Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Austrálie přestála pekelný víkend

Austrálie má za sebou pekelný víkend. Země přestála nejničivější sílu plamenů, které zuří hned v několika oblastech. Přesto není zdaleka vyhráno. S požáry zápasí tisíce hasičů a dobrovolníků. Hasiči přiznávají, že při teplotách kolem třiceti stupňů Celsia, k nimž se přidal prudký vítr, nestačí rozsáhlejší požáry likvidovat. Musí se spokojit pouze s jejich lokalizací.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

copy&paste

prispevek od TEN CO VI
ROL, 22. ledna 2003 V Austrálii vyhořela velká observatoř Astronomy celého světa rozrušila zpráva o zničení observatoře Mount Stromlo ničivými požáry v okolí hlavního města Canberra. Požáru podlehlo všech pět teleskopů, včetně obytných budov v okolí observatoře. Citelnou ztrátu však představuje zničení šesti nových detektorů, určených pro observatoře v Chile a na Havajských ostrovech. První teleskop byl na tomto místě postaven v roce 1910, samotná observatoř otevřena roku 1924. V australském astronomickém komplexu byla prováděna řada důležitých pozorování jižní oblohy. Škoda činí asi 20 miliónů australských dolarů.
0/0
28.1.2003 13:11

MM

jen maličkost
Když se něco stane ve velké Austrálii, napíšou o tom české noviny. Jestli ale nenapíšou australské noviny když se něco semele v maličkém česku, tak se budeme cítit ukřivdění.
 
0/0
27.1.2003 19:04

prazak

vlastenectvi
Ziji jiz radu let v Australii a teprve pred nekolika mesici (zhuba deseti) jsem se dozvedela o www.idnes.cz. S radosti ctu a infomuji se o veskerych zpravach a udalostech, jak z domova tak I ze zahranici. Musim rici, ze rozdil v informovanosti mezi Australany a Cechy je opravdu znacny. Je sice pravda, ze Australie je ponekud “z ruky”, ale prece jenom mistni noviny zdaleka nezahrnuji zpravy ze zahranici, tak jak by ctenar od zdelovacich prostredku ocekaval. Vetsinou je na prvni strane novin nejaka politicka afera, na druhe strane “kdo s kym”. (nectu zadnou obdobu ‘hospodarskych novin’, mluvim o novinach, ktere by nakladem a ctenosti mohly konkurovat (pouze mohly) ‘Mlade Fronte’), dale naskleduji zpravy z regionu, a pote, pokud se ovsem deje neco katastrofalniho, tak jsou jedna az dve strany venovany zahranicnim udalostem. Kdyz v cechach byly povodne, tak v mistnim tisku bylo pouhych par zminek, zatim co vase reportaze o australskych pozarech mohou konkurovat s reportazemi novin mistnich. Ted se konecne dostanu, k tomu, o cem jsem chtela napsat; Gratuluju a dekuju Mlade Fronte, ze diky jeji nezavislosti, nestranosti a neomezenosti se mohou Cesi zijici v zahranici objektivne informovat o udalostech doma a v zahranici. Ze se dozvi o zpravach ze sveta, ktere jim jejich mistni noviny ani zdaleka nenastini, jen diky tomu, ze se az pres prilis zajimaji o milostne afery svych rugby hracu. Omlouvam se za zmatenost tohoto prispevku, ale takhle to citim. Dekuji.
0/0
27.1.2003 2:24

australena

Re: vlastenectvi
Mily Prazaku/Prazacko,
Website MFDnes jsem "objevila" asi pred 19 mesicu. Navstevuji je pro doplneni detailu zprav z Evropy a predevsim z CR. Je mi totiz jasne, ze na nejlepsi detaily o Cesku se clovek musi podivat do ceskych novin, o Nemecku do nemeckych a o Australii do australskych. Stejne jako bylo prumernemu Australanovi jedno, jestli prazske metro bylo zaplaveno z Holesovic nebo z Florence a obyvatel Chodova nemohl metrem dal jak k Museu, je ceskym ctenarum jedno jestli Omeo Highway je uzavrena u Bruthenu nebo az Swifts Creeku a ohne momentalne nejvic ohrozuji Bright, Wandiligong nebo Bogong. Nicmene, i bez podrobnosti Australane chapali tragedii Cechu s povodnemi, jako Cesi chapou tragedii pozaru v Australii.
 
