Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Školy vracejí děti do školky

Základní školy nezvládají péči o děti ze sociálně slabších vrstev, a jsou-li s nimi potíže, zbavují se jich, jak mohou. Zjistila to školní inspekce, která prověřovala potíže prvňáků v 65 vytipovaných třídách. Ukázalo se, že 34 dětí "propadlo" zpátky do mateřské školy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

František Halada

Zamýšlel se někdo nad příčinami tohoto stavu?
Vlastní článek Školy vracejí děti do školky je reakcí na inspekční zprávu, která pouze zjistila stav. Paní redaktorka však formuluje podivné spletence myšlenek a fakt, které pak  vykonstruuje do podivných závěrů, z nichž mám pocit takový, že bych dítě do 1. třídy asi vůbec nemohl poslat. 
Proč si dítě neumí umýt ruce? Proč neumí užívat zařízení WC? (jsou případy, že dítě neznajíc bidet, čůrá vedle, "bojí" se mísy, kálí vedle na zem). Je to proto,že nechodilo vůbec do mateřské školy a rodina je na takové sociální úrovni, že to prostě nezná. Závěr? Povinné přípravky - alespoň půl roku před nástupem do ZŠ.
Proč nestačí ve třídě? Nikdo si s ním doma příliš nepovídal, nedal mu příležitost výtvarného nebo hudebního projevu. Dopředu v něm pěstuje nechuť ke škole.
Co s tím má učitelka v 1.třídě dělat? Má zde dalších 20 -25 žáků, kteří jsou na školu svým způsobem připraveni.
Článek paní redaktorky naznačuje totální rovnostářství pro nepřipravené a povinnost těch připravených tolerovat či přizpůsobovat se lajdáckosti a nezodpovědnosti nekulturních "rodičů".
Jiná otázka je oblast poruch učení. To už nesouvisí se sociálními návyky a zde jsou učitelé (nebo měli by být) připraveni s takovým dítětem pracovat.
Jsem přesvědčen, že Česká školní inspekce zjistila zajímavé věci. Nelze však míchat dobré se špatným dohromady a vytvářet nepravdivé závěry.
Pro toho, kdo chce o problematice učitelů a jejich žáků vědět více doporučuji některou z webových stránek o školství, např. www.skolaonline.cz  nebo česká škola.
 
0/0
17.1.2003 9:15

Darius Nosreti

Ceske skolstvi je netolerantni
Když jsem před 6 lety šel se svou dcerou na zápis do první třídy, byl jsem toho sám svědkem. Protože, když se špatně vyspím, působím na někoho jako nedostudovaný Jugoslávec a protože naše příjmení také v místních poměrech nevzbuzuje důvěru, začala postarší již přesluhující učitelka s nepřátelským výrazem ve tváři dávat mé dcerce předpojaté otázky, týkající se inteligence a duševních schopností vůbec, které ji zjevně měly vmanipulovat do role retardovaného dítěte. Protože však obě mé děti již ve 12 měsících uměly 50 slov a v 18 měsících již hrály počítačové hry, neuspěla. Nepochybuji však, že všechny romské děti při sebemenším zaváhání putují štandopéde do zvláštní školy nebo zpátky do školky. Je to postup, který odporuje nejen důležitým výukovým a vzdělávacím strategiím, ale i etickým normám. Česká vláda i samosprávy jsou přímo zodpovědné za tento katastrofální stav školství. Díky školství bez peněz navíc ve školách zůstávají často učitelé, kteří se minuli povoláním a nemají k dětěm vztah, jsou psychicky narušení nebo (navzdory tomu, co jim samotným na vysoké škole tlačili do hlavy) při výchově neuplatňují ani základní pedagogické poznatky. Nejméně 20 procent učitelů je psychotických (paranoidní, hysteričtí, depresivní atd.) nebo nadmíru neurotických, někdy jde o exemplární případy citového chladu, afektovanosti a citové idiocie. Děti, které často již doma trpí nedostatkem citu a konfliktním prostředím tak škola neléčí, ale doráží. V mnoha případech jsem byl také svědkem toho, že učitelky z dětí s lehkými mozkovými dysfunkcemi (škaredé písmo a jiné dysgrafie, dyslalie, potíže s matematikou), nervózních, hyperaktivních či s lehkými příznaky osobnostní poruchy "vyrábějí" děti "zlobivé", "hloupé", "neochotné" se učit atd., přičemž jde často o děti se širokými zájmy a mimořádným talentem v různých oblastech. Ani pro okresního dětského psychologa není často jednoduché přesvědčit takovou učitelskou slepici, že to dítě nedělá "schválně", a že musí některé specifické projevy (napr. ten "škrabopis" nebo potíže v matematice) tolerovat a nedávat za to špatné známky (!!!) Je to jev tradující se již od Jiráska, který měl prý čtverku z dějepisu. Musím ale uznat, že většina výukových strategií je efektivní při nejvíce 20 dětech ve třídě, takže učitelé předem vědí, že se "problémovým" dětem individuálně věnovat nemohou, i když by je pokrok zaostalého romského děvčátka jako profesionály možná blažil více než samé jedničky nějakého superinteligentního žáka. Situaci mimořádně zhoršuje nejen nedostatek financí, ale i administrativně direktivní systém řízení škol, kdy školy musí dávat přednost lidem s diplomem, přestože o práci ve školství mají často zájem lidé široce rozhledění, vzdělaní, tvůrčí a s velkým smyslem pro dětskou duši a výchovu. Tak vzniká paradoxní situace, kdy takový člověk snáze sežene místo na střední či vysoké škole než na základní. Naštěstí získávají i základní školy tento rok subjektivitu, takže ve výběru kádrů budou mít ředitelé volnější ruku. Doufám, že zase nějaký vůl na ministerstvu nevymyslí dotazník, kolik procent učitelů má kvalifikaci. Darius Nosreti info@darius.cz
0/0
15.1.2003 9:35

