Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vojáci našli černou skříňku z bitevníku

Sedm hodin po katastrofě našli vojáci černou skříňku z havarovaného bitevního letounu L-159. Výrobce letadla Aero Vodochody o ní říká, že je to nejnovější a téměř nezničitelný typ. Analýza dat z černé skříňky by tak měla ukázat příčiny nehody.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

standa

úhel pohledu
Jsem naprostý laik, nicméně mrzí mě, že taková událost soudím, bude opět mistrně kamuflována - a na povrch se dostane pouze něco, co bude uhlazené a diplomatické. Neprahnu po šokujících zprávách, ale seriózních informacích - oficiálním stanovisku, které nám případ objasní. Dovolím si ještě jednu poznámku - pokud by letadlo spadlo do obydlených prostor jistě by šlo o tragédii daleko v lidském měřítku mnohem větší, ale uvědomujeme si jak devastujeme poslední zbytky ryzí přírody ? - legálně, v zájmu obrany státu. Kdo ve VVP strávil nějaký čas ví své. Chováme se neustále rozpínavě, a vytrhnou nás z laxnosti pouze ztráty ve vlastních řadách. Upřímně - "nechť odpočívá duše pilota v pokoji".
0/0
25.2.2003 16:00

B

Re: úhel pohledu
Promiňte, ale nemohu s Vámi souhlasit, pokud se týká ničení přírody ve VVP. Chodím tam velmi často, prostor znám dobře. Jsem nezlomně přesvědčen, že pokud by se nejednalo o armádní výcvikový prostor, vypadala by tam příroda podstatně hůře. Myslím si, že vojenské využívání tohoto prostoru podstatně méně ohrožuje přírodu než by tak činily třeba výpravy skupin turistů. Naopak bych poněkud zpřísnil ostrahu prostoru a zvýšil pokuty. Nedá se nic dělat, ale těch turistů už tam je o víkendech příliš.
0/0
25.2.2003 17:34

standa

Re: Re: úhel pohledu
Váš nesouhlas beru. Znám to tam taktéž - mě šlo spíš o to, že valnou většinu lidí zajímá vlastně jen ztráta života a senzace - nikoliv újma na kráse matky přírody - o tom byla řeč. Houpák s Jordánem jsou moje oblíbená místa, snad proto ta ublížená reakce. Pokud tam chodíte často, uvítal bych někdy krátkou zprávu jak to tam vypadá, až odezní zpřísněný režim spojený s vyšetřováním. Chystám se tam až v 04/2003. Můj mail je scingel@fatra.cz. Děkuji.
0/0
27.2.2003 6:32

cejkis

:(
čest jeho památce
0/0
25.2.2003 11:55

briza

Hmm tak on delal veletoc
Muze mi nekdo objasnit jak vypada letecky obrat zvany veletoc. Ja takovy neznam tak bych rad vedel zda je to nejaky slangovy vyraz pro neco znameho nebo je proste redaktor byvaly cirkusak.
0/0
25.2.2003 10:56

cejkis

Re: Hmm tak on delal veletoc
to by mě taky zajímalo .)
0/0
25.2.2003 11:54

kohi

Re: Re: Hmm tak on delal veletoc
Podle panu Gazdika a Kredone je to asi kazdy manevr, pri kterem se letadlo zacne tocit okolo jakekoli osy, takze vse krome primeho letu. 
0/0
25.2.2003 12:28

Jirka

Znalci
Opravdu me panove a damy prekvapuji vase znalosti, ze by specialiste, ze by vysetrovatele leteckych nehod, ze by sami odbornici nas navstivili v komentarich? Nekteri nemate ani tuseni, jak slozity a narocny je letecky provoz, ktery vyzaduje tymovou spolupraci. Kazdy tu jen keca jak na hlavaku. Vase kecy pilotovi uz nepomuzou a neprospeji ani ostatnim. Nechte to na tech, kteri vedi co k tomu rici. Nase republika ma velike mnozstvi tech, co dlouhou dobu mlceli a ted po revoluci jen vse kritizuji a bojkotuji. Je mi z toho zle. Takhle to nikam nedotahnete.
0/0
25.2.2003 10:22

