Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Gripeny mají problém létat v NATO

Švédské stíhačky JAS-39 Gripen, jež má mít armáda ve výzbroji od příštího roku, mají problém: nejsou v tuto chvíli slučitelné s letectvem NATO. Novou překážkou je i to, že nemohou nést americké rakety středního dosahu AMRAM, bez nichž je účinnost nadzvukových strojů mizivá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

cejkis

Gazdíku Gazdíku
AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile)
píšou se dvě A pane Gazdíku
Už jen toto vypovídá o vašich kvalitách
0/0
16.5.2004 13:36

cejkis

Gazdíku, Gazdíku
Gazdíku Gazdíku, když už začneš psát něco objektivního.
Kdyby jsi raději napsal, kdo bude montovat do Gripenů komunikační systém s protokolem LINK16 bylo by to užitečnější.
0/0
16.5.2004 13:28

Dr No

Tak by mě zajímalo,
jestli příslušní státní úředníci vrátili úplatky, které dostali za předchozí výběrová kola a jestli je budou vracet ti, kteří je dostali od Švédů za Gripeny, pokud se vybere nakonec místo nich něco jiného, nebo se nebude kupovat nic....
0/0
15.5.2004 21:24

OldFaker

Pan Gazdík neví co píše...
...a je to dobře! Protože jak jinak mají naši spojenci poznat, že měl Zeman při hodnocení našich novinářů pravdu!?!? Pokud budou informace p. Gazdíkovi poskytovat plukovníci RSDr. tak to jinak nebude ! Myslel jsem, že už bude pokoj od blití na způsob: "nekompatibilní se systémy NATO" ale vrstva hovad, placených GRU, to bude pořád nastolovat! Jenže "politikům" rázu Vidímova, Langrova, Nečasova a Grossova to bude vyhovovat, dokud se nerozzlobíme ( umím to nazvat i přesněji! ) a nebudeme požadovat natolik spravedlivý volební systém, který tuto vrstvu zničí! Chci už jednou volit osobnosti a ne partu primitivně ve svůj prospěch politikařících tatrmanů!!
0/0
14.5.2004 22:09

Modráček

Vytrvalci
Ti zatracení sionisté v čele se Žantovským nepřestanou, dokud nekoupíme za trojnásobek běžné ceny ojeté F 16 ze Spojených států idiotských. Já je nechci. 
0/0
14.5.2004 18:24

Sudajev

IMO
www.flymig.com/maks_2003/ images/berkut.angle.htm tady máte pořádný stroj.
0/0
14.5.2004 12:27

Franta7

Modelová situace 2
Modelový případ: Německá letadla překročila hranice v 23:05 a letí rychlosti 1400km/h vybombardovat vojenskou základnu u Prahy.
23:05:30 Německá letadla jsou zachycená radary.
23:06:00 Byl uvědoměn pilot. Německá letadla se již nacházejí nad Comutovem
23:06:30 Pilot u své posádkay přerušuje svojí potřebu
23:07 Pilot naskakuje na motorku. Německé stíhačky jsou již na městem Louny
23:08 Pilot dorazil do hangáru. Německé stíhačky jsou již nad městem Slaný
23:09 Pilot se převlekl do přetlakové kombinézy. Nepřátelské Stíhačky jsou již nad základnou, ale minuly cíl. hurá. Zátím ale druhá letka překročila naše území.
23:10 Pilot je spěchá k svému stroji. Další německá letadla opět nad Chomutovem
23:11 Pilot sedí v letadle Grippen bez střel vzduh-vzduh a startuje. Německá letadla znovu nad Litvínovem.
23:12 Pilot nabírá rychlost na půl machu. Německá letadla jsou nad Slaným
23:12:30" Pilot nabírá výšku a rychlost se blíži k 1Machu. Německé letadlo ale vypálilo střelu AMRAAM. Tentokrát se trefilo.
0/0
14.5.2004 11:48

cejkis

Re:
až na to, že start hotovostní letky je rychleší a že jsme schopni monitorovat území i za našimi hranicemi a že by jsme o formaci bojových letadel věděli dříve než by se dostaly nad naše území.
Ale jinak pěkně napsané .. :) To muselo dát práci :)) Asi jako ten článek Gazdíka :)) novinářského experta na vojenské bláboly :))
0/0
16.5.2004 13:32

