Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Odbory průběh stávky učitelů uspokojil

Největší protest českých učitelů se obešel bez výrazných problémů. V první den školního roku nepracovala podle odborů třetina zaměstnanců ve školství. Od osmi ráno také hodinu stávkovali mnozí úředníci. Odbory jsou s účastí, ale i průběhem stávky velmi spokojeny. Považují ji za masový protest.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Filosof-Rudolf

Falešná, ale opravdu falešná stávka.
Nesouhlasím se stávkou, tak jak byla pojata.
Cituji: "V prvním čtvrtletí letošního roku byl průměrný plat učitele na základní škole 15 800 korun a středoškolský kantor si měsíčně přišel na 18 300 korun.Průměrný plat v Česku je přitom asi 17 tisíc, přičemž odboráři chtějí, aby učitelská mzda byla alespoň 30 procent nad tímto průměrem. "
1. Nedávno vyšla tabulka v MF, kde srovnávali plat učitelů a průměrným platem v různých zemích (včetně EU). Vychází to srovnatelně jako v ČR. Někde mírně nad, někde mírně pod.
2. Jak odboráři došli k číslu 30 procent ? Proč ne 50, 80 nebo jen 10 ?
3. Proč zvyšovat všem paušálně ?
4. Způsob typu "my chceme, když ostatní taky mají" snad ani neodpovídá vysokoškolsky vzdělaným lidem. To dělají malé děti.
S jakou stávkou bych souhlasil:
1. Za systémové změny
2. Zrušení tarifů a 13. a 14. platu
3. Za navýšení rozpočtu školství
4. Větší pravomoci ředitelů škol. Nechť dostanou kopičku peněz na platy a mají možnost diferenciovat a dát těm kvalitním více 5. Nahradit  13. a 14. plat kopičkou peněz na premie. Nechť ti, co prokážou nějaký mimořádný přínos, dostanou v pololetí a na konci roku odměny (třeba i vyšší než je ten 13. a 14. plat) 6. Příděl peněz ředitelům škol diferenciovat např, na základě prestiže školy. 7. atd, atd. - určitě by se našlo spousta dobrých nápadů. Zkrátka a dobře vytvořit motovační systém, aby ti dobří byli ohodnoceni. Mimochodem v naší firmě také dostávají lidé na stejné pozici různou mzdu (a ty rozdíly jsou někdy více než trojnásobné).
0/0
4.9.2003 16:17

Absolvent

Dobšíku
Františku, na on-line jsi byl pouze 20 minut a velice slabej.
0/0
3.9.2003 12:30

Dana

souhlasím se stávkou
Souhlasím se stávkou. Když se "našly" peníze na policisty, musí zbýt i na učitele.I když je docela zábavné, jak učitel v záplatovaném svetru říká dětem: "Učte se pro svůj život, to se vám vyplatí." Mé kamarádce jeden kluk odpověděl, ať nekecá, že má vyšší kapesné od táty ze zvláštní školy.V tomto státě se oceňuje práce bankovního tuneláře, který i po dovedení banky ke krachu je vysoce ohodnocen tzv. padáky,policistů, kteří jezdí po dvou v autě a málo co vyšetří,soudců, kteří úspěšně soudí a stát za to platí milióny. Štěstí,že školství je prioritou této vlády!
0/0
3.9.2003 12:23

hrošák

Ubozí učitelé - prosím nekrmit.
Jsem fascinován ubohým údělem našich pedagogů. Jako vysokoškolák jezdím do práce 50 km když můj soused učitel ještě spinká spánkem spravedlivých. Když se vracím, on  pracuje na své okrasné zahrádce případně popíjí v hospůdce v době, kdy já sedím u počítače a vyřizuji obchodní korespondenci.  O přijmu 15 000 Kč si mohu nechat pouze zdát  a kdybych chtěl odejít, tak v kraji s 25 procentní nezaměnstnaností můžu jít dělat tak akorát za minimální mzdu do lesa pomocného dělníka. Asi půjdu stávkovat, jenže jako OSVČ si můžu tak akorát políbit ř.. Je mi fakt kantorů líto. :-))))
PS: z místní základní školy za posledních deset let ubylo 35 procent dětí Učitel neodešel ani jeden a ještě zde učí důchodci. To je produktivita práce jak prase.
0/0
3.9.2003 6:59

PM

Re:
Nic Vám nebrání hlásit se o místo učitele v místě bydliště.
0/0
3.9.2003 9:56

datel

Re: ha, ha
Pokud jste vysokoškolák, jezdíte do práce 50 km a nevyděláte si ani 15000 Kč, tak jste pěkný debil.
Proč jste se nestal učitelem? Nemusel jste ted psat takové nesmysly
                                                Učitel.
 