Pater Havlasa

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
25.2.2003 10:15

Obcan

Nova zbran
No ja bych ten pad tak neodsuzoval.Aspon svet videl, ze mame ve vyvoji rizenych strel naskok.
0/0
25.2.2003 9:01

Petr Koukal

L159
Rozhodně si nemyslím že by L159 bylo letadlo co patří do šrotu ,ale znám se s několika piloty co na nich lítají a asi největším problémem bude že bohužel stará aerodynamická koncepce s malými změnami je těžce přemotorovaná což způsobuje údajně velké problémy s řiditelností právě při vybírání střemhlavých letů a v podobných letových režimech stačí malé zaváhání a celý drak se rozklepe a pak nezbývá nic jinýho než stáhnout a čekat co se bude dít. L159 už není to hodné cvičné letadlo jako jeho předchůdci ti zase trpěli na slabý motory ,požáry atd. Pro armádu je L159 to nejlepší co maj a tak se nedivím že to tady hromada lidí tak brání ale nebyl bych takový optimista náš letecký průmysl byl za posledních 40 let ukrutným způsobem devastován ,poslední dobrý cvičný Zlín byl Z-526 , dobrý a nadčasový kluzák L13 a od doby těchto strojů to kromě Z50 už to nebylo nic moc i když to srovnám s Cessnami 172 152 tak to ještě ujde všechen um leteckého průmyslu a nadšení lidí bylo promrháno. Kanon plamen je taky supr zakázka něco takovýho bych potřeboval pro sebe peníze za nic  ,dodnes nefunkční ,zkoušky si lítá armáda protože pokud by to nechali na vsetínu tak nebudou mít nikdy nic ... Dále se tu někdo rozčiluje nad spekulacemi ale první co mi přišlo na mysl když řekli že se pilot bohužel nekatapultoval bylo že když mají sedačky 0/0 tak buďto nezvládl nějaký manévr kvůli odhadu výšky nebo to byla nekázeň a pak se vystřelí málokdo jsem tedy zvědavý co vyšetřej. Ostaně naposledy ta L39 u Přerova tam se vědělo že šlo o nekázéň už hodinu po nehodě a armáda to zatloukala ještě měsíc. Tak že se možná nedozvíme nic 
0/0
25.2.2003 7:44

Hans

prebytecne letouny
Armada konecne nasla reseni jak se zbavit prebytecnych letounu L159.
0/0
25.2.2003 7:42

Hanys

A Čest jeho rodině!
0/0
25.2.2003 7:42

Jan Černík

Proč chyba pilota? Možná schoda okolností.
Vždyť se vlastně mluví o několika sekundách. Pilot po tak náročném akrobatické pilotáži ve velmi malé výšce nemusel udělat chybu. Je možné, vzhledem k tomu, že nedal ani náznak problémů, že ani nevěděl, v jaké výšce se nalézá. Je skutečně možné, že měl chybu přístrojů na palubě, nebo je chyba přímo v programu výcviku pilotů. Vždyť i když se mluví, že tento pilot měl největší zkušenosti a byl profesionál, nikdo neříká, že počet nalétaných hodin je skutečně optimální vzhledem k době, jakou slouží u letectva, potažmo přímo na stroji L-159 apod... Vždyť přeci umřel při práci armádě, při službě ČR . Mě osobně připadá, že se zase někdo zbavuje i nepřímé odpovědnosti. Nejsem odborníkem, ale nejsem zastánce falešnosti. Pro mě to byl člověk, který věděl co dělá, znal určitě rizika, měl určitě rodinu a přesto svoji práci vykonával. I když u toho umřel. Nezlobte se, ale jeho vinu (i když třeba nakonec řeknou, že to byl on, kdo to nezvládl) nevidím vůbec tak jednoznačně. Podle mě... ČEST JEHO PAMÁTCE!!!
0/0
25.2.2003 7:35

