecne stromy se sazeji ve forme quadratu, smrky vne (jako obvod quadratu), jablone uvnitr quadratu. Pocet jabloni = x², pocet smrku = 8x, pricemz x = pocet rad jabloni."
Jakou hodnotu ma x, je-li pocet jabloni stejny jako pocet smrku ?
 
0/0
7.12.2004 16:23

Pucmeloud007

A divite se?
Pri prijimackach na stredni skolu po nich nechteji nic jineho nez nabiflovane informace. Stejne tak pri prijimackach na VS. Takze reforma musi zacit od VS, kde konecne musi zmizet system vyuky, ktery se da prirovnat k pokracovani gymnazia s tim, ze s etam nemusi chodit kazdy den
0/0
7.12.2004 12:19

Satros

ODS
A už je to tady.ODS vyhraje v roce 2006 volby a už se zase budou měnit osnovy.Pokolikáté?Když člověk sleduje nějakou anketu,tak je až zarážející,jak mladá generece je nevzdělaná!
0/0
7.12.2004 12:19

luminol

Re: ODS
Vzdělanec ví, že výsledky různých anket nejsou věrohodné, zvláště když není uvedeno, kolik lidí odmítlo odpovědět.
0/0
7.12.2004 12:51

čirokéz

Vyhledávání informací
Umět si vyhledat infornace je sice pěkná věc, ale taky neuškodí, když se dětičky tu malou násobilku pěkně nabiflují. Nerad bych měl doma blbečka, který si na netu dokáže vyhledat kdo že to byl Isaac Newton, ale u pokladny v obchodě si nedokáže z hlavy spočítat kolik bude platit a kolik mu má baba u pokladny z pětikila vrátit zpět. A co cizí jazyky? To už se slovíčka nebudou biflovat? Za mých mladých časů jsme se museli předem naučit slovíčka a fráze, a pak jsme mohli probírat lekci. A anatomii bych taky doporučil, aby si ji medici natloukli do hlavy.
0/0
7.12.2004 12:16

Ftipnejj

Re: Vyhledávání informací
Myslim, ze pri operaci by mohli doktori si najit na netu, kde se jaky organ v tele nachazi :-)
0/0
7.12.2004 12:28

kozmopolita

Re: Re: Vyhledávání informací
ale mozna by na googlu nasli, ktera je u pana novaka ta zdrava a ktera ta nemocna ledvina, aby nevyndali tu spatnou.
0/0
7.12.2004 13:03

Ftipnejj

Re: Re: Re: Vyhledávání informací
jen aby nasli jeste zijiciho pana novaka
0/0
7.12.2004 13:05

Joab

Škola základ života?
Chodil jsem do školy 18 let (9 základní, 4 střední a 5 vysoká). Pro život by my stačili první tři třídy (číst psát a počítat) . Ostatní jsem co jsem se učil ve škole jsem nikdy v životě nepotřeboval a co jsem potřeboval, jsem se musel naučit v životě sám (na to stačí čtení). Maturita a diplom jsou v mém životě jen bezcenné papíry.
0/0
7.12.2004 12:08

Ftipnejj

Re: Škola základ života?
Tak proc sis je delal ???
0/0
7.12.2004 12:12

Joab

Re: Re: Škola základ života?
Nejdřív jsem věřil mýtu, že vzdělání je pro život a pak už jsem si jen prodlužoval mládí a oddaloval vstup do komunistickýho pracovního procesu. Jak říkal jeden český herec: "V neslušný společnosti slušný člověk karierů neudělá" Tak jsem dělal dělníka a nyní se živím sám (než nás socialisti zase znárodní). Ono to komunistický vdzělání bylo tzv. zadarmo, ale taky za to stálo.
0/0
7.12.2004 12:32

Ftipnejj

Re: Re: Re: Škola základ života?
Takze sve deti po ukonceni hnedka posles do pracovniho procesu ???
0/0
7.12.2004 12:38

Joab

Re: Re: Re: Re: Škola základ života?
Nechávám to na nich, je to jejich život né můj. Mám 4 děti a ten nejstarší ve čtvrtém ročníku opustil bez dodělání maturity školu a už maká na směny. Je to jeho problém. Já dětem jen dám jasně na srozuměnou, že až dorostou, tak je už živit nebudu.
0/0
7.12.2004 12:49

Ftipnejj

Re: Re: Re: Re: Re: Škola základ života?
V patnacti letech ???
0/0
7.12.2004 12:59

Joab

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Škola základ života?
Jsou snad patnáctiletí neschopní se sami rozhodnout? Co si řeknou, tam je pošlu.
0/0
7.12.2004 13:04

Ftipnejj

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Škola základ života?
Maslel sem, jestli je v 15 prestanes zivit ??? 
0/0
7.12.2004 13:07

Joab

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Škola základ života?
Když si vyberou pracovní proces, tak jo. Když si vyberou školu jako první syn a nyní druhý a dcera, tak jim to umožním. Musí si ji vybrat sami a ví, že když se nebudou chtít učit, já je tam nedržím. Doporučil jsem ji jako literaturu knihu: Chceš-li být šťastný a bohatý, nechoď na školu. Jen se musí naučit anglicky, v češtině jsem jí dosud neobjevil.
0/0
7.12.2004 13:15

Joab

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Škola základ života?
Odcházím, tak na závěr. Netvrdím, že být chytrý a mít dostatek informací, není pro život potřeba. Jen tvrdím, že v našem školství (jak jsem ho poznal) se toho pro život moc získat nedá. "Kdo to umí, ten to dělá. Kdo to neumí, ten to učí."
0/0
7.12.2004 13:42

vlákno

Re: Škola základ života?
pokud jsi studoval nejakou "humanoidni" fakultu tak tomu rozumim. Na technickych skolach, kde se opravdu neco dela a resi, se na to studenti divaji trochu jinak... 
0/0
7.12.2004 12:19

kozmopolita

Re: Re: Škola základ života?
az pudes priste k psychologovi nebo budes cist sociologicky pruzkum, nezapomen si pripomenout, ze jsou to stejne jenom "humanoidni" sarlatani... a dve jmenovane jsou navic burzoazni pavedy ;-).
 
ten postoj (bylo to nanic) mne neprekvapuje. take jsem mel nekolik spoluzaku, co vychodila skola je. dneska jsou v politice (nezertuju), nebo podnikaji v uplne jinem oboru.
0/0
7.12.2004 12:27

Ftipnejj

Re: Re: Re: Škola základ života?
hmmmm .... to ja za chvili asi pujdu k psychiatrovi
0/0
7.12.2004 12:34





Najdete na iDNES.cz