                          
0/0
3.9.2003 13:33

guest

pracovni doba - efektivni vyuziti
mne se strasne libi, jak ti, co tady nejvic rvou na ucet pracovni doby ucitelu a jak oni travi v praci x hodin celi sedreni, maji u svych prispevku casy v rozmezi obvyklem pro ranni smenu.. asi delaji betatestery diskusniho fora iDNES :)
0/0
3.9.2003 2:01

mimochodem

Pěkné dezinformace ....
"Za vyšší platy stávkovali nejmasověji ti, kteří mají příští rok dostat nejvíc přidáno: učitelé základních škol. "
Ve skutečnosti to podle propočtů vypadá tak, že celé přidání k platu učitelům spočívá v tom, že zatímco v rozšířené tarifní stupnici středoškolští učitelé dostanou (při zrušení 13. platu) zhruba o 1000 Kč měsíčně méně a učitelé ZŠ (opět při zrušení 13.platu) tak o 100-200 měsíčně více.
TOMU TEDA ŘÍKÁM ZVÝŠENÍ !!!
Další dezinformací je neustálé mletí o 13. a 14. platu ve skutečnosti jsou vypláceny v 50% výši, tutíž se jedná o jeden 13. plat rozdělený na dva díly.
 
Moje žena má 13 let praxe, jako učitelka ZŠ se všemi 13.,14. a jánevímkolikátými platy včetně všech příplatků je horkotěžko sto dosáhnou 15000 hrubého. Kde naberou těch 15800 top nevím, leda by do toho napočítali i celé ministerstvo ...
0/0
2.9.2003 21:58

šibal

Re:
Myslím si,že 15000 hrubého je dost.V Severomavském kraji kvalifikovaný dělník někde vydělává 10-12000 hrubého a nestávkuje.
0/0
2.9.2003 22:13

Eva

Re:
Typická reakce v naší posttotallitní společnosti. Já jsem dělník, kdo je víc.  Dokáže aspoň někdo v této diskuzi pochopit, že v normální zemi se vzdělání cení? Např. v SRN si slévač vydělá 3x víc než u nás, ale německý učitel si vydělá 11x víc než český (psala nedávno MFDnes). Co vy na to, Šibale a ostatní? Jaký chytrý protiargument vytáhnete z rukávu?
0/0
2.9.2003 22:49

šibal

Re:
Až si bude kvalifikovaný dělník  vydělávat 35000,tak by učitel mohl mít 53000 a bylo by to v pořádku!
0/0
3.9.2003 1:48

Tom

Re:
Myslím si, že většina našich učitelý by si v EU se svým přístupem k práci neškrtla. Tam totiž musejí i učitelé prokázet své schopnosti a odbornost, jako ostatně všechny profese. 
0/0
3.9.2003 12:15

Jiří Kolář, Pardubice

Milý Pavle!
     Pokusím se Tě vyvést z omylu. O kantořině toho vím poměrně dost. Třeba proto, že jsem řadu let učil. Zeptáš se třeba proč už ne? Na to je jednoduchá odpověď. Stana a vláda v roce 1970 rozhodla, že můj vliv na mládež je natolik špatný, že nemůže pokračovat. A tak jsem vozil kvalifikovaným železničním opravářům litinové brzdové špalky. Jistěže ne pořád. Později jsem se stal úředníkem. Když mi v roce 1990 poděkovali za práci a pro nadbytečnost propustili, stal jsem se z nouze podnikatelem. Ne, na úřad práce jsem nešel! Na to jsem byl příliš hrdý. Začínal jsem od nuly. Nic jsem nepodědil, nic jsem neukradl. Šlo to z počátku velmi těžko. Po řadu měsíců mne vlastně živila žena. Všechny vydělané peníze šli na mzdy dělníků a nákup materiálu. Ale proč to píši? Nu proto, že jsem se musil naučit uvažovat ekonomicky. Ne podle přání, ne podle toho kolik si v sousedním Německu nebo Rakousku vydělá obdobný podnikatel. Nakonec naše uklizečka a prodavačka také nemá ekvivalent  západní mzdy nebo platu. A znovu nazpět. Ekonomika je poznaná nutnost. I já mohl nakupovat do firmy jenom to na co jsem měl a ne co jsem potřeboval. I když dnes je tomu již trochu jinak, obracím každou korunu dvakrát. A produktivita práce ve firmě musí stále růst a ne klesat a tomu pak odpovídají i platy. Ale to platí všude. I ve školství! Kvalitněji a lépe. Ve školách zejména! A o tom to vlastně je. Mlácením pusou a stávkováním se žádné hotnoty nevytváří. Ani duchovní, ani hmotné.
     A ještě proč jsem odpověděl až teď a ne dopoledne. třeba proto, že jsem mezitím musel pracovat.
Ahoj.
 
