Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soutěžící se soudí, chce být milionářem

Jak se jmenoval ve starém římském vojsku oddíl o síle 120 až 150 mužů? Odpověď na tuto jedinou otázku je klíčem k jednomu a čtvrt milionu. Nenápadný Karel Lupoměský se soudí s televizí Nova, že na ni odpověděl při soutěži Chcete být milionářem správně. Televize tvrdí opak.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Isbjoerna

Nevim, oc se pan soudi!
, Generel: manipulus = 2 centurie. Otazka je sice "nesikovne" polozena, avsak odpoved "pocet muzu 120-150 = Centurie" je pro vsechny legie stareho Rima CHYBNA. I kdyz pocet muzu v ruznych dobach a vojenskych utvarech je variabilni, nemela centurie NIKDY pocet 120-150 muzu! Jedna centurie v cisarske dobe (u II.-X. kohorty) obsahovala 10 stanu po 8 muzich (=80 muzu) + Centurio (=velitel) + jeho pomocnici (zpravidla 2-5 muzu). Pouze centurie I. kohorty mela 162 muzu. ------- V drivejsich dobach mely centurie 60-85 muzu, manipulus (dvojnasobek) = 120-170 muzu. Pouze triarii (nejzkusenejsi bojovnici) tvorili centurie mensi (30 triarii/centurie; 60 triarii/manipulus).
0/0
10.8.2004 20:09

KADO

Kohorta
starořím. vojenská jednotka, zahrnovala 3 manipuly javascript Stranka(1, 'universum', '062592') (tj. 6 centurií javascript Stranka(1, 'universum', '016044')); po vojenské reformě Maria javascript Stranka(1, 'universum', '062999') se stala taktickou bojovou jednotkou o síle 400–600 mužů, schopnou samostatných vojenských operací. 10 k. tvořilo jednu legii javascript Stranka(1, 'universum', '057888').
0/0
18.7.2004 16:28

KADO

Re: Centurie
nejmenší starořím. voj. jednotka, pův. 100, později 60–80 mužů; dvě c. tvořily manipul javascript Stranka(1, 'universum', '062592'), potom 6 c. jednu kohortu javascript Stranka(1, 'universum', '051524');
0/0
18.7.2004 16:30

Leto_Atreides

N@va
Co je to za blbost? Pokud mohl mít ten chlapík podle historických pramenů pravdu, televize by se mu měla omluvit a zacvakat to. Tyhle tahanice mi přijdou nechutné a nedůstojné.
0/0
18.7.2004 10:05

michal

POPRVE???
JENZE TOHLE NENI POPRVE CO BYLA POLOZENA OTAZKA NA KTEROU JSOU MOZNE DVE ODPOVEDI ..... MOZNA JE TO ZAMER NOVY POLOZIT NEJEDNOZNACNOU OTAZKU TAK ABY SOUTEZICI ODPOVEDEL VZDY SPATNE
0/0
17.7.2004 21:06

goodfellas

Re:
Mas pravdu, pac jednou tam byla otazka "Kolik je soucet uhlu v pravouhlym trojuhhelniku" - urcite to nemusi byt 180, protoze zapomneli rict v Euklidovsky geometrii, :o))
0/0
18.7.2004 2:13

pepovaspajzka

Otazka je nejednoznacna
Na tuhle otazku si pamatuji a automaticky me napadlo Centurie, ihned jsem otevrel Encyklopedii antiky a vyhledal co je to Centurie a co je to Kohorta. Pokud bereme jako arbitr knihy, tato byla ze 70. let 20. stoleti, tak je spravne Manipul. Bohuzel jsem se take docetl o relativnosti poctu vojaku Rimskych jednotek v dobe Rimske rise, takze pravda je , ze otazka je nejednoznacna. Jinak zkuste www.coje.to , ted se tam jdu kouknout, je to databaze trech encyklopedii.
0/0
17.7.2004 16:08

pepovaspajzka

Re:
Takze slovnik www.coje.to rika a odkazuje se na Universum : Centurie je nejmensi vojenska jednotka ktera mela 100 vojaku pozdeji 60 az 80.
 
