Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Smrt na Kamčatce byla nešťastná náhoda

Zkušeného horolezce Miroslava Smilovského zasáhl na Kamčatce padající kámen. Srazil ho o 150 metrů níž. Zranění hlavy poté podlehl. Jeho smrt byla nešťastná náhoda, říká Stanislav Solanský. Průvodce cestovní kanceláře, která výpravu organizovala, vypráví, co se pod sopkou Ključevskaja odehrálo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

martin

smutek
Jak si tak čtu ty vaše všechny ubohý a trapný príspěvky tak je mi z toho hodně a hodně smutno.A to vubec nemyslím na pozůstalé.Doufám, že oni se k takovým komentářům nedostanou.Je mi z vás všech opravdu na blití, co dokážete napsat o nečem kde jste v životě nebyli a o někom koho vůbec neznáte.Chyťte se aspoň za nos, ikdyž to je výkon kterého jste sotva schopni.
0/0
25.8.2003 11:45

pro všechny
Jsem průvodce této výpravy na Kamčatku. Udivují mne mnohé názory. Mnozí si tu nevidíte na špičku nosu a jste hloupí a sprostí. Výstup byl veden mimo ledovec, proto ten směr. Jedná se o nejlehčí trasu a i nejbezpečnější. Při úderu kamenem o velikosti lidské hlavy nepomůže ani přilba, ani ruský vůdce. Nejsem na Kamčatce poprvé a vedl jsem i mezinárodní expedici do Himalájí. Vím, co říkám. Miloš byl kamenem odmrštěn asi pět metrů do vzduchu a následoval zhruba 150 m dlouhý pád po svahu hory. Měl mnohočetná poranění celého těla. Nebyla šance na přežití. Každý zná rizika hor, nikdo si nepřipouští, že se právě on nevrátí. Hory jsou krásné, ale kruté. Tak to prostě je. Stanislav Solánský
0/0
20.8.2003 16:21

Olda

Kdo nic
nedělá, nic nepokazí. Nevím kde se bere ta kritika na jednání člověka, kterého neznám, v prostředí kde jsem nikdy nebyl. U netu sedí zřejmě nejchytřejší lidé. I za pecí číhají rizika  Pozor ať vás nenakopne nerevidované el. zařízení.
0/0
20.8.2003 7:41

Siska

Pro všechny zúčastněné
Chtěla jsem vám jen říct, že dotyčného, který nepřežil, jsem znala. Sice ne osobně, přesto se mě jeho smrt moc dotkla. Teď už je jedno jestli měl přilbu nebo ne, život mu už nikdo nevrátí. Vy tady píšete, někdy dost necitlivě, jestli za to může nebo ne, ale dokázal se někdo z vás vcítit do pocitů těch, kteří tu na něj čekali až se vrátí a teď už jen čekají (a to, jak jim je na duši se nikomu ani nezdá) až se jeho tělo podaří dopravit dolů a pak následně domů?
Buďte trochu lidští!!! Všem vám přeju, abyste NIKDY nemuseli zažívat to, co zažívají pozůstali po p. Smilovském.
0/0
15.8.2003 9:20

Horal

Přilba
Zajímalo by mne, zda měl zraněný horolezec při nárazu kamene na hlavě přilbu.
0/0
9.8.2003 0:07

Olda

Re:
?? Nechci bagatelizovat, ale v tom případě by si měl přilbu nasadit i každý turista, který se pohybuje v oblasti Popradského plesa. Měl prostě strašnou smůlu. Upřímnou soustrast pozůstalým.
0/0
19.8.2003 7:54

Zdenda

Re:
Garantuju Ti, ze kdyz ten sutr bude velkej jako pneumatika, tak Ti ani prilba nepomuze...
0/0
19.8.2003 19:04

Krakonos.CDN

Je to tragicka udalost
A muze se prihodit kazdymu v jakymkoliv sportu , toho kluka lituju , sem taky lez a videl sem mrtvy taky , v  Asii , v Rockyes , a v Alpach .
0/0
8.8.2003 23:58

