Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Školní řád

Mezi studenty Gymnázia v Olomouci – Hejčíně se rozproudila živá debata, poté, co si přečetli nový dodatek ke školnímu řádu. Ten oznamuje, že je-li žákovi během vyučování nevolno nebo dojde k úrazu a vyučující usoudí, že žák vyžaduje další ošetření, postupuje vyučující podle dále uvedených pravidel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Cueoqx

...
V čtvrťáku u nás na gymplu už vládla téměř dokonalá anarchie a každej si odcházel kdy se mu zlíbilo, dokonce se našli i kaskadéři schopni uprotřed dne odejít na jedinou vyuč. hodinu - právě tu, při které se psala písemka. Omluvenkypo nás téměřnikdo nechtěl, protože jsme si je směli psát sami. atd atd... Nevím proš se ty paka vztekají, když je tisíc ceset ven :-)
0/0
17.3.2004 0:16

Bloudy

Omezování?
Přátelé mám tak trochu pocit, po přečtení článku, že ten školní řád je i proti zákonu. Přeci jenom nedovedu si vysvětlit jednu věc : žák nesmí odejít z vyučování je-li mu nevolno a to i přesto že je zletilý a nemůže si dojít domů sám. Tedy nevznikají právní úkony nad dozorem studenta. Nevím jak vy ale podle mého názoru se jedná o jasné omezování osobní svobody. Přeci jenom student má právo, je-li zletilý, zda je schopen dojít domů sám a bere za sebe zodpovědnost. Trochu by se autor školního řádu nad tím měl zamyslet. Chápu absence ale jít na to takovým dramatickým způsobem není vhodné řešení problému.
0/0
18.2.2004 1:06

hop54

Re:
Víte, nejsem právník, takže neumím přesně právně posoudit, zda školním řádem dochází k omezování osobní svobody nebo ne, ale Vaše argumentace mi připadá lehce směšná a účelová. Nejvíc mě totiž vždy vytočí, když se začnou tahat do problému kecy o omezování osobní svobody. Když nastane problém, každý hned začne vytahovat to, na co má přece PRÁVO JAKO SVOBODNÝ OBČAN, a neuvědomí si, že by měl také vnímat svoje POVINNOSTI a přihlásit se k nim stejně vehementně jako k těm právům. Když chcete do školy chodit, tak tam choďte, ale nekomplikujte svým chováním práci pedagogů. Ti tam jsou hlavně kvůli učení a to, že za ta děcka odpovídají, je tak nějak navíc, protože to právně jinak nejde ošetřit.  A když Vám to vadí, tak se svobodně rozhodněte a běžte kopat kanály nebo honit vodu jako podnikatel. Nikdo Vám nemá právo, pokud máte nad 18 let, v tom bránit. Důsledky svého rozhodnutí si ale už jako 18-ti letý připište na svůj účet (např. zklamaní rodiče). Měl byste si možná uvědomit, že každá instituce má právo chránit ty, kteří jsou u ní zaměstnaní (tedy učitele) i ty, kteří jsou u nich "v prádle" (tedy studenty). A jak už jsem jednou napsal - asi jste neště nestál u soudu a nevysvětloval, co jste dělal a nedělal pro to, aby se někomu, za kterého odpovídáte, nic nestalo. Tam už pak Vám jsou prohlášení o snaze neomezovat osobní svobodu, tak akorát na prd. Jdete bručet natvrdo a nikdo Vás z toho nevyseká tím, že jste měl dobrý úmysl. Čau, Bloudy, pokuste se nad tím Vaším názorem popřemýšlet z tohoto úhlu pohledu. Možná Vám leccos začne být méně jasné, než dosud. Tím se samozřejmě nezpříkám toho, aby se ujasnilo, zda školní řád není něco proti něčemu. Ale dost bych se divil, kdyby šlo jen o "slohový úkol" nějakého snaživce z vedení školy, spíše předpokládám, že v tak citlivé otázce, jako je odpovědnost pedagoga, si škola nechala udělat právní expertízu. A pokud ne, tak je to jejich chyba.  
0/0
18.2.2004 8:42