miloš

článek je pěkná bramboračka
článek se opět povedl. obsahove pekna patlanina. redaktorka tak plete fakta jak babka svetr.  co má společnýho, že někdo neumí smrkat nebo nezná ručník s českým skolstvím ? to si vážně myslí, že škola má místo učení děcek ve třídě učit jedince utírat si zadek nebo ruce ? pomíjí tady funkci předškolních zařízení, zařízení pro utečence a v neposlední řadě ty stovky socialních pracovnic na úřadech, které se pravě o to, aby jednci vědelli co je to ručník a další alementární znalosti civilizovaného člověka měli starat
0/0
14.1.2003 11:37

lurtz

Rasismus vs. rozdily mezi mensinami v CR
Nelze jinak, nez souhlasit s nazorem, ktery se uz objevil v nekolika clancich. Problem s cikany neni o rasismu, ale o dlouhodobem hodnoceni jejich prispusobivosti do teto spolecnosti.
Cikani jsou v CR jiz od valky - tedy 60 let. Po Evrope kocuji stovky let. A v podstate se za tu doby nebyli schopni ingrovat do spolecnosti. A to nejen v CR. Proste nemaji zajem. Chteji parazitovat na teto spolecnosti, dokud to bude mozne. Pak pujdou zase dal.
Vietnamci jsou v CR cca. 20 let. Odvazuji se tvrdit, ze stupen jejich integrace do teto spolecnosti je neporovnatelne lepsi nez u cikanu. Nejsem az tolik sociolog, abych vedel nakolik je problem u jinych mensin, ale nerekl bych, ze by se jina mensina v CR nasla, ktera by mela obdobne problemy s integraci do spolecnosti jako cikani.
Jsem pro tvrdy postih rasistickych cinu (napr. pod rouskou nacionalismu), ale nehledejme rasismus tam, kde neni.
0/0
14.1.2003 11:07

jerry

Neumi pojmenovat bezne veci
"Neumi pojmenovat bezne veci" - no, tak to snad ani neni mozne...
0/0
14.1.2003 10:56

jb

kdyz jsem ja prechazel z materske skoly do prvni tridy....
kdyz jsem ja prechazel z materske skoly do prvni tridy.... (je tomu cca18 let zpatky) tak se posledni rok na materske skole bral jako pripravka na nastup do prvni tridy. Jestli nejake ditko po nastupu do skoly neumi pouzivat rucnik (slyset tohle je pro me uplny sok), tak ceske instituce neco zaspaly a vubec se nedivim, ze jsou deti posilany zpet do materske skoly. Nepomohlo by zavedeni povinne pripravky? Aspon pul roku, kdy by se deti mohly trochu szit s tim, ze budou v kolektivu 20 - 30 dalsich deti, ukazalo by se, jestli jsou opravdu pripraveny na "normalni uceni" a dalo by se s tim jeste necio delat. Pokud prijde (nebojim se rict) ve vychove zaostale dite do prvni tridy, tak jak se muze soustredit na cteni, psani a matematiku, kdyz se za behu musi ucit zakladni dovednosti jako umyvat si ruce nebo chodit na zachod..... ? Tady nejde o to, jestli zdrzuje ostatni, ale o to, jestli je schopne pojmout tolik novych veci najednou a jestli se pak s nim to zaostavani nebudet ahnout az do konce zakladni skoly, ne-li do konce zivota....Tohle je ale tema pro lidi vzdelane v oboru socialni pece (aspon si to myslim).
0/0
14.1.2003 10:45

****

Re: kdyz jsem ja prechazel z materske skoly do prvni tridy....
Napad dobry, pripravky jiz existuji na nekterych ZS oteviraji tzv "nulte tridy", alespon v Praze tahle moznost je, jenze problem je jinde, deti z romskych rodin vetsinou do skolky nechodi, mozna ze neprijdou ani k radnemu zapisu, kde se deti "zkousi" ze zakladnich veci a pak dite privedou do prvni skoly, kterou potkaji 1.9.. Moje matka je ucitelka a vim, jak je pro ni narocne v 1.tride vytvorit kolektiv a "naucit" deti, v hodinach pracovat a to byste se divili, ze spravne navyky (nemyslim tim samozrejme pouzivani rucniku...)nemaji deti mnohdy z velmi dobrych rodin. Vse je jen otazka vychovy a ne socialni. Pokud romsti spoluobcane chteji, aby jejich deti mely stejne startovaci moznosti, musi je pripravit tak, aby se na tu caru v klidu mohly postavit.....
0/0
14.1.2003 11:33

Cikani co to je?