Igi

Lano
Konečně taky zajímavé téma - lano. Šel jsem na Klučevskou z druhé strany svahu, od Kameňu, lano bylo zcela zbytečné, nešlo nikam spadnout. Terén z této strany je náročnější a strmější než na té, kde se úraz odehrál. Myslím, že je to nějaký omyl v článku, nevím, kam by padal 150 metrů. Musel by dostat zásah opravdu velkým rychle rotujícím kamenem, což je ale možné, takových tam lítá... Druhá věc je, že se mohl SVÉST v bezvědomí po svahu dolů 150m, dokud se nezastavilo nějaký větší kámen. Pokud by to bylo tak, domnívám se, že kromě odřenin by to jeho zdravotní stav výrazně nezměnilo. Není tam nikde stěna, z které by padal kolmo dolů 150m, svah je trochu příkřejší, ale velký pád je na něm krajně nepravděpodobný
0/0
8.8.2003 14:25

JB

Satelitni telefon?
Nosí sebou horolezci něco jako satelitní telefon pro případ, že budou potřebovat náhlou pomoc? 7 hodin do základního tábora je přece jenom skoro půl dne.... S takovou je každé zranění pomalu bojem o život...
0/0
8.8.2003 14:20

Igi

Re:
Jak kteří, dle peněz na výbavu. My jej nemáme. A jinak svatá pravda. Pokud se vám něco stane v okolí Klučevské (stačí jen zlomená noha) je to boj o život. Ale to je riziko, o kterém každý ví. My jsme šli od Klučevské do Ključe 3 dny, bylo špatné počasí. Navíc s sebou člověk nosí jídlo napočítané tak akorát. Pokud tedy někdo musí zůstat 3¨dny na jednom místě, někdo jiný má po zásobách ... V některých oblastech stačí i normální mobil, ale zrovna na Kamčatce nemá nikdo z našich operátorů smlouvu.
0/0
8.8.2003 14:36

H

Re:
proboha, vzdyt cislo 112 je mezinarodni volacka pri stavu nouze
funguje v jakekoliv GSM siti (pokud tedy na Kamcatce neni 1900 / 800MHZ :((
cislo 112 funguje i bez SIM karty
cislo 112 funguje i bez uzavrene roamingove smlouvy, jedinou podminkou je mit telefon pro danne frekvencni pasmo a dosah signalu jakehokoliv operatora...
0/0
8.8.2003 16:27

Ten kdo o tom neco vi...

Blbosti
Kecy, ten, kdo se tady pred chvili chlubil tim, ze omylem a diky stesti prezil vybuh Bezemjaneho, a ze pri vystupu na Kljucevskou vzdy jeden ze skupiny monitoroval padajici kameny do velikosti 3x3 m bude poucovat o mobilnich telefonech? Z Kamchatky funguje jak Eurotel, tak T-mobile, alespon z P-K a Elizova...
0/0
13.8.2003 14:14

kamo

jmeno sem, jmeno tam
ten dotycny mel jedno jmeno a nemenil ho tak jak autor v prubehu psani. a jmenoval se opravdu milos moje mile idnes, vcera i zitra
0/0
8.8.2003 14:09

Jabkac

Adrenalin
Tady nejde o to jak se to stalo ani o holinky. Proste je jina doba, nez ta pred par lety, kdy na takove vypravy jezdili jen spicky z vrcholovych sportovcu, kteri tomu obetovali bezny zivot a tvrde na to trenovali. Dnes jde o adrenalin a o penize, za ktere ho lze koupit. To ze ma nekdo zkusenosti z Alp a Pamiru muze take znamenat jen to, za si pred tim zaplatil trek s vystupy u cestovky stejne jako ten na Kamcatku. Od nas z prace byl vloni na stejne sopce obycejny 54 lety urednik, ktereho jsem nikdy nevidel sportovat, pokud za sport nepovazuji jizdu na kole do prace. Stejnym zpusobem zdolal Elbrus v obycejnem vataku bez goratexu, vystoupil na nejznamejsi sopky v Ekvadoru v sandalech za 300 Kc a se stejnym vybaveni vyrazil i na trek za polarni kruh a na Island. Takze holinky znacky CEBO jsou super vybava. Aby se akce zlevnila pasuje se vetsinou do role vudce a zorganizuje vypravu neznamych lidi, kteri veri v jeho zkusenost. To ze dochazi k mnoha smutnym udalostem je dan za troufalost  lidi, kteri uz zapomneli, ze jsou soucasti prirody, kde plati stale zakony prirozeneho vyberu a silnych jedincu. Na to, ze se dnes sila a schopnost lidi meri penezi, priroda kasle.    
0/0
8.8.2003 12:47