0/0
17.7.2004 16:28

OldFaker

Jak nemám Novu rád....
...tak musím dát za pravdu těm, kteří souhlasí s výrokem, že správná odpověď je manipul..Tak to je, a pamatuji se, že když to zaznělo, rozčílil jsem se, otevřel něco encyklopedií, knih o vojsku a válce, na Internetu zalovil a nohužel zjistil, že se rozčiluji z vlastní blbosti.... 10 Contubernium (8 man squad-units) = 1 Centuria (+ 80 men) 2 Centuria = 1 Maniple ("Handful") Unit (+ 170 men) Díky Protivo...
0/0
16.7.2004 22:42

GhorX

Re:
Nahlédněte do diskuze níže, zjistíte, že počet mužů v jednotce jménem "Centuria" se měnil a postupně se snižoval. Původní počet byl (jak název napovídá) 100 mužů, což je odpovědi na otázku blíže, než dvojnásobek (Manipulos). Otázka byla tedy nejednoznačná, nespecifikovala dobu, ke které se vztahuje. Výraz "Centuria" sloužil spíš pro organizační účely, "Manipulos" odpovídal významově vojenské terminologii.
0/0
16.7.2004 22:49

OldFaker

Poslouchejte!
Nezajímá mě, co si kdejaký ujetý diskutér myslí! Důležité je, co opravdu byl manipul, co byla centurie a počty osob, zařazených v těchto jednotkách - kecy o vývoji jsou blití... Správné odpovědi se nejvíce blížil manipul ( dokonce se s ní v rozsahu správné odpovědi kryl... ) a centurie prostě nevyhověla.... Je to jak český parlament - blití bez hodnoty, fakta zajímají jen pár šťouralů....
0/0
16.7.2004 23:07

GhorX

Re:
Centuria MĚLA původně 100 mužů. http://www.stru.hranet.cz/projekty/valky/rimane.htm
0/0
16.7.2004 23:10

OldFaker

Neotravujte!
Centuria byla ČÁSTÍ MANIPULU, který měl 120- 200 mužů! Takže centuria NIKDY NEMĚLA 120 - 150 mužů! Jste Maďar, Turkmen, nebo poslanec za ODS, KSČM či ČSSD ?!?!
0/0
16.7.2004 23:22

paltt

Re:
Pane kolego. Neni treba si nicit zdravi pro blbost jinych. Jinak ta posledni veta je naprosto uzasna. Ha, ha, ha.
0/0
17.7.2004 9:44

maroons

Re:
Naprostý souhlas. Autor věty skutečně prokázal mimořádný talent pro "hledání souvislostí"..!!!
0/0
18.7.2004 12:39

GhorX

Re:
Čech. Debata je o tom, zda Centuria je, či není správná odpověď, nikoliv o tom, zda Manipulos je nesprávná. Pokud si vezmeme počty, které v historii nabývaly oba celky, jsou správné obě.
0/0
17.7.2004 11:36

Liborac

Re:
no jiste renomovani historici nejsou schopni poradne odpovedeted zato ty mas jasno hned a vsichni co to nechapou sou uplny dementi. BRAVO.
0/0
10.8.2004 16:12

Protiva

jo ta latina
Není to zdaleka jediná chyba,kterou v soutěži předvedli. Doporučuji se podívat např. na tuto stránku: http://www.roma-victor.com/community/bb/viewtopic.php?t=2129&highlight=
Jinak asi každý ví, že cent je 100 i v češtině a ve všech románských jazycích. Manipul měl obvykle několik setnin. Není nad právní výklad historických faktů.
Vzpomínám si také na chytrý pořed "nikdo není dokonalý", kde se např. dělalo blbce z člověka, který neřekl, že Země má 2 póly (S+J). Ale, že severní magnetický pól je několik tisíc km od severního zeměpisného, to už nikomu nevadí.
0/0
16.7.2004 21:42