Paraziti
Parazitni spolecenstvy s totalnym nezajmem o integraci. Moralne a socialne rozpadla stredoveka spolecnost. Dnes jenom kriminalnici a mensi cast integrovana do civilizovane spolecnosti. Zbytky stredoveke kultury a rec. Puvodene cikanska spolecnost byla kastova. Slusnejsi kasty se jak tak integrovali zbytek se vali v hovnech.
0/0
14.1.2003 10:45

commander

mensiny ve tridach
Lidi, ja fakt nevim o co vam jde - ja chodil na zakladku do Presslovky na Smichove. Cikanu tam bylo jak nastlano, ale z naseho rocniku vysli z osmicky jen 3. Ostatni to bud zapichli kvuli dosazenemu veku driv, nebo proste zmizeli jako socialne neprizpusobivi - co chcete od sestaka, ktery zacne bez jakehokoli duvodu kopat na chodbe do druhaka a tvrdi, ze se jen branil?
0/0
14.1.2003 10:41

Jirka Luháček

v u.s.a. to vyresili po svem
prizpusobuji vyucovani tem nejblbejsim, proto projde prakticky kazdy. naprosta kravina. stejne jako odpurci viceletych gymnazii. diference tady byla, je a bude a je nesmysl nadane takto brzdit. ti, co maji pocit, ze bez chytrych zaku trida "uvadne" vzkazuji, ze se maji do takove tridy podivat. pochybuji, ze to nekdy udelali. nebo zavideji rodicum s chytrejsimi detmi?
0/0
14.1.2003 10:08

Jirka Luháček

Re: rasizmus naruby
znam spoustu vietnamskych deti, ktere chodi normalne do skoly. bez problemu. a kdyz ja zacal chodit do skoly, dva cikani ze tridy vydrzeli jen pul roku. nemeli na hodinach ani penal, za pul roku se nenaucili ani naznakem cist a jeste se prali s ostatnimi. je to vec hlavnme cikanu. ostatni mensiny na tom podle me nejsou tak spatne. ale nikdo se to neodvazi rict naplno. obvinili by ho z rasismu...
0/0
14.1.2003 10:13

.

Re: rasizmus naruby
Když byl můj syn-premiant ve čtvrté třídě v ozdravovně na 2 měsíce, chodil tam do školy-malotřídky. Pan učitel (skoro se mi chce napsat pan řídící) ho posadil vedle dítěte ze zvláštní školy. Tehdy jsem měla strach co to udělá. Výsledek - můj syn nezaostal, naopak, po návratu do kmenové třídy se paní učitelka divila jak je napřed, navíc se naučil, že ne všechny děti mají stejné schopnosti a že i ty ostatní mají svou hodnotu. Jeho spolužák udělal obrovský pokrok, prý hlavnbě díky Míšovu vlivu. Je övšem pravda, že učitel byl starší a zkušený muž (ne urvaná mamina od dvou vlastních dětí) a ve třídě měl asi 10 dětí. Myslím si, že dělit děti na inteligenty a zbytek je blbost, lidi musí žít ve smíšené společnosti. Problém je ale ve vytíženosti učitelů a v sociální sféře. Pochopitelně i v rodině, ale rodiče, o které se v dětství nikdo nestral se o své děti starat neumějí, tam musí pomoct společnost, jinak ¨se dostaneme do začarovaného kruhu. Madla
0/0
14.1.2003 18:43

séma

Re: rasizmus naruby
děti mám dvě - jedno v inkriminovaném věku - takže dovolte reakci - trochu mě děsí Vaše formulace "pokud nějaké dítě nestačí tempu většiny... nelze na něj brát ohled...do zvláštní školy, zpět do školky" - pokud jste měl na mysli pouze "pomalost" z hlediska chápání či vnímání, pak se rozcházíme v našich zájmech o "výchovu a budoucnost" našich dětí, protože co asi z dítěte vyroste s filozofií "kdo je nejpomalejší, s tím nemám slitování", "nestačíš většině, pryč s tebou" ? já osobně jako rodič bych byl šťastný, kdyby za mnou můj syn přišel ze školy a řekl : "ten a ten je nejslabší v tom a tom, dohodli jsme se s paní učitelkou, že mu pomůžeme" ale to je opravdu spíše o životním názoru než jen o školství - takže přeji vašim dětem školy bez těch nejpomalejších (myslíte, že nějaká existuje?)
0/0
14.1.2003 13:17