nelanař

Re:
absolutni souhlas. takhle dneska uvazuje, bohuzeeel, malokdo...
0/0
8.8.2003 12:56

Josef

Re: Adrenalin
Jo tak nějak to asi bude. Vždyť skutečná míra zkušeností je velice relativní pojem. Nemohu se smířit s tím, že "úředníci aj. " jakmile si obují mačky a navážou na lano jsou najednou alpinisti a horolezci. Prdlajs zůstavájo pořád úředníky, kteří si více méně hrají na horolezce. A to jak moc " si hrají" záleží na aktuální fyzické kondici a množství získaných zkušeností.
 
0/0
8.8.2003 13:42

Jarek

Re:
Souhlas. Podobně mne žere, když slyším, že se na řece utopil vodák, který byl "nalitej jak pupenec" a neměl přilbu ani vestu.  On to toiž určitě nebyl skutečný vodák, ale někdo, kdo si chtěl užít adrenalinu a vyzkoušet co to je rafting. ale tím, že vlezl do raftu se z něho vodák nestane.
0/0
8.8.2003 13:46

Ema

Re:
Mala poznamecka - nedomnivam se, ze by zkuseny horolezec dokazal silou svych zkusenosti zastavit kamen letici na jeho hlavu. Myslim, ze Vas prispevek je sice vcelku pravdivy - dnes jezdi kdekdo kdekam, ale moc nesouvisi s touto konkretni udalosti. Jen pro upresneni - urazy zavinene padajicim kamenim zejmena pri zdolavani sutovych poli atp. jsou pomerne caste i v mensich vyskach a da se jim jen malo zabranit.
Nejak se mi posledni dobou zda, ze kdyz se stane podobna tragicka udalost, prvni reakce je obvinit obet z neschopnosti, popr. dodat, ze kdyby dotycny sedel doma, nic by se mu nestalo. Jiste. Je to taky pristup k zivotu...
0/0
8.8.2003 13:48

Jarek

Re: Ema
No jen nezůstat sedět na p....i doma. Na to máme svůj život moc krátký. Mám za to, že se stejně lidi nenechají podobnými "tragédiemi"odradit a to je , si myslím, dobře. Jen je asi trochu nutno popřemýšlet co dělat pro to, abychom alespoň minimalizovali ta rizika, která minimalizovat jdou.
0/0
8.8.2003 13:55

nelanař

Re:
nekdy je lepsi to zapichnout sutrem do lebky, nez pak pet let umirat na posteli v nemocnici... tam uz by pak mela byt na miste euthanasie. a krom toho si myslim, ze ten clovek neumrel nestastnej, jako spousta lidi co se trapi. umrel ve chvili, kdy delal to co chtel tedy ve chvili, kdy byl. stastnej. kdo z nasich okolo tohle muze rici o vetsine umrti ?
0/0
8.8.2003 14:04

Zdenda

Re:
Nevim ale, jestli s Tebou budou ve Tve oslave spokojene smrti souhlasit pozustali... Toto je pekne sobecky pristup k zivotu a smrti... Nezijeme jen sami pro sebe a sve poteseni, nebo ano?
0/0
19.8.2003 19:02

gomes

Re:
souhlasim. a neco navic: kamarad se potkal se svou znamou,se kterou byl loni na adventure zajezdu do Peru. Oba tam byli jako ucastnici. Ona mu rekla, ze tam jede letos zas, protoze se ji tam libilo, a aby to mela zadarmo, jede tam jako vedouci!!!!
Otres.
 
