Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přijímačky byly nefér, říkají studenti

Sotva začaly přijímací zkoušky na vysoké školy, už se objevily stížnosti. Tentokrát proti brněnské Masarykově univerzitě. Ta přijímá zájemce na základě písemky prověřující všeobecné studijní předpoklady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

nebel

no tak deti
uz se tady neperte :))
0/0
4.6.2004 13:54

Halbi

Bodování na základě percentil
Bodování na základě percentil odporuje zákonu o vysokých školách. Kdo to odhalí má šanci ! Tak se snažte.
0/0
12.6.2004 16:23

bombai

všechno na světě se dělá buď dobře nebo špatně nebo v Brně
Ted jsem se konecne podivala na vysledky prijimacek Muni - jsem prijata, percentil 130,2 obor Medialni komunikace a politologie (je mi 31 let, takze si mohu dovolit studovat tento luxus, nechapu, jak by to mohl studovat clovek tesne po maturite, ve 24 letech hotovy politolog..aj jaj.) Asi bych si nemela nac stezovat, ale musim! 1) v podminkach prijimaciho rizeni je uvedeno zhruba toto: pokud se zucastnite Narodnich srovnavacich zkousek (NSZ) poradanych SCIO o.p.s. , muze vam byt v pripade upesneho skore zapocitano k vysledkum prijimacich zkousek vice bodu. 2)SCIO je mozna vedena jako nadace ci Obecene prospesna spolecnost, ale fakticky se jedna o podnikatelsky subjekt. Proc si statni univerzita nepripravi zkousky sama a musi na to prizvat dodavatele, soukromy podnik? Docela by mne zajimalo, jestli na to delali vyberove rizeni? 3)NSZ se konaji pouze v urcity den, na urcitych miste v CR, musite zaplatit nezanedbatelnou financni castku. Tedy - pokud koupite urcity produkt, jen a pouze NSZ a zadny jiny, muzete ziskat jakysi bonus k prijimacim zkouskam! Pokud se nezucastnite, vase smula, nejste vzorny spotrebitel. Argument Scia, ze si muzete udelat prijimacky nanecisto, jim pokulhava. Neustale se ohaneji tim, ze jejich testy jsou komplexni, originalni, a neopakovatelne a ze se na ne "nasprtit" neda. Takze jde zase jen o penize. Zaplatis, zkusis. Mozna, ze pristi rok obdrzi adepti studia, kteri maji urciteho mobilniho operatora a provolaji nad jisty pocet minut, take body navic.
0/0
4.6.2004 0:12

J@n

Re:
Percentil 130,2  BLBOST  
A zvykej si na kapitalismus. Nikdo tě přece nenutil, ať si děláš NSZ.
0/0
4.6.2004 0:20

bombai

Re: percentil Blbost! ne, pusinko, celkovy soucet vyse percentilu z obou casti zkousek...
Na kapitalismus jsem zvykla, nic proti nemu nemam, protoze je to jedine, co na svete funguje. Ale stejne je to nefer! Neco jsi koupil, a muzes mit za to premii. To muze fungovat v Delvite, ale ne na statni univerzite pri prijimacich zkouskach! Pan rektor je zaroven "verejny cinitel", platime ho z dani jako mourovaty, takze na takove veci by si mel davat setsakra pozor. Ja zadne NSZ predem samozrejme nedelala, ja si odskocila z prace na prijimacky a bylo. Jdu spat. Dobrou!
0/0
4.6.2004 0:53

J@n

Re:
Jenze soucet percentilu neni percentil, drahousku. Neplet si pojmy s dojmy. A soucet (v tomto pripade uz bodu) 130 je velmi malo. Se devim, ze te prijali. Mozna, ze na kombinovane studium te mohli s tak mizerny vysledkem vzit. Ja mel treba souset bodu 190,8. Kamarad 150 a nevzali ho.
Kdyz si nic navic nedelala (neplatila), tak nechapu, co tady resis. Bud rada, ze si rada.
0/0
4.6.2004 9:37

dammx

Re:
Jedná se skutečně o součet percentilových bodů z jednotlivých zkoušek, jak píše bombai. Výsledkem je potom celkový počet percentilových bodů.
Ale 130 skutečně není mnoho. Měla jste velké štěstí, že vás přijali. Buďto o tento obor není zájem nebo většina ostatních byla ještě horší než vy.
Já jsem rovněž dělala přijímačky a vzali mě. Měla jsem celkem 155 perc. bodů. A nemyslím si, že by to byl nějaký super výsledek. I když ke složení zkoušky stačí 120 - ovšem tohle je relativní, záleží na tom kolik se hlásí lidí a jak jsou dobří.
Přeji úspěšné studium!
0/0
4.6.2004 11:00

