Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Řidiči ignorují 'zip' a ohrožují provoz

Noční můrou většiny řidičů jsou kilometrové kolony na dálnicích. Zvlášť těm českým by se ale dalo často předejít, kdyby šoféři dodržovali pravidlo tzv. zipování. Místo toho se v předstihu štosují do pravého pruhu a ohrožují bezpečnost. Ministerstvo dopravy hodlá reagovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

davexx

Bohužel se auto mýlí
Bohužel interpretace zákona o provozu na pozemních komunikacích je ze strany autora článku mylná. Ač to zní absurdně, tak při striktním dodržování platné právní úpravy nemůže na dálnici mimo obec k souběžné jízdě nikdy dojít, protože jízda v levém pruhu je považována za předjíždění a předjíždět se smí jen tehdy, pokud předjíždějící řidič ví, že se bude moci zařadit, takže jízda v levém pruhu zacpané dálnice je výslovně zakázána, o zipu nemůže být řeči, protože ten nastane až při souběžné jízdě (tedy nikoli před každým zúžením, jak se mnozí myslně domnívají).
Bohužel, takové máme zákony, pane autore, nejdříve pozorně čtěte a pak teprve hodnoťte.
0/0
5.6.2005 14:01

opportunity

Rekord - 31 stránek diskuze!!!
Prosím o vysvětlení: jaký je rozdíl mezi 100 auty v koloně stojícími v jednom pruhu a 2 krát padesáti stojícími ve dvou pruzích a zipujícími se? Čistě matematicky vzato... Tím zúženým místem jich projede stejné množství, ale v místě zipu se nikdo nebude nervovat.
0/0
3.6.2005 15:23

matezz

Re: Rekord - 31 stránek diskuze!!!
Matematicky to vyjde stejne, jenze situace 100:0 nastane pouze teoreticky, kdyz se VSICHNI radi na konec kolony v jednom pruhu. To se nedeje, ani dit nebude. Ani v pripade, ze vsichi zucastneni jsou maximalne slusni. Napr. v hustem provozu se neda stihnout bezpecne se zaradit presne na konec, nebo nevite predem, ktery pruh je prubezny, atd. Dulezite je zajistit plynulost - 2 kolony jedouci polovicni rychlosti, nez je prupustnost zuzeneho mista. To docilite pouze zipem tesne pred zuzenim. Kazdy, kdo se radi driv zpusobi "pumpovani" kolony a je to v p... V miste zipu se nemusi nikdo nervovat, nikdo nebude stat, nikdo nebude nikoho predjizdet. Jen to dodrzovat.
0/0
3.6.2005 15:54

tlachal

Re: Rekord - 31 stránek diskuze!!!
první kolona je dlouhá dejme tomu 1,5 km kdežto ta druhá jen 750 metrů. Ta první kolona může například svou délkou blokovat výjezd z dálnice. U první kolony se pochopitelně (a vlastně poprávu) vždycky najde někdo, kdo ji volým pruhem předjede, rozdíl rychlostí bude nebezpečný. Navíc se bude snažit dostat zpět kdekoliv a neočekávaně.  U dvojpruhové kolony je to úplně jasné.
Jinými slovy pokud by taková úprava neplatila, řidič se bude nervovat po celo dobu popojíždění. Pokud se jede podle platné úpravy, netřeba se nervovat vůbec,všechno je jasné,
0/0
3.6.2005 15:56

oldbeat

Re: Rekord - 31 stránek diskuze!!!
Hlavní problém je to, že auta díky zipu jedou plynule ( teda u nás v Česku ne ! ) a každý dobře ví kam a za koho se má řadit.
Ale v těchto zeměpisných šířkách jedeme stylem hrc-prc. Rozjezd plný plyn a zase plná brzda, aby se před nás neřadili jiní řidiči.  No a pak se někdo zakouká, jak říkám : čumí po vejrech, nabourá auto před sebou a kolona má o problém navíc.
Je to záležitost spolupráce, ale to tady v Česku není a už dlouho nebylo.
A čí je to vina ? No s určitostí bych vsadil na Parlament a na jejich imunity. Musíme si být rovni, alespoň na silnicích. Anarchie dnešních dnů prospívá jen vládnoucí  menšině. Nicméně všichni jsme smrtelní.
0/0
4.6.2005 12:55

iuos

hmm
lidi nejsou schopni dodržet na pár desítek metrů omezenou rychlost, tak proč to překvapení,ž e nedodržují zip?
0/0
31.5.2005 10:11