0/0
8.8.2003 15:12

Tante Jolesch

Re:
Něco na tom je, no, vlastně souhlas, i když bych asi vedla o některých věcech debatu. Ale on o tom mluví a píše už léta i L. Vaculík ... Pokora je náš problém? Nebo ne? Kde je hranice a jak ji najít?
0/0
8.8.2003 16:19

Jarda

Gumovky
Na Kamčatce jsem nebyl ale nedavno jsem se vrátil z Tunkinckých Golců (západně od Bajkalu, cca 3000m - vyšší V. Tatry), kde jsme taky lezli (devitidení trek, z toho 3 dni jsme nepotkali člověka). A když jsem viděl to vybavení a výkony Rusů, tak klobouk dolů... Gumovky tam byly už luxusnější vybavení, většinou tam po tej suti a kamenech skákali v čínách, a to i za deště a sněhu, maximální obleční vaťák, batohy z druhý světový, na zádech 40 kilo protože všechno jídlo bylo v konzervách, stany taky z druhý světový. Potkávali jsme tam 60 letý babičky, co spí ve vaťáku a galoších ve sněhu, do toho celej den nejí, jenom jdou... Oni to mají jiný. Tím chci říct, že to, že záchranáři nemají gore boty neznamená, že jsou špatný, oni by ho snesli i bosi, protože u nich to je normální standard. Oni mají ty prahy bolesti a sebezáchovy a citlivosti na vodku a vůbec hodně posunutý.
0/0
8.8.2003 16:31

Zdenda

Re:
Nepresne. A trochu zkreslujici. Jo, ono to svadi vzpominat na stare dobre casy, kdy trava byla vice zelena a obloha vice modra... Jo, je sice pravda, ze drive se do hor dostali jen lide, kteri byli poradne zapaleni, protoze diky komancum bylo na ceste prilis mnoho administrativnich i ekonomickych prekazek, ale to nic nemeni na tom, ze v horach ale i ve skalkach umiralo vzdycky hodne lidi... A zkusenych a vytrenovanych... Viz symbolicke cintoriny v Tatrach nebo trebas i na Rabstejne... Ja samozrejme s hlavni pointou prispevku souhlasim, ze je zkratka potreba hory nepodcenovat a sve sily neprecenovat, jen jsem chtel pripomenout, ze hory jsou nebezpecne uz samy o sobe, a nekdy zkratka ani ta natrenovanost nepomuze...
0/0
19.8.2003 19:12

yogurt

Za par dni se dozvime ze to byli homosexualove a jednoho zavrazdili. Stejne jakom ten potapec co se SAM propich v jeskyni. Tady na toho zase spad kamen na vrcholu sopky a pak ho jeste hodil dolu. Pro ty co se porad divy, ze rusti zachranari meli gumovky. Doslo k nedorozumeni a oni si myslely, ze je telo v krateru kde je sopecne bahno.
0/0
8.8.2003 12:44

nelanař

Re:
divy se pyse mekky i, stoupo
0/0
8.8.2003 12:46

yogurt

Re:
obvykle
0/0
8.8.2003 12:54

Igi

Re:
Mimořádně vtipná reakce od člověka, který byl na dně kráteru. Pokud by si mysleli, že spadl do kráteru, nikdo se ani nehne. Do kráteru Klučevské se nikdo nedostane (teda živý tam a zpátky). Navíc do kráteru lze spadnout jen na úplném vrchu, a ne na svahu ....
0/0
8.8.2003 14:16