Rada8

***
za blbost se platí, nova by měla zaplatit. pokud jde o tak velké peníze, rozhodně by měli být možnosti odpovědí jednoznačné a správné. a tomu soutěžícímu se vůbec nedivím, mít na to odvahu a prachy tak bych do toho taky šla.  
0/0
16.7.2004 19:34

pehlad

lidi jsou nenažraný ale Tv Nova nejnenažranější
0/0
16.7.2004 19:18

Modráček

Ať najme Fagana!
Měl by si najmout Eda Fagana, to by bylo něco. Jeden žid (Fagan) by se soudil o majetek s druhým židem (Kellner). Výsledkem by jako obvykle byla arbitráž, po jejímž konci bychom se na to všichni složili.
0/0
16.7.2004 17:45

strejndz_dyzajr

Re:
no, Goebbels s Himmlerem, Eichmannem  a Heydrichem by z tebe meli velkou radost
0/0
17.7.2004 9:15

Liborac

Re:
odlepuje se ti plakat Adolfa blbce ....
0/0
10.8.2004 16:51

Dr. Fe1

Dřívější omyly
Jenom si vzpomínám, že kdysi v risku byla otázka kolik bodů je v rugby za položení míče do vymezeného prostoru soupeře. Jako správnou odpověď tam měli 4 body, ale přitom už cca 2 roky před tou soutěží se pravidla rugby změnila a za to položení bylo místo dřívějších 4 bodů stanoveno 5 bodů. Otázky do soutěží se musí dělat zodpovědně, nejvíc chyb se nadělá v těch nejjednodušších.
0/0
16.7.2004 16:40

Semik 1979

USA 3. cast
1. místo
Vítězem letošní soutěže byl p. Merv Grazinski z Oklahomy. Ten si
koupil zcela nový obytný vůz Winnebago. Při cestě domů z fotbalového zápasu vjel na dálnici, nastavil automat na 130 km/hod, přelezl ze sedadla řidiče do obytné části a vařil si kávu. Nebylo pak divu, že vůz opustil dálnici, havaroval a převrátil se. P. Grazinski se pak soudil s výrobcem, že v návodu k obsluze vozidla nebylo výslovně uvedeno, že toto se nesmí. Porota mu přiřkla náhradu $1,750,000 plus zcela nový Winnebago Motor Home.
Výrobce pak skutečně v tomto smyslu upravil návod k ovládání vozidla pro případ, že by se vyskytl ještě další úplný blbec a koupil si jejich vůz.
To je opravdu možné jen v Americe
0/0
16.7.2004 16:38

Flat Vamp Original

Re:
...to je dobrý, kdes to vzal? U nás je to ovsem taky na prd - málokdy vysoudís za velkou a skutecnou újmu nejaký slusný peníze. 
0/0
16.7.2004 17:18

filip777

Vymysly
Drahy Semiku, mel sis to prvni overit primo na stellaawards.com. To cos tady tak pracne nakopiroval je totiz preklad stranky bogus.html na stellaawards. Jsou to tedy prokazatelne vymysly. Nemel bys vsemu tak naivne verit, akorat se tady ztrapnujes.
0/0
16.7.2004 17:23

bechernik

Re:
Nedokazu posoudit tenhle konkretni pripad, ale podobne veci se v americe opravdu deji! vcera nam to na anglictine potvrdila rodila americanka, ktera rikala ze treba v navodech k prackam atp. se pise aby se tam nedavaly zvirata a tak dal :-)
0/0
16.7.2004 17:29

filip777

Re:
To je sice mozne, ale ten typek co sem nakopiroval ty zarucene pripady sem zcela prokazatelne nakopiroval vymysly, ktere jsou navic jako vymysly zverejenene na StellaAwards. Cili se podle me totalne ztrapnuje. Dale si vsimni, ze z osmi StellaAwards2003 je 7 za PODANOU ZALOBU a ne za VYHRANOU ZALOBU. A jeste bych podotkl, ze podobne veci se deji i v Evrope. V Norsku byl odsouzeny opily SPOLUJEZDEC, ktery zatahl rucni brzdu kdyz se auto samovolne rozjelo v momente, kdy ridic platil u benzinky. Videl ho policajt a naparili mu pokutu za rizeni v opilosti a soud tu pokutu uznal.
0/0
16.7.2004 17:37

