Banda lupičů v bílém?
Přečetla jsem všechny příspěvky k tomuto článku a konstatuji, že jednoznačně svědčí o nespokojenosti s komunikačními dovednostmi našich lékařů (až na pozitivní výjimky, které jistěže také existují). Myslím, že po právu. Lékaři toho pacientům obecně mnoho nesdělují, v extrémních případech ani pořádně nevysvětlí, jak užívat předepsaný lék. Lékaři totiž pacienta stále jestě nevnímají jako člověka, lidsky rovnocenného partnera, ale jako předmět své profese, jehož prostřednictvím lze získat čest a slávu na poli odborném, když už ne peníze. (Ostatně s penězi na tom lékaři zase tak špatně ve srovnání s ostatní populací nejsou. A četné farmaceutické firmy diskrétně a rády vylepší materiální status svých obchodních partnerů.) Mnozí lékaři by, kdyby to šlo, mnohem raději pracovali s pacientem virtuálním, který neotravuje vyptáváním na věci, kterým stejně nemůže rozumět, či svými emocionálními projevy. Lékař sám sebe vnímá jako osobu povýšenou nad ostatní populaci, povolanou vydávat soudy a příkazy prostým smrtelníkům, od kterých za to očekává úctu, obdiv (často i bakšiš). Lékař je zkrátka něco jako bůh moderní doby.
Pokud se tento stav někomu nelíbí, měl se snažit o nápravu, a začít hezky u sebe: chovat se ke zdravotníkům zdvořile, avšak vyžadovat od nich korektní jednání, komunikaci odpovídající alespoň normám společenského chování a informaci o zdravotním stavu podanou srozumitelně. Tedy nebát se zeptat, třeba i opakovaně.
Snad se někdy naše technická medicína stane humánní záležitostí. Dobré je, že kvalitní lékaři existují, jejich výskyt je však omezen. Očividně podstata jejich kvality nespočívá v odborných znalostech a dovednostech (to je jen nezbytný předpoklad k vykonávání profese), ale v tom, čemu se obecně dá říkat mravost.