0/0
25.2.2003 7:27

faba

letadla padala a padat budou...
V 80. letech jsem byl pouhý rok na vojně u letadel, během kterého byla v letectvu celá řada mimořádek, od pádu Migu-21 před Brnem až po uteklé rakety v bungru. Nikde se samozřejmě nic nezveřejnilo, takže bych neřekl, že toho od Listopadu padá víc. Myslím, že to může i být podobná daň, jako jsou automobilové havárie. Víc by ale ukázal poměr k počtu nalítaných hodin a poměr s ostatními.
0/0
25.2.2003 6:51

Pavel

svinstvo
Je to pěkné svinstvo. Pilot nepřežil a v tisku se to jenom hemží spekulacemi a chybě pilota. Jak NGŠ tak i Velitel VzS by se měli vyvarovat jakým koliv spekulacím než se vše řádně vyšetří. A taktéž souhlasím s jedním příspěvkem, že kanon PLAMEN se má testovat na továrních strojích a pak teprve má být zaveden do armády. Jedině že by tento let představoval tzv. vojskové zkoušky po jejichž úspěšném ukončení následuje zavedení do výzbroje AČR.
0/0
25.2.2003 6:48

PC

s mimořádně přesnou polovodičovou pamětí
"s mimořádně přesnou polovodičovou pamětí" .....tak to musel rici opravdovy expert :)))
0/0
25.2.2003 5:30

Re: s mimořádně přesnou polovodičovou pamětí
Znas neco lepsiho?
0/0
25.2.2003 8:14

buro

pozor! pohov! volno! spívat!
Prosel jsem leteckým plukem 1977/1978, Čáslav,SU7BKL. SU byly zařazeny do výzbroje 1966, po 11-ti leté službe ze serie XX00 - XX11 letaly jenom 4 mašiny z 12, zbylé někam lehly. Bylo to dost na nervy, pro piloty i techniky, byl jsem technikem letounu. Curiculum pisu proto ze muj pohled asi do teto debaty nezapadne.
Bylo by dobre, aby se debatujici vratili do Hrabalových ostre sledovanych vlaku a rvali do svietliku, skoro je to lepsi internetu.
270 hodin je dost, jedna se v podstate o rocni nalet hodin, v Časlavi se 159 objevila v zaveru roku 2001.
V roce 77/78 byl bezny nalet 185-210 hodin, spicka mela 270 - 330 hodin, to je davka, ktera cini pilota 1A (v uvedenem roce stal petrolej 0,38 Kčs/litr).
V clanku se pise o VELETOCI, nic proti, ale co tim basnik myslel nevim, znam to z cirkusu a ze Solola.
Pokud se pise o pretizeni +4g, to u bytevniku NIC zvlastniho neni, jenom pilot o hmotnosti 80 kg vazi 320 kp, dosahuje se to vybiranim letu.
Podivne je, ze na letadle byl kontajner s kanonem. Proc.
Pokud je znamo, Vsetin kanon nema, ale miliara penez protekla! Proc kontajner neni namontovan na tovarnim stroji ve Vodochodech, z jakych penez se plati toto armadni kutilstvi, proc neni hotove rizeni strelby od fa GALILEO na T72 ?, proc se to vsude plati, proc smlouvy neobsahuji sankce?!, a kdyz obsahuji, proc se neuplatnuji?!
Jak byla sepsana smlouva AERO/ARMADA, domnivam se, ze AERO dostalo zaplaceno a KANONA NET!, ze zoufalství se zacina resit vyzbroj kutilstvim u bojoveho utvaru. Proviantakum to nevadi, tachnikum je z toho na bliti, v Časlavi a vsude v armade bylo citit v roku 77 VUML a proviantaky, pokud v roce 2003 je tomu tak setrvale, je zle!
Mame, nebo nemame v parlamentu branny výbor, k cemu mame branny vybor!?
Dobry den pane Kalousku! sluzebnicek ... .      
0/0
25.2.2003 4:48

buro

Re: pozor! pohov! volno! spívat!
omlovam se !  b i t e v n i k
0/0
25.2.2003 5:07

