Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lékařské spisy už nebudou tajné

Tajnosti se zdravotnickou dokumentací končí. Lékařský spis už nemá být zamčenou složkou. Člověk bude smět do své karty nahlížet a dělat si kopie. Nový zákon o zdravotní péči, který vládě předložilo ministerstvo zdravotnictví, chce také umožnit, aby po pacientově smrti směla do dokumentů nahlížet rodina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jiri.F.

Ve článku mě zarazilo pár bodů:
 
„Je bohužel mnoho primitivních mužů, kteří přijdou do hospody a řeknou: S 'vybranou' ženskou nebudu."
Hrozí snad nebezpečí, že by manžel opustil již zemřelou manželku?   Nebo má autorka už tak vypláchnutý mozek feminizmem („mnoho primitivních mužů“), že nepřemýšlí?
 
Kromě toho neinformování manželky (manžela) o zdravotním stavu je také tak trochu podivné (např. před svatbou jsou snoubenci dokonce povinni se o tom informovat).
 
„kolik měla matka potratů“ ??? – je potěšitelné, že v zemi, kde jsou zákonem povoleny umělé potraty, se uvažuje o tom, že by se za to někdo mohl za určitých okolností také stydět. Že by to „právo“ na potrat nebylo až tak přirozené a normální?
0/0
13.10.2003 9:26

michallll

Poslední tajemství StB padne.
Dozví se také jeden o vyšetřeních na něm spáchaných, která byla vykonána často za značných nesnází, aby bylo co účtovat pojišťovnám.
Snad kvůli tomu systém nekrachne, pracovat naprázdno drželo socialismus spolehlivě.
Michal, Libčeves
0/0
12.10.2003 17:40

_Katka_

Nakopni si sveho TS
Tak doufam, ze ten bod se zmenou pohlavi je jenom nejaky vtip, protoze tohle uz by bylo moc. Kde mam asi tak sehnat buhvi kolik ? Ale pod pul-meloun to nepujde. O co vlade zase jde ? To nema fantazii, kde splasit penize ? Vzit TS jedinou nadeji na smysluplny zivot, to povazuji za ubohe. To uz mi rovnou muzou zakazat jist nebo dychat, vysledek bude stejny. Ve stavu, kdy "vcera bylo pozde" mi rikaji, ze si budu muset pockat tak 20 let, az si nasetrim (jestli vubec). Tak to se prepocitali nebo nas proste vedome odepsali. Doufam, ze se nejaky 'za tohle' zodpovedny poslanec (pochyby) koukne na tyto komentare a probere se. Jinak budu litovat, ze neexistuje slovo, ktery by mu z monitoru plivlo do tvare.
0/0
10.10.2003 12:00

Leto_Atreides

Sice to naštěstí není můj případ
 Nicméně každý nemá to štěstí žít v harmonické rodině. Proto bych zvedl ruku pro to, aby měl člověk právo přesně vymezit okruh osob, které smějí do jeho dokumentace nahlížet - a některé věci i zatajit pro všechny bez vyjímky, kromě lékařů.
 Jinak je mi velice líto té starší paní, která ještě po cca sedmi letech neví, nač zemřel její manžel... Tady opravdu není co řešit; minimálně partner má neoddiskutovatelné morální právo to vědět.
0/0
10.10.2003 10:02

Dusja & Marusja

Vendula
Tak jsem asi opravdu hloupá... Vždycky jsem se domnívala, že spisy nejsou tajné mě, ale těm ostatním. Jestli tomu dobře rozumím, tak teď už nebudou tajné nikomu? Něco podobného řeší na celém světě, hlavně proto, že pochopitelný zájem mají hlavně pojišťovny. Jinak u nás v okresním městě stejně ví každý všechno o každém. Sestřičky i doktoří dávají v sámošce k lepšímu problémy svých pacientů, místo vtipů, zcela běžně a bez obalu - takže u nás nic nového
0/0
10.10.2003 8:55

pinguinone

tvoje transsexualita musi
byt u Vas na vsi,pekne zradlo ! Vendula je chlap :)
0/0
10.10.2003 9:50

Dusja & Marusja

Re: Vendula
No dovol! Obec Mokrá vrata není žádná vesnice a já žádnej tranďák
0/0
10.10.2003 10:08

pinguinone

tak tedy tranvestak ?
Mokrou diru neznam,davaj aspon lisky dobrou noc,kdyz se vracis s plena..
0/0
10.10.2003 12:05

