Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čtyři lidi z autobusu zabily špatné brzdy

Tragickou květnovou nehodu autobusu v Sokolnicích u Brna, která si vyžádala čtyři životy, zavinila technická závada na brzdách. Prokázalo to zkoumání specialistů. "Nebylo v možnostech řidiče autobus bezpečně zastavit," řekla mluvčí policie Brno-venkov. Případ byl odložen.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

johgeorge

jak odklada?
nechapu, jak se muze pripad odlozit. vinik prece nekde musi byt. pripomina mi to vysetrovani nehody rychlovlaku v Nemecku, ktery se sroloval pod zeleznicnim mostem.
0/0
1.11.2004 19:14

Warťan

"Vrahem"je šlendrián!?
Závadu brzd jsem čekal u podniku takových rozměrů, jakým je ČSAD Brno až nakonec... O údržbě autobusů vědí své šoféři dopravních podniků, i cestovních kanceláří... Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že nad leckterým zápisem je mávnuto rukou, ale aby někdo odmítl, resp. zanedbával kontrolu podvozkových částí, zavěšení kol, motoru a stav brzd, s tím jsem se ještě naštěstí nesetkal, vadný servomotorek ovládání zrcátka, nebo vrzající sedačka je něco jiného a je to "nejezdící" moucha. Zřejmě někdo spoléhal na kliku- brzdy autobusu jsou vduchotlakové,ztráta tlaku znamená aktivaci pružin "ruční" brzdy a dělení na okruhy jistí bezpečnost. Pokud by se však utrhl tzv. klíč, je možné, že autobus po tomto šel do strany a narazil, nebo se -někdo-spoléhal,že v případě selhání brzd bude mít řidič čas ruční-nouzovou brzdu použít sám a proto se odkládala kontrola až na až... Zdá se mi, jakoby autobus ani neabsolvoval "déóčko"-denní ošetření,kde se kontrolují mj. brzdy->
0/0
1.11.2004 18:02

Warťan

Re:
- technik sestoupí do jámy a stylem "šlápni- povol- šlápni- povol" kontroluje klíče, válce a vůbec celé brzdy na každém kole, také podvozek, řízení, nápravy a další... DO se většinou dělá tak ob-den, což stačí, avšak zanedbání termínů výměn, nebo DO samotného může dojít k takovéto tragédii. Moc nevěřím, že by tento podnik zanedbával i takovéto samozřejmosti. Potom by se mohlo jednat o konstrukční chybu, které také moc nevěřím, spíše se přikláním k zanedbání kontrol, což se dá snadno zjistit, ale asi se to nikdo z nás už nedozví...
0/0
1.11.2004 18:08

bobcat

Re:
Vůz vyjížděl o půl čtvrté ráno, tuším, že z Násedlovic, takže pokud byl den předtím na DO, musel do nehody ujet dost km. Předpokládám, že na DO chodí po ránu a pak zbytek dne jezdí. Za tu dobu se může stát cokoli...
0/0
1.11.2004 18:53

Warťan

Re: Re:
Na DO se jezdí při zátahu do garáže, tj. převážně v pozdních večerních hodinách. Autobus (zpravidla) projede nejprve pumpu, kde si nechá dotankovat naftu, doplní si fridex (maxigel,antifreezer,jiné chuťovky...),pokud se to z pečlivosti nedělá i jindy, je tam čas na kontrolu oleje v motoru, i když na to kolikrát není pořádně vidět :-) a poté se odjíždí buď přes kartáče, nebo normálně na DO, na jámu. Každý si to dělá jinak, někdo podle písmen vylepených na čelním skle. Je-li vyvěšeno ten den A, jdou všechna áčka déóčkovat. Někdo podle sudého a lichého dne, záleží na tom, co je v té které garáži zažité. Proberou se s technikem problémy, prozkouší vozidlo a potom se zatahuje, buď na klasická stání, nebo na plac, kam se staví vozy před dílnou, čekající na opravu. Ráno vozy vyjíždějí po opravách, každý šofér si to musí přezkoušet, pokud se něco nezdá, má právo požádat o výměnu vozu. Po opravě důležitých věcí je dobré chvilku je nanečisto dřít a zkoušet...
0/0
1.11.2004 21:15

bobcat

Re: Re: Re:
To je mi jasné. Tento autobus ale ráno nevyjížděl z garáží, alébrž z vesnice. Takže na DO musel již v Brně, což, i kdyby tam jel před poslední jízdou na venkov, musel při součtu vzdáleností ujet minimálně sto, ale zřejmě i více kilometrů. A pokud šlo o skrytou vadu, tak se nedalo nic dělat. Vem si, kolik miliard se točí ve Formuli 1, a přece se stane, že při závodě odletí křídlo nebo kolo. toto se nedá nikdy vyloučit. Su jen rád, že to nebyla vina řidiče
0/0
2.11.2004 17:10