železný

Re: pozor! pohov! volno! spívat!
To je náhodička, já tam byl v těch letech taky...
0/0
25.2.2003 7:10

Koko&Nada

L29aL39 jsou jedny z nejoblibenejsich letadel v US
Jako vycvikove stroje je pouzivalo US namornictvo v celkem velkem poctu, pokud navstivite jakoukoliv byvalou zakladnu (slouzi ted jako muzea) tak je tam na 100% najdete, jsou hodnoceny jako kvalitni a levne stroje. Na trhu jsou k dostani L29 za pusu, takze spousta soukromych pilotu si L29 nebo L39 koupila a jsou s nima velmi spokojeni. Za poslednich 6mesicu jsem potkal 3 piloty L29 a jednoho L39....a to na malem letistatku.  Jedine na co si stezuji je spotreba paliva, bez pridavnych nadrzi vydrzi ve vzduchu tak hodinu (pokud mu date co proto). Je to v podstate jedno z mala proudovych letadel, ktere si muze normalni smrtelnik dovolit koupit...pokud sledujete odborny tisk, tak zjistite, ze L29 je nejoblibenejsi ve sve tride.
0/0
25.2.2003 4:36

Pavel

Re: L29aL39 jsou jedny z nejoblibenejsich letadel v US
asi jste trochu mimo v článku se píše o L-159
0/0
25.2.2003 6:42

Kvoko&Nada

Re: Re: L29aL39 jsou jedny z nejoblibenejsich letadel v US
To byla jen reakce na poznamku, ze  letadla L159 jsou konstrukcne zastarala.....mozna ano, ale urcite maji velmi podarene predchudce. Velka vetsina letdael je v provozu tak 30let......to bych rekl je tak prumer co znam majitele, hlavne vrtulovych letadel....az na avioniku jsou to nachlup stejne letadla jako ty nove.
0/0
25.2.2003 9:38

Pater Havlasa

to jsem zvedavej...
jak tem amikum tedko chcete pomoct v ty pousti v tej valce????  zda se mi, ze bez toho letadla to pude asi dost tezko.    a navic i pilot je v haji, tak co ted????   takze uz jenom zbejva ten jeden tankista co tam  v ty vasi armade mate, ale ten je imervere vozralej, co? 
az se to dozvi Bush, jejej ten vas vojebe!!!
0/0
25.2.2003 0:42

Michal

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
25.2.2003 1:19

bobrik

xxx
chudak pilot
0/0
24.2.2003 23:48

Pavel

Nepřesnost v textu
Výpis leteckých nehod a katastrov není zdaleka kompletní.
0/0
24.2.2003 23:06

JQS

ALCA do šrotu nepatří...
Rád bych upozornil všechny ty, kteří by ALCu (L-159) šmahem poslali do šrotu, že se jedná o letadlo nové, koncepčně vyzrálé, odzkoušené a hlavně osazené tou nejlepší západní technologií. Projekt L159 není záležitostí starší 8-10 let, před ním tu byly úspěšné modely L29, L39, L59, L139. První jmenovaný "Delfín" mnohde létá dodnes (i v soukromých rukou), poslední jmenovaný "SuperAlbatros", přímý předchůdce ALCy, byl v první dekádě velmi úspěšně distribuován do zemí třetího světa (Egypt, Thajsko)...Tohle není přestárlý MIGáč květináč, slepený z poskládaných dílů. Pokud by to někoho zajímalo, během první dekády používání amerického Tomcatu, který i přes svůj věk (30 let v aktivní službě, ALCA ani ne šestinu) patří k nejlépe hodnoceným soudobým  letounům, zařvalo na tomto stroji 12 pilotů. Na každém stroji se může vyskytnout chyba, navíc nikdo ještě nemůže říci, že na vině nebyl pilot (budiž mu země lehká a nebe milostivo).
0/0
24.2.2003 22:33