 Rozhodne vsak s vami nesouhlasim, ze australska media jsou prilis izolovana a " zdaleka nezahrnuji zpravy ze zahranici, tak jak by ctenar od zdelovacich prostredku ocekaval". Ono totiz hodne zalezi, ktere sdelovaci prostredky sledujete a kolik casu denne si na to urcite.
Podle vasi poznamky o aferach rugbyovych hracu se domnivam, ze zijete v NSW a noviny, z nichz cerpate sve znalosti jsou Daily Telegraph. Vubec se nedivim, ze tam moc zprav ze sveta nenajdete, to je totiz lidove receno bulvar. Podobne si na nedostatek zprav mohou stezovat ctenari Blesku v Praze. MFDnes ani seriozni australske noviny se k tomu nedaji prirovnat.
Pisete ze nectete neco jako "hospodarske noviny", dejme tedy stranou Financial Review. Prosim, co tedy takhle Sydney Morning Herald, The Age (v Melbourne, ale je k mani ve vsech statech Australie), The Courier Mail v Brisbane?  Vsechny tri jsou seriozni noviny s obsahlym zpravodajstvym z celeho sveta a nejen to. Krome zprav take obsahuji nanejvys informativni a vyvazene editorialy, komentare a detailni rozbory politickych, ekonomickych, kulturnich a sportovnich udalosti doma v Australii i ve svete. Take pretisky komentaru a analyz z ruznych svetovych medii. Skutecne nevim, na co si stezujete. Prikladam pro vas dole par linku na tyto noviny.
Ohledne iDnes, jejich zpravodajstvi obsahovalo chyby, ktere pres moji zadost nebyly napraveny. Viz nasledujici link:
Linky na australska zpravodajstvi:
Sydney MH 
http://www.smh.com.au/index.html Melbourne Age http://www.theage.com.au/ Brisbane The Courier Mail http://www.thecouriermail.news.com.au/  
0/0
27.1.2003 6:04

australena

Re: vlastenectvi
Pokracuji.
 
Za poslednich nekolik dni na tomto website otiskl iDnes v prumeru 6 zprav za den v rubrice Zahranicni zpravy. V porovnani, Sydney Morning Herald mel na jejich situ v rubrice WORLD devatenact datovanych  dnes 27.ledna. The Age mela patnact.
Jestlize vas zajima zahranicni zpravodajstvi, doufam, ze sledujete mene komercni televize a vice narodni ABC a SBS a poslouchate mene komercnich rozhlasovych stanic a vice ABC. Pokud neznate ABC Newsradio na 1026 kHz, doporucuji. Vysila denne nekolik hodin evropskych zprav primou relaci z BBC a Deutsche Welle.
Zpravy o povodnich v CR byly na vsech australskych televiznich stanicich po nekolik dnu, nejvice na ABC a SBS; jedna z nich dokonce vyslala do Prahy vlastniho reportera. Mam to natocene na videu.
0/0
27.1.2003 9:55

prazak

Re: Re: vlastenectvi
mate asi dost casu, ze. ja chodim do prace, staram se o rodinu a kdyz si vecer pustim trochu komercni televize na uklidneni, tak jsem celkem spokojena. presto si porad myslim, ze komercni sdelovaci prostredky by mohly byt trochu vice informativni, nez jsou. kazdopadne dekuji za vas informacni receptar.
 