Milka

Re: Re: rasizmus naruby
Je to tak. Syn trpěl mozkovou dysfunkcí a měl narušené okolí centra řeči, takže ještě v 5 letech nemluvil. Když mu odložily o rok nástup do první třídy, divila se ředitelka v MŠ. proč ho "nešoupnu" rovnou do zvláštní školy. Naštěstí jsme "nešoupli" a syn bude příští rok maturovat, ale absolvování ZŠ bylo úmorné, protože prostě to dítě je sice dostatečně inteligentní (a třeba nadprůměrně sečtělé), ale v důsledku uvedených poruch je prostě pomalé. Nestíhá např. psát - nejen poznámky, ale diktáty a písemky apod. A málokterý učitel byl schopen to pochopit a nějak vyjít vstříc. Pro většinu byl prostě líný a konec.
0/0
17.1.2003 12:25

tomas

Cemu se divite???????????
 Za prve:  pedagogove - maji nejenom vzdelavat ,( je to vlastne jejich poslani - nebo jsem z jineho sveta!) ale maji byt temi prvnimi lidmi ( coz pedagogove nejsou - ve valne vetsine) kteri maji byt velmi tolerantni a brat kazdeho jedince jako osobnost!
Za druhe : Jaka je spolecnost - takova je pedagogicka uroven!-To znamena ne ustupu!
Za treti : Spolecnost ma eminentni zajem na zachovani nejnizsi tridy ( vcetne cikanu ,nebo romu jak si prejete!)
Za ctvrte - co dodat??????? - od 10 k 5 - moralni upadek ! Je uplne jedno zda je to cizinec nebo cikan nebo rus ci cinan ! Jedno je jiste hura do EU - pokrytectvi ,rasismus,diskriminace,a hlavne roztrideni lidi podle majetku!!
0/0
14.1.2003 9:23

Daniela

Re: Cemu se divite???????????
Plne souhlasim s tim co jsi napsal. Jen chci jeste dodat Za pate - co za pani ucitelky uci tyto deti....pearsing v nose, minisukni ze sotva schova ladne krivky....a konecne aby padla.
0/0
14.1.2003 9:29

lurtz

Re: Cemu se divite???????????
Opet na co si to oba hrajete...
Drive(za prvni republiky) ucitel uzce spolupracoval s rodici. Mel od nich i docela velkou podporu (dary) zejmena na vesnicich. Tedy poslani to mohlo byt, protoze ucitel mel mnohdyy i jine prijmy.
Ted stat ucitelum mnoho neplati. Rodice sveri sve deti skole a ser.. na ne. A rikaji si, ze se o ne skola postara. Pak zjisti, ze deti berou drogy, jsou nezvladatelne, apod. Navic se ucitele museji na zakladnich skolach zabyvat s detmi cikanu, ktere jsou diametralne spolecensky odlisne a rodice se o ne staraji jeste zdaleka mene nez o mnohe ceske (vietnamske,cinske,apod.) deti.
Vychova ditete je o spolupraci rodicu a skoly. Skola je v soucasne spolecnosti masovou zalezitosti, bohuzel. Takze to znamena, ze rodice museji diteti venovat o to vice casu. Pokud ne tak si nestezujme. Pokud si myslime, ze je rozumne ucit (nikoli vychovavat) deti s diametralne odlisnou urovni "inteligence", tak jsem presvedcen, ze neni. Je to ztrata casu jak pro deti s vetsi schopnosti se ucit ("vetsinou ceske deti") i pro deti s mensi schopnosti se ucit ("vetsinou cikanske deti"). Neni to o rasismu. Je to o zadelavani na celozivotni mindraky slabsich deti (tedy zadna naprava dalsi generace) a nedostatecna vyuka ostatnich deti (tyto deti budou mit mensi samci na uplatneni).
Nechte kecu o moralnich upadcich. Je to o vymysleni skutecne efektivnich programu pro deti, nebo spise obecne pro lidi, kteri se integruji do teto spolecnosti. Soucasti programu by vsak mely byt i "prijatelne" sankce pro ty, kteri tuto integracni sit zneuzivaji. Tento stat nema tolik penez, aby si mohl je dovolit vyhazovat tam, kde nejsou nutne. Tedy na vyzirky. A to nemuseji byt zdaleka jen cikani, ale i cesi!
0/0
14.1.2003 9:51

tomas

Re: Re: Cemu se divite???????????
NO -  co dodat ?!- Snad jen jedine - Pedagogie - JE POSLANI - a je uplne jedno zda to bylo za prvni republiky nebo za socialismu!!Anebo za jakehoko-li rezimu a jeke dobe ! MY mame nyni tento cas a tento stav a na tom niz nezmenime - jem muzeme kontatovat! Je plno veci ktere se nam nelibi a s kterymi potaji souhlasime !( byt jsou rasisticka,diskriminacni atd . proste lide jsou pokrytci a neni to jen tim ,ze by nechodili do kostela -( zrovna tam si myslim ,ze je mozna nejvice pokrytcu!)Ale tim ,ze kazdy ma jiny rebricek hodnot! !!!!
A take s vami nesouhlasim - kdo ,ze ma urcit uroven a stupen inteligence??? A ja blazen jsem si porad myslel ,ze Bozena Nemcova nevychodila zakladku a jini jako A.E. a mnoho dalsich!byli asi retardaci?????? a nebo jim svitlo drobet pozdeji!?
Jedine s cim beze sporu souhlasim je - ,ze by se rodice meli vice venovat detem - ale to jaksi nejde -protoze vetsinou zazili - to same masove vychovavani a generacni segregaci - takze neznaji vychovu - jako kamarad ,rodic ,nejlepsi pritel,v mezich etiky byt vsim - to vetsinou nikdo nikoho neuci!
Jinak samoz. ,ze dekuji za Vas nazor!
 
