Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hasiče zaskočila direktiva z Bruselu

Řek Stavros Dimas zamotal hlavu českým hasičům. Komisař, který má v EU na starosti práci a sociální věci, totiž chce, aby se přestaly vyplácet peníze za "nečinnost" během služeb. Tedy za dobu, kdy hasiči, lékaři či policisté "jen" čekají, až přijde jejich chvíle.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

dlazdic

!!!
taky si uvedomte, ze hasici musi odmakat tzv. pracovni fond - v pruměru těch 170 hodin/mesic - jako vsichni a k tomu má ten odpocinek placený 50% hodinoveho platu. za mesic tak v praci pobude 240 hodin.
u doktoru by se vam asi nelibilo, ze by jste prisli na pohotovost a pak museli cekat nez doktor prijede u domova  vas osetrit.
vetsina prispevku je napsana zavistivci, ale to uz je takova typicky ceska povaha.
(a pro ty jo zavistive, momentalne mam plne placenou pracovni dobu a cekam kde se co semele)
0/0
25.9.2004 0:40

Larrax

Re: !!!
Tedá já byl v noci na pohotovosti s děckem několikrát a vždycky jsem musel čekat, ale ne až doktor přijede z domova, ale až se probudí. Je pak na ně skutečně veselý pohled :-)
0/0
25.9.2004 1:20

Larrax

Hasiči, policajti a lékaři
Co má co nějaký Řek určovat, kolik a za co budeme platit našim hasičům ? Ale jsem rád, že se alespoň začne trochu nahlas mluvit o tom, že např. hasiči, policisté a lékaři v práci jen nepracují, ale mnohdy jenom tam prostě jsou kdyby něco a za to stále volají po více a více penězích. Jen málokde se najde na pracovišti postel, zatímco lékaři ve službách spí běžně a pak všude vykládají, jak málo peněz za to moře hodin dostávají. Uznávám, že jsou profese, kde to jinak nejde, ale štvě mě, když můj bratránek policat má 24 hod službu a a bere za to příplatky jako jiný za 24 hodin práce a pak si vybere příslušný počet hodin volna. Zkuste ale pracovat 24 hod v kuse. Kdo v práci maká a je jedno jestli hlavou nebo rukama to prostě nemůže zvládnout. A když se pak bratrance policajta zeptám, co při tom dělá, tak mi odpoví, že sedí na služebně a nedělá nic.
0/0
24.9.2004 13:32

Zkazius Catrix

Re: Hasiči, policajti a lékaři
Ono hodne zalezi, kde a ve kterem meste se nachazis. Tady v Praze je to napriklad dost exponovane (jako asi v kazdem vetsim meste, kde maj lidi vice penez). A tak kolikrat polovinu noci hasici projezdi kvuli haseni popelnic, podpalenych opilci, vracejicimi se z hospody. Zachranka zase po nocich sbira opilce a fetaky, kteri uz to domu nedotahli a kterych je tu vice, nez dost. Aby se jim (ne tem opilcum) nezkratili zily, tak si minimalne jednou tydne strihnou spolecne loveni nejakeho loosera z Nuselaku (tuhle tu byli za jednu noc hned dva). Do toho se jezdi na bouracky, protoze je narodnim sportem jezdit nacamranej a mistni viceproude silnice typu Jizni spojka se v noci stavaji horrorovym zavodistem. K tomu pripocti bezne zasahy, kterych sice v noci neni tolik, ale jsou. Jak uz tu mnoho lidi psalo, tak treba utvarovi hasici maji pres den prace vice, nez dost a preci jen organismus potrebuje v noci trochu orazit, holt to uz tak mame v genech - ale stejne je behem noci na vetsine stanic aspon jeden poplach. Jina vec je na mensich a malych mestech, ale...
I v takove okresni nemocnici neni nocni pohotovost zadna slava. Doktoru a vubec personalu slouzi opravdu jen minimum, jak uz tu nekdo taky psal. Vecerem pocinaje  PCR a ZZS zacnou privazet opilce, coz je mnohdy pri osetreni o zdravi a nekdy i o zivot (a ne o ten pacientuv, ten je vetsinou zivej az moc). Pak zacnou chodit lidi, kteri sice maji (teoreticky) nejake zdravotni problemy (nejlepe jiz nekolik dni), ale musej s tim jit do spitalu v noci...  Do toho bezne urazy ap... Takze delas normalne svoji sichtu, pak jdes slouzit nocni pohotovost, kde pokud zamhouris woko, tak vetsinou jen na chvili a pak jdes zase rovnou na denni sichtu. A to se taky muze stat, ze v tu noc mas i docela tezkou operaci, kdyz privezou nejakyho rozmlacenyho Fittipaldiho. Ja se vubec divim, ze to za ty prachy jeste nekdo dela... 
0/0
24.9.2004 22:14