Venezian

zip
Ročne najezdím 70000km převážne po ČR a SR. Mohu pouze konstatovat. Kdo nejezdí ( ať už podle doporučeného nebo schváleného) pravidla zipu, je velkej Čů.ák . Viz tzv. blokatéři, autobusáci apod.
0/0
20.5.2005 12:54

CHRISTO

zip
si bohuzel neuvedomujete ze ty kolony jsou v 90% dany kamiony ktere se rozjizdeji pomalejc nez osobni auta. Proto zip system je jedine reseni pri svedeni dalnice do jednoho pruhu, aby se netvorili kolony
0/0
16.5.2005 12:59

YRI

Stanovisko ministerstva dopravy
Vzhledem k tomu, že chybí komentář k zákonu o provozu 361/2000Sb. stává se , že není jednoznačný názor na určité části tohoto zákona.
Osobně mi tehdejší ministr dopravy slíbil, že komentář bude nejpozději do září roku 2001.   A  NIC.
Proto si dodnes úředníci ministerstva dopravy mění názor podle toho odkud fouká vítr.
Systém zipu je potřebná věc, ale zákon je tak blbě napsán ( díky JUDr. Jiřímu KONEČNÉMU, tehdejší ředitel odboru 150 městské a silniční dopravy MDS ).
A nový zákon o provozu jen tak nebude, možná tak za pět let, kdoví jestli.
0/0
15.5.2005 17:47

demik

To co je v tom clanku je pi..
Zkusil si nekdo z panu redaktoru, to co tam napsali? Zvlastni, ze jsem stal v kolone tento patek u vyskova... A vsichni vedeli, ze se maji radit do praveho pruhu. Pravda vetsina z nich to udalala. Zvlastni, ze toto ignoruji ridici tezkych BMW, MB a podobnych vozidel.. A dalsi vec, ktere si vsimam jiz delsi dobu - jak je mozne, ze samochody s cenou nad 1,5 milionu maji vzdy hezkou znacku... Opravdu korupce je vsude...
 
0/0
15.5.2005 15:46

Vifon

Proč nezkusí
radši "zdrhovadlo"?
0/0
12.5.2005 23:19

hraboš polní

Re: Proč nezkusí
Toto se používá v jiné situaci. Ujetí z místa nehody.
0/0
15.5.2005 18:36

YRI

Už zase !!!
Už zase oblbujete lidi, vážení úředníci státní správy. Stanovisko ministerstva dopravy je jasné : žádný zip není, tedy je doporučený !!!
A dále platí, že při přejíždění z pruhu do pruhu nesmím ohrozit a omezit vozidlo v tom pruhu jedoucí.
 Ostatní jsou jen kecy a plácání prknem o rybník.
0/0
12.5.2005 22:32

hzahza

Re: Už zase !!!
 Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.
0/0
13.5.2005 9:27

YRI

Re: Re: Už zase !!!
Dík !
A proto, že druhá věta je v rozporu s tou první, tak ta první platí a druhá je doporočená.
0/0
15.5.2005 10:31

Rada8

Re: Re: Re: Už zase !!!
řekla bych, že v právu platí, že první věta či odstavec je obecný, a dále ho upřesňuje další. takže věta první platí, dokud nedojde k situaci ve větě druhé - tj. konec jednoho pruhu např..
0/0
15.5.2005 11:37