0/0
2.9.2003 18:27

Jirka

Re: _
Váš životopis je velice dojemný.  Domnívám se, že doopravdy zajímá celý národ. Až  se vybrečím, půjdu spát. Dobrou.
0/0
2.9.2003 20:07

Jiří Kolář, Pardubice

Re: Brachu nebreč,
protože to není zivotopis. To je jenom návod k nestávkování
0/0
2.9.2003 20:37

Jirka

Re: .
Brachu, chybí Ti háček nad z / zivotopis/
0/0
2.9.2003 21:45

Ghort

Re:
tam mela bejt carka na i, nikoliv hacek na z
0/0
3.9.2003 12:28

jira

Ideální pracovní doba učitele dle příspěvků
1. pracuje s dětmi do cca 12:30
2. odchází pracovat do soukromé firmy
3 po příchodů domů osvěžen začíná dokončovat práci ze školy (opravuje, připravuje, vzdělává se,..)
4. prázdniny si zruší a on opět radostně pracuje (stejně je dostatečně osvěžen z přestávek a odflákaných hodin), tentokrát zastupuje uklízečky na velkém školním prázdninovém úklidě, pak něco málo za odpočívající úředníky a stále k tomu ještě v soukromé firmě (ať má ponětí co je práce)
5. náležímu plat okolo 10 000,- , protože víc si nezaslouží a on to stejně dělá jako poslání, tak mu to nevadí a navíc - přece si přivydělává jinde
6. do práce ráno odchází rád a odpočatý, takže se radostně věnuje výuce a dětem
7. odpoledne si bere volno ze soukromé firmy, aby měl čas na rodiče, kteří po své pracovní době přicházejí řešit  něco do školy; pokud mu to majitel-kapitalista nedovolí, tak to jistě tržně smýšlející rodiče pochopí
Co vy na to?
0/0
2.9.2003 17:53

pyšná městská myš

Re:
Co my na to? My na to nic. Já sem tady poslední a taky už končím. Tak ahoj. 
0/0
2.9.2003 18:03

PM

Re:
Doplnil bych o následující:
8. O přestávkách může žebrat před školou a přebírat popelnice.
9. O velkých přestávkách se zabývá sběrem druhotných surovin.
Příjmy za výše uvedené se zdaní 50ti procenty a tím si sám učitel přispívá do státního rozpočtu na svůj plat.
 
0/0
2.9.2003 18:04

Ghort

Re:
Mno, co ja na to? Ze jsi demagog :( Nema cenu ti vysvetlovat, jak se veci maji ve skutecnosti, zij si dal ve sve fikci
0/0
3.9.2003 12:30

jiram

Re:
Demagog? Hmmm, to je ale jen shrnutí různých příspěvků v diskusi, tak je tu demagogů asi víc
0/0
3.9.2003 13:54

Ghort

Re:
Nepopiram
0/0
4.9.2003 14:54

pyšná městská myš

KO
Učitelé na ZŠ stojej za starou bačkoru. Už aby tam nastoupili ti mladí, krásní, schopní mužští. No jo ale zas budou chybět v průmyslu a bankovnictví. Klonování?
0/0
2.9.2003 17:15

pyšná městská myš

Re:
Klonování!  ideální učitel: výška 2 metry
                                              samej sval
                                              vlas: blondýn (půlka, druhá půlka černá, žádný kouty!!!)
                                              oči: jedno oko modré druhé hnědé (každému podle chuti)
                                              vzdělání: VŠ (min. 5x)
- a tohle všechno 100000x
0/0
2.9.2003 17:25