MartyKO

Gripen vs. F16
Nechapu co vede radobyredaktora k tomuto clanku. Kdyby se obtezoval zadat do vyhledavace slovo Gripen musel by tam najit, ze Gripen ma IFF NATO mode 4 a AMRAAM samozrejme ve vyzbroji mit muze... Kvalita clanku za 5...
0/0
14.5.2004 11:45

Ferda-*

Gripen AMRAAM používat může
 
0/0
14.5.2004 11:01

Sudajev

Re:
Jo ledaže by je házeli z kokpitu, jako za I WW.
0/0
14.5.2004 11:04

Ferda-*

Re:
Radar prý může navádět 2 najednou
0/0
14.5.2004 11:14

csl

Re:
Samozrejme ze MUZE a to dokonce jako prvni letoun v evrope nove verze C.
Gazdik sam tak trochu ve svem clanku naznacuje ze LZE kdyz uvadi: Ministr obrany Miroslav Kostelka navíc podle důvěryhodného zdroje ostře vytkl svým obchodníkům to, že střely AMRAM ani neobjednali.
takze jim ostre vytkl ze neobjednali AMRAAMy kdyz je GRIPEN pouzivat NEMUZE???!!!
OBJEKTIVITA pana Gazdika je opravdu vyjimecna. Jen se divim ze mu iDnes ty tendencni bludy uverejnuje. Jesli jsou i jine clanky v techto novinach podobne pravdive...
0/0
14.5.2004 11:14

csl

Re:
Jeste na dokresleni:
"An important factor when offering the Gripen for export, is the aircraft missile system. Currently, the Gripens used by the Swedish Air Force are armed with AIM-120 AMRAAM, AIM-9 Sidewinder, the Saab Dynamics RBS 15 for ship targets, and the Maverick ground attack missile."
Pro neanglictinare:
V soucasnost Gripeny pouzivane Svedskymi vzdusnymi silami jsou vyzbrojeny AIM-120 AMRAAM atd.
 
0/0
14.5.2004 11:21

UglyTroll

Nechápu...
.... proč mají stíhače NATO mít americkou výzbroj a my s nimi, když půjdem do války s USA tak nám nejspíš zarazí dodávky zbraní a budem v prdeli***. Podporovat americký zbrojní průmysl je špatné, aaano.
 
USA jsou smradi a většina lidí z nich sedí na prde*i a zboužně na ně kouká. Mě příjdou ještě horší než rusáci.....
0/0
14.5.2004 10:48

Franta7

Re:
Takový co kritizujou a čumí do počítače s procesorem značky Intel nebo AMD a maji nainstalovný Windows, ty jsou nejlepší. Dejsi Pepsi a budeš v pohodě
0/0
14.5.2004 10:55

malajský tygr

Re:
Myslím,že se na jejich výrobě podílela spousta odborníků z Evropy,takže těžko lze mluvit jen o americkém výrobku.
0/0
14.5.2004 13:19

vendaak

Re: jsou hold lepší a ty jseš z toho hotovej vole
0/0
14.5.2004 11:55

lebrou

Re:
To je názor - jestli nesouhlasíš s naším členstvím v NATO, tak to řekni rovnou; jsme jednou v alianci a je to dobře. V případě války máme spojence a přestože Amíci vyčuraní jsou a my ropu nemáme, minimálně kvůli skandálu si nedovolí nereagovat.
0/0
16.5.2004 9:55

nibor

Neuvažujte jen v rámci ČR.
Jako argument proti nadzvukovým stíhačkám slouží velikost ČR. Uvědomte si ale, že při kontrole vzdušného prostoru bude třeba spolupracovat i s ostatními státy, neboť letadlo se na hranicích nezastaví. Může nastat situace, kdy z Německa dostaneme hlášení, že dopravní letadlo vybočilo ze své trasy, míří k hranicím ČR a na signály neodpovídá. V tom případě musí u nás odstartovat supersoniky, neboť ALCA  vůbec nemusí stíhnout přiblížení, protože její rychlost je jen srovnatelná s dopravními letouny. V případě, kdy se vykašleme na suverenitu a dáme si nebe hlídat cizími stíhačkami, budeme muset pochopitelně platit na jejich provoz, protože taková vy*canost jako nechat platit jiné za naši ochranu, samozřejmě a právem ostatní naštve.  
0/0
14.5.2004 10:21