J@n

Re:
Jedná se o součet bodů stanovených na základě percentilu, ale nedá se říct, že se jedná o percentil, když tyto body sečtem. Precentil bychom získali, kdybychom udělali pořádí na základě tohoto bodového součtu a byl by pochopitelně  v rozpětí 0-100. Udávat jakoukoliv hodnotu percenti nad 100 je prostě nesmyl a nepochopení toho, co je percentil.
0/0
4.6.2004 14:45

mike2000

UKradená MUNIce
Dělal jsem (úspěšně) přijímačky na pražské školy i na Masaryčku. Myslím, že systém, který zohledňuje skutečné schopnosti, nikoli bezduché šprtání a náhodu, by měly zavést všechny ostatní university, chtějí-li alespoň částečně držet progresivní tempo Masaryčky (IS, koncepce ISIC...). MUNI rulezz!
0/0
3.6.2004 23:11

Dadulinda

Vic než divné TSP
K TSP: pokud má někdo všechny odpovědi v lehčí variantě správně, má pochopitelně 100%úspěšnost, ale když má někdo všechny odpovědi správně v těžší variantě, může mít taky maximálně 100% A další věc:obtížnost TSP je poměrně subjektivní pojem. Někomu může víc vyhovovat obtížnější forma. Ale hlavně:Masaryčka je...radši no comment , sláva KARLOVĚ UNIVERZITĚ !
0/0
3.6.2004 19:10

J@n

Re:
TSP se připadají divné leda těm, jejichž rozumové schopnosti nejsou dostatečné k jejich pochopení. Pro přepočet není důležité % úspěšnosti, ale pořadí vzhledem k ostatní řešitelům dané varianty. V rámci každé varianty jste tedy mohli být nejlepší a v každé variantě jste tedy mohli získat 100% na percentil nebo na přepočtené body (80 z 80).
Karlova univerzita = naprostá tragedie  Loni tam ani nebyli schopni určit správné odpovědi ke svým vlastním testům.
0/0
3.6.2004 19:50

Pakoš

divné
Psal jsem taky tyto testy, bohužel jsem psal lehčí variatu, takže i když jsem měl stejně spravných odpovědí jako jiní známí, tak byl v konečném důsledku mezi námi propastný rozdíl. Já se propadl o deset bodů a oni se o deset zlepšili, ale nebyl jsem na tom nejhůř! :-) Jeden měl 50 správných odpovědí a 30 bodů!
0/0
3.6.2004 17:45

lucinka bubu

...
Přijímačky jsem nedělala, tak se na tento problém mužu podívat s nadhledem... našla jsem odkaz, kde je popsána bodová úprava
zajímalo by mě, jak dlouho je vystavena, ať už na netu nebo někde jinde...
protože jestli byla vystavena už před přijímačkama, tak je tahle diskuze zcela zbytečná... neboť je chyba studenta, který si nepřečetl informace o přijímacích zkouškách... Nemyslíte?
0/0
3.6.2004 13:44

Pakoš

Re:
Neboj, kdyby tam byla, tak by lidi nepodávali stížnosti. Víš, každý není takový debil, aby si nezjistil, jestli náhodou něco nepřehlédl, když podává stížnost. Ale oni to tam dali několik dní po přijímačkách, takže tahle debata je právem na místě.
0/0
3.6.2004 17:49

White Shadow

ahoj všem
Také přeji pěkný den všem. Možná zase někdy..
0/0
3.6.2004 13:11

bublanina

krasny zbytek dne
Preji vsem krasny zbytek dne a nekdy priste treba i pri jine diskusi............ 
0/0
3.6.2004 13:05

luminol

reklama
Kdyby měl někdo zájem o chemii, budeme mít druhé kolo přijímaček. O nás takový zájem není :-)))
0/0
3.6.2004 13:00

luminol

loučení
Přátelé, loučím se, mám nečisté svědomí - musím pracovat :-). Děkuji všem za hezkou diskuzi a jestli jsem byl ostrý, tak věřte, že to bylo v zápalu hovoru. Hezký den všem.
Bublanino, vám se ještě ozvu mailem :-).
0/0
3.6.2004 12:58

ctrlaltdel

Zdravím Luminola
Luminole, s něčím podobným jsem se setkal ve Státech. Předem se nevědělo, za kolik bodů bude áčko nebo béčko. Poze se vědělo, že max. je 430 bodů. Až NÁSLEDNĚ se spočítám medián, což bylo někde kolem 310. Tak se stanovilo céčko. A od této hodnoty se stanovili ostatní známky. Asi nemusím dodávat, že to souvisí s Gaussovou křivkou...
 