 
0/0
14.1.2003 10:15

lurtz

Re: Re: Re: Cemu se divite???????????
To ze jsem se vracel do let prvni republiky bylo, ne proto, abych snad vzpominal na to co jsem nezazil, ale prave proto, abych se pokusil demonstrovat rozdily mezi vychovou a pristupem skoly a rodiny tehdy a nyni. Tedy ze poslani je sice hezke, ale nemelo by byt precenovano. Rodice precenuji skolu a rikaji si, ze se nemuseji o dite starat, kdyz chodi do skoly. A stat ucitelum neplati. Jak dlouho takove poslani muze vydrzet? A jakou muze mit uroven. Zdrzel bych se kritiky na adresu urovne ucitelu ve skolach. Odpovida tomu, jaci lide se daji na cestu sveho poslani a jsou ochotni akceptovat nizke mzdy a za pokouset se vzdelavat dalsi generaci.
Pokud se jedna o pokrytectvi skrze cirkev, tak jsem s Vami za jedno. Samozrejme, ze to obecne neplati o vericich, ale o cirkvi. A o tom jsem presvedcen. Viru obecne beru za jednotici. Naopak cirkev (jakoukoliv) za politickou silu a tedy za silu rozdelujici.
Inteligenci jsem nechtel brat za hodnotici prvek pro posuzovani deti, ale podle osnov je mozne definovat, ze inteligencni hodnoceni deti (a nejen) je mozne brat (a je brano) podle osnov ve skolach. A  o tom je tento clanek. Proste dite neprospiva, tedy neumi to, co predepisuji osnovy a tedy se vraci o stupen nize. Tedy slovo inteligence berte jako zastupne za "hodnoceni znalosti a schopnosti dle osnov".
 
0/0
14.1.2003 10:50

cato

Re: Cemu se divite???????????
Dej si na hlavu studenej rucnik. Pak se vrať tak do 4. třídy a začni se učit základy srozumitelné komunikace.
0/0
14.1.2003 11:12

lurtz

clanek - Opet radoby pozitivni diskriminace
Na co si to hrajeme. Nepatrim zdaleka mezi rasisity a muj nazor neni odvozen od snizovani ceny nektere rasy.
Ackoliv je mozne nektere kroky ceskych uradu hodnotit jako z casti rasisicke, tak se nedomnivam, ze tim trpi CR jako celek. Romove se do CR dostali kocovanim staletimi a v tuto chvili se zastavili v nasi zemi(tehdy cikani). Nyni je videt, ze maji zajem kocovat dale na zapad (Kanada, Britanie, apod.). CR je jejich zastavka, stejne jako tomu bude i pro mnoho dalsich pristehovalcu v blizke budoucnosti.
Pozitvni diskriminace je pouze politicka hra pro hezka hodnoceni nadnarodnich organizaci. Jinak je to uplne k nicemu a jsem presvedcen, ze to uskodi obema stranam. Me osobne vadi, ze mam platit za nekoho, kdo nema snahu o integraci, ignoruje pravidla souziti v teto zemi. Nemam zdaleka nic proti Vietnamcum, Cinanum, apod., kteri maji zajem zde zit a snazi se zde hledat sve misto rozumnym zpusobem.
Deti cikanu (vysvetlete mi rozdil v "cikan" a "rom" - nic rozumneho jsem nenasel) jsou spolecensky zaostale a jejich rodice se v prevazne vetsine ani nesnazi s tim neco delat. Jsou zvykli, ze to za ne delali komunisti. Ted si zase rikaji, ze to za ne udela Spidla. Osobne nesouhlasim s tim, aby treba me dite bylo zdrzovano ve vyuce detmi, ktere si utiraji zadek o travu a ruce o kalhoty (vulgarne receno) - tedy ze nejsou z domova nauceni ani zakladnim zpusobum chovani ve spolecnosti. Takove deti maji zustat ve zvlastni skole, kde je toto nekdo nauci a nauci je take, ze i jejich deti toto maji v budoucnu umet. Toto je vicegeneracni problem! Zadna kratkodoba reseni ani degradace vyuky ucasti cikanskych deti (bez potrebnych schopnosti) na zakladnich skolach to zdaleka nevyresi.
0/0
14.1.2003 9:05

lokotka

bludny kruh
vazeni....vsichni jiste mate pravdu....ale jak z teto sitiuace ven??? skola tedy vyhodi neprizpusobiveho jedince do zvlastni skoly, ten po jejim vychozeni a nenauceni se niceho nemuze najit praci, je opet socialnim pripadem, ma deti, kterym v podstate nic nemuze predat, protoze sam nebyl nicemu naucen a situace se opakuje..... a prosim trochu objektivne a bez rasismu (oo pardon ja zapomnel - ten tady prece neni.....)
0/0
14.1.2003 9:03