Zkazius Catrix

Re: Hasiči, policajti a lékaři
IMHO by meli vsichni, kdo slouzi u zachrannych slozek (a u hasicu zejmena ti tzv. mokri) mit minimalne dvojnasobek prumerneho platu. Komu se to nelibi, at si to jde na chvili zkusit, pokud by ho vubec vzali... Zejmena hasici ve velkych mestech a v prumyslovych oblastech by vam mohli vypravet, co to je, mit plice zahnojeny vsim tim, sajrajtem co dejchaj u zasahu, vedome popirat snahy pudu sebezachovy při haseni "z vnitrku", likvidovat prumyslove havarie, houpat se na ksirech treba nad Nuselskym udolim a chytat skokana, tahat lidi rozsekane na kusy z vraku aut atd. atd. Pak neprojdes zdravotni prohlidkou se zdravim, beztak znicenym z prace a jsi nahranej... At si vsichni ti, co jim zavidi tu chvili bidne placeneho odpocinku, vzpomenou na hasice z WTC. Nebo at si prectou neco o zasahu HZS Praha v hotelu Olympic pred par lety, kde si napr. zasahujici hasici museli s vyvadenymi hosty pujcovat dejchaky, protoze takzvane vyvadeci proste nebyly a kde jediny hasic zachranil bleskovym rozhodnutim a s nasazenim vlastniho zivota zivot nekolika zahranicnich hostu...  Atd... a co ti zdravotnicti zachranari, musejici snaset kdejaky utok opilce, ktery si nechce nechat pomoci? Ono se to lehce zavidi v teple u pocitace...
0/0
24.9.2004 22:35

hasmen

Re: Re: Hasiči, policajti a lékaři
0/0
24.9.2004 22:38

Larrax

Re: Re: Hasiči, policajti a lékaři
Nikomu, opakuji nikomu nic nezavidím. Jeden můj příbuzný je policajt a druhý lékař, tak trochu vím, co říkám. Hasiče žádného neznám a jim tu jejich práci teda nezávidím už vůbec. Možná ti uniklo, že o hasičích, kteří v tomto státě skutečně musí ke každému pr*se*u jsem se nezmiňoval, zatímco ty jsi psal prakticky jen o nich. Útoky na lékaře jsou jen mediální humbuk, určitě jich není tolik jako třeba na taxikáře nebo prodavače, ale o tom novináři nic nepíší., zatímco když lékař dostane facku, je to hned v televizi. On když přijede a ty ho musíš prosit, aby tobě nebo tvému blízkému pomohl, tak to někdy na tu facku je. Já jsem jednou takového doktora u výjezdu zažil. Naložil chlapa v bezvědomí do sanitky a šel si pokecat s policajtem, stál jsem vedle nich a nechápal jsem, jak se můžou bavit o takových kravinách, být v té sanitce moje dítěm tak bych tomu "doktoroviL asi taky jednu vrazil. Mimochodem ten, chlap už do nemocnice živý nedojel..... Na závěr bych ti rád řekl, že své povolání si každý vybírá sám. Řada kluků jde k hasičům právě pro to, že chtějí dělat to o čem jsi psal, tak z nich nedělej chudinky.
0/0
25.9.2004 1:13

Zkazius Catrix

Re: Re: Re: Hasiči, policajti a lékaři
Tak nevim, komu co uniklo, ale sam jsi psal:
"... mluvit o tom, že např. hasiči, policisté a lékaři v práci jen nepracují, ale mnohdy jenom tam prostě jsou kdyby něco a za to stále volají po více a více penězích."
No, ja vim, ze nekteri dobraci a nekteri utvaraci na sebe koukaj pres prsty, ale snad jako (udajny) dobrak bys sam mel vedet, jak to u utvarovych je s penezi, udajnym zvysovanim platu ap.
A co se tyce doktoru, ano, muze se obcas vyskytnout nejaky takovy element, jakeho popisujes. Ale sam pises ze "...jednou takoveho doktora u vyjezdu zazil". No tak sis mel stezovat (a moznosti dneska uz jsou) a ne je tady kvuli jednomu (jak sam pises) zazitku hazet vsechny do jednoho pytle. Slova o medialnim humbuku radsi ani nebudu komentovat. V TV se zdaleka neobjevuji vsechny tyto nemile udalosti - jen ty nejkriklavejsi. Navic jeste existuje neco jako "spolecenska nebezpecnost" podobnych utoku na tyto slozky. Nebo jaxe tomu, herdek, ted rika.
 