Tato metoda mě velmi zaujala - proto když jsem začal v ČR externovat na fakultě, zavedl jsem jí též. Nejkouzelnější je pak vysvětlovat studentům, aby kolegům nedávali opisovat (mimojiné i proto, že je to nečestné a nesportovní, hihi), protože si sami pod sebou podřezávají větev, neboť (čím menší počet studentů, tím je to markantnější) tím, že kolega bude mít větší počet bodů, zvyšuje se medián pro stanovení trojky :-)
0/0
3.6.2004 12:47

luminol

Re:
Ano :-).
0/0
3.6.2004 12:52

albert10

Re:
Abych pravdu rekl, tak jsem vzdycky nesnasel, kdyz nekdo aplikoval tuhle metodu. Nastesti to nebylo moc casto. Proc? Protoze je zalozena na soutezivosti. Neni dulezite, kolik toho umite, ale jestli jste lepsi nebo horsi nez ostatni. Ja mam radeji pristup opacny. Je jedno, jestli jste horsi nebo lepsi nez vasi kamaradi, ale je dulezite, kolik toho umite.
0/0
3.6.2004 12:54

luminol

Re:
Ano, píšu to níže, že metoda není vhodná vždy. Ale pro příjímačky, což je taková soutěž :-), je jako ušitá.
0/0
3.6.2004 12:56

albert10

Re:
Pro prijimacky samozrejme. Tam je to cilem s medianem i bez medianu.
0/0
3.6.2004 12:58

ctrlaltdel

Re:
Bohužel nebo bohudík, i o tom je Amerika. Co se týče opisování, je to úplně jiný svět a dlouho mi trvalo, než jsem tam vystřízlivěl. Tam kdyby mě někdo viděl opisovat, tak mě normálně oznámí. Lidé si tam daleko více uvědomují, že vzdělání je investice...
0/0
3.6.2004 12:58

luminol

Re:
Jen dodám, že je třeba pak dobře vážit stanovení dolní hranice (tedy koho vyhodit :-). V běžných písemkách je asi nejlépe stanovit opravdové absolutní minimum nezávisle na mediánu (nebo nějakém percentilu). Prostě minimum znalostí proto, abych mohl někomu dát zápočet (nebo čtyřku na SŠ).
0/0
3.6.2004 12:55

ctrlaltdel

Re:
Souhlasím. Vhodné stanovení dolní hranice mi ZČÁSTI zajišťuje to, že použiji medián, nikoliv třeba aritmetický průměr. Samozřejmě jen zčásti.
0/0
3.6.2004 13:01

Zwerg

Re:
Tato metoda vypadá na první pohled dobře, ALE co když bude statistický rozdíl mezi kvalitou různých dvou ročníků ? Potom "hloupější" ročník bude mít celé studuim bodovou výhodu ? A na druhé straně, ten kdo má tu smůlu, že je součástí "chytrého" ročníku, tak bude mít celé studium zatížené nějakým bodovým handicapem ?
0/0
3.6.2004 13:12

Isbjoerna

Mimo thema.
Nemam cas cist vsechny prispevky, tak sorry, jestli nekoho opakuji, ale neco mam na srdci.
Bublanino: citim z tvych prispevku mnê naprosto pochopitelne rozhorceni a zklamani nad ucelu zcela cizim vyberovym rizenim, jehoz sitem jsi propadla. Nevim, jake konsequence to pro tvuj budouci zivot/povolani má, i kdyz i tak chapu tvuj smutek a opravnenou zlobu. Prestovsak bys tento vysledek nemela brat osobne a vubec ne "smrtelne vazne".
Vysledek testu nema v sobe vubec zadnou vypoved o tvych schopnostech ci zpusobilosti vysokoskolskeho studia. Na to jsou jine testy! (Tyto jine testy jsem trochu popsala v jednom delsim prispevku na predesle strance.)
Neohlizej se stale zpet, rekni si nekolik ulehcujicich vyrazu na adresu testu/poradatele, a pohledni s novou nadeji dopredu.
 