saldo

Luxfery
Zatím se tady píše jen o problémových - většinou cikánských - dětech. Ale jak se ve škole chovají ty ostatní? Jestli se někdo z vás díval včera v Tele Tele na Luxfery a je-li dostatečně soudný, pak si uvědomí, jak obtížná a náročná je u nás profese učitele (spíše učitelek) na základních školách. Leckdy jim jde ne-li přímo o život (i takové případy se už staly), tedy o zdraví a především o nervy. Vůbec nejhorší poměry jsou  v těch posledních třech, čtyřech ročnících, kdy děti začínají dospívat a neví roupama co dělat. peníze (malé), které si tito učitelé vydělají, jsou tvrdě zasloužené. Není se co divit, že z tohoto okruhu lidí se rekrutuje hrozivé procento těch, kteří potřebují pomoc psychologů či psychiatrů. Jistě se na tom podepisuje i přílišná feminizace školství, ale hlavní příčiny jsou i jinde, především v rodinách a dětských "kolektivech", ve kterých školáci rádi tráví odpolední a večerní dobu.
0/0
14.1.2003 9:02

Kestrik

Tendencni a nevyvazeny clanek
Souhlasim s jeho kritikou. SKOLA JE OD VZDELAVANI CIVILISOVANYCH OSOB !!! A ne od civilisovani divosskych a polodivosskych komunit. At uz je to afghanec,rom ci nekdo jiny. Od primarni vychovy jsou zde rodice.
0/0
14.1.2003 9:01

Helča

nesouhlasím s autorem tohoto článku
Rodiče budoucích prvňáčků jsou školou již předem počátkem zápisu dítěte do školy upozorňovány na to co všechno by dítě mělo zvládnout při nástupu do 1. třídy. Jestliže dítě tyto návyky nemá nemůže zato přece škola, která dítě má především dále vzdělávat ale rodina a zvláště pak rodiče. Nezáleží na tom zda je dítě Rom,Kurd nebo jiné národnosti, každý člověk se má chovat dle pravidel té určité společnosti ve které žije, jak by k tomu přišli ti kteří se jimi řídí? Není vada či chyba někde jinde?
0/0
14.1.2003 8:57

Jarek

Idnes by si měla dát pozor,
aby o školství i v budoucnu nepsala takové bludy. Mohlo by jí to odlákat čtenáře. Jsem velice nespokojený s úrovní a tendenčností článku. Abych jeden popsal jeden blud. Pro dítě je mnohem lepší dodatečný odklad, kdy se musí z první třídy vrátit zpět do školky, než být několik let frustrován rozdílem schopností se svými spolužáky a propadnout.Jsem ředitel školy a občas se stane, že přijde někdo ze zahraničí a chce u nás umístit dítě. Při té příležitosti mi popíše systém v dané zemi (naposled SRN) a vlasní zkušenost, a já si spravím náladu. Není všechno na západě pozlacené. Problémy ve školství vnímám a vím, že s některými souhlasit nemohu, ale taky vím, jaká je práce s třeba nadanými dětmi, které doma systematikcky nedělají nic.
0/0
14.1.2003 8:36

Jana

Re: Idnes by si měla dát pozor,
Zase takové bludy to nejsou. Mám mladší sestru, která chodí do šesté třídy. Na škole, kterou navštěvuje se problémových dětí zbavili tak, že je sesypali do jedné třídy a třídu označili za problémovou a neschopnou se učit. Čili tři šesté třídy jsou normální a 6D je jedna velká katastrofa. Jsou zde hyperaktivní děti, rváči, i cikáni. Bohužel to odnesly i všechny dyslektické děti, kterým je třeba věnovat více péče a protože nebyly schopné vše pochopit ihned, byli zařazeni sem. Třída nejezdí na výlety, neúčastní se žádných akcí - to vše za trest, že jsou nezvládnutelní. A přestože sestra patří k dislektikům, kteří "jen" nejsou schopni věci pochopit ihned, musela se poměrně rychle naučit se prát a hádat. V takové třídě by totiž jinak nevydržela. Děti tam mají spoustu dobrých nápadů jak se zabavit. Jedním z nich je hra s mobilem - mobil se pustí z určité výšky na zem a který to vydrží, je nejlepší.
0/0
14.1.2003 9:16

eno

Výchova
Bez jakýchkoli předsudků i z tohoto článku jasně vyplývá, že všichni rómští aktivisté by měli zvednout zadky ze svých velmi dobře zařízzených kanceláří a začít přesvědčovat své ovečky o tom, jak nutná je hygiena, co má matka s dítětem dělat, když se narodí a když začne chodit do školy, že rodiče by měli vědět, kde jejich dítě je a s kým a tak dále a tak dále. A ne aby paní učitelka oblézala cikánské rodiny a nutila jít děti do školy přes odpor jejich matek, tak jak jsem to zažil já v roce 1999. Od té doby se nic moc nezměnilo a tento článek tomu taky moc nenapomáhá. Chybí mi srovnání s tím, jak se to dělá venku a co dělají vychovatelé, romští poradci v této věci u nás.
0/0
14.1.2003 8:35