pyšná městská myš

takhle na ně
Měli zasáhnou hoši z URNA. Pěkně hodit slzáček do takový stávkující skorovny, čekat u dveří a jak by ti myšáci lezli ven tak hezky promasírovat pendrekem. Na prchající použít gumové projektily. To vám garantuju, že do konce tisíciletí by na stávku ani nepomysleli.
0/0
2.9.2003 16:54

barbudo

Re:
Něco mi to připomíná. Mám pocit, že pendrek obouručák byl tehdy zván federál (na straně rukojeti, na opačném konci VUML). Jo a taky byla dost zima.
0/0
2.9.2003 16:59

pyšná městská myš

poděkování
PODĚKOVÁNÍ
Upřímně děkuji drtivé většině učitelů, že nepodlehli brutálnímu tlaku ze strany ROH, a stávky se neúčastnili. Tito učitelé si správně, sebekriticky uvědomijí, že toho vlastně moc neumějí, že je jim na jejich teploučkých, nenáročných místech docela dobře. 
     
0/0
2.9.2003 16:23

barbudo

Re:
Prosimjich, jsemť zjevně matematickým nedoukem - co že je to drtivá většina? Mimochodem, kde jste naposledy viděla ROH?
0/0
2.9.2003 16:35

Raul

Re:
Z čehopak se nám asi rekrutovali odbory, co?
Jinak s drtivou většinou taky nesouhlasím, ale větší část škol, rozumněj nad 50% nestávkavala. Otázka zní proč?
0/0
2.9.2003 16:39

Raul

Re:
Fuj... rekrutovaly
0/0
2.9.2003 16:42

barbudo

Re:
Odpověď na otázku "proč?" je samozřejmě "strach". Ono se ve školství taky vyhazuje za nevhodné pípnutí. I nedávný držitel "Zlatého Ámose" se jaksi stal nadbytečným.
0/0
2.9.2003 16:45

Raul

Re:
Zní to sice rozumně, ale jako logický argument mi to vhodné nepřijde. Školy, které mají schopné vedení a které spolupracují kromě rodičů i s firmami (SŠ), nemají potřebu stávkovat. Podle mého názoru se prostředky ve školství víceméně mrhá, proto se na mnohých školách pohybují špatní učitelé či špatně zaplacení učitelé.
0/0
2.9.2003 16:49

barbudo

Re:
Zkuste se v nějaké té škole zeptat a nevařte z vody.
0/0
2.9.2003 17:58

pyšná městská myš

Re:
já sice nevím proč ten supermyšák dostal padáka, ale tvrdí se že, schopnej maldej mužskej do školy nevleze...tak nevím 
0/0
2.9.2003 16:58

Ghort

Re:
Na skole, kde ten "supermysak" (mimochodem velmi schopny ucitel!), se bohuzel uvazuje o tom, ze z kolektivu odejde dalsi clovek... Jednak ta skola proste nema na platy a druhak je mene deti...
P.S. - toho ucotele znam osobne (v dobe, kdy obdrzel Zlateho Amose, jsem na tamni skole jeste pusobil coby spravce site)
0/0
3.9.2003 12:41

pyšná městská myš

Re:
promiňte chtělo sem napsat "drtící" a soudruhy z ROHu vidím za každým (pozor vtip) ROHem
0/0
2.9.2003 16:39

Jeník

Fotka
Petra je prostě kus
0/0
2.9.2003 16:13

alf

konstruktivní návrh?
Přečetl jsem pár příspěvků - to je hnoje na hlavy učitelů. Nikdo však nedal alespoň jeden konstruktivní návrh, jak zajistit, aby do škol šli učit mladí absolventi pedagogických škol, dále aby tam šli učit chlapi a také ti, kteří něco umí a mohou to předat děckám. Současný trend je ten, že na školách jednou budou učit jenom ženské, které nejsou schopny kázeňsky zvládnout dnešní mládež, navíc většinou bez vzdělání. (až na výjimly). Jestli to je to, co chtějí ti závistivci, tak jen tak dále, seberte učitelům další prachy, další výhody, a až se jednou podíváte na své děti, pochopíte, že závist a nepřejícnost se nevyplácí.
0/0
2.9.2003 13:45

skeptik

Re:
Muj navrh se ti nezdal dost konstruktivni? Jen penezma se nic samo nezlepsi. V Izraeli investovali do skolstvi nejvice penez na svete a v poslednim porovnani znalosti zaku zkoncili na poslednich mistech
0/0
2.9.2003 13:58