A co se tyce toho vyberu povolani - zrovna tohle se musi delat srdcem, kvuli penezum tam asi jde malokdo a uz asi nikdo by tam jen z techto duvodu nevydrzel (i kdyz pri dnesni nezamestnanosti...). Je fakt, ze mladi kluci si to muzou v mnohem idealizovat, ale nikdo si nechce vedome nicit zdravi, to je proste vedoma obet - a proto by meli tito lide byt nadprumerne zaplaceni. A taky mam v nejblizsi rodine doktora, tak vim, jak vetsinou ty sluzby na okrese probihaji. Opravdu kolikrat za noc nezamhourej oko - ono taky navic kazdej neni jako ja, kterej usne, kde si vzpomene :-). 
0/0
25.9.2004 4:32

Larrax

Re: Re: Hasiči, policajti a lékaři
Možná bych měl ještě dodat, že jsem dobrovolný hasič a naše jednotka není jen na parádu, ale máme už na kontě pár zásahů. Mám z toho jenom práci a peníze žádné.
0/0
25.9.2004 1:25

Modráček

Pitomost
Nevyplácet mzdu za pohotovost je pěkná hloupost. Ten člověk v té době sice nepracuje, ale musí být na pracovišti. Zatímco poslanec lítá po nákupech a dostává plnou mzdu.
0/0
24.9.2004 12:17

rewell

konečně
dobrý nápad, jak ušetřit na státních financích a jak platit jen za skutečně odvedenou práci. Lze s tím souhlasit. Konečně EU také přijde s něčím dobrým.
0/0
24.9.2004 10:49

ODSakEda

Motivace jo, ale rozumně!
Není to až tak nelogické! Především u hasičů-jednak soukromník také čeká skorozadarmo, než někdo koupí jeho produkt či služby a jednak např. v Rakousku je naprostá věšina hasičů i profíků neformálních!!! Tedy každý se živí jak umí a mimoto kdykoliv kdo je momentálně dostupný(a že těch dobrovolnej je!!! a stát či obec pomůže jen s prachama na technikua s prostory!), nechá všeho doma a valí do zbrojnice, která je mimochodem v každé dědině, jak to bylo před komanšama i v čechách!!!... a ne že někde v centrlní zbrojnici až 40km vzálené (!...)leží "profíci" u TV a pak míní někoho šílenou jízdou těch 40km někoho zabít!...
  Nelze však těm profíkům za pohotovost a údržbu(!) a školení nevyplácet vůbec nic!!!... Stejně tal policistům či lékařům! Je však dobré trochu snížit love za pohotovost ale naproti tomu přidat za zásahy a ještě dle nebezpečnosti či náročnosti! Pro policii docela motivační něco navíc udělat! U hasičů se snat nezvýší počet žhářů z vlastních řad! (to není také až tak sranda, to se prostě stává, že nadržený opilí hasiči z nedočkavosti hasit jsou i žháři!...)
0/0
24.9.2004 10:25

hasmen

Re: Motivace jo, ale rozumně!
Celkem souhlas,ale u nás na "dobráky" je smutný pohled.Dříve měli aspoň něco,dnes si to musej sehnat pomalu sami...Na nic nejsou peníze
0/0
24.9.2004 10:31

strejndz_dyzajr

Re: Motivace jo, ale rozumně!
mas vubec predstavu, kolik za pohotovost na pracovisti tihle lidi dostavaji penez?? ve vsedni den 50%, o vikendu 100% prumerne hodinove mzdy. mesicni mzda jednoatestovaneho doktora dela cca 17000 brutto, vydel to 176 hodinami jako tenhle mesic, vyjde ti 97 korun/hodinu vikend a 49 vsedni den. tohle chces jeste snizovat?? kazdy doktor si pak odkrouti tech 150 hodin prescasu rocne, ktere jim muze zamestnavatel naridit, coz vychazi tak max. na 4-5 mesicu. a zbyle 3/4 roku to bude delat kdo?? jedine dalsi doktori, ktere budou muset spitaly prijmout. cely system na tom jen dal prodela
0/0
24.9.2004 10:33

zahavec

Re: Motivace jo, ale rozumně!
Tys asi usnul s novinama na ksichtě, že seš tak chytrej. Ještě jsi tam k tomu tvýmu výronu tvýho mozku zapoměl napsat, že běhalo do nejbližšího města pro doktora, když se někomu něco stalo. Se zubama jsi musel probudit KOVÁŘE nebo HOLIČE a všechno hlídal PONOCNEJ.
0/0
24.9.2004 10:36