Franta7

Re:
Já myslim že stačí protiletadlové střely země vzduch a jakékoliv dopravní letadlo které z neznámých důvodů překročí hranice ihned sestřelit. Může tam totiž sedět Usáma :-))
0/0
14.5.2004 10:24

nibor

Re:
Nejsi maniak  Co když se nebude jednat o únos, ale jen o technické potíže
0/0
14.5.2004 10:26

csl

Re:
Sakra co porad kazdy mele VELIKOST CR!
Nejde jen o to ze polomer zatacky kazdeho moderniho bojoveho letounu je minimalni, radove stovky metru (GRIPENU obzvlast!), dulezita je schopnost AKCELERACE, DOSTUPU a vysoke PODZVUKOVE rychlosti.
 Vzdusna obrana zemi NATO je INTEGROVANA, to znamena ze se z jednoho mista veleni urcuje ktere letouny a ze ktere ZEME se pouziji a budte si jisti ze NATO ma veliky zajem na tom abychom meli nadzvukove (rozumej vykonove odpovidajici) letouny v tomto systemu.
0/0
14.5.2004 11:02

Franta7

Modelový případ.
Modelový případ: Německá letadla překročila hranice v 23:05 a letí vybombardovat vojenskou základnu u Prahy. 23:06 Německá letadla jsou zachycená radary. 23:07 Byl uvědoměn pilot. 23:08 Pilot sedá do auta a je na cestě k letadlu 23:10 Pilot za 2minuty dorazil do hangáru. 23:11 Pilot nasedl do letadla.  23:13 Pilot nastartoval. 23:14 Letadlo nabírá rychlost. 23:15 Letadlo sestřelno střelou AMRAAM.
0/0
14.5.2004 10:09

Franta7

Re:
Patrně by ale letadlo bylo sestřeleno ještě dřív.
0/0
14.5.2004 10:19

nibor

Re:
Proč hned sestřelit Co když dopravák zareaguje na vizuelní signály ze stíhačky a následuje ji na nejbližší letiště, čili se ukáže, že se v tomto případě o teroristický únos nejedná. Tohle protiletecká obrana nezvládne.
0/0
14.5.2004 10:25

Franta7

Re:
Nepasl jsem o dopravním letadlu. Ale jak jak by mohla stíhačka vyřešit technické potíže. Maximálně tak v akčním filmu. Zatím se nic takového ve skutečnosti nestalo. A kvůli něco co se ani nestane koupit 21 bitevníků ???? Raději ty miliardy nacpat do bezpečnosti silničního provozu kde denně umírá tak 10 lidí.
0/0
14.5.2004 10:33

nibor

Re:
Dát vizuální signál, ať ji dopravák, kterému nefunguje spojení se zemí, ji následuje na nejbližší letiště. Po WTC bude nutné neponechat nic náhodě, může to být únos, ze země to neověříš, můžeš jen ignorovat nebo sestřelit. Stojí to prachy, ale raději upři svoji pozornost na těch x-miliard, které Špidlič rozhazuje, aby si koupil hlasy nemakačenků. To jsou bezůčelně vyplýtvané peníze.
0/0
14.5.2004 10:40

Franta7

Re:
Myslíte že vizuální kontakt za snížení viditelnosti jak v akčním filmu že si piloti z kopitu pokynou, že je vše v pořádku je možné?
0/0
14.5.2004 10:43

csl

Re:
Samozrejme to JE mozne a postupy jsou popsany v leteckych predpisech zavaznych pro KAZDEHO pilota civilniho i vojenskeho letounu.
0/0
14.5.2004 10:49

Franta7

Re:
Tak ať investujou do dvojí signalizace vysunutého podvozku :-) to vyjde levněji. Jinak za snížené viditelnosti kdy je například viditelnost na 50-100metrů si těžko pokynou. Ale uznávám že čistě teoreticky je to možné. Ale pokud by stihačky nebyli stačil by před přistáním jeden přelet nad kontrolní věží.
0/0
14.5.2004 11:02

csl

Re:
Sakra copak nechapes ze prave to, ze muze reagovat na JAKOUKOLI situaci a jeji vyvoj je dulezite mit v Hotovosti LETOUNY s dobrym radarem a vykony.
Dohlednosti 50-100 metru jsou v oblacich typu Cu nebo Cu cong prevazne ve  vyskach 1000-3000 metru, dopravni letouny letaji  kolem tropopauzy asi 10-12 kilometru prevazne VMC
0/0
14.5.2004 11:33

nibor

Re:
Jistěže ano. Je rozdíl, když hledáš dopraváka ze země na vzdálenost několika km, což bude znamenat mraky mezí zemí a letovou hladinou, nebo když se stíhačka může přiblížit na minimální vzdálenost.
0/0
14.5.2004 11:02

csl

Re:
Treba tak ze zkontroluje ze podvozek dopravniho letounu je opravdu vysunut a zajisten a muze bezpecne pristat. (v pripade ze nefunguje signalizace - priklad z praxe!!!)
0/0
14.5.2004 10:53