YRI

Re: Re: Re: Re: Už zase !!!
Lituji, ale v tomhle platí stanovisko ministerstva dopravy a to je :
Systém zipu je doporučen.
A ostatní jsou jen a jen kecy. Lituji, ale sám bych rád, aby to bylo jinak.
0/0
15.5.2005 17:35

marzena

Re: Re: Re: Re: Re: Už zase !!!
blbost.. stanovisko ministerstva dopravy neni NIC, vyhlaska MD nebo zakon uz je trochu neco jineho.. Ze nejaka baba na MD rekne, ze "doporucuje" zip snad jeste neznamena, ze tim rusi obecne zavazny predpis.. v tom pripade bych si totiz dovolil verejnym prohlasenim napr. zmenit ustavu
0/0
31.5.2005 10:07

2Mac7

Re: Re: Re: Už zase !!!
kde jste studoval práva ?
0/0
15.5.2005 16:33

marzena

Re: Re: Re: Už zase !!!
Dobrej for.. ty jsi asi jeden z tech mamlasu, co na me v lepsim pripade troubi, ze jo..
0/0
31.5.2005 10:04

pinguinone

Re: Re: Re: Re: Už zase !!!
 
0/0
31.5.2005 10:37

duch_otce

teorie fronty
Kruci nál, vždyť je to tak jednoduché. Když před trafikou s úzkými dveřmi stojí fronta, tak je normální zařadit se do té fronty nakonec, i když kolem dveří je plno místa. Jak se začne dělat chumel a lidi předbíhají a cpou se do trafiky, tak se to všechno zpomalí a začnou se lidi hádat. Kdyby někdo předběhnul frontu a šel rovnou s tím, že kolem fronty je fůra nevyužitého místa, tak mu lidi rozbijou držku.
0/0
2.11.2004 11:53

mrjohn888

Re: teorie fronty
Na silnici to platí pouze za předpokladu, že to každý včas vidí. Ale fronta je často daleko za značku nebo daleko od překážky, u které značka není. Proto se přijalo pravidlo, které platí i v případě, že je značka vidět (aby to pochopil i debil, což se však na našich silnicích nestalo.)
Zajímavé je, že pravidla nedodržuje ani policie. Např. dnes 8:00, zúžení u tramvajové zastávky u ulice Urxovy na Sokolovské ul., odtahovka městské policie SPZ 2A1 69 82. Řidič mi málem rozbořil dveře, jak do mě najížděl. Hovado první třídy.
0/0
3.11.2004 19:21

hraboš polní

Re: teorie fronty
Na silnici bychom se neměli řídit zvyklostmi z trafiky.
0/0
12.5.2005 18:19

reilly

To je vsechno hezky...
.. ale nejpomalejsi je stejne vzdycky ten pruh, v kterym jedu ja... :(
0/0
2.11.2004 11:17

pinguinone

.... po precteni
..casti diskuze ,zjistuji s hruzou , ze za soucasnym hororovym stavem na silnicich v ceskem doliku , bude asi totalni absence inteligentnich lidi...
0/0
1.11.2004 8:51

alefik

Policie nepracuje
Až začne policie pracovat tak jak má, totiž až přestane zbytečně šikanovat slušné řidiče, jen proto, že jedou o pět km. rychleji než je předpis, až začne stíhat skutečné piráty silnic / a nedoržování pravidla zipu je velice hulvátské/ pak se bude možná na našich rozbitých silnicích jezdit lépe.
0/0
27.10.2004 19:15

char77

Re: Policie nepracuje
az si blbecci jako ty uvedomi, ze to neni o policii, ale o neschopnych ridicich(lidech) tak se bude možná na našich rozbitých silnicích jezdit lépe
0/0
29.10.2004 12:35

marzena

Re: Re: Policie nepracuje
proc ho urazis, nechtel jsi nahodou napsat "blbecci jako ja"? To by totiz podle tvyho projevu dobre sedelo
0/0
31.5.2005 10:09

