Diskuze
Senátoři vrátili poslancům návrh nového školského zákona. Nelíbila se jim povinná maturita z matematiky. Členové horní komory parlamentu se shodli na tom, že gymnazisté by měli mít možnost vybrat si mezi matematikou a dalšími předměty. Pro vrácení hlasovala naprostá většina přítomných senátorů.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
hmm
stejně je maturita fraška.....
mantak007
6. 8. 2004 14:14
Je třeba změnit přístup
Všechny dohady o tom, jestli mít matematiku (a víceméně jakýkoliv předmět) u maturity povinně nebo ne, vychází z chápání maturity jako jakéhosi prahu, který je nutno překročit. Téměř nezáleží na výsledku ani na skladbě předmětů, hlavní je mít lejstro. Maturita by ale měla být chápána jako potvrzení, že umím dostatečně dobře to, co ode mne bude vyžadovat budoucí zaměstnavatel nebo škola. Je zřejmé, že každý bude potřebovat umět něco jiného a v jiné míře. Jedním z možných přístupů je centrální maturita, kdy si student vybere předměty, z kterých chce (potřebuje) maturovat. Ideálně by měly být všechny nepovinné. Otázky při zkoušce by měly pokrývat co největší rozsah předmětu od trivialit po nejtěžší oblasti. To prokáže, co student umí a co ne (pro jednoduchost vyjádřeno např. v procentech) a zároveň umožní porovnat studenty v daném ročníku. Podle výsledku se bude moci orientovat např. vysoká škola při rozhodování, zda studenta přijmout nebo ne, např. řekne, že přijme studenty kteří udělali maturitu z biologie aspoň na 59%, nebo studenty, kteří se umístili mezi prvními 20%.
Matematika je jen jedna z ved, tak proc ji preferovat
U mnoha filosofu ci umelcu muze byt soucasna matematika-jako ceske pravo jen na prekazku)
Jsem rad, ze jsem z ni maturovat nemusel, tak nevim, proc s ni strasit deti.)
Ondřej Bouda
6. 8. 2004 11:28
Matika, logika, analýza
..jsou TŘI různé věci. Nelze ovládat matiku bez logiky, ale lze mít schopnost logického uvažování a přesto neovládat matematiku (!). Schopnost analytického uvažování pak opět stojí samostatně.
Maturita z matematiky tedy neřeší to, že chceme, aby maturanti byli schopni logicky uvažovat. Respektive je to řešení, ve kterém spoustu inteligentních lidí vylijeme...
Nemyslím,
že maturita ze matematiky jako taková někoho diskriminuje. Spíš jde o to, na jaké úrovni by měla být pro všechny typy škol společná, stejně jako čeština nebo cizí jazyk. Já osobně jsem spíš matematický typ, z ruštiny (už je to dávno) jsem to zvládla s odřenýma ušima za tři, světová literatura mi dala zabrat, z matematiky levou nohou za jedna a dneska jsou mi stejně fuk derivace jako Charles Baudelaire, o měkkém znaku nemluvě. Jiné nároky na matematiku má učeň - strojař, jiné konzervatorista a přitom intelekt obou může být stejný. Státní maturita by měla (podle mě) být stejná pro všechny školy stejného typu, tedy např. pro všechna gymnázia na zemí ČR, ale rozhodně nechápu, proč by měly knihkupci a absolventi technického lycea mít stejné znalosti z matematiky nebo češtiny. Madla
matika ano
... myslim si, ze by maturita z matiky mela byt... Nechapu nazor, kdyz nekdo tvrdi, ze je na humanitni skole a ze by ho to diskriminovalo... Me zase treba diskriminovala cestina, ale beru to, ze na to nemam bunky, beru, ze to ke vzdelani patri... na stredni jsme probirali ve ctvrtaku diferencialni pocty, ale u matury je nikdo nechtel... takze v tom nevidim pro nikoho problem... maximalne stejnej jako pro me byla cestina, kterou jsem se drel celej svatej tyden a ostatni predmety vubec... u matyry jsem neco zadrmolil a na 4 x 1 to stacilo...