Outlander

hmm
No tak clanek je velice tendencni, az ukrutne. Primo ukazkove. Ovsem pravda je, ze Gripeny urcite problemy maji. Pravda take je, ze USA se snazi vnutit sve technologie a sve vyrobky komukoliv, nejen z ekonomickych, ale take politickych duvodu. Teorie zavisloti atd..vytvari si tak neoficialni kolonie, ktere jsou vojensky a ekonomicky zavisle na USA. Take je pravda, ze vetu pisici, ze pokud nejake letadlo nepsolupracuje se strelami AMRAAM, tak je nepouzitelne, muze napsat jen debilek. Strel stredniho doletu, at uz evropskych, ci americkych, ci izraelskych je pomerne dost, pravda AMRAAM je jednou z nejmodernejsich. Co se  tyce indentifikace, tak jde spise o to,  ze americka strana neni ochotna tuto identifikaci dat na svedske stroje, ne ze by to neslo. Jednak budou zapujcene a jednak je to forma natlaku, jak nas jeste od Gripenu odradit a presedlat na US stroje. Tudiz je problem zavaznejsi. Take by mne zajimalo proc se nemecky denik Idnes stavi proti evropskym letdalum, mozna proto, ze nema podil ve svedskych podnicich a pro Nemecko by bylo vyhodnejsi nase nakoupeni F16, ktere by posleze bylo nutno modernizovat koncernem (prevazne francouzko nemeckym s podilem dalsich zemi) EADS, popripade nakupem Eurofighteru od teze firmy. Samozrejem s vyzbroji od EADS (strely ASRAAM, Meteor, Mica). Ono totiz v ramci NATO Evropa dela strelu kratkeho doletu ASRAAM a USA strelu stredniho doletu AMRAAM, jenze Evropa si zkounstruovala i nahradu za AMRAAM, mozna i lepsi.
0/0
14.5.2004 9:53

Franta7

Re:
My nepotřebujeme totiž žádné stroje. Ani gripeny ani F16. Z Prahy na hranice je stíhačkou tak za 5 max. za 10minut. Za tu dobu nestačí ani vycvičený pilot být v pohotovosti.
0/0
14.5.2004 9:58

Franta7

Re:
Řekněte mi jedinou modelovou situaci kdyby jsme Gripeny potřebovali.
0/0
14.5.2004 9:59

Sudajev

Re:
Taková prostě neexistuje, když už NATO hlídkuje v pobaltských zemích tak sem to mají jenom skok.
0/0
14.5.2004 10:09

martixy

Mix politiky a pochybného kšeftu s komunistickou příchutí
V nákupu stíhaček Gripen má prsty Omnipol (resp. Omnyx, který Omnipol vlastní) komunistický a estébácký podnik zahraničního obchodu se zbraněmi, relikt komunistické éry. Přežívá tam řada bývalých pracovníků. Nejvyšším šéfem je Háva, syn bývalého generálního ředitele Omnipolu za komunistů atd. Ti budou zprostředkovávat tento mnohamiliardový obchod za nepředstavitelnou provizi. Kamarádem Hávy je lidovecký šéf Kalousek (sám to přiznává i v oficiálních rozhovorech), který byl bývalým náměstkem ministra obrany.Byl to on, který nejvíce bojoval v Parlamentu a jinde za pořízení právě stíhaček Gripen. Mimochodem Omnipol dovezl odněkud z Ruska nebezpečné neprověřené střely, myslím. že asi za 100 mil Kč.. Viz aféra, která nyní proběhla tiskem. Jsem zvědavý, jestli  to stát nebude muset za Omnipol zaplatit, když je ten Kalousek s lidovci teď tým jazýčkem na vahách prakticky v každé vládě a nikdo si ho nechce rozzlobit. Poznámka: myslím, že  dochází ke snaze odsunout zprofanované jméno Omnipol a omnipolácké aktivity skrýt pod jinak založenými společnostmi, např. výše zmiňovaný Omnyx. A za celou řadou příspěvků zde podle mého názoru stojí lobbisté za Gripeny, kteří se ani moc nesnaží uvádět nějaké konkrétní argumenty.
0/0
14.5.2004 9:32

VENDULA

Re:
Jo, to beru. Pokud by článek byl napsán v podobném duchu a uváděl ověřené informace o zákulisí prodeje (pronájmu) stíhaček, bylo by to OK. Omnipol je dostatečně "provařený" spolek, rozhodně nepůsobí důvěryhodně. Bude mít asi hodně obchodních kontaktů na středním východě, takže v krajním případě by se jich dalo využít k nějakému exportu do této oblasti. Jenže jako naschvál zrovna do této oblasti žádné zbraně asi nevyvezeme, že....?  Rozhodně bych jim nesvěřil jakýkoli obchod s civilizovanou částí světa....
 