0/0
27.1.2003 23:43

australena

Re: Re: Re: vlastenectvi
Nic proti tomu, co vas uklidni po nabitem dnu. Vim sama jak to bylo, kdyz jsem jeste nedavno pracovala na plny uvazek, vecer manzel, rodina, potomci na treninky, manzel a ja v nekolika vyborech sportovni organizace....Mimochodem, Newsradio ABC jsem casto poslouchala v praci pri priprave vzorku v laborce, bylo to dobre zpestreni. Vetsinou jsem prolistovala The Herald Sun pro vseobecnou informaci a o poledni prestavce jsem si zaskocila do knihovny meho zamestnavatele. Co me zajimalo detailne, precetla jsem si tam v The Age.
Hlavne, ze delate, co vas tesi. Mne se pouze dotklo, ze podle vaseho popisu mistnich novin si ctenari mimo Australii budou myslet, jaci jsme tu primitivive. Kdyz si predstavi, ze jedine co tu mame jsou dve stranky ze sveta nekde vzadu a nejvic mista noviny vyhrazuji pro mistni spolecenske udalosti, sport a pikantni drby, to jim o nas moc valny dojem neda.
Vas prispevek na me delal silny dojem, ze vam chybi zahranicni zpravy a protoze k nim zde neni pristup, musite si je hledat na website ceskych novin. Proto jsem vam odepsala, kde najit co vas zajima ve zdejsich mediich. Jak uz jsem rekla predtim, na detailni deni v CR jsou nejlepsi ceske noviny, nikdo na svete to lepe nenapise. Zahranicni zpravy jako takove nam ale nase media v Australii prinaseji v dostatecnem mnozstvi, podle poctu otistenych zprav v mnozstvi nesporne vetsim, nez iDnes.
Nevim, jestli jste si uvedomila, ze ceske noviny to maji o neco obtiznejsi, nez noviny australske. V CR se totiz vsechny zahranicni zpravy museji nejdrive prekladat, zatimco zdejsi media prebiraji zpravy v anglictine primo a prekladaji jen zbytek.
Jinak vse nejlepsi; to chce klid.
australena
0/0
28.1.2003 1:45

Pepa

FAKT KTERY SE OPOMIJI
Je to smustne,ale pravda.Priroda se zacina zlobyt a vraci nam to co jsme ji udelali.Nase lenost a pohodli nam zacina vracet.Myslim ,ze clovek zacal do prirody zasahovat,aniz by mel pravo.Vzdyt je to drancovani prirody,nerostne bohactvi se pretvari na sok planety.A co dal?Ja opravdu nevim.neni cesty spatky.
0/0
26.1.2003 13:08

Eddie

Re: FAKT KTERY SE OPOMIJI
Zrovna Australie neni ten spravny priklad. Na rozsahle pozary tohoto charakteru je tamni ekosystem velmi dobre nastaven (napr. rada rostlin se bez pozaru neni schopna reprodukovat). Spis lide maji smulu, ze prirode v tomhle pripade stoji v ceste. Jednou za par desitek ci stovek let se proste prizene i na tamnejsi pomery velky pozar, ale z hlediska prirody to neni nic nenormalniho.
0/0
26.1.2003 13:30

Palmer

Re: Re: Pro tebe a Tomase
Nesouhlasim, Australie je velmi dobry priklad. Nektere rostliny jsou na pozary adaptovany, ale rozhodne jim dnesni ekosystem neni schopen celit. Paradoxni je, ze zrovna na toto obdobi vychazi oslava zalozeni prvni osady v Australii. Protoze prave kolonizace a nasledne vyuziti krajiny melo hlavni vliv na to, jak Australie dnes vypada-pouste a vyprahle travnate oblasti. Vite jak vubec vypadala Australie pred kolonizaci? Jasne, pozary prichzej porad, ale ne v takovym meritku! A Tomasi, proc ty pozary pred tisici lety asi nikdo nehasil? No protoze, tam bylo "pat" lidi a taky jaksi nemeli cim,ze. A jak uz sem rekl, v tehdejsim ekosysystemu by ty pozary zdaleka nedosahly takovych meritek. Zbav se pocitu jesitnosti.
0/0
26.1.2003 16:33

Tomas

Re: Re: Re: Pro tebe a Tomase
Samozrejme ze nikdo pozary pred tisici lety nehasil protoze nebyl kdo a nebylo cim. Ale o to prece jde!!! Prispevek na ktery jsem reagoval prave ODSUZOVAL lidske zasahovani do prirody! A ja jen rikam, ze prirozene je pozary umele nehasit. O tom cemu je co neni schopen ekosystem celit - to je asi na delsi diskusi, nicmene musel tomu celit po statisice let, tak nevim proc by zrovna ted mel prestat. A jestlize si myslis ze kolonizace a vyuzivani Australie mely nejaky vliv na to ze ma pouste a vyprahle oblasti - promin ale to svedci pouze o Tve bud hlouposti nebo zasadni neznalosti. Prosim neco si o tom precti nez zacnes placat podobne nesmysly.
0/0
27.1.2003 0:53