Patejl_Chodny
6. 8. 2004 7:47
Dejte maturitu každému, ať to vypadá dobře...
Vážení, byl jsem nedávno ve vlaku svědkem rozmluvy dvou asi18-ti letých lidí. Slečna se ptala, kolik bude za něco platit ať jí spočítá 11 * 2,50. Mladík vytáhl kalkulačku a na potřetí se mu to „povedlo“.... Už jste si všimli, kolik prodavačů v obchodě a hlavně v restauracích je na konci svých sil, když má jakoukoliv kra.inu spočítat z hlavy? Príklad – 4 piva po 13 Kč plus nanuk za 8 Kč – není problém u mladší kasírky na to vyvalit bulvy a minutu počítat. Tak tohle mi příjde dost strašný, řekl bych, že náš „opěvovaný“ vzdělávací systém dává glejty už za účast, ve snaze přiblížit se Americe, kde znalosti průměrného obyvatele jsou na úrovni, které u nás kdysi byly srovnatelné s 7.třídou základní školy.
Necpal bych matiku do humanitních oborů, ale na všeobecné a technické obory přece matematika patří, tam matura z ní povinně a hotovo (nebo alternace s fyzikou). Jinak budeme za pár let národ blbe.ků. Je to těžký předmět, musí se učit, ale dokáže se odvěčit.
Maturita mívala už od Rakouska určitou prestiž, komouši ji začali trochu degradovat a teď, místo aby se obnovil její význam, naopak upadá ještě víc. Ať mi to dnešní mladí, co se jich to týká, prominou, ale je to bohužel tak. Společenská objednávka a styl působení na děti reklamami a masmédii tlačí úroveň vzdělanosti dolů, na rozdíl od Japonska a jemu podobných států, kde se do vzdělání lejou obrovský sumy. My máme předurčení rozvojové země pro uplatnění přebytků z nadvýroby a pro použití jako země s levnou pracovní silou, která nemá proč být moc vzdělaná. Tup
MMarjanka
6. 8. 2004 6:40
A jen tak mimochodem
pokud by měl maturovat z matematiky Albert Einstein - jak by to asi dopadlo? Takže podle valné většiny zde přispívajících je tento pán totální hlupáček???
Re:
... ten pán matematiku ovládal velice dobře ...
MMarjanka
6. 8. 2004 6:35
Názor, že znalost matematiky je dokladem vzdělanosti
je totální blbina. Znám mnoho lidí, kteří jsou vzděláním velmi na výši a přesto s matematikou zápolili. Někteří z nich (dokonce absolventi lékařské fakulty) tvrdí, že pokud by kdysi museli maturovat z matematiky, tak dneska maximálně dělají vrátné, protože by to byl pro ně velký problém. Nevím proč považovat matematiku za spásu lidstva. Jedna velmi zkušená paní profesorka tvrdí, že má léty praxe (17 let ve školství a studenti ji milují, protože si zachovala mladý přístup) ověřeno, že lidé s nadáním na matematiku mívají problémy např. s jazyky. Dopřejme tedy lidem, ať mohou mít vzdělání jaké potřebují a jaké jim vyhovuje.
Re:
celkem souhlasím, ale proč je povinná maturita z češtiny a cizího jazyka? Já měl matiku v malíčku, ale s češtinou a němčinou jsem zápolil, dnes mám VŠ vzdělání v IT, čeština (literatura) je mně na houby, pravopis snad ještě umím, němčinu jsem pár let nepoužil a angličtina, na kterou nebyli učitelé, mně chybí.
Takže klidně jsem pro nepovinnou matematiku, ale buď zrušit povinný jazyk nebo dát seznam předmětů, ze kterých si žák musí vybrat aspoň jeden nebo dva (např. jazyk a matematika - jedno z toho)
1_130_202_135
5. 8. 2004 23:32
Loučím se..
a jdu si před spaním číst Coveneyovo Mezi chaosem a řádem.... (aneb Hranice komplexity: hledání řádu v chaotickém světě).
"Bůh vložil do sil přírody tajné umění, aby jí umožnil zformovat se z chaosu v dokonalý světový systém"