Lukáš Křístek

Byl jištěn lanem?
Pokud je pravda, že po úderu kamenem spadl horolezec cca 150 metrů, pak je jasné, že při sestupu nebyl přivázán na laně s ostatními horolezci, protože jinak by spadli buď všichni, nebo nikdo! Lukáš Křístek, Roztoky u Prahy
0/0
8.8.2003 12:29

nelanař

k jisteni lanem
cau kresaku, ty ses fakt vemeno, vis wo tom kulovy, vis vubec jakej je na kjluce teren ?
0/0
8.8.2003 12:41

klaun

Re:
A můžeš nám, hlupákům, který ještě na Kamčatce nebyli, vysvětlit jaký tam terén je a jak to souvisí ? Nebo máš radost jenom z invektiv ?
0/0
8.8.2003 12:46

nelanař

Re:
jasne. na kljuce se totiz moc jistit neda. protoze kdyz spadne jeden, spadnou vsichni, neni tam vicemene moznost jakyhokoliv pevnyho podu, vse je jen sut. takze by je strhnul sebou. jiny je to na horach nebo skalach. a teda nevim, jestli to bylo invektivum...
0/0
8.8.2003 12:54

klaun

Re:
OK, díky. Ale tím spíše - když jdu do suťových polí, tak si to nelajznu bez alespoň průměrnýho blembáku. A že by je sundal všechny s sebou, nevím - minimálně by nelít tak daleko resp. hluboko. Lano asi ne, ale přilba tam být měla. A s dírou v hlavě čekat na pomoc Zilu, který 600 km uchrochtá za dva dny, nevím.
0/0
8.8.2003 13:01

nelanař

Re:
prilba urcite. souhlas. a cekat na zil z jihu blbost. ale meli jit pro ZiL do Kljuci, ca 30 km na sever, vesnice. my jsme si ho najmuli a byli jsme za dve hodiny na upati sopky.tady meli jit pro zachranu
0/0
8.8.2003 13:08

nelanař

Re:
na rusaky se nespolihat, snyst ho dolu a do najatyho ZiLu ho prenest a odjet do kljuci. ale znova rikam, komu se stane neco VAZNYHO na kamcatce, ten konci !!! na kamcatce neexistuje zarizeni, kde by mu pomohli. tak maximalne zlomena haxna...
0/0
8.8.2003 13:11

gomes

Mě se líbí jak je to napsané
Mě se líbí jak je to napsané, ale taky se mi líbí, že tu můžu psát, fakt dík.
Takže je to napsané stylem, nikdo za nic nic nemůže? Až mi připadaly některé souvětí šroubované, jako by je korigoval právník. Inu není se co divit, co kdyby se někdo soudil o pár melounů náhrady?
Ale jestli měl helmu, jestli měli oficiálního průvodce, jaké měli scénáře pro záchrnu, to tam není. 
Víte co si o tom článku myslím? Že něco neřekli, aby mohli dát provozovat svůj byznys, a já si myslím, že to je a hlavně bude byznys, totiž ty různé adventure cestovky půjdou na odbyt.
Ale jinak je článek kvalitní a obsažný.
 
 
0/0
8.8.2003 12:07

klaun

???
Pravda, moc jsem toho nenalezl, ale selským rozumem : Jak to tělo dostali dolů ty Rusové v gumopleskách ? Asi ho snesli v teplejch, nebo na nějakých hadrových nosítkách z druhé světové. Tak proč totéž neudělala dva dny předtím parta Čechů, když jich tam bylo jak psů ? Další věcí je, proč (dle zpráv ČTK) neměl blembák na hlavě. Jestliže ten kámen ho zasáhl do hlavy, nemohl být tak moc veliký, to by se koulel a zmastil by ho jinak. Takže přilba by mu minimálně pomohla. Kdyby to byl kámen tak veliký, že by ho "odhodil" 150 metrů, tak by z něho byla placka. Spíše po ráně do hlavy ztratil orientaci a ovládání motoriky. Nevím, nebyl jsem tam, nechci dělat mudrlanta, ale jestli neměl (po zkušenostech odjinud)přilbu, tak holt se nedá svítit ...
0/0
8.8.2003 12:06