Šárka

Proč nám podsouváte pocity viny ? Není to pravda !
Učitelé přece nebudou učit děti základním hygienickým (a nejen těm) návykům, to je věc výchovy v rodině. Přece děcka nebudou učit chodit na záchod, mýt si potom ruce a jíst příborem ! A co se týká vzdělání : pokud se někdo snaží, doučuje, píše úkoly,... škola pomůže. Viděli jste už ale snaživého cikána ? A neznalost jazyka u cikánů, kteří zde žijí po několik generací není nutno tolerovat. Naši emigranti v zahraničí považují za zcela normální, že jejich děti se musí dobře naučit jazyk země, ve které chtějí žít a pracovat, pokud nechtějí jen zametat chodníky a kopat kanály. Proč to stále omlouvat u cikánů? Co se týká emigrantů k nám : mám zkušenosti s ťamany - Vietnam, Čína, Korea. Patří k nejsnaživějším, velmi dobrým žákům a žádné problémy ve škole nemají. Chyba není ve škole !
0/0
14.1.2003 8:35

Zuzka

srovnání s UK
Ano, v Anglii chodí do státních základních škol i sociálně slabší děti, někteří neumí anglicky a je jich tam třeba 40 ve třídě. Proto chodí většina normálních a schopných dětí do škol soukromých, kde se něco naučí.
Diskriminace chytrých dětí tím, že se musí devět let ohlížet na ty, co by měli chodit do zvláštní, společnosti pomůže?
0/0
14.1.2003 8:26

Filip

škola nebo rodina?
Atorka klade vina školám za chybu ve vzdělávání, ale není to v první řadě chyba rodičů v nedostatečné péči a starosti o dítě?  Tam by mělo směrovat více usílí o nápravu a ne vinit školy. jenž jsou jen druhým a menším viníkem.
0/0
14.1.2003 8:16

lena

zkusenost ze zahranici
Po prestehovani do Rakouska se moje deti dostali do skoly aniz by znaly jedine slovo nemecky. Ve tride bylo vice cizincu,ale zadny nebyl na tom tak spatne aby nerozumel ani slovo. Deti se dostali bez problemu dale. Hodnotilo se zejmena zda se snazi a maji zajem. Problem byl az s prestupem starsiho syna nagymnazium. Ucitelka ho nedoporucila, neumel nemecky . A tak deti prestupovaly dodatecne ze zakladni skoly"hauptschule" na gymnazium. Gymnasium je rado vzalo. Jejich znalosti, neboli neznalosti v nemcine byly vzdy zohlednovany. Ted jsou jiz v pohode a nikdo nic zohlednovat nemusi. Starsi studuje a mladsi bude brzy maturovat. Takovy pristup bych chtela zazit v Cesku az se budu vracet se svym nejmensim, ktery ma sve rezervy v cestine.
0/0
14.1.2003 8:02

Jožin

Re: zkusenost ze zahranici
Fajn, Leno, jenže tvoje děti se od rakouských lišily jen tím, že neuměly německy. Záchod a kapesník zřejmě znají a jejich sociální návyky se od okolních států neliší. Tvoje děti těžko rozptylovaly třídu hlukem, vstáváním z lavice během výuky, páchnoucím oblečením atd. Naopak určitě tiše seděly a snažily se pochytit z hodiny, co se dá. A proč? Protože jsi je k tomu určitě doma vychovala v předškolním věku tak, jak je v Evropě zvykem.
Zatímco když do prvního stupně přijde cikánské dítě, které sice umí jakžtakž česky, ale vyměšovat půjde do rohu třídy, bude vyrušovat, nahlas vykřikovat a utíkat ze školy, proč by se měla škola, kam ostatní děti chodí proto, aby se něco naučily a staly se z nich platní členové naší společnosti, zatěžovat nesocializovaným spratkem. Proč se nyní pravomocné orgány bouří, měly se postarat již dříve, aby cikánské dítě (o nikoho jiného stejně zatím nejde) získalo včas civilizační návyky. Pokud je v šesti letech nemá, nebude mít ani snahu školu dokončit a je skutečně pro ostatní žáky jen přítěží. Pak je zvláštní škola pro ně na místě. A migrující cizinci? Nedělám si iluze, že by p vstupu do EU končili u nás. Vždy potáhnou do bohatších zemí.
Jako dítě jsem chodil do třídy, kde byli i cizinci, ale vždy socializovaní, takže jediný jejich problémem byl jazyk. A ten časem zvládli, nejdříve sprostá slova a pak ten zbytek. 
0/0
14.1.2003 8:39

LJ

Re: Re: zkusenost ze zahranici
ty si musel byt uvedomely zak........"ostatní děti chodí proto, aby se něco naučily a staly se z nich platní členové naší společnosti" - :))))). bravo.........docela by me zajimalo jakej si ted, kdyz jiz v 6 si mel tak uvedomely pristup k veci..........
0/0
14.1.2003 8:59

Dobrotka 1 - z Blesku

Morgoši
Jde jenom o cigoše. Na školu se dostal cigoš, který nerozeznával barvy, jak ho mohla poslat doktorka do 1 třídy ?
Cigoš chce brát prachy, krást, fetovat, píchat ale makat ?
To ne. Měl jsem jednoho v práci vydržel 3 dny. Pak jsem ho našel v hospodě a dostal paragraf 53 na hodinu.
Takže zduř
0/0
14.1.2003 7:37