filip777

Re:
Napriklad StellaAward'03 #6 je typek, ktery se vyzral jako prase v McDonalds a spol. a zazaloval je za svou tloustku. Soudce tu zalobu trikrat zamitl a navic zakazal jakekoli dalsi zaloby tohoto typu od tohoto typka. Jak rikam, vetsina StellaAwards jsou absurdni zaloby, ne absurdni rozhodnuti soudu. Navic si myslim, ze zrovna my Cesi se soudnimi pripady jako Grebenicek se nemame moc co vytahovat, ze...
0/0
16.7.2004 17:43

Aiki75

Re:
máš pravdu, ja bych tam přidal (i když se nejedná o soud) rozhodnutí komise nad rozhodčími a ty strašné tresty
 
Stelinka jasně patří naším rozhodčím
0/0
16.7.2004 17:50

kiskim

Re: volove
Jste uplni tupci kdyz skacete na tyto skazky ktere vymysli nekdo kdo si leci svoje komplexy na vymyslene hlouposti jinych a nejlepsim tercem je samozrejme USA ze!!!
 
0/0
16.7.2004 17:28

Tide

Re:
policejní stát včele s prezidentem, kterej, když dělá charitu ve škole drží slabikář vzhůru nohama a dělá, že čte, vrahoun první třídy, co na něm má obdivovat?
0/0
16.7.2004 18:31

filip777

Re:
Jo, a GWB taky ji male deti. A nez je sni tak jim uplne normalne trha nozicky a rucicky. Fakt. Nekecam. Videl jsem to na Internetu.
0/0
16.7.2004 19:15

filip777

Re:
Jo, pro vsechny agitatory co sem jeste budou psat. Taky je docela dobre kouknout se na snopes.com at se tady tak nepredstavitelne neztrapnujete. Jelikoz zjevne nezvladate vyhledavani na Internetu, tak tady http://www.snopes.com/photos/bushbook.asp je link na snopes.com s analyzou chyb, ktere ten idiot co tu fotku editoval napachal a navic taky originalni fotku, kde je ten slabikar normalne. Ste fakt chudaci, kdyz sve "nazory" musite zakladat na vymyslech a spatne zeditovanych fotkach. Jste k smichu.
0/0
16.7.2004 19:22

Semik 1979

USA 2. cast
5. místo (dělené)
Terrence Dickson z Bristolu, Pennsylvanie, opouštěl přes garáž dům, který právě vykradl. Nepodařilo se mu ale otevřít dveře garáže, protože vypovědělo automatické otevírání. Zpátky do domu se taky vrátit nemohl, protože si zaklapl spojovací dveře z garáže do bytu. Domácí byli na dovolené a tak zůstal p. Dickson uvězněn v garáži 8 dní a přežil jen díky zásobě Pepsi a velkému pytli psích granulí. Od vlastníka domu pak vysoudil náhradu za duševní újmu ve výši 500,000.
4. místo
Jerry Williams z Little Rocku, Arkansas, získal 14,500 + úhradu
nákladů léčení, když byl napaden sousedovým psem beaglem. Pes byl na řetězu na dvorku svého pána za plotem. Vysouzená náhrada byla tak nízká, protože porotě připadal ten pes poněkud vyprovokován, když p. Williams lezl přes plot na jejich dvorek a po psovi opakovaně pálil ze vzduchovky.
3. místo
Filadelfská restaurace musela zaplatit panu Amberu Carsonovi z Lancasteru, Pennsylvania, náhradu ve výši $113,500, když u nich uklouzl na rozlité limonádě a zlomil si kostrč. Limonáda se na podlahu dostala několik vteřin před incidentem, kdy ji p. Carson chrstl do obličeje svému příteli během výměny názorů.
2. místo
Kara Waltonová z Claymontu, Dealaware, vysoudila na nočním klubu v sousedním městě náhradu za to, že při vylézání z okna záchodu spadla na zem a vyrazila si dva přední zuby. Stalo se to proto, že pí. Waltonová se pokušela utéct ze záchodu bez zaplacení poplatku $3.50. Získala náhradu $12,000+náklady na zubaře.
0/0
16.7.2004 16:38

