Diskuze
Státní železnice vs. zdravý rozum
Děkujeme za pochopení.
jirkaz
Komu chybí zdravý rozum?
S vaším názorem na železnici nemohu souhlasit. Měřit firmy podle ziskovosti je sice dobrá věc, ale některé z nich mají také význam služby veřejnosti a výše zisků nemůže být jediným kriteriem. Jak funguje v dopravě tržní hospodářství se můžete přesvědčit právě u autobusů. Zkuste se někam o víkendu dostat autobusem. Pokud necestujete zrovna z Prahy do Brna nebo jiného dostatečně velkého města, pravděpodobně budete mít smůlu. A chtít, aby vám na autobus, který jede z místa A do místa B ještě navazoval jiný, který jede z místa B do místa C, je už opravdu odvaha. Železnice má výhodu v tom, že je to ucelená síť, a i když to někdy trvá trochu déle, většinou se dostanete i z jednoho zapadákova do druhého zapadákova na opačném konci státu. Obávám se, že pokud by se provedla privatizace podle vašich ekonomických kriterií, několik firem si rozdělilo těch pár ziskových tratí a zbytek prodali do šrotu, opět byste se dál než z Prahy do Brna nedostal. A lidi, kteří dosud na venkově zůstali, by se houfně stěhovali do měst, protože žít v místě bez funkční veřejné dopravy se prostě nedá. Máte pravdu, že železnice je ve špatném stavu. Podepsalo se na ní jak čtyřicet let komunismu, kdy se do ní neinvestavalo, tak neschopnost firmy efektivně nakládat se svým majetkem i železniční odbory, které brání jakýmkoliv změnám. Řešení je ale v její modernizaci, ne v tom ji zrušit a nahradit dálnicema. Mimochodem, zkuste si ekonomická kritéria použít na silniční dopravu: to nejdůležitější, silniční síť je až na pár dálnic zcela zdarma, sponzorována státem. Co třeba zavést sem ekonomická kritéria: zprivatizovat všechny silnice a zavést mýtné, případně ještě platit za průjezd obydlenými místy, kde je kvůli hustotě dopravy nemožné žít? Myslíte si, že je to nesmysl? Podle vaší teotrie čistě tržního hospodářství by to určitě bylo oprávněné.juton
Privatizace
není samospasitelná, o tom vědí své v Anglii, kde stát převzal znovu jednu soukroumou trať opět pod svá křídla. Bohužel až poté, co při nehodě zahynulo několik lidí a ukázalo se, že firma hleděla na svou kapsu až tak, že naprosto ignorovala jakékoliv investice do oprav a údržby zabezpečovacího zařízení. A co se týče obslužnosti, můžu potvrdit, že ty nevydělávající tratě mají v regionech svou opodstatněnost. Když jsem byl na chalupě v Jeseníkách, přes noc napadlo hafo sněhu. Technické služby se do těch kopců dostaly až před polednem, takže autobusy také. Jediným spojením pro lidi jedoucí do práce byl vlak. A tato situace se opakuje pravidelně. V regionu s vysokou nezaměstnaností je dost důležité dostat se na pracoviště, nemyslíte?karoten
Klapky na očích
Petr Fiala má zázračně fungující svět. Stačí jenom beze zbytku aplikovat ekonomii a bude všude eden. Tak hloupá krajka si zasluhuje trošku pocuchat. Existují i jiné funkce výrobních prostředků než tvorba zisku. A to i v případě že je majitel nevnímá. Naštěstí stát jako majitel si uvědomuje více dimenzí roztroušené sklerózy zvané dráha. Majitel je to veskrze špatnej, to je pravda, jako správce a kultivátor je vážně k ničemu. Jako nedbalej archivář se mi jeví už obstojně. Železnice vznikala v dobách kdy silniční doprava byla na úrovni osídlování ameriky. Funkce železnice je nenahraditelná a strategická - tehdy zcela, dnes částečně. Kromě toho že se po ní dají vozit tisíce tun materiálu se zlomkovým nákladem oproti silnici, tvoří hmatatelný propojení civilizační, kam vede dráha-nekončí svět. Mít nebo nemít v místě železnici se právě nejvíc dotýká venkova, koleje jsou jistota, psychologická opora a jedna z kotev že se lidi přece jenom neseberou a neutečou do města. Vedou tam totiž ty koleje....Silnice tuhle funkci neplní. To že je železnice krajinotvorná, estetická, ekologická a třeba i romantická, to pochopitelně businessmana nevzrušuje. Má hodnotu historicko kulturní, umělecko technickou, patří k fundamentu země. Stát je bídnej správce, ale tenhle depozitář si musí nechat a nepouštět do něj než prověřený znalce, byznys až na druhým místě, pane prezidente.barbudo
Autor chybí v Davosu.