Kaca

Re: Morgoši
takhle nepise Dobrotka z Blesku
0/0
14.1.2003 16:01

kamil

Opravdu velmi tendečně napsaný článek. Opět pohled jenom z jedné strany. Podle mého názoru má škola především vzdělávat a až v druhé řadě vychovávat. Vychovávat by měli především rodiče a to jak z bohatých, tak sociálně slabších vrstev. Dokáže si autorka tohoto článku vůbec představit, jak to vypadá ve třídě, kde je 25 dětí a jedno, které nemá základní návyky a neumí se o sebe "postarat"? Považoval bych za konstruktivní zjistit, jak tento problém řeší v kulturně smíšených zemích (Francie, Německo, Anglie) a pak napsat článek se srovnáním stavu u nás. Ale to je moc složité, že ?
0/0
14.1.2003 7:04

Karel

Za současného stavu
Za současného stavu školství a přístupu obcí a krajů ke školství jen "přes peníze" se nic nezmění. Na jedné straně se mocně argumentuje individuálním přístupem, integrací postižených dětí do běžných tříd atd. Na straně druhé je realita - snaha rušit část škol všech typů, slučování tříd, omezování počtu učitelů. Nějak ale nikomu nedochází, že toto je snaha o soužití ohně s vodou. A toto nevyřeší ani "zasvěcené" články sdělovacích prostředků bohužel většinou psané s naprostou neznalostí dané věci nebo argumentující vytrženými souvislostmi a různými excesy podle toho co se zrovna dotyčnému redaktorovi hodí.  
0/0
14.1.2003 7:04

Zbyňa

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
14.1.2003 6:52

Josef

Idnes
Opět jeden z tendenčních článků Idnes, který šlape hlava nehlava do školství. Nikde autor nenapíše, že je to zpráva z jedné oblasti ČR, nikde se nepíše, že funguje řada škol, kde tomu tak není, nikde.... Jsem znechucen z úrovně článků o školství na Idnes. Místo, aby se snažili pomoci těm, kteří školství tlačí dopředu, tepou do nás až je hnusno. Leč vězte - není všechno zlato, co se třpytí ,.... chytrému napověz, blbého kopni!
0/0
14.1.2003 6:43

Henry

Od čeho je škola ?
Nejsem si jistý, jestli je smyslem školství učit děti chodit na záchod a používat ručník. Primární odpovědnost za výchovu je na straně rodičů. Až potom nastupuje škola. Když už si ty děti udělám, tak bych se o ně měl asi taky starat.
0/0
14.1.2003 6:37

gejza

To bylo už dříve
Když já jsem chodil na průmyslovku, tak to školství bylo taky strašné. Představte si, že když jsem byl líný se do školy učit a dostával jsem pětky, tak mě vyloučili, aniž by mi dali nějakou možnost pár let to zkusit. Dodnes mám z toho psychické problémy. Takoví byli ti učitelé darebáci. Mohli mi klidně dát lepší známku, to by jim nic neudělalo a já bych měl dneska maturitu a byl bych vzdělaný.
0/0
14.1.2003 5:54

Šárka

Re: To bylo už dříve
Měl ses snažit a mohl jsi dostudovat. Proč by měli tolerovat tvoje flinkání až "pár let !".
0/0
14.1.2003 8:38

milan

Re: Re: To bylo už dříve
Ta je ale blbá!!!
0/0
14.1.2003 9:23

gejza

Re: Re: Re: To bylo už dříve
Dík Milane, žes to pochopil
0/0
14.1.2003 9:29

gejza

Re: Re: To bylo už dříve
Milan moji ironii pochopil, Šérko, ale tvoje inteligence ...Cha cha
0/0
14.1.2003 9:34

Baron

Re: Re: Re: To bylo už dříve
Klid. To nebude inteligencí ale mladickou naivitou - Šárka ještě bere vážně "co je psáno - to je dáno"!
0/0
14.1.2003 9:40

Voloda

Zase cikani...
A to, ze v dnesni dobe poradny napisi rodicum cokoliv chteji, takze ucitele nemuzou dat diteti ani znamku, kterou si zaslouzi, to ze pak jedno takove dite brzdi zbytek cele tridu, to nikoho nezajima? Pche, prijde mi to spis jenom jako pochlebovani panum z "vyspelejsich" zemi. Jen at si tihle kritici zkusi ucit, bydlet v blizkosti romske ctvrti, ono by je to hodne rychle preslo...
0/0
14.1.2003 1:10

Michaela

Re:
A to, že mohou napsat poradny do posudku cokoliv, jste vzal kde? Jednu poradnu znam z osobni zkusenosti a panuje zde odpovedny pristup. Kdyz vsak dite fyzicky napada i pani ucitelku, je jasne, ze musi ze skoly pryc. Stejne tak, kdyz patri do zvlastni skoly - proc by melo zdrzovat a stresovat 30 dalsich deti, to by byla potom diskriminace tech schopnych. Jestli nekdo patri do zvlastni nebo ne, posoudi kvalifikovane psycholog, ktery musi vystudovat psychologii na VS a neustale se dal vzdelavat, a ne novinar nebo nejaky aktivista.
0/0
14.1.2003 8:04

jiri fridrich

no a co?
0/0
14.1.2003 0:36





Najdete na iDNES.cz