The Beast

Re:
tak tomu říkám země neomezených možností...
0/0
16.7.2004 16:48

Semik 1979

USA 1 cast
 
Dole na diskuzi tu nekdo zminil krasne pripady, jake se staly v USA, tak je tu hodim, at se pobavite. Bohuzel je to vsechno pravda, i kdyz neuveritelna
Only in America .......
To je možné jen v Americe!
Opět byli vyhlašováni vítězové každoroční Ceny Stelly.
Cena je pojmenována podle 81ti leté Stelly Liebeck, která se kdysi polila kávou a úspěšně za to nechala odsoudilt McDonalda. Tento případ inspiroval ke každoročnímu vyhodnocení nejkurioznějších a nejůspěšnějších soudních případů v USA:
Bohužel se do loňského hodnocení nedostala současná kampaň teenagerů, kteří teď houfně žalují McDonaldy, že ztloustli po jídle u nich.
5. místo (dělené)
Kathleen Robertsonová z Austinu, Texas, vysoudila $780,000 za zlomený kotník v nábytkářském obchodě, kde zakopla o pobíhajícího spratka. Majitelé obchodu byli rozsudkem dosti překvapeni, protože ten předmětný spratek byl syn paní Robertsonové.
5. místo (dělené)
19ti letý Carl Truman z Los Angeles, Kalifornie, získal $74,000 + léčebné výlohy, když mu jeho soused přejel ruku vozidlem Honda Accord.
P. Truman si zřejmě nevšiml, že někdo sedí za volantem vozu, že kterého kradl poklice.  
0/0
16.7.2004 16:38

Semik 1979

USA
Dole na diskuzi tu nekdo zminil krasne pripady, jake se staly v USA, tak je tu hodim, at se pobavite. Bohuzel je to vsechno pravda, i kdyz neuveritelna
Only in America .......
To je možné jen v Americe!
Opět byli vyhlašováni vítězové každoroční Ceny Stelly.
Cena je pojmenována podle 81ti leté Stelly Liebeck, která se kdysi polila kávou a úspěšně za to nechala odsoudilt McDonalda. Tento případ inspiroval ke každoročnímu vyhodnocení nejkurioznějších a nejůspěšnějších soudních případů v USA:
Bohužel se do loňského hodnocení nedostala současná kampaň teenagerů, kteří teď houfně žalují McDonaldy, že ztloustli po jídle u nich.
5. místo (dělené)
Kathleen Robertsonová z Austinu, Texas, vysoudila $780,000 za zlomený kotník v nábytkářském obchodě, kde zakopla o pobíhajícího spratka. Majitelé obchodu byli rozsudkem dosti překvapeni, protože ten předmětný spratek byl syn paní Robertsonové.
5. místo (dělené)
19ti letý Carl Truman z Los Angeles, Kalifornie, získal $74,000 + léčebné výlohy, když mu jeho soused přejel ruku vozidlem Honda Accord.
P. Truman si zřejmě nevšiml, že někdo sedí za volantem vozu, že kterého kradl poklice. 5. místo (dělené) Terrence Dickson z Bristolu, Pennsylvanie, opouštěl přes garáž dům, který právě vykradl. Nepodařilo se mu ale otevřít dveře garáže, protože vypovědělo automatické otevírání. Zpátky do domu se taky vrátit nemohl, protože si zaklapl spojovací dveře z garáže do bytu. Domácí byli na dovolené a tak zůstal p. Dickson uvězněn v garáži 8 dní a přežil jen díky zásobě Pepsi a velkému pytli psích granulí. Od vlastníka domu pak vysoudil náhradu za duševní újmu ve výši 500,000. 4. místo Jerry Williams z Little Rocku, Arkansas, získal 14,500 + úhradu nákladů léčení, když byl napaden sousedovým psem beaglem. Pes byl na řetězu na dvorku svého pána za plotem.
0/0
16.7.2004 16:36