australena

Re: Re: Re: Pro Palmera
Pridavam se k Tomasovi s doporucenim, abyste si na toto tema neco vic precetl, nez pronesete zavery. Vase uvahy jsou logicke pokud se tyka huste obydlenych casti Zeme, ale neplati to pro Australii prave kvuli jeji rozloze (nejakych 7.5 milionu km2) a poctu obyvatelstva (neco pres 19 milionu). Zadnu jiny obydleny svetadil totiz jeste nema tak malo naruseny ekosystem jako Australie. Nase mala populace, prevazne zijici na pobrezi, toho zas tolik nezmohla ponicit!
Naopak, Australie je znama obvzlast cistym ovzdusim, kvalitou zemedelstvi, zivocisnych a rostlinnych produktu, ktere nam svet muze jen zavidet. Tisice kilometru nadhernych, cistych, zlutych a bilych plazi kam se neplati vstupne jako v Evrope.
Nevim jestli vam je znamo, ze po druhe sv. valce byla v Australii hustota obyvatelstva priblizne 1 clovek na 1km. Soucasna statistika udava pribl. 2.5 cloveka na 1 km. Veskere obyvatelstvo zije prevazne na pobrezi a cim vice do vnitrozemi, tim mene vody a mene lidi. Netvrdim, ze Australie byla tak sucha pred 40000lety, ale rozhodne ano v 18 stoleti, v dobe prvniho osidleni Australie bilou civilizaci.
Proc myslite, ze trvalo tak dlouho prozkoumat australske vnitrozemi? Velmi nehostinna krajina, zadna voda, vitr, horko. Je pravda, ze v zime poklesne nocni teplota dost nizko, ale denni slunce to zase pekne rozpali. Burke & Wills, kteri v 1861 podnikli vyzkumnou cestu kontintnentem na sever, tu nehostinnost zeme a nedostatek vody zaplatili pri navratu svymi zivoty.
Prosim vas, jenom nam nerikejte, ze pozary prichazely odjakziva, ale ne v takovem meritku jako ted protoze jsme rozmlatili ekosystem!
Kde pozary byly zpusobeny lidskym zasahem je v techto pripadech: lidska nedbalost (odhozene odpalky cigaret, jiskry od prace s naradim, elektricke vedeni vrsky stromu, zemedelska a stavebni masinerie bez prislusnych odchytavacu jisker atd) a umyslne zharstvi. Soucasne pozary v australskych Alpach jsou prevazne v Narodnim Parku, tedy prirodni rezervaci a vetsina jich byla zapalana blesky. Stejne jako za staroveku.
 
0/0
27.1.2003 10:50

Tomas

Re: FAKT KTERY SE OPOMIJI
Mno.. jak uz spravne reagoval Eddie trosku jsi se sekl. Takove pozary tady byly jsou a (doufejme) budou-jsou totiz normalni. Tedy - dnes uz moc ne, protoze se je snazime hasit. Pred par set lety zapalil blesk strom a nikdo nic nehasil a shorelo/ohorelo peknych par lanu lesa. A to same pred par tisici lety. Proste mne stale udivuje ta lidska jesitnost jak MY lidstvo dokazeme to ci ono s prirodou... Vcera jsem jel po silnici lesem ktery pred mesicem horel. Na ohorelych stromech jiz dnes rasi zdrave zelene listi... Horsi je to s dopadem na lidske vytvory (baraky,...) ty se tak rychle neobnovi...
0/0
26.1.2003 14:55

I

Re: Re: FAKT KTERY SE OPOMIJI
0/0
26.1.2003 16:14

Izza

Re: Re: FAKT KTERY SE OPOMIJI
Ja teda nevim odkud jsi, ale pokud od nas (myslim z CR), tak by me zajimalo, kdeze tu u nas takhle v lednu rasi zelene listi na stromech?
0/0
26.1.2003 16:16

Tomas

Re: Re: Re: FAKT KTERY SE OPOMIJI
No rekneme ze jsem "u toho". Tedy v Australii
0/0
27.1.2003 0:55

Nikola Schmidt

Re: FAKT KTERY SE OPOMIJI
Fakt, ktery si vsichni inteligentnejsi lide stejne uvedomuji, ale vsichni vime, ze s tim stejne nic nesvedeme a koupime si ten nakup do igelitky.
Ale laskave, nez budete priste prispivat do fora, naucte se cestinu, hrupki, ktere jste predvedl jsou na urovni zakladni skoly.
0/0
26.1.2003 15:55

lucka

podpora
je mi to moc lito,prave jsem se z tama vratila,bylo tam moc pekne nez vypukly pozary,snad se to australskym hasicum podari zvladnout.Drzim palce
0/0
21.1.2003 11:53