Loner

šéf hasičských odborářů Vladimír Mühlfeit
Nema neco spolecnyho s tim starym STBakem Mühlfeitem, co se tak uchytil v Microsoftu a byl o nem clanek na iDnesu tak pred dvema roky?
0/0
24.9.2004 10:21

hasmen

Re: šéf hasičských odborářů Vladimír Mühlfeit
Napiš mu
0/0
24.9.2004 10:23

zahavec

Rozdíl
Pokud někdo neví jaký rozdíl je mezi pohotovostí a směnným provozem ať si přečte zákoník práce.
0/0
24.9.2004 9:06

DDT074

Re: Rozdíl
Zakonik prace § 95 rika :
(3)  Za výkon práce v době pracovní pohotovosti přísluší zaměstnanci mzda; výkon práce v rámci pracovní pohotovosti nad rozsah stanovené týdenní pracovní doby je prací přesčas a zahrnuje se do limitů práce přesčas.
(4)  Pracovní pohotovost, při které k výkonu práce nedojde, se do pracovní doby nezapočítává; zaměstnanci za tuto dobu přísluší odměna podle zvláštního právního předpisu.
Jak tedy ctu at tak nebo onak vzdy ma narok na plat (odmenu)
Jak  je ale v uvodu clanku veta: " aby se přestaly vyplácet peníze za "nečinnost" během služeb. " znamena, ze jim chteji sebrat odmeny. S tim tedy nesouhlasim. At dostavaji normalni plat ci odmeny (nazev pro mne v tomto okamziku nehraje roli) - dulezite jsou zde finance.
 
  < align=justify>  
0/0
24.9.2004 9:49

hasmen

Re: Re: Rozdíl
Pozn. Za pohotovost není plný plat .
0/0
24.9.2004 9:56

DDT074

Re: Re: Re: Rozdíl
Souhlas: za pohotovost není plný plat, avšak jak je videt v uvodu článku:
Komisař, který má v EU na starosti práci a sociální věci, totiž chce, aby se přestaly vyplácet peníze za "nečinnost" během služeb.
Nechteji vyplacet ani odmeny :-) coz je asi spatne. Jestli je vyse odmeny stejna jako plat nebo nizsi ci vyssi je mi jedno. To zalezi  na zamestnavateli.
0/0
24.9.2004 10:01

hasmen

Re: Re: Re: Re: Rozdíl
Teď budu mluvit za hasiče: nikdy nikdo neví,kdy se vyjede... Když je volno,tak se ošetřuje výstroj a technika.Poradil bych panu komisaři zkusit si tejden to dělat  Od stolu bych taky vymyslel takovejch krávovin hafo
0/0
24.9.2004 10:09

zahavec

Re: Re: Re: Re: Re: Rozdíl
,,Pravdu díš." Nahnal bych toho chytráka někam kde by nedostával svůj komisařskej plat a musel tam několikrát měsíčně sedět na svý pr... a čekat a čekat a jenom čekat.
0/0
24.9.2004 10:28

zahavec

Re: Re: Re: Rozdíl
O pohotovosti jsou jinak placené hodiny při kterých se pracuje (operuje, převozy pacientů) a jinak jsou placené hodiny při kterých se na práci čeká. PŘI TŘÍSMĚNNÉM provozu pracujete stále. Zde nejsou rozdíly mezi prací a čekáním.
0/0
24.9.2004 10:06

pakos

smlouva
Je to přesně tak, plno lidí má problém, co kdo a kde a s kým dělá. Smyslem těch pohotovostí je přece, když se něco děje, aby byl člověk dostupný a hned a brzy. POkud hasič nebo persoánál na záchrance v noci spí (a proč by proboha neměli spát), vyjedou do 2-3 minut, jak mají nařízeno, co je na tom za problém. Stejně tak, budete radši, když na malé nemocnici nebude žádný personál a budou je (bez nutnosti pohotovosti - protože za tu se přece neplatí) shánět po celém ¨městečku. Pokud někomu závidíte peníze (a hasmen asi nemá s kým souložit), přečtěte si příspěvek o 13.platech poslanců, tady jste úplně mimo
0/0
24.9.2004 8:17

hasmen

Re: smlouva
Doktore,jestli jsem se svojí ironickou vsuvkou někoho dotkl,tak se omlouvám.
0/0
24.9.2004 9:27