kiv

Re: ALCA do šrotu nepatří...
Ano souhlas. Bohuzel valne vetsine lidi  toto nelze jaksi vysvetlit. Dilem proto, ze naprosta vetsina medii do nich cpe informace na urovni zaku 5. tridy ZS , dilem pak , ze kazdy v tomto state jiz od dob Svejka ma pocit, ze rozumi naprosto vsemu od atomove elektrany po chov medvedu v Beskydech. O slozeni narodniho mancaftu ve fotbalu ci hokeje samozrejme ani nemluve. 
0/0
24.2.2003 22:42

:)

Re: Re: ALCA do šrotu nepatří...
souhlas
0/0
24.2.2003 22:46

ceda

Re: ALCA do šrotu nepatří...
ty toho asi moc nevis o letadlech a nebo ses naprosto dementni aerak kerej nevi nic o modernich trendech v letectvi ... do egypta a do thajska se posilaj lidi na servis a opravy uz ted po nejakejch 7 letech uvedeni do provozu a to uz se na nekterejch masinach delaj generalky
0/0
24.2.2003 23:35

geroc

Re: ALCA do šrotu nepatří...
Nevím z čeho vyvěrá tvúj optimizmus, ale L 159 zdaleka není vybaven ani motoricky a ani avionicky tou nejlepší západní technologií. L 59 je nedotažený stroj který je s problémy provozován v Egyptě a Tunisu. L 139 byl postaven pouze v prototypu a je zakonzervován u výrobce.
0/0
24.2.2003 23:41

Pavel

Re: ALCA do šrotu nepatří...
To že L29 líta jeste dnes může stejně dobře být i proto že nemá tu vaši vycvylovynou západní technologii. Mam pocit, že kdyby někdo zveřejnil jaká "technologie" se dováží např. z USA a kolik % z dodávky putuje v reklamaci jako zmetek asi bychom se všichni divili. A mimochodem i více zemí mělo zájem právě o naše podzvkukové letouny (hlavně země třetího světa), ale požadavek byl na osvědčené ruské motory...asi vědí proč.
0/0
25.2.2003 6:57

Patriot

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
25.2.2003 10:49

kiv

Neni koure bez ohne
Vsem zdejsim "chytrakum": Pokud Vas mrzi, ze tahle zeme je pri vsem marasmu stale jeste schopna produkovat letadlo, jez ve sve kategorii neni az tak takovym "looserem", odebeřte se nejlepe na nejakou  nejblizsi pacifickou demostraci pod vedenim KSC ci jine obskurni sebranky a tam si řádne povýskejte! Letadla zejmena vojenska obcas holt padaji at jiz z duvodu technickych ci selhani pilota ci rizeni provozu. Lze se samozrejme na toto cele vysrati a pilne konzumovati svuj obcansky pridel v nejblizsim hypermarketu. Taky reseni.....
0/0
24.2.2003 22:23

reakce na akci
Je to pomalý a blbě udělaný překopaný MS-ko ,kdybyste to vyděli....no hrůza.Dělníci nemaj vercajk,kontrolory musíme opíjet a po práci rychle zapít tu aeráckou pakárnu
0/0
24.2.2003 22:18

petrs

Re: reakce na akci
Pokud profesni uroven techniku pozemniho a vyrobniho personalu je na urovni jejich psaneho projevu,  je jistym zazrakem, ze se L-159 vubec odlepilo od zeme :-)))
0/0
24.2.2003 23:12