Warťan

Re: Re: Re: Re:
Pokud mám srovnávat nesrovnatelné namáhání odlehčených monopostů Formule 1 a namáhání silničních vozidel, zejména autobusů, vychází to opět pro ten autobus. Monopost je víceméně na 1 použití, autobusy a nákladní vozy mají životnost zhruba milion kilometrů, což je cca 5-ti letý proběh u tahačů mezinárodní dopravy a autobusů taky, bez rozdílů, pokud na sebe mají vydělat... Jejich součásti mají několikanásobně větší životnost, ale vyžadují pravidelnou údržbu, neboť do boxu zajíždět během cesty nemůžou. Jejich namáhání je menší a šance na vážnou závadu také, narozdíl od srovnávané F1. 100 km je pro autobus kraťoučký výlet, jenom na městských linkách denně natočí +,- 300 km,takže když se DO dělá tak po 600 km,je to málo. Pokud tady někdo něco zanedbal,muselo to mít dlouhodobé trvání, zničehonic a náhle po zanedbání jednoho DO totiž nic neupadne,alespoň jsem o tom nikdy neslyšel. Omlouvám se za možná méně souvislou odpověď. Také jsem rád že nechyboval řidič...
0/0
2.11.2004 20:41

Flogger

sedadla
Muze mi nekdo rict, jestli u autobusu sou nake kriteria ci testy na ty sedadla? Dyt se to vsechno trha, ochrana lidi nula. A jak vidim u tech novych tramvaji upevneni sedadel tak to je taky horor.
0/0
1.11.2004 17:43

Warťan

Re: sedadla
Samozřejmě se dělají testy na sedadla, mám dojem, že povinné jsou od r. 1996, ale nejsem si jist. Tohle byl typ, který je už absolvoval zcela určitě (C 934, 934 E), avšak rychlost byla jistě daleko větší, než na kterou jsou sedačky homologovány. Také jsem se divil, že se sedačky takhle utrhaly, ale když se člověk podívá v nových Karosách na upevnění sedaček, přestává se divit. Testy sice splňují, leč subjektivním dojmem  na mě působí značně nejistě. Jestli pravidelně jezdíte meziměsta s typy řady 9.. zkuste si se sedačkama zalomcovat, budete mít stejný pocit při značně menší síle, než jaká vzniká při nehodě... Člověk se slzou v oku vzpomene na sedačky staré Karosy LC 735, což je předimenzovaná masa oceli. U tramvají se nelze divit, zvlášť u starého typu T3, váha, jaká tlačí na sedačku v podobě člověka letícího přes ni se neslučuje s pevností uchycení.
0/0
1.11.2004 18:18

GhorX

Re: Re: sedadla
Na jakou rychlost nárazu jsou sedačky konstruhovány ? Vzhledem k ukotvení mám pocit, že na rychlost nárazu gumové palice do nárazníku stojícího autobusu. Tzv. "linkáče" (my, nedeformovaní, netušíme co je "řada 9" :)) mají čtyř/osmibodové uchycení k "papundeklové" podlaze a bokem k "L" profilu, který se táhne po celé délce skupiny sedadel. Ten je přišroubován ke stěně autobusu, pravděpodobně k nosníku karoserie (deformační zóně, pokud se nepletu).
0/0
1.11.2004 18:26

bobcat

pro nedeformované
Řada "9" znamená, že se jedná o autobus vyráběný od druhé poloviny devadesátých let s několika obměnami dosud. Zatímco staré, hranaté, byly řady "7" (731, 732...736), devítkou začínající vozy mají kulatou kastli. 
0/0
1.11.2004 18:47





Najdete na iDNES.cz