pakos

Re: Re: smlouva
Beru, asi jsem z těch jiných zpráv na idnesu nervozní
0/0
24.9.2004 10:35

hasmen

Re: Re: Re: smlouva
Nejsi sám
0/0
24.9.2004 10:51

DDT074

Pracovni smlouva?
Myslim, ze vetsina lidi co maka ma v pracovni smlouve misto kde pracuje. Tedy lekar tam ma asi napr. Nemocnice Bulovka. Pochybuji, ze tam ma Operacni sal 1 a 2. Pokud tedy travi povinne cas v tomto objektu mel by dostat plat ponevadz je na pracovisti. (Neberu v uvahu, ze ma volno a jde se tam podivat za kolegou,..)
Na zamestanavateli je pak aby posoudil jak vykonny je tento pracovnik a na zaklade toho mu upravil plat. Nelze vsak nebrat v potaz zde stravene hodiny.
Kdybych byl lekar a mel bych zde byt pres noc (mensi okresni nemocnice mimo hlavni dalnicni tahy, nikdo by mi tedy nevozil ranenne, ci jinak chore pacienty) asi bych sel domu, pokud bych za tento cas zde straveny nedostal zaplaceno.
Je irelevantni zda-li tento pracovnik v teto dobe spi ci nikoliv. (Mel by byt vzhuru po celou noc, aniz by se cokoliv prihodilo - a pokud ano kdo to bude kontrolovat?)
0/0
24.9.2004 7:59

Englishman

Prodražila?
Co je to za nesmysl? Smyslem direktivy je neplatit doktorům za spaní, nikoli nahradit pohotovost normální službou. Takže by se nic neprodražilo, ale naopak. O hasiče asi nejde, protože hasič spát ve službě (snad) nemůže. Ale doktoři a sálové sestry v menších nemocnicích, kde se nic moc neděje, celou noc v klidu prospí.
0/0
24.9.2004 7:34

hasmen

Re: Prodražila?
Nechtěl jsi říci - prosouloží?
0/0
24.9.2004 7:35

albert10

Re: Prodražila?
A to jako myslis, ze ten doktor bude travit noc a vikend v nemocnici zadarmo? To snad nemyslis vazne.
0/0
24.9.2004 9:47

Englishman

Re: Re: Prodražila?
S tím se obrať na toho eurokomisaře, ne na mě.
0/0
24.9.2004 10:01

strejndz_dyzajr

Re: Re: Re: Prodražila?
a ty myslis, ze eurokomisar pobezi k doktorovi treba ve 3 hodiny rano s ditetem, ze ho boli ucho? nebo ze dostal pres drzku od tmavsich spoluobcanu a ma prerazenej nos a krvaci? ne, muzes to byt klidne ty. co asi budes psat za chytrosti, az si na ceduli ve spitale prectes, ze ordinacni doby jsou od 7 do 15.30 a momentalne (diky smernicim EU) neni k dispozici zadny doktor?? Zadarmo totiz nikdo v praci nebude. Anebo se to bude muset resit nepretrzitym provozem a prijetim dalsich pracovniku, coz se oproti soucasnemu stavu prodrazi dosti vyrazne.
0/0
24.9.2004 10:20

strejndz_dyzajr

Re: Prodražila?
a jinak pro tvou informaci, v malych nemocnicich neni fyzicky ve sluzbe skoro nikdo, jen par doktoru pro cely spital dohromady, ani ne jeden na kazde oddeleni. dalsi, vetsinou specialiste, ale i salovky, jsou doma na telefonech, coz je taky pracovni pohotovost, placena. pokud by se za to neplatilo, nikdo to delat nebude a ani ho nelze nijak prinutit, protoze pohotovost mimo pracoviste nelze dle zakoniku prace naridit.
0/0
24.9.2004 10:25

pakos

škromach
To je opravdu ministr - máme malou efektivitu využívání pracovní doby - tak si, ty pitomče, hraj víc se sirkama, abys tu jejich pracovní dobu využil!!
0/0
24.9.2004 7:10

BBarret

Hasmene hasmene!
Ta EU vám dává!To jsou výmysly  To snad není normální
0/0
24.9.2004 5:38

hasmen

Re:
Musel jsem se podívat do kalandáře,jestli není 1.dubna...Hmm,není  Jo jo - dej blbci funkci a vymyslí lejstro
PS: na druhou stranu - pokud by mně hlídala hezká slečna(jestli nic nedělám) asi bych si zvykl (jenom nevím,jestli by to moje žena rozdejchala)
0/0
24.9.2004 7:04





Najdete na iDNES.cz