aerák

Re: reakce na akci
Tak tebe, Ty chytrýsku, bych rád potkal. A věř, že bys na to nevzpomínal v dobrém!!!!!!!!
0/0
25.2.2003 7:53

nebjěžec

_?_
Jestlipak víte, že navigační systém tohoto letadla využívá poznatky z navigačního systému tažných ptáků?
0/0
24.2.2003 22:07

haha

Re: _?_
Konec srandy, nevidel si COSMOS ,necetl si Blue Planet , Comet? Karel Sagan byl jeden z milionu vedcu  kterej to umel rict  normalnim lidem ,nikomu se nezaprodaval vedel o cem mluvi , asi se zbytecne rozciluju kdyz vis kdo to byl musel si ho pochopit....
0/0
24.2.2003 22:25

nebjěžec

Re: Re: _?_
Dobře, tak se nerozčiluj.  Ale některé jeho teorie byly trochu sporné.
0/0
24.2.2003 22:37

haha

Re: Re: Re: _?_
Jestlize jsi videl COSMOS prvni, v COSMOS druhym se sam opravil, protoze ruzne jeho theorije byly zastarale,vazim si jeho nazoru protoze vyrustal mezi chudymi a skoro nevzdelanymi ,a svoji zvedavosti a touhou po poznani dokazal poucit nezmernou spoustu lidi a deti ,a kazda teorie je sporna, proto je asi dobre o nich debatovat,....je taky vyborne ze pojmenovali po nem misto pristani na Marsu...chtel tam letet, nedockal se toho..
0/0
24.2.2003 22:49

nebjěžec

Re: Re: Re: Re: _?_
Právě já rád prokazuji platnosti různých teorií v praxi.  A letu na Mars se ještě chvíli nedočkáme. Stále není vyřešena ochrana lidí na povrchu Marsu. Bohužel většina médií má víc nadšení než skutečných informací.
0/0
24.2.2003 22:57

haha

Re: Re: Re: Re: Re: _?_
Nejenom na Marsu ani doprava nebo let na Mars neni bezpecny nechame to radeji na chytrejsich v NASA a pod. a budeme si delat legracky s osou a mozna Saturnovej prstenec pro Venusi, a hned budou kricet ze nevis nic o fyzice??...
0/0
24.2.2003 23:09

nebjěžec

Re: Re: Re: Re: Re: Re: _?_
Dobře, Mars necháme být. Ten se nyní stal záležitostí amerických vědců. Ale s tou zemskou osou to není legrace. To je naprosto vážné, že se odchyluje. Již v blízké budoucnosti bychom se mohli dočkat odchýlení velmi značného. Jak jsem již popisoval, v případě odchýlení zemské osy mimo naší planetu , by to znamenalo změnu denního rytmu a směnu výšky odlivu a přilivu. Těž změnu vzdušného prouděni.
0/0
24.2.2003 23:20

haha

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: _?_
a kdyz ti napisu ze muj citronik chatra ? doporucis mi odstranit puklice ? a nebo budu muset hledat jineho botanika?
0/0
25.2.2003 0:07

nebjěžec

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: _?_
Samozřejmě, že botanika pro mě není žádný problém. Věnuji se jí sice jenom amatérsky, ale o citroníkách toho vím celkem dost. Je potřeba ho pravidelně zalévat, ale jenom jemně. A pozor - pokud se v jeho blízkosti vyskytuje pes, je nutné zabezpečit jej tak, aby pes nevykonával své potřeby v přímé blízkosti citroníku. Na to je citroník dost citlivý.
0/0
25.2.2003 0:16

haha

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: _?_
muj citronik je citlivej proto nemam zadne pejsany,a kdyz toho vis hodne o botanice ,urcite vis nejake verse z Kytice??
0/0
25.2.2003 1:08





Najdete na iDNES.cz