Nobody1

Konečně zábava!!!
Konečně se mi tu podařilo najít zábavné počteníčko. Mňam! To jsem se pobavil. Jen tak mimochodem - propustnost vašich zažívacích traktů (od úst až po konečník) je omezena propustností nejužšího místa v těle. Někdo má úzké hrdlo, někdo onen konečník. Pokud chcete rychleji jíst, musíte rychleji trávit  ale taky rychle srá......t . Ve fyzice se tomu říká rovnice kontinuity. Nic proti zipování, ale boční přívod a vývod bych si nechal pro stavy nouze (levý pruh pro sanitky).
0/0
27.10.2004 17:25

marzena

Re: Konečně zábava!!!
0/0
31.5.2005 10:10

eKaca

u nas na Letne .......
...... tuhle predjizdeli nejaci kluci kolonu  po tramvajovem telese, kdyz dojeli tramvaj, tak predjeli i ji v protismeru, pred krizovatkou se narvali nejakemu zdesenemu ridici pred auto takovym zipem, ze mu zhasnul motor
0/0
27.10.2004 8:37

tululums

pro ty stale nechapajici
nebo castecne chapajici. Mala demonstrace nesmyslnosti predcasneho razeni. Predpokladejme ze se utvorila kolona vozidel pred zuzenim v delce 200 vozu v kazdem pruhu {coz je cca 1 km kolona pri 5 metrech na jeden vuz vcetne mezery - zjednodusujici nepodstatny predpoklad, jen ilustrativni}. Predpokladejme alespon castecnou funkci zipu, tudiz zhruba realitu z nasich silnic - cast ridicu se radi predcasne, cast spravne az na konci - model 100% funkcnosti je nudny}. Ubehne prvni nami sledovany casovy usek t1. Behem neho: - se stridave zaradi celkem dvacet vozu z kazdeho pruhu v miste zuzeni. - zaroven se nekde ve vzdalenosti zhruba 700 metru plus minus nekolik set metru INICIATIVNE zaradi par neznalych nebo dle sveho nazoru vseznalych ridicu. Dejme tomu ze takovych je pouhych 15. - Poznamka: Techto tricet ridicu zpusobi, se zacne vzrustat adrenalin v nekterych castech fronty, vyvolavaji teoreticky rizikove situace: rozhodne je mensi riziko tukancu, kdyz zustanou tam kde jsou. - M
0/0
26.10.2004 23:21

tululums

Re: pro ty stale nechapajici
sorry, oriznuto editorem, pokracovani: - Mezitim se na konec fronty do kazdeho pruhu zaradi dvacet novych vozu {predpokladejme, ze fronta je jiz stabilizovana a neroste}. Takze vysledek po prvnim casovem intervalu: - levy pruh 215 vozu {200-20+20+15} - pravy pruh 185 vozu {200-20+20-15} To se samozrejme na samem konci fronty vyrovnava, na konci fronty to totiz ucini i ti co se radi predcasne. Vuz ktery byl na zacatku simulace na 190 miste v pravem pruhu je nyni jiz na miste 185 {sice ubylo 20 z jeho pruhu - odjeli - ale vnutilo se dalsich 15 predcasne} Vuz ktery byl na zacatku simulace na 190 miste v levem pruhu, je na tom relativne lepe, polepsil si na misto 155. a ubehne nam dalsi casovy usek t2: - dalsich 20 vozu stridave zazipuje v miste zuzeni - dalsich pro zmenu 10 vozu se zaradi predcasne mezi 200 az 700 metrem. - Na konci kolony zase pribude 20+20 vozu
0/0
26.10.2004 23:23

tululums

Re: Re: pro ty stale nechapajici
Vysledek: - nekteri ridici jiz byli donuceni poustet dvakrat - v pravem pruhu by bylo jiz 225 vozu, v levem pouze 175 (samozrejme bez prerozdeleni na konci fronty, oni by se ridici prerovnali) Ten co byl uplne puvodne 190 v pravem pruhu si tentokrat vyrazne polepsil a je jiz jen 175. Ten co byl uplne puvodne 190 v levem pruhu je vsak jiz 125. Ten v pravem uz je hodne nasranej, ten v levem mozna zacina mit prvni vycitky a jelikoz je jiz na zhruba 650 metru, tak pokud nezna zip, zacina uvazovat, ze by se "sporadane" zaradil. Mam pokracovat? Tak uz konecne chapete, proc je razeni se "kilometr" predem to nejhorsi, co muzete pro sve kolegy v pravem pruhu udelat?
0/0
26.10.2004 23:23