luminole: Z Bublaniny nehovori "hloupost a neschopnost", ale zklamani, pocit ukrivdeni, smutek a zloba (ciste "irrationalní" emotion). Nemas-li v sobe tento potrebny kousek empathie, abys pochopil jeji smutek a zklamani, vzdej se, prosim te, svych pseudo-usudku o schopnostech jejich (ci nekoho jineho) k vysokoskolskemu studiu.
Na zaklade prispevku Bublaniny se to opravdu posoudit neda!
0/0
3.6.2004 12:36

luminol

Re:
Já to z příspěvků Bublaniny cítím, ale ona to popírá (komunikujeme i mailem :-). Můj soud byl založen na tom, že stále opakuje i po dvou dnech totéž, ačkoliv to bylo již diskutováno. Takoví studenti, kteří se ptají stále dokola, jsou opravdu úžasní, to mohu potvrdit :-)) Pravdou je, že Bublanina neprozradila obor, který hodlala studovat, takže mé úsudky nemusely být přesné.
0/0
3.6.2004 12:41

Isbjoerna

Re: opakuje i po dvou dnech totéž
Opakuje-li nekdo i po dvou dnech totez, pak se citi nepochopen/spatne pochopen, citi se ukrivden.
 
To ma co delat s emotion, ne se schopnostmi studovat. Smutny/zklamany/nepochopeny se objevuji v kazde socialni/intelligencni vrstve, ale jen hlupaci a asocialove jim plivou do rany.
Bublanina potrebuje porozumeni, trochu utechy a dodani odvahy k dalsimu kroku. Nic vice, ale take nic mene!
0/0
3.6.2004 13:01

luminol

Re:
Bublanina ví, že ji ve skrytu duše miluji a fandím jí...
0/0
3.6.2004 13:02

Isbjoerna

Re:
OK.
0/0
3.6.2004 13:08

luminol

Re:
Proč mi vkládáte do prstů, co jsem nenapsal??? Já jsem nepsal o "hlouposti a neschopnosti"!!! Mluvil jsem o neznalosti pojmu statistika a neustálém opakování téhož, nic víc.
0/0
3.6.2004 12:45

Isbjoerna

Re: Sorry
"hlouposti a neschopnosti" Vam nevkladam do prstu, uvedla jsem techto vyrazu v "" ve smyslu oznaceni:
tak-zvane, casto-minene, vseobecne-uzivane
 
Citaci oddelim vetsinou "kursiv a modre"
0/0
3.6.2004 13:06

bublanina

Re:
vysokoskolske vzdelani ke sve praci nepotrebuji a ani z neprijeti nemam trauma (to muzu odprisahnout). Vysledek neberu osobne zaujala mne tady tato diskuse. (ale asi diky sve povaze takto diskutuji a nektere prispevky mne k tomu vyprovokovaly)
Treba to vyjde pristi rok a treba uplne na jine skole.....
 
0/0
3.6.2004 12:54

oranzovej

Utan
Luminole, mně nevadí použití statistických metod, stejně jako mi nevadí používání čehokoli v angličtině.  Na ten odkaz se nedostanu, ale věřím Ti, že počítali správně. To že považuji tento systém za špatný je v tom, že, podle mého názoru nejdříve vyhodnotili výsledky, ty však, nevycházejíce dle představ, zasluhovali "přepočet", nebo přehodnocení. To rovnou mohli říct ty ano, ty ne.
Nebo jinak použili metodu přepočtu hodnoty jednoho dosaženého bodu bez přehodnocení podmínek na vstupu - tedy když si někdo byl jistý, že má 90% správně, mohla polevit jeho pozornost a bohužel se následně ukázalo, že to bylo špatně.
Nebo ještě jinak, výstup je 100, ale má být 130? Franto, přepočítej to.
0/0
3.6.2004 12:26

luminol

Re:
Ne, to není podle PŘEDSTAV. Když měříš fyzikální veličinu, můžeš si najít pevný standard. To ale v pedagogice (sociologii, psychologii atd.) dost dobře nejde, takže samotní zkoušení jsou sami sobě standardem, pomocí kterého se srovnávají jednotlivé varianty testu. Je to srozumitelné?
Je to daleko upřímnější a pokornější, než tvrdit, že tento test, co vám předkládáme, jsme sestavili skvěle. Oni zjistí kvalitu testu až poté.
Test by šlo odzkoušet i předem, ale to už by někdo věděl, co v něm bude - muselo by se to zkoušet na věkově blízké skupině.
0/0
3.6.2004 12:32

oranzovej

Re: Utan
Je to naprosto srozumitelné, jen to není příspěvek  k tomu, co píšu.
Ty mne chceš přesvědčit, že jde v tomhle najít nějaká spravedlnost, které se můžeš přiblížit pomocí statistických metod a já Ti píšu, že buď dodržím podmínky ze vstupu a "historie se neptá", nebo to musím celé opakovat znovu.
Další názor je, že je to špatný systém a je třeba ho změnit od základu (Klekí).
0/0
3.6.2004 12:42

luminol

Re:
Už několikrát jsem psal o tom, že spravedlnost na světě není a už vůbec nelze najít "spravedlivou" metodu hodnocení znalostí.
0/0
3.6.2004 12:47

