Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Střední školy čekají velké změny

První stovky dětí už to mají za sebou. Ministerstvo školství plošně otestovalo znalosti všech žáků devátých tříd v Karlovarském kraji. Státem zadávaná prověrka se skládala z českého jazyka, matematiky a studijních předpokladů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Isbjoerna

Mam dotaz
"Přijímačky na střední školy, jaké známe u nás, jinde v Evropě vůbec nemají. "
 
Co to jsou Přijímačky na střední školy?
0/0
25.5.2004 9:42

Kereme

Re:
Také dobrý postřeh!
0/0
25.5.2004 9:46

houba_

Re:
"prijimacky" jsou neco, kde uchazec o studium na strdeni skole  musi prokazat, ze ma nejake predpoklady na teto skole studovat.
Je to takova obdoba vyberoveho rizeni.
Je to svym zpusobem i v zajmu onoho uchazece, protoze pak by se treba nagymplu mohl citit jako idi ot.
Na soudnost rodicu pri vyberu stredni skoly  ze zrejme spolehnout neda.
0/0
25.5.2004 11:35

Isbjoerna

Re:
Hm. A vysvedceni z predchozi skoly nema platnost? Myslim: Kdyz ti da skola vysvedceni, ze jsi zpusobily pro dalsi/vyssi skolu, tak jsi zpusobily. Pak si (treba spolu s rodici a/nebo jinym poradcem) popovidas o sve "vzdelavaci budoucnosti" a prihlasis se na tu skolu, ktera se ti libi. Skola ti rekne: "Prima, na tebe uz dlouho cekame" nebo "Mame plno, zkus to jinde". Nektera skola rekne: "Kdo ma znamky v prumeru do (treba) 1,8, toho vezmeme hned, kdo ma horsi, prijde na listinu a musi na prijeti cekat tolikatolik semestru" - tomu se u nas rika NC (Numerus Clausus), uzivaji toho snad jen vysoke skoly pro nektere obory.
 
"Prijimacky" se delaji treba na vyssi hudebni skoly (jako studijni obor), kde musis ukazat, ze umis hrat instrument (nebo zpivat), mas hudebni sluch a citeni, znas cist noty atd - to se na normalnich skolach/gymnasiich uci jen velmi vseobecne.
0/0
25.5.2004 13:17

Johny_S

Re:
A jaký je v tom rozdíl? Proč by si škola nemohla vybírat ty žáky, které opravdu chce? Já bych to nechal na středních školách - kdo by chtěl, mohl by se řídit vysvědčeními, kdo by chtěl, ten by vypsal ještě přijímací zkoušky (když už by se mu chtělo dávat si tu práci, tak proč ne? Asi to má nějaký smysl). V současnosti jsou navíc mezi základními školami veliké rozdíly, takže jednička na jedné může klidně znamenat trojku na jiné. Petra Buznová toto chce opravit tím, že by české školství zcela zničila (ta její reforma je paskvil). Vláda naštěstí hodlá udělat něco jako státní srovnávací zkoušky, tak uvidíme, jak budou objektivní. Kdysi, když ještě neblahé paměti Eduard Zeman (mj. usilující o zrušení víceletých gymnázií, protože jsou prý "elitářská" - socdemáci patrně chtějí mít pouze šedý průměr, protože se Buznové cestu ke zrušení těchto škol konečně podařilo prosadit tak, že zavedla po prvním stupni ještě další přijímačky, naprosto zbytečné), navrhoval státní maturity, vyšel z toho takový hnus, se kterým si učitelé nevěděli, co počít. Zcela hovadské otázky, někdy tak těžké, že to nevěděli ani ti učitelé, prostě kravina. Ovšem co také čekat? Buznová nic neumí a nezná a víceméně si nechá radit od úředníků, kteří jsou tam léta ti samí a dlouhá léta navrhují stejnou reformu školství, kterou jim vždy parlament zamítne, takže to zkoušejí znovu a znovu a nyní to vypadá, že konečně, bohužel, uspěli. Škoda.
0/0
25.5.2004 16:18

Johny_S

Re:
P.S.: Opět klasický příklad socialistického vládnutí. Vláda zase něco nařizuje občanům shora, protože si myslí, že jedině ona, a nikoli tupí občané, má právo rozhodnout, co je správné. Jak typické (pro srovnání jiná socialistická směrnice, tentokrát z EU, o jednotných cenách softwaru, protože prý regionální rozdíly narušují trh - vždycky jsem se domníval, že se trh řídí celkem jasnými pravidly, zákonem nabídky a poptávky - jestliže je nějaké zboží příliš drahé (tj. např. kupní síla obyvatelstva je nízká), potom je poptávka nízká a je lepší cenu poněkud snížit, ale ne tak, aby se obyvatelům ostatních regionů na tom vyplatilo parazitovat, to už si ty společnosti musejí nastavit samy, žádné centrální nařízení to udělat nemůže, a pokud se o to snaží, tak právě ono křiví trh; podobné je to s opět evropským nařízením, že textilní zboží bude muset mít uvedeno nikoli např. Made in Czech Republic, ale Made in Europe, což má místní výrobce uchránit před levným zbožím z Asie, neboť neznajíce zemi původu, budou si toto zboží kupovat i obyvatelé jiných evropských zemí - jestliže je to ovšem tak výhodné, tak proč to navrhovat centrálně? Firmy na to přijdou samy, na to žádnou směrnici nepotřebují. Jenom to ovšem ilustruje socialistický a byrokratický způsob vlády u nás a v EU).
0/0
25.5.2004 16:24