GhorX

Re:
Vezmu to od konce : na základě čeho se prosím domníváte, že se škola nechala provést právní expertízu ? Praxe je taková, že se vytvoří vyhláška (v tomto případě dodatek ke školnímu řádu) a teprve objeví-li se vážné protesty, nechává se přezkoumat nezávislým právníkem; je to totiž nejlevnější. Dále jste zdá se nepochopil, o co tu ve skutečnosti jde; zatímco neplnoletý žák má právo na to, aby v případě, že mu je nevolno, byli zavoláni jeho právní zástupci, kteří ho dle svého rozhodnutí buď ponechají ve škole, nebo "eskortují" domů, tak plnoletý žák nemá naprosto žádnou možnost se z vyučování dostat. Znal jsem několik dívek, které měli během menstruace takové stavy, že nutit je sedět ve třídě bych považoval za sprosté týrání a znal jsem studenty, kteří díky nějaké vleklé nemoci občas prostě potřebovali klid a postel. Závěr je jednoznačný - takto postavená pravidla jsou diskriminační a jediný předpokládatelný efekt bude v navýšení podvodů ze strany studentů. Celý problém se zodpovědností školy za studenty by se dal řešit mnohem elegantněji, například vyžádáním si podpisu studenta na papíru, na kterém student vyjádří souhlas s tím, že pro něj v ten den vyučování již skončilo a tím pádem za něj škola již nezodpovídá.
0/0
18.2.2004 10:15

hop54

Re:
Já netvrdím, že si ve škole udělali právní expertizu, ale když ji neudělali, jejich chyba, protože se asi shodneme na tom , že je to dost ožehavé téma. A o řešení pomocí Školního řádu si také myslím své. Asi by se dala najít lepší cesta, to máte pravdu. Ale tvrdit o situaci,. že je diskriminační pro studenty - asi jste už dlouho ve škole nebyl a kantora také nikdy nedělal. Nebyl jste vystaven dnešnímu dennímu tvrdému a nekomromisnímu psychologickému tlaku ze strany vykutálených studentů a jejich často ještě vykutálenějších rodičů, kteří místo, aby rozvíjeli ve svých ratolestech úctu k poctivě vykonané práci (není podstatné, zda jde o metaře nebo génia s IQ 160 a více), rozvíjejí v nich netoleranci a pocity, že všichni ostatní kolem jsou blbci, zejména pak kantoři a oni snědli všechno moudro světa. Opravdu, jsem šťastný, že kantorem nejsem. Je to o solidnosti a pochopení. A toho je ze strany studentů opravdu velmi, velmi málo. A nejde jen o puberťáky mezi 11-15 lety, jde o dospělé lidi, alespoň podle věku (18-20). Vím to z 1. ruky, a můžu tvrdit, že svou ženu považuji za velmi tolerantní osobu. Ale ono je to tak - když je tolerantní, tak se ji, s prominutím, vykálí na hlavu, když je vezme tvrdě u huby, křičí o demokracii, diskriminaci a základních právech občana. Věřte mi , je to někdy na zblití, když ji poslouchám. A co byste říkal čuracím kreditům, které vymysleli na jedné škole v USA - té výspě demokracie? Také je to diskriminační? Jen dodávám, že to už považuji už za naprostou hovadinu, na rozdíl od snahy gymnázia z Olomouce řešit, alespoň nějak složitou situaci v ochraně práv pedagogů. Nebo si myslíte, že pedagogové mají právo jenom učit? Z Vašich postojů mám pocit, že na  ostatní práva nárok nemají (třeba právo na solidní jednání ze strany studentů). Jinak přeji hezký den
0/0
18.2.2004 13:19

Lenka0

Absence
Souhlasím s vámi, že absence je na středních školách značná, ale to už není povinná školní docházka. Navíc bývá lhůta 30% absence a pokud student tuto lhůtu překročí, nemůže být klasifikován.Domnívám se, že je to dostačující a adekvátní jeho věku, nehledě na to, že za rok na vysoké škole ho na přednášky nikdo honit nebude. Naopak je dobré si vyzkoušet, jak to zvládá... (jsem studentkou prvního ročníku VŠ). Vyhlášky, řády a nařízení absenci nesníží a už vůbec nepomohou vzájemné k "solidnímu chování studentů k pedagogům"(Absence2, hop54). VasnivyctenariIDNES - četla jsem už několik vašich příspěvků a překvapilo mě, že v dnešní době žije někdo tak netolerantní, přezíravý a promiňte -hloupý. Zkusta si číst články i příspěvky několikrát, možná jim začnete rozumět...
0/0
17.2.2004 20:25

miciangora

Re:
já vůbec nechápu, proč učitel jednoduše nezvedne telefon a nepoptá se rodičů....za mého mládí to bývalo normální....dotyční rodiče už se postarali o to, aby dítě do školy přišlo a chodilo.Pokud je dítě opravdu nemocné, obvykle telefonují sami.
0/0
18.2.2004 13:24

vasnivyctenarIDNES

..
tyyy jo, jak ses jim do toho nabourala... nebo to snad uz opravdu v Karlovych Varech (skutecne sidlo redakce - Praha je jen reklamni trik) neni nikdo, kdo by neco kloudneho napsal?
Mam taky jeden clanek. A oteviram k nemu diskusi.
Zrovna dneska jsem si rano chtel uvarit kafe. Ale ma zena vstala driv a z posledni davky si uvarila kafe jen pro sebe. Jestli si mysli, ze ji nemuzu rict, ze je v samoobsluze otevreno a dojit si dalsi kafe koupit (jsem prece plnolety), ma manzelka se myli! Nema prece moznost si jakkoliv zjistit, ze je samoobsluha skutecne otevrena. Zejmena ma li menstruacni bolesti a musi lezet v posteli.
 