Semik 1979

Re:
Aha, tak to musim napsat na vic casti...
0/0
16.7.2004 16:37

filip777

Re:
Radeji jsi to sem nemel psat vubec. Ale jako politruk by ses uzivil - opakovana lez se stava pravdou, ze? Je opravdu zabavne, ze citujes StellaAwards a ani se nepodivas na jejich stranku abys zjistil, ze tady kopirujes vymysly. A jeste ty tvoje kecy "Je to pravda i kdyz neuviretilna". Ses trapnej.
0/0
16.7.2004 17:52

JakeTramp

nejsprávnější odpověď :-)
To je teda fakt dobrá obhajoba :-) Co to je nejsprávnější odpověď. Podle mně může být odpověď na otázku v takovéhle soutěži buďto dobrá nebo špatná, ale nejsprávnější? Pokud platí je otázka nejednoznačná tak vinu nese ten kdo ji vymslel a ne ten kdo na ni nejednoznačně odpověděl. Úplně chápu toho chlápka. Na kolik takových otázek musel v životě každý z nás odpovídat jenom v různých školních testech a písemkách že :-)
0/0
16.7.2004 16:27

Dr. Fe1

Re:
Přesně tak. Jestli jsou dvě odpovědi správné, tak musí být jako správná uznána kterákoliv z nich.
0/0
16.7.2004 16:32

pavel64

historici
V každém případě si asi několik historiků z vojenského ústavu finančně polepší. Nova jistě nebude riskovat, že by napsali nějaký nejednoznačný posudek.
0/0
16.7.2004 16:20

kesitnarfw

Encyclopædia Britannica
centurion  Encyclopædia Britannica Article the principal professional officer in the armies of ancient Rome and its empire. The centurion was the commander of a centuria, which was the smallest unit of a Roman legion. A legion was nominally composed of 6,000 soldiers, and each legion was divided up into 10 cohorts, with each cohort containing 6 centuria. The centurion thus nominally commanded about 100 men, and there were…

zvergel

Re:
Ani není nutné sahat k encyklopediím,stačí trosky středoškolského vzdělání,centurion je setník,centum je 100.Třeba centimetr je setina metru.Na to blbové z Novy nestačí.Je tomu již dlouho,dokud ještě běžel pořad uváděný Vyskočilem (už jsem zapoměl jak se přesně jmenovala ta soutěž,pak to uváděl Krasl)jedna z otázek byla,kde byla potopena bitevní loď Admiral Graf Spee.Podle Novy u Bueno Aires.Podle zbytku světa To bylo v průplavu La Platy 20 km od Montevidea,kdežto Buenos Aires je asi 600 km (pochopitelně až za Montevideem).Nehledě na to,že to nebyla bitevní loď,ale kapesní bitevní loď,což je něco zcela jiného.Na Nově mají znalosti zhruba na úrovni(maximálně) Radia Jerevan.A úroveň též.
0/0
16.7.2004 15:43

leonel

Re:
Průplav ? Nebo Río de la Plata?
0/0
16.7.2004 16:12

Manstein

Re:
Zaliv la Plata, do ktereho se dale vleva Rio de la Plata, takze "usti reky la Plata" je take spravne. V pruplavu to nebylo. Podstatne je, ze to bylo blizko pristavu v Montevideu, kde vystoupila vetsina posadky, zbytek vyplul, potopil lod a nasedl do clunu.
0/0
16.7.2004 16:41

leonel

Re:
Je mi to jedno, ale když už jsem viděl zmínku o  nějakém průplavu tak jsem si dovolil něco poznamenat. Když tam občas přejíždím z jednoho břehu na druhý, tak mi to hold nedalo. Nezlobte se.
0/0
16.7.2004 17:52





Najdete na iDNES.cz