Bimbac_007

Re:
Jses panic?
0/0
11.10.2003 1:40

Bimbac_007

Moje zdravi a me nemoci patri me a nikomu jinemu
V civilizovanych zemich je pacientova karta a vse co k ni patri - rentgeny, zpravy specialistu, laboratorni vystreni atd. - majetkem pacienta a podle toho s ni taky lekar musi zachazet, pripadne ji na vyzadani pacientovi bez nahrady vydat.
Docela by me zajimalo, co se mnou doktori delali pred 30 nebo 40 lety, kdyz jsem nemel paru. Jenze dnes jeste maj pravo odmitnout mi prislusnou informaci, dokonce meli i pravo prislusne zaznamy po urcite dobe po uzavreni pripadu zlikvidovat. Nejen ze lekar si nemusi vsechno veky veku pamatovat, ale zemre ci jinak se propadne v hlubinach dejin a nikdo se uz nic nedovi.
0/0
11.10.2003 1:48

Bimbac_007

Re:
Tak nevim, co ten servr zase blbne, jak se tenhle prispevek dostal sem
0/0
11.10.2003 1:51

Bimbac_007

Moje zdravi a me nemoci patri me a nikomu jinemu
 
V civilizovanych zemich je pacientova karta a vse co k ni patri - rentgeny, zpravy specialistu, laboratorni vystreni atd. - majetkem pacienta a podle toho s ni taky lekar musi zachazet, pripadne ji na vyzadani pacientovi bez nahrady vydat.
Docela by me zajimalo, co se mnou doktori delali pred 30 nebo 40 lety, kdyz jsem nemel paru. Jenze dnes jeste maj pravo odmitnout mi prislusnou informaci, dokonce meli i pravo prislusne zaznamy po urcite dobe po uzavreni pripadu zlikvidovat. Nejen ze lekar si nemusi vsechno veky veku pamatovat, ale zemre ci jinak se propadne v hlubinach dejin a nikdo se uz nic nedovi.
0/0
11.10.2003 1:53

Bimbac_007

Re:
At si tady s tim vlezou nekam. Ja ten prispevek nedostanu tam, kam patri. Zas uz se jim to tu nak zersalo.
0/0
11.10.2003 1:56

Bimbac_007

Moje zdravi a me nemoci patri me a nikomu jinemu
V civilizovanych zemich je pacientova karta a vse co k ni patri - rentgeny, zpravy specialistu, laboratorni vystreni atd. - majetkem pacienta a podle toho s ni taky lekar musi zachazet, pripadne ji na vyzadani pacientovi bez nahrady vydat.
Docela by me zajimalo, co se mnou doktori delali pred 30 nebo 40 lety, kdyz jsem nemel paru. Jenze dnes jeste maj pravo odmitnout mi prislusnou informaci, dokonce meli i pravo prislusne zaznamy po urcite dobe po uzavreni pripadu zlikvidovat. Nejen ze lekar si nemusi vsechno veky veku pamatovat, ale zemre ci jinak se propadne v hlubinach dejin a nikdo se uz nic nedovi.
0/0
11.10.2003 1:58

Bimbac_007

Re:
Uz zase. Vlezte mi nekam soudruhu Webmastre. Podivejte se co delate, nez tu zacnete bastlovat, ze pak nic nefunguje
0/0
11.10.2003 2:00

jurist

II.
Rovnez je jiste prostor pro podrobnejsi upravu prava na informace o zdravotnim stavu blizkych osob, nebot v nasem socialistickem zdravotnictvi je u lekaru jeste zoufale malo pochopeni pro normalni lidsky pristup. Nicmene i dnes by takove pravo bylo mozno vycist z kombinace nize uvedenych ustanoveni a napr. ust. §15 obcanskeho zakoniku, nebot pravo na informace o vlastnim zdravotnim stavu lze dozajista zahrnout pod typicky osobnostni prava podle §11 obc. zak. Netreba si cinit iluze, ze by takovy spor skoncil u soudu, nicmene verim, ze sikovny pravnik by si s tim dokazal bez vetsich potizi poradit.
0/0
10.10.2003 8:09