Boya

Jestli potrebujete ( Jaroslav) aby jsem vam zjistila zda jsou vasi znami v poradku tak zanechte zpravu. Dnes je situace opet spatna. Severozapadni Canberra je opet pod velkou kontrolou jelikoz ocekavame zmenu vetru. Porad jsme pod velky oblakem koure.
0/0
20.1.2003 22:26

iDNES

Re: napište nám!
Dobrý den, zdravíme do Austrálie! Popíšete-li nám situaci, kterou prožíváte, kde bydlíte a jaká jsou u vás konkrétní opatření, uveřejníme váš text přímo v článku o požárech.  Držíme vám v ČR palce!
Redakce iDNES
0/0
26.1.2003 13:43

Boya

0/0
20.1.2003 22:23

australena

link na zpravy
Prime zpravy pro ty z vas, kdo tu maji pratele / rodiny.
 
 
0/0
20.1.2003 5:14

Boya

Bylo to hrozne
Ja sama ziji v Camberra a bylo to neco sileneho. ve 4h odpoledne byla tma jako o pulnoci. Bydlim v predmesti Waramanga coz je jonom kousek od nejvice postizenych oblasti (Chapman a Duffy). Jsem v poradku, ale sokovana.
0/0
20.1.2003 2:04

Jaroslav

Re: Bylo to hrozne
Jsem rad ze to s tebou dopadlo dobre,kazdy kdo projde podobnou situaci si vazi zivota vice, porad ale cekam na Milose, aby se nam ozval ze je v poradku. Pozdravuj Ularu!
0/0
20.1.2003 4:34

Jan

Vzpomínka na Crude Asse (čti Kruťase)
všímáš si C.A. from Australia, že tady nikdo neskáče radostí nad požáry v Austrálii? Vzpomínáš si, jak ses tady radostí plácal do stehen nad povodněmi u nás doma? Máš na to plné právo. Jsi vyhlášený čechoaustralský blb. Tobě bych tu doutnající koudel u prdele ještě rozfoukal
0/0
19.1.2003 9:51

Jenda

Re: Vzpomínka na Crude Asse (čti Kruťase)
Zalez do svy prazsky ponorky, vydro !
0/0
19.1.2003 22:58

Krut'as

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
20.1.2003 3:33

Jan

Re: Re: Vzpomínka na Crude Asse (čti Kruťase)
Děkuji Crude Assi alias D'ebile, nezklamal jsi. Tvoje pištění svědčí o tom, žes to dostal přímo mezi parohy. PS: A teď malý testík: že nevíš, ty australský vidláku, kdy se Palach narodil, kdo mu vytvořil na Olšanech náhrobek a jaké bylo číslo jeho bývalého olšanského hrobu?
0/0
20.1.2003 8:55

Čech

Mezi postiženými jsou i čeští emigranti.
Naši z čeští známí (již desítky let žijí v Austrálii) byli navštívit své příbuzné a  právě se dozvěděli hroznou zprávu:
 Mili, pozdravy, prave jsme se vratili z dlouhe cesty nadherne a zjistili ze Canberra hori a pred hodinou se dovedeli, ze jsme kompletne do zakladu vyhoreli. Ve stredu se tam vracime a uvidime co dal, budu v kontaktu postou a bude to nejakou chvili trvat. Nazdar Zora
V létě drželi palce o povodních nám, držmě jim palce nyní!
0/0
18.1.2003 17:36

Jaroslav

Re: Mezi postiženými jsou i čeští emigranti.
Vis ten Jaroslav s Canady, Milosi ozvi se jses O.K.?
0/0
18.1.2003 18:05

Karel

Re: Mezi postiženými jsou i čeští emigranti.
Zora....Zora..? Zora Hrstkova?
0/0
19.1.2003 22:03

Čech

Re: Re: Mezi postiženými jsou i čeští emigranti.
Zora Kašpárková.
0/0
20.1.2003 9:18

Bush

Re: Re: Re: Mezi postiženými jsou i čeští emigranti.
Dobre jim tak ,maji sedet doma na prdeli a sledovat volby presidenta.
0/0
26.1.2003 13:50

OZ

Re: Re: Re: Re: Mezi postiženými jsou i čeští emigranti.
Vole.
0/0
26.1.2003 18:52





Najdete na iDNES.cz