kixxxx

Re:
Ja navrhuju :1/zprisnit prijimacky na pedak a zvysit naroky na ped. fak. (aby to nebylo ze znacne casti pristav pro mene uspesne a ambiciozni studenty -pred tim nez zas nekdo zacne horovat nesmysly o soucasne obrovske obtiznosti pedF tak at se nejdriv zamysli!!!)- to je prvni krok k prestiznimu postaveni (neni dulezita kvantita ale kvalita! Zaroven 2/propracovat novy motivujici karierni rad se systemem (ale fungujicim) povinneho celozivotniho dovzdelavani a postupu na zaklade atestacnich zkousek (napr. I. a II.) jak z pedagog. oblasti tak z oboru na ktery ma aprobaci. Atestacni system jakz-takz funguje u zdravotnickych profesi takze je schudny a realny. Zaroven je treba aby se tomuto kariernimu radu podridili vsichni soucasni pracovnici,aby sesystem rozhybal a uvolnilo se misto chytrym, pracovitym, flexibilnim a ambicioznim (za patricnou odmenu). Nevim jestli je najeka samospravna "stavovska" organizace (komora) pedagogu, ktera by spoludohlizela na vzdelani svych clenu, etikou atd a vnasela by prakticky  a zaroven odborny element do ustanoveni cele nove kocepce (napr. i odborne pripominkovani legislat. navrhu atd.)  vzdelavani v CR, na nemz by se melo neprodlene zacit pracovat. Takze zadne plosne pridavani na platech bez rustu produktivity  prace, ale dle vzdelani a dovzdelavani, flexibility, dovednosti (napr. moderni technologie) a invence ve vyuce. Slo by to ale spousta  lhostejnych, neprizpusobivych ucitelu by  prisla o teple jiste misitecko, ale voda by se vycerila a zas by se z ni dalo pit.
0/0
2.9.2003 14:46

skeptik

dejte jim vic penez
Ale zaroven žádné prázdniny a pracovní doba 8 hodin denně.  Během takto našetřeného pracovního fondu mohou zastat práci úředníků, které vyházíte z ministerstev a školských úřadů. Co vy na to, pání kantoři?! Berete?!
0/0
2.9.2003 12:32

JamHarad

Re:
V tom případě nebudou mít prázdniny ani děti  To je fakt komický návrh.                
Jak jsem řekl, člověk, který se celý život vzdělává, respektive má např. třicetiletou praxi a dostává 15k plat v učitelské sféře je fakt málo na to, co všechno musí absolvovat.
0/0
2.9.2003 12:50

Absolvent VUMLu z totalitní d

Dle mého názoru se socialistický způsob myšlení u učitelů pevně zakořenil. A to je dobře.
Vážení, pokud si to neuvědomujete, tak žijeme v kapitalismu, kde se každý musí starát sám o sebe. Jestli mám někde mzdu zse kterou nejsem spokojený, tak mohu svobodně přejít k jinému zaměstnavateli a nebo sám začnu podnikat, bude živit sám sebe a nebo mohu ještě zaměstnavat další spoluobčany. Proti kapitalismu nemám žádné námitky. Daří se mi dobře, jsem důchodce. Mějte se hezký.
0/0
2.9.2003 12:07

barbudo

Re:
Ano, máte pravdu, žijeme v kapitalismu. Proto, nejsem-li spokojen se mzdou, mohu i stávkovat.
0/0
2.9.2003 12:11

Absolvent VUMLu z totalitní d

Re: proti stávkování jsem nic nenamítal
Když mi začala stávkovat manželka, tak jsem se na ní vykašlal  a vzal jsem si jinoiu
0/0
2.9.2003 12:17

JamHarad

Re:
Vtipné, leč stupidní. Prosím o rozvedení důvodu reinstalace manželského postu
0/0
2.9.2003 12:52

Karel

Re:
No jiste stavkovat je lehci, nez jit delat neco jineho. Hlavne ze chcete zvysit.
0/0
2.9.2003 13:05

barbudo

Re:
Vyjednávání o ceně práce "nohama" je z hlediska společnosti velice drahé. Proto vyspělé společnosti preferují jiné metody. Jednou z možných je i stávka. I proto je stávka zákonem chráněna.
0/0
2.9.2003 15:18

ALK

Re:
Předpokládám, že VUML jste neabsolvoval, ale myšlenky máte jako kdyby jo. Pokud se mýlím a jste  skutečným absolventem, tak výuka tam byla opravdu efektivní.
0/0
2.9.2003 15:04





Najdete na iDNES.cz