barbudo

Re: Re: Re: pro ty stale nechapajici
... nejlepší, co pro kolegy v pravém pruhu můžete udělat, je to, že se zařadíte za ně ...
0/0
28.10.2004 10:11

bosss1

Re: Re: Re: Re: pro ty stale nechapajici
Tak on se ti snazi vysvetlit, co tobe zjevne nedochazi a ty napises takovou kravinu.
0/0
13.5.2005 7:07

pinguinone

Re: Re: Re: Re: pro ty stale nechapajici
... asi jsem Te precenil...
0/0
31.5.2005 10:40

Hombre11

Panove, panove, panove
a damy, vzdyt je to tak proste. Vzdyt je to tak pochopitelne. Vzdyt to prece dava selsky rozum.
1/ Pri respektovani zipu jedou vedle sebe dve kolony majici kazda +- polovicni delku jako kolona jedouci pouze v jednom pruhu, takze treba neblokuji pripadny vjezd na dalnici, vyjezd k pumpe apod.
2/ Maximalni pocet vozidel, ktera mohou projet urcitym zuzenym mistem je dan propustnosti tohoto mista a situaci za nim. Na tom nic nemeni to, co vyvadite pred zuzenim.
3/ Ti, co si tady stezuji na "predjizdece" v levem pruhu by si meli uvedomit, ze pri respektovani zipu bude vetsinou pravy pruh rychlejsi nez levy, jelikoz v nem jsou zarazeny kamiony a nakladaky, ktery jsou delsi.
Nechapu vsak, jak je mozne, ze v soucasnosti je levy pruh vetsinou rychlejsi nez pravy, prestoze v obou jede kolona. Asi to delaji ti spechajici experti, kteri se pak doprava rvou hlava nehlava. K blbeckum blokujicim oba pruhy asi netreba nic dodavat. Jeste ze to Clio je tak mrstne...
0/0
26.10.2004 14:50

klansman

Re: Panove, panove, panove
Proc je pruh ktery se radi do jineho (treba do praveho) rychlejsi je jasne - pokud se totiz dodrzi ZIP, pak z leveho pruhu auta ubyvaji zatimco pravy se prodluzuje. Aby se rychlosti vyrovnaly, muselo by se radit jedno auto z leveho ob 2 auta v pravem. Jednoduchy matematicky model to jasne dokazuje. Staci papir a tuzka a matematika ze ZS. Podle me navic zpomaleni nastava prave z toho, ze auta museji brzdit,kdyz se pred ne nekdo cpe. Musi totiz zpomalit aby ZIP umoznili. Ti za nimi rovnez atd. Pak uz nekdo musi i zastavit a neplynulost je na svete, spolu s vetsi spotrebou benzinu. Kdyby se totiz rovnou radili za sebe, mohly by jet konstantni rychlosti, kterou projizdeji nasledne zuzenym mistem. Treba by bylo i mene havarii. Rozhodne mi prijde prijemnejsi plynule 2x delsi usek jet nez brzdit, rozjizdet se, brzdit, rozjizdet se, brzdit, rozjizdet se, brzdit, rozjizdet se atd. Casove to vyjde na stejno a s mene benzinem i unavou nervu. Navic rychlejsi pruh zneuzivaji ti, co si mys
0/0
26.10.2004 22:28

tululums

Re: Re: Panove, panove, panove
tedy ten model bych chtel videt:-) Chcete snad rici, ze kdyz budu mit dve stejne velke fronty o 50 kusech, tak pokud z prave fronty vezmu dva, z leve jeden kousek, z prave dva, z leve jeden, tak fronta zanikne zaroven?????
0/0
26.10.2004 22:51

klansman

Re: Re: Re: Panove, panove, panove
provedte matematicky dukaz a uvidite ze to tak je - samozrejme za predpokladu stejne delky vozidel, coz je ovsem vzhledem k zakonu velkych cisel temer vzdy splneno. Navic jde o ten efekt, ze se auta nemusi brzdit a rozjizdet stale dokola, coz je hlavni faktor brzdici plynulost, takze ve skutecnosti to bude jeste rychlejsi - zip totiz nikdy nebude zcela plynuly, ikdyby s tim lidi pocitali - to je utopie
0/0
26.10.2004 22:58