Chytrej Váša chrchlá doma do peřin, nebude tam žádná prča.Shumway
chyba
článek napsal člověk , který vlakem nejezdí a ani ho k ničemu nepotřebuje. státní dráhy jsou bolševický moloch, který reorganizaci nutně potřebuje, ale nevěřím tomu, že by nějaký soukromý subjekt dokázal udržet dopravní obslužnost na takové úrovni, jako to zajišťuje státní podnik. žiju na vesnici na vysočině a vidím na vlastní oči, jaký vliv má stoletá Tišnovka na kraj , kterým prochází. obce , které jsou od ní vzdáleny jsou zejména o víkendu prakticky nedostupné, v sobotu autobusy téměř nejezdí . dráha funguje bezvadně a pořád, dostanou se sem turisté, lyžaři prostě to tady žije. byla by ohromná chyba počítat všechno na má dáti-dal, nemůžeme žít všichni v Praze, i když by to ekonomicky vyšlo nejlíp, přeceturista-
Jednostranný článek - pokračování
sových dopravců dostává dotace na oskm v přibližně stejné vyší jako ČD. Mají dotovanou dopravní cestu (odpuštěné silniční daně). Některým kraje a obce přispívají na vozidla. ČD si berou na totéž komerční úvěry (např. na nové soupravy ř. 680)turista-
Jednostranný článek
Daňový soumar
Re:
Autor apeloval především na zdravý rozum, který se vám zřejmě nedostává. Můžete mi blíže vysvětlit kdo, proč a z čeho dotuje silniční dopravu? Je obecně známo, že ze všech daní, které se z automobilové dopravy vydojí, se do fondu dopravy vrací cca 20%. Z tohoto fondu se kromě silnic financuje i rozvoj a údržba železničních tratí. Zbytek mizí nenávratně ve státní žumpě. A pokud je pro vás 1 miliarda pakatel, mohl byste mi věnovat mizivé 1% z této drobné částky?k
Všechny tyto kecy ...
polarniliska
Re:
Uznávám, že u železnice, respektive dopravy je to trochu jinak, protože jsou zkrátka místa, kam se lidé nějak dostat musejí, i když doprava tam nikdy zisková nebude, ale na běžné podniky tato pravidla platí beze zbytku. Podnik, který není efektivní a nevydělává, tak zanikne, to je přeci logické a je úplně jedno, jakou měl tradici. V době vzniku určitě byly tyto firmy ziskové a úspěšné, jinak by ta jejich tradice ani nemohla vzniknout, jenomže každý ví, jak tyto podniky vypadaly po 40 leté éře komunismu a že jich spousta, pokud nesehnali invesora, nebyla kvůli zastaralým technologiím apod. konkurenceschopná a zanikla je naprosto běžné. (Nemluvím samozřejmě o firmách, které byli rozkradené, to je jiná věc a jak vidět na Parmalatu nebo Enronu, děje se to všude)Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině
Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...
Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců
Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...
Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině
V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...
Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie
Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...