wjt

Re:
, nazdar jurist, mas email? wjt@email.cz
0/0
10.10.2003 8:24

jurist

Re:
Ne, to nemam.
0/0
10.10.2003 9:37

jurist

Pravo na informace ze zdravotnicke dokumentace
Proboha, kdy uz si zacnou novinari overovat nejprve aktualni stav pravni upravy, nez zacnou neco psat? Chapu, ze se novinar nevyzna v pravni uprave, ale tak kdyz necemu nerozumim, tak se zeptam nekoho, kdo tomu rozumi. Novy zakon o poskytovani zdravotni pece zadny velky prulom do prava pacienta na informace neudela, protoze tuto otazku jiz dnes jednoznacne resi jednak zakon c. 20/1966 Sb., o peci o zdravi lidi, konkretne ustanoveni §67b odst. 12 a hlavne a zasadne Umluva o ochrane lidske prav a dustojnosti pri aplikaci biologie a mediciny c. 96/2001 Sb. m. s., ktera ma dokonce i prednost pred zakonem. Clanek 10 teto umluvy pravo na informace jasne stanovi. Jiste je pravdou, ze tato uprava ma ramcovy charakter a vznikaji tak nektere intepretacni potize, ktere by zakon mel vychytat. Tak napr. dnes zdravotnicka dokumentace skutecne je vlastnictvim zdravotnickeho zarizeni. Zakon ani umluva vyslovne take nestanovi, co se pod pojmem prava na informace o zdravotnim stavu presne rozumi. Vedou se debaty a interpretacni spory ohledne toho, zda je mozno pozadovat opisy, vypisy nebo kopie teto dokumentace.
0/0
10.10.2003 8:03

ppetr1

doktoři
tedy ty starosti doktoru bych chtel mit.pak se nemuzem divit,ze to zdravotnictvi vypada tak jak vypada.
meli by radeji lecit a to druhy nechat na pribuznych.uz vidim,jak se jim tam kazdy hrne,aby videl dokumentaci treba svoji matky.PANI DOKTORI VY JSTE TOTALNE MIMO.
tim aby se to nemohlo dostat do rukou pribuznym si chcete kryt pouze zada a vase obcasne PREHMATY  nic jineho mi totiz z tech vasich uvah nevypliva.
0/0
10.10.2003 7:54

rewell

stejně
to bude k ničemu, bílá mafie je bílá mafie. I když se vám nebude něco zdát, stejně to skončí u odborníka lékaře, který je zase jen spjat s bílou mafií. Byť byrokratickou. Je to totéž jako v bankovnictví, když je vydáno ČNB nějaké rozhodnutí např. negativní pro příslušnou banku, můžete se odvolat - ale pozor : zase jen k ČNB. Je to normální?
Takže milí přispívatelé, ti kteří si myslíte, že budete moci třeba bojovat za své příbuzné apod. - tvrdě narazíte......
0/0
10.10.2003 7:45

bonecek

Té poznámce s chlapem v hospodě nerozumím-
Jedná se snad o možnost nahlédnout do dokumentace po smrti dotyčného.To ten chlap v přípkladu nechce žít s mrtvolou?
0/0
10.10.2003 7:11

wjt

Re:
, nechce zit se zenou ktera ma vyoperovanou delohu (a mozna i vajecniky). ale ten tvuj napad bonecku, ze by nekomu vadilo zit s mrtvolou a jinemu ne, ma neco do sebe ... :-)
0/0
10.10.2003 8:16

jojoj897

B I N G O !!!
tak se nám zřejmě rodí další česká specialitka: o tom co se dozvědí pozůstalí bude rozhodovat třetí osoba - tedy úplně cizí člověk  jnak mi v článku - aby byl poněkud vyvážený vůbec "nechybí" věta: "Je bohužel mnoho primitivních žen, kteřé přijdou do hospody/cukrárny/na mejdlo  a řeknou: S tím a tím chlapem nebudu."  Nebo žy by takové neexistovaly  
0/0
10.10.2003 5:51

wjt

Re:
, ... to by ti museli uriznout koule, a nektere by to vadilo a kecala by o tom v cukrarne, a jina by na tebe byla hodna, nekecala by o tom, a naopak by te utesovala - to nic jojiku, spousta lidi nema treba zlucnik ... :-)
0/0
10.10.2003 8:21

V1kt0r

Re:
:-)
0/0
10.10.2003 10:34

Bimbac_007

Re:
Mozna by ses divil, ale chlapu, kterejm museli uriznout jednu nebo obe koule zas neni tak malo - a bude jich cim dal tim vic a diky tomu jich taky cim dal tim vic zustane na zivu.
0/0
11.10.2003 1:29

V1kt0r

Re:
Jenomze ta veta v tom clanku byla myslena jako "vykuchanou"... Bylo by to tak jasnejsi? Nicmene mi to od toho doktora prislo nefer, protoze se ho asi ptali na nahlizeni do dokumentace po smrti, ne za zivota... Dalsi otazkou je, proc ta zenska zije s chlapem, kteremu takovou vec nemuze rict...nebo proc mu to vlastne nechtela rict. Divne.
0/0
10.10.2003 10:40

_m-

Re:
Přesně. Chlap, kterému vadí, že jeho žena nemá dělohu (pokud ví, že žena už nemůže mít děti a je s tím smířený) je primitiv, ale ženská, která s něčím takovým žije je slepice tuplovaná. Peníze jsou sice prima, sex taky, ale kde je heršvec nějaká sebeúcta? Madla
0/0
10.10.2003 10:51





Najdete na iDNES.cz