europan

Re:
Ty seš ale hov*ado !!!!!
0/0
8.8.2003 12:04

STB

Re: Dobrý zásah
0/0
8.8.2003 12:28

klaun

Re: Zaplaťbůh !
Pro redakci iDNES : Nemůžete toho Maška a jemu podobné primitivy odpalovat automaticky ? A možná ještě tzv. Patera Havlasu, to je taky psychopat.
0/0
8.8.2003 12:38

nelanař

Re:
co to bylo za blba ? ja tu nebyl. co zase propagoval ???
0/0
8.8.2003 12:58

klaun

Re:
Poletoval tu vesmírnej Mašek a kázal o DNA a buňkách nebo takový slátaniny. Už zase vodfrčel někam k Andromedě.
0/0
8.8.2003 13:10

nelanař

Re:
kristova noho, tyhle lidi by meli izolovat !!!
0/0
8.8.2003 13:13

klaun

Re:
Spíš betonovat  A to jestli jsi ještě nepotkal tzv. Patera Havlasu, Mašek je slabej odvar. Havlasa je kousek výstavního primitiva ! Asi emigrant ve Státech nebo něco takovýho, ale to je počteníčko !!!
0/0
8.8.2003 13:21

Michal Hanák, iDNES

Re:
Stalo se.
0/0
8.8.2003 13:18

klaun

Re:
Dík za všechny normální přispěvatele !
0/0
8.8.2003 13:26

Lukáš Křístek

Smrt na Kmačatce
Přečetl jsem si článek, a je tam několik nejasností, které by chtělo upřesnit. - měl horolezec helmu na hlavě, když ho uhodil kámen, byla vůbec hlema součástí výbavy? - v článku pořád někdo někam chodí a telefonuje, měla výprava vysílačky, aby se její členové mohli mezi sebou domlouvat? - úraz se stal ve 20,00 hodin. cca ve 24,00 hodin horolezce opouští "po beznadějném boji o jeho život" ostatní lidé, znamenalo to, že už byl mrtvý a další záchranné akce neměly smysl? - mělo smysl, aby se záchranáři trmáceli 600 km, byla ještě záchranná akce k něčemu? - dle článku "měli všichni čeští alpinisté a turisté, kteří se účastnili výstupu profesionální výbavu, narozdíl od záchranářů" - opravdu měli všichni čeští alpinisté helmy, vysílačky, atd. měli například stany a spacáky, nebo nepočítali s tím, že by byli nuceni bivakovat nahoře, nebyl toto důvod, proč se všichni zúčastnění kromě zraněného vydali cca 4 hodiny po úraze dolů (počasí se zhoršilo a bylo - 15 stupňů celsia)? Názor jsem nepsal proto, abych zostouzel výpravu, ale aby ostatní lidé nedělali chyby, kterých se výprava dopustila a v článku nejsou dostatečně zmíněny. Lukáš Křístek, Roztoky u Prahy
0/0
8.8.2003 11:52

kamcatcan

a jeste k vybaveni..
no co jsem videl na vlastni oko, tak rusaci fakt chodi v holinkach a vetsinou jejich vybaveni tvori Tshirt a svetr... fakt kolikrat nic vic. Taky si ale myslim, ze na to obcas par rusaku doplati, treba kdyz se zhorsi pocasi. Jinak jim to vybaveni nemam za zly. Vzpomente si v cem jsme lezli VHTckovali 10 let tomu nazad. doma sity uvazy, expresky, navleky... atd jediny co jsme uz tenkrat meli dobry byly pohorky. A i s tim jsme slezali kopce, takze nevim o co jde. Spis jde o jinou vec: pristup rusaka k zachranne operaci je nekomentovatelnej....na vsechno maj dost casu a zachranny pomucky zadny. jediny -a to dulezity - co muzou nabidnout, jsou pro rychlo pomoc vrtulniky. ´to jim sajuz dal v ramci zbrojeni:) i kdyz... najdou se i dnes uz rusaci, co maji srovnatelny zapadni vybaveni.
0/0
8.8.2003 11:49





Najdete na iDNES.cz