Vlozte prispevek:
Upozorneni: prispevky vyjadruji nazory redakce v Karlovych Varech. Diskuse neni redigovana, ani moderovana, protoze nevime co to znamena. Redakce serveru nemuze ovlivnit jeho obsah (chi chi - tohle se mi nejvic povedlo). Vzhracujeme si vsak pravo prispevky, ktere nechapeme prehlizet. Jejich delka je nam ukradena, v podstate ale nenapisete vice nez 2000 znaku (pismeno "ch", ktere neni v anglicke abecede se tudiz proto pocita za znaky 2). Delsi budou automaticky zkraceny. Neprijatelny je zejmena rasismus, xenofobie, fekalni vyrazy nebo prispevky ktere jsou reklamou a my v Karlovych Varech z ni mame prd (viz jak tu porad nekdo dava odkazy na cizi weby a v Karlovych Varech je jim to uplne putna).
0/0
17.2.2004 17:51

hop54

Absence2
Ještě pár myšlenek. Víte, slečno, kdyby se studenti ke svým pedagogům chovali alespoň trochu solidně, domnívám se, že i problémy, o nichž píšete ve svém příspěvku, by byly řešitelné vzájemnou dohodou. Ale jen tak na okraj - pokuste se vcítit do role učitelky, (jejíž setrvání ve škole více či méně souvisí i s tím, s jakými známkami odmaturují její svěřenci a jakou mají absenci - věta "No, jak na ty děcka působíte, že pořád někdo chybí?" nejsou z oblasti science-fiction při řešení problémů mezi ředitelem školy a učiteli), které se denně chodí omluvit 1/3 třídy, že jednomu je špatně, druhého rozbolel zub, třetímu je na zvracení, čtvrtý cítí slabost na srdci, pátý, šestý ........., ach jo, kolik studentů, tolik výmluv a jen občas oprávněných sdělení toho, že je jim opravdu špatně. Ruku na srdce - jak dlouho by Vás to bavilo? Týden, měsíc, rok, 5 let? A co pak? Slečno, vím, o čem mluvím, a aby bylo jasno, já učitelem nejsem. A ani bych být nechtěl. Ne proto, že by mě nebavilo učit, ale proto, že obecná nevstřícnost žáků vůči svým učitelům by mě v dnešní škole zabila. Ano, zabila, a to si nedělám srandu. A jen pro ilustraci - když nás ve škole chybělo víc jak 5, tak to se snad stalo 1-2x do roka za mých 18 let studií. Ale dnes? Žena říká, že třídní knihy jsou malé, ne proto, že nejde zapsat látka, ale proto, že chybí denně místo na poznačení všech těch, kteří chybí. Vím, doba je jiná, lidi jsou jiní. Jíme čím dál větší svinstva.  Ale uvědomme si (já taky), že bez vstřícnosti se tak akorát zahrabeme do paragrafů a vyhlášek (a školních řádů) a že zcela ztratíme cestu k sobě jako člověk k člověku. Osobně bych Vám přál, abyste to, co zažívá velká většina dnešních pedagogů, na které plivou téměř všichni - studenti, rodiče, ostatní (vždyť mají furt prázdniny) - aby se Vám toto vyhlo. Ale bez toho, že začnete chápat sama sebe i ty ostatní, to nepůjde. Bohužel. Takže co?
0/0
17.2.2004 12:42

file

Re: Odhalil jsem vas
Jste profesor češtiny
Vaším koníčkem je literatura
0/0
17.2.2004 16:54

hop54

Re:
Ale prd, vždyť jsem už psal, že by mě učení v dnešní zpovykané škole zabilo. Občas jen přednáším na školeních (ale není to čeština ani literatura - ostatně, k těmto předmětům jsem nikdy zvlášť osobně nepřilnul - vždy mi z nich známky tak akorát zkazily průměr na vysvědčení), ale tam chodí lidi, kteří mají evidentní zájem se něco dovědět a zaplatí si za to, takže to nejde vůbec srovnávat. Nemají nohy na nebo v lavicích, ale na zemi, sedí a koukají přímo a ne neustále na stranu, zpravidla nikdo z nich nežvýká žvýkačku, nejí (nemá asi strach, že by za těch 45 minut zkolaboval), nebaví se hlasitě celou dobu se sousedem (no, ten by mu dal jasně najevo, že mu to vadí), dělá si poznámky a občas se i něco zeptá, co má hlavu a patu, ne ale proto, aby pedagoga vytočil. Ale když to vzdělání ve škole si holt ty naše dětičky zpravidla samy neplatí, tak jim to ani nepřijde, že? A o tom to je - vidět věci v souvislostech. Pa, file, který si myslíš, žes mě odhalil.
0/0
18.2.2004 7:57