White Shadow

Re: hm
Spravedlnost je v lidech.....Já bych změnil celé základy. Pryč s hodnocením znalostí, spíše klást důraz na motivaci, zájem a rozvíjet přirozenou kreativitu každého z nás. Bohužel soutěživost je prostoupena celou naší společností. Podle mě kompetice lidi musí nutně frustrovat. Neposouvá lidstvo vpřed. Tam kde někdo vyhrává musí také někdo prohrát. Ten, co prohraje, uvěří vlastní neschopnosti, upustí od svých cílů i nápadů. A ten, kdo vyhraje zase často uvěří mýtu o nadřazenosti.....
 
0/0
3.6.2004 12:58

luminol

Re:
Hezké ideály, co asi odpovídají tvému věku. Ale fandím ti!
0/0
3.6.2004 13:01

bublanina

Re:
jo jo a nekdy Ti talentovani to po  par prohrach zabali naopak Ti co  na sobe pracuji neustale je v samotnem finale mohou predbehnout.
0/0
3.6.2004 13:03

White Shadow

Tak podívejte přátelé
Myslím, že nejpředmětnější příspěvky tady podali Luminol a Kleki Petra.......Hele, já jsem se nedostal, ale nechci v afektu převádět zodpovědnost na něco jiného- jako třeba to podivné přepočítávání bodů. Jestli jsou průkazným a správným způsobem  TSP, pak tam prostě nepatřím. Ale ještě není všem dnům konec...
0/0
3.6.2004 12:22

luminol

Re:
Nezoufej, je to jenom jedna zkouška, jinde nebo jindy se zadaří. A na co ses hlásil?
0/0
3.6.2004 12:23

White Shadow

Re: na psychologii
Psycholog C. R. Rogers formuloval 3 požadavky na správného psychologa: 1- empatie, 2- kongruence-tedy opravdovost ve vztahu k pacientovi a 3- pozitivní přístup.Obávám se, že tyto předpoklady TSP netestuje.A, co jsem tam viděl některé nabušené matematiky, už od pohledu ty jisté vlastnosti postrádali. Tolik k testu Tsp...
0/0
3.6.2004 12:30

luminol

Re:
Takže psychologie? Pokud můžu radit, tento obor je lépe studovat v zahraničí. Naše psychologie moc rozvinutá není a připadá mi, že se jedná spíše o historickou psychologii. V Německu například psychologii řadí pod přírodovědecké fakulty. Matika není všechno, souhlasím, základy však třeba i pro psychologa. To jsou jen mé názory :-).
0/0
3.6.2004 12:35

Kleki Petra

Re:
V souvislosti s těmito debatami jsem rád, že mám takové starosti už přes dvacet let za sebou. I když přijímací kritéria v té době bych nikomu z mladých spoludiskutujících asi ani moc nepřál. Já měl navíc v rodině "živly".
0/0
3.6.2004 12:26

luminol

základní předpoklad
Prosím všechny, co chtějí diskutovat o zvolené metodě, aby si dobře pročetli, jak bylo postupováno https://is.muni.cz/prihlaska/tsp_mu_2004.pl
a vzdělali se ve statistice. Bez toho opravdu diskuze nemá cenu. Je to asi jako bavit se o vhodnosti použití členů v angličtině bez znalosti základní slovní zásoby. Děkuji.
0/0
3.6.2004 11:50

Kleki Petra

Re:
Není ovšem kamenem úrazu v této věci to, zda mají či nemají uchazeči právo být seznámeni s veškerými podmínkami soutěže, do níž se přihlašují, předtím, než ji absolvují? Vše ostatní, co se tu řeší, tzn. i dovzdělání se ve statistických metodikách, je záležitost zcela podružná.
0/0
3.6.2004 11:55

luminol

Re:
V tom máš pravdu. Jestli nebyla metodika zveřejněna předem, není to hezké, ačkoliv na výsledku to asi nic nemění. Jde spíše o jakousi slušnost. Má námitka byla mířena na ty, co se tady snaží něco dokazovat a pletou páté přes deváté.
0/0
3.6.2004 11:58





Najdete na iDNES.cz