2Mac7

Re: Re: Re: Re: Panove, panove, panove
zatímco "zip" 2 km před uzavírkou plynulý je , a to se jich přede mě postupně určitě zařadí víc než 1 auto, ale plynule
0/0
26.10.2004 23:02

2Mac7

Re: Re: Re: Re: Panove, panove, panove
zatímco "zip" 2 km před uzavírkou plynulý je , a to se jich přede mě postupně určitě zařadí víc než 1 auto, ale plynule
0/0
26.10.2004 23:02

2Mac7

Re: Re: Re: Re: Re: Panove, panove, panove
No prosím, i sem se to zařadilo 2x , leč plynule , to je fakt
0/0
26.10.2004 23:25

dzzin

Re: Re: Re: Re: Panove, panove, panove
Blbost. Pokud se 2 pruhy sbihaji v jeden (dejme tomu pravy), musi se driv nebo pozdeji auta z leveho presunout do praveho. Kdykoli to udelaji, narusi onu plynulost - at uz to bude na zacatku, nebo na konci. Pouze (a o to tady jde) - pokud to udelaji co nejdale, vyuziji vetsi kus silnice - prujezdnost se logicky zlepsi. Neverim, ze existuji situace, kdy je provoz bez zipu plynulejsi - to muze byt opticky klam prave tech sobcu, kteri nedavaji ZIPovou prednost; ale z globalniho hlediska (celkovy prujezd aut kritickym mistem) bude horsi. Pokud by prece jenom nebyla, byl by to dusledek extreme stupidniho chovani tech, kteri se bud neumi zaradit, nebo tech, kteri je nechteji pustit. Oboji zpusobi Vami kritizovane nepravidelnosti provozu - ty ale nejsou zpusobeny zipem, ale amaterismem ridicu. Posledni poznamka - to tahani matematiky do tohoto logickeho problemu je demagogicke. Matematicky se da dokazat treba i to, ze mate dve hlavy, kdyz budu chtit. Jen se o tom dukazu bude tezko mluvit, kdy
0/0
28.10.2004 1:10

dzzin

Re: Re: Re: Re: Re: Panove, panove, panove
kdyz uvidim na vlastni oci hlavu jen jednu.
0/0
28.10.2004 1:12

dzzin

Re: Re: Panove, panove, panove
To je blbost. Netvrdim, ze ZIP je idealni, ale rozhodne je lepsi, nez zbytecne prazdnej celej jeden pruh. Pokud nekoho poustim do svyho pruhu tesne pred zuzenim, tak ve vetsine pripadu uz stojim a pouze vystartuji o neco pozdeji (pote, co se prede me zaradi poustene vozidlo. V ostatnich pripadech bych zpomaleni nijak nedramatizoval - pokud ridici nejsou schopni pracovat s plynem a spojkou, meli by se vratit do autoskoly. Optimalizace silnicniho prostoru je prece vseobecne prospesna vec a je podle me dulezitejsi, nez pohodli pri plynulem popojizdeni.
0/0
28.10.2004 1:00

666

Re: Re: Panove, panove, panove
Nazdar ty matematiku. V jedné věci máš pravdu, zip zatím plynulost dopravy lehce zpomaluje, protože občas musím i zastavit a jít nabít držku takovejm komunistům jako si ty. A věř mi, že já z toho připojovacího pruhu jedu plynule a nepřej si, nedat mi přednost!
0/0
1.11.2004 2:48

barbudo

Re: Re: Re: Panove, panove, panove
... samosebou nejrychlejší spojení pruhů je to, že se zařadíte na konec průběžného ... to ale dokáže málokdo ...
0/0
1.11.2004 8:40





Najdete na iDNES.cz