Bloudy

Re: Trik
Měl bych pro Vás jeden malej ale šikovnej trik. Pokuď jste učitel jestli-že ne tak ho využijí jiní. Jak mluvíte o třídní knize, že je málo místa na nepřítomné. Zkuste namísto přijmení studentů psát čísla. Každý žák je evidován podle abecedy a před každé jméno napište číslo a méte orientaci žáků podle čísel. Lepší než např. "Novotný" tak jen číslo "22" Máte značnou úsporu místa.
0/0
18.2.2004 1:19

hop54

Re:
Myslím si, že problém je v něčem jiném. Na tom nedostatku místa v třídní knize jsem jen chtěl demonstrovat, že naše právě se vzdělávající generace přistupuje k účasti ve škole průměrně dost laxně. Ale vždyť by se cítily trapně, kdyby chodily všechny do školy spořádaně jako ty ovce, že? Je to jejich volba, o to více pak mají práce, když to, nedejbože, někdo z nich chce dohnat. Pak skuhrá, že nemá čas a musí se učit. Ale že proflákal při vyučování spoustu času, který jim zaplatil jejich papínek či matinka a že ten čas se nedá vrátit, to mu už, bohužel, nedojde. Jen mě polévá horko a mráz současně , když si uvědomím, že stejně pak budou přistupovat k plnění pracovních povinností a také budou z 30% své pracovní doby chybět a budou to brát za normální. Nebo se pletu? Asi jo, ale záměrně. Tam už totiž půjde o ty jejich prašulky. Ale peníze rodičů magořících v našich neveselých českých podmínkách, aby jejich dětičky měly vzdělání? To jim je šumafuk .
0/0
18.2.2004 8:12

hop54

Absence
Vážená snad ještě slečno, již jsem po škole nějaký pátek, ale musím konstatovat, že taková úroveň docházky, jakou vykazuje dnešní generace studentů (a denně o tomto problému slyším z 1. ruky od své ženy, která je také učitelka na středním stupni), nepamatuji ani v těch nejbujnějších vzpomínkách. Není neobvyklé, že ještě v maturitních ročnících - kde bych už očekával jakýs takýs zájem to dokopat do zdárného konce) chybí ve třidě denně 1/3 az 1/2 studentů. Není podstatné, zda je či není v rozpuku právě nějaká epidemie. Mám pocit, že speciálně ve školství jedna epidemie stíhá druhou a nejčastěji jde o epidemii nezájmu a neochoty chápat věci ve všech souvislostech. Důvody jsou zřejmé. Po nastolení demokracie v ČR (které si osobně velmi vážím) si ji řada lidí, včetně jejich dětí, plete s anarchií.  Západně od našich hranic to už dávno pochopili. U nás k tomu ještě nedošlo. Vážím si samostatnosti naší mladé generace, ostatně mí dva synové, kteří se zatím motají také na studiích, mě neustále o pozitivním vlivu své samostatnosti přesvědčují, ale současně si u nich uvědomuji zodpovědnost, kterou rozhodováním sami za sebe na sebe berou. Ne každý to ale umí. Vaše chápání změn ve školním řádu je poplatné Vašemu vnímání světa. Ještě jste nikdy in-natura neodpovídala za někoho. Nikdy jste ještě nestála u soudu a neodpovídala pořád na stejné (a promiňte mi ten výraz "přiblblé") otázky, jak jste zajistila bezpečnost těch, za něž před zákonem odpovídáte. A Vaše přesvědčení, že jde o snahu učitelů udržet studenty ve třídě, je úsměvné a, dle mého názoru, zcela mimo. Víte, problém je jen v jedné věci.  Jak se říká, někdy se "s vodou ve vaničce vylije i to dítě". Každé opatření v zájmu jedné skupiny má své negativní dopady v opoziční skupině. Ale zatím nikdo nevymyslel nic lepšího. Takže Vám osobně přeji více pochopení a snahy vnímat věci i z jiných pohledů, než jsou právě ty Vaše.
0/0
17.2.2004 12:08





Najdete na iDNES.cz