Ale tento článek je o něčem úplně jiném. Je tam pár evidentních nesmyslů, jako je nemožnost identifikace na radaru a nemožnost použití střel vzduch-vzduch určitého typu. Prostě laik žasne, odborník se diví.....
0/0
14.5.2004 9:51

Franta7

Re:
Vendulo, ty budeš chlap protože jsi se přeřekl :-)) Viz: nesvěřil.
0/0
14.5.2004 9:53

Sudajev

Re:
Ja to chlap a má kozy.......
0/0
14.5.2004 10:10

Džura - hrdina Pamíru

švédské kripleny
Odjakživa byly lepší Grupeny - ty se dají aplikovat všude - navíc se dá ušetřit na výcviku bez trenažéru.
0/0
14.5.2004 9:28

Josef14

Nadzvuky potřebujeme
Těm co si myslí, že nadzvuková letadla nepotřebujeme bych jen připomněl, že ČR má i určité závazky vyplývající z mezinárodního práva - např. pomoc letadlům v nouzi. Jak chcete pomáhat dopravnímu letadlu v nouzi, když poletí např. rychlostí 800km/h směrem od základny na které budeme mít na zemi ALCY? .... Suverenita vzdušného prostoru je jedním z atributů státu jako takového. Uvědomte si, že nikdo to za nás neudělá a když, tak zadarmo to nebude. Mimochodem - nikdo nepočítá z možností, že by těch pár strojů co budeme mít, někdy operovalo v aliančních silách mimo naši zemi. Tak velké letectvo nikdy mít nebudeme, abychom si to mohli dovolit.
0/0
14.5.2004 9:22

Franta7

Re:
A jak si představujete takovou pomoc dopravnímu letadlu v nouzi? Jak taková nouze vypadá?
0/0
14.5.2004 9:27

Josef14

Re:
Například navedení na nejbližší vhodné letiště v případě ztráti orientace, vizuelní kontrola případného vněšího poškození letadla apod. Možností je spousta, podle potřeby postiženého stroje. A uvědomme si, že v té chvíli může jít o stovky životů a nikdo se nebude ptát proč letadla nemáme a nemůžem pomoci.
0/0
14.5.2004 9:36

martixy

Re:
Kvůli náhodnému případu, který se stane v  nejlepším případě jednou za 100 let ne je vůbec nepravděpodobný, budeme kupovat  min. 24 slovy dvacetčtyři stíhaček min. za 100 miliard korun? A nechtěl byste za ty  peníze spíše investovat do bezpečnosti automobilové dopravy, při níž prokazatelně při nehodách zemřeli již miliony lidí? Tenhle váš příklad se mi zdá absurdní.
0/0
14.5.2004 9:41

Josef14

Re:
Příklad rozhodně není absurdí. Nadzvuková letadla neslouží přeci jen pro výše uvedený případ. Ochrana suverenity vzdušného prostoru, tedy součásti republiky, přeci není žádná fikce. Armáda musí být připravena na případna kdyby. Začít budovat obranu v době, když už je pozdě nejde. Který stát proboha rezignoval dobrovolně na svoji suverenitu? A nic na tom nemění náš současný vstup do EU.
0/0
14.5.2004 9:58

Sudajev

Re:
Lada že by ho dorazili aby se netrápili, ale na to stačí střele země vzduch, takže nadzvukové stroje jsou nám na nic.
0/0
14.5.2004 9:44

Franta7

Re:
To je jako v nějakým akčním filmu. Nemyslim si že je něco takovýho možný. Když budem viditelnost na 100metrů, tak stejně pilot žádnou stíhačku před sebou neuvidí. A pokud navíc pojede 800Km tak do 10minut z jakéhokoliv místa je mimo republiku. A když pojede pomalu a bude kroužit tak stačí naše L-159
0/0
14.5.2004 9:46





Najdete na iDNES.cz