Kereme

Re:
Vy tak nádherně všechno dokážete uhrát na Vaši protievropskou rétoriku. Musím se u Vás poučit.
0/0
25.5.2004 18:21

pekon

střední škola
Střední škola by měla mít právo na výběr uchazečů podle svého vlastního kritéria.
0/0
25.5.2004 8:54

Isbjoerna

Re: škola by měla mít právo na výběr uchazečů
A nemá?
0/0
25.5.2004 9:43

Kereme

Re:
Nevím, jak se kritéria gymnázií v ČR mohou lišit. Ono se po listopadu řeklo, že ať si každý dělá co chce. Výsledkem je neuvěřitelný chaos, čtyřletá, šestiletá, sedmiletá, osmiletá gymnázii - to snad nebylo ani v Kocourkově. Čím méně do těchto věcí bude střední škola mluvit a soustředí se na vlastní vzdělávací proces, tím lépe. Stát se nezbaví své zodpovědnosti za stanovení hlavních linií, protože stát garantuje a zodpovídá i finančně za školství, nikoli jednotlivé SŠ, kde mohou být pěkní pitomci (a také v mnoha případech jsou).
0/0
25.5.2004 9:45

Isbjoerna

Re: kde mohou být pěkní pitomci
Vychazim z predpokladu, ze na statnich skolach jsou ucitele statnimi zamestnanci, takze -prelozeno do praktickeho jazyka- statem vybrani odbornici, kteri se sice ridi "zakladni cervenou niti" (=statni osnova), ale maji svuj "volny hraci prostor" (cimz se vytvari zdrava konkurence mezi skolami).
0/0
25.5.2004 9:53

Kereme

Re:
Ano, v tom souhlasím - teoreticky. Učitelé SŠ jsou vlastně celkem velmi kvalifikovaní lidé, musí znát dobře svůj obor, mnohem víc než ho poté na SŠ užijí, a navíc pedagogiku, psychologii atp. Jenže atmosféra na SŠ je většinou stále v duchu komunistického školství, kdy bylo žákům předkládáno tisíce faktů k memorování bez jakéhokoliv učení myšlení v souvislostech. A učitelé jsou tím tak nasáhlí, že velmi často je jakákoliv diskuse s nimi úplně zbytečná. Volny hrací prostor není využíván - toho lidé tohoto myšlení nejsou schopni - nebo je využíván naprosto špatně. Alespoň podle mého názoru. Zdravá konkurence mezi školami může být pozitivní, pokud není založena na tržních mechanismech peněz či elitářského přístupu ke vzdělání. 
0/0
25.5.2004 18:19

Kereme

Rozumná věc
Je to rozumná věc. Když se daly pravomoci přímo středním školám, vznikly z toho nemožné kraviny. Vyskytovaly se příklady s nulovým řešením a jinde chtěli vyjmenovávat členy skupiny Beatles (to, co si najdu kdekoliv ve slovníku). Prostě se projevila neschopnost bývalých komunistických ředitelů gymnázií, kteří se před 89 museli chodit zpovídat na OV. Teď sedí na radnicích a lezou v řiťť novodobým pravičákům, také bývalým bolševikům, zatímco před 89 na gymplu říct slovo "pravice" a neodplivnout si znamenalo vyhazov. Snad už nás brzy čeká generační výměna.
0/0
25.5.2004 0:30

zab1

Re: .
Rozumná je vaše první věta. Zbytek je blábol.
0/0
25.5.2004 7:40

Kereme

Re:
Jestli jste postkomunistický ředitel SŠ, nedivím se Vaši reakci. Pakliže ne, tak ji alespoň nějak zdůvodněte.
0/0
25.5.2004 9:41

Johny_S

Re:
Např. tvrzení, že novodobí pravičáci jsou bývalí bolševici. Mezi novodobými pravičáky je daleko míň bývalých bolševiků než například mezi členy ČSSD. Bolševici zůstali bolševiky. Žádný chaos nevzniknul. Nevím, co je špatného na víceletých gymnáziích. To jenom socialisti by chtěli mít děti drženy pohromadě pokud možno co nejdéle, aby "nevznikaly elity", abychom zůstali šedivým průměrem. Jestliže je na nějakém z gymnázií výuka nekvalitní, co brání rodičům přihlásit dítě do kvalitnějšího gymnázia? O kvalitě škol se přeci všeobecně ví, a pokud ne, bylo by dobré zařídit, aby tomu tak bylo. Aby spolu školy soupeřily, protože ze soupeření jasně vyplyne, kdo je lepší a kdo podprůměrný. Státem řízený systém je nutné zlo, kterým by se mělo dávkovat co nejméně.
0/0
25.5.2004 16:30

Kereme

Re:
Mezi novodobými pravičáky je stejně velká část lidí s bolševickým myšlením jako v řadách členů ČSSD. Argument 1. A dále - víceletá gymnázia ať existují, ale ne v tak chaotickém systému jako dnes. Za první republiky to myslím celkem fungovalo. Argument 2. A vy zase s těmi socialisty - nemyslím si, že tímhle by se jim jejich cíle mohly podařit. Chodil jsem na ZŠ a SŠ za komunismu, kdy měl být systém nejprůměrnější - a byl elitářštější než v jakékoliv západoevropské zemi snad kromě Británie. Argument 3. Nemyslím si rozhodně, že cílem školství by mělo být, aby vyplynulo, kdo je lepší a horší. Argument 4. A kdo si myslíte, že jiný by měl řídit školský systém než stát, aby to nebylo to Vaše neoliberálně pojímané "zlo"? Argument 5.
0/0
25.5.2004 18:27





Najdete na iDNES.cz